Data: 2015-03-02 18:26:50 | |
Autor: yabba | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
Użytkownik "Marek" <fake@fakeemail.com> napisał w wiadomości news:almarsoft.3881534340570066541news.neostrada.pl...
Czy w dobie różnych ECO-funkcji jest jakaś marka samochodu, gdzie załączony tempomat nie dodaje pod górkę gazu (niepotrzebnie zwiększając spalanie), bo zadana prędkoiść spadła mu z np. 100 km/h do 95? Ma tylko nie przekraczać zadanej i nie dodawać gazu pod górkę. W automatach spotkałem się, że redukuje i wyje wysokimi obrotami (navara), obłęd. Ale taka jest idea tempomatu, żeby dodawal gazu w celu utrzymania prędkości. ECO tempomat powinien wcześniej wiedzieć o górce i zwiekszyć prędkość przed wjazdem na zbocze. -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2015-03-02 19:40:16 | |
Autor: Marek | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
On Mon, 2 Mar 2015 18:26:50 +0100, "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
Ale taka jest idea tempomatu, żeby dodawal gazu w celu utrzymaniaprędkości. ECO tempomat powinien wcześniej wiedzieć o górce i zwiekszyćprędkość przed wjazdem na zbocze. No zasadniczo tak. Ale w czym byłby problem, gdyby była taka opcja, żeby był bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, że prędkość spadnie o 10 czy 15 kmh. -- Marek |
|
Data: 2015-03-02 20:10:54 | |
Autor: yabba | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
Użytkownik "Marek" <fake@fakeemail.com> napisał w wiadomości news:almarsoft.1557529953417545536news.neostrada.pl...
On Mon, 2 Mar 2015 18:26:50 +0100, "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote: To ustaw od razu mniejszą prędkość. :) A na poważnie, to trzeba by wprowadzić dodatkowy parametr typu histereza, do ustawiania przez kierowcę. Ja wolałbym, żeby tempomat trzymał prędkość, Ty chciałbyś mieć 10 km/h niedokładności. Jeszcze akcelerometr do wykrywania wjazdu na wzniesienie. Regulacja granicznego kąta nachylenia powyżej którego dopuszczamy zmniejszenie prędkości. Trochę działanie i obsługa się skomplikuje dla użytkownika. Jakby mi tempomat zwalniał pod górę, to bym myślał, że się zepsuł. :) -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2015-03-03 00:05:01 | |
Autor: Marek | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
On Mon, 2 Mar 2015 20:10:54 +0100, "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
Regulacja granicznego kąta nachylenia powyżej którego dopuszczamy Niektóre samochody już to mają, wykorzystywane do wspomaganua ruszania pod górę. Takie dumne rozwiązywanie problemów nieistniejących w innych systemach (czyt. w automatach). -- Marek |
|
Data: 2015-03-02 23:58:12 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
Hello Marek,
Monday, March 2, 2015, 7:40:16 PM, you wrote: Ale taka jest idea tempomatu, ¿eby dodawal gazu w celu utrzymaniaNo zasadniczo tak. Ale w czym by³by problem, gdyby by³a taka opcja, Ale nie jeste¶ sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkê prowokuje niebezpieczne zachowania kierowców za Tob± i wcale ale to wcale nie ma wiele wspólnego z oszczêdno¶ci±. O wiele wiêcej oszczêdza siê hamuj±c silnikiem z górki ni¿ mêcz±c silnik niedoborem paliwa pod górkê. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2015-03-02 23:05:26 | |
Autor: Tomek Kańka | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> napisał(a)
Hello Marek, 90% samochodów zwalnia pod górkę i przyspiesza z gorki. Reszta ma tempomat:). -- Tomek |
|
Data: 2015-03-03 09:34:09 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
Hello Tomek,
Tuesday, March 3, 2015, 12:05:26 AM, you wrote: 90% samochodów zwalnia pod górkê i przyspiesza z gorki. Reszta maAle nie jeste¶ sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkê prowokujeAle taka jest idea tempomatu, ¿eby dodawal gazu w celu utrzymaniaNo zasadniczo tak. Ale w czym by³by problem, gdyby by³a taka opcja, 90% nizinnych kierowców zwalnia pod górkê. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2015-03-03 13:15:02 | |
Autor: RadoslawF | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
W dniu 2015-03-03 o 09:34, RoMan Mandziejewicz pisze:
Kierowcy z doświadczeniem i lubiący oszczędności widzącAle nie jesteś sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkę prowokuje90% samochodów zwalnia pod górkę i przyspiesza z gorki. Reszta ma górkę przyśpieszają przed nią (jeśli jest taka możliwość). Pozdrawiam |
|
Data: 2015-03-03 00:16:09 | |
Autor: Marek | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
On Mon, 2 Mar 2015 23:58:12 +0100, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
Ale nie jesteś sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkę prowokujema wiele wspólnego z oszczędnością. O wiele więcej oszczędza sięhamując silnikiem z górki niż męcząc silnik niedoborem paliwa pod górkę. Ale tak się zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz nożnie stałą prędkość precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prędkość spadnie o te kilka km/h?? -- Marek |
|
Data: 2015-03-03 09:36:15 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
Hello Marek,
Tuesday, March 3, 2015, 12:16:09 AM, you wrote: Ale nie jeste¶ sam na drodze. Takie zwalnianie pod górkê prowokuje Ale tak siê zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz no¿nie sta³± prêdko¶æ precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prêdko¶æ spadnie o te kilka km/h?? Nie wiem, gdzie "tak siê zwykle jedzie". Ka¿dy kierowca, który je¼dzi sporo po górkach wie, jak korzystaæ z peda³u gazu, redukowaæ bieg pod górê i hamowaæ silnikiem z górki, ¿eby naprawdê oszczêdnie je¼dziæ i nie wkurwiaæ innych. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2015-03-03 10:27:04 | |
Autor: Budzik | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
U¿ytkownik RoMan Mandziejewicz roman@pik-net.pl.invalid ...
I zeby jezdzic bezpiecznie...Ale tak siê zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz no¿nie sta³± prêdko¶æ precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prêdko¶æ spadnie o te kilka km/h?? |
|
Data: 2015-03-04 11:48:34 | |
Autor: Gof | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
Ale tak siê zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz no¿nie sta³± prêdko¶æ precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prêdko¶æ spadnie o te kilka km/h?? Czujesz, ze samochod zwalnia i automatycznie dodajesz tyle gazu, zeby przestal zwalniac. Przynajmniej ja tak mam. No i redukcja przed gorka (jak gorka stroma), co by sie silnik mniej zmeczyl. -- Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2015-03-03 18:24:05 | |
Autor: J.F. | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
No zasadniczo tak. Ale w czym byłby problem, gdyby była taka opcja, żeby był bardziej ekonomiczny. Dla mnie to nie jest problem, że prędkość spadnie o 10 czy 15 kmh. Ale myslisz, ze bedzie oszczedniej ? Owszem, troche bedzie, tak samo jak bys cala trase przejechal 90 zamiast 100 :-) Bo to wcale nie jest tak ze jak dodaje gazu, to znaczy ze nie jest ekonomiczny. Gorka wymaga wiecej energii, wiec wiecej paliwa. Strata jest dopiero wtedy, jak z drugiej strony sie hamuje. Wieksze obciazenie silnika zazwyczaj przenosi go w obszar oszczedniejszej pracy. Z drugiej strony praca z duzym obciazeniem na niskich obrotach silnikowi nie sluzy ... przynajmniej tak mowia. Szczegolnie ze pewnie chcesz zejsc w obszar naprawde niezdrowych obrotow :-) Owszem, miedzy Klodzkiem a Bardem jest pare fajnych pagorkow, dawniej przy dobrym wyczuciu mozna bylo rozpedzic troche na zjezdzie, na tyle aby rozpedem przejechac kolejny szczyt. Ale potem samochodow przybylo, kapelusznikow przybylo, potem jeszcze FR postawili ... ale ostatnio zdjeli :-) J. |
|
Data: 2015-03-04 11:52:06 | |
Autor: Gof | |
Tempomat ekonomiczny (pasywny) | |
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Gorka wymaga wiecej energii, wiec wiecej paliwa. Strata jest dopiero wtedy, jak z drugiej strony sie hamuje. Dokladnie. A sie raczej nie hamuje z gorki hamulcem, tylko silnikiem - energia nie wraca magicznie (nie ma rekuperacji, nadal sa straty na kompresji), ale tez nie ma dodatkowego zuzycia paliwa (noga z gazu, obroty powyzej jalowych = odciety wtrysk, silnik pracuje na samym powietrzu). -- Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|