[Tech] Tarcze i 2 komplety kół

Data: 2009-10-01 08:23:58
Autor: PeJot
[Tech] Tarcze i 2 komplety kół
Czołem.

Czytam różne opinie o docieraniu nowych tarcz i zastanawiam się jak to będzie przy 2 kompletach kół ? Czy po dotarciu obydwu tarcz, zamiana kół nie spowoduje pogorszenia hamowania ? Kto¶ przerabiał temat w praktyce ?

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2009-10-01 00:36:38
Autor: Adam Kadlubek
Tarcze i 2 komplety kół
Czytam różne opinie o docieraniu nowych tarcz i zastanawiam się jak to
będzie przy 2 kompletach kół ? Czy po dotarciu obydwu tarcz, zamiana kół
nie spowoduje pogorszenia hamowania ? Kto¶ przerabiał temat w praktyce ?

Do¶ć często wachluję tarczami pomiędzy dwoma rowerami kół i nie
zauważyłem pogorszenia hamowania. Zwykle 1-2 przyhamowania wystarczaj±
aby hamulce uzyskały pełn± sprawno¶ć.

Pozdr
--
Adam Kadlubek

Data: 2009-10-01 11:25:46
Autor: urwis
Tarcze i 2 komplety kół
Adam Kadlubek wrote:
[...]

chyba nie zrozumiał¶ kolegi. On chce do jednego zacisku mieć dwie tacze. Czyli przy zmianie koła zmienia też tarczę.
Takiej kombinacji nie przerabiałem ale staraj±c sie to sobie wyobrazic dochodze do wniosku ze to nie bedzie takie proste.
Klocek kształtuje tarczę i na odwrót. Po zmianie tarczy (razem z kołem) nowa tarcza na nowo rzeĽbi w klocku. Powrót do poprzednio dotartej tarczy wcale nie oznacza ze będ± do siebie pasować.
Zakładaj±c ze to klocek jest z materiału który ma się zużywać szybciej niż tarcza, proces dopasowania dwóch tarcz do jednego klocka może go w końcu poprostu zabić.
Idealn± sytuacja IMO bylo by zaczęcie od zupęłnie nowych komponentów... o takim samym kształcie powierzchni ¶ciernych.

Zaznaczam, że s± to moje czysto teoretyczne rozważania, mog±ce odbiegać od praktyki.

     //urwis//
//siwru@gazeta.pl//

Data: 2009-10-01 02:36:07
Autor: Adam Kadlubek
Tarcze i 2 komplety kół
[...]

Mam trzy rowery, dwa zestawy kół i kilka tarcz. Każda z posiadanych
przeze mnie tarcz współpracowała z każdym z 6 posiadanych przeze mnie
zacisków. Jak na razie bez problemów.

Się po prostu niegramatycznie wypowiedziałem :)

Adam Kadlubek

Data: 2009-10-01 11:50:52
Autor: urwis
Tarcze i 2 komplety kół

Każda z posiadanych
przeze mnie tarcz współpracowała z każdym z 6 posiadanych przeze mnie
zacisków. Jak na razie bez problemów.

Się po prostu niegramatycznie wypowiedziałem :)

szcę¶ciarz... mojemu bratu ostatnio dotarcie zajęło ponad 300km, po
małych roszadach sprzetowych w garażu :-)

--
       //urwis//
//siwru'at'gazeta.pl//

Data: 2009-10-01 09:53:00
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-01, urwis wrote:

KaĹĽda z posiadanych
przeze mnie tarcz współpracowała z każdym z 6 posiadanych przeze mnie
zaciskĂłw. Jak na razie bez problemĂłw.

Się po prostu niegramatycznie wypowiedziałem :)

szcęściarz... mojemu bratu ostatnio dotarcie zajęło ponad 300km, po
małych roszadach sprzetowych w garażu :-)

To bardzo zaleĹĽy od tarczy - niektĂłre siÄ™ bardzo szybko docierajÄ… (np.
Alligator Windcutter, ktĂłrymi jestem generalnie zachwycony), niektĂłre
siÄ™ mulÄ… i mulÄ… (Avid Roundagon).

Data: 2009-10-01 12:19:12
Autor: urwis
Tarcze i 2 komplety kół
Jan Srzednicki wrote:

niektĂłre
siÄ™ mulÄ… i mulÄ… (Avid Roundagon).

prorok!!! :-)

--
       //urwis//
//siwru'at'gazeta.pl//

Data: 2009-10-01 11:53:12
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Adam Kadlubek pisze:

Mam trzy rowery, dwa zestawy kół i kilka tarcz. Każda z posiadanych
przeze mnie tarcz współpracowała z każdym z 6 posiadanych przeze mnie
zacisków. Jak na razie bez problemów.

Jakie to zaciski ( hamulce ) ? U mnie w grę wchodziłyby jedynie "sznurkowe". Pytanie bardziej ogólne: czy spo¶ród tej grupy da się znaleĽć co¶ z przyzwoit± regulacj± siły ? Nie bardzo wyobrażam sobie hamowanie koła z 1" oponk± przy użyciu tarczy, może to poroniony pomysł jest ?

Data: 2009-10-01 09:55:51
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-01, PeJot wrote:
Adam Kadlubek pisze:

Mam trzy rowery, dwa zestawy kół i kilka tarcz. Każda z posiadanych
przeze mnie tarcz współpracowała z każdym z 6 posiadanych przeze mnie
zaciskĂłw. Jak na razie bez problemĂłw.

Jakie to zaciski ( hamulce ) ? U mnie w grę wchodziłyby jedynie "sznurkowe". Pytanie bardziej ogólne: czy spośród tej grupy da się znaleźć coś z przyzwoitą regulacją siły ? Nie bardzo wyobrażam sobie hamowanie koła z 1" oponką przy użyciu tarczy, może to poroniony pomysł jest ?

Avid BB7 + klamka SD7. Modulacji do woli.

Data: 2009-10-01 12:04:25
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Jan Srzednicki pisze:

Avid BB7 + klamka SD7. Modulacji do woli.

A z klamkami XT jak to będzie działać ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-10-01 14:34:04
Autor: kosik
Tarcze i 2 komplety kół

Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomości news:ha1ura$eul$1inews.gazeta.pl...
A z klamkami XT jak to będzie działać ?

Zajefajnie :)

Pozdrawiam
kosik

Data: 2009-10-02 10:45:08
Autor: Adam Kadlubek
Tarcze i 2 komplety kół
On 1 PaĽ, 11:53, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
Adam Kadlubek pisze:

> [...]

znaleĽć co¶ z przyzwoit± regulacj± siły ? Nie bardzo wyobrażam sobie
hamowanie koła z 1" oponk± przy użyciu tarczy, może to poroniony pomysł

Juicy 3 oraz Deore. Co do samych kół, to w jednym rowerze mam z przodu
sliki 1.5" i tarczę 185mm (wyskrobię sk±d¶ aparat, to będzie można
obejrzeć) i spokojnie daje się to kontrolować.

Pozdrawiam.
--
Adam Kadłubek

Data: 2009-10-02 20:07:03
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Adam Kadlubek pisze:

[...]

Na mokrym też ? Od dawna używam wszelakiej ma¶ci opon 26 x 1" i hamowanie na mokrym przy użyciu zwyczajnych v-ek ( deore, obecnie XT ) to jak hamowanie na lodzie. No ale takie sytuacje znowu częste nie s±.

Choć z tzw. trzeciej strony mógłbym zmajstrować kolejny rower, na tarczach, z przeznaczeniem do maratonów, bo pod takim k±tem my¶lę o tarczach. Nie chodzi o błoto, ale o nagrzewanie się obręczy na zjazdach. Na nieznanych trasach nie potrafię nad tym zapanować. Gdyby np. obręcze były malowane farb± zmieniaj±c± kolor pod wpływem temperatury, to byłoby wiadomo czy jeszcze można hamować. Mam pod ręk± samoprzylepne paski pokazuj±ce przekroczenie jakiej¶ tam temperatury, ale w±tpię aby się one utrzymały na brudnej obręczy.

A tak BTW: jak oszacować graniczn± bezpieczn± z punktu widzenia ogumienia temperaturę obręczy ?

Data: 2009-10-02 21:44:12
Autor: MadMan
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia Fri, 02 Oct 2009 20:07:03 +0200, PeJot napisał(a):

Choć z tzw. trzeciej strony mógłbym zmajstrować kolejny rower, na tarczach, z przeznaczeniem do maratonów

Uważaj, zaraz przyleci miki i ci wyja¶ni czemu tarcze s± be a obręcze
ceramiczne cacy :)

--
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-10-03 19:53:12
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 02.10.2009 20:07 użytkownik PeJot napisał :
Adam Kadlubek pisze:

[...]

My¶lę, że dla Ciebie idealne będ± obręcze ceramiczne. Tarczówek nie skomentuję, bo nie kopie się leż±cego. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-03 20:02:34
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

My¶lę, że dla Ciebie idealne będ± obręcze ceramiczne.

A co, one się nie nagrzewaj± podczas hamowania ?

Tarczówek nie skomentuję, bo nie kopie się leż±cego. ;-)

?

Data: 2009-10-03 20:15:02
Autor: MadMan
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia Sat, 03 Oct 2009 20:02:34 +0200, PeJot napisał(a):

My¶lę, że dla Ciebie idealne będ± obręcze ceramiczne.

A co, one się nie nagrzewaj± podczas hamowania ?

Nagrzewaj± się, ale z rozmowy z jednym kolarzem na maratonie w Krakowie
- tylko nieznacznie obniża to skuteczno¶ć hamowania. Zreszt± ja nie miałem jeszcze sytuacji pt. "nie hamuje bo się nagrzało".
Owszem, skuteczno¶ć hamowania się zmniejsza podczas nagrzewania obręczy,
ale też bez przesady... Sam hamuję naprawdę dużo, jestem też jednym z
pierwszych który zsiada z roweru i prowadzi go w dół (w górę jest
lepiej). A co do tarcz vs ceramiki - na błotnistych maratonach klocki w tarczach
podobno ¶cieraj± się błyskawicznie, a zostać bez przedniego hamulca na
maratonie to ¶rednia sprawa. --

Data: 2009-10-03 20:18:42
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

A co do tarcz vs ceramiki - na błotnistych maratonach klocki w tarczach
podobno ¶cieraj± się błyskawicznie, a zostać bez przedniego hamulca na
maratonie to ¶rednia sprawa.

Że co?
Co wy macie za klocki, z drewna?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-03 12:58:38
Autor: Przemek
Tarcze i 2 komplety kół
On 3 PaĽ, 20:18, "Zygmunt M. Zarzecki"
<zygm...@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Że co?
Co wy macie za klocki, z drewna?

zyga

A jechałe¶ kiedy¶ błocie przez kilka godzin, intensywnie używaj±c
hamulców? Ja straciłem w ten sposób 2 komplety czerwonych Clarksów
(fakt, że nie nowe, ale w normalnych warunkach przeżyłyby jeszcze min
sezon). Z tym, że ja mogłem podci±gn±ć linkę i jeszcze co¶ mi
hamowało, a ludzie, którzy tracili klocki w tarczówkach mieli spory
problem...

pozdr
Przemek

Data: 2009-10-03 20:27:42
Autor: MadMan
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia Sat, 03 Oct 2009 20:18:42 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Co wy macie za klocki, z drewna?

Ja mam z tworzywa sztucznego jakiego¶ :P
Ale ja mam Vki. Pisałem o do¶wiadczeniach innych. Taki miki to zmienił
tarcze na Vki w momencie jak stracił hamulce na maratonie z tego co wiem
:)

Data: 2009-10-03 21:46:09
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 03.10.2009 20:18 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

Z tego co wiem, ci co narzekaj± maj± zazwyczaj żywiczne. Nie wiem jak z metalicznymi. W każdym razie przejedĽ kiedy¶ 100 km zawody w błocie i wtedy się pytaj. ;-P

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-03 20:36:10
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
MadMan pisze:
[...]

Boję się raczej eksplozji ogumienia na skutek przegrzania, bo niestety takie co¶ zaliczyłem osobi¶cie, ale dawno temu i w dosyć parszywych warunkach ( ciężko obładowany sakwami rower, jakie¶ 400 metrów w dół ).

[...]

Na błotniste maratony nie jeżdżę, nie rajcuje mnie to. Mimo to razem z narzędziami wożę komplet klocków ( do szufladek ). Jeszcze ich nie użyłem, ale skutecznie poprawiaj± mi nastrój :)

Data: 2009-10-03 20:53:43
Autor: MadMan
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia Sat, 03 Oct 2009 20:36:10 +0200, PeJot napisał(a):

Boję się raczej eksplozji ogumienia na skutek przegrzania, bo niestety takie co¶ zaliczyłem osobi¶cie, ale dawno temu i w dosyć parszywych warunkach ( ciężko obładowany sakwami rower, jakie¶ 400 metrów w dół ).

E, w podobnych warunkach mojemu Marathonowi Supreme nic się nie stało :)
No, może nie 400, a 300m w dół było. --

Data: 2009-10-05 00:44:26
Autor: kosik
Tarcze i 2 komplety kół

Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:bri38e86f65f.dlgpedalarstwo.to.moja.pasja.net...

E, w podobnych warunkach mojemu Marathonowi Supreme nic się nie stało :)
No, może nie 400, a 300m w dół było.

Ale to nie opona ma wybuchać...

Pozdrawiam
kosik

Data: 2009-10-03 21:42:24
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 03.10.2009 20:02 użytkownik PeJot napisał :
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

My¶lę, że dla Ciebie idealne będ± obręcze ceramiczne.

A co, one się nie nagrzewaj± podczas hamowania ?

Nagrzewaj± się znacznie mniej. To kolejna z ich zalet. ;-)

Tarczówek nie skomentuję, bo nie kopie się leż±cego. ;-)

?

??

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-03 22:50:37
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

My¶lę, że dla Ciebie idealne będ± obręcze ceramiczne.

A co, one się nie nagrzewaj± podczas hamowania ?

Nagrzewaj± się znacznie mniej. To kolejna z ich zalet. ;-)

I co niby się z t± tracon± energi± dzieje, zamienia się w ¶wiatło?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-03 23:03:03
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 03.10.2009 22:50 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

A energia może i¶ć tylko na ciepło?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-03 23:32:05
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Dr± się niemiłosiernie?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 00:07:34
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 03.10.2009 23:32 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

Nie.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 00:33:06
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Więc?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 07:41:53
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Mikołaj "Miki" Menke pisze:
[...]

A niby w co innego ma i¶ć ? Często słyszę jak ludziom wyj± nagrzane tarcze, ale i tak praktycznie 100 % energii idzie na ciepło. Co do obręczy "ceramicznych" jako¶ nie widzę na co mogłaby i¶ć energia wytracana przy hamowaniu.

Data: 2009-10-04 09:15:17
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 07:41 użytkownik PeJot napisał :
Mikołaj "Miki" Menke pisze:
[...]

A klocki, tarcze i obręcze ¶cieraj± się od...?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 10:49:33
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Miki, wyspałe¶ się?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 11:28:54
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 10:49 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

Tak. Odpowiedz sobie na pytanie powyżej.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 11:30:14
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

Tarcia. Że niby ceramika na feldze zabezpiecza od nagrzewania ?

Data: 2009-10-04 11:51:52
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

A co jest wynikiem tarcia?
Energia cieplna, ¶wietlna, dĽwiękowa, promieniowania X?

Przypomnę:

Data: 2009-10-04 14:23:38
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 11:51 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

Chodzi Ci konkretnie o to w co zamienia się energia kinetyczna w czasie tarcia powierzchni klocek-obręcz? Idzie w ciepło, wibracje oraz "zużycie" powierzchni.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 15:30:36
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
Dnia 04.10.2009 11:51 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

Tarcia. Że niby ceramika na feldze zabezpiecza od nagrzewania ?

A co jest wynikiem tarcia?
Energia cieplna, świetlna, dźwiękowa, promieniowania X?

PrzypomnÄ™:
I co niby się z tą traconą energią dzieje, zamienia się w światło?

Chodzi Ci konkretnie o to w co zamienia się energia kinetyczna w czasie tarcia powierzchni klocek-obręcz? Idzie w ciepło, wibracje oraz "zużycie" powierzchni.

I na jakiej zasadzie na obręczy ceramicznej mniej energii idzie w
ciepło?

Data: 2009-10-04 18:33:58
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 17:30 użytkownik Jan Srzednicki napisał :
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

Może na tej, że trzeba dużo więcej energii na zużycie powierzchni klocka i obręczy? A tak po prawdzie to jest też teoria, że ceramika znacznie szybciej oddaje ciepło i dlatego chętnie bym zrobił eksperyment, ale potrzeba kamery termowizyjnej. Może kto¶ ma i użyczy? :-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 17:43:58
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

Ale co się z tym "zużyciem" dzieje"? Gdzie znika energia, która zużyła
kawałek klocka? Wylatuje z koła w postaci energii kinetycznej milionów
startych drobinek? Zamienia siÄ™ w swoistÄ… energiÄ™ potencjalnÄ… ceramiki?

A tak po prawdzie to jest teĹĽ teoria, ĹĽe ceramika znacznie szybciej
oddaje ciepło i dlatego chętnie bym zrobił eksperyment, ale potrzeba
kamery termowizyjnej. MoĹĽe ktoĹ› ma i uĹĽyczy? :-)

A w jakim kolorze jest ta powłoka ceramiczna?

Data: 2009-10-04 20:03:07
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

startych drobinek? Zamienia się w swoist± energię potencjaln± ceramiki?

No przecież idzie wła¶nie na zużycie klocka i obręczy.

Bardzo ciemny szary.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 18:16:48
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

No przecież idzie właśnie na zużycie klocka i obręczy.

Nie ma czegoĹ› takiego jak "energia zuĹĽyta".

Matowy czy błyszczący?

Data: 2009-10-04 20:41:53
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

Nie ma czego¶ takiego jak "energia zużyta".

Gdzie napisałem "energia zużyta"?

[...]

Matowy czy błyszcz±cy?

Nowa jest matowa, używana robi się nieco błyszcz±ca pod ¶wiatło, ale do połysku metalu bardzo jej daleko.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 18:47:45
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

Nie napisałeś, w jaką energię i gdzie zamienia się energia "na zużycie
klocka i obręczy". No więc, co się z nią dzieje?

[...]

Nowa jest matowa, używana robi się nieco błyszcząca pod światło, ale do połysku metalu bardzo jej daleko.

O. To w sumie nawet ciekawe, jaką to różnicę robi w stosunku do gołego
aluminium. :)

Data: 2009-10-04 22:01:49
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 20:47 użytkownik Jan Srzednicki napisał :
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

Nie napisałe¶, w jak± energię i gdzie zamienia się energia "na zużycie
klocka i obręczy". No więc, co się z ni± dzieje?

Jest zamieniana na tej samej zasadzie, jak np. przy uderzeniu stref± zgniotu. Z tym, że może faktycznie nie ten rz±d wielko¶ci i to nie ma znaczenia? Szczerze mówi±c sam jestem ciekaw z czego wynika mniejsza podatno¶ć na przetopienie dętki przy ceramicznych obręczach.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 22:45:32
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

A gdzie tak napisano?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-05 00:05:03
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 22:45 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

Mavic tak pisze, a poza tym stwierdzone empirycznie.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-05 00:16:47
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Hmmm, znaczy ty?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-05 00:47:05
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 05.10.2009 00:16 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

Znaczy ja i inni używaj±cy ceramiki.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-05 08:00:08
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

Jest zamieniana na tej samej zasadzie, jak np. przy uderzeniu strefÄ… zgniotu.

Wiesz, ręce opadają. Co miałeś z fizyki?

Nie istnieje "energia zuĹĽyta", "energia zgniotu" itd. To, co Ci mÄ…ci w
głowie, to pojęcie pracy - czyli ilości energii koniecznej do wykonania
danej czynności. Tyle, że ta energia nie znika wtedy - zamienia się w
inne jej formy. Tych form jest w zasadzie niewiele - kinetyczna,
potencjalna różnych form, termiczna (będąca sumą energii kinetycznych i
potencjalnych obijajÄ…cych siÄ™ o siebie czÄ…stek).

Dalej podtrzymujesz swojÄ… teoriÄ™?

Z tym, że może faktycznie nie ten rząd wielkości i to nie ma
znaczenia? Szczerze mĂłwiÄ…c sam jestem ciekaw z czego wynika mniejsza
podatność na przetopienie dętki przy ceramicznych obręczach.

Ja jestem ciekawy, na ile ta różnica może być spowodowana kolorem
obręczy. :)

Data: 2009-10-04 19:56:16
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Ceramiki oddaj± lepiej energię?
A fajans/porcelana wiesz co to jest?

Miki, po raz kolejny pytam, gdzie ta energia ucieka?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 18:00:03
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Zygmunt M. Zarzecki wrote:

I na jakiej zasadzie na obręczy ceramicznej mniej energii idzie w
ciepło?

Może na tej, że trzeba dużo więcej energii na zużycie powierzchni klocka i obręczy? A tak po prawdzie to jest też teoria, że ceramika znacznie szybciej oddaje ciepło i dlatego chętnie bym zrobił eksperyment, ale potrzeba kamery termowizyjnej. Może ktoś ma i użyczy? :-)

Że co?
Ceramiki oddajÄ… lepiej energiÄ™?

Jeśli są faktycznie ciemniejsze, to mogą znacznie lepiej
wypromieniowywać energię.

A fajans/porcelana wiesz co to jest?

No co jest?

Data: 2009-10-04 20:10:23
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Ce ra mi ka.
FiliĹĽanki talerze etc robi siÄ™ z tego.
A te służą do tego, by szybko nie wystygło.
:>

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 18:15:04
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Zygmunt M. Zarzecki wrote:

Że co?
[...]

zyguś, myśl. Ceramika tak sobie przewodzi ciepło, ale w przypadku
hamulcĂłw przewodnictwo cieplne nie ma nic do rzeczy, bo to sama
powierzchnia owej ceramiki się nagrzewa od hamowania, więc ciepło na
powierzchni juĹĽ jest gotowe do oddania.

A, żeby było ciekawiej, to możliwe, że mniej tego ciepła jest
przekazywanego do aluminiowego korpusu właściwego obręczy, czyli opona
jest bezpieczniejsza.

Data: 2009-10-04 11:56:41
Autor: Adam Kadlubek
Tarcze i 2 komplety kół
On 4 PaĽ, 20:15, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

zygu¶, my¶l. Ceramika tak sobie przewodzi ciepło, ale w przypadku
hamulców przewodnictwo cieplne nie ma nic do rzeczy, bo to sama
powierzchnia owej ceramiki się nagrzewa od hamowania, więc ciepło na
powierzchni już jest gotowe do oddania.

A, żeby było ciekawiej, to możliwe, że mniej tego ciepła jest
przekazywanego do aluminiowego korpusu wła¶ciwego obręczy, czyli opona
jest bezpieczniejsza.

Gruby bulszit.

Adam Kadlubek

Data: 2009-10-04 18:58:19
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Adam Kadlubek wrote:
On 4 PaĹş, 20:15, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

[...]

GdyĹĽ i bo?

Data: 2009-10-04 20:19:26
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Jan Srzednicki pisze:

A, żeby było ciekawiej, to możliwe, że mniej tego ciepła jest
przekazywanego do aluminiowego korpusu właściwego obręczy, czyli opona
jest bezpieczniejsza.

Procesy hamowania są na tyle długotrwałe, że temperatura zdąży się wyrównać w całej objętości materiału obręczy. Chyba że jakoś ekstremalnie szybko zostanie oddana energia do otoczenia, np. poprzez przejechanie przez wodę.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-10-04 18:21:36
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, PeJot wrote:
Jan Srzednicki pisze:

[...]

Zapewne tak, ale przytoczony przez zygÄ™ argument o izolacyjnych
właściwościach ceramiki działa tutaj na korzyść obręczy ceramicznych,
nawet, jeśli efekt jest praktycznie niemierzalny.

Data: 2009-10-04 20:25:04
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, PeJot wrote:
Jan Srzednicki pisze:

[...]

O obręczach ceramicznych wiem tyle co przeczytałem marketoidowego bełkotu, ale wydaje mi się że tej "ceramiki" to tam jest tyle co kot napłakał.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-10-04 20:45:25
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, PeJot wrote:
Jan Srzednicki pisze:

A, żeby było ciekawiej, to możliwe, że mniej tego ciepła jest
przekazywanego do aluminiowego korpusu wła¶ciwego obręczy, czyli opona
jest bezpieczniejsza.
Procesy hamowania s± na tyle długotrwałe, że temperatura zd±ży się wyrównać w całej objęto¶ci materiału obręczy. Chyba że jako¶ ekstremalnie szybko zostanie oddana energia do otoczenia, np. poprzez przejechanie przez wodę.

Zapewne tak, ale przytoczony przez zygę argument o izolacyjnych
wła¶ciwo¶ciach ceramiki działa tutaj na korzy¶ć obręczy ceramicznych,
nawet, je¶li efekt jest praktycznie niemierzalny.

O obręczach ceramicznych wiem tyle co przeczytałem marketoidowego bełkotu, ale wydaje mi się że tej "ceramiki" to tam jest tyle co kot napłakał.

A ile ma być? 10 kg?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 21:01:29
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

O obręczach ceramicznych wiem tyle co przeczytałem marketoidowego bełkotu, ale wydaje mi się że tej "ceramiki" to tam jest tyle co kot napłakał.

A ile ma być? 10 kg?

A ile jest w rzeczywisto¶ci ?

Data: 2009-10-04 21:36:06
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

O obręczach ceramicznych wiem tyle co przeczytałem marketoidowego bełkotu, ale wydaje mi się że tej "ceramiki" to tam jest tyle co kot napłakał.

A ile ma być? 10 kg?

A ile jest w rzeczywisto¶ci ?

30g?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 20:48:04
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Bo tak jest.
Mavic makes the 117 S.U.P. available with a ceramic coating on the sidewall braking area. The area where brake pads contact this rim has a ceramic coating. Mavic uses a flame spray at high temperature to apply an aluminum and titanium oxide mixture. The ceramic powders are applied using a gun with an air-acetylene flame. The ceramic powders are carried in a stream of air toward the flame, through a central nozzle, within the head of the gun. As the ceramic powders contacts the flame, it becomes molten and is projected onto the rim's prepared sidewall surface. In the United States, plasma spray equipment to perform this process is available through Metco, a division of Elmer Perkin, in Westbury, New York, with ceramic coatings available from either Metco or the 3M Company.

The ceramic coating treatment improves the sidewall's friction with the brake pad because of its finely raised abrasive surface. It also protects the metal of the rim itself from the abrasive effects of the brake pad, which we've probably all seen as silver streaks on a rim that has been well used for a long period of time.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 21:05:21
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

O obręczach ceramicznych wiem tyle co przeczytałem marketoidowego bełkotu, ale wydaje mi się że tej "ceramiki" to tam jest tyle co kot napłakał.

Bo tak jest.
/.../

[...]

Ani słowa o nagrzewaniu i oddawaniu ciepła.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-10-04 20:21:40
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Ja się odniosłem do tego, że w ceramikach nie chodzi o pojemność cieplną, szybsze wypromieniowanie.

Jeśli się taka ceramika już nagrzeje, to nagrzewa resztę.

Chodzi o to, że wolniej się zużywają i mogą pracować w wyższej temperaturze. W sportowych samochodach stosuje się tarcze z ceramiką.

Jeśli zaś chodzi o kolor, to czarna obręcz ma zysk 1-3%, czyli niezauważalnie.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 18:32:01
Autor: Jan Srzednicki
Tarcze i 2 komplety kół
On 2009-10-04, Zygmunt M. Zarzecki wrote:

[...]

To podkreśl jasność wypowiedzi na przyszłość, zamiast swoich oświeconych
półsłówek. :P

[...]

Źródło? Emisyjność wypolerowanego srebra to 0.02, emisyjność ciała
doskonale czarnego to 1, współczynnik jest liniowy. Coś mi to 1-3% mocno
nie pasuje. Oczywiście mówimy tylko i wyłącznie o cieple oddawanym przez
promieniowanie.

Data: 2009-10-04 20:27:55
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

W sportowych samochodach stosuje siÄ™ tarcze z ceramikÄ….

Tam chyba jest czysta ceramika, a nie metal pokryty ceramiką. Taka tarcza może nawet i świecić, a i tak ogumienie nie ma z nią kontaktu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-10-04 21:07:24
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 20:27 użytkownik PeJot napisał :
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

W sportowych samochodach stosuje się tarcze z ceramik±.

Tam chyba jest czysta ceramika, a nie metal pokryty ceramik±. Taka tarcza może nawet i ¶wiecić, a i tak ogumienie nie ma z ni± kontaktu.

Nie czysta ceramika, ceramika z jakim¶ nieceramicznym rdzeniem.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 21:25:48
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

Co nie zmienia faktu że to nie ma kontaktu z ogumieniem. Może ¶wiecić a ma hamować. Ceramika ma takie sobie wła¶ciwo¶ci mechaniczne, faktycznie przydałby się stalowy np. rdzeń. Bo nie o redukcję kosztów chodzi.

Data: 2009-10-04 21:36:54
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Ceramika jest tylko napylona.
Najpierw było w samochodach, póĽniej w rowerach.
Zawsze tak jest.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 21:57:52
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 21:36 użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał :

[...]

Nie zawsze, przypominam, że rower był pierwszy. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 22:02:09
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Nie wydaje mi się, Fred Flinstone czym jeĽdził?
I nie zmienia faktu, że napędzany był nogami.
:>

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 23:11:23
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

Najpierw było w samochodach, póĽniej w rowerach.
Zawsze tak jest.

Nie zawsze, przypominam, że rower był pierwszy. ;-)

Ale rower był wymy¶lony do jazdy po bułki, dopiero potem zaczęło się XCe, DeHa i takie tam :)

BTW: ze 20 lat temu włóczyłem się szlakiem granicznym, OIDP w okolicy Wysowej. Spotkał mnie patrol WOP, na motocyklu. Motocykl ( jaki¶ japończyk ) nie miał tarcz, tylko monstrualnej wielko¶ci bębny z olbrzymimi radiatorami na obwodzie.

Data: 2009-10-05 00:07:53
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Tarcze i 2 komplety kół
Dnia 04.10.2009 23:11 użytkownik PeJot napisał :
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

Czy ja wiem? Pierwsze rowery chyba były dla ekscentryków do pomykania po parkach i deptakach. Czyli to samo co obecne gnojki z za niskimi siodełkami. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 20:13:31
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

I na jakiej zasadzie na obręczy ceramicznej mniej energii idzie w
ciepło?

Może na tej, że trzeba dużo więcej energii na zużycie powierzchni klocka i obręczy?

Moment, OIMW przewaga obręczy ceramicznych czy raczej ceramizowanych wynikała z ich wolniejszego zużycia.

A tak po prawdzie to jest też teoria, że ceramika znacznie szybciej oddaje ciepło

:)))

Data: 2009-10-04 20:15:45
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

Chodzi Ci konkretnie o to w co zamienia się energia kinetyczna w czasie tarcia powierzchni klocek-obręcz? Idzie w ciepło, wibracje oraz "zużycie" powierzchni.

O owym "zużyciu" to raczej zapomnij, bo to nie te *rzędy* masy.

Data: 2009-10-04 11:55:18
Autor: Adam Kadlubek
Tarcze i 2 komplety kół
On 2 PaĽ, 20:07, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

> Juicy 3 oraz Deore. Co do samych kół, to w jednym rowerze mam z przodu
> sliki 1.5" i tarczę 185mm (wyskrobię sk±d¶ aparat, to będzie można
> obejrzeć) i spokojnie daje się to kontrolować.

Obiecana fotka:
http://img.photobucket.com/albums/v231/uzurpator/disk-slick.jpg

Na mokrym też ? Od dawna używam wszelakiej ma¶ci opon 26 x 1" i
hamowanie na mokrym przy użyciu zwyczajnych v-ek ( deore, obecnie XT )
to jak hamowanie na lodzie. No ale takie sytuacje znowu częste nie s±..

Od dwóch lat tak się bujam po mie¶cie. Bezproblemowo. Na lodzie to
slik to pomyłka w każdym razie a na mokrym slik trzyma lepiej niż 2"
klockowa opona :)

Pozdrawiam.
--
Adam Kadlubek

Data: 2009-10-04 21:00:18
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Adam Kadlubek pisze:

[...]

To jednak co¶ innego jak zwykła szosa. Tyle że jak pisałem, mokry asfalt zdarza mi się rzadko.

Data: 2009-10-01 19:19:40
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

Mam 4 rowery!
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-01 18:59:47
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[Tech] Tarcze i 2 komplety kół

Czytam różne opinie o docieraniu nowych tarcz i zastanawiam się jak to będzie przy 2 kompletach kół ? Czy po dotarciu obydwu tarcz, zamiana kół nie spowoduje pogorszenia hamowania ? Kto¶ przerabiał temat w praktyce ?

To nie tarcze się docieraj±, tylko klocki!
Je¶li koła s± ok nic nie będziesz musiał robić, ew. drobna korekta odległo¶ci klocków od tarcz.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-03 16:01:29
Autor: darkimage
[Tech] Tarcze i 2 komplety kół

Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ha1htv$jdl$1inews.gazeta.pl...

Czytam różne opinie o docieraniu nowych tarcz i zastanawiam się jak to będzie przy 2 kompletach kół ? Czy po dotarciu obydwu tarcz, zamiana kół nie spowoduje pogorszenia hamowania ? Kto¶ przerabiał temat w praktyce ?

Zakł±dasz, że będziesz jeĽdzić w jednakowych warunkach, równomiernie ¶cieraj±c tarcze w obu kompletach kół.
Problemem może być nierównomierne ¶cieranie się tarcz.
Miałem kiedy¶ tarcze Hayes takie bez nacięć na krawędziach.
Tarcza wytarł± się po 3 kompletach klocków w rejonie otworów "oczyszczaj±cych", w efekcie powierzchnia klocków nie była równa, kolcki które były ostatnio używane też płaskie po dłuższym czasie nie były.
Możliwe, że przy częstych zmianach kompletów tarcz spowoduje brak tego problemu.
--
DarkImage

Data: 2009-10-03 20:04:59
Autor: PeJot
[Tech] Tarcze i 2 komplety kół
darkimage pisze:
[...]

Na szosie robię zdecydowanie więcej km, ale szosa to niemal sterylne warunki.

Dzięki za sugestię.

Data: 2009-10-26 11:52:14
Autor: Rowerex
Tarcze i 2 komplety kół
On 1 PaĽ, 07:23, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
[...]

Trochę odgrzebie w±tek - a co w różnicami w piastach przy dwóch
kompletach kół pod tarcze i ewentualnymi drobnymi różnicami w
położeniu tarczy?

Je¶li każda zmiana kół miałaby powodować konieczno¶ć ustawiania
zacisków hamulców, bo np. w jednej pia¶cie tarcza jest przesunięta
lekko w bok i nawet nie da się wcisn±ć w zacisk, to cała zabawa traci
trochę sens.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-10-26 19:54:08
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Tarcze i 2 komplety kół

[...]

A co to za problem?
Jak się ma AVIDy BB7 to nie ma problemu.
:>

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-26 20:20:56
Autor: PeJot
Tarcze i 2 komplety kół
Rowerex pisze:
[...]

Je¶li już, to szukałbym identycznych piast. Ale i tak pomysł czarno widzę, za dużo niewiadomych a za mało pożytku. Chyba trzeba składać kolejny rower, tylko do zastosowań terenowych i maratonów, na tarczach.

Data: 2009-10-27 08:28:31
Autor: artek
Tarcze i 2 komplety kół
Rowerex wrote:
[...]

ja mam dwa komplety kół - 26" + szosowy 28" - i wszystko gra. w jednym komplecie piasty XT/CL, w drugim starsze XT/6 ¶rub.

[...]

zaci¶nij klamkę hamulca przed zablokowaniem zacisku koła. w większo¶ci przypadków powinno się ułożyć.

--
artek

[Tech] Tarcze i 2 komplety kół