Tłuszcz na tapicerce - pomocy!

Data: 2012-05-29 16:09:12
Autor: E
Tłuszcz na tapicerce - pomocy!
Tapicerka krzesła został waśnie poplamiona dużymi
kroplami roztopionego smalcu.
Czym to potraktowć - w prosty domowy sposób?

Proszę o pomoc

Data: 2012-05-29 12:45:26
Autor: mal
On 29 Maj, 16:09, "E" <.@..com> wrote:
Tapicerka krzesła został waśnie poplamiona dużymi
kroplami roztopionego smalcu.
Czym to potraktowć - w prosty domowy sposób?

Proszę o pomoc

Dobry płyn do mycia naczyń czyni cuda :)
Potraktować plamę płynem. Chwilę poczekać, a potem ścierka moczona w
gorącej wodzie. Do skutku, tzn.do zaniku piany. Po wyschnięciu - gdy
będzie jeszcze coś widać - czynność powtórzyć.

Ważne: woda MUSI BYĆ GORĄCA.

Powodzenia

mal

Data: 2012-05-30 13:09:10
Autor: E
[...]

Dziękuję.

Jaki płyn do mycia naczyń jest dobry (do tego celu)?
Czy na przykład Ludwik mógłby być? Czy może być
z zapachem, bo innych teraz chyba już nie ma.

Zastanawiam się jak ma się Twoja rada do ostrej opinii
jaką napisała  czeremcha. Czy w przypadku użycia płynu
do mycia naczyń materiał tapicerski się nie kurczy i nie filcuje,
a plama nie rozlewa się i tłuszcz nie wsiąka głębiej?
Pytam nie tylko z uwagi na ten przypadek, ale także na przyszłość
gdyby się coś takiego miało zdarzyć.

Data: 2012-05-30 06:32:07
Autor: mal
On 30 Maj, 13:09, "E" <.@..com> wrote:

Jaki płyn do mycia naczyń jest dobry (do tego celu)?
Czy na przykład Ludwik mógłby być? Czy może być
z zapachem, bo innych teraz chyba już nie ma.

Dobry, tzn. z dużą ilością detergentów (bo to właśnie detergenty
eliminują tłuszcz) i bezbarwny. Ludwik raczej nie, bo jest 'cienki' i
kolorowy.

do mycia naczyń materiał tapicerski się nie kurczy i nie filcuje,
a plama nie rozlewa się i tłuszcz nie wsiąka głębiej?

Czeremcha może być na ostro, ale ja wolę wyważone opinie :-)

Tłuszcz wsiąknie głębiej, gdy jest go dużo, a materiał chłonny.
Tapicerka to nie papier czy lignina. Nie obawiałabym się.

Kurczenie się materiału występuje zawsze, gdy jest to materiał w
całości z włókien naturalnych.
Poza tym - jeśli plama - to należy rozumieć, że zabrudzenie o średnicy
paru cm.
Nawet gdy ostro zmoczymy spory kawałek obicia - to i tak tylko ten
zmoczony skurczy się, reszta nie.

Istnieje zawsze ryzyko powstania zacieku lub odbarwienia, niestety.

Data: 2012-05-31 13:20:56
Autor: czeremcha
On 30 Maj, 15:32, mal <malg...@gmail.com> wrote:

Tłuszcz wsiąknie głębiej, gdy jest go dużo, a materiał chłonny.
Tapicerka to nie papier czy lignina. Nie obawiałabym się.

A co _pod_ tapicerką /materiałem tapicerskim/? Nie papier, ale gąbka
czy inny materiał. Miękki i chłonny.

Nawet gdy ostro zmoczymy spory kawałek obicia - to i tak tylko ten
zmoczony skurczy się, reszta nie.

No toteż autorka wątku pisze:

Zauważyłam, że materiał w tym miejscu jest mniej gładki.

Czyli włókna się mocnej skręciły. Sfilcowały.

Ania

Data: 2012-05-29 16:46:11
Autor: marrgol
On 2012-05-29 16:09, E wrote:
Tapicerka krzesła został waśnie poplamiona dużymi
kroplami roztopionego smalcu.
Czym to potraktowć - w prosty domowy sposób?

Na początek gorącym żelazkiem przez gazetę.

--
mrg

Data: 2012-05-29 16:58:24
Autor: E
Tłuszcz na tapicerce - pomocy!
Tapicerka krzesła został waśnie poplamiona dużymi
kroplami roztopionego smalcu.
Czym to potraktowć - w prosty domowy sposób?

Na początek gorącym żelazkiem przez gazetę.

Dzięki.
Zanim nadeszła ta odpowiedź potraktowałam te plamy
ręcznikiem namoczonym gorącą wodą. Pewnie to nie
był dobry pomysł.
Teraz zrobiłam gorącym żelazkiem przez gazetę.
Plamy są widoczne.
Co jeszcze mogę zrobić?

Data: 2012-05-29 17:15:20
Autor: grazyna007
W dniu 2012-05-29 16:58, E pisze:
[...]

Chyba najskuteczniejsze,( chociaz to nie domowy sposob) bedzie uzycie odtluszczacza - dostepne sa w marketach. Najskuteczniejszy jaki znam to uniwersalny ,,meglio"

Data: 2012-05-29 17:21:26
Autor: marrgol
On 2012-05-29 16:58, E wrote:
[...]

Jeśli gazeta pod żelazkiem nie wyciąga już ani odrobiny tłuszczu,
a plamę widać, to potraktowałbym ją jakimś płynem do mycia naczyń
(gęstym lub tylko trochę rozcieńczonym wodą), a później wodą.
Następne sposoby, już raczej nie domowe, to ten grazyny007 lub
jakiś dobry środek do prania tapicerki.

--
mrg

Data: 2012-05-29 17:47:25
Autor: E
Tłuszcz na tapicerce - pomocy!
Dziękuję za rady.

Mam jeszcze pytanie o stosowanie tych różnych metod
- czy to że stosowane są jedna po drugiej ma jakiś
wpływ na ich skuteczność - jeśli tak, to jaka kolejność
jest wskazana, a jakie się wykluczają?

Czy to, że w wyniku paniki potraktowałam te plamy
i siłą rzeczy ich otoczenie ręcznikiem z gorącą wodą
mogło pogorszyć sprawę? Zauważyłam, że materiał
w tym miejscu jest mniej gładki.
Pewnie i tak się skończy praniem całej tapicerki,
bo oczywiście nie była idealnie czyta i takie miejscowe
traktowanie spowoduje różnice. Ale najważniejsze
żeby wpierw pozbyć się tych plam.

Data: 2012-05-29 10:14:38
Autor: czeremcha
Tłuszcz na tapicerce - pomocy!
On 29 Maj, 17:47, "E" <.@..com> wrote:

Czy to, e w wyniku paniki potraktowa am te plamy
i si rzeczy ich otoczenie r cznikiem z gor c wod
mog o pogorszy spraw ? Zauwa y am, e materia
w tym miejscu jest mniej g adki.

Włókna materiału się skurczyły i sfilcowały... Materiały tapicerskie
nie są przeznaczone do prania w temp. 90 stopni... Teraz obawiam się,
że nawet po odplamieniu różnica faktury będzie widoczna.

A sama plama - cóż, mogła się bardziej rozlać, a tłuszcz na pewno
wsiąkł głębiej. Pomysł był genialny...

Inną metodą na usuwanie plam z tłuszczu jest użycie talku albo
magnezji jako substancji, która go wchłonie - posypywanie, wcieranie i
usuwanie go odkurzaczem. Wielokrotnie. Ale jak na takie działania
zareaguje materiał? Trzeba by spróbować w najmniej widocznym miejscu.

Ania

Data: 2012-05-30 07:23:07
Autor: Ikselka
On 29 Maj, 16:09, "E" <.@..com> wrote:
Tapicerka krzesła został waśnie poplamiona dużymi
kroplami roztopionego smalcu.
Czym to potraktowć - w prosty domowy sposób?

Proszę o pomoc

Krzesło na dwór i tamponowanie (czyli przyciskanie wciąż
nowych=CZYSTYCH tamponów z waty nasaczonych benzyną) benzyną
ekstrakcyjną. Odparować przed wniesieniem.

Data: 2012-05-30 22:56:33
Autor: BQB
W dniu 2012-05-30 16:23, Ikselka pisze:
On 29 Maj, 16:09, "E"<.@..com>  wrote:
[...]

Benzyna ekstrakcyjna rozpuszcza czy wiąże tłuszcz? Czy też coś jeszcze innego?

Data: 2012-05-31 11:32:48
Autor: Ikselka
On 30 Maj, 22:56, BQB <ad...@anty.spamowy.com.invalid> wrote:

> [...]
> ekstrakcyjną. Odparować przed wniesieniem.

Benzyna ekstrakcyjna rozpuszcza czy wiąże tłuszcz? Czy też coś jeszcze

http://pracadomowa24.pl/zadanie/9172-oblicz-ile-otrzymamy-mieszaniny/

Tłuszcz na tapicerce - pomocy!