Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabit Ă­.

Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabit Ă­.

Data: 2020-08-31 21:17:37
Autor: Adam
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabit Ă­.
Cześć.

Takiego informacja znalazłem:

https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/

Baterie Li-S.
Przy 2 tysiącach kilometrów zasięgu zaczyna to mieć sens. Byle się nie ładowało 8 godzin.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-08-31 22:47:00
Autor: RoMan Mandziejewicz
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Hello Adam,

Monday, August 31, 2020, 9:17:37 PM, you wrote:

Takiego informacja znalazłem:
https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/
Baterie Li-S.
Przy 2 tysiącach kilometrów zasięgu zaczyna to mieć sens. Byle się nie
ładowało 8 godzin.

A jak inaczej? 2000 km to 300 kWh. Przy instalacji 3x400V/63A masz do
dyspozycji 43 kW. 300/43 - 7 godzin na goło a w praktyce 8 godzin to
minimum. Przy 3x400V/16A (11 kW) ponad doba ładowania od zera do pełna.

Ładowanie 2C (30 minut) wymagałoby ładowarki 600 kW - to jest fikcja
obecnie. W tej chwili najmocniejszy system ładowania to Porsche w
wersji 900 V, 350 kW teoretycznie. W praktyce 320 kW (dokladniej 2x160
kW). Ale to jest system ze stacjonarną baterią 140 kWh... Czyli też
nie wystarczy na ładowanie.



--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-01 00:13:24
Autor: Adam
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-08-31 o 22:47, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello Adam,

Monday, August 31, 2020, 9:17:37 PM, you wrote:

Takiego informacja znalazłem:
https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/
Baterie Li-S.
Przy 2 tysiącach kilometrów zasięgu zaczyna to mieć sens. Byle się nie
ładowało 8 godzin.

A jak inaczej? 2000 km to 300 kWh. Przy instalacji 3x400V/63A masz do
(...)


Mnie tego nie musisz tłumaczyć.
Ale są tacy, co wierzą, że jeszcze trochę, i teslę z gniazdka domowego będzie się ładować pół godziny.

Przy większych pojemnościach ma sens wymiana ustandaryzowanych akumulatorów. Wtedy nie było by rozmów o trzech obiadach na jednej niezbyt długiej trasie ;)


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-09-01 09:06:46
Autor: RoMan Mandziejewicz
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Hello Adam,

Tuesday, September 1, 2020, 12:13:24 AM, you wrote:

Takiego informacja znalazłem:
https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/
Baterie Li-S.
Przy 2 tysiącach kilometrów zasięgu zaczyna to mieć sens. Byle się nie
ładowało 8 godzin.
A jak inaczej? 2000 km to 300 kWh. Przy instalacji 3x400V/63A masz do
(...)
Mnie tego nie musisz tłumaczyć.
Ale są tacy, co wierzą, że jeszcze trochę, i teslę z gniazdka domowego
będzie się ładować pół godziny.
Przy większych pojemnościach ma sens wymiana ustandaryzowanych
akumulatorów. Wtedy nie było by rozmów o trzech obiadach na jednej niezbyt długiej trasie ;)

Wymiana akumulatorów ma sens tylko i wyłącznie przy pracy ciągłej  -
dlatego w podnośnikach widłowych używanych w magazynach pracujących
24/7 stosuje się wymienne akumulatory.
Obecnie nawet ciężarówki nie jeżdżą ciągle. Tesla planowała system
wymiany akumulatorów ale dali sobie spokój - i dobrze. Za dużo rzeczy
do przełączania, za dużo możliwości popełnienia błędu. To nie bateria
płaska do latarki z dwoma stykami. Tu sprawa jest bardziej
skomplikowana. Jest układ hydrauliczny chłodzenia/ogrzewania
akumulatorów i już samo to powoduje, że czas demontażu i montażu zbliża
się do czasu ładowania.

Nie wierzę w to, że nawet dysponując technologią, ktoś do seryjnego
samochodu osobowego wsadzi akumulator o pojemności pozwalającej na
przejechanie 2000 km. To nie ma sensu ekonomicznego. Nikt tyle nie
przejeżdża jednym ciągiem. To pójdzie w kierunku mniejszego i
lżejszego akumulatora, z zasięgiem max 1000 km. Doładowanie w czasie
przerwy obiadowej zasięgu o 500 km (75 kWh) daje zasięg maksymalny dla
dziennej trasy 1500 km i wystarczy.


--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-01 00:26:07
Autor: Przemek Jedrzejczak
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
-- Jest układ hydrauliczny chłodzenia/ogrzewania akumulatorów i już samo to powoduje, że czas demontażu i montażu zbliża się do czasu ładowania.

3 minuty ?

w kraju UE mozna miec uzasaniona nadzieje ze Unia ukroci wyglupy producentow i wymusi standard tak np jak zrobila to w przypadku USB


IO ES8 & 3-minute Battery Swap Station | FULLY CHARGED for Clean Energy & Electric Vehicles

https://electrek.co/2020/06/02/nio-battery-swap-electric-cars-completes-500000-swaps/
https://electrek.co/2018/11/01/nio-battery-swap-station-next-tesla-supercharger/
https://www.youtube.com/watch?v=hTsrDpsYHrw

Data: 2020-09-01 09:33:19
Autor: collie
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
W wtorek, 1.09.2020 o 09:06, RoMan Mandziejewicz napisał:

To nie bateria
płaska do latarki z dwoma stykami. Tu sprawa jest bardziej
skomplikowana.

Ale koniec końcem z tego akumulatora też wychodzą dwa druty:
plus i minus. Całkiem jak w baterii płaskiej do latarki.
I patrz pan, nawet nie-elektryki naszpikowane elektroniką -
te pińcet też skomplikowanych kabli i drucików podłączonych
jest do dwóch klem wyjmowanego akumulatora.


--
Tu jest Usenet - tu się nie dyskutuje, tu się walczy.

Data: 2020-09-01 10:10:50
Autor: Adam
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-09-01 o 09:33, collie pisze:
W wtorek, 1.09.2020 o 09:06, RoMan Mandziejewicz napisał:

To nie bateria
płaska do latarki z dwoma stykami. Tu sprawa jest bardziej
skomplikowana.

Ale koniec końcem z tego akumulatora też wychodzą dwa druty:
plus i minus. Całkiem jak w baterii płaskiej do latarki.
I patrz pan, nawet nie-elektryki naszpikowane elektroniką -
te pińcet też skomplikowanych kabli i drucików podłączonych
jest do dwóch klem wyjmowanego akumulatora.


Poza tym można tymi dwoma przewodami puszczać dodatkowe sygnały sterujące/kontrolne, coś jak I2C. A reszta elektroniki wykonawczej (łącznie z balanserami) zamknięta w puszce z akumulatorem jako kompletny pakiet.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-09-01 11:32:09
Autor: RoMan Mandziejewicz
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Hello Adam,

Tuesday, September 1, 2020, 10:10:50 AM, you wrote:

To nie bateria płaska do latarki z dwoma stykami. Tu sprawa jest
bardziej skomplikowana.
Ale koniec końcem z tego akumulatora też wychodzą dwa druty:
plus i minus. Całkiem jak w baterii płaskiej do latarki.
I patrz pan, nawet nie-elektryki naszpikowane elektroniką -
te pińcet też skomplikowanych kabli i drucików podłączonych
jest do dwóch klem wyjmowanego akumulatora.
Poza tym można tymi dwoma przewodami puszczać dodatkowe sygnały
sterujące/kontrolne, coś jak I2C. A reszta elektroniki wykonawczej (łącznie z balanserami) zamknięta w puszce z akumulatorem jako kompletny
pakiet.

Teoretycy-gawędziarze... Hydraulikę też w przewodach mocy umieścisz?



--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-01 13:12:17
Autor: Jacek Maciejewski
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Dnia Tue, 1 Sep 2020 11:32:09 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello Adam,

Tuesday, September 1, 2020, 10:10:50 AM, you wrote:

To nie bateria płaska do latarki z dwoma stykami. Tu sprawa jest
bardziej skomplikowana.
Ale koniec końcem z tego akumulatora też wychodzą dwa druty:
plus i minus. Całkiem jak w baterii płaskiej do latarki.
I patrz pan, nawet nie-elektryki naszpikowane elektroniką -
te pińcet też skomplikowanych kabli i drucików podłączonych
jest do dwóch klem wyjmowanego akumulatora.
Poza tym można tymi dwoma przewodami puszczać dodatkowe sygnały
sterujące/kontrolne, coś jak I2C. A reszta elektroniki wykonawczej (łącznie z balanserami) zamknięta w puszce z akumulatorem jako kompletny
pakiet.

Teoretycy-gawędziarze... Hydraulikę też w przewodach mocy umieścisz?

Ja tylko czekam aż pierwsza blondynka ruszy spod mega-ładowarki nie
odłączywszy kabla :)
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-09-01 12:17:54
Autor: K
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
On 01/09/2020 12:12, Jacek Maciejewski wrote:
Dnia Tue, 1 Sep 2020 11:32:09 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello Adam,

Tuesday, September 1, 2020, 10:10:50 AM, you wrote:

To nie bateria płaska do latarki z dwoma stykami. Tu sprawa jest
bardziej skomplikowana.
Ale koniec końcem z tego akumulatora też wychodzą dwa druty:
plus i minus. Całkiem jak w baterii płaskiej do latarki.
I patrz pan, nawet nie-elektryki naszpikowane elektroniką -
te pińcet też skomplikowanych kabli i drucików podłączonych
jest do dwóch klem wyjmowanego akumulatora.
Poza tym można tymi dwoma przewodami puszczać dodatkowe sygnały
sterujące/kontrolne, coś jak I2C. A reszta elektroniki wykonawczej
(łącznie z balanserami) zamknięta w puszce z akumulatorem jako kompletny
pakiet.

Teoretycy-gawędziarze... Hydraulikę też w przewodach mocy umieścisz?

Ja tylko czekam aż pierwsza blondynka ruszy spod mega-ładowarki nie
odłączywszy kabla :)


Obstawiam, ze elektryczne auta maja odpowiednie zabezpieczenia na taka ewentualnosc.

Data: 2020-09-01 16:41:54
Autor: ąćęłńóśźż
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
A dlaczego spalinowe nie mają?


-- -- -
Obstawiam, ze elektryczne auta maja odpowiednie zabezpieczenia

Data: 2020-09-01 16:38:45
Autor: K
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
On 01/09/2020 15:41, ąćęłńóśźż wrote:
A dlaczego spalinowe nie mają?


-- -- -
Obstawiam, ze elektryczne auta maja odpowiednie zabezpieczenia


Trzeba by pytac producentow. W swoim aucie nie mam klasycznego zakrecanego korka na wlewie tylko mechanizm easy-fuel, ktory teoretycznie moglby dac znac komputerowi, ze pistolet jest nadal wlozony. Jak jest w praktyce nie wiem bo nigdy mi sie nie przytrafilo zapomniec go odwiesic.

Data: 2020-09-01 16:00:57
Autor: T.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-09-01 o 13:12, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Tue, 1 Sep 2020 11:32:09 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello Adam,

Tuesday, September 1, 2020, 10:10:50 AM, you wrote:

To nie bateria płaska do latarki z dwoma stykami. Tu sprawa jest
bardziej skomplikowana.
Ale koniec końcem z tego akumulatora też wychodzą dwa druty:
plus i minus. Całkiem jak w baterii płaskiej do latarki.
I patrz pan, nawet nie-elektryki naszpikowane elektroniką -
te pińcet też skomplikowanych kabli i drucików podłączonych
jest do dwóch klem wyjmowanego akumulatora.
Poza tym można tymi dwoma przewodami puszczać dodatkowe sygnały
sterujące/kontrolne, coś jak I2C. A reszta elektroniki wykonawczej
(łącznie z balanserami) zamknięta w puszce z akumulatorem jako kompletny
pakiet.

Teoretycy-gawędziarze... Hydraulikę też w przewodach mocy umieścisz?

Ja tylko czekam aż pierwsza blondynka ruszy spod mega-ładowarki nie
odłączywszy kabla :)


Nie da się ruszyć bez odpięcia kabla.
T.

Data: 2020-09-01 22:20:19
Autor: nadir
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 01.09.2020 o 11:32, RoMan Mandziejewicz pisze:

Teoretycy-gawędziarze... Hydraulikę też w przewodach mocy umieścisz?

Nie, w rurkach obok. Ale jakby się uprzeć to i złącza rur hydraulicznych mogą być biegunami akumulatorów.
Hydraulika, i to dużego ciśnienia to jest jakiś wielki problem. Podłączenie przyczepy/pługa do Ursusa to jakieś 30-40 sekund i rozwiązanie znane od kilkudziesięciu lat.
Poza tym baterii nie muszą wymieniać sami użytkownicy, mogą to robić przeszkoleni pracownicy obsługi, tak jak to jest przy LPG.

Problem większym, póki co z wymiennymi akumulatorami jest faktyczna pojemność za jaką użytkownik miałby zapłacić. Bez jakiegoś ustandaryzowania wymiarów i pojemności akumulatorów się raczej nie obędzie.
A jak jeszcze podjedzie klient, który będzie chciał akumulator naładowany tylko w 50%, to co, założymy mu capacity-locka?

Data: 2020-09-01 22:31:06
Autor: nadir
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 01.09.2020 o 22:20, nadir pisze:

Hydraulika, i to dużego ciśnienia to jest jakiś wielki problem.

errata
Miało być; "nie jest jakiś wielki problem".

Data: 2020-09-01 18:53:11
Autor: J.F.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rijsm5$l8$1$Adam@news.chmurka.net...
W dniu 2020-08-31 o 22:47, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello Adam,
Takiego informacja znalazłem:
https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/
Baterie Li-S.

A kiedys mowilo sie o Na-S. Sód tani i praktycznie w nieograniczonej ilosci ...

Przy 2 tysiącach kilometrów zasięgu zaczyna to mieć sens. Byle się nie
ładowało 8 godzin.

A jak inaczej? 2000 km to 300 kWh. Przy instalacji 3x400V/63A masz do
(...)

Mnie tego nie musisz tłumaczyć.
Ale są tacy, co wierzą, że jeszcze trochę, i teslę z gniazdka domowego będzie się ładować pół godziny.

No tak prawde mowiac ... po 2000km, a wrecz po 1200-1500, to pare godzin snu sie nalezy.
A nawet jesli w domu gniazdko slabe, to przeciez nie jestem kierowca tira - i nie jezdze z jednej trasy w druga.
Bedzie mial z tydzien na naladowanie do pelna ...

Przy większych pojemnościach ma sens wymiana ustandaryzowanych akumulatorów. Wtedy nie było by rozmów o trzech obiadach na jednej niezbyt długiej trasie ;)

Jesli to litowo-siarkowe, to moze byc mozliwa wymiana samych skladnikow, czy wrecz tankowanie.
Lit ma temperature topnienia 180C, sód 98, a siarka 115 ...

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...

J.

Data: 2020-09-01 18:16:10
Autor: K
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
On 01/09/2020 17:53, J.F. wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...

J.


Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Data: 2020-09-01 19:43:04
Autor: J.F.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Użytkownik "K"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rilvkr$7s2$2$horizn@news.chmurka.net...
On 01/09/2020 17:53, J.F. wrote:
Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...

Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Wodor ma troche wad, i jak widac - do te pory jakos nie wszyscy poszli.
Widac czekaja na lepsza alternatywe ...

J.

Data: 2020-09-02 09:39:22
Autor: RoMan Mandziejewicz
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Hello K,

Tuesday, September 1, 2020, 7:16:10 PM, you wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-02 10:10:51
Autor: Jacek Maciejewski
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Dnia Wed, 2 Sep 2020 09:39:22 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello K,

Tuesday, September 1, 2020, 7:16:10 PM, you wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.

Współcześnie sprawność elektrolizy sięga 65%. Fotowoltaika i wiatraki
muszą mieć znaczny nadmiar mocy zainstalowanej nad średnią wytwarzaną. A
to znaczy że czasem będą wytwarzać energię w nadmiarze. Dobrym pomysłem
jest jej magazynowanie a jeśli produkt zmagazynowany da się użyć w
trakcji to jeszcze lepiej. Więc to nie tak całkiem głupi pomysł a już
napewno nie "totalny bezsens". Słyszałeś o planach Islandii (gdzie mają
energię prawie za darmo zostania wielkim eksporterem wodoru trakcyjnego?
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-09-02 12:14:12
Autor: J.F.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1a1in0j7qfhue.1tmzp9xvwtkkq$.dlg@40tude.net...
Dnia Wed, 2 Sep 2020 09:39:22 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Tuesday, September 1, 2020, 7:16:10 PM, you wrote:
Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.

Współcześnie sprawność elektrolizy sięga 65%. Fotowoltaika i wiatraki
muszą mieć znaczny nadmiar mocy zainstalowanej nad średnią wytwarzaną. A
to znaczy że czasem będą wytwarzać energię w nadmiarze. Dobrym pomysłem
jest jej magazynowanie a jeśli produkt zmagazynowany da się użyć w
trakcji to jeszcze lepiej. Więc to nie tak całkiem głupi pomysł a już
napewno nie "totalny bezsens".

A te straty to gdzie sie podziewają ?
Bo jesli mozna przy okazji produkować cieplą wode ... to sie nie calkiem zmarnują :-)

J.

Data: 2020-09-02 11:40:19
Autor: T.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-09-02 o 09:39, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello K,

Tuesday, September 1, 2020, 7:16:10 PM, you wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.

Wodoru na skalę przemysłową nie pozyskuje się z elektrolizy, ale z metanu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reforming_parowy
Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu (Grupa Azoty). Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł Odzysku Wodoru z przerobu ropy.
T.

Tu jakieś dodatkowe informacje:
https://glowny-mechanik.pl/2020/05/13/startuje-nowy-program-wodorowy-pgnig/

Data: 2020-09-02 12:08:00
Autor: J.F.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f4f6884$0$17355$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2020-09-02 o 09:39, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello K,
Tuesday, September 1, 2020, 7:16:10 PM, you wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.

Wodoru na skalę przemysłową nie pozyskuje się z elektrolizy, ale z metanu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reforming_parowy

To teraz - w przyszlosci moze byc z elektrolizy.

Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu (Grupa Azoty).

Ciekawe. A z czego oni ten polipropylen robia ?
Bo albo z metanu i faktycznie jest nadmiar wodoru, albo z ropy - wtedy raczej niedomiar.

Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł Odzysku Wodoru z przerobu ropy.

Ciekawe. Bo raczej potrzebuja wodoru do crackingu ropy.

Wodor powoli nadciaga
https://www.lotos.pl/322/p,174,n,5087/centrum_prasowe/aktualnosci/pomorska_dolina_wodorowa_ze_wsparciem_lotosu

"Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Takie też wymagania będzie wkrótce spełniał wodór produkowany przez Grupę LOTOS i doczyszczany na instalacji oczyszczania wodoru, która powstanie na terenie rafinerii w Gdańsku."

i elektrolizery nie straszne
https://www.lotos.pl/322/p,174,n,5080/centrum_prasowe/aktualnosci/lotos_inicjuje_kolejny_projekt_w_zakresie_wodoru

Ciekawe - tani prad z wiatrakow, czy ta wysoka czystosc zmniejsza koszt docelowego wodoru ...

J.

Data: 2020-09-02 13:02:49
Autor: T.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-09-02 o 12:08, J.F. pisze:
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f4f6884$0$17355$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2020-09-02 o 09:39, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello K,
Tuesday, September 1, 2020, 7:16:10 PM, you wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.

Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.

Wodoru na skalę przemysłową nie pozyskuje się z elektrolizy, ale z metanu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reforming_parowy

To teraz - w przyszlosci moze byc z elektrolizy.

Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu (Grupa Azoty).

Ciekawe. A z czego oni ten polipropylen robia ?
Bo albo z metanu i faktycznie jest nadmiar wodoru, albo z ropy - wtedy raczej niedomiar.

Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł Odzysku Wodoru z przerobu ropy.

Ciekawe. Bo raczej potrzebuja wodoru do crackingu ropy.

Wodor powoli nadciaga
https://www.lotos.pl/322/p,174,n,5087/centrum_prasowe/aktualnosci/pomorska_dolina_wodorowa_ze_wsparciem_lotosu "Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Takie też wymagania będzie wkrótce spełniał wodór produkowany przez Grupę LOTOS i doczyszczany na instalacji oczyszczania wodoru, która powstanie na terenie rafinerii w Gdańsku."

i elektrolizery nie straszne
https://www.lotos.pl/322/p,174,n,5080/centrum_prasowe/aktualnosci/lotos_inicjuje_kolejny_projekt_w_zakresie_wodoru Ciekawe - tani prad z wiatrakow, czy ta wysoka czystosc zmniejsza koszt docelowego wodoru ...

J.


Stare, ale chyba aktualne:
https://glowny-mechanik.pl/2015/06/10/wow-zwiekszy-efektywnosc-przerobu-ropy-w-lotosie/

T.

Data: 2020-09-02 13:00:19
Autor: RoMan Mandziejewicz
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Hello T.,

Wednesday, September 2, 2020, 11:40:19 AM, you wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.
Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.
Wodoru na skalę przemysłową nie pozyskuje się z elektrolizy, ale z metanu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reforming_parowy

I generuje wtedy mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu
(Grupa Azoty). Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł
Odzysku Wodoru z przerobu ropy.
Tu jakieś dodatkowe informacje:
https://glowny-mechanik.pl/2020/05/13/startuje-nowy-program-wodorowy-pgnig/

To nie są ilości wystarczające do napędzania milionów pojazdów.


--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-02 13:03:24
Autor: T.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-09-02 o 13:00, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello T.,

Wednesday, September 2, 2020, 11:40:19 AM, you wrote:

Albo wymysla jakies sodowo-tlenowe ...
Albo pojda w wodor co jest najbardziej mozliwe.
Pisałem ze 100 razy - wodór to albo produkcja CO2 albo marnowanie
energii w elektrolizie. Totalny bezsens.
Wodoru na skalę przemysłową nie pozyskuje się z elektrolizy, ale z metanu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reforming_parowy

I generuje wtedy mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu
(Grupa Azoty). Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł
Odzysku Wodoru z przerobu ropy.
Tu jakieś dodatkowe informacje:
https://glowny-mechanik.pl/2020/05/13/startuje-nowy-program-wodorowy-pgnig/

To nie są ilości wystarczające do napędzania milionów pojazdów.


A gdzie te miliony? Ma dopiero powstać pierwsza stacja tankowania...
T.

Data: 2020-09-02 15:28:28
Autor: J.F.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f4f7bfd$0$547$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2020-09-02 o 13:00, RoMan Mandziejewicz pisze:
Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu
(Grupa Azoty). Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł
Odzysku Wodoru z przerobu ropy.
Tu jakieś dodatkowe informacje:
https://glowny-mechanik.pl/2020/05/13/startuje-nowy-program-wodorowy-pgnig/

To nie są ilości wystarczające do napędzania milionów pojazdów.

A gdzie te miliony? Ma dopiero powstać pierwsza stacja tankowania...

Juz w 2050 :-)

J.

Data: 2020-09-02 15:53:58
Autor: T.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-09-02 o 15:28, J.F. pisze:
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f4f7bfd$0$547$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2020-09-02 o 13:00, RoMan Mandziejewicz pisze:
Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu
(Grupa Azoty). Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł
Odzysku Wodoru z przerobu ropy.
Tu jakieś dodatkowe informacje:
https://glowny-mechanik.pl/2020/05/13/startuje-nowy-program-wodorowy-pgnig/

To nie są ilości wystarczające do napędzania milionów pojazdów.

A gdzie te miliony? Ma dopiero powstać pierwsza stacja tankowania...

Juz w 2050 :-)

J.


Jak prawie 30 lat temu kupiłem auto z LPG to też musiałem dobrze planować podróż, bo stacji było bardzo mało...
T.

Data: 2020-09-02 16:13:26
Autor: RadoslawF
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-09-02 o 15:53, T. pisze:

Co ciekawe - wodór może być produktem ubocznym w produkcji polipropylenu
(Grupa Azoty). Natomiast w Grupie LOTOS jest coś takiego jak WOW - Węzeł
Odzysku Wodoru z przerobu ropy.
Tu jakieś dodatkowe informacje:
https://glowny-mechanik.pl/2020/05/13/startuje-nowy-program-wodorowy-pgnig/

To nie są ilości wystarczające do napędzania milionów pojazdów.

A gdzie te miliony? Ma dopiero powstać pierwsza stacja tankowania...

Juz w 2050 :-)

J.


Jak prawie 30 lat temu kupiłem auto z LPG to też musiałem dobrze planować podróż, bo stacji było bardzo mało...

Nie było mody na miniaturowe zbiorniczki w miejscu koła
zapasowego a duże zbiorniki miały od 60 litrów i wystarczały
na minimum 600 kilometrów.
Wynik sporo lepszy od dzisiejszych elektryków.


Pozdrawiam

Data: 2020-09-02 09:35:14
Autor: RoMan Mandziejewicz
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Hello J.F.,

Tuesday, September 1, 2020, 6:53:11 PM, you wrote:

Takiego informacja znalazłem:
https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/
Baterie Li-S.
A kiedys mowilo sie o Na-S. Sód tani i praktycznie w nieograniczonej
ilosci ...

Przypomnij sobie temperaturę pracy i to, że trzeba ją stale
utrzymywać...

[...]

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-02 12:21:17
Autor: J.F.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:9469538484$20200902093517@squadack.com...
Hello J.F., Tuesday, September 1, 2020, 6:53:11 PM, you wrote:
Takiego informacja znalazłem:
https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/
Baterie Li-S.
A kiedys mowilo sie o Na-S. Sód tani i praktycznie w nieograniczonej
ilosci ...

Przypomnij sobie temperaturę pracy i to, że trzeba ją stale
utrzymywać...

Termosy sa dobre.
A w razie dluzszego postoju ... 15 minut rozgrzewania ogniwa to i tak mniej niz ladowanie akumulatora :-)

J.

Data: 2020-09-02 12:30:59
Autor: Cavallino
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 02-09-2020 o 12:21, J.F. pisze:

15 minut rozgrzewania ogniwa to i tak mniej niz ladowanie akumulatora :-)

A to zależy w jakim aucie, na jakiej ładowarce i na jaki dystans.
Przy tych najszybszych odzyskasz w tym czasie kilkaset km zasięgu....

https://wysokienapiecie.pl/24338-tesla-model-3-zachwyca-rozczarowuje/

Data: 2020-09-02 16:39:51
Autor: J.F.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rins94$ev6$1$Cav@news.chmurka.net...
W dniu 02-09-2020 o 12:21, J.F. pisze:
15 minut rozgrzewania ogniwa to i tak mniej niz ladowanie akumulatora :-)

A to zależy w jakim aucie, na jakiej ładowarce i na jaki dystans.
Przy tych najszybszych odzyskasz w tym czasie kilkaset km zasięgu....
https://wysokienapiecie.pl/24338-tesla-model-3-zachwyca-rozczarowuje/

Zakladam, ze tego nie trzeba bedzie na codzien robic, bo w termosie sie stopione skladniki utrzymaja.
Czyli po jakims dluzszym postoju, a wtedy to mniej boli.

Poza tym przeciez mozna wczesniej przez apke wybrac "grzej baterie" i spokojnie dokonczyc co sie tam robi i przyjsc do auta na gotowe  :-)

J.

Data: 2020-09-02 15:39:17
Autor: robot
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 01.09.2020 o 00:13, Adam pisze:
W dniu 2020-08-31 o 22:47, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello Adam,

Monday, August 31, 2020, 9:17:37 PM, you wrote:

Takiego informacja znalazłem:
https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/ Baterie Li-S.
Przy 2 tysiącach kilometrów zasięgu zaczyna to mieć sens. Byle się nie
ładowało 8 godzin.

A jak inaczej? 2000 km to 300 kWh. Przy instalacji 3x400V/63A masz do
(...)


Mnie tego nie musisz tłumaczyć.
Ale są tacy, co wierzą, że jeszcze trochę, i teslę z gniazdka domowego będzie się ładować pół godziny.

Owszem.
Sam lubię pofantazjować tak jak oni, że mamy napęd warp i sztuczną grawitację.

Pamiętam jak w podstawówce na plastyce było zdanie narysować co będzie w roku 2000.
Wszyscy rysowali, włącznie ze mną, że ludzie będą mieli takie tornisterki ze śmigiełkiem i będą latać.

To że tornisterków ze śmigiełkiem nie dożyłem przeboleje.

Ale musze powiedzieć, że ten wolny postęp z bateriami denerwuje mnie.

Jednak nie martwię się.
Jeżeli historia czegoś nas uczy, to tego że rozwiązanie problemu znajdzie się w zupełnie innym miejscu niż szukamy.

Nie traćmy nadziei!

Data: 2020-09-02 15:50:11
Autor: Cavallino
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 02-09-2020 o 15:39, robot pisze:

Pamiętam jak w podstawówce na plastyce było zdanie narysować co będzie w roku 2000.
Wszyscy rysowali, włącznie ze mną, że ludzie będą mieli takie tornisterki ze śmigiełkiem i będą latać.

To że tornisterków ze śmigiełkiem nie dożyłem przeboleje.

Dożyłeś, tyle że są nieco większe, nieco mniej powszechne, no i mają dyszę silnika odrzutowego zamiast śmigiełka.

Data: 2020-09-02 16:16:24
Autor: robot
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 02.09.2020 o 15:50, Cavallino pisze:
W dniu 02-09-2020 o 15:39, robot pisze:

Pamiętam jak w podstawówce na plastyce było zdanie narysować co będzie w roku 2000.
Wszyscy rysowali, włącznie ze mną, że ludzie będą mieli takie tornisterki ze śmigiełkiem i będą latać.

To że tornisterków ze śmigiełkiem nie dożyłem przeboleje.

Dożyłeś, tyle że są nieco większe, nieco mniej powszechne, no i mają dyszę silnika odrzutowego zamiast śmigiełka.

A no tak, rzeczywiście. Widziałem to coś.

Tym bardziej  -nie traćmy nadziei!

Data: 2020-09-01 16:39:34
Autor: ąćęłńóśźż
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
To tak jakby w domu w kuchni włączyć jednocześnie cztery fajerki, piekarnik i napie....ać całą dobę.
Żeby przejechać ile?


-- -- -
Przy instalacji 3x400V/63A masz do dyspozycji 43 kW.
300/43 - 7 godzin na goło a w praktyce 8 godzin to minimum.
Przy 3x400V/16A (11 kW) ponad doba ładowania od zera do pełna.

Data: 2020-09-01 01:25:12
Autor: collie
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabit Ă­.
W poniedziałek, 31.08.2020 o 21:17, Adam napisał:

Takiego informacja znalazłem:

"Jak mówię to mówię, a jak mówię to wiem".


--
Tu jest Usenet - tu się nie dyskutuje, tu się walczy.

Data: 2020-09-01 11:48:49
Autor: T.
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabitĂ­.
W dniu 2020-08-31 o 21:17, Adam pisze:
Cześć.

Takiego informacja znalazłem:

https://www.solarninovinky.cz/umozni-nova-li-s-baterie-dojezd-az-2-000-km-pro-elektromobily/ Baterie Li-S.
Przy 2 tysiącach kilometrów zasięgu zaczyna to mieć sens. Byle się nie ładowało 8 godzin.




https://glowny-mechanik.pl/2020/08/26/najszybsze-ladowarki-naladuja-samochod-elektryczny-do-pelna-w-zaledwie-20-minut/

T.

Data: 2020-09-01 16:42:49
Autor: ąćęłńóśźż
Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.
Chłodzenie ciekłym azotem?


-- -- -
najszybsze-ladowarki-naladuja-samochod-elektryczny-do-pelna-w-zaledwie-20-minut

Teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabit Ă­.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona