Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R

Data: 2010-04-17 17:22:22
Autor: =Marcos=
Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R
Wyrzucam stos starych p³yt CDR. Przy okazji przeprowadzi³em test odczytu i wszystkie 8-13-letnie p³yty s± odczytywalne. Tylko jedna p³yta czyta³a siê s³abiej (nikomu nie znana marka Speer). Ale da³a siê odczytaæ w ca³o¶ci bez u¿ycia specjalnych ¶rodków.
Co mnie zaskakuje, czytaj± siê nawet p³yty Hawk, które z definicji s± odrzutami niskiej jako¶ci.

Testowa³em nastêpuj±ce marki:

Philips 6x - 13 lat - OK
Speer - 11 lat - powoli, ale dzia³a
BTC 24x - 8 lat - OK
Platinum 800MB 32x - 8 lat - OK
Verbatim - 11 lat - OK
Esperanza - oko³o 9 lat - OK
LG 16x - 9 lat - OK
Hawk - 9 lat - OK

Kilkadziesi±t egzemplarzy ³±cznie.

--
Marcos
[Marek ¦lusarczyk]

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

Data: 2010-04-17 17:24:08
Autor: tygryseek
[...]

Jak± nagrywarka nagrywa³e¶  ?
i co by³o nagrane jesli mo¿na spytaæ?
pozdrawiam

Data: 2010-04-17 19:26:58
Autor: =Marcos=
Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R
Jak± nagrywarka nagrywa³e¶  ?
i co by³o nagrane jesli mo¿na spytaæ?

Mniej wiêcej po³owa p³yt by³a nagrana nagrywark± TEAC CD-W58E 8x. Niby gdy j± kupowa³em, mia³a byæ to topowa nagrywarka, ale pali³a z w³asnej winy mniej wiêcej co dziesi±t± p³ytê, niezale¿nie od marki p³yty, systemu, komputera (by³a w kilku kompach). Czê¶æ p³yt by³a nagrywana przez znajomych przeró¿nymi nagrywarkami LG, Samsung itp. itd. Równie¿ z maksymalnymi prêdko¶ciami.

Na p³ytach by³y wszelkiego rodzaju dane - od ca³op³ytowych filmów, przez zdjêcia, po jakie¶ oprogramowanie z tysi±cami maluczkich plików.

Data: 2010-04-17 22:23:57
Autor: MAR
W dniu 2010.04.17 19:26, =Marcos= pisze:
Jak± nagrywarka nagrywa³e¶  ?
i co by³o nagrane jesli mo¿na spytaæ?

Mniej wiêcej po³owa p³yt by³a nagrana nagrywark± TEAC CD-W58E 8x. Niby

Równie istotne wydaje mi siê pytanie:
A czym odczytywa³e¶ ? :)

--
Mar

Data: 2010-04-18 07:54:16
Autor: tygryseek
[...]

S³uszne pytanie .Moje stare p³yty z roku 1999 s± bezproblemowo odczytywane
przez wys³uzon± ale wci±¿ sprawn±  nagrywarkê CD.
 Ale nowsza (2 letnia) combo - nagrywarka dvd ju¿ nie potrafi odczytaæ .

Data: 2010-04-17 17:35:02
Autor: qwerty
Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R
U¿ytkownik "=Marcos=" <marcos@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hqcjka$rnn$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Stare p³yty by³y dobrze robione. Mam jeszcze CD-RW 650MB BASF EMTEC z 1999r (4x) i bardzo dobrze dzia³a. Nowe cd-rw 24x pad³y po nieca³ych dwóch latach, a dvd+/- rw po ponad roku pad³y.

Data: 2010-04-17 17:42:58
Autor: Jacek
Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R
Data: 2010-04-17 18:01:51
Autor: Budzik
[...]

no to podziwiam.
Ja kiedys robi³em podobny test - odczyta³o sie maks 50%.
Plyty to by³y esperanzy i jeszcze jakies ale nazwy juz nie pamietam.

Data: 2010-04-17 21:56:25
Autor: Micha³ Bieñ
W dniu 2010-04-17 20:01, Budzik pisze:

[...]

Zale¿y te¿ nie tylko na czym, ale i CZYM nagrywa³e¶. Wspomniany
TEAC W58E mia³ (zas³u¿on± IMHO) opiniê, i¿ nie naga i nie odczyta chyba tylko p³yty chodnikowej. 3-4 lata temu te¿ robi³em porz±dki CDR (cze¶æ archiwizowa³em na DVDR, czê¶æ wyrzuca³em) i te¿ z 99% p³yt nie mai³em problemu, a wiêkszo¶æ to by³y bud¿etowe wynalazki, 85% Platinumy na ró¿nych no¶nikach, zazwyczaj MoserBear. Ba - poprawnie i bez spowolnieñ
odczytywa³y siê nawet BTX x4 z 1996 r. (moje pierwsze CDR). Jedyne, z którymi mia³em problemy to nies³awne srebrne BASFy 650 MB. Pod wp³ywem utleniania w warstwie emulsji porobi³y siê po prostu dziury. Powodem nie by³o z³e przechowywanie - stoj±ce obok ró¿ne wynalazki przetrwa³y ten czas bez problemów, a podobne ma³e dziurki w emulsji w srebrnych CDR BASFa porobi³y siê i u znajomych (wiêc przechowywane w innych warunkach).

P.S.
Poza samymi p³ytami warto dobieraæ te¿ dobr± nagrywarkê. Wspomniany TEAC W58E dzia³a u mnie do dzi¶ i uruchamiam go gdy mam problem z odczytem jakiej¶ p³yty (zazwyczaj przez kogo¶ przyniesionej, a nie nagrywanej przeze mnie) - czyta lepiej ni¿ nowe napêdy, pomimo ¿e stuknê³o mu ju¿ 10 lat (kupi³em w 2000 r.), a w miêdzyczasie pad³o mi parê innych, kupionych pó¼niej napêdów.
Z DVDRW chucham i dmucham na Benqa 1640 - te¿ napêd nie do zajechania i bardzo dobrze nagrywaj±cy, choæ DVD z racjo konstrukcji lasera s± jednak delikatniejsze ni¿ pancerne CDRW W54E/W58E TEACa.

/MB

Data: 2010-04-18 14:26:51
Autor: Budzik
Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R
U¿ytkownik Micha³ Bieñ mbien@invalid.pl ...

no to podziwiam.
Ja kiedys robi³em podobny test - odczyta³o sie maks 50%.
Plyty to by³y esperanzy i jeszcze jakies ale nazwy juz nie pamietam.

     Zale¿y te¿ nie tylko na czym, ale i CZYM nagrywa³e¶.

TEAC W58E
Obecnie BENQ1640
:)
Przypomnia³em sobie, pozosta³e plyty to by³y PLATINUM oraz VERBATIMY

Data: 2010-04-17 19:18:56
Autor: Irokez
Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R
U¿ytkownik "=Marcos=" <marcos@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info> napisa³ w wiadomo¶ci news:hqcjka$rnn$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ja podobnie zrzuca³em na HD dane
Z³ote Philipsy zero problemów
Verbatim równie¿ 100%
TDK sporadycznie zwalnia³y
W kosz posz³y Princo w 100%
Platinium wiêkszo¶æ siê odczyta³a.
Nie komentujê Hawków bo nie kupowa³em ale to co przynosili to pada³o ju¿ podczas nagrywania

DVD:
Basfy pad³y, kupione kiedy¶ bia³e Vobis w 100% ¶mieæ.
Zero problemów z Verbatimem, Dysanem (czerwono-czarne, lepsze ni¿ Verb wed³ug nie) i TDK (oprócz kupionej partii w Tesco któr± sie poprostu pozby³em)

DVD  nagrywane Pioneerem A06
CD te starocie nagrywane TEAC CDRW x16

Pozdrawiam.

--
Irokez

--
Irokez

Data: 2010-04-22 22:46:01
Autor: adresss
Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R
On Sat, 17 Apr 2010 17:22:22 +0200, "=Marcos="
<marcos@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info> wrote:

Co mnie zaskakuje, czytaj± siê nawet p³yty Hawk, które z definicji s± odrzutami niskiej jako¶ci.

jak dobry pisak to i da sie odczytac, pozostaje kwestia charakteru
pisma.

--
ThinkXtra

Test przy okazji wyrzucania starych p³yt CD-R