Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Torpedo - co robię nie tak - hamulec, smarowanie i skręcanie

Torpedo - co robię nie tak - hamulec, smarowanie i skręcanie

Data: 2011-06-03 06:31:31
Autor: mg
Torpedo - co robię nie tak - hamulec, smarowanie i skręcanie
po moim "przegl±dzie" hamulce działaj± bardzo słabo. Wzorek na walcu
ciernym jest w obydwoch.

Torpedo po serwisowaniu hamuje słabiej. Miałe¶ "przesuszone" okładziny
i st±d teraz jest "bardzo słabo".  Jak dla mnie hamowanie velosteelem
(42/16) przypomina wytracanie prędko¶ci na ostrym kole ;) Z kolei
spectro zbyt łatwo "łapie" koło najlżejszym biegu. Na 2 i 3 jest w sam
raz (jak dla mnie).

Druga sprawa - jak skręcać?

Ja skręcam tak żeby o¶ka obracana palcami chodziła gładko. Tzn. jak
przy cia¶niejszym skręceniu czuć "chropowato¶ć" łożyska to troszkę
popuszczam. Przy czym nie zwracam uwagi na ewentualny luz. Zreszt±
torpedu musi mieć wyczuwalny luz na kole ze względu na "łożysko w
łożysku" od strony zębatki.

2) skrecic ze sporym luzem, ktory znika po przykreceniu ramienia
torpedo do ramy - i wydaje sie tez dobrze skrecone

W spectro ramię torpedo poł±czone jest z bieżni± i nałożone na o¶kę.
Jeżeli podczas przykręcania ramienia do ramy "naci±gniesz" je w bok, w
stronę obejmy, to przekosisz bieżnię "kasuj±c" luz. Z tym, że z czasem
obejma ułoży się na ramie i luz wróci. (W velosteel bieżnia z
ramieniem jest nakręcana na o¶kę więc to obejma, podczas przykręcania,
dopasuje do ramienia.)

Po dwoch tygodniach robila sie tam juz brudna papka. Lepiej gdybym
zostawil to polaczenie suche?

Też daję smar jako uszczelnienie. Generalnie uszczelnienia labiryntowe
mog± pracować na sucho lub ze smarem. W drugim przypadku smar trzeba
okresowo  wymieniać bo łapie zanieczyszczenia.  Możesz sprawdzić co
jest lepsze w tym przypadku :) Nie ma czym przejmować się tak bardzo.
Nawet jak jeĽdzisz po piasku wystarczy czy¶cić raz na rok.

Spectro mam tak, ze czasami jęczy przy koncowym etapie hamowania.

Bywa, jak się mocniej naci¶nie pedały na najlżejszym biegu pod koniec
hamowania. Hamulec w spectro "łapie" koło dużo łatwiej niż velosteel.
Nie wiem czy u mnie "jęczenie" było od nowo¶ci. Możliwe, że było od
pocz±tku ale nie zwracałem na to uwagi albo now± piastę traktowałem
łagodniej. Po pierwszym serwisowaniu człowiek dopatruje się
niedoskonało¶ci bo przecież "fabryczny oryginał nówka l¶ni±cy pachn±cy
nie¶migany" musiał być doskonały ;)

PS
Co do ŁT-43 to do łożysk rozrzedzam go olejem do łańcucha. Gęsty,
"surowy" wyrzucany jest na zewn±trz łożyska tak, że kulki zostaj± w
lepkim brudzie a wokół znajduje się pełno czystego smaru (brudnego
tylko z zewn±trz), który kulek nie smaruje. Co do velosteel to
pamiętam, że nowa była sucha jak pieprz. Jedynie trochę natłuszczona
olejem, nawet nie było smaru w łożyskach. W velosteel tylko rolki i
zabierak powinny być niemal suche bo będzie problem z ruszaniem.
Nie wiem jakie masz spectro. Ja mam 3-kę. Raz na kilka lat przepłukuję
"zegarek" naft± bez rozkręcania go. Polewam olejem do pił łańcuchowych
lub czym¶ podobnym (byle nie oliwk± parafinow±). Chyba nawet ostatnio
dałem ¶ladow± ilo¶ć ŁT-43 na same zębatki. I jest OK. Piasty 3-ki s±
trudne do zajeżdżenia czy zepsucia.

Data: 2011-06-03 17:37:53
Autor: Kazimierz Uromski
Torpedo - co robię nie tak - hamulec, sm arowanie i skręcanie
On 03.06.2011 15:31, mg wrote:
po moim "przeglądzie" hamulce działają bardzo słabo. Wzorek na walcu
ciernym jest w obydwoch.

Torpedo po serwisowaniu hamuje słabiej. Miałeś "przesuszone" okładziny
i stÄ…d teraz jest "bardzo sĹ‚abo".  Jak dla mnie hamowanie velosteelem
(42/16) przypomina wytracanie prędkości na ostrym kole ;) Z kolei
spectro zbyt łatwo "łapie" koło najlżejszym biegu. Na 2 i 3 jest w sam
raz (jak dla mnie).

46/16 z oponą 28mm bez znacznego oporu hamuje, zostawiając piękny ślad na asfalcie. Trzeba trafić w dobry bęben hamulcowy, np. w cyklopie (DC) bywają różne modele. Mi podpasował taki z przeleżanej piasty (28 szprych) z 2001r.

Data: 2011-06-03 09:22:21
Autor: mg
Torpedo - co robię nie tak - hamulec, smarowanie i skręcanie
Jak dla mnie hamowanie velosteelem
(42/16) przypomina wytracanie prędko¶ci na ostrym kole ;)

46/16 z opon± 28mm bez znacznego oporu hamuje, zostawiaj±c piękny ¶lad
na asfalcie. Trzeba trafić w dobry bęben hamulcowy, np. w cyklopie (DC)
bywaj± różne modele. Mi podpasował taki z przeleżanej piasty (28
szprych) z 2001r.

Spoko :)
I wła¶nie dlatego wspomniałem o ostrym kole :)
Albo zwalniamy albo skidujemy. Tylko, że pomiędzy przydałoby się
hamowanie ;)

Data: 2011-06-03 18:26:48
Autor: Kazimierz Uromski
Torpedo - co robię nie tak - hamulec, sm arowanie i skręcanie
On 03.06.2011 18:22, mg wrote:
46/16 z oponą 28mm bez znacznego oporu hamuje, zostawiając piękny ślad
na asfalcie. Trzeba trafić w dobry bęben hamulcowy, np. w cyklopie (DC)
bywają różne modele. Mi podpasował taki z przeleżanej piasty (28
szprych) z 2001r.

Spoko :)
I właśnie dlatego wspomniałem o ostrym kole :)
Albo zwalniamy albo skidujemy. Tylko, że pomiędzy przydałoby się
hamowanie ;)

Kwestia przyzwyczajenia - ja tam hamujÄ™ jak chcÄ™ (:
No i velosteel nie wymaga "tru skidu", tj. nie wymaga odciążania tylnego koła.

Data: 2011-06-05 03:40:50
Autor: Goł±b
Torpedo - co robię nie tak - hamulec, smarowanie i skręcanie
On 3 Cze, 15:31, mg <abcde...@poczta.onet.pl> wrote:
(W velosteel bieżnia z
ramieniem jest nakręcana na o¶kę więc to obejma, podczas przykręcania,
dopasuje do ramienia.)
A może wiesz dlaczego nagle w Velosteel zrobił się duży luz?
Wiem, że kiedy pracuje na wolnobiegu albo się hamuje to jest on
większy, ale po jakim¶ czasie pojawił się również podczas jazdy..
Przecież ramię torpeda powinno trzymać kontrę, bo jest zależne od
o¶ki. Chyba, że jest tak samo jak pisałe¶ o Spectro.


Bywa, jak się mocniej naci¶nie pedały na najlżejszym biegu pod koniec
hamowania. Hamulec w spectro "łapie" koło dużo łatwiej niż velosteel.
Nie wiem czy u mnie "jęczenie" było od nowo¶ci.
OIDP to "jęczenie" pojawiło się po którym¶ wyjeĽdzie w góry, wcze¶niej
nie było takiego problemu.



Co do ŁT-43 to do łożysk rozrzedzam go olejem do łańcucha. Gęsty,
"surowy" wyrzucany jest na zewn±trz łożyska tak, że kulki zostaj± w
lepkim brudzie a wokół znajduje się pełno czystego smaru (brudnego
tylko z zewn±trz), który kulek nie smaruje. Co do velosteel to
pamiętam, że nowa była sucha jak pieprz. Jedynie trochę natłuszczona
olejem, nawet nie było smaru w łożyskach. W velosteel tylko rolki i
zabierak powinny być niemal suche bo będzie problem z ruszaniem.
To muszę jednak odtłu¶cić i dać mniej, nie wiedziałem też o rolkach,
pewnie dlatego czasami łapał dopiero po kilku obrotach.

Nie wiem jakie masz spectro. Ja mam 3-kę. Raz na kilka lat przepłukuję
"zegarek" naft± bez rozkręcania go. Polewam olejem do pił łańcuchowych
lub czym¶ podobnym (byle nie oliwk± parafinow±). Chyba nawet ostatnio
dałem ¶ladow± ilo¶ć ŁT-43 na same zębatki. I jest OK. Piasty 3-ki s±
trudne do zajeżdżenia czy zepsucia.
Mam S7, rozbieram zawsze całe, smaruję wg instrukcji - na koła zębate
niewiele smaru, więcej oleju.

Data: 2011-06-05 16:06:10
Autor: Kazimierz Uromski
Torpedo - co robię nie tak - hamulec, sm arowanie i skręcanie
On 05.06.2011 12:40, Gołąb wrote:
On 3 Cze, 15:31, mg<abcde...@poczta.onet.pl>  wrote:
(W velosteel bieĹĽnia z
ramieniem jest nakręcana na ośkę więc to obejma, podczas przykręcania,
dopasuje do ramienia.)
A może wiesz dlaczego nagle w Velosteel zrobił się duży luz?
Wiem, ĹĽe kiedy pracuje na wolnobiegu albo siÄ™ hamuje to jest on
większy, ale po jakimś czasie pojawił się również podczas jazdy.
Przecież ramię torpeda powinno trzymać kontrę, bo jest zależne od
ośki. Chyba, że jest tak samo jak pisałeś o Spectro.

Jeśli opaska na ramę, do której przymocowane jest ramię, jest nieco luźna po przykręceniu to to może powodować powstawanie luzów. Jeśli po zatrzymaniu zdarza Ci się lekko cofnąć to wtedy ramię może się trochę przesuwać do góry wraz z luźną opaską. Przy kolejnym hamowaniu ramię znowu się opuści, a wraz z tym luz się delikatnie zwiększy.

Rozwiązanie - porządnie dokręcać kontrę tegoż ramienia i poszukać odpowiedniej opaski na ramę - w cyklopie (DC) są przykładowo takie z 3 dziurkami z jednej strony, najmniejsza pasuje do klasycznej kolarki jak i wigrusa.

Torpedo - co robię nie tak - hamulec, smarowanie i skręcanie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona