Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?

Data: 2019-12-30 12:38:24
Autor: Q.
Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?
Kupiłem na działaność telefon za 3000zł brutto. Jak powinienem wpisać zakup do PKPiR, jako koszt? Czy wpisać go do ewidencji wyposażenia a w PKPiR jednorazową amortyzację? Jeśli to ma znaczenie, korzystam ze zwolnienia z VAT.

pozdrawiam

Data: 2019-12-30 23:12:57
Autor: Wojciech Bancer
On 2019-12-30, Q. <zapomnialem@gdziesnakoncuinternetu.gov.ru> wrote:

[...]

Amortyzację to się robi dla ŚT. Dla wyposażenia ujmujesz normalnie w kosztach.
Jak przewidujesz użytkowanie > 1 rok, to lepiej wpisać jako ŚT niż jako wyposażenie.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2019-12-31 16:50:07
Autor: Kviat
W dniu 30.12.2019 o 23:12, Wojciech Bancer pisze:
On 2019-12-30, Q. <zapomnialem@gdziesnakoncuinternetu.gov.ru> wrote:

[...]

Albo nie wpisywać. Po co takie drobne ewidencjonować w ŚT?

"Powyższa definicja środka trwałego stworzona została w oparciu na możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, przy czym wartością graniczną jest tu kwota 10.000 zł netto (w przypadku czynnych podatników VAT). Jeśli wartość początkowa środka trwałego nie przekracza wspomnianej kwoty, podatnik zgodnie z przepisami ustawy może nie wprowadzać go do ewidencji środków trwałych, a tym samym nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, a wydatki poniesione na jego nabycie zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania do użytkowania. W takim wypadku zakupiona dla celów firmowych rzecz, której wartość nie przekracza określonej kwoty, nie podlega wpisowi do ewidencji środków trwałych."

"Powyższe nie oznacza jednak, że składników majątku o wartości nieprzekraczającej 10.000 zł netto nie można wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Jeśli dany składnik majątku spełnia definicję zawartą w art. 22a, mimo iż jego wartość jest mniejsza niż 10.000 zł, podatnik - w kwestii podatkowego rozliczenia zakupu - ma do wyboru trzy możliwości:

     wprowadzić składnik do ewidencji środków trwałych i dokonywać planowych odpisów amortyzacyjnych w ustalonym okresie amortyzacji;
     wprowadzić do ewidencji środków trwałych jako składnik o niskiej jednostkowej wartości z możliwością dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 UPDOF);
     nie zaliczać składnika majątku o niskiej wartości do ewidencji środków trwałych, a wydatek na jego zakup zaksięgować bezpośrednio w koszty, w miesiącu oddania do użytkowania (art. 22d ust. 1 UPDOF)."

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-srodek-trwaly-czy-wyposazenie

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-02 10:08:52
Autor: Wojciech Bancer
On 2019-12-31, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

Bo to ma swoje korzyści? Np. jak wycofasz zamortyzowany ŚT.
I jaką masz alternatywę? Przepisy nie przewidują wrzucenia
tego jako czysty koszt (patrz niżej).

Inna sprawa, to faktyczne przyzwolenie na wykorzystywanie ŚT także w celach
prywatnych, w przeciwieństwie do składników wpisanych do EW, czy wrzuconych
po prostu w koszty:

-- -
Czy wykorzystywanie firmowego majątku do celów prywatnych ma wpływ na amortyzację środka trwałego? Organy podatkowe w interpretacji z 2016 roku przedstawiają opinię, że nie wpływa to na wysokość odpisów amortyzacyjnych.

[...]

Składniki majątku przedsiębiorstwa wykorzystywane do celów prywatnych a korekta kosztów

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodu: wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa.

Jeśli więc przedsiębiorca zdecyduje się ująć w kosztach składnik majątku (nieujęty w środkach trwałych), to powinien on służyć do celów związanych z prowadzeniem działalności. Jeśli bowiem w ewidencji wyposażenia znajdzie się składnik, który będzie przez przedsiębiorcę lub inne osoby wykorzystywany do celów prywatnych, należy dokonać korekty kosztów. Korekta kosztów będzie następstwem wycofania składnika wyposażenia z ewidencji.

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wykorzystywanie-firmowego-majatku-do-celow-prywatnych-a-rozliczenie-vat

[...]

[...]

To doczytaj ten artykuł do końca. W alternatywie masz wprowadzenie tego jako
wyposażenie (wartość > 1500 zł).

-- -
Definicja wyposażenia

[...]

Jak wynika z powyższych przepisów, do wyposażenia zalicza się zatem te składniki majątku, których nie ujęto w ewidencji środków trwałych, a których wartość jednostkowa przekracza kwotę 1.500 zł.
-- -

A potem masz cały akapit na przerzucanie wyposażenia > ŚT gdy jednak
przekroczysz rok. Warto? :)

Już nie mówiąc o takiej przyjemnej właściwości - przy zdejmowaniu
środka trwałego na cele prywatne, po jego amortyzacji (a tu spokojnie może
być jednorazowa) nie ponosisz kosztów, czyż nie? :)

Minusów ujęcia w ŚT nie widzę. :)

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-02 14:26:24
Autor: J.F.
Użytkownik "Wojciech Bancer"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrnr0rcp5.1dn0.wojciech.bancer@pl-test.org...
On 2019-12-31, Kviat <Kviat> wrote:
[...]
[...]

No wlasnie, i co wtedy - kupic kolejny telefon/laptop, a ten schowac w szafie i twierdzic, ze wycofany z uzytku ?

A mozna to tak, bez kwitu z utylizacji odpadu niebezpiecznego ? :-)

Już nie mówiąc o takiej przyjemnej właściwości - przy zdejmowaniu
środka trwałego na cele prywatne, po jego amortyzacji (a tu spokojnie może
być jednorazowa) nie ponosisz kosztów, czyż nie? :)

Nie ponosisz ?
Cos mi sie widzi, ze US chcialby zobaczyc zysk i VAT z tego powodu.

Ale wyposazenia to pewnie tez dotyczy :-)

J.

Data: 2020-01-02 21:30:41
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Ja kupuję telefony raz na kilka lat i bez problemu w ŚT trzymam :)

[...]

Kolega pytający nie był VATowcem, więc to go nie rusza.
Jak wycofujesz to przestajesz naliczać kolejne odpisy, ale sytuacji
z jednorazową amortyzacją to nie dotyczy.

A jak sprzedasz w ciągu tych 6 lat, to oczywiście dochód jest dochodem z DG.

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wycofanie-srodka-trwalego-na-cele-prywatne

Ale wyposazenia to pewnie tez dotyczy :-)

Wyposażenia to przede wszystkim. :)
Dlatego nie widzę korzyści z takiego "ułatwienia sobie".

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-02 23:02:34
Autor: Kviat
On 2020-01-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Bo kiedyś tak było i wielu ludzi dalej tak robi. Z rozpędu i z przyzwyczajenia.
A w międzyczasie przepisy się zmieniły. Znaczy się zliberalizowały się, bo w końcu ktoś doszedł do (słusznego) wniosku, że nazywanie sprzętu do 10tys. środkiem trwałym to trochę przegięcie :)
Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w ŚT.
Co kto lubi.

Wyposażenia to przede wszystkim. :)
Dlatego nie widzę korzyści z takiego "ułatwienia sobie".

A ja widzę.
Dla mnie każda zmiana zmniejszająca papierkologię (tym bardziej przy niskich kwotach), to dobra zmiana ;)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-03 18:57:35
Autor: J.F.
On 2020-01-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]
[...]

Czemu nie ?

Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w ŚT.
Co kto lubi.

Widac nie czytales linkow Wojtka, jak to tak naprawde zliberalizowali :-P

[...]

I pieknie jest, dopoki nie zapomnisz zlikwidowac przed uplywem roku :-)

J.

Data: 2020-01-03 23:04:30
Autor: Kviat
On 2020-01-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]
[...]

Bo nazywanie sprzętu do 10tys. środkiem trwałym to trochę przegięcie.

Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w ŚT.
Co kto lubi.

Widac nie czytales linkow Wojtka, jak to tak naprawde zliberalizowali :-P

A czego konkretnie nie doczytałem? Co nie pasuje?
(Przypomnę dla zasady, że to ja wrzuciłem linka z instrukcją.)
Bo mam wrażenie, że to właśnie Wojtek nie doczytał, że nie trzeba tego wrzucać ani do ŚT, ani do ew. wyposażenia (jeżeli planuje używać dłużej niż rok).

Więc konkretnie, czego nie doczytałem?

[...]

Czego zlikwidować?
No ludzie kochani... zacznijcie w końcu czytać ze zrozumieniem.
To naprawdę takie trudne?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-03 23:39:02
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-03, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

Ujmując stan prawny z roku poprzedniego, to składnik majątku którego
wartość PRZEKRACZA 1500 należy ewidencjonować, o patrzymy tu:

https://www.podatki.biz/artykuly/podatki-2019-kto-i-kiedy-musi-prowadzic-ewidencje-wyposazenia_23_29118.htm
(artykuł na stan 2019 rok)

-- -
Zgodnie z definicją zawartą w przepisach wspomnianego wyżej rozporządzenia ws. PKPiR, do wyposażenia zalicza się rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych. Niezaliczanie składników do środków trwałych może następować ze względu na przewidywany okres używania danego składnika majątku krótszy niż rok lub też z uwagi na jego niską wartość początkową (niższą niż 10 000 zł).

Ważna jest wartość wyposażenia

Zwróćmy uwagę, że co do zasady ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa przekracza 1500 zł. Składniki majątku o niższej wartości stanowią również wyposażenie, jednakże nie ma obowiązku ich ewidencjonowania.
-- -

Tak, wyposażenie zalicza się bezpośrednio w koszty, i tak:

a) wszystko < rok użytkowania było uznane za wyposażenie (nieząleżnie od wartości)
b) wszystko o wartości < 10k jest uznane za wyposażenie (nawet długopis)
c) był obowiązek prowadzenia wyposażenia dla rzeczy o wartości >= 1500 zł

Ja tam widzę rozłączność.

Od tego roku jest to wybór między ŚT i "kosztem", jak mówisz.
Ale w zeszłym roku wybór "wsadzić do wyposażenia" czy nie,
nie był tak uznaniowy jak to twierdzisz.

Pytanie którego roku dotyczy omawiana sytuacja.

To ja zapytam, na podstawie jakiego przepisy TY uważasz,
że można było coś za 3k walnąć w koszty, bez wpisania do ewidencji, przy obowiązywaniu powyższych przepisów?

[...]

No żebyś się nie zdziwił. Ale termin faktyczny to "wycofanie" :P

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-04 00:55:17
Autor: Kviat
On 2020-01-03, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

Nie będę się upierał.
Jak zmieniali wartości ŚT z 3,5 na 10tys. (ze dwa lata temu? 2017/2018?), to czytając o tych zmianach i interpretacje utkwiło mi w głowie, że nierozłączną częścią wyposażenia jest użytkowanie poniżej roku i podatnik dostał trzy wyjścia. ŚT, ew. wyposażenia, bądź koszty bez ewidencji.
Uznałem to, pewnie błędnie, jako walkę (zapowiadaną już tyle razy... :)) z biurokracją i że w końcu ktoś poszedł po rozum do głowy, żeby się nie bawić w ewidencjonowanie takich popierdółek. Zapomniałem o sprawie.
Parę takich drobnych rzeczy (>1500zł) wrzuciłem w koszty, bez ewidencji, miałem dwie wyrywkowe kontrole od tego czasu i do niczego się nie przyczepili... Nie trafili? Potraktowali jako drobny błąd i olali?
Zobowiązania podatkowego to nie zmieniło. Więc utwierdziłem się w przekonaniu...

No żebyś się nie zdziwił.

No cóż. W końcu nie rozmawiamy o jakichś dużych kwotach, dla których warto byłby kruszyć kopie i nie spać po nocach ;)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-04 01:14:21
Autor: Kviat
On 2020-01-03, Kviat <Kviat> wrote:

No żebyś się nie zdziwił.

No cóż. W końcu nie rozmawiamy o jakichś dużych kwotach, dla których warto byłby kruszyć kopie i nie spać po nocach ;)

Tak sobie jeszcze przypominam, że gdzieś w 2018 roku było jakieś rozporządzenie czy zmiana ustawy likwidująca ew.wyposażenia dla ryczałtowców, stąd też może zasugerowałem się ułatwieniami również dla KPiR...

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-04 16:03:59
Autor: J.F.
Dnia Fri, 3 Jan 2020 23:04:30 +0100, Kviat napisał(a):
[...]

to jest jednak srodek trwaly, a nie drogi :-)

Przegiecie to moze byc comiesieczne amortyzowanie kalkulatora za 20 zl
:-)

[...]

Ok, Ty wrzuciles.
A konkretnie to akapit "co zrobic, jak wyposazenie bedzie uzyte dluzej
niz rok".  Ale ja tez nie doczytalem, to tylko wyposazenie o cenie (wartosci)
ponad 10 tys

Bo mam wrażenie, że to właśnie Wojtek nie doczytał, że nie trzeba tego wrzucać ani do ŚT, ani do ew. wyposażenia (jeżeli planuje używać dłużej niż rok).

Eee - chyba jednak trzeba.

[...]

Wyposazenia. Ale faktycznie - o cenie przekraczajacej 10kzl

No ludzie kochani... zacznijcie w końcu czytać ze zrozumieniem.
To naprawdę takie trudne?

Nasze przepisy ? Czasem bardzo trudne.

J.

Data: 2020-01-04 18:45:00
Autor: cef
W dniu 2020-01-04 o 16:03, J.F. pisze:
Dnia Fri, 3 Jan 2020 23:04:30 +0100, Kviat napisał(a):

No ludzie kochani... zacznijcie w końcu czytać ze zrozumieniem.
To naprawdę takie trudne?

Nasze przepisy ? Czasem bardzo trudne.

Ja nawet odnoszę wrażenie, że kontrolujący nie bardzo się orientują
w tych przepisach.

Data: 2020-01-20 01:45:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?

"cef" 5e10cf1a$0$522$65785112@news.neostrada.pl

Ja nawet odnoszę wrażenie, że kontrolujący nie bardzo się orientują w tych przepisach.

IMO orientują się bardzo dobrze, ale Ty musisz znać wszystkie
przepisy, zaś oni ;) są specjalistami -- specjalizują się
w konkretnych, wybranych przepisach... Jedna osoba zna taki
przepis [na ciastka z WWW?] zaś inna osoba zna inny przepis
[na podlewanie RODendrOnów?] itd... Ta pani jest od VAT, ta
od PITcośtam.tamta od darowizn... Itd... Im mocniej skomplikujesz
przepisy, tym mniejsze bezrobocie... ;) [i większa frekwencja urnowa]

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-01-20 08:16:31
Autor: cef
[...]

Mam inne doświadczenia.
Zazwyczaj wiedzieli mniej niż ja w zakresie, który mnie interesował,
  choć ja się w niczym nie specjalizuję.
Podobnie było w ZUS.

Data: 2020-02-07 00:34:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?

"cef" 5e2553d0$0$552$65785112@news.neostrada.pl

Zazwyczaj wiedzieli mniej niż ja w zakresie, który mnie interesował,

Źle trafiałeś jako inicjator.

Nie przejmuj się -- kontroler będzie Cię kontrolował w tym,
w czym on jest mocny, bo wówczas on będzie inicjatorem.
(skontroluje Cię e tym, w czym on jest mocny)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-02-07 07:05:11
Autor: cef
[...]

Nie sądzisz chyba, że ja inicjowałem kontrolę - zawsze inicjował ją US.
Pytania zadawałem tylko w zakresie objętym kontrolą i okazywało się,
że miałem lepszą orientację w temacie niż kontrolujący.
Jakieś kolejne wnioski?

Data: 2020-02-07 22:36:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?

"cef" 5e3cfe18$0$17344$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Z innego wątku (dotyczącego noszenia zleceń przelewów do bankU)
wiem, że niekoniecznie cenisz prawdę i niekoniecznie czytasz to,
co do Ciebie piszę -- wykazałem to aż nazbyt wyraźnie cytatami.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-02-08 16:35:26
Autor: cef
[...]

Tego już zupełnie nie rozumiem.
Skoro już się czepiasz co kto inicjował, to napiszę Ci, że przychodziły
różne kontrole do mnie - najczęściej z VAT a i czynności sprawdzających nie brakowało.
I zakładam, że w temacie kontroli wysyłali kogoś kto się orientował czego wymaga.
Gdy jednak zaczynaliśmy wchodzić w szczegóły, to okazywało się, że znajomość
materii prawnej, w której niejako się kontrolujący specjalizuje była znikoma.
Jedynie przy kontroli z NBP przyjmowałem wszystko jak leci, bo nie do końca rozumiałem co sprawdzają.

Data: 2020-02-17 23:41:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?

"cef" 5e3ed53e$0$557$65785112@news.neostrada.pl

Tego już zupełnie nie rozumiem.

Wyjaśniłem Ci, że wiarygodnym dla mnie nie jesteś.

materii prawnej

Powołujesz się na prawo? -- daj tedy ;)
możliwość wypowiedzenia się adwersarzowi.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-02-18 08:21:36
Autor: cef
Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?

"cef" 5e3ed53e$0$557$65785112@news.neostrada.pl

Tego już zupełnie nie rozumiem.

Wyjaśniłem Ci, że wiarygodnym dla mnie nie jesteś.

Skoro traktujesz grupy dyskusyjne głównie jako rodzaj
bloga, to akurat moja wiarygodność jest Ci do niczego
niepotrzebna.
Chcesz się do czegoś rzeczowo odnieść, to próbuj.

Data: 2020-01-03 23:19:46
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-02, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

Ale przedstawiłem Ci konkretne korzyści (podatkowe) jakie z tego wynikają,
a do czego się nie odniosłeś.

[...]

Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w ŚT.
Co kto lubi.

Fakt. Ale nadal wpisanie w ŚT ma swoje zalety, do których
się nie odniosłeś. :P

[...]

No bez przesady z tą papierologią.
Zmniejszenie papierologii to spowodowała księgowość internetowa,
teraz masz elektronicznie. :) ŚT i tak obowiązany jesteś mieć i prowadzić. :D

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-03 23:45:21
Autor: Kviat
On 2020-01-02, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

Bo albo nie zrozumiałem gdzie tam były korzyści, albo nie uznałem tego jako korzyści.
Jest nawet gorzej. Nadal nie widzę korzyści z wrzucania drobiazgów do do ŚT.

[...]

Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w ŚT.
Co kto lubi.

Fakt. Ale nadal wpisanie w ŚT ma swoje zalety, do których
się nie odniosłeś. :P

Jakie? tylko tym razem proszę łopatologicznie ;)
Dla mnie korzyść byłaby wtedy, gdy wpisanie popierdółki do ŚT miałoby jakąś przewagę (jaką?) nad wrzuceniem popierdółki w koszty i zapomnieniu o sprawie.

[...]

To w przenośni było :)
Mniej roboty, niż bawienie się z ewidencjami.

Zmniejszenie papierologii to spowodowała księgowość internetowa,

Nie wzbudziła we mnie zaufania :)
Jakoś tam mi nie pasuje wrzucać komuś gdzieś na serwer moje dane finansowe, dane kontrahentów...
Mam własne komputery.
A potem będzie jak z alledrogo, sprawdzą sobie na czym idzie dobry biznes i sami to zaczną robić. Mając gotową bazę dostawców i odbiorców... głupi by nie skorzystał ;)

Chyba, że miałeś coś innego na myśli.

teraz masz elektronicznie. :) ŚT i tak obowiązany jesteś mieć
i prowadzić. :D

Ale nie do popierdółek do 10tys...
Na szczęście :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-05 15:24:12
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-03, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

Myślę że słowo popierdółka jest nieadekwatne w przypadku
urządzeń za 3k brutto. Rozumiem, że możesz zarabiać i obracać milionami,
ale nie wszyscy są w takiej sytuacji. :)

Korzyści które już wcześniej wypisałem:

 * możliwość uzywania także do celów prywatnych (przynajmniej wg części    interpretacji)
 * korzyści podatkowe przy wycofaniu (brak zwrotu PIT od zamortyzowanych
   części oraz ew. zwrot VAT wg wartości rynkowej _z dnia wycofania_

Przy zwykłym wsadzeniu w koszty nie masz opcji wycofania kosztu
inaczej niż przez odczekanie 6 lat, sprzedaż lub "wylot z kosztów".

Takie drobiazgowe kontrole to rzadkość, trzeba jak sądzę podpaść konkretnie
żeby zasłużyć sobie na sprawdzanie stanu ksiąg kontra rzeczywiste wyposażenie,
ale są możliwe.

Ale nie do popierdółek do 10tys...
Na szczęście :)

I potem się dziwić, że lewicowe oszołomy wyzywają przedsiębiorców
od burżujów :P

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-05 16:01:38
Autor: cef
On 2020-01-03, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

Ale co zmienia wielkość kwot, którymi obracamy?

[...]

Ale po co wycofanie z kosztów?
Co za różnica jaki jest status tych zakupów
po 3 czy 6 latach. Ja akurat z tych bardziej cennych rzeczy
mam tylko laptopy wymieniane co kilka lat
(na pewno częściej niż te 6 lat "ewidencyjne")
i jak się nie prowadzi działalności tylko po to, żeby topić prywatne wydatki
w kosztach, to za wiele taka klasyfikacja zakupu nie zmienia.
Jest tylko więcej papierków przy ŚT.

I potem się dziwić, że lewicowe oszołomy wyzywają przedsiębiorców
od burżujów :P

Bardziej chyba uważają przedsiębiorców za kombinatorów.
a sam ustawodawca  traktuje przedsiębiorcę jako potencjalnego złodzieja

Data: 2020-01-05 17:36:42
Autor: Kviat
W dniu 05.01.2020 o 16:01, cef pisze:

I potem się dziwić, że lewicowe oszołomy wyzywają przedsiębiorców
od burżujów :P

Bardziej chyba uważają przedsiębiorców za kombinatorów.

Z tymi "lewicowymi oszołomami" odebrałem jako żart Wojtka (bo mi zdecydowanie bliżej do lewicowych oszołomów niż do obecnego kościółkowo-nacjonalistycznego prawactwa).

Ale faktem jest, że niektórzy młodzi zakładają działalność, bo słyszeli, że paliwo i laptopa można od podatku odliczyć. Nie bez powodu sporo "przedsiębiorstw" nie przeżywa roku.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-05 17:24:46
Autor: Kviat
On 2020-01-03, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

To nawet nie o to chodzi.
Dlaczego dla "dużego" 3k brutto może być drobiazgiem, a dla małego nie może?
To, że dla "małego" jakieś krzesło za 1501 zł może być sporym wydatkiem, nie oznacza, że nagle staje się to czymś hmmm... wyjątkowym czy wielkim.

Zwolnienie z ewidencjonowania w ew.wyposażenia krzeseł i szafek u większych przedsiębiorców, to skończenie z biurokratyczną głupotą i koniecznością ewidencjonowania krzeseł czy budżetowych laptopów dla handlowców zmienianych co kilka miesięcy (znaczy się zmienianych laptopów, a nie handlowców;)) i pierdyliona innych drobiazgów.
Ulga biurokratyczna dla dużych, średnich i małych.

Przecież nie może być tak, że jakiś urzędas decyduje, że dla Ciebie to duży wydatek, więc masz go ewidencjonować, a dla kogoś innego mały wydatek, wiec nie musi.

Pamiętam, to było sporo lat temu, jak dorabiałem sobie w wakacje. Duża firma, państwowa (nadal duża...) zatrudniała studenciaków do inwentaryzacji. Piętro po piętrze, pokój za pokojem spisywało się numery namalowane pisakiem na krzesłach, szafkach, stolikach, kalkulatorach, czajnikach i bóg wie jeszcze czym. Kilka biurowców, niektóre powyżej 7 pięter (z tego co pamiętam). Trzeba było wykazać się zdolnościami detektywistycznymi żeby przewidzieć która popierdółka ma numer i warto ją podnieść, albo podnosić wszystko i sprawdzać. Jeden robił to rzetelnie inny nie, więc w efekcie robota głupiego. I tak nikt nie był w stanie sprawdzić, czy wszystko zostało spisane. Pewnie część rzeczy odnajdowało się po roku czy dwóch przy następnej inwentaryzacji, a część w tajemniczy sposób znikała, bo nie została spisana... Wiarygodność takiej inwentaryzacji była zerowa, nikt nie był w stanie tego ogarnąć. I tak jest do dzisiaj w dużych firmach.
Pomijając oczywisty bezsens miało to swoje zalety, można było zarobić na drugą połowę wakacji :) Koniec zalet :)

Korzyści które już wcześniej wypisałem:

  * możliwość uzywania także do celów prywatnych (przynajmniej wg części
    interpretacji)

W małych firmach i tak to robią... Nikt się tym nie przejmuje.
Żaden z moich znajomych nie miał sytuacji, żeby podczas kontroli urzędnik sprawdzał przebieg drukarki i porównywał z ilością wydrukowanych dokumentów.
Więc po co utrzymywać fikcję w przepisach?

  * korzyści podatkowe przy wycofaniu (brak zwrotu PIT od zamortyzowanych
    części oraz ew. zwrot VAT wg wartości rynkowej _z dnia wycofania_

Korzyści dla kogo? Bo Vat, to raczej zwracało się do urzędu...

No to teraz, jak już nie trzeba prowadzić ewidencji wyposażenia jak będzie?
Kupujesz laptopa za 9999 zł, wrzucasz w koszty i odliczasz Vat.
A jak Ci się znudzi, przekazujesz "na cele prywatne" i już. Bez papierków, bo przecież w ewidencji nie ma.
I co teraz? Urzędnik z rozpaczy popełni samobójstwo, bo nie będzie miał korzyści podatkowej przy wycofywaniu?

Przy zwykłym wsadzeniu w koszty nie masz opcji wycofania kosztu
inaczej niż przez odczekanie 6 lat, sprzedaż lub "wylot z kosztów".

No nie. Jak wycofałeś ze ŚT, to również musiałeś opodatkować przychód ze sprzedaży przed upływem 6 lat.

Takie drobiazgowe kontrole to rzadkość, trzeba jak sądzę podpaść konkretnie
żeby zasłużyć sobie na sprawdzanie stanu ksiąg kontra rzeczywiste wyposażenie,
ale są możliwe.

No pewnie. Wszystko jest możliwe. Tylko po co?
Są pewne granice absurdu. Jakimś cudem, jakiś czas temu, jakiś urzędnik wpadł w końcu na to, że granica dla ŚT 3,5K to absurd i zwiększyli do 10k.
Teraz łaskawy pan zezwolił na nieprowadzenie ew.wyposażenia.
No pełnia szczęścia i pewnie oczekują całowania po stopach za ułatwienie życia przedsiębiorcom.

Ale nie do popierdółek do 10tys...
Na szczęście :)

I potem się dziwić, że lewicowe oszołomy wyzywają przedsiębiorców
od burżujów :P

A potem w pracy dostają fajny fotel do pracy przy komputerze za darmo od pracodawcy, a jak ktoś prowadzi działalność i sam sobie taki kupi za własne, to ma go oczywiście amortyzować przez kilka lat. Za karę, że jest burżujem :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-05 18:38:53
Autor: cef
W dniu 2020-01-05 o 17:24, Kviat pisze:

Wiarygodność takiej inwentaryzacji była zerowa, nikt nie był w stanie tego ogarnąć. I tak jest do dzisiaj w dużych firmach.

W małych też, żeby sobie oszczędzić durnoty papierkowej robi się samouproszczenie. Kiedyś dla małej spółki (produkcja i handel) musiałem prowadzić magazyn
i sporządzić spis z natury co przy stosunku wartości tego spisu i ilości pozycji
do skali obrotu było w mojej ocenie robota głupiego.
Oszacowałem realnie ten stan na 5000zł i taki stan utrzymywałem corocznie.

Podobnie robię w swojej DG z czystej wygody.

Data: 2020-01-05 23:59:06
Autor: J.F.
Dnia Sun, 5 Jan 2020 18:38:53 +0100, cef napisał(a):
[...]

To sie ciesz, ze nie wpadla kontrola.
Bo lubili sobie na poczatku stycznia wpasc i sprawdzic, ale to raczej
w sklepach detalicznych.

J.

Data: 2020-01-06 08:03:19
Autor: cef
W dniu 2020-01-05 o 23:59, J.F. pisze:
[...]

Raczej nic by nie znaleźli - wartość produkcji w toku jest na tyle płynna,
i na tyle nieduża, że razem z resztkami materiałów mogą mieć zawsze podobną wartość.
Jak mam jakiś towar na stanie czy robotę dużej wartości do fakturowania na 2 stycznia,
to oczywiście muszę zrobić kwity zgodnie z zasadami.

Data: 2020-01-07 14:42:32
Autor: J.F.
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e12dbb5$0$508$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

W produkcji byc moze, w handlu gorzej.

Jak mam jakiś towar na stanie czy robotę dużej wartości do fakturowania na 2 stycznia,
to oczywiście muszę zrobić kwity zgodnie z zasadami.

Ale oni nie na wartosc patrza, tylko "tu pan mial 200 srubek, co sie z nimi stalo ... od przedwczoraj".
Jesli masz iles tam produktow w toku, w ktorych mozesz pokazac te srubki, to liczyc dokladnie pewnie nie bedzie im sie chcialo - ale tak z grubsza powinno pasowac.

J.

Data: 2020-01-07 15:51:15
Autor: cef
W dniu 2020-01-07 o 14:42, J.F. pisze:
[...]

U mnie akurat muszą patrzeć na wartość, bo materiał stanowi niewielki udział
w wartości i jak sprzedam za 20tys towaru na początku stycznia,
to ten towar siłą rzeczy musiał być na 31 grudnia prawie gotowy czyli
80-90% wartości  musiałoby wylądować w remanencie.

Jesli masz iles tam produktow w toku, w ktorych mozesz pokazac te srubki, to liczyc dokladnie pewnie nie bedzie im sie chcialo - ale tak z grubsza powinno pasowac.

Z grubsza to u mnie zawsze pasuje :-), choć dochodówki bezpośrednio
nigdy przez ponad 20 lat nie kontrolowali - zawsze tylko coś tam przy okazji sprawdzali jak były VATowskie kontrole i patrzyli czy to koszt i prawo do odliczenia VAT
czy można podważać.

Data: 2020-01-06 11:40:45
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-05, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

No ale w PKPiR jest przecież.

Art. 23, ust. 1, p.d.o.f:

-- -
1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

[...]

49) wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych
[...]

Ja dla przykładu mam czysto 1-os DG, jestem freelancerem i zdarzały się drobiazgowe kontrole z pytaniem o losy konkretnych sprzętów (literalnie mam na ten moment 3 sztuki rzeczy wpisane do ŚT, a miesięczna lista pozycji w KPiR to < 10, z czego 3-4 to przychód).

I uwierz, potrafią zapytać o różne rzeczy. :D
W tym roku też się spodziewam kontroli (będę wnioskować
o PIT 5% z IPBoxa jak dostanę pozytywną interpretację).

Jak masz inaczej, to się ciesz :)

[...]

Ze sprzedaży, ale nie z samego wycofania na cele prywatne.

[...]

Dla nich każdy kto mówi o wydatkach ~10k cyt. "popierdółka" to burżuj :)

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-06 14:46:51
Autor: Kviat
On 2020-01-05, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

"Jedyne, co różni te dwa procesy wycofywania na cele prywatne jest to, że w przypadku wyposażenia podatnik nie musi sporządzać dokumentu LT. Wystarczy napisać oświadczenie o tym, że składnik majątku firmy został przekazany na cele prywatne. W dokumencie należy także udowodnić, że zakup wyposażenia był jak najbardziej uzasadniony i przyczynił się do osiągnięcia przychodów przez firmę. Wyposażenie nie podlega wówczas wyksięgowaniu z kosztów uzyskania przychodów.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wycofanie-majatku-firmowego-na-cele-prywatne"

Albo...

"- utylizacja - jeżeli transakcja będzie udokumentowana protokołem zniszczenia, który będzie potwierdzał utylizację wyposażenia, nie wystąpią żadne konsekwencje na gruncie VAT oraz PIT;

- zrzeczenie się własności, np. przez wyrzucenie do śmietnika - nie ma miejsca wówczas nieodpłatne świadczenie podlegające VAT, a więc co do zasady zrzeczenie się własności wyposażenia nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT i podatkiem dochodowym.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wyposazenie-likwidacja-i-wycofanie-z-dzialalnosci"

Koniaczek?
https://youtu.be/PgCcsXJAga0?t=95

Dwie operacje: wrzucenie w koszty przy zakupie, a po okresie używania w firmie protokół zniszczenia czy przekazania na cele prywatne i już.
Jak dla mnie, to mniej roboty niż bawienie się z ewidencjami.

[...]

Wierzę.
Skoro zapisy w księdze można przeanalizować jednym rzutem oka, to nazywanie takiej kontroli drobiazgową jest chyba trochę na wyrost :)

Ale rozumiem, że jak ma się biuro i dom w jednym, to po jakimś czasie od zakupu można zapomnieć co firmowe, a co prywatne i tylko dodatkowa ewidencja o tym przypomni, albo szukanie po kwitach z zeszłych lat.

W tym roku też się spodziewam kontroli (będę wnioskować
o PIT 5% z IPBoxa jak dostanę pozytywną interpretację).

Jak masz inaczej, to się ciesz :)

U mnie firmowe od prywatnego jest fizycznie rozdzielone, więc mam łatwiej :)

[...]

Przy wyposażeniu "wylotu z kosztów" też nie ma.

[...]

Mowa o wydatkach poniżej 10k. Nie wszystkie "popierdółki" kosztują ~10k.
Nie manipuluj :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-06 19:50:59
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-06, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

A więc robisz te oświadczenia?
Wygląda na 1 papier więcej niż przy prowadzeniu ŚT. :P

A jaki VAT podlega zwrotowi? Ten naliczony, czy ten z dnia wycofania?

[...]

Jak łapiesz 3k na popierdółkę, to znajdzie się niezerowa liczba wyzywających
Cię od burżujów, zapewniam. :) I wyzyskiwaczy. :)

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-07 10:43:53
Autor: Kviat
On 2020-01-06, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

Drukujesz, podpisujesz, koniec. Ja nie widzę więcej.

A jaki VAT podlega zwrotowi?
Ten naliczony, czy ten z dnia wycofania?

Nie pamiętam kiedy ostatnio coś wycofywałem na cele prywatne z wyposażenia. Pewnie z parę lat temu.
Podstawą opodatkowania VAT, tak jak w ŚT, jest wartość z chwili wycofywania. Nie chce mi się w to bawić.

"-utylizacja - jeżeli transakcja będzie udokumentowana protokołem zniszczenia, który będzie potwierdzał utylizację wyposażenia, nie wystąpią żadne konsekwencje na gruncie VAT oraz PIT;"

Jeśli chodzi o elektronikę, jak chcę wycofać jakiś laptop czy coś takiego, to przy okazji (mam po drodze) odwiedzam znany powszechnie sklep, który ma obowiązek przyjmować stary sprzęt.
Zrzucam jakieś stare graty, zawsze się coś znajdzie do wyrzucenia, co ma kable i trochę krzemu w środku (a do śmietnika się nie wrzuca, więc się zbiera i kurzy), biorę z szafki zważony dysk (a przynajmniej ktoś taką kartkę na nim przykleił), czy stary czajnik elektryczny, czy inny dynks z którego wystają kable i nikt nie pamięta co to jest i do czego to służyło, czy nawet jakiś stary laptop o którym już nawet najstarsi górale nie pamiętają dlaczego w tej szafce leży i od kiedy i dlaczego ma wymontowany dysk (i kto do cholery zgubił zasilacz do niego?), biorę papier "Sprzęt oddany do utylizacji" - pieczątka, data, podpis (o dziwo nie mają gotowego druczka i piszą to ręcznie, jedno zdanie, które czasem różni się treścią zależną od pracownika i zajmuje małą górną część kartki formatu A4 - pewnie w ramach dbania o środowisko, bo przecież mogli to dać na kartce A3). Za każdym razem się zastanawiam, tak mało ludzi bierze takie potwierdzenie oddania, że nie chce im się przygotować karteczki z gotowcem do opieczętowania i podpisania?

Albo...

[...]

Wydruk, data, podpis. Koniec.
Ostatnio jakiś fotel obrotowy wyrzuciłem na śmietnik, a siostrzeniec wziął i zabrał.

Data: 2020-01-07 11:51:01
Autor: J.F.
On 2020-01-06, Kviat <Kviat> wrote:
[...]
[...]

no i uzasadnienie wymyslec :-)

[...]

Czy poczatek - bo przyjdzie kontrola, spyta co pan z tym zrobil ... a to odpad niebezpieczny byl, nie wolno bylo do smietnika ...

Ostatnio jakiś fotel obrotowy wyrzuciłem na śmietnik, a siostrzeniec wziął i zabrał.
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wyposazenie-likwidacja-i-wycofanie-z-dzialalnosci

A jak nie bedzie papierka z utylizacji, ani oswiadczenia o wyrzuceniu do smienika ?

Albo co gorsza - przedmiot lezy w szafie, "bo wie pan, w zasadzie sie zuzyl i wycofalismy, ale moze sie przyda np na czesci zamienne" ?
Czy bezpieczniej "czekamy az sie uzbiera wieksza ilosc, bo jednej sztuki to sie nie oplaca wiezc do utylizacji" ? :-)

J.

Data: 2020-01-07 13:18:00
Autor: Kviat
W dniu 07.01.2020 o 11:51, J.F. pisze:

odpad niebezpieczny byl, nie wolno bylo do smietnika ...

Bo widzisz, nie wiem jak u Ciebie, ale u nas są osobne pojemniki na szkło, papier, metale-plastik i takie brązowe na odpadki bio. Większe graty stawia się obok.
Ja rozumiem, że można było na początku nie ogarnąć, że krzesła nie wyrzuca się do pojemników na odpadki bio, ale od czasu reformy segregacyjnej już trochę czasu minęło i można było się tego nauczyć.

A jak nie bedzie papierka z utylizacji, ani oswiadczenia o wyrzuceniu do smienika ?

To trzeba natychmiast popełnić samobójstwo. Nie ma innego wyjścia.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-07 13:42:16
Autor: J.F.
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e1476f9$0$17341$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Krzesla to krzesla, ale przy kazdej elektronice masz ulotke co znaczy taki jeden znaczek.
I choc to metal i plastik, to sie do kubla nie wyrzuca ...

A jak nie bedzie papierka z utylizacji, ani oswiadczenia o wyrzuceniu do smienika ?
To trzeba natychmiast popełnić samobójstwo. Nie ma innego wyjścia.

Jak Ci nalicza kare, to sam bedziesz tak mowil :)

J.

Data: 2020-01-07 14:00:26
Autor: Kviat
W dniu 07.01.2020 o 13:42, J.F. pisze:

Krzesla to krzesla, ale przy kazdej elektronice masz ulotke co znaczy taki jeden znaczek.
I choc to metal i plastik, to sie do kubla nie wyrzuca ...

Są dwie możliwości. Albo w ogóle nie przeczytałeś mojego wcześniejszego posta, albo przeczytałeś, ale nic nie zrozumiałeś.
I nie wiem co gorsze.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-07 15:30:50
Autor: Kviat
W dniu 07.01.2020 o 14:44, J.F. pisze:
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e1480ea$0$558$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale chodzi ci fotel, czy przykladowy telefon.
Lub inny wyrob elektroniczny ...

Czyli nie przeczytałeś. Nic na to nie poradzę.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-09 12:24:21
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-07, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

A więc robisz te oświadczenia?
Wygląda na 1 papier więcej niż przy prowadzeniu ŚT. :P

Drukujesz, podpisujesz, koniec. Ja nie widzę więcej.

Ja wolę elektronicznie, więc dla mnie jest mniej roboty kliknąć "zlikwiduj od". Zwłaszcza że jestem słabowidzący i z papierem mi się trochę gorzej
obchodzi niż z gadającym, dopasowanym programem księgowym. Ale rozumiem Twój pogląd, mój przypadek jest specyficzny. :)

[...]

Wydruk, data, podpis. Koniec.
Ostatnio jakiś fotel obrotowy wyrzuciłem na śmietnik, a siostrzeniec wziął i zabrał.

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wyposazenie-likwidacja-i-wycofanie-z-dzialalnosci

Ok, po przeanalizowaniu stanowisko Twoje przyjmuję ze zrozumieniem. :)

Ja osobiście wolę mieć to w ŚT z innych względów (porządkowych), ale korzyści podatkowych faktycznie chyba nie ma. Nie wiem czy się to zmieniło ostatnio, czy zmieniły się interpretacje, bo stanowisko mojej księgowej jeszcze
niedawno było takie, że z wyposażenia i kosztów VAT wychodzi ten sam jak z "daty nabycia", a ŚT. z datą wycofania, więc o tyle jest to dla mnie nowość. Samych likwidacji w sumie nie przeprowadzam, nawet telefon
sprzed już chyba 6 lat nadal służy gdzieś w rodzinie (iPhone 6).
Zero-waste policy. ;)

Dzięki za merytoryczną dyskusję. :)

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-03 16:29:52
Autor: J.F.
Użytkownik "Wojciech Bancer"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrnr0sknh.2ap5.wojciech.bancer@pl-test.org...
On 2020-01-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]
[...]

ale mowa byla o "wyposazeniu", i to jeszcze takim, zeby rzeczywiscie nie dluzej niz rok, bo sie nie oplaca :-)

[...]

Nie bylbym taki pewien, w tych naszych przepisach :-)

[...]

Hm, i tak US pozwoli zamortyzowac ST calkowicie, a potem przejac na wlasnosc prywatna ?
Przy uczciwym czasie amortyzacji to moze byloby i zasadne, ale trzyletni samochod ma spora wartosc.

A telefonu to sie chyba jednorazowo amortyzuje, i co - za miesiac mozna dac zonie/dziecku ? :-)

Ale wyposazenia to pewnie tez dotyczy :-)
Wyposażenia to przede wszystkim. :)
Dlatego nie widzę korzyści z takiego "ułatwienia sobie".

jak rozumiem - szybszy "okres amortyzacji", choc jak widac - ryzykowny ....

J.

Data: 2020-01-03 23:14:42
Autor: Wojciech Bancer
On 2020-01-03, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

A jaki przepis nie pozwala?
Zobacz co należy zrobić przy wycofaniu z EŚT.

Przy uczciwym czasie amortyzacji to moze byloby i zasadne, ale trzyletni samochod ma spora wartosc.

A telefonu to sie chyba jednorazowo amortyzuje, i co - za miesiac mozna dac zonie/dziecku ? :-)

No raczej po >1 roku, w przeciwnym przypadku faktycznie
można się załapać na zarzut pozorności działania. :)
No i faktycznie jak sprzedasz w ciągu tych 6 lat,
to trzeba zysk w DG wrzucić, ale to samo dotyczy
przecież standardowego "wrzucenia w koszty".

Ja właśnie tak ze starymi sprzętami robię, że
rozchodzą się "po rodzinie" i to szybciej niż
po 6 latach, więc wpis i wyjęcie z amortyzacji
jest dla mnie całkiem fajnym rozwiązaniem.
Widać kiedy wyjąłem i nie ma problemu.

I pamiętaj, że jak odliczyłeś VAT, to ten do zwrotu będzie (w obecnych interpretacjach wg wartości rynkowej
z dnia wycofania), amortyzacja dotyczy tylko dochodowego.

Ale wyposazenia to pewnie tez dotyczy :-)
Wyposażenia to przede wszystkim. :)
Dlatego nie widzę korzyści z takiego "ułatwienia sobie".
jak rozumiem - szybszy "okres amortyzacji", choc jak widac - ryzykowny ...

Jeśli mówimy o jednorazowej amortyzacji, to jest ten sam.
No i faktycznie od tego roku EW nie ma.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2020-01-02 22:56:16
Autor: Kviat
On 2019-12-31, Kviat <Kviat> wrote:

[...]

[...]

Nijak. Nie będzie w ewidencji ŚT, to nie będzie trzeba go wycofywać z ŚT.

I jaką masz alternatywę? Przepisy nie przewidują wrzucenia
tego jako czysty koszt (patrz niżej).

Jak nie jak tak. Miałeś to wyjaśnione w linku.

Inna sprawa, to faktyczne przyzwolenie na wykorzystywanie ŚT także w celach
prywatnych, w przeciwieństwie do składników wpisanych do EW, czy wrzuconych
po prostu w koszty:

Hm...

Jeśli więc przedsiębiorca zdecyduje się ująć w kosztach składnik majątku (nieujęty w środkach
trwałych), to powinien on służyć do celów związanych z prowadzeniem działalności.

No przecież służy...

Jeśli
bowiem w ewidencji wyposażenia znajdzie się składnik,

Ale się nie znajduje. Bo nie wrzucamy ani do ew. ŚT ani do ew. wyposażenia.

który będzie przez przedsiębiorcę
lub inne osoby wykorzystywany do celów prywatnych, należy dokonać korekty kosztów.
Korekta kosztów będzie następstwem wycofania składnika wyposażenia z ewidencji.

Wycofać z ewidencji wyposażenia coś, czego nie ma w ew. wyposażenia?

[...]

Nie.

"Kwalifikowanie zakupu składników majątku (szczególnie niskocennych) zależy więc w dużej mierze od podatnika. To podatnik decyduje, czy dany sprzęt będzie użytkowany przez okres dłuższy niż rok i zaliczy go do środków trwałych, czy też będzie użytkowany krócej i zostanie ujęty w ewidencji wyposażenia bądź ze względu na niską wartość trafi bezpośrednio do kosztów bez dodatkowego ewidencjonowania.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-srodek-trwaly-czy-wyposazenie"

-- -
Definicja wyposażenia

[...]

Jak wynika z powyższych przepisów, do wyposażenia zalicza się zatem te
składniki majątku, których nie ujęto w ewidencji środków trwałych, a których
wartość jednostkowa przekracza kwotę 1.500 zł.

I jego okres użytkowania wynosi (ma wynieść) krócej niż rok...

A potem masz cały akapit na przerzucanie wyposażenia > ŚT gdy jednak
przekroczysz rok. Warto? :)

Dlatego warto nisko cenne (poniżej 10ty.) nie wrzucać ani do ŚT ani do ew. wyposażenia.

[...]

Tylko po co sobie zawracać głowę drobnymi sprzętami do 10tys, skoro można wrzucić w koszty bez żadnych ewidencji?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2020-01-03 02:25:20
Autor: Nikt
Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?
Kupiłeś za wcześnie :) Od 1 stycznia 2020 z Rozporządzenia o KPiR wypadła ewidencja wyposażenia.

Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?