Data: 2017-11-21 22:09:10 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomość | |
Dnia Tue, 21 Nov 2017 12:39:10 -0800 (PST), Bolko napisał(a):
Chce kupić elektryka. Nie jestem przekonany czy to jest dobry sposób na obliczenia. Moim zdaniem lepiej wyjść z tego że elektryk zużywa około 25kWh/100km. Dalej trzeba założyć liczbę pojazdów i ich średni przebieg - i tu będzie znana ilość energii zużywanej rocznie. Powiedzmy że milion pojazdów robiących po 20kkm rocznie. Daje to 5000GWh rocznie, co daje 3% rocznej produkcji energii elektrycznej, czyli niewiele. Czyli milion samochodów na prąd to nie będzie jeszcze jakiś wielki problem. Ale 10mln podniesie zużycie prądo u 30%. Zastąpienie wszystkich osobówek elektrykami o ponad połowę. Sama moc chwilowa sprzedawana przez stację (np. w chwili szczytu kiedy wszystkie ładowarki będą zajęte), może być wyższa niż moc pobierana z sieci. Obecnie się mówi że w stacjach ładowania będą akumulatorownie (zbudowane z akumulatorów samochodowych które nie mają już pełnej pojemności) - w ten sposób rozkładając chwilowe zapotrzebowanie na moc na dłuższy czas. Jedna stacja to jakieś 1200 kW. Tu temat jest prosty i od dawna znany - są np. zakłady przemysłowe o dużym zapotrzebowaniu na moc i energetyka takich odbiorców podłącza do linii o wyższym napięciu. 1200kW to będzie na dziś pewnie linia SN 15kV, prąd 3x30A. Nic nadzwyczajnego :) |
|
Data: 2017-11-21 13:44:12 | |
Autor: Bolko | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomość | |
Nie jestem przekonany czy to jest dobry sposób na obliczenia. jest jeszcze druga metoda. U Zachara autocentrum gość ładuje auto codziennie z gniazdka.. Tak na wszelki wypadek. I pomnóż to przez 10 mln aut :) A na poważnie Inna metoda Ładuje auto dwa razy w miesiącu czyli jest 20 mln ładowań na miesiąc. Ale żeby sie dobrze liczyło niech będzie 1 mln ładowań na dzień. Tzn na noc w nocnej taryfie codzinnie średnio będzie podłączone 1 mln aut X 10 kW= 10 GW energi. Tylko że teraz jest 60000 tysięcy dystrybutorów. A tu mówimy o milionie dystrybutorów energi. |
|
Data: 2017-11-21 23:21:39 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomość | |
Dnia Tue, 21 Nov 2017 13:44:12 -0800 (PST), Bolko napisał(a):
Też nie będzie tak źle. Przy zakładanym przebiegu 20kkm rocznie i zużyciu prądu 25kWh/100km, oznacza to, że przeciętny samochód dziennie przejeżdża 55km, czyli wymaga doładowania dziennie 14kWh. Podłączony na 10h do gniazdka wymaga wtedy 1.4kW zasilania, czyli mniej niż czajnik. Upowszechnienie się samochodów elektrycznych może wpłynie na zwiększenie ilości taryf elektrycznych, albo i taryfy dynamiczne w zależności od obciążenia. I samochody będa sie ładować np. między północą a 5 rano kiedy prądu będzie pod dostatkiem (a elektrownie się ucieszą z bardziej równomiernego obciążenia dobowego). Nawet w obrębie jednego parkingu moc będzie mogła być rozmaicie dzielona, a nawet wymieniana między pojazdami (łatwo sobie wyobrazić że ktoś kto mniej jeździ, mógłby zostawiać swój samochód w trybie automatycznego handlu prądem - ładując się w najtańszej taryfie, a oddając go do lokalnej sieci w szczycie komunikacyjnym). Tylko że teraz jest 60000 tysięcy dystrybutorów. O tyle szczęśliwie że liczba samochodów elektrycznych będzie wzrastać stopniowo i energetyka wypracuje sobie jakieś schematy radzenia sobie z tymi problemami. W każdym razie nie wydaje się żeby były to rzeczy nie do zrobienia. A tego że nagle wszyscy na raz zaczną się ładować to bym się nie bał. Pewnie technologia pójdzie do przodu i po prostu ceny energii będą się zmieniać dynamicznie w zależności od obciążenia, co już powinno rozwiązać problem. |
|
Data: 2017-11-21 22:17:57 | |
Autor: ToMasz | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomo ĹÄ | |
Obecnie się mówi że w stacjach ładowania będą akumulatorownie (zbudowane zkażde ładowanie takiej akumulatorowni i rozładowanie to straty. w przypadku starych akumulatorów duże. nasze dzieci nas wyklną za takie pomysły. Co nato greenpaace? ToMasz |
|
Data: 2017-11-21 23:09:51 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomość | |
Dnia Tue, 21 Nov 2017 22:17:57 +0100, ToMasz napisał(a):
Obecnie się mówi że w stacjach ładowania będą akumulatorownie (zbudowane zkażde ładowanie takiej akumulatorowni i rozładowanie to straty. w przypadku starych akumulatorów duże. nasze dzieci nas wyklną za takie pomysły. Co nato greenpaace? Jakieś duże te straty nie są. Wszystko jest kwestią balansu - z punktu widzenia energetyki lepiej może być te parę % stracić na ładowanie i rozładowywanie, ale zaoszczędzić na maksymalnej mocy przyłącza. Dzisiejszy silnik w samochodzie ma średnią sprawność pewnie grubo poniżej 10% i nikt nie płacze :) |
|
Data: 2017-11-22 08:27:00 | |
Autor: Robert Wańkowski | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomo ĹÄ | |
W dniu 2017-11-21 o 22:17, ToMasz pisze:
Co nato greenpaace?Jak będzie trzeba to przykują się do panelu FV. :-) Robert |
|
Data: 2017-12-23 21:54:08 | |
Autor: Hinek | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomo ĹÄ | |
W dniu 21.11.2017 o 22:09, Tomasz Pyra pisze:
Nie. To jest po około 140A na fazę. -- Hinek |
|
Data: 2017-12-23 22:08:30 | |
Autor: Hinek | |
Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomo ĹÄ | |
W dniu 23.12.2017 o 21:54, Hinek pisze:
W dniu 21.11.2017 o 22:09, Tomasz Pyra pisze:Odwołuję :) -- Hinek |
|