Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Tempomat ekonomiczny (pasywny)

Tempomat ekonomiczny (pasywny)

Data: 2015-03-02 18:26:50
Autor: yabba
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
Użytkownik "Marek" <fake@fakeemail.com> napisał w wiadomości news:almarsoft.3881534340570066541news.neostrada.pl...
Czy w dobie różnych ECO-funkcji jest jakaÅ› marka samochodu, gdzie zaÅ‚Ä…czony tempomat nie dodaje pod górkÄ™ gazu (niepotrzebnie zwiÄ™kszajÄ…c spalanie), bo zadana prÄ™dkoiść spadÅ‚a mu z np.  100 km/h do 95? Ma tylko nie przekraczać zadanej i nie dodawać gazu pod górkÄ™. W automatach spotkaÅ‚em siÄ™, że redukuje i wyje wysokimi obrotami (navara), obÅ‚Ä™d.



Ale taka jest idea tempomatu, żeby dodawal gazu w celu utrzymania prędkości. ECO tempomat powinien wcześniej wiedzieć o górce i zwiekszyć prędkość przed wjazdem na zbocze.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-03-02 19:40:16
Autor: Marek
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
On Mon, 2 Mar 2015 18:26:50 +0100, "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
Ale taka jest idea tempomatu, żeby dodawal gazu w celu utrzymania
prędkości.
ECO tempomat powinien wcześniej wiedzieć o górce i zwiekszyć
prędkość przed
wjazdem na zbocze.

No zasadniczo tak. Ale w czym byÅ‚by problem, gdyby byÅ‚a taka opcja, żeby byÅ‚ bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, że prÄ™dkość spadnie o 10  czy 15 kmh.

--
Marek

Data: 2015-03-02 20:10:54
Autor: yabba
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
Użytkownik "Marek" <fake@fakeemail.com> napisał w wiadomości news:almarsoft.1557529953417545536news.neostrada.pl...
On Mon, 2 Mar 2015 18:26:50 +0100, "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
Ale taka jest idea tempomatu, żeby dodawal gazu w celu utrzymania
prędkości.
ECO tempomat powinien wcześniej wiedzieć o górce i zwiekszyć
prędkość przed
wjazdem na zbocze.

No zasadniczo tak. Ale w czym byÅ‚by problem, gdyby byÅ‚a taka opcja, żeby byÅ‚ bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, że prÄ™dkość spadnie o 10  czy 15 kmh.



To ustaw od razu mniejszą prędkość. :) A na poważnie, to trzeba by wprowadzić dodatkowy parametr typu histereza, do ustawiania przez kierowcę. Ja wolałbym, żeby tempomat trzymał prędkość, Ty chciałbyś mieć 10 km/h niedokładności. Jeszcze akcelerometr do wykrywania wjazdu na wzniesienie. Regulacja granicznego kąta nachylenia powyżej którego dopuszczamy zmniejszenie prędkości. Trochę działanie i obsługa się skomplikuje dla użytkownika.
Jakby mi tempomat zwalniał pod górę, to bym myślał, że się zepsuł. :)

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-03-03 00:05:01
Autor: Marek
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
On Mon, 2 Mar 2015 20:10:54 +0100, "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
Regulacja granicznego kąta nachylenia powyżej którego dopuszczamy

Niektóre samochody już to majÄ…, wykorzystywane do wspomaganua ruszania pod górÄ™. Takie dumne rozwiÄ…zywanie problemów nieistniejÄ…cych  w innych systemach (czyt. w automatach).

--
Marek

Data: 2015-03-02 23:58:12
Autor: RoMan Mandziejewicz
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
Hello Marek,

Monday, March 2, 2015, 7:40:16 PM, you wrote:

Ale taka jest idea tempomatu, ¿eby dodawal gazu w celu utrzymania
prêdko¶ci. ECO tempomat powinien wcze¶niej wiedzieæ o górce i
zwiekszyæ prêdko¶æ przed wjazdem na zbocze.
No zasadniczo tak. Ale w czym by³by problem, gdyby by³a taka opcja,
¿eby by³ bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, ¿e prêdko¶æ spadnie o 10  czy 15 kmh.

Ale nie jeste¶ sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkê prowokuje
niebezpieczne zachowania kierowców za Tob± i wcale ale to wcale nie ma
wiele wspólnego z oszczêdno¶ci±. O wiele wiêcej oszczêdza siê hamuj±c
silnikiem z górki ni¿ mêcz±c silnik niedoborem paliwa pod górkê.


--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2015-03-02 23:05:26
Autor: Tomek Kańka
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> napisał(a)
Hello Marek,

Monday, March 2, 2015, 7:40:16 PM, you wrote:

Ale taka jest idea tempomatu, żeby dodawal gazu w celu utrzymania
prędkości. ECO tempomat powinien wcześniej wiedzieć o górce i
zwiekszyć prędkość przed wjazdem na zbocze.
No zasadniczo tak. Ale w czym byłby problem, gdyby była taka opcja,
żeby byÅ‚ bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, że prÄ™dkość spadnie o 10  czy 15 kmh.

Ale nie jesteś sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkę prowokuje
niebezpieczne zachowania kierowców za Tobą [...]

90% samochodów zwalnia pod górkę i przyspiesza z gorki. Reszta ma
tempomat:).

--
Tomek




Data: 2015-03-03 09:34:09
Autor: RoMan Mandziejewicz
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
Hello Tomek,

Tuesday, March 3, 2015, 12:05:26 AM, you wrote:

Ale taka jest idea tempomatu, ¿eby dodawal gazu w celu utrzymania
prêdko¶ci. ECO tempomat powinien wcze¶niej wiedzieæ o górce i
zwiekszyæ prêdko¶æ przed wjazdem na zbocze.
No zasadniczo tak. Ale w czym by³by problem, gdyby by³a taka opcja,
¿eby by³ bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, ¿e prêdko¶æ spadnie o 10  czy 15 kmh.
Ale nie jeste¶ sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkê prowokuje
niebezpieczne zachowania kierowców za Tob± [...]
90% samochodów zwalnia pod górkê i przyspiesza z gorki. Reszta ma
tempomat:).

90% nizinnych kierowców zwalnia pod górkê.


--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2015-03-03 13:15:02
Autor: RadoslawF
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
W dniu 2015-03-03 o 09:34, RoMan Mandziejewicz pisze:

Ale nie jesteś sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkę prowokuje
niebezpieczne zachowania kierowców za Tobą [...]
90% samochodów zwalnia pod górkę i przyspiesza z gorki. Reszta ma
tempomat:).

90% nizinnych kierowców zwalnia pod górkę.

Kierowcy z doświadczeniem i lubiący oszczędności widząc
górkę przyśpieszają przed nią (jeśli jest taka możliwość).


Pozdrawiam

Data: 2015-03-03 00:16:09
Autor: Marek
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
On Mon, 2 Mar 2015 23:58:12 +0100, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
Ale nie jesteś sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkę prowokuje
niebezpieczne zachowania kierowców za Tobą i wcale ale to wcale nie
ma
wiele wspólnego z oszczędnością. O wiele więcej oszczędza się
hamujÄ…c
silnikiem z górki niż męcząc silnik niedoborem paliwa pod górkę.

Ale tak siÄ™ zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz nożnie staÅ‚Ä… prÄ™dkość precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prÄ™dkość  spadnie o te kilka km/h??

--
Marek

Data: 2015-03-03 09:36:15
Autor: RoMan Mandziejewicz
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
Hello Marek,

Tuesday, March 3, 2015, 12:16:09 AM, you wrote:

Ale nie jeste¶ sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkê prowokuje
niebezpieczne zachowania kierowców za Tob± i wcale ale to wcale nie
ma wiele wspólnego z oszczêdno¶ci±. O wiele wiêcej oszczêdza siê
hamuj±c silnikiem z górki ni¿ mêcz±c silnik niedoborem paliwa pod
górkê.

Ale tak siê zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz no¿nie sta³± prêdko¶æ precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prêdko¶æ  spadnie o te kilka km/h??

Nie wiem, gdzie "tak siê zwykle jedzie". Ka¿dy kierowca, który
je¼dzi sporo po górkach wie, jak korzystaæ z peda³u gazu, redukowaæ
bieg pod górê i hamowaæ silnikiem z górki, ¿eby naprawdê oszczêdnie
je¼dziæ i nie wkurwiaæ innych.


--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2015-03-03 10:27:04
Autor: Budzik
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
U¿ytkownik RoMan Mandziejewicz roman@pik-net.pl.invalid ...

Ale tak siê zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz no¿nie sta³± prêdko¶æ precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prêdko¶æ  spadnie o te kilka km/h??

Nie wiem, gdzie "tak siê zwykle jedzie". Ka¿dy kierowca, który
je¼dzi sporo po górkach wie, jak korzystaæ z peda³u gazu, redukowaæ
bieg pod górê i hamowaæ silnikiem z górki, ¿eby naprawdê oszczêdnie
je¼dziæ i nie wkurwiaæ innych.

I zeby jezdzic bezpiecznie...

Data: 2015-03-04 11:48:34
Autor: Gof
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
Marek <fake@fakeemail.com> wrote:

Ale tak siê zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz no¿nie sta³± prêdko¶æ precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prêdko¶æ  spadnie o te kilka km/h??

Czujesz, ze samochod zwalnia i automatycznie dodajesz tyle gazu, zeby przestal zwalniac. Przynajmniej ja tak mam.

No i redukcja przed gorka (jak gorka stroma), co by sie silnik mniej zmeczyl.

--
Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/

Data: 2015-03-03 18:24:05
Autor: J.F.
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
Użytkownik "Marek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup
No zasadniczo tak. Ale w czym byÅ‚by problem, gdyby byÅ‚a taka opcja, żeby byÅ‚ bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, że prÄ™dkość spadnie o 10  czy 15 kmh.

Ale myslisz, ze bedzie oszczedniej ?

Owszem, troche bedzie, tak samo jak bys cala trase przejechal 90 zamiast 100 :-)

Bo to wcale nie jest tak ze jak dodaje gazu, to znaczy ze nie jest ekonomiczny.
Gorka wymaga wiecej energii, wiec wiecej paliwa. Strata jest dopiero wtedy, jak z drugiej strony sie hamuje.

Wieksze obciazenie silnika zazwyczaj przenosi go w obszar oszczedniejszej pracy.
Z drugiej strony praca z duzym obciazeniem na niskich obrotach silnikowi nie sluzy ... przynajmniej tak mowia.
Szczegolnie ze pewnie chcesz zejsc w obszar naprawde niezdrowych obrotow :-)

Owszem, miedzy Klodzkiem a Bardem jest pare fajnych pagorkow, dawniej przy dobrym wyczuciu mozna bylo rozpedzic troche na zjezdzie, na tyle aby rozpedem przejechac kolejny szczyt.
Ale potem samochodow przybylo, kapelusznikow przybylo, potem jeszcze FR postawili ... ale ostatnio zdjeli :-)

J.

Data: 2015-03-04 11:52:06
Autor: Gof
Tempomat ekonomiczny (pasywny)
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Gorka wymaga wiecej energii, wiec wiecej paliwa. Strata jest dopiero wtedy, jak z drugiej strony sie hamuje.

Dokladnie. A sie raczej nie hamuje z gorki hamulcem, tylko silnikiem - energia nie wraca magicznie (nie ma rekuperacji, nadal sa straty na kompresji), ale tez nie ma dodatkowego zuzycia paliwa (noga z gazu, obroty powyzej jalowych = odciety wtrysk, silnik pracuje na samym powietrzu).

--
Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/

Tempomat ekonomiczny (pasywny)

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona