Towarzysz Szmaciak

Data: 2012-03-17 11:53:13
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 13 Mar, 21:46, u2 <u...@o2.pl> wrote:
... naucza :

Społeczna nauka Kościoła wg towarzysza Szmaciaka

Felieton  *  serwis "Nowy Ekran" (www.nowyekran.pl)  *  12 marca 2012

"Jestem stuprocentowym wolnorynkowcem w warstwie tworzenia PKB. W
redystrybucji jestem, owszem, solidarnościowcem, wyznawcą społecznej
nauki Kościoła, ale doprawdy jedno z drugim się nie kłóci"

A niby czemu ma sie kłócić?
Konflikt człowieka z kapitałem jest jednym mitów wymyślonych przez
schizoidalny umysł Karola Marksa. To z tego mitu tworzą się idiotyczne
europejskie podziały na prawicę, czyli kapitalistów i lewicę, czyli
lud pracujący. Ten podział jest z gruntu sztuczny, co widać na
przykładzie polskiego społeczeństwa.
Inną sprawą jest UPR, którą współtworzył pan Michalkiewicz. Ci ludzie
popełnili fundamentalny błąd przyjmując marksistowski punkt widzenia
na świat. I nie ma tu znaczenia fakt, że oni ustawili się w skrajnej
opozycji do Marksa. Z tej, czy z tamtej strony połknęli czerwone gówno
i do dzisiaj definiują problemy społeczne w kategoriach ekonomicznych.
Na przykład pozwolili sobie narzucić ubeckie określanie PRL-u mianem
'państwa opiekuńczego', która to 'opiekuńczość' miała rzekomo tłumić
gospodarczą inicjatywę. PRL nie był ani państwem opiekuńczym, ani z
wolnościa nie miał nic współnego. Sowietyzm nie jest ani lewicowy, ani
prawicowy. To jest system zbrodni doskonałej i wiecznie odradzajacego
sie kłamstwa. Pan Michalkiewicz nie wyrządzi mu krzywdy swoimi
teoriami.

jb

Data: 2012-03-17 22:50:02
Autor: u2
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-17 19:53, jr pisze:
[...]

Schize i to niezla to ty masz :)

Data: 2012-03-17 23:53:37
Autor: kefirh
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-17 22:50, u2 pisze:
[...]

Poniekąd ma rację jr co sztuczności.
Ale on rozumuje kategoriami chrześcijańskimi.
W świecie talmudu, miszny i gemary nie funkcjonują zasady logiki dla samej logiki.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2b/Robert-Minor-Dee-Lighted-1911.png
"W karykaturze Roberta Minora z 1911 roku w gazecie St.Louis Post-Dispach" widzimy Karola Marksa otoczonego przez pełne szacunku audytorium finansistów z Wall Street: Johna d. Rockefellera, J.P. Morgana, Jphna D. Ryana z National City Bank oraz partnera Morgana Georg'a W. Perkinsa. Tuż z tyłu za Karolem Marksem Teddy Roosevelt, lider Partii Postępu." (Pierre de Villemarest)

Ty, normalsie -- u2, miej trochu szacunku dla schizmatyków czasu Orwella.

k.

Data: 2012-03-18 11:12:56
Autor: K.S.
"Kapitał" Marksa
Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4f65070e$0$26686$65785112news.neostrada.pl...

| Schize i to niezla to ty masz :)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Czyżbyś przeczytał "Kapitał" Marksa (wystarczy I tom) i ze zrozumieniem pokiwał głową: "Tak, tak, słusznie prawi" ?
Wystarczy I tom.

Data: 2012-03-18 06:36:01
Autor: jr
"Kapitał" Marksa
On 18 Mar, 11:12, "K.S." <kochams...@poczta.onet.pl> wrote:
Użytkownik "u2" <u...@o2.pl> napisał w wiadomościnews:4f65070e$0$26686$65785112news.neostrada.pl...

|Schizei toniezlato ty masz :)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Czyżbyś przeczytał "Kapitał" Marksa (wystarczy I tom) i ze zrozumieniem
pokiwał głową: "Tak, tak, słusznie prawi" ?
Wystarczy I tom.

Wystarczy parę pierwszych stron rzeczonego Kapitału. Tam nie ma
człowieka, konsumenta, tam w ogóle nie istnieje pojęcie popytu. Tam są
jakieś obiektywne 'wartości użytkowe', bez żadnego związku z ludzkimi
potrzebami.

Data: 2012-03-18 15:08:31
Autor: u2
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-18 14:36, jr pisze:

|Schizei toniezlato ty masz :)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
[...]

To jak smiesz oskarzac Stanislawa Michalkiewicza o marksizm skoro nie
masz o tym zielonego pojecia ? Ty katabasie !

Data: 2012-03-18 08:39:08
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 18 Mar, 15:08, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> [...]
> potrzebami.

To jak smiesz oskarzac Stanislawa Michalkiewicza o marksizm

Spoko, spoko... Lubię Michalkiewicza i nie oskarżam go o marksizm.
Mimo wszystko twierdzę, że ogół aktywistów UPR wpadła w marksistowską
pułapkę (nie oni zresztą jedyni). Problem UPR polega na spłaszczeniu
ich wizji polityki do zagadnień fiskalnych (zapewne wpłyuw Korwina -
matematyka i filozofa zarazem). Jeszcze nie tak dawno ludzie ci
nazywali 'państwem opiekuńczym' zbrodniczy system i kto wie, czy nie
dzięki takim jak oni mędrkom komunizm stał się systemem zbrodni
doskonałej, to znaczy doskonale maskującym swoje zbrodnie.
Co ma jeszcze wspólnego UPR z marksizmem? Na przykład podświadoma
wiara w to, że ilość przechodzi w jakość, co się wyraża w poglądach na
wolny rynek, jako lekarstwo na wszystko. Świadomie lub nieświadomie
przyjmują marksową teorię materialnej bazy, z której wyrasta kulturowa
jakość, czyli nadbudowa (byt określa świadomość - jak się komuchy
nauczą wolnego rynku, to staną się cywilizowani).
Amerykańskie uniwersytety wypuszczają na świat dziesiatki uczonych o
podobnych pogladach (np. J. Sachs). W latach 80-90 popierali nie tylko
polską 'transformację', lecz także reformy chińskich komunistów.
Mówiło sie wtedy, że wolny rynek nieuchronnie doprowadzi komunizm do
demokracji. Skąd to przekonanie? No jak to? Przecież ilość straganów
rychło przejdzie w jakość życia publicznego! Tymczasem prawie cała
historia ludzkości, to historia wolnego rynku. A demokracja jest
niewielkim ułamkiem naszej cywilizacji. I wkrótce ułamek ten zredukuje
sie do zera, jeśli totalitarne Chiny przeskoczą gospodarczo i
militarnie USA. Lecz pierwszymi sojusznikami zawsze byli i są
'pożyteczni idioci'.

jb

Data: 2012-03-18 13:21:58
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 18 Mar, 16:39, jr <jacekbia...@tlen.pl> wrote:
On 18 Mar, 15:08, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> [...]

sie do zera, jeśli totalitarne Chiny przeskoczą gospodarczo i
militarnie USA. Lecz pierwszymi sojusznikami zawsze byli i są

Proponuję poszukać w http://chomikuj.pl/ 'Zwycięstwo prowokacji' J.
Mackiewicza. Tam są wyliczeni wszyscy świadomi i nieświadomi
sojusznicy komuszej sprawy od Piłsudskiego po Jana XXIII. Bez
napuszonych ocen moralnych, ale nie bez gorzkiej ironii na tym, jak
komuch gołymi rekami zapanował nad połową świata.
Polską po roku 89 równiez zawładnął gołymi rekami. Już w 80 roku bali
się buntu w LWP. Za plecami mieli przepaść, pod nogami przepaść, w
garnku pusto, a myśmy im oddali wszystko. W imię czego? W imię
'ekonomicznych reform'? A może w zamian za fundusz kościelny?
jb

Data: 2012-03-18 22:07:02
Autor: u2
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-18 21:21, jr pisze:
Proponuję poszukać w http://chomikuj.pl/

Pisalem juz, ze nie korzystam ze zlodziejskich stron.

Data: 2012-03-19 09:36:11
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 18 Mar, 22:07, u2 <u...@o2.pl> wrote:
W dniu 2012-03-18 21:21, jr pisze:

> Proponuję poszukać whttp://chomikuj.pl/

Pisalem juz, ze nie korzystam ze zlodziejskich stron.

 No to spróbuj tu:

http://tylkoprawda.akcja.pl/teksty.htm
http://www.pogon.lt/Fundacja/Bib_Wilen.html

Tylko spiesz się, bo prawnicy pani Szechterowej nie śpią i wytaczają
procesy każdemu, kto publikuje J. Mackiewicza.
jb

Data: 2012-03-19 17:41:24
Autor: u2
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-19 17:36, jr pisze:
Tylko spiesz się, bo prawnicy pani Szechterowej nie śpią i wytaczają
procesy każdemu, kto publikuje J. Mackiewicza.
jb

Tym bardziej nie bede naruszal praw autorskich do kogo by one obecnie
nie nalezaly. Nawolujesz do popelnienia czynow karalnych.

Data: 2012-03-19 12:08:21
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 19 Mar, 17:41, u2 <u...@o2.pl> wrote:
> [...]

Tym bardziej nie bede naruszal praw autorskich do kogo by one obecnie
nie nalezaly. Nawolujesz do popelnienia czynow karalnych.

Spoko, spoko!... Nie wolno publikować, ale czytać kazdy może (jedni
lepiej drudzy gorzej:). Na początek proponuję 'Droge donikąd'.

http://www.pogon.lt/Fundacja/Biblioteka/Droga_donikad.html

To pierwsza powojenna książka JM powstała na bazie wspomnień z
sowieckiej okupacji Wileńszczyzny w latach 1940-41. Wszystko na
faktach, jakbys widzał film.

jb

jb

Data: 2012-03-19 16:37:18
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 19 Mar, 20:08, jr <jacekbia...@tlen.pl> wrote:
On 19 Mar, 17:41, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> [...]

To pierwsza powojenna książka JM powstała na bazie wspomnień z
sowieckiej okupacji Wileńszczyzny w latach 1940-41. Wszystko na

Powieściowy Paweł to oczywiście Mackiewicz, Marta to jego żona Barbara
Toporska. Nie wiadomo tylko, czy istniała kochanka Weronika, czy
stworzył ją tylko dla fabuły. Wiele powieściowych scen jest opisanych
w osobistych wspomnieniach (Nudis Verbis, Fakty przyroda i ludzie).
Tam są dokładne opisy wywózek, cudu w Popiszkach i wielu innych scen,
które na emigracji posłużyły do napisania powieści. Mackiewiczowie
mieli być również deportowani. Ukryli się w Puszczy Rudnickiej na
cztery dni przed wejściem Niemców. Dalsze losy można poznać w powieści
'Nie trzeba głośno mówić' (szukam, tego w sieci i niestety bez
skutku).
jb

Data: 2012-03-19 22:03:28
Autor: u2
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-19 20:08, jr pisze:
To pierwsza powojenna książka JM powstała na bazie wspomnień z
sowieckiej okupacji Wileńszczyzny w latach 1940-41. Wszystko na
faktach, jakbys widzał film.

To moze lepiej nakrec film, to go sobie obejrze.

Data: 2012-03-19 16:18:54
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 19 Mar, 22:03, u2 <u...@o2.pl> wrote:
> [...]

> faktach, jakbys widzał film.

To moze lepiej nakrec film, to go sobie obejrze.

Chyba nie warto. Prozy Mackiewicza nie warto kaleczyć filmami.
jb

Data: 2012-03-20 06:43:56
Autor: stevep
Towarzysz Szmaciak
Dnia 19-03-2012 o 22:03:28 u2 <u_2@o2.pl> napisał(a):

[...]

Koniecznie, czytanie to nie dla analfabetów.

--
stevep

Data: 2012-03-20 06:54:36
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 20 Mar, 06:43, stevep <stevep...@invalid.tkdami.net> wrote:
Dnia 19-03-2012 o 22:03:28 u2 <u...@o2.pl> napisał(a):

> To moze lepiej nakrec film, to go sobie obejrze.

Koniecznie, czytanie to nie dla analfabetów.

Cóż to Stefan, lubisz Mackiewicza? Lepiej sie nie przyznawaj, bo cię
jeszcze opiszą w Wyborczej! Nie wiesz, że Guru wyklął go od stu
diabłów?
jb

Data: 2012-03-21 06:14:46
Autor: stevep
Towarzysz Szmaciak
Dnia 20-03-2012 o 14:54:36 jr <jacekbialy0@tlen.pl> napisał(a):

> [...]

Cóż to Stefan, lubisz Mackiewicza? Lepiej sie nie przyznawaj, bo cię
jeszcze opiszą w Wyborczej! Nie wiesz, że Guru wyklął go od stu

A co mnie obchodzi twój guru?

--
stevep

Data: 2012-03-21 05:58:10
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 21 Mar, 06:14, stevep <stevep...@invalid.tkdami.net> wrote:
Dnia 20-03-2012 o 14:54:36 jr <jacekbia...@tlen.pl> napisał(a):

> Cóż to Stefan, lubisz Mackiewicza? Lepiej sie nie przyznawaj, bo cię
> jeszcze opiszą w Wyborczej! Nie wiesz, że Guru wyklął go od stu
> diabłów?
> jb

A co mnie obchodzi twój guru?

Jakże to?...
Michnik nie jest już twoim guru? :0

jb

Data: 2012-03-22 06:21:00
Autor: stevep
Towarzysz Szmaciak
Dnia 21-03-2012 o 13:58:10 jr <jacekbialy0@tlen.pl> napisał(a):

> [...]

> Cóż to Stefan, lubisz Mackiewicza? Lepiej sie nie przyznawaj, bo cię
> jeszcze opiszą w Wyborczej! Nie wiesz, że Guru wyklął go od stu

Moim nigdy nie był, a ty co modlisz się do niego, nie do prezia?

--
stevep

Data: 2012-03-22 07:53:50
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 22 Mar, 06:21, stevep <stevep...@invalid.tkdami.net> wrote:
Dnia 21-03-2012 o 13:58:10 jr <jacekbia...@tlen.pl> napisał(a):

> Jakże to?...
> Michnik nie jest już twoim guru? :0

> jb

Moim nigdy nie był

To czemu pastujesz jego klony?
jb

Data: 2012-03-23 05:54:53
Autor: stevep
Towarzysz Szmaciak
Dnia 22-03-2012 o 15:53:50 jr <jacekbialy0@tlen.pl> napisał(a):

On 22 Mar, 06:21, stevep <stevep...@invalid.tkdami.net> wrote:

> [...]

Nie tylko jego.
--
stevep

Data: 2012-03-18 20:58:51
Autor: u2
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-18 16:39, jr pisze:
To jak smiesz oskarzac Stanislawa Michalkiewicza o marksizm

Spoko, spoko... Lubię Michalkiewicza i nie oskarżam go o marksizm.

No to masz schize i to po-tezna :)

Data: 2012-03-18 11:27:13
Autor: u2
Towarzysz Szmaciak
W dniu 2012-03-18 11:12, K.S. pisze:

| Schize i to niezla to ty masz :)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Czyżbyś przeczytał "Kapitał" Marksa (wystarczy I tom) i ze zrozumieniem pokiwał głową: "Tak, tak, słusznie prawi" ?
Wystarczy I tom.

No wlasnie dlatego masz schize :)

Data: 2012-03-18 06:22:57
Autor: jr
Towarzysz Szmaciak
On 18 Mar, 11:27, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> [...]
> Czyżbyś przeczytał "Kapitał" Marksa (wystarczy I tom) i ze zrozumieniem
> pokiwał głową: "Tak, tak, słusznie prawi" ?

To znaczy kto? On, czy ja?

_biały

Data: 2012-03-18 12:28:14
Autor: A. Filip
Towarzysz Szmaciak [Marks "Das Kapital" - Konflikt człowieka (pracy) z kapitałem]
jr <jacekbialy0@tlen.pl> pisze:
On 13 Mar, 21:46, u2 <u...@o2.pl> wrote:
[...]

[...]

Ten konflikt ma być mitem według właścicieli kapitału czy według "używanych/wyzyskiwanych przez posiadaczy kapitału"?
Jak pierdolisz że nie ma (i nie było) *żadnego* konfliktu to kłamiesz z
premedytacją albo cierpisz na ciężkie oderwanie od rzeczywistości (IMHO).

Nawet ściemniać wypada z (pewnym) umiarem.

Data: 2012-03-19 11:30:13
Autor: jr
On 18 Mar, 12:28, "A. Filip" <a...@xl.wp.pl> wrote:
jr <jacekbia...@tlen.pl> pisze:

> [...]

"używanych/wyzyskiwanych przez posiadaczy kapitału"?
Jak pierdolisz że nie ma (i nie było) *żadnego* konfliktu

Spoko, spoko! Konflikty zawsze były i są, ale pomiędzy ludźmi. Nawet
wtedy, gdy ludzie tworzą grupy interesu, źródłem konfliktu jest zawsze
człowiek posiadający jednostkowe cechy. Dlatego nie da się powiedzieć,
że ludzie biedni są z natury lepsi od bogatych lub na odwrót.
Problem z Marksem leży w tym, że on uporczywie zastępuje człowieka
jakimiś fizykalnymi bytami rodzaju 'masy pracujace', 'kapitał' i
nadaje im fundamentalne cechy będące między sobą w nieuchronnym
konflikcie: 'proletariat' jest wykorzystywany przez 'burżuazję' i tak
dalej. Tymczasem nie istnieje obiektywnie coś takiego jak 'burżuazja'
lub 'proletariat'. Są to pojecia umowne o bardzo względnym
zastosowaniu. Oto przykłady:
1) Moi dalecy przodkowie wyszli z wiosek do miejskiego przemysłu. Kto
im kazał? Nikt. Człowiek wolał walić kilofem przez 12 godzin na dobę,
bo dostawał za to srebrne monety, jakich na wsi nie widział. Jego syn
ukończył w mieście szkoły, miał lepsza pracę, więc na stare lata
wybudował kamienicę, w której jego dzieci otwarły sklep (później
przyszła komuna i wywłaszczyła 'burżujów', ale to już inna historia).
2) Mój przyjaciel ma niewielka firme remontową. Ze swoich pracowników
wyciąga siódme poty, lecz sam razem z nimi zasuwa w roboczych gaciach.
Gdy musi coś załatwić w urzędzie, ubiera się w garnitur i zostawia ich
samych przy robocie. Gdy biznes dobrze sie kręci, któryś z jego
pracowników zostaje podwykonawcą i sam zaczyna zatrudniać własnych
ludzi. Gdy jest źle, zwalnia wszystkich i haruje sam.
Właściciel firmy robi wszystko, aby 'wykorzystać' swoich pracowników.
Można też pokazać przypadki, gdy pracownicy 'wykorzystują' swojego
pracodawcę: Np. wyolbrzymiaja problemy, żeby wyciagnąć kasę. Znaczy to
tylko tyle, że nie każdy nadaje się na pracodawcę. Nie wystarczy być
burżujem, żeby zarabiać na pracy innych. Nie każdy robol musi być
biedny i wyzyskiwany.
jb

Data: 2012-03-19 22:18:32
Autor: A. Filip
jr <jacekbia...@tlen.pl> pisze:

> [...]
> przykładzie polskiego społeczeństwa.
> [...]

Ten konflikt ma być mitem według właścicieli kapitału czy według
"uĹźywanych/wyzyskiwanych przez posiadaczy kapitału"?  Jak pierdolisz
[...]

Czyli nawet nie stosujesz standardowego "chwytu polemicznego" Ĺźe
kapitalizm "dziś" jest *już* "nieco inny" od tego który opisywał Marks?
[ np. Dzisiejszy kapitalizm *już* nie prowadzi wojen by otworzyć
światowy wolny rynek narkotyków :-) (2 wojny opiumowe UK z Chinami) ]
"Dzisiejszy kapitalizm" jeszcze przez parędziesiąt lat będzie
nieźle podstraszony pamięcią o poruszającej propagandzie "państwa robotników i chłopów" a dopiero potem tak dokręci śrubę że
będzie kolejna rewolucja "socjalistyczna" (może nie dożyjemy).
[Minimalizacja kosztów ma naturalną tendencje do tworzenia wyzysku]

Sam wolny rynek to przecież nic innego niż balansowanie (znacząco)
*sprzecznych* interesów. Wiec najwyżej można powiedzieć że sprzeczność
interesów 'kapitału' i 'mas pracujących' dla nie tak wielu jest *dziś*
(chwilowo?) najwaĹźniejszym starciem sprzecznych interesĂłw.

Data: 2012-03-19 15:59:57
Autor: jr
On 19 Mar, 22:18, "A. Filip" <a...@xl.wp.pl> wrote:
jr <jacekbia...@tlen.pl> pisze:

> [...]
> dalej. Tymczasem nie istnieje obiektywnie coś takiego jak 'burżuazja'
> lub 'proletariat'. Są to pojecia umowne o bardzo względnym

Czyli nawet nie stosujesz standardowego "chwytu polemicznego" że
kapitalizm "dziś" jest *już* "nieco inny" od tego który opisywał Marks?

Po co mi 'chwyty'? Marks był paranoikiem niezależnie od tego jaki był
kapitalizm i jaki jest.

[ np. Dzisiejszy kapitalizm *już* nie prowadzi wojen by otworzyć
światowy wolny rynek narkotyków :-) (2 wojny opiumowe UK z Chinami)

Wojny Anglików, a nie żadnego 'kapitalizmu'. Anglicy posuwali
chińczykom opium, Amerykanie 'wodę ognistą' Indianom. Brzydkie
historie, ale to nie ma nic wspólnego z kapitalizmem, ani z żadną
walka klasową.

 ]
"Dzisiejszy kapitalizm" jeszcze przez parędziesiąt lat będzie
nieźle podstraszony pamięcią o poruszającej propagandzie
"państwa robotników i chłopów"

Tak się nimi 'poruszyli', że szybko nawiazali stosunki handlowe,
zamiast na pniu wytępić zarazę.

 a dopiero potem tak dokręci śrubę że
będzie kolejna rewolucja "socjalistyczna"

Jaka rewolucja? Nigdy nie było czegoś takiego jak rewolucja
socjalistyczna. Zamach na tyłach rosyjskiego frontu był finansowany
przez Deutsche Bank i tylko dlatego się udał.

 (może nie dożyjemy).
[Minimalizacja kosztów ma naturalną tendencje do tworzenia wyzysku]

Przykład - totalitarne Chiny. Koszty wynosza tyle, co kuchnia obozowa.

Sam wolny rynek

Wolny rynek to tylko wolność i nic innego.

 to przecież nic innego niż balansowanie (znacząco)
*sprzecznych* interesów.

Ludzie często miewają sprzeczne interesy.

 Wiec najwyżej można powiedzieć że sprzeczność
interesów 'kapitału'

Kapitał to wartość umowna. Pieniądz ma wartość wtedy, gdy ludzie
wierzą, że mogą go wymienić na coś innego.

  i 'mas pracujących'

'kapitalista' też pracuje. Inaczej musiałby sobie znaleźc inne
zajęcie.

 dla nie tak wielu jest *dziś*
(chwilowo?) najważniejszym starciem sprzecznych interesów.

Ludzkie interesy ścieraja się od czasów naszych zwierzęcych przodków.
Taka jest natura istot żywych i nie ma w tym żadnych tajemniczych
'mechanizmów', 'dziejowych procesów' i temu podobnych bytów, które
przyśniły się idiocie. Od regulowania miedzyludzkich konfliktów jest
prawo (które najczęsciej wyrasta z jakichś systemów wartości).

jb

Towarzysz Szmaciak