Tools po polsku i metrycznie

Data: 2009-07-20 11:40:29
Autor: pw
Tools po polsku i metrycznie
Witam,

mam prośbę, nie radzę sobie z przetłumaczeniem na polski. Co dokładnie
i w jakich rozmiarach jest mi potrzebne, ew. który fajny toolkit mogę
sobie gdzieś kupić lub zamówić? Z góry dziękuję za pomoc.

http://www.santacruzmtb.com/tech/blurlt2_bearing.php

Tools required:
# Bearing Tool Kit
# Grease Gun (included with frame)
# (2) ll/16" or adjustable wrenches
# 9/16" or adjustable wrench
# pliers
# Loctite 242 or 243
# mallet
# seal pick
# metric Allen wrench set
# torque wrench
# Almost all of the bolts on this bike are titanium, so don't use your
10 year old rounded off Allen wrenches. Just the fresh ones, please.

Pozdrawiam,
pw

Data: 2009-07-20 21:14:29
Autor: Solar
pw pisze:

[...]

Dobrze, że nie kupiłem Blura, jak teraz widzę babraninę z łożyskami.

[...]

- zestawik do wybijania łożysk (albo urządzenie do wyjmowania łożysk o małej średnicy wewnętrznej
- smarowniczka (dostałeś z ramą)
- 2 klucze płaskie 11/16 cala (albo nastawne)
- 1 klucz 9/16 cala
- szczypce
- klej do gwintów
- młotek
- narzędzie do wyjmowania uszczelek
- zestaw imbusów
- klucz dynamometryczny

"Zarodek męski staje się człowiekiem po 40 dniach, żeński po 80."
                               św. Tomasz z Akwinu

Data: 2009-07-20 13:18:40
Autor: pw
On 20 Lip, 21:14, Solar <sola...@opBEZTEGO.pl> wrote:
pw pisze:

> [...]

>http://www.santacruzmtb.com/tech/blurlt2_bearing.php

Dobrze, że nie kupiłem Blura, jak teraz widzę babraninę z łożyskami.

Jeszcze nie narzekam, dopiero się przymierzam :) Dzięki za pomoc.

Pozdro.
pw

Data: 2009-07-20 21:27:07
Autor: Radek N.
Tools po polsku i metrycznie
pw pisze:

# Loctite 242 or 243

A właśnie... co później każą kleić Loctitem?

Mam Felta Virtue i ciągle mi się odkręcają śruby mocujące łożyska - na mtbr.com wszyscy polecają użyć Loctite Blue. Zbieram się i zbieram do tego zabiegu...
Myślałem, że to tylko przypadłość fullów Felta - czyżby Santa Cruzy miały ten sam problem?

--
Radek N.

Data: 2009-07-20 13:19:41
Autor: pw
On 20 Lip, 21:27, "Radek N." <nara...@gazeta.pl> wrote:
pw pisze:

> [...]

tego zabiegu...
Myślałem, że to tylko przypadłość fullów Felta - czyżby Santa Cruzy

Moja chyba już była tym nasmarowana. Nic mi się nie odkręca.

Pozdro.
pw

Data: 2009-07-20 19:28:15
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-07-20, Radek N. wrote:
pw pisze:

[...]

Każdy niezabezpieczony gwint ma tendencję do odkręcania się. A aluminium
czy tytanu nie można dokręcać "na pałę" (nie wiem, jakie tam dokładnie
są gwinty).

Data: 2009-07-20 13:14:34
Autor: pw
Tools po polsku i metrycznie
On 20 Lip, 21:28, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Każdy niezabezpieczony gwint ma tendencję do odkręcania się. A aluminium
czy tytanu nie można dokręcać "na pałę" (nie wiem, jakie tam dokładnie
są gwinty).

Właśnie.. wkręcanie na pałę. Mam te kołnierzyki wciśnięte w trzon i
nie wiem jak je wyjąć. Ten sposób z podważaniem imbusem nie działa.
Jakiś pomysł na wyjęcie zaklinowanego kołnierza? (Dobrze ja to
tłumaczę??)

Pozdro.
pw

Data: 2009-07-21 08:14:13
Autor: Radek N.
Jan Srzednicki pisze:
On 2009-07-20, Radek N. wrote:
pw pisze:
[...]

W przypadku mojej ramy "tendencja" oznacza dokręcanie śrub po każdym wyjeździe w góry. Chyba nie mogę uznać tego za normalne :)

Tylne widełki są u mnie połączeniem karbonu z jakąś stalą (chyba -> http://www.feltbicycles.com/08/images/catalog/xl/8791.jpg) - nie ma więc mowy o dokręcaniu "na pałę", na każdym łożysku podane mam wartości momentów (o ile pamiętam ok. 20Nm).

--
Radek N.

Data: 2009-07-21 07:14:47
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-07-21, Radek N. wrote:
Jan Srzednicki pisze:

[...]

No to faktycznie niezbyt.

[...]

Zatem klucz dynamometryczny i Loctite. NB pewien jesteś tych 20Nm? To
dość sporo, jak duży tam jest gwint?

Data: 2009-07-22 19:55:55
Autor: Radek N.
Jan Srzednicki pisze:
[...]

Tak jest to 20Nm - gniazda, w których mocowane są łożyska nie znajdują się oczywiście w obrębie karbonu, tylko właśnie w tych kształtkach z metalu. Trudno odpowiedzieć mi na pytanie jakie są wymiary gwintów.
Śruba tak na oko ma średnicę ok. 5-6mm.

Całość rozwiązania Felta z tym tzw. Equilinkiem opiera się na naprężeniach i to jest chyba powód luzowania się śrub i ciągłej walki ze "skrzypieniem" zawieszenia (bo takie okresowo występuje, o czym jeszcze nie wspominałem).

Dla ciekawych: http://www.youtube.com/watch?v=QrFXtKD9V08

Dla pełnej jasności: nie odradzam ubezpieczenia w PZU... tfu nie odradzam fulla ze stajni Felta. Rama działa świetnie, zapewne po skręceniu całości na Loctite wszystko będzie ok ...czekam tylko na motywację ;)

--
Radek N.

Data: 2009-07-20 21:31:53
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 20.07.2009 20:40 użytkownik pw napisał :
[...]

Klucz do łożysk, zapewne chodzi o ściągacz.

# Grease Gun (included with frame)

Pistolet ze smarem (powinien być z ramą).

# (2) ll/16" or adjustable wrenches

Nie bardzo rozumiem co autor miał na myśli. 2 klucze 11/16"? W każdym razie może być klucz nastawny, chociaż ja bym wolał nie.

# 9/16" or adjustable wrench

Klucz 9/16" albo nastawny, z uwagą j.w.

# pliers

Szczypce.

# Loctite 242 or 243

Tu chyba nie trzeba tłumaczyć?

# mallet

Młotek drewniany albo gumowy.

# seal pick

Tu nie jestem pewien, ale chyba coś do wyjęcia uszczelek.

# metric Allen wrench set

Zestaw imbusów metrycznych.

# torque wrench

Klucz dynamometryczny.

# Almost all of the bolts on this bike are titanium, so don't use your
10 year old rounded off Allen wrenches. Just the fresh ones, please.

Zalecają używanie porządnych, nowych kluczy. To akurat oczywiste. Swoją drogą jak zwykle musi być namieszane i ktoś wymyślił klucze/śruby calowe. Nawet gdybym nie wiedział, to bym w ciemno strzelał, że to amerykański pomysł. Przy okazji zajrzyj tu:
http://www.vaughns-1-pagers.com/science/wrench-conversion.htm

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Tools po polsku i metrycznie