"To nie ważne czyje co je, to je ważne co je moje."

Data: 2013-11-18 09:09:33
Autor: stevep
"To nie ważne czyje co je, to je ważne co je moje."
# Niedawno wrócił temat finansowania partii. Przy okazji rozmów o tym  politycy zawsze zapewniają, że chcą jasnych finansów. Ale gdy organizacja  Watchdog poprosiła o informacje na temat wydatków za styczeń i luty  wszystkich partii w Sejmie, PO, SLD, PiS, PSL i Twój Ruch jak jeden mąż...  odmówiły. I gęsto się tłumaczą.
wszystkie partie o faktury i umowy za opłacone usługi za styczeń i luty.  PiS, PO, SLD, Twój Ruch i PSL - zgodnie jak nigdy - odmówiły. Platforma  Obywatelska tłumaczyła na przykład, że dane o wydatkach "nie stanowią  informacji publicznej" - donosi "Rzeczpospolita".

  PiS wykręcił się w podobny sposób - twierdząc, że prawnie ma obowiązek  udostępniać tylko dokumenty urzędowe, a umowy i faktury dokumentami  urzędowymi nie są. SLD użyło takiego samego wyjaśnienia. Twój Ruch i PSL  nawet nie raczyły odpowiedzieć.

  Watchdog chciał sprawdzić finanse partii po wiosennej aferze z zegarkami  Sławomira Nowaka. Organizacji nie spodobały się też doniesienia, jakoby  PiS ze środków partyjnych opłacał honoraria adwokatów zajmujących się  śledztwem smoleńskim. Prokuratura w tym przypadku ostatecznie stwierdziła,  że prawa nie złamano, bo pieniądze pochodziły ze składek członkowskich.

  W związku z tym, że partie odmówiły podania informacji o wydatkach,  Watchdog złożył do prokuratury doniesienie o podejrzeniu naruszenia  artykułu 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Prokuratury (dwie  rejonowe w Warszawie) już wszczęły w tej sprawie postępowanie. Warto  dodać, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że Watchdog ma  rację - i wydatki partii są informacją publiczną. WSA zadecydował tak po  otrzymaniu skargi na PiS.

  "Rz" nie udało się skontaktować z ludźmi odpowiedzialnymi za  udostępnianie takich informacji. Jedynie Dariusz Joński z SLD stwierdził,  że nie wie czemu jego partia udzieliła takiej odpowiedzi - bo Sojusz, jak  twierdzi rzecznik, nigdy nie ukrywał swoich finansów. #
Ze strony:
http://tiny.pl/q79zj

--
stevep

"To nie ważne czyje co je, to je ważne co je moje."