Testy z przeterminowanymi HL i Foto 65

Data: 2009-11-23 19:09:21
Autor: hermar
Testy z przeterminowanymi HL i Foto 65
Fereby wrote:

Czy ktoś ma pomysły na jeszcze jakieś doświadczenia
z w.w. materiałami w A-49 i R-09?

..starsze ode mnie materiały zwykłem wołać w rodinalu,
przeważnie 1+50, czas w zależności zawartości i czułości 25-45min.
mieszanie pierwszy kwadrans co minutę, potem co 3-5..
bardzo lekko, bez szarpania, by się nie posypał film..
w R-09 może być podobnie, ale wołania 1+1000 jeszcze się nie podjąłem..

--
www.marcinhernik.com

Data: 2009-11-23 22:25:31
Autor: Zbyszek
hermar pisze:
Fereby wrote:

[...]

Z przeterminowanym HL-em nie próbowałem, ale Foto 65 wywoływałem ale podobnie hermar pisze - 1:50, 1:100.   Przy 1:1000 robiłem na foto 65 eksperyment ale z nieprzeterminowanym i był trochę zadymiony. W przypadku przeterminowanego, może być zadymiony nieużytecznie.

fotonyf

Data: 2009-11-24 06:01:42
Autor: MAYKY
[...]

Przy tych wysokich rozcienczeniach trzeba uwazac
aby w koreksie znalazla sie minimalna ilosc wolacza wzgledem materialu

mayky

fotonyf

Data: 2009-11-25 14:22:25
Autor: Fereby
"mayky" napisał:

> [...]

Przy tych wysokich rozcienczeniach trzeba uwazac
aby w koreksie znalazla sie minimalna ilosc wolacza wzgledem materialu

Owszem, pytanie tylko czy naprawdę jest to te 4-5 ml (wartości najczęściej podawane), czy jednak mniej. Dlatego sprawdzę zarówno oryginalną recepturę Tuszki z lat 60. (koreks 0,5 l, czyli 1 ml wywoływacza), jak jej wersję z artykułu Wójcika (koreks 2 l, czyli 4 ml). Fereby --

Data: 2009-11-25 14:27:32
Autor: Fereby
"fotonyf" napisał:
> [...]
nieprzeterminowanym i był trochę zadymiony. W przypadku przeterminowanego,

Może, ale nie musi - między innymi dlatego chcę go tak wywołać, by to sprawdzić. Z drugiej strony 1:50, czy 1:100 warto też zrobić, by był materiał porównawczy. Fereby --

Data: 2009-11-25 14:30:52
Autor: Fereby
"hermar" napisał:

> [...]

bardzo lekko, bez szarpania, by się nie posypał film..
w R-09 może być podobnie, ale wołania 1+1000 jeszcze się nie podjąłem..

Temperatura obniżona, 20 stopni, czy podniesiona? Fereby --

Data: 2009-11-25 14:51:36
Autor: hermar
Fereby wrote:
"hermar" napisał:

[...]

..kiedyś mierzyłem temperaturę, teraz doskonalę instynkty
i zanurzam dłoń w słoik z roztworem po wlaniu wody,
następnie 'na oko' podgrzewam roztwór,
albo do lodówki na jakiś czas : )
jeszcze nie udało mi się żadnego wołania zepsuć ; )
tylko wychowanie na zenitach daje prawdziwą szkołę życia..

--
www.marcinhernik.com

Data: 2009-11-25 17:48:05
Autor: Fereby
"hermar" napisał:

> [...]

jeszcze nie udało mi się żadnego wołania zepsuć ; )
tylko wychowanie na zenitach daje prawdziwą szkołę życia..

Zastosowanie obniżonej temperatury w R-09 obniża zadymienie, ale równocześnie pogarsza wyzyskanie światłoczułości. Z kolei podniesienie temperatury R-09 zwiększa w pewnym stopniu zadymienie, ale poprawia wyzyskanie światłoczułości (to samo tyczy się zresztą i A-49). Fereby --

Testy z przeterminowanymi HL i Foto 65