Temperatura poszycia na dużych wysokościach

Data: 2015-04-09 21:39:10
Autor: Marek
Temperatura poszycia na dużych wysokościach
Na typowych wysokościach przelotowych rzędu 10-11km występują temp. ok -60°C. Uwzględniając, że przy gruncie może być +30°C lub więcej to samolot zewnętrznie jest narażony na sporą różnicę temperatur. Ale czy faktycznie? Czy rzeczywiście zew. powierzchnie ochładzają się do tych -60°C czy tarcie powietrza podczas lotu jednak trochę rozgrzewa powieszchnie, przez co mają one wyższą temp niż otoczenia na tych wysokościach?

--
Marek

Data: 2015-04-09 22:43:16
Autor: Jarosław Sokołowski
Temperatura poszycia na dużych wysokościach
Pan Marek napisał:

Na typowych wysoko¶ciach przelotowych rzędu 10-11km występuj± temp. ok -60°C. Uwzględniaj±c, że przy gruncie może być +30°C lub więcej to samolot zewnętrznie jest narażony na spor± różnicę temperatur. Ale czy faktycznie? Czy rzeczywi¶cie zew. powierzchnie ochładzaj± się do tych -60°C czy tarcie powietrza podczas lotu jednak trochę rozgrzewa powieszchnie, przez co maj± one wyższ± temp niż otoczenia na tych wysoko¶ciach?

Taki na przykład Concorde, to rozgrzewał się do temperaury powyżej stu
stomni Celsjusza. Wnętrze chłodzić trzeba było klimatyzacj±, która ciepło
przekazywała do zgromadzonego paliwa. Na krótkich dystansach pojemno¶ć
cieplna zabranej w podróż nafty wystarczała. Przy typowych prędko¶ciach
jetów mieco mniejszych od jednego macha aż tak to nie jest, ale nie jest
też tak, że wokół wieje wiatr -60°C jak na dworcu w Kielcach.

--
Jarek

Data: 2015-04-09 14:33:20
Autor: TJ_Blues
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach
On Thursday, April 9, 2015 at 4:43:17 PM UTC-4, Jarosław Sokołowski wrote:
Pan Marek napisał:

> [...]

jetów mieco mniejszych od jednego macha aż tak to nie jest, ale nie jest
też tak, że wokół wieje wiatr -60°C jak na dworcu w Kielcach.

Celna uwaga. Poszycie Concorde nagrzewalo sie od kompresji naplywajacego
powietrza. W przypadku przeplywow poddziwkowych taki efekt nie wystepuje.
A samo tarcie nie wystarcza by znaczaco podgrzac samolot. Pewnie mozna
to policzyc. Ale nie spodziewam sie roznic wiekszych niz pare stopni. Za to poszycie samolotu oddaje bardzo latwo cieplo przez konwekcje
oraz dzieki dobrej przewodnosci cieplnej aluminium.

cheers

Data: 2015-04-10 00:21:01
Autor: Jarosław Sokołowski
TJ_Blues pisze:

[...]

Ja bym jednak obstawiał trochę więcej, nie kilka stopni, a 20-30K. Tu mamy
jeszcze wcale nie taki mały czynnik grzania z góry przez słoneczko nasze
kochane. Konwekcj±, przy takim wietrzysku, to ja bym się bał tego nazywać.

Przypomniało mi się teraz, że kiedy¶ z głupia frant zadałem tu pokrewne
pytanie -- czy jak się to rzadkie i zimne stratosferyczne powietrze wtłacza
do ¶rodka, to po sprężeniu jest ono wci±ż zbyt zimne, czy wręc przeciwnie,
trzeba chłodzić. Różni rózne rzeczy na ten temat pisali, głównie po to,
by zamaskować fakt, że nic na ten tamat nie wiedz±. Nawet ci z lotnicz±
praktyk±. Nie dziwię się, bo co innego latać, a co innego siedzieć gdzie¶
w laboratorium Boeinga czy Airbusa i liczyć. Kazał pan, musiał sam -- mnie
wtedy z prowizorycznych obliczeń wyszło, że gdyby samolot był termosem, to
by w ¶rodku sauna się zrobiła. No i dobrze, bo tam chłodzić względnie łatwo.
Chyba, że to supersonic -- wtedy: patrz wyżej.

--
Jarek

Data: 2015-04-09 16:13:15
Autor: TJ_Blues
On Thursday, April 9, 2015 at 6:21:04 PM UTC-4, Jarosław Sokołowski wrote:

[...]

A to zalezy od albedo powierzchni. Samoloty najczesciej sa biale albo
srebrzyste, wiec odbijaja dosc znaczna czesc promieniowania. Prawo Stefana-Boltzmanna.

[...]

Jest cieple. Przeciez wlasnie w wiekszosci liniowcow pobiera sie to gorace
powietrze ze sprezarki silnika (bleed air) do zasilania systemu
przeciwoblodzeniowego i (ogrzewania) kabiny.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bleed_air

cheers

Data: 2015-04-10 12:50:25
Autor: Jarosław Sokołowski
TJ_Blues pisze:

[...]

KLM jest niebieski, Virgin czerwony, Wizz jaki¶ taki ogólnofioletowy,
a i ciemnogranatowe też się zdarzaj±. Nawet po odbiciu "znacznej czę¶ci"
w każdym przypadku sporo z tego kilowata na metr zostaje. Tak więc
bilans cieplny w lotach nocnych różni się mocno od tych za dnia.

[...]

To jest co innego. Chodziło o rozwi±zanie prostych równań gazowych, które
da odpowiedĽ na to, jak± temperaturę będzie miało zimne stratosferyczne
powietrze po sprężeniu go do normalnego ci¶nienia w kabinie. Wychodzi,
że koło 60-70°C bodajże. Co¶ jakby za gor±co trochę. Więc przy pompowaniu
powietrza do kabiny ci¶nieniowej trzeba się jako¶ tego ciepła pozbyć.
I tutaj z pomoc± przychodz± sprężarki wysokoci¶nieniowe. Temperatury
sprężonego gazu id± tam już w setki stopni, więc przy tak dużej różnicy
łatwo sie pozbyć energii, wypromieniować lub jako¶ oddać ciepło. A po
rozprężeniu do ci¶nienia kabinowego mamy już chłodny wiaterek. Zatem ten
cały "bleed air", to raczej do chłodzenia, niż do ogrzewania kabiny.

Jarek

--
Ulice mgłami spowite, ton± w ¶lepych kałużach
Przez okno patrzę znużona, z tęsknot± my¶lę o burzy

Data: 2015-04-10 01:59:36
Autor: Bruno
W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 23:33:22 UTC+2 użytkownik TJ_Blues napisał:

Celna uwaga. Poszycie Concorde nagrzewalo sie od kompresji naplywajacego
powietrza.

Je¶li chodzi o ekstremalne przypadki, to jeszcze fajniej było z SR-71. Na ziemi ciekł jak rzeszoto, a uszczelniał się po rozgrzaniu. Powierzchnia samolotu rozgrzewała się w czasie lotu do ponad 300°C. Tu jest kilka zdjęć: http://www.armchairgeneral.com/forums/showthread.php?t=145849&page=2

--
Bruno

Data: 2015-04-10 06:21:33
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 10, 2015 at 4:59:37 AM UTC-4, Bruno wrote:
> powietrza. Je¶li chodzi o ekstremalne przypadki, to jeszcze fajniej było z SR-71.. Na ziemi ciekł jak rzeszoto, a uszczelniał się po rozgrzaniu. Powierzchnia samolotu rozgrzewała się w czasie lotu do ponad 300°C. Tu jest kilka zdjęć: http://www.armchairgeneral.com/forums/showthread..php?t=145849&page=2

> [...]

Blackbird nie nagrzewal sie do 300C caly. Do takich temperatur nagrzewaly sie tylko elementy "wystajace", czyli ogniska fal uderzeniowych,
takie jak owiewka kabiny, krawedzie natarcia, nos i wloty powietrza do silnikow.
W tych miejscach nastepowalo duze sprezenie dynamiczne powietrza. Cala
reszta samolotu nagrzewala sie rowniez, ale nie tak mocno. Nie mniej jednak
nawet zmiany o kilkadziesiat stopni mialy znaczenie ze wzgeldu na rozszerzalnosc
termiczna poszycia. cheers

Data: 2015-04-10 16:14:30
Autor: Bruno
Dnia Fri, 10 Apr 2015 06:21:33 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):

[...]

Jeśli chodzi o ekstremalne przypadki, to jeszcze fajniej było z SR-71. Na ziemi ciekł jak rzeszoto, a uszczelniał się po rozgrzaniu. Powierzchnia samolotu rozgrzewała się w czasie lotu do ponad 300°C. Tu jest kilka zdjęć: http://www.armchairgeneral.com/forums/showthread.php?t=145849&page=2

[...]

Ciekawe jak to wygląda w przypadku Migów 25 i 31, bo nagrzewać to się z
pewnością nagrzewają. Amerykanie używali chłodzenia paliwem, może Rosjanie
majÄ… jakiĹ› swĂłj patent? --
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2015-04-15 14:39:19
Autor: KiloSierra
W dniu 2015-04-10 16:14, Bruno pisze:
[...]

glupie pytanie....
wiadomo - alkohol!

Data: 2015-04-15 18:20:09
Autor: Bruno
Dnia Wed, 15 Apr 2015 14:39:19 +0200, KiloSierra napisał(a):

[...]

Spiryt to chyba był tylko do chłodzenia radaru, a co z resztą?
--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2015-04-15 09:23:42
Autor: TJ_Blues
On Wednesday, April 15, 2015 at 12:20:12 PM UTC-4, Bruno wrote:

> wiadomo - alkohol!

Spiryt to chyba był tylko do chłodzenia radaru, a co z reszt±?
-- Pozdrawiam!
Bruno

Jak to co z reszta; wypita! :-)

Data: 2015-04-10 09:04:08
Autor: myszek
TJ_Blues wrote:

[...]

Mozna, w pierwszym przyblizeniu dosc prosto. Powietrze zwalnia od predkosci lotu do zera, obojetnie, czy w fali uderzeniowej, czy w warstwie przysciennej, a jego energia kinetyczna zamienia sie w cieplo.

Po podstawieniu danych liczbowych wychodzi z grubsza przyrost temperatury  = predkosc lotu w m/s /2000

Czyli przy 900km/h=250m/s temperatura rosnie o jakies 30 stopni.
Przy dwa razy wiekszej predkosci juz o 120 stopni. Kiedys mi wyszlo, ze samolot, ktory mialby leciec z predkoscia 1000m/s
i tracic cieplo tylko przez promieniowanie (bez chlodzenia paliwem),
moglby latac tylko w nocy - inaczej w srodku byloby juz zbyt goraco.

pozdrowienia

krzys --
_^..^_)_
\      /
 \____/

Data: 2015-04-10 06:05:35
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 10, 2015 at 3:04:20 AM UTC-4, myszek wrote:
TJ_Blues wrote:

> [...]

Mozna, w pierwszym przyblizeniu dosc prosto. Powietrze zwalnia od predkosci lotu do zera, obojetnie, czy w fali uderzeniowej, czy w warstwie przysciennej, a jego energia kinetyczna zamienia sie w cieplo.

Z jakiej paki przy przeplywie *poddzwiekowym* powietrze mialoby zwalniac
do predkosci samolotu? W warstwie przysciennej powietrze faktycznie
zwalnia, ale nie do "zera", a do tego jest go malo. Juz lepiej mowic
o zderzeniach elastycznych czasteczek powietrza z poszyciem, niz o
wyhamowaniu. A cieplo kolizji oddawane jest rowniez bezposrednio do otaczajacego powietrza, ktore zostaje zdmuchniete.

Po podstawieniu danych liczbowych wychodzi z grubsza przyrost temperatury  = predkosc lotu w m/s /2000

Czyli przy 900km/h=250m/s temperatura rosnie o jakies 30 stopni.
Przy dwa razy wiekszej predkosci juz o 120 stopni.

250 / 2000 raczej nie daje 30 :-) Cheers :-)

Data: 2015-04-11 08:32:29
Autor: myszek
TJ_Blues wrote:

> [...]

wyhamowaniu. A cieplo kolizji oddawane jest rowniez bezposrednio do
otaczajacego powietrza, ktore zostaje zdmuchniete.

Zgadza sie, toz pisalem ze to pierwsze przyblizenie i oszacowanie
z gory. Znaczy, nagrzeje sie _co najwyzej_ o te 30 stopni, zapewne
nieco mniej, ale rzad wielkosci, spodziewam sie, jest wlasnie taki.

> Po podstawieniu danych liczbowych wychodzi z grubsza przyrost
> temperatury  = predkosc lotu w m/s /2000
>
> Czyli przy 900km/h=250m/s temperatura rosnie o jakies 30 stopni.
> Przy dwa razy wiekszej predkosci juz o 120 stopni.

250 / 2000 raczej nie daje 30 :-)

Grrr, bo mi podniesienie do kwadratu ucieklo. Predkosc oczywiscie
musi byc w drugiej potedze.

pozdrowienia

krzys

--
_^..^_)_
\      /

Data: 2015-04-10 09:31:19
Autor: szczepan bialek
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach

Użytkownik "myszek" <km@lodz.tpsa.pl> napisał w wiadomo¶ci news:552775E8.A13E9729lodz.tpsa.pl...
TJ_Blues wrote:

[...]

A jak sie maja te sprawy gdy samolot robi karny krag po nieudanym ladowaniu a na zewnatrz jest +2C i 100% wilgotnosci?
S*

Data: 2015-04-10 01:35:48
Autor: Bruno
W dniu pi±tek, 10 kwietnia 2015 09:31:22 UTC+2 użytkownik szczepan bialek napisał:

A jak sie maja te sprawy gdy samolot robi karny krag po nieudanym ladowaniu a na zewnatrz jest +2C i 100% wilgotnosci?

Raport końcowy - Zał±cznik nr 2. Opis i analiza pracy systemów pokładowych samolotu Tu-154M nr 101 str. 36
"Wnioski:
1) Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była wł±czana przez cały lot.
2) Instalacja przeciwoblodzeniowa wlotów WNA była wł±czona od godz. 07:12:32 bezpo¶rednio przed uruchomieniem silników i pracowała bez przerw do momentu
wył±czenia o godz. 07:35:37 podczas wznoszenia na wysoko¶ci 6471 m. Pozostała faza wznoszenia oraz cały przelot na wysoko¶ci 10 000 m realizowany był bez wł±czonej instalacji. Drugi raz wł±czenie nast±piło o godz. 08:09:58 na wysoko¶ci 10 000 m bezpo¶rednio przed rozpoczęciem zniżania do l±dowania i instalacja była wł±czona do momentu wypadku.
3) Instalacja ogrzewania PPD pierwszego pilota wł±czona została o godz. 07:24:20 przed startem i pozostała wł±czona do momentu wypadku.
4) Podczas lotu w dniu 10.04.2010 r. instalacje przeciwoblodzeniowe działały zgodnie z warunkami technicznymi. Nie wyst±piły sygnały oblodzenia zarejestrowane przez rejestrator"
str. 53
"9) Podczas całego lotu instalacje przeciwoblodzeniowe działały zgodnie z warunkami technicznymi; podczas całego lotu nie wyst±piły sygnały oblodzenia zarejestrowane przez rejestrator."

--
Bruno

Data: 2015-04-10 20:19:45
Autor: szczepan bialek
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach

Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomo¶ci news:f43946c1-ea7b-4483-93f2-e0e87a6e932cgooglegroups.com...
[...]

To po co ona jest jezeli samolot lecial przez dlugi czas w warunkach idealnych do wystapienia oblodzenia.
..
4) Podczas lotu w dniu 10.04.2010 r. instalacje przeciwoblodzeniowe działały zgodnie z warunkami technicznymi. Nie wyst±piły sygnały oblodzenia zarejestrowane przez rejestrator"

Tozaloga ma czekac na sygnal?

To po co sa zalecenia przy jakiej pogodzie one musza byc wlaczone?
S*

Data: 2015-04-10 20:28:16
Autor: Bruno
Dnia Fri, 10 Apr 2015 20:19:45 +0200, szczepan bialek napisał(a):

Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomości news:f43946c1-ea7b-4483-93f2-e0e87a6e932cgooglegroups.com...
W dniu piątek, 10 kwietnia 2015 09:31:22 UTC+2 użytkownik szczepan bialek napisał:

A jak sie maja te sprawy gdy samolot robi karny krag po nieudanym ladowaniu
a na zewnatrz jest +2C i 100% wilgotnosci?

Raport końcowy - Załącznik nr 2. Opis i analiza pracy systemów pokładowych samolotu Tu-154M nr 101
str. 36
"Wnioski:
1) Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była włączana przez cały lot.

To po co ona jest jezeli samolot lecial przez dlugi czas w warunkach idealnych do wystapienia oblodzenia.
.
4) Podczas lotu w dniu 10.04.2010 r. instalacje przeciwoblodzeniowe działały zgodnie z warunkami technicznymi. Nie wystąpiły sygnały oblodzenia zarejestrowane przez rejestrator"

Tozaloga ma czekac na sygnal?

To po co sa zalecenia przy jakiej pogodzie one musza byc wlaczone?

 Nie chce mi siÄ™ odwalać za ciebie caĹ‚ej roboty. Poszukaj w zaĹ‚Ä…czniku nr 2
i w instrukcji obsługi Tu-154M. Ewentualnie możesz zapytać ekspertów z
http://www.faktysmolensk.gov.pl.

--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2015-04-11 08:58:21
Autor: szczepan bialek

Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:1j9iyd2q6nbjp.2c2i9840cwxr.dlg40tude.net...
Dnia Fri, 10 Apr 2015 20:19:45 +0200, szczepan bialek napisał(a):

Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomości
W dniu piÄ…tek, 10 kwietnia 2015 09:31:22 UTC+2 uĹĽytkownik szczepan bialek
napisał:

[...]

Nie chce mi się odwalać za ciebie całej roboty. Poszukaj w załączniku nr 2
i w instrukcji obsługi Tu-154M. Ewentualnie możesz zapytać ekspertów z
http://www.faktysmolensk.gov.pl.

Eksperci dyskutowali piec lat temu. Ja tylko przypominam ze przez oblodzenie spadl Premier Miller, dwie Iskry i CASA.
A moj kolega widzial jak wracal z Paryza ze skrzydla odpadaja ogromne platy lodu.
Tyle ze przebijanie chmur przez rozgrzany samolot to nie to samo co drugi krag w chmurze gdy jest 0C.
S*

Data: 2015-04-11 09:55:21
Autor: Bruno

napisał:

[...]

Jeśli chodzi o Mirosławiec to: "Bezpośrednią przyczyną katastrofy było
nieświadome doprowadzenie przez załogę do nadmiernego przechylenia
samolotu, w wyniku nieprawidłowego rozłożenia uwagi w kabinie, powodujące
postępujący spadek siły nośnej , co doprowadziło w końcowej fazie lotu do
gwałtownego zniżania z utratą kierunku i zderzenia samolotu z ziemią."

A moj kolega widzial jak wracal z Paryza ze skrzydla odpadaja ogromne platy lodu.
A znajomy brata szwagra mojego sąsiada wracał z Londynu i nie widział.

Tyle ze przebijanie chmur przez rozgrzany samolot to nie to samo co drugi krag w chmurze gdy jest 0C.
Nadal nie zmotywowałeś mnie do odwalania za ciebie całej roboty.
Instrukcja, raport, www.faktysmolensk.gov.pl. Bierz siÄ™ do pracy.

--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2015-04-11 18:01:31
Autor: szczepan bialek

Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:1xt92dckoeey4.umsgabe3571g.dlg40tude.net...
[...]

Na pewno bylo nieswiadome.

w wyniku nieprawidłowego rozłożenia wagi w kabinie,

Raczej wagi lodu na skrzydlach. Jedno skrzydlo grzeje sie mniej jak samolot robi krag.

powodujÄ…ce
postępujący spadek siły nośnej , co doprowadziło w końcowej fazie lotu do
gwałtownego zniżania z utratą kierunku i zderzenia samolotu z ziemią."

Dokladnie jak Tutka.
S*

Data: 2015-04-10 12:52:09
Autor: Jarosław Sokołowski
myszek pisze:

[...]

Można zastosować pompę ciepła, która schłodzi kabinę i ogrzeje radiator
do tej temperatury, przy której wypromieniowanie będzie wci±ż możliwe.
Przynajmniej teoretycnie można.

Jarek

--
-- Towarzysze, w przyszłej pięciolatce zamierzamy wysłać człowieka na Słońce.
-- Ale przecież tam jest tak gor±co, że nie dacie rady.

Data: 2015-04-10 11:38:13
Autor: J.F.
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomo¶ci
Celna uwaga. Poszycie Concorde nagrzewalo sie od kompresji naplywajacego
powietrza. W przypadku przeplywow poddziwkowych taki efekt nie wystepuje.

Nie wystepuje ?  Dlaczego nie wystepuje ?

Tak sobie licze, ze predkosc termiczna czasteczek azotu w 273K to rzedu 343m/s w zaleznosci od przyjetego wspolczynnika,
wiec przy 800km/h podgrzewanie powinno byc juz chyba obserwowane.

J.

Data: 2015-04-10 05:52:19
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 10, 2015 at 5:38:29 AM UTC-4, J.F. wrote:
> [...]

wiec przy 800km/h podgrzewanie powinno byc juz chyba obserwowane.

Nigdy tego nie liczylem. Bo i po co? :-) Ale dla jasnosci. oplyw aerodynamiczny
liczy sie inaczej dla predkosci pod i naddzwiekowych. Np. dla przeplywow
poddzwiekowych uogolnia sie powietrze do osrodka niescisliwego. Przy pred
naddzwiekowych scisliwosc osrodka staje sie znaczace. Formowanie sie
fali uderzeniowej tez odbywa sie koszem energii samolotu. Obserwacja obloku Prandtla-Glauerta sugeruje znaczne *obnizenie* temperatury
na powierzchniach nosnych. Nagrzewanie wystepuje prawie wylacznie na krawedzi natarcia.

cheers

Data: 2015-04-10 05:59:47
Autor: Bruno
W dniu pi±tek, 10 kwietnia 2015 14:52:20 UTC+2 użytkownik TJ_Blues napisał:
> [...]

na powierzchniach nosnych. Nagrzewanie wystepuje prawie wylacznie na krawedzi natarcia.

Może przyda się gotowiec od NASA:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/atmosi.html

--
Bruno

Data: 2015-04-11 19:11:23
Autor: Pawel O'Pajak
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach

Powitanko,

Może przyda się gotowiec od NASA:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/atmosi.html

Fajne to. Tak sobie symuluje rozne takie i np. satelita wlatujacy w
atmosfere (bo to takie predkosci) wszystko jedno na jakiej wys. leci - temp. prawie ta sama. Loty z predkosciami rzedu 2 Mach - w zasadzie wysokosc znaczaco nie wplywa na obnizenie temp. Ba, powyzej 25 km to nawet rosnie. Tam jeszcze ma co rozgrzewac przez tarcie? Przeca cisnienie "trudno wykryc".

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±?

Data: 2015-04-12 10:38:29
Autor: Krzysztof Rudnik
Temperatura poszycia na dużych wysokościach
Pawel O'Pajak wrote:

Powitanko,

MoĹĽe przyda siÄ™ gotowiec od NASA:
[...]

Columbia rozleciała się na wysokości ok 60km.

Data: 2015-04-10 15:23:59
Autor: J.F.
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomo¶ci grup
> [...]

liczy sie inaczej dla predkosci pod i naddzwiekowych. Np. dla przeplywow

Nad- czy poddzwiekowy - ciagle wydaje sie ze czasteczki powietrza zderzaja sie z atomami materialow.
I wymieniaja przy tym energie.
I jak maja predkosci powiekszone o te 200m/s, to jak je odroznic od predkosci termicznych ?

poddzwiekowych uogolnia sie powietrze do osrodka niescisliwego.

tak sobie licze, ze przy tych 200m/s cisnienie spietrzenia to 26kPa.
Nie tak znow malo w porownaniu do cisnienia atmosferycznego, sporo w porownaniu do cisnienia na 10km, ale tez tam gestosc powietrza mniejsza, to i cisnienie spietrzenia mniejsze.

W kazdym badz razie nie zaniedbywal bym scisliwosci przy tych predkosciach ... ale moze mniejsze miales na mysli :-)

J.

Data: 2015-04-10 08:04:34
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 10, 2015 at 9:24:08 AM UTC-4, J.F. wrote:
> [...]

Nad- czy poddzwiekowy - ciagle wydaje sie ze czasteczki powietrza zderzaja sie z atomami materialow.

Jasne, ale taka wymian nastepuje tylko w polowie sfery. Polowa
w strone poszycia, polowa "w kosmos".

I jak maja predkosci powiekszone o te 200m/s, to jak je odroznic od predkosci termicznych ?

Gdzie pojawiaja sie takie roznice predkosci? Po mojemu, znowu uogolniajac,
czasteczki powietrza nacierajace na dolna powierzchnie plata poruszajacego
sie wzgledem powietrza pod katem 4 stopni z predkoscia 200m/s dadza
wypadkowa roznice predkosci 200m/s * sin(4deg) = 14m/s.

> [...]

Nie tak znow malo w porownaniu do cisnienia atmosferycznego, sporo w porownaniu do cisnienia na 10km, ale tez tam gestosc powietrza mniejsza, to i cisnienie spietrzenia mniejsze.

Czyli tak jak pisalem; efekt spietrzenia wystepuje na krawedziach natarcia.

cheers

Data: 2015-04-10 17:54:55
Autor: J.F.
[...]

A co to - plat nie ma krawedzi natarcia ?

> [...]
mniejsza, to i cisnienie spietrzenia mniejsze.
Czyli tak jak pisalem; efekt spietrzenia wystepuje na krawedziach natarcia.

spietrzenia oczywiscie, ale czy nie nalezy w dokladnych obliczeniach uwzglednic scisliwosci powietrza ?

J.

Data: 2015-04-10 10:22:43
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 10, 2015 at 11:55:10 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomo¶ci

>sie wzgledem powietrza pod katem 4 stopni z predkoscia 200m/s dadza
>wypadkowa roznice predkosci 200m/s * sin(4deg) = 14m/s.

A co to - plat nie ma krawedzi natarcia ?

Ma, ale w porownianiu z cala powierzchnia plata jest mala.
>Czyli tak jak pisalem; efekt spietrzenia wystepuje na krawedziach >natarcia.

spietrzenia oczywiscie, ale czy nie nalezy w dokladnych obliczeniach uwzglednic scisliwosci powietrza ?

No i sie to liczy ale proprocjonalnie do powierzchni i AOA. A przy predkosciach
poddzwiekowych sprezanie dynamiczne jest niewielkie.

cheers

Data: 2015-04-10 16:35:05
Autor: Jarosław Sokołowski
TJ_Blues pisze:

[...]

Jak to po co?! Nie liczy się po co¶! Nawet nie liczy się żeby policzyć,
ale żeby liczyć. Jest co¶ nie policzonego wcze¶niej -- więc powstaje
przymus wewnętrzny, by to chociaż oszacować. A je¶li nic innego do roboty
nie ma, na przykład w czasie dłuższej podróży, to takie szacowanie
w pamięci różnych rzeczy jest sam± przyjemno¶ci±.

Jarek

--
Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Data: 2015-04-10 07:52:02
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 10, 2015 at 10:35:06 AM UTC-4, Jarosław Sokołowski wrote:
TJ_Blues pisze:

> [...]

w pamięci różnych rzeczy jest sam± przyjemno¶ci±.

Jarek

-- Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Umiesz liczyc? Licz na siebie :-)

Z Twoja argumentacja nie moge sie nie zgodzic :-)

Data: 2015-04-11 08:41:40
Autor: myszek
TJ_Blues wrote:

Formowanie sie
fali uderzeniowej tez odbywa sie koszem energii samolotu. Obserwacja
obloku Prandtla-Glauerta sugeruje znaczne *obnizenie* temperatury
na powierzchniach nosnych.

Oblok Prandtla-Glauerta to raczej efekt spadku cisnienia, a nie fali uderzeniowej. Ale przy powierzchni i tak temperatura rosnie z powodu
tarcia, im wieksza predkosc, tym bardziej.

Zreszta - mozna policzyc jeszcze inaczej. Empirycznie, dla duzych
liczb Reynoldsa, wspolczynnik oporu tarcia wynosi ok. 1/400
Wydzielona moc przy predkosci v wynosi wiec srednio 1/400 * gestosc powietrza * v^3 na kazdy metr kwadratowy

(tez oczywiscie przyblizenie, bo predkosci lokalnie moga byc nieco
rozne, ale te roznice sa niewielkie)
Teraz trzeba te moc przyrownac do szybkosci odprowadzania ciepla
przez strumien powietrza (sa na to tez wzory empiryczne, wynik
wychodzi proporcjonalny do v) i pewnie cos wyjdzie :)

pozdrowienia

krzys --
_^..^_)_
\      /
 \____/

Temperatura poszycia na dużych wysokościach