Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   Totemy rowerowe w Warszawie

Totemy rowerowe w Warszawie

Data: 2020-03-14 17:04:40
Autor: u2
Totemy rowerowe w Warszawie
https://inzynieria.com/drogi/artykuly/57935,totemy-rowerowe-w-warszawie-kolorowe-syrenki-pomoga-rowerzystom

Totemy rowerowe w Warszawie: kolorowe syrenki pomogą rowerzystom?
Opublikowano: 02-03-2020 (Aktualizacja: 04-03-2020) Źródło:

Magdalena Januszek
inzynieria.com



Jednym z największych dla kierowców powodów do radości podczas jazdy miejskiej jest tzw. zielona fala: możliwość przejeżdżania przez kolejne skrzyżowania bez konieczności oczekiwania na zielone światło. Również rowerzyści cieszą się z takich przypadków, jednak o wiele rzadziej mogą tego doświadczać: systemy sygnalizacji nastawione są raczej na upłynnienie ruchu samochodowego. Jest jednak rozwiązanie, które pomaga rowerzystom - tzw. totemy rowerowe. Wkrótce totemy pojawią się również w Polsce, a konkretnie w Warszawie.

Totemy rowerowe to ciekawy element infrastruktury rowerowej. Fot. Siemens Mobility
Totemy rowerowe to ciekawy element infrastruktury rowerowej. Fot. Siemens Mobility

     Ikona

     Totemy rowerowe mają usprawnić przejazdy przez skrzyżowania
     Rozwiązanie było już testowane w Warszawie
     Sygnalizację dostarczy na potrzeby projektu firma Siemens Mobility

Totem, w powszechnym rozumieniu, to pionowa rzeźba przedstawiająca godło rodziny lub klanu rodzinnego u wielu ludów pierwotnych. Totemem mogło być zwierzę, roślina lub jakiś martwy przedmiot, które uznawane było za protoplastę i opiekuna tej rodziny. Kojarzy nam się taki artefakt głównie z plemionami indiańskimi Ameryki Północnej.

Totemy rowerowe zostały tak nazwane na zasadzie skojarzenia właśnie z tym artefaktem, jest to bowiem pionowa sygnalizacja, w Holandii czy Belgii często przedstawiająca zwierzęta:

     królik informuje rowerzystę, iż ten powinien przyspieszyć, jeśli nie chce czekać na zielone światło na najbliższym skrzyżowaniu;
     żółw oznacza, że rowerzysta powinien w tym celu zwolnić;
     krowa to znak, że niezależnie od tempa jazdy, rowerzysta trafi na światło czerwone.

Wyjątkiem w totemie bywa tzw. lajk (kciuk skierowany w górę), sygnalizujący, iż prędkość, z którą jedzie rowerzysta, jest optymalna.

Prototypowy egzemplarz został zamontowany w Polsce, w Warszawie, już w zeszłym roku. Umieszczono go na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej służyło rowerzystom.

Jak to działa, wyjaśnia producent: zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie ,,warszawskiej syrenki".

     ,,Możesz zwolnić" - na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
     ,,Utrzymaj tempo" - na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
     ,,Możesz przyspieszyć" - na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
     ,,Nie przejedziesz" - niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.

Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce - mówi Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.

Zależało nam przede wszystkim, żeby symbole były proste i czytelne. Jednocześnie udało się wprowadzić do projektu motyw jednoznacznie kojarzący się ze stolicą. Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu unikatowy warszawski charakter. Efektem jest udane połączenie funkcjonalności i estetyki - dodaje Wojciech Wagner, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.

Choć totemy rowerowe to nie to samo, co zielona fala, z pewnością stanowią pożyteczny element infrastruktury rowerowej. W stolicy zostały włączone w Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, którym do 2025 r. zarządza Siemens Mobility.

Przeczytaj także: Budowa trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego

Data: 2020-03-14 11:30:54
Autor: rowerex
Totemy rowerowe w Warszawie
W dniu sobota, 14 marca 2020 17:04:42 UTC+1 użytkownik u2 napisał:
     ,,Możesz zwolnić"
     ,,Utrzymaj tempo"
     ,,Możesz przyspieszyć"      ,,Nie przejedziesz"

"Baczność!"
"Do Hymnu"(*)

(*)Zarząd Dróg nie ponosi odpowiedzialności za wypadki spowodowane brakiem szczególnej uwagi spowodowanym nadmiernym skupieniem się na komunikatach.

Pozdr-
-Rowerex



Pozdr-
-Rowerex

Data: 2020-03-14 12:09:21
Autor: rowerex
Totemy rowerowe w Warszawie
W dniu sobota, 14 marca 2020 17:04:42 UTC+1 użytkownik u2 napisał:

Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy XXXXX XXXXXX oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej służyło rowerzystom.

A już poważniej - pewnie to już gdzieś działa po za Polską (np. gdzie?)

Pytanie, na ile algorytm jest "idiotoodporny", skąd to coś wie , że to ja mam przyspieszyć, a nie ktoś przede mną jadący zdecydowanie wolniej, kto i tak nie przyspieszy, albo odwrotnie. Albo co z pieszym który się zatoczył na DDR lub pieskiem na smyczy... - pewnie to przewidzieli, ciekawe na ile efektywnie - bym się nie dziwił, jeżeli to coś ma oprogramowanie w stylu "sztucznej inteligencji", może nawet samouczącej się...

No i co na to PoRD i rozporządzenia o znakach - bo czy to coś nie usiłuje sterować ruchem i robić jako "dynamiczny znak drogowy"? Nie można przecież postawić sobie obok wjazdu na własną posesję tabliczki "jedź wolniej" dotyczącej pojazdów na DDR, bo akurat mam problemy z wyjechaniem samochodem z powodu rowerzystów rozpędzających się z górki? No chyba, że wolno ale w porozumieniu z zarządcą drogi...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2020-03-15 14:36:48
Autor: u2
Totemy rowerowe w Warszawie
W dniu 14.03.2020 o 20:09, rowerex@op.pl pisze:
W dniu sobota, 14 marca 2020 17:04:42 UTC+1 użytkownik u2 napisał:

Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy
XXXXX XXXXXX oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich
monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej
służyło rowerzystom.

A już poważniej - pewnie to już gdzieś działa po za Polską (np. gdzie?)

Mr.Google milczy, jakby pierwsze wdrożenie systemu Siemens Mobility



Pytanie, na ile algorytm jest "idiotoodporny", skąd to coś wie , że to ja mam
przyspieszyć, a nie ktoś przede mną jadący zdecydowanie wolniej, kto i tak nie
przyspieszy, albo odwrotnie. Albo co z pieszym który się zatoczył na DDR lub
pieskiem na smyczy... - pewnie to przewidzieli, ciekawe na ile efektywnie - bym
się nie dziwił, jeżeli to coś ma oprogramowanie w stylu "sztucznej
inteligencji", może nawet samouczącej się...

najpierw był testowany 1 totem :

https://www.transport-publiczny.pl/mobile/warszawa-pierwszy-totem-rowerowy-juz-stoi-i-dziala-62368.html

potem następne, po zdaniu egzaminu przez pierwszy totem

No i co na to PoRD i rozporządzenia o znakach - bo czy to coś nie usiłuje
sterować ruchem i robić jako "dynamiczny znak drogowy"? Nie można przecież
postawić sobie obok wjazdu na własną posesję tabliczki "jedź wolniej"
dotyczącej pojazdów na DDR, bo akurat mam problemy z wyjechaniem samochodem z
powodu rowerzystów rozpędzających się z górki? No chyba, że wolno ale w
porozumieniu z zarządcą drogi...


wiele banerów reklamowych, w tym dynamicznie zmieniających się, jest wzdłuż drogi i jest to tendencja wzrastająca, może powodować rozproszenie uwagi, zamiast pomagać

Data: 2020-03-14 14:08:40
Autor: Konopny Nespresso
Totemy rowerowe w Warszawie
użytkownik u2 napisał:
Sygnalizację dostarczy na potrzeby projektu firma Siemens Mobility



Wstajem z kolan nabijając kabzę niemcom?

Data: 2020-03-16 09:42:06
Autor: ąćęłńóśźż
Totemy rowerowe w Warszawie
To tylko P0.
Słoiki trzymają się mocno.
Ciekawe, jak przy rodzinnych stołach rozmawiają, gdy wracają do mame i tate na wieś po zaopatrzenie.


-- -- -
Wstajem z kolan nabijając kabzę niemcom?

Totemy rowerowe w Warszawie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona