Termowentylatory - pytania

Data: 2013-09-16 20:36:40
Autor: Jacek
Termowentylatory - pytania
W dniu 2013-09-15 21:45, piotrekpmj@gmail.com pisze:
Witajcie,

Poszukuję termowentylatora, który nadawałby się do utrzymywania stałej temperatury w pomieszczeniu przez kilka godzin. W związku z tym mam kilka pytań:

1. Jak sprawdzają się termostaty dostępne w większości niedrogich urządzeń? Czy faktycznie są w stanie utrzymać stałą temperaturę w pomieszczeniu, czy można jednak obudzić się nad ranem w zimnym lub przegrzanym pomieszczeniu mimo prawidłowego ustawienia termostatu?
2. Czy warto doinwestować w urządzenie posiadające grzejnik ceramiczny (czy faktycznie jest oszczędniejsze) lub elektronicznie regulowany termostat (czy skuteczniej poradzi sobie z utrzymaniem wybranej temperatury)?
Odpowiadam na pytanie 1:
- to zależy, jak się trafi. Ja mam kilka najtańszych termowentylatorów i trzymają one temperaturę z tolerancją 3-6 stopni, co może być za dużo w Twoim przypadku. Chodzi o tzw. histerezę termostatu.

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?63144-co-to-jest-quot-histereza-temperatury-zadanej-quot

Jak masz nieco smykałki do majsterkowania, to zrób termostat zewnętrzny. Ja wykorzystałem termostat z bojlera i po niewielkiej modyfikacji trzyma temperaturę z dokładnością do 1 stopnia. Termostat akwarystyczny może byc niezły o ile trafisz na model z przekaźnikiem, który wytrzyma moc 2 kW.
Odpowiadam na pytanie 2:
- co do oszczędności to każdy termowentylator niezależnie od ceny ma sprawność bliską 100%. Oczywiście są ludzie, którym smakuje wyłącznie wino od 60 zł za butelkę w górę, a do Fiata by nie wsiedli, ale to już inna sprawa. Grzejnik ceramiczny (mam tu na myśli korpus ceramiczny z drutem oporowym) ma parę zalet: nie sypie się z niego nic, jest trwalszy, zapewnia lepsze mocowanie drutu grzałki, ale oddaje dokładnie tyle samo ciepła, co 3x tańszy zwykły o tej samej mocy.
Termostat elektroniczny będzie miał najprawdopodobniej mniejszą histerezę i  zapewni dokładniejsze utrzymanie temperatury. Umieszczenie termostatu wewnątrz termowentylatora ma jedną dużą wadę - nagrzewa się on od grzałki, co fałszuje pomiar temperatury. Lepszy będzie termostat zewnętrzny.
Jacek

Termowentylatory - pytania