Termowentylatory - pytania

Data: 2013-09-15 12:45:07
Autor: piotrekpmj
Termowentylatory - pytania
Witajcie,

Poszukuję termowentylatora, który nadawałby się do utrzymywania stałej temperatury w pomieszczeniu przez kilka godzin. W związku z tym mam kilka pytań:

1. Jak sprawdzają się termostaty dostępne w większości niedrogich urządzeń? Czy faktycznie są w stanie utrzymać stałą temperaturę w pomieszczeniu, czy można jednak obudzić się nad ranem w zimnym lub przegrzanym pomieszczeniu mimo prawidłowego ustawienia termostatu?
2. Czy warto doinwestować w urządzenie posiadające grzejnik ceramiczny (czy faktycznie jest oszczędniejsze) lub elektronicznie regulowany termostat (czy skuteczniej poradzi sobie z utrzymaniem wybranej temperatury)? Pozdrawiam,
Piotrek.

Data: 2013-09-16 02:40:28
Autor: ZbyszekZ
Termowentylatory - pytania
W dniu niedziela, 15 września 2013 21:45:07 UTC+2 użytkownik piotr...@gmail.com napisał:
[...]

W ogóle sobie nie radzą.
Termostaty w tańszych urządzeniach dbają o temperaturę swojej grzałki, a nie w pokoju (w droższych też). Dopiero klimatyzatory mogą coś konkretnie zadziałać.

ZZ@private

Data: 2013-09-16 03:47:11
Autor: Kris
Termowentylatory - pytania
W dniu poniedziałek, 16 września 2013 11:40:28 UTC+2 użytkownik ZbyszekZ napisał:
Termostaty w tańszych urządzeniach dbają o temperaturę swojej grzałki, a nie w >pokoju (w droższych też). Dopiero klimatyzatory mogą coś konkretnie zadziałać.
Ew pokombinowac z jakims zewnętrznym termostatem który będzie sterował załączaniem/wyłączaniem wentylatora.

Data: 2013-09-16 16:26:29
Autor: Sebastian Rusek
Termowentylatory - pytania

napisał:
[...]

Nie chcę dawać linka bezpośrednio do ofert żeby mi ktoś spamowania nie zarzucił ;)

Za 20-30zł można mieć takie coś a do tego podłączyć cokolwiek co grzeje:

https://www.google.pl/search?client=opera&q=termostat+akwarystyczny

--
Pozdro!
Sebastian Rusek

Data: 2013-09-16 18:37:44
Autor: Paweł Muszyński
Termowentylatory - pytania

napisał:
[...]

Tylko trzeba uważać na moc podłączanych urządzeń - pierwszy, który mi
wyskoczył ma max. moc sterowaną 1000W - na pokojowy termostat to mało.

Paweł

Data: 2013-09-16 09:40:14
Autor: Zakonspirowany
Termowentylatory - pytania
W dniu 15-09-2013 21:45, piotrekpmj@gmail.com pisze:
[...]

Te tanie się wyłączają, kiedy nagrzeją do odpowiedniego stopnia, ale z włączeniem, przy określonej temperaturze, mają już problem.

--
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻
ɥɐɥ$ ןǝ ɥʞıǝɥ$

Data: 2013-09-16 20:36:40
Autor: Jacek
Termowentylatory - pytania
W dniu 2013-09-15 21:45, piotrekpmj@gmail.com pisze:
[...]

Odpowiadam na pytanie 1:
- to zależy, jak się trafi. Ja mam kilka najtańszych termowentylatorów i trzymają one temperaturę z tolerancją 3-6 stopni, co może być za dużo w Twoim przypadku. Chodzi o tzw. histerezę termostatu.

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?63144-co-to-jest-quot-histereza-temperatury-zadanej-quot

Jak masz nieco smykałki do majsterkowania, to zrób termostat zewnętrzny. Ja wykorzystałem termostat z bojlera i po niewielkiej modyfikacji trzyma temperaturę z dokładnością do 1 stopnia. Termostat akwarystyczny może byc niezły o ile trafisz na model z przekaźnikiem, który wytrzyma moc 2 kW.
Odpowiadam na pytanie 2:
- co do oszczędności to każdy termowentylator niezależnie od ceny ma sprawność bliską 100%. Oczywiście są ludzie, którym smakuje wyłącznie wino od 60 zł za butelkę w górę, a do Fiata by nie wsiedli, ale to już inna sprawa. Grzejnik ceramiczny (mam tu na myśli korpus ceramiczny z drutem oporowym) ma parę zalet: nie sypie się z niego nic, jest trwalszy, zapewnia lepsze mocowanie drutu grzałki, ale oddaje dokładnie tyle samo ciepła, co 3x tańszy zwykły o tej samej mocy.
Termostat elektroniczny będzie miał najprawdopodobniej mniejszą histerezę i  zapewni dokładniejsze utrzymanie temperatury. Umieszczenie termostatu wewnątrz termowentylatora ma jedną dużą wadę - nagrzewa się on od grzałki, co fałszuje pomiar temperatury. Lepszy będzie termostat zewnętrzny.
Jacek

Data: 2013-09-18 11:36:10
Autor: piotrekpmj
Termowentylatory - pytania
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Pójdę tropem termostatu zewnętrznego, jeśli znajdę coś przydatnego, postaram się tym podzielić.

Pozdrawiam!

Data: 2013-09-18 17:01:30
Autor: kogutek444
Termowentylatory - pytania
W dniu środa, 18 września 2013 20:36:10 UTC+2 użytkownik piotr...@gmail.com napisał:
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Pójdę tropem termostatu zewnętrznego, jeśli znajdę coś przydatnego, postaram się tym podzielić..

Pozdrawiam!

Termostat zewnętrzny nie jest potrzebny. Ten w grzejnikach jest wystarczająco dokładny. Temperatura w domu nie musi być regulowana z dokładnością większa niż 1-1,5 stopnia. Termostat w tanim termowentylatorze taką zapewnia. Przed każdy termowentylator warto założyć filtr powietrza. Robię takie filtry (dla siebie) z najcieńszego ocieplacza. termowentylatory znane są z tego że potrafią się zapalić. Po jednym sezonie grzewczym należy rozkręcić termowentylator i wybrać odkurzaczem brud i kusz jaki się w środku zebrał. Filtr na wlocie bardzo skutecznie ogranicza zbieranie się kurzu w termowentylatorze. Silniczek w termowentylatorze wytrzymuje dwa sezony grzewcze. Potem kończy się smar w łożyskach i przy włączaniu piszczy z termowentylatora jak by tam jakiś potępieniec siedział. Samemu nie da się skutecznie nasmarować łożyska. Piszczenie oznacza śmierć urządzenia. W drogich termowentylatorach też silnik zdycha po dwóch sezonach. Czyli nie ma co się szarpać na taki za stówę.

Data: 2013-09-19 00:20:25
Autor: ZbyszekZ
Termowentylatory - pytania
W dniu czwartek, 19 września 2013 02:01:30 UTC+2 użytkownik kogut...@gmail.com napisał:
> [...]

Termostat zewnętrzny nie jest potrzebny. Ten w grzejnikach jest wystarczająco dokładny.

Jeśli interesuje Cię stabilizacja temperatury obudowy to wystarcza.

Temperatura w domu nie musi być regulowana z dokładnością większa niż 1-1,5 stopnia. Termostat w tanim termowentylatorze taką zapewnia..

Jakim cudem? Hint: miejsce pomiaru nie ma wiele wspólnego z temperaturą w pokoju.

Przed każdy termowentylator warto założyć filtr powietrza. Robię takie filtry (dla siebie) z najcieńszego ocieplacza. termowentylatory znane są z tego że potrafią się zapalić.

W takiej konfiguracji to nawet powinny. Usuń ten ocieplacza to będziesz znał je również z innej strony.

Po jednym sezonie grzewczym należy rozkręcić termowentylator i wybrać odkurzaczem brud i kusz jaki się w środku zebrał.

Bardzo słusznie, kurz i brud bardzo szkodzi. Aczkolwiek w typowym mieszkaniu nie ma go aż tyle aby coś się psuło.
[...]

Mam nadzieję że mój termowentylator nie czyta usenetu, bo zacznie piszczeć i co wtedy?

W drogich termowentylatorach też silnik zdycha po dwóch sezonach. Czyli nie ma co się szarpać na taki za stówę.

Jeden kosztował więcej niż stówę i działa od kilku lat, drugi znacznie mniej (kupiony od handlarza przy drodze, z chwilowej konieczności) koło roku 2000.
Takie szczęście miałem?

--
ZZ@private

Data: 2013-09-19 05:28:46
Autor: Jacek
Termowentylatory - pytania
W dniu 2013-09-19 02:01, kogutek444@gmail.com pisze:

Termostat zewnętrzny nie jest potrzebny. Ten w grzejnikach jest wystarczająco dokładny.
Jak już pisałem, nie jest. Może Tobie się trafił jakiś dokładniejszy, ale to pojedynczy przypadek.
Temperatura w domu nie musi być regulowana z dokładnością większa niż 1-1,5 stopnia.
No nie musi
Termostat w tanim termowentylatorze taką zapewnia.
Patrz punkt 1
Przed każdy termowentylator warto założyć filtr powietrza.
Chyba po to, żeby się przegrzewał i zapalił.
Robię takie filtry (dla siebie) z najcieńszego ocieplacza.
Gratuluję
termowentylatory znane są z tego że potrafią się zapalić.
Jak się im dławi przepływ powietrza ocieplaczem
Po jednym sezonie grzewczym należy rozkręcić termowentylator
i wybrać odkurzaczem brud i kusz jaki się w środku zebrał.
To zależy, gdzie się go używa. Jak w pomieszczeniu czystym, to za wiele się nie nazbiera.
Filtr na wlocie bardzo skutecznie ogranicza zbieranie się kurzu
I równocześnie go skutecznie dusi powodując przegrzewanie
Silniczek w termowentylatorze wytrzymuje dwa sezony grzewcze.
Mam jeszcze dwie sprawne Farelki z PRL. Mają po minimum 24 lata
W drogich termowentylatorach też silnik zdycha po dwóch sezonach.
To chyba zależy od tego ile taki termowentylator pracuje.
Nie można porównywać sezonu z sezonem. Jeden dogrzewa pół godziny na dobę, inny grzeje non stop.
Jacek

Data: 2013-09-19 03:02:03
Autor: kogutek444
Termowentylatory - pytania
W dniu czwartek, 19 września 2013 05:28:46 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
> [...]

Nie można porównywać sezonu z sezonem. Jeden dogrzewa pół godziny na dobę, inny grzeje non stop.

To ze masz inne zdanie na jakiś temat niż ja nie znaczy że masz rację tylko że masz inne zdanie. Nigdy nie widziałeś ocieplacza a twierdzisz że się nie nadaje. W ubraniach ten materiał nazywa się ocieplaczem a w fabryce filtrów powietrza nazywają to włókniną filtracyjną. Napisałem ocieplacz bo pod taką nazwą jest dostępny w sklepach. Każdy kto używał termowentylatora i korzystał z połowy mocy wie ze na nie używanej grzałce po kilku tygodniach odkłada się spora warstwa kurzu. Ocieplacz vel włóknina filtracyjna nie dopuszcza do takiej sytuacji. Jedyna upierdliwość to trzeba ja wymieniać jak się zrobi szara. Można i odkurzaczem oczyścić ale mnie się nigdy nie chciało bo najcieńszy ocieplacz jest zbyt tani żeby trzeba było na siłę go oszczędzać. Kawałek na termowentylator może kosztować ze 20- 40 groszy i wystarcza na minimum dwa tygodnie. Dodatkowa zaleta to że mniej kurzu przypala się na grzałce. Ważne to jest dla alergików.

Data: 2013-09-19 16:38:02
Autor: Jacek
Termowentylatory - pytania
W dniu 2013-09-19 12:02, kogutek444@gmail.com pisze:
Nigdy nie widziałeś ocieplacza
Widziałem, widziałem i nawet się domyślałem, o co CI chodzi.
Ważne to jest dla alergików.
Jako alergik wiem coś o tym, ale tu groźniejszy jest kurz świeży, niż "smażony".
Jacek

Data: 2013-09-19 22:54:00
Autor: Chiron
Termowentylatory - pytania
Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomości news:523b0c48$0$1248$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Odwrotnie. Powyżej 60 stopni rozkłada się wraz z mieszkańcami- roztoczami. I te produkty rozpadu są alergogenne. Między innymi dlatego nie wolno ogrzewać parą przegrzaną budynków mieszkalnych.

"Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość; kto rządzi teraźniejszością, w tego rękach jest przeszłość."
G. Orwell

Chiron

Termowentylatory - pytania