Towar na magazynie a remanent końcowy

Data: 2010-11-05 22:09:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Towar na magazynie a remanent końcowy
On Fri, 5 Nov 2010, R wrote:

Witam,

TŻ prowadzi sklep, powiedzmy, że papierniczy. DG ma od 1.07 i na razie ciągle wykazuje stratę. Księgowe dały do zrozumienia, że w grudniu ma się pozbyć jak największej ilości towaru, żeby z końcem roku zostało go na magazynie jak najmniej.

  Nie, to wasza wola.
  Księgowe pewnie mętnie wskazują, że grudzień to najlepszy okres na
sprzedaż oraz zmniejszenie sobie grubości książki z remanentem :)

Z tego co zrozumieliśmy, to co mam na magazynie wlicza się do mojego dochodu.

  Nie, on stanowi Wasz *MAJĄTEK*.
  Z p. widzenia "stanu majątkowego", obojętne jest, czy (jako podatnicy)
macie w ręku pieniądze czy towar.
  Wasz majątek, wasza sprawa.
  Taka jest ZASADA.
  Towar staje się kosztem w momencie, w którym posłużył do uzyskania
przychodu, czyli w momencie SPRZEDAŻY. Przy KPiR stosuje się pewne
uproszczenie: *zakłada się*, że przedsiębiorca mniej więcej na bieżąco
kupuje towar lub materiały - jak i sprzedaje, więc *wyjątkowo* pozwala
się na zaliczenie go w koszty "na bieżąco", a korektę robi się
w momencie "urzędowego" remanentu.
  Dla przypomnienia - "urzędowy" (podatkowo) remanent może zarządzić
US jak i zgłosić (w ciągu roku podatkowego, na dowolny termin)
podatnik.

W takim razie jak w styczniu ten towar sprzedam to drugi raz osiągam dochód
i drugi raz mam płacić od niego podatek? O co chodzi?

  A nie wiem co tam lubisz, piwo, walerianę czy kawę, ale weź sobie,
wypij, przemyśl i objaśnij - jak chcesz *drugi raz* sprzedać towar już
raz sprzedany w grudniu.
  Dostaniesz odpowiedź w czym leży błąd :)

  W tym konkretnym przypadku, towaru kupionego w tym roku i nie sprzedanego
w grudniu, on *jedynie* *nie stanie się kosztem* w tym roku.
  Zamieniasz pieniądze na towar i z p. widzenia PDoOF "nie masz z tego nic"
(w odróżnieniu od VAT, który został odliczony).
  W przyszłym roku *najpierw* zapłacisz podatek, a *potem* zaliczysz towar
w koszty - przy remanencie.
  Jeśli zaś uda Ci się go jeszcze sprzedać w tym roku, to:
- *pozostanie* w kosztach tego roku
- prawdopodobnie na tym zarobisz ;)
- i od zarobku zapłacisz podatek
- a możesz te pieniądze zainwestować ponownie, zaś kupując w styczniu
  *kolejny* towar (za nie), uzyskujesz "podatkowy kredyt kupiecki",
  a zakładając iż US nie zarządzi remanentu - może on trwać do grudnia
  (do remanentu) na koniec roku.

pzdr, Gotfryd

Towar na magazynie a remanent końcowy