Tolima czy Gwinea

Data: 2011-10-04 12:58:11
Autor: Titus Atomicus
Tolima czy Gwinea
Witam,
Porownuje sobie dwa namioty:
FjordNansen Tolima III  (http://fjordnansen.com.pl/site/?mod=offers&kat=25&prod=646)
i Marabut Gwinea (http://www.e-pamir.pl/0,469,namiot-marabut-gwinea-alu.html)
Wielkosc i cena podobne. OK, Gwinea jst troche wieksza i ciezsza.
Generalna roznica to taka, ze FJ jakby bardziej z glowa zaprojektowany, wizualnie ladniejszy, ale Marabut solidniejszy (wrazenia z macania).
No i ta ognioodpornosc. We FN wisi nawet ostrzezenie, ze wykonane z materialow latwopalnych.
TA

Data: 2011-10-04 05:36:30
Autor: Jacek G.
Tolima czy Gwinea
On 4 Paź, 12:58, Titus_Atomi...@somewhere.in.the.world wrote:
[...]

Na powyższej stronie jest błąd w wymiarach namiotu (to są zapewne
wymiary zewnętrzne tropiku a nie sypialni: 275 x 230 x 145 cm.
Na stronie Marabuta:
http://www.namioty.pl/Namiot_Gwinea_Alu,17,516,0,0,P,produkty.html
są podane następujące wymiary sypialni: 170 cm, szer 210 cm, wys 145
cm

Wielkosc i cena podobne. OK, Gwinea jst troche wieksza i ciezsza.
Generalna roznica to taka, ze FJ jakby bardziej z glowa zaprojektowany,
wizualnie ladniejszy, ale Marabut solidniejszy (wrazenia z macania).
To jednak trochę inne konstrukcje i przez to trochę inna
funkcjonalność. FN chyba bardziej wygodny przez to, że ma dwa wejścia
i dwa przedsionki. W Gwinei śpi się w poprzek i jest 1 wejście przez
co osoba śpiąca najbardziej z tyłu ma znacznie gorszy dostęp do
wyjścia. Co do wytrzymałości trudno mi się wypowiedzieć. Z drobiazgów
u FN (bo mam akurat inny model - Andy), to przeszkadza mi trochę
niepełna moskitiera - co ogranicza widoczność z wnętrza na zewnątrz
oraz sposób wszycia zamka do wejścia sypialni - osoba śpiąca po
stronie "zawiasów" ma utrudnione wychodzenie. Ale to dotyczy modelu
Andy, w którym jest jedno wejście i śpi się wzdłuż.

No i ta ognioodpornosc. We FN wisi nawet ostrzezenie, ze wykonane z
materialow latwopalnych.
Większość namiotów szyje się z tych samych materiałów. To, że jedni
ostrzegają a inni nie, to inna sprawa.
--
Jacek G.

Data: 2011-10-04 13:16:33
Autor: Jarek Kardasz
Tolima czy Gwinea
Dnia Tue, 04 Oct 2011 12:58:11 +0200, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
napisał(a):

[...]

Moim zdaniem żaden z tych namiotów nie nadaje się do rozpalania ogniska w
środku, ani do wygodnego spania w 5 osób. I to są wystarczające argumenty,
aby poszukać czegoś bardziej odpowiedniego ;)

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2011-10-05 15:36:54
Autor: Titus Atomicus
Tolima czy Gwinea

napisał(a):

> [...]
> TA

Moim zdaniem żaden z tych namiotów nie nadaje się do rozpalania ogniska w

E, mialem na mysli raczej w miare bezpieczne korzystanie z kuchneki gazowej.

ani do wygodnego spania w 5 osób.

Chodzilo mi o wygodna dwojke.

I to są wystarczające argumenty,
aby poszukać czegoś bardziej odpowiedniego ;)

A co jest bardziej odpowiednie?

TA

Data: 2011-10-04 15:33:40
Autor: =Marcos=
Tolima czy Gwinea
[...]

Mam wrażenie, że nieprzemakalność 3000mm to trochę mało jak na tą cenę.

--
Marcos
marek [AT] microstock . pl

Data: 2011-10-04 21:44:19
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Tolima czy Gwinea
=Marcos=, Tue, 4 Oct 2011 15:33:40 +0200,
pl.rec.gory,pl.rec.turystyka.tramping:
[...]

Mam Bergsona Ultra Lite 2, który ma nieprzemakalność na poziomie 2500mm,
przepraszam, różne ulewy przeżywałem w nim i jak na razie problem miałem
raz (a w zasadzie nie ja, a znajoma), jak po tygodniu składania go i
rozkładaniu w deszczu puścił trochę wody. Nie ma się co zabijać o
niewiadomojakąwodoodporność, prawda jest taka, że musiałby non-stop
naku**iać deszczem poziomo przez tydzień, żeby coś się temu namiotu (sic)
stało w wodoodporność.

--
Pozdrowienia,

Data: 2011-10-06 16:21:03
Autor: =Marcos=
Tolima czy Gwinea
[...]

W większości przypadków taka wodoodoporność jest wystarczająca. Ale razu pewnego przeżyłem pod namiotem w Badenii istne oberwanie chmury. Gdy była potężna ulewa, wszystko było OK. Ale kilka razy po kilka minut zrobiła się mega potężna ulewa. I w tym momencie zaczynało kapać do środka. Ulewa zmniejszała się o poziom - było OK. Wchodziła na poziom potopu - kap kap kap.

--
Marcos
marek [AT] microstock . pl

Data: 2011-10-06 16:27:16
Autor: Titus Atomicus
Tolima czy Gwinea
In article <j6kdo0$9qm$1@inews.gazeta.pl>,
 "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info> wrote:

[...]
A o jakim namiocie teraz piszesz?

TA

Data: 2011-10-06 19:14:33
Autor: =Marcos=
Tolima czy Gwinea
[...]

Namiot to był HiMountain o nieprzemakalności 2500-3000mm, nie pamiętam dokładnie jaki model. Hannah Serak 4000mm z podobnej półki cenowej (około 500zł) wytrzymał to bez marudzenia.

--
Marcos
marek [AT] microstock . pl

Data: 2011-10-08 03:10:19
Autor: J.F.
Tolima czy Gwinea
Dnia Thu, 6 Oct 2011 16:21:03 +0200, =Marcos= napisał(a):
[...]

A swoja droga - ktos wie co te mm znacza ? Bo jakos tak nie bardzo chce mi sie wierzyc zeby ulewie warunki pracy dla
materialu byly jakos znaczaco rozne. Tzn wierze w obserwacje, ale czemu tak ?

J.

Data: 2011-10-08 11:35:43
Autor: Wojciech Wierba
Tolima czy Gwinea
W dniu 2011-10-08 03:10, J.F. pisze:
[...]

A trzeba było uważać na lekcjach polskiego :-)

"O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno..."*

Jeżeli deszcz dzwoni o szyby, to znaczy, że krople deszczu posiadają
energię kinetyczną.
Ponieważ deszcz pada w atmosferze ziemskiej (nie rozważamy tu burz na Marsie) czyli powietrzu, łatwo można udowodnić, że im większa kropla, tym szybciej spada (masa kropli, siły napięcia powierzchniowego, opór aerodynamiczny etc.)

Tak więc mżawka tylko delikatnie zrosi powłokę naszego namiotu, natomiast podczas ulewy krople deszczu będą się chciały niejako przebić przez tropik.

Musiałbym się zastanowić, jak przeliczyć "wodoodporność materiału" (statyczną, podawaną jako wysokość słupa wody) na dynamiczną prędkość kropli wody a następnie na jej wielkość. W dużym przybliżeniu da się to zrobić prosto, ale pewnie zachodzą efekty (kształt kropli deszczu - im większa, tym mniej aerodynamiczny kształt), które przy dokładniejszej analizie należałoby wziąć pod uwagę.
Potrzebne to komuś? :-)

Pozdrawiam
Wojtek
PS. Podejrzewam jeszcze kilka efektów mających wpływ na przemakanie materiału, ale są raczej marginalne (<1%).
* dla tych co nie uważali na lekcjach: L.Staff, "Deszcz jesienny".

Data: 2011-10-09 11:05:29
Autor: Dziobak
Tolima czy Gwinea

Użytkownik "Wojciech Wierba" napisał

PS. Podejrzewam jeszcze kilka efektów mających wpływ na przemakanie materiału, ale są raczej marginalne (<1%).

Pozwolę sobie na małpią złosliwośc :

Podstawowy wpływ na przemakalnośc ma to kto komu płaci i kto kogo sponsoruje; jakby było mało to chodzi o casus Alpenisa.  ;)

pozdrawiam

Pieszy

P.S. Gwinea - miałem do czynienia ; ciężki. Ja masz nosic na garbie to kiepsko , jak masz wozic autem to nawet bym 3sekundowe Quachua spróbował

Data: 2011-10-09 11:39:44
Autor: Wojciech Wierba
Tolima czy Gwinea
W dniu 2011-10-09 11:05, Dziobak pisze:
U�ytkownik "Wojciech Wierba" napisa�

PS. Podejrzewam jeszcze kilka efekt�w maj�cych wp�yw na przemakanie
materia�u, ale s� raczej marginalne (<1%).

Pozwol� sobie na ma�pi� z�osliwo�c :

Podstawowy wp�yw na przemakalno�c ma to kto komu p�aci i kto kogo
sponsoruje; jakby byďż˝o maďż˝o to chodzi o casus Alpenisa.  ;)

Na sztuczkach marketingowych się nie znam, więc wolę rozważać problem od strony fizycznej.
:-)

P.S. Gwinea - mia�em do czynienia ; ci�ki. Ja masz nosic na garbie to
kiepsko , jak masz wozic autem to nawet bym 3sekundowe Quachua spr�bowa�

Na wyjazdy quasi stacjonarne samochodem (zmiana miejsca co kilka dni)
z duĹźym powodzeniem uĹźywam zestawu:
1. Quechua 2 seconds 2 XL.
http://tente.quechua.com/en/tent/r-8,a-58,tente-2-seconds-ii.html
2. Quechua Base Seconds Full.
http://tente.quechua.com/en/tent/r-9,a-48,sejour-base-seconds-full.html

https://picasaweb.google.com/106630138287574824300/Rumunia09180710#5501441188795103410

Zadziwiające, że Quechua 2 XL ma bardzo dobrze rozwiązaną wentylację.
Dodatkowo, rozbijając namiot pod 'okapem' Base Full można rozwinąć dodatkowy daszek nad namiotem (przyszyty do Base Full) co chroni przed upałem a także deszczem.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2011-10-08 12:42:53
Autor: Jacek Maciejewski
Tolima czy Gwinea
Dnia Sat, 8 Oct 2011 03:10:19 +0200, J.F. napisał(a):

A swoja droga - ktos wie co te mm znacza ?

Elementarne, drogi Watsonie. Bierzesz kilkumetrową rurę, zaklejasz badaną
tkaniną dolny koniec, a przez górny nalewasz wody. Jak zacznie kapać na
dole, to mierzysz ile m słupa wody masz w rurze :)
--
Jacek

Data: 2011-10-04 15:33:45
Autor: Dąbrowski
Tolima czy Gwinea
W dniu 2011-10-04 12:58, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
[...]

Przez 8 lat używałem Komodo produkcji Marabuta, a od 4 lat Veig III produkcji Fjord Nansen. Namioty mają różne kształty i wielkość więc porównam jedynie materiały i jakość wykonania. Tropik w obu namiotach jest podobny, chociaż Marabut podaje wodoodporność 3000 mm H2O a Nansen 5000 mm H20. W obu nigdy nie było problemów z przemakaniem. Inne są podłogi. Marabut stosuje grubą podłogę z Politarpu a Nansen z Nylonu PU. Właśnie do tej podłogi miałem największe wątpliwości gdy kupowałem Veiga, bo jest ona niewiele grubsza od tropiku. Jednak w praktyce okazało się, że jest to rozwiązanie lepsze niż gruby Politarp. Rozstawiałem namiot na różnych podłożach, trawa, żwir, beton, ściółka leśna. Przez 4 lata żadnej dziurki, żadnego przetarcia. A w podłodze Komodo po kilku latach zrobiły się dziurki, które musiałem zakleić taśmą. No i podłoga Veiga, dlatego że jest cienka, jest sporo lżejsza. Komodo to mała dwójka, Veig trójka, a ważą tyle samo. W Komodo popsuły się zamki. Po prostu się rozchodzą. W Veigu po 2 latach zaczęły się przecierać rękawy w które wsuwany jest stelaż.
Gdybym dziś kupował to raczej coś w kształcie Gwinei. Veig, mimo że ma przedsionki to jednak w czasie deszczu trudno wejść do namiotu tak, żeby nie napadało do środka. W Tolimie te przedsionki powiększyli więc może tego problemu nie ma. No i wentylacja tego typu jak w Gwinei lepiej się sprawdza. Podsumowując, najlepiej żeby to była Gwinea z podłogą taką jak w Veigu i Tolimie. Ważył by wtedy pół kg mniej.

Data: 2011-10-08 12:44:57
Autor: Jacek Maciejewski
Tolima czy Gwinea
napisał(a):

FjordNansen Tolima III  (http://fjordnansen.com.pl/site/?mod=offers&kat=25&prod=646)
i Marabut Gwinea (http://www.e-pamir.pl/0,469,namiot-marabut-gwinea-alu.html)

Tolima ma przekombinowaną architekturę. Bierz  ten drugi. mam podobny
namiot Andy, miły w stawianiu i zwijaniu. Mi pasuje ten typ przedsionka.
--
Jacek

Data: 2011-10-08 20:50:21
Autor: Titus Atomicus
Tolima czy Gwinea

napisał(a):

> [...]

Tolima ma przekombinowaną architekturę. Bierz  ten drugi. mam podobny
namiot Andy, miły w stawianiu i zwijaniu. Mi pasuje ten typ przedsionka.

Tolima to udoskonalona wersja VEIGa. Dzieki tej dodatkowej rozporce rozwiazuje problem ze zby plytkim przedsionkiem.
Gdzie tu kombinacja?

TA

Data: 2011-10-08 21:34:05
Autor: Jacek Maciejewski
Tolima czy Gwinea
Dnia Sat, 08 Oct 2011 20:50:21 +0200, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
napisał(a):

Gdzie tu kombinacja?

To subiektywne wrażenie, nie do dyskusji :)  Fakt, nie miałem do czynienia
w praktyce z czymś takim i opinię wydałem tylko na podstawie obrazka. Masz
prawo się nie zgodzić :) Ale parę namiotów już zużyłem, więc mam jakieś
pojęcie.
--
Jacek

Data: 2011-10-09 16:50:32
Autor: Dziobak
Tolima czy Gwinea

Użytkownik napisał

Tolima to udoskonalona wersja VEIGa. Dzieki tej dodatkowej rozporce
rozwiazuje problem ze zby plytkim przedsionkiem.
Gdzie tu kombinacja?

Raz o mało sobie nie dałem wcisnąc takiego namiotu z poprzeczką; IMHO może byc kiepsko na duzym wietrze , za to z doświadczenia wiem, ze najlepiej sprawdzającą się na wietrze
konstrukcją było Expedition II Alpinusa  - czyli konstrukcja najblizsza do Baltoro Marabuta.
Ale tu masz płytki przedsionek, gotowanie w deszczu raczej odpada, chyba ,że na Reaktorze MSR (wiem , wiem -lokowanie produktu ;)   )

Wiem też,  że to kretyńskie pytanie ale po co Ci trójka?

 No chyba,ze jeździsz z dwiema laskami , no to respect ;)

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2011-10-10 16:57:31
Autor: Titus Atomicus
Tolima czy Gwinea
In article <4e91b4b6$1@news.home.net.pl>, "Dziobak" <dziobak@hot.pl> wrote:

Wiem też,  że to kretyńskie pytanie ale po co Ci trójka?

 No chyba,ze jeździsz z dwiema laskami , no to respect ;)

Nie.
Ale zawsze sie moze zdarzyc.
:-)
A tak powaznie - wagowo 'trojki' FN (VEIG III, Tolima III) to max. pol kilo roznicy w stosunku do 'dwojek' (VEIG II). A komfort nieporownywalnie wiekszy.
Szerokosc tych pierwszych to 165, tych drugich 130. Jak pakuje sie wieczorem z sakwami do srodka to czuje sie roznice.

TA

Tolima czy Gwinea