Testament - aktywa i kredyty

Data: 2014-01-16 15:35:59
Autor: Marcin N
Testament - aktywa i kredyty
Czy w testamencie można rozdzielić sobie różne kategorie na różnych spadkobierców?

"Zapisuję pieniądze i złoto córce, natomiast dom z kredytem na nim wiszącym - miastu, w którym mieszkam."

Czy tego typu rzeczy są możliwe i legalne?

--
MN

Data: 2014-01-16 15:44:26
Autor: witek
Testament - aktywa i kredyty
Marcin N wrote:
[...]

powoli są możliwe.
poszukaj zapis testamentowy zamiast testament

dopuszczają w ramach testamentu zapis poszczególych przedmiotów poszczególnym osobom, czego wczesniej zrobić się nie dało.
Dopiero to co zostanie jest dzielone procentowo.
pamietaj, że miasto nie musi przyjąć zapisu testamentowego i zapewne tak zrobi, wiec wroci do poli ogólnej do podziału ustawowego lub innych zapisów testamentu.

Data: 2014-01-16 17:28:36
Autor: Robert Tomasik
Testament - aktywa i kredyty
Użytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał w wiadomości news:52d7ee4c$0$2152$65785112news.neostrada.pl...
Czy w testamencie można rozdzielić sobie różne kategorie na różnych spadkobierców?

Tak

"Zapisuję pieniądze i złoto córce, natomiast dom z kredytem na nim wiszącym - miastu, w którym mieszkam."

Czy tego typu rzeczy są możliwe i legalne?

Tak, tylko spadkobierca niekoniecznie musi spadek przyjąć. Miasto zawsze przyjmie z dobrodziejstwem inwentarza. No i o ile aktywa możesz rozdać wg uważania (z pewnymi nieistotnymi teraz ograniczeniami), to pasywów nie. Jeśli zapiszesz, tak jak napisałeś, to córka nie będzie dziedziczyć domu, ale kredyt na nim wiszący tak.

Data: 2014-01-16 22:15:47
Autor: Gotfryd Smolik news
Testament - aktywa i kredyty
On Thu, 16 Jan 2014, Robert Tomasik wrote:

U¿ytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa³
Czy tego typu rzeczy s± mo¿liwe i legalne?

Tak, tylko spadkobierca niekoniecznie musi spadek przyj±æ. Miasto zawsze przyjmie z dobrodziejstwem inwentarza.

  To siê zgadza.

No i o ile aktywa mo¿esz rozdaæ wg uwa¿ania (z pewnymi nieistotnymi teraz ograniczeniami), to pasywów nie. Je¶li zapiszesz, tak jak napisa³e¶, to córka nie bêdzie dziedziczyæ domu, ale kredyt na nim wisz±cy tak.

  Nie widzê podstawy do takiej tezy.
  Mo¿esz to roz³o¿yæ na zapisy KC?
  Mi wychodzi inaczej.
  Miasto RÓWNIE¯ nie mo¿e sobie "po uwa¿aniu" przyj±æ jednego sk³adnika spadku a odrzuciæ drugi, równie¿, je¶li "idzie" to z dobrodziejstwem.
  Je¶li przyjmie "dom z d³ugiem", to *co najwy¿ej* córka odziedziczy nadwy¿kê d³ugu nad warto¶æ domu.
  Nie widzê podstaw do dziedziczenia d³ugu w ca³o¶ci a tylko czê¶ci
aktywów, przecie¿ by³by to taki sam przypadek, tylko z zamienionymi
spadkobiercami :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-16 23:51:05
Autor: Robert Tomasik
Testament - aktywa i kredyty
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1401162210360.3164quad...
[...]

Dok³adnie o to mi chodzi³o.

Je¶li go¶æ zapisze dom miastu, a resztê córce, to miasto bêdzie za jego d³ugi odpowiadaæ do wysoko¶ci warto¶ci domu, a córka za resztê (z tym zastrze¿eniem, ¿e te¿ mo¿e przyj±æ to z dobrodziejstwem inwentarza). Natomiast je¶li dom uda siê sprzedaæ dro¿ej, ni¿ d³ug, to nadwy¿kê dostanie miasto. Przy czym nie widzê powodu, by wierzyciel nie dochodzi³ od córki ca³ej kwoty i niech sobie pó¼niej dochodzi z miastem do porozumienia.

Data: 2014-01-17 08:20:32
Autor: Marcin N
Testament - aktywa i kredyty
W dniu 2014-01-16 23:51, Robert Tomasik pisze:

Je¶li go¶æ zapisze dom miastu, a resztê córce, to(...)

Nie o to chodzi³o w moim przyk³adzie. Raczej odwrotnie: córka dostaje konkretne czyste aktywa, np. "wszystkie pieni±dze na koncie w PKO", a miasto resztê - czyli zad³u¿ony dom.

Co potem?
Miasto odrzuca.
Czy dom wraca do ca³ej puli, czy córka najpierw bierze kasê i potem dom wraca do puli? Zgadujê, ¿e pewnie nie ma tak ³atwo i prawo chroni wierzycieli.

--
MN

Data: 2014-01-17 10:28:02
Autor: Gotfryd Smolik news
Testament - aktywa i kredyty
On Fri, 17 Jan 2014, Marcin N wrote:

[...]

  Dobrze zgadujesz :)
  Je¶li kto¶ odrzuci spadek, to traktowany jest tak, jakby nie do¿y³.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-19 17:10:23
Autor: WAM
Testament - aktywa i kredyty
On Fri, 17 Jan 2014 08:20:32 +0100, Marcin N
<marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:

Nie o to chodzi³o w moim przyk³adzie. Raczej odwrotnie: córka dostaje konkretne czyste aktywa, np. "wszystkie pieni±dze na koncie w PKO", a miasto resztê - czyli zad³u¿ony dom.
A dom mo¿e byæ zad³u¿ony? Czy w³a¶ciciel domu jest zad³u¿ony?

WAM

Data: 2014-01-19 18:54:54
Autor: Robert Tomasik
Testament - aktywa i kredyty
U¿ytkownik "WAM" <nospam@nowam.nopl.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:l6und9l3d1kj2f46lsjc2cp0mljfii7k184ax.com...
[...]

Domy¶lnie za³o¿y³em, ze autorowi chodzi³o o obci±¿enie hipoteki, bo dom kredytu akurat faktycznie nie móg³ kredytu wzi±æ :-)

Data: 2014-01-20 12:35:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Testament - aktywa i kredyty
On Sun, 19 Jan 2014, WAM wrote:

[...]

A dom mo¿e byæ zad³u¿ony?

  Tak.

Czy w³a¶ciciel domu jest zad³u¿ony?

  Skoro poprzednik napisa³ ¿e dom, to dom.
  Na tym w³a¶nie polega konstrukcja znana pod kryptonimem "hipoteka",
¿e zad³u¿enie jest przypisane DO NIERUCHOMO¦CI a nie do osoby.
  W³a¶ciciel mo¿e dom sprzedaæ, d³ug hipoteczny "idzie" razem
z domem, a nie zostaje przy w³a¶cicielu.

  Zupe³nie inna sprawa, ¿e w konstrukcji kredytowej owo zad³u¿enie
domu stanowi zabezpieczenie d³ugu w³a¶ciciela.
  Zbycie zabezpieczenia stanowi IMO formaln± podstawê do skargi
pauliañskiej, a inna sprawa, ¿e kilka lat temu kto¶ mnie
opieprzy³, ¿e mam sobie statystyki obejrzeæ, bo przez ca³y
rok by³o *zero* *skutecznych* skarg pauliañskich (znaczy
s±dy tego de facto "nie uznaj±" i co im zrobisz).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-20 19:40:51
Autor: WAM
Testament - aktywa i kredyty
On Mon, 20 Jan 2014 12:35:21 +0100, Gotfryd Smolik news
<smolik@stanpol.com.pl> wrote:

[...]

No wlasnie, zadluzony jest czlowiek a wpis hipoteczny tylko to
potwierdza i utrudnia swobodny obrot. WAM
--
www.wpolskichgorach.pl
www.spanienamazurach.pl

Data: 2014-01-20 19:49:59
Autor: Robert Tomasik
Testament - aktywa i kredyty
U¿ytkownik "WAM" <nospam@nowam.nopl.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:fbrqd9hn5mc42cpd4jhl8mk4l35mj475hb4ax.com...
<smolik@stanpol.com.pl> wrote:

[...]

Utrudnia, albo u³atwia. Kupujesz dom z hipotek±. Sp³acasz hipotekê i tyle.

Data: 2014-01-20 11:25:47
Autor: Kris
Testament - aktywa i kredyty
W dniu poniedzia³ek, 20 stycznia 2014 19:49:59 UTC+1 u¿ytkownik Robert Tomasik napisa³:

Utrudnia, albo u�atwia. Kupujesz dom z hipotek�. Sp�acasz hipotek� i >tyle.

Sp³acasz powiadasz;) Tylko trzeba wiedzieæ ile;) Czasami mo¿e sie nie op³aciæ
Taki przypadek:
Dom wart dzisiaj 300tys
Kto¶ na budowê wzi±³ 300tys, hipoteka na domu pewnie na 450 tys
Kredytobiorca kredytu nie sp³aca³ i na dzisiaj jest do sp³atu 300tys salda+ kilkadziesi±t tysiêcy odsetek+ dodatkowe koszty.
Sp³ata mo¿e siê nie op³acaæ

Data: 2014-01-20 21:59:47
Autor: Marcin N
Testament - aktywa i kredyty
W dniu 2014-01-20 20:25, Kris pisze:
[...]

Mo¿e w USA. W Polsce niep³acenie kredytu hipotecznego nie koñczy siê na zajêciu nieruchomo¶ci. To tylko pierwszy etap przypierania do muru.

--
MN

Data: 2014-01-20 22:19:28
Autor: Robert Tomasik
Testament - aktywa i kredyty
U¿ytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:52dd8e42$0$2359$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Co nabywcê domu obchodzi kredyt by³ego w³a¶ciciela? Kwota hipoteki wynika z zapisu w ksiêdze wieczystej.

Data: 2014-01-20 22:43:21
Autor: Kris
Testament - aktywa i kredyty
W dniu poniedzia³ek, 20 stycznia 2014 22:19:28 UTC+1 u¿ytkownik Robert Tomasik napisa³:

Co nabywc� domu obchodzi kredyt by�ego w�a�ciciela? Kwota hipoteki >wynika z  zapisu w ksi�dze wieczystej.

Obchodziæ powinno o tyle ¿e bank nie zwolni hipoteki dopóki kredyt nie zostanie sp³acony.

Data: 2014-01-20 23:03:45
Autor: Micha³ Jankowski
Testament - aktywa i kredyty
W dniu 2014-01-20 22:19, Robert Tomasik pisze:
[...]

Zdaje siê chodzi o to, ¿e w USA kredyt hipoteczny obci±¿a nieruchomo¶æ, a nie w³a¶ciciela. Czy jak tam zwaæ.
Tam, je¶li na skutek kumulacji odsetek i spadku cen nieruchomo¶ci dojdzie do sytuacji, ¿e masz dom warty 300 tys. i hipotekê 400 tys., to oddajesz dom bankowi, nie musisz nic wiêcej sp³acaæ i to bank odpisuje 100 tys. na straty, a nie ty.

A u nas tracisz dom i sp³acasz do koñca ¿ycia 100 tys. z zasi³ku.

   MJ

Data: 2014-01-20 23:38:21
Autor: Robert Tomasik
Testament - aktywa i kredyty
U¿ytkownik "Micha³ Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:lbk6g6$nta$1news.agh.edu.pl...
[...]

Nie znam amerykañskiego prawa, wiêc trudno mi co¶ konstruktywnego napisaæ.

Data: 2014-01-17 10:24:51
Autor: Gotfryd Smolik news
Testament - aktywa i kredyty
On Thu, 16 Jan 2014, Robert Tomasik wrote:

Dok³adnie o to mi chodzi³o.

Je¶li go¶æ zapisze dom miastu, a resztê córce, to miasto bêdzie za jego d³ugi odpowiadaæ do wysoko¶ci warto¶ci domu,

  Literalnie napisa³e¶ inaczej, no to protestowa³em :D

Przy czym nie widzê powodu, by wierzyciel nie dochodzi³ od córki ca³ej kwoty i niech sobie pó¼niej dochodzi z miastem do porozumienia.

  Dochodziæ mo¿e, ale raczej nieskutecznie - córka prosto siê obroni,
¿±dajac dzia³u spadku.
  1034.2 KC, "Od chwili dzia³u spadku spadkobiercy ponosz¹ odpowiedzialnoœæ
  za d³ugi spadkowe w stosunku do wielkoœci udzia³ów"

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-16 21:23:09
Autor: Dezeusz
Testament - aktywa i kredyty

W dniu 2014-01-16 15:35, Marcin N pisze:> Czy w testamencie można rozdzielić sobie różne kategorie na różnych
> spadkobierców?
>
> "Zapisuję pieniądze i złoto córce, natomiast dom z kredytem na nim
> wiszącym - miastu, w którym mieszkam."
>
> Czy tego typu rzeczy są możliwe i legalne?

Napisać sobie można, ale mocy prawnej to mieć nie będzie.
Jeśli już coś takiego ktoś potrzebuje to proponuję poszukać informacji nt. zapisu windykacyjnego.

DeZ

Testament - aktywa i kredyty