Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy

Data: 2021-03-15 08:21:09
Autor: Cavallino
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
W dniu 15-03-2021 o 08:02, Marcin N pisze:

W filmie od 6 minuty inżynierowie trochę opowiadają o tym projekcie.

W skrócie:
Zużycie wodoru około 0.8 kg/100km, zasięg około 700 km, moc 134 kW, czas tankowania 4-5 minut.

Bardzo się cieszę, że motoryzacja pójdzie w tym kierunku. Ta technologia NAPRAWDĘ może zastąpić silniki spalinowe.

Albo czytasz bardzo wybiórczo, albo nie rozumiesz co czytasz.
Tutaj możesz się dowiedzieć, że ładnie to wygląda tylko w folderach (albo ciężarówkach):
https://www.youtube.com/watch?v=xb3uryVUxSI

Data: 2021-03-15 18:46:31
Autor: Marcin N
W dniu 15.03.2021 o 08:21, Cavallino pisze:
[...]

Obejrzałem.
Zacytuję: "chyba nie rozumiesz, co oglądałeś".

Powtórzę: wodór wydaje się przyszłością i Zachar w swoim filmie to potwierdził.
Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do małego samochodu".

Dziś silnik w Mirai'u jest za duży, ale ten silnik ma 180 KM i zasięg 700 km. Miejskie jeździdełko może mieć połowę tego. Poza tym - poczekajmy. Eksperci coś wymyślą.

--
MN

Data: 2021-03-15 18:59:16
Autor: RadoslawF
W dniu 2021-03-15 o 18:46, Marcin N pisze:

W filmie od 6 minuty inżynierowie trochę opowiadają o tym projekcie.

W skrócie:
Zużycie wodoru około 0.8 kg/100km, zasięg około 700 km, moc 134 kW, czas tankowania 4-5 minut.

Spotkałeś filmik gdzie inżynierowie opisują wady a nie zalety?

Bardzo się cieszę, że motoryzacja pójdzie w tym kierunku. Ta technologia NAPRAWDĘ może zastąpić silniki spalinowe.

Ucieszyłbym się gdyby faktycznie poszła.
Ale nadziei to bym sobie specjalnie nie robił.

[...]

W ubiegłym roku zapowiadali sieć stacji tankowania wodorem i sprzedaż
w polskich salonach. I ?
Tu masz linka do informacji o rozpoczęcia sprzedaży w 2014 roku.
To ile sprzedali? I dlaczego tak mało?

pozdrawiam

Data: 2021-03-15 19:06:11
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Mon, 15 Mar 2021 18:46:31 +0100, Marcin N
Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do małego samochodu".

Wcześniej zaś wykazał jak kosmiczna ilość energii jest potrzebna do
produkcji paliwa, literalnie jak duże straty na tym wodorze są. Ergo, nie
jest jedynym argumentem przeciw że ta elektrownia pokładowa jest za duża,
bo z pewnością może być mniejsza przy gorszych parametrach i zasięgu.
Generalnie to najmniejszy problem tego systemu. W zasadzie można to
odwrócić, i z tego filmu wyciągnąć jedyną zaletę tych samochodów --
szybkość tankowania.

Jeśli zdzierżysz (bo mnie jest ciężko), to jeszcze tego gościa posłuchaj:
https://www.youtube.com/watch?v=EhAsJ7rSRfs

IMHO wodór jeszcze bardzo długo nie zagości w cywilnych samochodach,
zostanie na długo zjedzony przez baterie.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-15 19:16:27
Autor: Marcin N
W dniu 15.03.2021 o 19:06, Myjk pisze:
Wcześniej zaś wykazał jak kosmiczna ilość energii jest potrzebna do
produkcji paliwa, literalnie jak duże straty na tym wodorze są.

Eee, przesadzasz. Pokazał obliczenia pokazujące, że produkcja wodoru pochłania ledwo około 2x więcej energii niż prąd do baterii - i to uwzględniając sprawność ogniw wodorowych.

2x więcej to bardzo daleko od "kosmicznie dużo". Zwłaszcza, że bardzo często mamy sytuacje w energetyce, gdy produkcja prądu jest za duża i nie ma jak go wykorzystać.

Już dziś cena wodoru jest niska (o czym ględził Pertyn). Poza tym ja nie twierdzę, że ta technologia nie ma wad. Ona rozwiązuje nierozwiązywalny problem elektryków bateryjnych: kosmicznie długi czas ładowania. który dyskwalifikuje je "w trasę".

Też jestem inżynierem i potrafią wyciągać własne wnioski na różne techniczne tematy. "Od zawsze" miałem zdanie, że elektryki bateryjne to ślepa uliczka i że nigdy nie zastąpią samochodów spalinowych.

O wodorze tego dzisiaj nie powiem.

--
MN

Data: 2021-03-15 19:44:27
Autor: Shrek
W dniu 15.03.2021 o 19:16, Marcin N pisze:

2x więcej to bardzo daleko od "kosmicznie dużo". Zwłaszcza, że bardzo często mamy sytuacje w energetyce, gdy produkcja prądu jest za duża i nie ma jak go wykorzystać.

Z tym badzo często to przesadzasz. No i jak ten nadmiar w skali roku policzysz w kilowatogodzinach to wyjedzie ci że możesz każdego raz do pracy podrzucić;)

[...]

Ten problem akurat jest rozwiązywalny - wymienne baterie.

--
Shrek

Data: 2021-03-15 20:17:28
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Mon, 15 Mar 2021 19:16:27 +0100, Marcin N
Eee, przesadzasz. Pokazał obliczenia pokazujące, że produkcja wodoru pochłania ledwo około 2x więcej energii niż prąd do baterii - i to uwzględniając sprawność ogniw wodorowych.

Ale to jest jednak dużo, dodatkowo nie da się produkować wodoru w domu tak
jak da się ładować baterię. Tutaj po raz kolejny dochodzimy do głównej
kwestii, ile tak realnie ludziom NA CO DZIEŃ jest potrzebne zasięgu. Z
badań wynika że WIĘKSZOŚĆ nie potrzebuje więcej niż 60-100km dziennie, a
tyle to można sobie "tankować" w domu i to prądem spadowym albo
bezpośrednio ze słońca (PV).

2x więcej to bardzo daleko od "kosmicznie dużo". Zwłaszcza, że bardzo często mamy sytuacje w energetyce, gdy produkcja prądu jest za duża i nie ma jak go wykorzystać.

Ale to też mogą realizować baterie ze znacznie wyższą sprawnością niż przy
wodorze. Po raz kolejny więc wychodzi, że jedyną zaletą wodoru jest
szybkość "tankowania", bo produckja przez magazynowanie i produkowanie
prądu to już masakra.

[...]

Nie jest niska, bo tankowanie takiego Miraia kosztuje więcej niż benzyny.
Dla przykładu ładowanie baterii kosztuje 2x mniej na publicznych
ładowarkach,a ja ładuję w domu 4x taniej niż benzynę/ON i wodór,
nie wspominając o prądzie z PV.

[...]

A ja owszem, wodór w samochodach cywilnych to ślepa uliczka, wystarczą
baterie (w tym należy te baterie wykorzystywać jako rozproszone magazyny
energii).

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-15 21:22:34
Autor: J.F.
Dnia Mon, 15 Mar 2021 20:17:28 +0100, Myjk napisał(a):
[...]

Ale to jest jednak dużo,

Zakladajac, ze az tyle. On tam podaje 20% strat na elektrolize wodoru
.... i 99% sprawnosci baterii. Ciekawe ile przesadzil z ta sprawnoscia.

dodatkowo nie da się produkować wodoru w domu tak
jak da się ładować baterię.

Czemu nie ?
https://www.fuelcellstore.com/water-electrolysis-system-2_5kw

A nawet nie musisz tego w domu robic - zainstaluj panele na dachu,
prad przekaz do stacji wodorowej :-)

[...]

Ale promujesz hybrydy? Co z tego ile potrzebuje na codzien, jesli
czasem potrzebuje 300km?

[...]

Ale jak baterie? PV w dzien naladuje baterie domowe, ktore w nocy
naladuja baterie w pojezdzie? A ile bedzie strat?
I ile baterie wytrzymaja ?

Sytuacje by diametralnie poprawily wymienne baterie, ale cos nam do
tego daleko.

[...]

Ale czy tak musi byc?
Bo postep sie i tu objawi.

[...]

Tesla miala taki pomysl, ale im wyszlo, ze nieoplacalne.
Cos chyba za szybko sie te baterie degraduja ...

J.

Data: 2021-03-15 22:15:15
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Mon, 15 Mar 2021 21:22:34 +0100, J.F.
Czemu nie ?
https://www.fuelcellstore.com/water-electrolysis-system-2_5kw

Czyli ile to kosztuje? Czy to także spręża? Ile kosztuje do tego zbiornik?
Literalnie ile kosztuje system z którego wytworzę, przechowam i później
zatankuję samochód?

A nawet nie musisz tego w domu robic - zainstaluj panele na dachu,
prad przekaz do stacji wodorowej :-)

Stacja wodorowa darmowa nie jest. Wybudowanie jej jest kolejnym dodatkowym
kosztem (energetycznym) nie uwzględnionym w tej układance.

Ale promujesz hybrydy? Co z tego ile potrzebuje na codzien, jesli
czasem potrzebuje 300km?

Znowu zaczynasz przynudzać. Czy jak raz w roku musisz przewieźć narożnik to
sobie busa kupujesz? Jak czasem potrzebuje 300km to są szybkie ładowarki. Z
pewnością łatwiej je zrobić niż stację wytwarzającą, magazynującą i
dystrybuującą wodór.

Ale jak baterie? PV w dzien naladuje baterie domowe, ktore w nocy
naladuja baterie w pojezdzie? A ile bedzie strat?
I ile baterie wytrzymaja ?

Przecież to są te same baterie, i tak samo traktowane, jak w EV. Wytrzymają
zatem swoje, bo będą pracować w optymalnych warunkach.

Sytuacje by diametralnie poprawily wymienne baterie, ale cos nam do tego daleko.

W Chinach działa. Tesla ma ten system opracowany od początku, ale widać
ludziom wcale nie przeszkadza ładowanie. To tylko dla ciebie jest taki
kosmiczny problem.

Ale czy tak musi byc?
Bo postep sie i tu objawi.

Po raz kolejny, jaki znowu postęp? Mirai ma ponad 13 lat i wszystko stoi w
miejscu w porównaniu z BEVami. W Wodór trzeba wpompować kosmiczną kasę (i
kosmiczną ilość energii). Jeszcze długo będzie drogo.

Tesla miala taki pomysl, ale im wyszlo, ze nieoplacalne.
Cos chyba za szybko sie te baterie degraduja ...

Jest opracowane i gotowe do działania. Wystarczy wykorzystać.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-15 23:24:46
Autor: J.F.
Dnia Mon, 15 Mar 2021 22:15:15 +0100, Myjk napisał(a):
[...]

Nie marudz - i tak Cie na Mirai nie stac :-)

Jesli wodor bedzie dobry ... to ceny spadna.

A na razie ... jak sie chce, to mozna
https://www.nytimes.com/2020/12/28/business/hydrogen-power-cars.html

[...]

Ladowarki tez nie sa za darmo.

[...]

I co 30 km mam ladowac ?
Bo wiesz - "na codzien" mi 30 km starczy :-P

pewnością łatwiej je zrobić niż stację wytwarzającą, magazynującą i
dystrybuującą wodór.

Ale wodor ma pare innych zalet.

[...]

Tzn ile lat wytrzymaja i ile kosztuja ? :-P

[...]

Bo Tesla od poczatku ma w miare przyzwoity zasieg, a jeszcze go
powieksza.
Ale czy tak musi byc?
Bo postep sie i tu objawi.

Po raz kolejny, jaki znowu postęp? Mirai ma ponad 13 lat i wszystko stoi w
miejscu w porównaniu z BEVami.

Byc moze wodor faktycznie nie ma przyszlosci. A moze cos tam nowego odkryja, i bedzie mial

W Wodór trzeba wpompować kosmiczną kasę (i
kosmiczną ilość energii). Jeszcze długo będzie drogo.

No i cos tam kasy pompuja. Czyli chyba widza przyszlosc.

Tesla miala taki pomysl, ale im wyszlo, ze nieoplacalne.
Cos chyba za szybko sie te baterie degraduja ...

Jest opracowane i gotowe do działania. Wystarczy wykorzystać.

No to czemu sie wycofali ?
J.

Data: 2021-03-18 17:19:27
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Mon, 15 Mar 2021 23:24:46 +0100, J.F.
Nie marudz - i tak Cie na Mirai nie stac :-)

Jest różnica między "nie stać" a "wydawać bez sensu pieniądze". Przecież
tego nie ma u nas nawet gdzie zatankować. EV mogę tankować w domu i to ze
słońca.

Jesli wodor bedzie dobry ... to ceny spadna.

On jest dobry tylko dla takich upartych wyjątków jak ty. Dlatego nigdy nie
będzie "dobry".

A na razie ... jak sie chce, to mozna
https://www.nytimes.com/2020/12/28/business/hydrogen-power-cars.html

Nono, szkoda że cen tam nie ma. Bo że zrobić można wszystko to oczywiste,
pytanie tylko jakim kosztem.

Ladowarki tez nie sa za darmo.

Mimo tego, jak widać, są znacznie tańsze.

I co 30 km mam ladowac ?
Bo wiesz - "na codzien" mi 30 km starczy :-P

Ładować masz wtedy kiedy ci braknie.
Ale wodor ma pare innych zalet.

Ma tylko jedną w przypadku osobówek. Szybkie tankowanie.
Które jest niezbędne garstce malkontentów takich jak ty.

Tzn ile lat wytrzymaja i ile kosztuja ? :-P

Odpowiednio traktowane wytzymająze sprawnością >85% ponad 10 lat.

Bo Tesla od poczatku ma w miare przyzwoity zasieg, a jeszcze go
powieksza.

Ale twoja teza jest taka, że taki zasięg jak u Tesli jest niewystarczający
i żadasz od elektryków jednorazowego zasięgu 1000+ albo ładowania 500km w 3
minuty. Gdyby to było faktycznie potrzebne, to Tesla wykorzystała by patent
który opracowała. Ale widać jest to ZBYTECZNE.

Byc moze wodor faktycznie nie ma przyszlosci. A moze cos tam nowego odkryja, i bedzie mial

Ma przyszłość, ale nie w osobówkach.

No i cos tam kasy pompuja. Czyli chyba widza przyszlosc.

Jak pompują kasę, to nie będzie tanio.

Jest opracowane i gotowe do działania. Wystarczy wykorzystać.
No to czemu sie wycofali ?

Kto powiedział że się wycofali? Z wymainy baterii też się "wycofali".

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-18 17:26:35
Autor: Marcin N
W dniu 18.03.2021 o 17:19, Myjk pisze:

Ale wodor ma pare innych zalet.

Ma tylko jedną w przypadku osobówek. Szybkie tankowanie.
Które jest niezbędne garstce malkontentów takich jak ty.

Jesteś pewny, że przemyślałeś tę odpowiedź?
W zasadzie każdy samochód wymaga szybkiego zatankowania, bo każdy prędzej czy później wyjedzie w jakąś trasę.

Udawanie, że powolne ładowanie nie jest kłopotem - nie spowoduje, że elektrykiem da się pojechać gdzieś dalej niż 200 km od domu (200 km to Teslą, bo innym jest jeszcze gorzej).

--
MN

Data: 2021-03-18 17:49:23
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Thu, 18 Mar 2021 17:26:35 +0100, Marcin N
[...]

Wszystko się rozbija o pieniądze. Jeśli ja dzisiaj miałbym kupić Mirai z
zasięgiem 500km i 5 min. tankowanie za 300 tys. gdy za 200 tys. mam już T3
z zasięgiem 350km i ładowaniem 200km w 15 minut (a longrange nawet 500km i
ładowanie 400km w 30 minut), gdy trasę ponad 350km potrzebuję 6 razy w
roku, to czas spędzony na ładowarce mnie wcale by nie bolał. Bo 100 tys.
piechotą nie chodzi, 2x wyższa cena "tankowania" też robi swoje. J.F. ma
takie elementy w nosie, bo dla niego problemem jest naładować auto raz w
roku w trasie, woli rozklekotanym śmierdzielem spalinowym jeździć, albo
wodorowym i płacić jak za zboże tylko po to by raz w roku bez przerwy
przejechać trasę. Jak dla mnie absurd, ale że ludzie elementarnej logiki
nie posiadają, to już mnie wcale nie dziwi.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-18 19:18:16
Autor: Marcin N
W dniu 18.03.2021 o 17:49, Myjk pisze:
[...]

Mirai kosztuje 300 tys, bo to bardzo luksusowy samochód z elementami Lexusa (powtarzam po Pertynie, sam na oczy tego nie widziałem). Poza tym płaci się za efekt "wow". Zgaduję, że cena jest mocno umowna i na obecnym etapie nie ma sensu porównywać tego do innych samochodów.

Ten samochód to "demo" technologii i w moich oczach wypadł świetnie. Pokazał, że praktycznie nie ma wad i można iść dalej.

Takim demem technologii hybrydowej był Prius, który wyglądał jak brzydka mydelniczka i miał osiągi Poloneza. Toyota bardzo zmieniła podejście. Głośno się o tym mówi. Mirai wygląda i jeździ tak, że może stać się przedmiotem westchnień.

--
MN

Data: 2021-03-20 18:54:49
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Thu, 18 Mar 2021 19:18:16 +0100, Marcin N
[...]

Alurat ten Petryn to słodził aż się wylewało. Ale ja tego nie porównuję do
innych samochodów (w domyśle spaliniaków) tylko równie drogich EV. NAwet
jeśli to Lexus (choć mowa jest tylko o płycie podłogowej), to taki
spaliniak (ekwiwalentu EV u Toyoty brak, bo ona ma przecież samoładowalne
no smok hybrid) kosztuje 2x mniej.

Ten samochód to "demo" technologii i w moich oczach wypadł świetnie. Pokazał, że praktycznie nie ma wad i można iść dalej.

Ale ponownie, to "demo" ma już 14 lat i w zasadzie stoi w miejscu.
[...]

Nie był takim samym demem. Był tani jak barszcz i był w pełni użytkowy.
Mirai jest drogi, drogi w użytkowaniu, nie wspomnę że jest nieużytkowy
aktualnie (albo inaczej, trudniej go używać niż EV).

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-19 07:12:58
Autor: J.F.
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8uypvp53basu.dlg@myjk.org...
[...]

Jest to jakis ekonomiczny rachunek.

ładowanie 400km w 30 minut), gdy trasę ponad 350km potrzebuję 6 razy w
roku, to czas spędzony na ładowarce mnie wcale by nie bolał. Bo 100 tys.

No wlasnie - bo "nie bolal". A o innych nie pomyslales, moze wiecej jezdza, moze bardziej ich boli.

[...]

Parafrazujac Ciebie - 200 tys piechota nie chodzi, wole swojego rozklekotanego smierdziela :-)

A za pare lat ... zobaczymy.
Moze ten wodor to rzeczywiscie slepa uliczka, a moze potanieje, lub cos nowego wymysla i jeszcze bardziej potanieje.

Butle sa stosunkowo niedrogie, duzo takie same jak w EVB, wychodzi na to, ze to ogniwo paliwowe jest drogie.
Jesli z platyny czy palladu - nie dziwne.

J.

Data: 2021-03-20 19:04:29
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Fri, 19 Mar 2021 07:12:58 +0100, J.F.
Jest to jakis ekonomiczny rachunek.

Taki sam rachunek przerowadziłem dla EV vs ICE i dlatego jest aktualnie
PHEV który jest tańszy niż EV, gabarytowo większy, a na prądzie większość i
tak przejeżdżam (choć chciałbym 2x tyle zasięgu mieć niż mam i piętnowałem
to niejednokrotnie że pakują silnik 2.4 do MOPa zamiast dołożyć baterii).

No wlasnie - bo "nie bolal". A o innych nie pomyslales, moze wiecej jezdza, moze bardziej ich boli.

Tych inynch jest mniejszość. I dla takich mogą być zwykłe (P)HEVy.

Parafrazujac Ciebie - 200 tys piechota nie chodzi, wole swojego rozklekotanego smierdziela :-)

Czyli znowu wziałeś swoją 10-letnią (czy może ma więcej?) Vectrę i
zestawiłeś z EV za 250 tys. pomimo że można nowego EV kupić za 160-180 a
używanego jeszcze taniej?

A za pare lat ... zobaczymy.
Moze ten wodor to rzeczywiscie slepa uliczka, a moze potanieje, lub cos nowego wymysla i jeszcze bardziej potanieje.

Żeby potaniał to musi być rozwinięta sieć i istnieć na tyle długo aby można
było prognozować zarobki z tego tytułu.

Butle sa stosunkowo niedrogie, duzo takie same jak w EVB, wychodzi na to, ze to ogniwo paliwowe jest drogie.
Jesli z platyny czy palladu - nie dziwne.

Ale jeśli tu ma nastąpić postęp, to i nastąpi w bateriach, które sa
bardziej uniwersalne, bo potrzeba ich w zasadzie wszędzie -- nie tylko w
EV.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-22 17:23:00
Autor: J.F.
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ucdoj3qlohlu.dlg@myjk.org...
[...]

Na razie jak widac, to sam sie zaliczyles do mniejszosci :-)

Parafrazujac Ciebie - 200 tys piechota nie chodzi, wole swojego
rozklekotanego smierdziela :-)

Czyli znowu wziałeś swoją 10-letnią (czy może ma więcej?) Vectrę i

Juz wiecej.

zestawiłeś z EV za 250 tys. pomimo że można nowego EV kupić za 160-180 a
używanego jeszcze taniej?

Ale czy bedzie mial odpowiednie parametry ?
Poza tym ... 160 tys tez piechota nie chodzi :-)

[...]

Ale te wiatraki i PV zachecaja do budowy sieci wodorowych ...

J.

Data: 2021-04-03 23:51:02
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Mon, 22 Mar 2021 17:23:00 +0100, J.F.
Na razie jak widac, to sam sie zaliczyles do mniejszosci :-)

Już ci nie raz tłumaczyłem, ale widze to wszystko jak krew w piach. Ja
kupiłem PHEVa bo bez sensu mi jest kupować EVa. Nie kupowałem PHEVa bo mi
brakłoby zasięgu w EV, ale dlatego że chciałem jeździć na prądzie nie
wydajac kroci za gabarytowy odpowiednik BEV.

Ale te wiatraki i PV zachecaja do budowy sieci wodorowych ...

Wcale nie, bo lepiej tę energię pompować prosto do baterii. Baterii,
których z czasem będzie coraz więcej na rynku, bo "odzyskiwanych" z EV od
marud takich jak ty, co im 80% pojemności nie wystarczy -- i zeń będą
budowane banki energii.

BTW
https://elektrowoz.pl/ladowarki/zatory-na-kalifornijskich-stacjach-tankowania-wodoru-kierowcy-wsciekli-ze-musza-czekac-i-ze-brakuje-gazu

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-06 17:35:14
Autor: J.F.
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:982s8d50ttd5.dlg@myjk.org...
[...]

Bylo sobie kupic tani BEV z mala bateria :-)

[...]

Oby, bo jak ma byc tak jak obecnie, to obawiam sie, ze jeszcze dlugo sie te nadmiarowe stare baterie nie objawia.
I problem magazynowania energii OZE bedzie.

A jesli te baterie obecne takie dobre i starcza na 10 lat w pojezdzie .... starcza na kolejne 10 w magazynie energii ?

No chyba, ze jednak od razu je robic w nadmiarze, moze nawet mniejsze i "tankowanie" przez szybka wymiane baterii ...

BTW
https://elektrowoz.pl/ladowarki/zatory-na-kalifornijskich-stacjach-tankowania-wodoru-kierowcy-wsciekli-ze-musza-czekac-i-ze-brakuje-gazu

Znaczy sie sprzedaz wodorowych rosnie :-)

J.

Data: 2021-04-06 22:13:22
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Tue, 6 Apr 2021 17:35:14 +0200, J.F.
Bylo sobie kupic tani BEV z mala bateria :-)

Nie umiesz jednak czytać ze zrozumieniem. Przecież napisałem jak krowie na
rowie, że nie ma BEVa o wielkości mojego MOPa z mała baterią czyt. w cenie
mojego MOPa.

Oby, bo jak ma byc tak jak obecnie, to obawiam sie, ze jeszcze dlugo sie te nadmiarowe stare baterie nie objawia.

Ojtam, przeciez oponenci BEV twiedzą że baterie się sypią jak noworoczny
śnieg.

I problem magazynowania energii OZE bedzie.

Tesla już dawno w Australii magazyn energii oparty na nowych bateriach
zrobiła. Działa i AFAIR już dawno się im zwrócił.

A jesli te baterie obecne takie dobre i starcza na 10 lat w pojezdzie ... starcza na kolejne 10 w magazynie energii ?

Narazie "wszyscy" twierdzą że są do dupy.

No chyba, ze jednak od razu je robic w nadmiarze, moze nawet mniejsze i "tankowanie" przez szybka wymiane baterii ...

Znaczy sie sprzedaz wodorowych rosnie :-)

No, a od 14 lat jak weszły foolcells nie rośnie ani sieć dystrybucji ani
produkcja. Poza tym poczytaj co jest jeszcze problemem i że wcale to
tankowanie wodoru takie różowe nie jest, trzeba swoje odczekać pomiędzy
tankowaniami. Generalnie wychodzi na to że tankowanie wodoru dużo szybsze
nie jest od ładowania EV na szybkiej ładowarce.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-07 16:06:06
Autor: J.F.
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:vz76xg0f68ol$.dlg@myjk.org...
Tue, 6 Apr 2021 17:35:14 +0200, J.F.
[...]

Poczekac na Dacie :-)

[...]

No to wlasnie - bedzie popyt na nowe baterie do starych samochodow.

Gdzies tam bedzie/ma byc cala masa nowych BEV, wiec trzeba bedzie cala mase nowych baterii, wiec materialy z recyklingu mile widziane.

I problem magazynowania energii OZE bedzie.

Tesla już dawno w Australii magazyn energii oparty na nowych bateriach
zrobiła. Działa i AFAIR już dawno się im zwrócił.

No i na ile starcza ? Na godzine zapotrzebowania malego regionu?

Zwrocil im sie, bo po przejsciu na OZE maja duze wahania chwilowych cen pradu.

A jesli te baterie obecne takie dobre i starcza na 10 lat w pojezdzie
... starcza na kolejne 10 w magazynie energii ?

Narazie "wszyscy" twierdzą że są do dupy.

A twierdzisz, ze 20 lat pracy wytrzymaja?
Czy nie wytrzymaja i jeszcze chalpe spala ? :-)

Znaczy sie sprzedaz wodorowych rosnie :-)

No, a od 14 lat jak weszły foolcells nie rośnie ani sieć dystrybucji ani
produkcja.

Czyli te kolejki to przez obciecie dostaw wodoru ?

[...]

To sie zrobi stacje z nadmiarem tego, na co tam czekasz, i przyjedziesz na gotowe.

A w bateriach tak sie nie da ... tzn da - wymienne baterie.

J.

Data: 2021-04-07 17:13:20
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Wed, 7 Apr 2021 16:06:06 +0200, J.F.
Poczekac na Dacie :-)

Czekam, w międzyczasie, już od 3 lat, jeżdżę w ponad 90% na prądzie.

No to wlasnie - bedzie popyt na nowe baterie do starych samochodow.
Gdzies tam bedzie/ma byc cala masa nowych BEV, wiec trzeba bedzie cala mase nowych baterii, wiec materialy z recyklingu mile widziane.

Nie ma sensu recyklingować czegoś, co jeszcze jest w znacznej części
sprawne.

No i na ile starcza ? Na godzine zapotrzebowania malego regionu?
Zwrocil im sie, bo po przejsciu na OZE maja duze wahania chwilowych cen pradu.

Akurat tu był inny cel niż magazynowanie z OZE, co nie zmienia faktu że się da.

Narazie "wszyscy" twierdzą że są do dupy.
A twierdzisz, ze 20 lat pracy wytrzymaja?
Czy nie wytrzymaja i jeszcze chalpe spala ? :-)

Twierdzę że wytrzymają dużo dłużej niż te w telefonach/laptopach/UPSach a
które sobie za wzór biorą ignoranci.

No, a od 14 lat jak weszły foolcells nie rośnie ani sieć dystrybucji ani
produkcja.
Czyli te kolejki to przez obciecie dostaw wodoru ?

Po pierwsze przez sprzedaż samochodów bez rozwoju sieci ładowania, po
drugie prędkości ładowania, która wcale taka wysoka nie jest, po trzecie
dostępności wodoru (i nie ważne czy go fizycznie brakuje, czy brakuje
sprawnej jego dystrybucji).

To sie zrobi stacje z nadmiarem tego, na co tam czekasz, i przyjedziesz na gotowe.

A w bateriach tak sie nie da ... tzn da - wymienne baterie.

Tylko nadal uparcie ignorujesz, że większości ludzi nie potrzeba wcale
szybkiego i częstego ładowania. Do ignorantów dotrze to gdy w końcu wsiądą
w EV i trochę pojeżdżą. --
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-07 18:13:01
Autor: J.F.
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nquxut9ugsji$.dlg@myjk.org...
Wed, 7 Apr 2021 16:06:06 +0200, J.F.
Poczekac na Dacie :-)
Czekam, w międzyczasie, już od 3 lat, jeżdżę w ponad 90% na prądzie.

No widzisz - nie ruszasz sie "spod komina" i innych nie rozumiesz :-)

[...]

Ale producentom na zysku z produkcji zalezy, a nie na sensie,
to najwyzej przeforsuja ustawe o obowiazkowym recyklingu po 10 latach :-)

[...]

IMO - celem bylo jednak magazynowanie energii z OZE, tylko krotkoterminowe.
Na dluzej nie starczy, przynajmniej na razie.

[...]

W Nokiach dlugo wytrzymywaly.
A UPS'ach sa inne, to nie licze.

Zreszta UPS to bardzo zly przyklad do porownania, laptopy to roznie bywa, telefony raczej najblizsze ...

[...]

Czyli chetni sa :-)

[...]

I co - bede inaczej jezdzil, niz do tej pory ?

J.

Data: 2021-04-07 20:09:52
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Wed, 7 Apr 2021 18:13:01 +0200, J.F.
Czekam, w międzyczasie, już od 3 lat, jeżdżę w ponad 90% na prądzie.
No widzisz - nie ruszasz sie "spod komina" i innych nie rozumiesz :-)

Jeżdżę ponad 20tkm rocznie, to więcej niż statystyczny mieszkaniec PL.

Ale producentom na zysku z produkcji zalezy, a nie na sensie,
to najwyzej przeforsuja ustawe o obowiazkowym recyklingu po 10 latach :-)

Na produkcji a nie na recyklingu. Surowców nie brakuje wbrew obiegowej
opinii.

[...]

Może i z OZE, ale nie było celem jej magazynowanie aby jej nie marnować,
tylko aby buforować konwencjonalne systemy.

W Nokiach dlugo wytrzymywaly.

Bo mniej były drenowane niż w obecnych telefonach.

A UPS'ach sa inne, to nie licze.
Zreszta UPS to bardzo zly przyklad do porownania, laptopy to roznie bywa, telefony raczej najblizsze ...

Bywa tak samo, bateria mała, tania, to nikt nie dba o jej należyte
wykorzystanie tak aby służyła maksymalnie długo.

Po pierwsze przez sprzedaż samochodów bez rozwoju sieci ładowania, po
Czyli chetni sa :-)

Ktoś twierdził że nie?

I co - bede inaczej jezdzil, niz do tej pory ?

Zapewne nie, tylko dotrze w końcu do ciebie (i innych malkontentów), że to
ładowanie (czy też jego brak) to nie jest żaden problem.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-08 15:38:03
Autor: J.F.
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1ladbv84xiwhp.dlg@myjk.org...
Wed, 7 Apr 2021 18:13:01 +0200, J.F.
Czekam, w międzyczasie, już od 3 lat, jeżdżę w ponad 90% na prądzie.
No widzisz - nie ruszasz sie "spod komina" i innych nie rozumiesz :-)

Jeżdżę ponad 20tkm rocznie, to więcej niż statystyczny mieszkaniec PL.

Taksowkarz, kurier ?

Ale producentom na zysku z produkcji zalezy, a nie na sensie,
to najwyzej przeforsuja ustawe o obowiazkowym recyklingu po 10 latach
:-)

Na produkcji a nie na recyklingu. Surowców nie brakuje wbrew obiegowej
opinii.

Kiedys zacznie.

[...]

Konwencjonalne systemy sobie radzily wczesniej bez buforowania.

[...]

No i ja np prawie zawsze na zasilaczu pracuje, bo i zasilanie pod reka jest.
Wiec z samochodem nie mozesz porownywac.

I co - bede inaczej jezdzil, niz do tej pory ?
Zapewne nie, tylko dotrze w końcu do ciebie (i innych malkontentów), że to
ładowanie (czy też jego brak) to nie jest żaden problem.

Jak mi ktos powie, ze mam co 200km w trasie robic godzinny postoj to widze problem :-P

J.

Data: 2021-04-08 20:07:09
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Thu, 8 Apr 2021 15:38:03 +0200, J.F.
Taksowkarz, kurier ?

Prawie jak taksówkarz. Córka codziennie (łącznie z niedzielami) na zajęcia
taneczne jeździ. Wszystko wokół komina, kurs, ładowanie, kurs, ładowanie
(czasem nawet 3 takie cykle są) więc zdecydowana większość ogarniana na
prądzie mimo małej baterii.
Kiedys zacznie.

Tylko jeśli zakładasz brak rozwoju technologii.

Konwencjonalne systemy sobie radzily wczesniej bez buforowania.

W świetle sprawności nie radziły sobie, tylko wtedy nikt sobie tym głowy
nie zawracał, bo miał w dupie emisję.

No i ja np prawie zawsze na zasilaczu pracuje, bo i zasilanie pod reka jest.

Czyli niszczysz baterię i dłużej jak 3 lata taka bateria nie pociągnie.
Wiec z samochodem nie mozesz porownywac.

Ja nie porównuję, ignoranci porównują.

Jak mi ktos powie, ze mam co 200km w trasie robic godzinny postoj to widze problem :-P

Bo jesteś problematyczny malkontent, ale to już wiadomo od dawna. :P

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-09 15:16:57
Autor: J.F.
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1vjlyb74le3p9$.dlg@myjk.org...
[...]

no tak, 3*10km dziennie, i sie 20kkm uzbiera.

Kiedys zacznie.
Tylko jeśli zakładasz brak rozwoju technologii.

Technologia tu nie pomoze - musi byc powod do jej stosowania.

A jedna z technologii jest wlasnie wodorowa :-P

Konwencjonalne systemy sobie radzily wczesniej bez buforowania.

W świetle sprawności nie radziły sobie, tylko wtedy nikt sobie tym głowy
nie zawracał, bo miał w dupie emisję.

Moze i racja - w Australii wegiel tani.
Ale inne technologie juz moga lepiej sobie radzic.

Poza tym mieli tam jakies szczytowo-pompowe, a teraz maja za malo :-)

No i ja np prawie zawsze na zasilaczu pracuje,
bo i zasilanie pod reka jest.

Czyli niszczysz baterię i dłużej jak 3 lata taka bateria nie pociągnie.

Osobiscie uwazam, ze codzienne rozladowywanie i ladowanie niszczy bardziej.

A bateria ... wyglada na to, ze ciagnie juz 7 lat.
Hm, ciagnie ... pracuje na zasilaczu :-)
Ale bez zasilacza tez pracuje.

Mozliwe, ze zasluga Della - ma jakies ustawienia, aby baterii nie ladowac na codzien, tylko czy to ten komputer ...

Wiec z samochodem nie mozesz porownywac.
Ja nie porównuję, ignoranci porównują.

No, tak naprawde to sie okaze za pare lat.

Choc troche pozytywnych doniesien jest juz teraz.

Jak mi ktos powie, ze mam co 200km w trasie robic
godzinny postoj to widze problem :-P

Bo jesteś problematyczny malkontent, ale to już wiadomo od dawna. :P

Po prostu wiem co chce, i to nie jest pare obiadow dziennie :-)

J.

Data: 2021-04-09 15:46:23
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Fri, 9 Apr 2021 15:16:57 +0200, J.F.
no tak, 3*10km dziennie, i sie 20kkm uzbiera.

Ja spokojnie 30km na jednym ładowaniu przejeżdżam.

Kiedys zacznie.
Tylko jeśli zakładasz brak rozwoju technologii.
Technologia tu nie pomoze - musi byc powod do jej stosowania.

Zakładasz że zabraknie surowców opierając się na obecnej technologii, choć
statystyki wydobycia i złóż mówią że nie zabraknie materiałów do produkcji
baterii na rzecz EV, czego dowodem jest także spadek cen tychże baterii.

A jedna z technologii jest wlasnie wodorowa :-P

Ale ona jest bardziej ułomna niż baterie, dlatego nikt, poza Toyotą, w
wodór nie idzie (ba, wszyscy którzy nad tym pracowali projekty porzucili (z
"niznanych przyczyn") i wypuszczają EV.

Moze i racja - w Australii wegiel tani.
Ale inne technologie juz moga lepiej sobie radzic.
Poza tym mieli tam jakies szczytowo-pompowe, a teraz maja za malo :-)

Ja się zgadzam, że energię z OZE (PV, wiatraki) trzeba zacząć skutecznie
magazynować. Wodór, przy rozsnącej ciągle ilości instalacji PV, wydaje się
mieć sens. Ale tylko jeśli się temu bliżej nie przyjrzeć. Magazynowanie,
poza samym procesem pozyskiwania (mocno stratnym) jest problemem,
zagrożenie wybuchowe jest problemem. Ta technologia ma bardzo dużo wad.

Osobiscie uwazam, ze codzienne rozladowywanie i ladowanie niszczy bardziej.

Nie, zdecydowanie bardziej baterię niszczy ciągłe przeładowanie. Optymalny
zakres pracy to 20-80%. Z tym, że nikt (użytkownicy) tego nie pilnuje, w
tym nie robi tego oprogramowanie (nie można opcjonalnie ustawić pracy tylko
20-80 i ładowania -- bo albo drenuje do zera z lekkim ostrzeżeniem, albo
pcha do 100% i tu już nawet bez ostrzeżenia). Zresztą jak ktoś kupuje
laptoka i wisi 99% czasu na drucie to dla mnie absurd jest. Po co taki
komputer przenośny skoro stoi jak stacjonarka.

A bateria ... wyglada na to, ze ciagnie juz 7 lat.
Hm, ciagnie ... pracuje na zasilaczu :-)
Ale bez zasilacza tez pracuje.

Moja też pracuje. 30% daje tego co na początku. To samo z bateriami w UPS.
Niby UPS pokazuje że wytrzyma 1.5h przy obecnym obciążeniu (i tak było na
początku), ale jak prąd znika, to wytrzyma (aktualnie) w porywach 30 minut.

Mozliwe, ze zasluga Della - ma jakies ustawienia, aby baterii nie ladowac na codzien, tylko czy to ten komputer ...

Czyli masz naładowaną baterię do 80% tylko czy jednak do 100%?

Wiec z samochodem nie mozesz porownywac.
Ja nie porównuję, ignoranci porównują.
No, tak naprawde to sie okaze za pare lat.
Choc troche pozytywnych doniesien jest juz teraz.

No jest, baterie w HEVach chociażby są nadal sprawne, bo należycie
traktowane.

Jak mi ktos powie, ze mam co 200km w trasie robic
godzinny postoj to widze problem :-P
Bo jesteś problematyczny malkontent, ale to już wiadomo od dawna. :P
Po prostu wiem co chce, i to nie jest pare obiadow dziennie :-)

Nie wiesz, tak samo jak z tym hałasem od silnika który jest na pryszcz
potrzebny w EV z "automatyczną skrzynią" -- ale że się przyzwyczaiłeś, to
sobie nie wyobrażasz inaczej. Niektórzy sobie nie wyobrażają oszczędzania
wody, czy używania prądu w 2T (puszczanie w taniej taryfie zmywarki, pralki
czy suszarki). Nie, bo nie będą się "ograniczać". --
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-09 16:27:34
Autor: J.F.
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1vhbwijjoamyn$.dlg@myjk.org...
Fri, 9 Apr 2021 15:16:57 +0200, J.F.
no tak, 3*10km dziennie, i sie 20kkm uzbiera.
Ja spokojnie 30km na jednym ładowaniu przejeżdżam.

No to juz jakbys tak mial 30km do pracy w jedna strone, to klopot.

[...]

Ok, zle zrozumialem.

Tak czy inaczej - surowce na baterie sie kiedys skoncza.
Chyba, ze jakies krzemowe czy sodowo-chlorkowe baterie wymyslisz.
Trzeba bedzie recykling uruchomic.

[...]

Poczekamy, zobaczymy.

[...]

To ma kilka poziomow.
Taki chwilowy, bo chmurka przeslonila slonce,
nocny - zeby miec prad w nocy, czy sezonowy - zeby miec prad przez cala zime.

[...]

Bez przesady, gazu uzywamy powszechnie, a wybuchy sa tylko z rzadka.

A jak bedzie wiecej pozarow baterii, to ci zabronia wjezdzac elektrykiem do garazu pod blokiem ...

Ta technologia ma bardzo dużo wad.

Duzo potencjalnych wady - ale jak widac po Mirai - dalo sie je opanowac.
Zostalo troche innych ... baterie tez nie sa bez wad.

Osobiscie uwazam, ze codzienne rozladowywanie i ladowanie niszczy
bardziej.

Nie, zdecydowanie bardziej baterię niszczy ciągłe przeładowanie.

Li-ion maja zabezpieczenia, wiec to nie takie "ciagle przeladowanie".

[...]

Zalezy gdzie, czasem mozna.

pcha do 100% i tu już nawet bez ostrzeżenia). Zresztą jak ktoś kupuje
laptoka i wisi 99% czasu na drucie to dla mnie absurd jest. Po co taki
komputer przenośny skoro stoi jak stacjonarka.

Lapek tanszy :-)
I na urlop mozna zabrac.
I do klienta pojechac, a czasem w polu popracowac na baterii.
No i UPS nie trzeba.

[...]

To i tak masz dobrze, moj (tani zwykly) nie pokazuje ile popracuje, ale ostatnie wylaczenie pradu pokazalo, ze wcale :-)

Mozliwe, ze zasluga Della - ma jakies ustawienia, aby baterii nie
ladowac na codzien, tylko czy to ten komputer ...

Czyli masz naładowaną baterię do 80% tylko czy jednak do 100%?

A *** wie jak naprawde - windows pokazuje 100%, ale wierzyc to mu przeciez nie mozna.

O ile pamietam, to opis byl jakis taki, ze o ile przecietny laptop po wlaczeniu zacznie ladowac baterie do pelna,
to tu sprawdzi stan, i nie bedzie ladowal jesli ładunek nie spadnie ponizej jakiegos progu.
Ale nawet nie jestem pewien, czy to ten laptop, czy jakis inny ...

[...]

Po prostu wiem, ze w cichych autach mi tego brakuje.
Pewnie bym sie szybko przyzwyczail.

Ale wiem tez, ze bardziej mi przeszkadza halas w aucie przy 140 - i to nie silnik halasuje.

Niektórzy sobie nie wyobrażają oszczędzania
wody, czy używania prądu w 2T (puszczanie w taniej taryfie zmywarki, pralki
czy suszarki). Nie, bo nie będą się "ograniczać".

A to halas w nocy ci juz nie przeszkadza ? :-P
A nie kazdy ma samodzielny domek - moze sasiadom przeszkadzac :-P

No ale przeciez masz PV ... to sie przyzwyczaj, ze zmywarke sie puszcza w samo poludnie, i tylko latem :-P

J.

Data: 2021-04-09 16:45:35
Autor: RoMan Mandziejewicz
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Hello J.F.,

[...]

Niewyczerpanym źródłem litu jest woda morska - trzeba się tylko
nauczyć go z niej wyciągać.

Chyba, ze jakies krzemowe czy sodowo-chlorkowe baterie wymyslisz.

Sodowo-jonowe...

Trzeba bedzie recykling uruchomic.

Jest recykling.

[...]

Na co chcesz czekać?

[...]

[...]

Gaz ziemny to niższe ciśnienie.

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2021-04-09 17:37:08
Autor: J.F.
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8288264148$20210409164538@squadack.com...
Hello J.F.,
[...]

A koncentracja mala.

Ale lit to tylko jeden skladnik - glupi grafit to skad brac?
A tam jeszcze mangan czy kobalt ... no chyba, ze zelazo - tego mamy sporo.

Chyba, ze jakies krzemowe czy sodowo-chlorkowe baterie wymyslisz.
Sodowo-jonowe...

ale te jony to jakie ? :-)

Trzeba bedzie recykling uruchomic.
Jest recykling.

Przymusowy. I nie bedzie mozna zdac na zlom auta bez baterii :-P

[...]

Kolejnych producentow, nowe cenniki, zaprzestanie przez Toyote ... upowszechnienie OZE ... ITER ...

[...]
[...]

W samochodach wysokie.

A jak jest przeciek, to cisnienie nieistotne - i tak moze wybuchnac.

J.

Data: 2021-03-19 08:40:37
Autor: K
On 18/03/2021 16:49, Myjk wrote:
[...]

Blad. Ani Mirai ani elektryk na chwile obecna nie maja sensu. Wodorowe na ta chwile to jest taki proof of concept ale droga przed upowszechnieniem tej technologii bardzo dluga.

Data: 2021-03-20 19:05:52
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Fri, 19 Mar 2021 08:40:37 +0000, K
Blad. Ani Mirai ani elektryk na chwile obecna nie maja sensu. Wodorowe na ta chwile to jest taki proof of concept ale droga przed upowszechnieniem tej technologii bardzo dluga.

Jak ktoś dużo jeździ, to EV ma (ekonomiczny) sens. Ja jeżdżę mało, za to
potrzebuję większe auto, to mi się nie opłaca EV kupować.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-22 17:19:25
Autor: J.F.
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1hrlyrr4bji7v.dlg@myjk.org...
Fri, 19 Mar 2021 08:40:37 +0000, K
[...]

Jak ktos duzo jezdzi, to nie ma czasu na ladowanie :-P

J.

Data: 2021-04-03 23:51:52
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Mon, 22 Mar 2021 17:19:25 +0100, J.F.
Jak ktos duzo jezdzi, to nie ma czasu na ladowanie :-P

Własnie ma, bo pracuje w trasie. --
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-19 07:47:22
Autor: J.F.
Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1p1bq8r2pugbm$.dlg@myjk.org...
[...]

A jak sie okaze, ze domowa stacja wodorowa jest niedroga, a na Mirai rabat dostaniesz, to co - kupisz, mimo braku mozliwosci tankowania poa domem ?

Wiec nie marudz - jak ci tak bardzo zalezy na EV, to sobie kup Zoe,
a jak nie az tak bardzo - to poczekaj z opiniami pare lat.
Albo zbieraj pieniadze na Dacie
https://autogaleria.pl/dacia-spring-electric-cena-cennik

Jesli wodor bedzie dobry ... to ceny spadna.

On jest dobry tylko dla takich upartych wyjątków jak ty. Dlatego nigdy nie
będzie "dobry".

Wodor ma pare zalet. Oprocz szybkiego tankowania to jeszcze mozliwosc magazynowania i wykorzystania chwilowej nadwyzki z OZE ...

A na razie ... jak sie chce, to mozna
https://www.nytimes.com/2020/12/28/business/hydrogen-power-cars.html

Nono, szkoda że cen tam nie ma. Bo że zrobić można wszystko to oczywiste,
pytanie tylko jakim kosztem.

Takim, ze prywatna osobe na to stac.
Moze bogaty z domu, moze dorobil sie milionow sam ... ale wtedy by chyba umial liczyc i stwierdzil, ze "100k$ w kieszeni zostaje" :-P

I co 30 km mam ladowac ?
Bo wiesz - "na codzien" mi 30 km starczy :-P
Ładować masz wtedy kiedy ci braknie.

Co za glupia odpowiedz. Bo niby owszem - zanim braknie to trzeba ladowac, ale mozna tez pomyslec jak bedzie wygladala dluzsza trasa ... i wybrac inne auto.
Na te trase, lub w ogole :-)

Tzn ile lat wytrzymaja i ile kosztuja ? :-P
Odpowiednio traktowane wytzymająze sprawnością >85% ponad 10 lat.

No, jakies sprzeczne doniesienia sa, moze i faktycznie wystarczaja

https://www.utilitydive.com/news/tesla-unveils-new-ev-battery-design-but-musk-downplays-vehicle-to-grid-app/585723/
https://www.theverge.com/2020/9/23/21451642/tesla-ev-electric-vehicle-energy-grid-battery-day-elon-musk
https://www.wired.com/story/no-you-cant-power-your-house-with-your-electric-car/

Na PowerWall Tesla daje 10 lat gwarancji ..

[...]

Jakby byl wystarczajacy, to by nie musieli powiekszac :-P

Ja tylko mowie, ze trasy 1000+ km mi sie zdarzaja, i wtedy:
-jeden obiad po drodze moze byc, ale dwa ?
-godzinna drzemka ... nieglupia, tylko zeby dalo sie wygodnie polozyc,
-to przy zalozeniu, ze zasieg bedzie z 500km, bo jak 200 ...
-czy w ogole poleciec, pojechac autokarem, najac auto ...
-albo kupic hybryde i sie nie martwic o trasy ... i smrodzenie.
  a ekologiczny bede w miescie :-P

[...]

Albo pompuja perspektywicznie, ze sie zwroci jak sie taki naped upowszechni.
Tylko czy sa takimi optymistami, czy dobrze wiedza, ze Mirai moze byc w cenie Tesli :-)

Jest opracowane i gotowe do działania. Wystarczy wykorzystać.
No to czemu sie wycofali ?

Kto powiedział że się wycofali?
Z wymainy baterii też się "wycofali".

No jak widac z linkow powyzej - faktycznie sprawa jakby ciagle otwarta ....

J.

Data: 2021-03-19 09:37:08
Autor: Cavallino
W dniu 19-03-2021 o 07:47, J.F. pisze:

Wodor ma pare zalet. Oprocz szybkiego tankowania to jeszcze mozliwosc magazynowania i wykorzystania chwilowej nadwyzki z OZE ...

Ale to nie powód, żeby robić elektrownię z osobówki.
Do tego żeby sobie ten wodór zmagazynować i później prąd z niego zrobić, a następnie naładować z niego osobówkę, nie potrzeba budować całej sieci dystrybucyjnej od zera, bo energetyczna już jest, co najwyżej trzeba ja rozbudować.

[...]

Trzeba pokalkulować, dla różnych zastosowań co innego się opłaca.

No i cos tam kasy pompuja. Czyli chyba widza przyszlosc.
Jak pompują kasę, to nie będzie tanio.

Albo pompuja perspektywicznie, ze sie zwroci jak sie taki naped upowszechni.

No zwróci się, kierowcy zapłacą.
Głównie ci, którzy liczyć nie umieją, ale żądają zasięgu za wszelką cenę.
Reszta skorzysta z innych alternatyw.

Data: 2021-03-19 09:57:06
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s31nri$b9n$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

Jakos tak silnik spalinowy w samochodzie Ci nie przeszkadza.
Masz naped i zrodlo energii - zawsze tak bylo.

Ba - jakby ten wodor okazal sie dobry, to bede pisal, ze pare zalet baterii to nie powod, aby ich pol tony wozic :-)

[...]

Uwazaj uwazaj - bo jak liczylismy, to "rozbudowa" moze oznaczac "trzeba zbudowac druga siec".

Bo moze trzeba wiecej linii WN, z innych kierunkow, wiecej linii SN i NN, wieksze transformatory osiedlowe ...

[...]

Dokladnie.
Tylko ze obecnie z kalkulacji mi wychodzi: LPG. Pieprzyc Myjka :-)

No i cos tam kasy pompuja. Czyli chyba widza przyszlosc.
Jak pompują kasę, to nie będzie tanio.

Albo pompuja perspektywicznie, ze sie zwroci jak sie taki naped upowszechni.

No zwróci się, kierowcy zapłacą.

Ale miliony ich beda, to niewiele beda musieli zaplacic.

Głównie ci, którzy liczyć nie umieją, ale żądają zasięgu za wszelką cenę.
Reszta skorzysta z innych alternatyw.

Darmowe ładowarki ? skoncza sie :-)

No i ja tak licze, ze w domu mam prad po ~60gr/kWh, ale przeciez to cennik "obywatelski", przemysl placi wiecej, to moze i cena 2zl/kWh na ladowarce jest uzasadniona.

A i tak to przeciez chwilowe, bo potem rzad bedzie musial jakos te elektryki opodatkowac :-)

J.

Data: 2021-03-19 10:05:49
Autor: Cavallino
W dniu 19-03-2021 o 09:57, J.F. pisze:
[...]

No jak to nie?
Przeszkadza.
Ale przynajmniej nie trzeba dopłacać kilkuset tys.

Ba - jakby ten wodor okazal sie dobry, to bede pisal, ze pare zalet baterii to nie powod, aby ich pol tony wozic :-)

A te butle zważyłeś?

[...]

Ale nie jutro.
A żeby w ogóle zacząć z wodorem, to trzeba zbudować całość ZANIM się zacznie próbować.

Trzeba pokalkulować, dla różnych zastosowań co innego się opłaca.

Dokladnie.
Tylko ze obecnie z kalkulacji mi wychodzi: LPG. Pieprzyc Myjka :-)

Mi też tak wyszło na dziś, plus prąd z tego lpg.

Albo pompuja perspektywicznie, ze sie zwroci jak sie taki naped upowszechni.

No zwróci się, kierowcy zapłacą.

Ale miliony ich beda, to niewiele beda musieli zaplacic.

Wystarczy, że dużo więcej niż Ci, którzy nie muszą mieć zasięg 500+ km.

Głównie ci, którzy liczyć nie umieją, ale żądają zasięgu za wszelką cenę.
Reszta skorzysta z innych alternatyw.

Darmowe ładowarki ?

Nie.
Ale nawet niedarmowe wyjdą taniej niż wodór.
Już wychodzą, mimo że są koszmarnie drogie.

Zwłaszcza że można naładować w domu - wtedy koszty spadają do poziomu lpg w hybrydzie.

No i ja tak licze, ze w domu mam prad po ~60gr/kWh,

Ja mam nocą po 30gr.

Data: 2021-03-19 10:45:15
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s31phb$c94$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

Przez 30 lat nie przeszkadzal, teraz tez sie okazuje, ze niewiele przeszkadza  :-)

Ba - jakby ten wodor okazal sie dobry, to bede pisal, ze pare zalet baterii to nie powod, aby ich pol tony wozic :-)
A te butle zważyłeś?

Ja nie
http://gashd.eu/2020/02/19/zbiorniki-na-wodor-od-faurecia-dla-hyundai-trucks/

Nawet 3 to nie jest problem. Wiekszym jest objetosc ... ale przy szybkim tankowaniu wybacze zasieg 300km :-)

[...]

No nie - mozesz zaczac elektrolizerow zasilanych pradem.
Np w nocnej taryfie :-)

Trzeba pokalkulować, dla różnych zastosowań co innego się opłaca.
Dokladnie.
Tylko ze obecnie z kalkulacji mi wychodzi: LPG. Pieprzyc Myjka :-)

Mi też tak wyszło na dziś, plus prąd z tego lpg.

Lpg ma niestety tez pare wad ... pieprzyc zakazy wjazdow ? :-)

[...]

A za rozbudowe sieci energetycznej kto zaplaci ?

No i ja tak licze, ze w domu mam prad po ~60gr/kWh,

Ja mam nocą po 30gr.

Tylko, ze to prad z wegla. Pieprzyc Myjka, wazne ze tanio :-P

No i to uciazliwe codzienne podlaczanie do gniazdka :-P

J.

Data: 2021-04-03 16:56:41
Autor: Cavallino

Data: 2021-04-06 17:28:53
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s49vn7$juf$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

No popatrz pan ... zupelnie jak na tych wloskich ladowarkach.

I oczywiscie ani slowa nie dodasz, ze przeciez to sie da rozbudowac w przyszlosci, ani o tym, ze widac ktos jednak w ten wodor wierzy i samochody wodorowe kupuje, az stacji tankowania zabraklo :-)

J.

Data: 2021-03-19 10:06:27
Autor: collie
W piątek, 19.03.2021 o 09:37, Cavallino napisał:

Reszta skorzysta z innych alternatyw.

Coś Ci się pozenkowało z serialem Alternatywy 4. A to tylko numer domu. Reszta skorzysta tylko z alternatywy. Jednej.

--
Jak ty mnie zaimponowałeś w tej chwili
(Siara)

Data: 2021-03-19 10:10:09
Autor: Cavallino
W dniu 19-03-2021 o 10:06, collie pisze:
W piątek, 19.03.2021 o 09:37, Cavallino napisał:

Reszta skorzysta z innych alternatyw.

Coś Ci się pozenkowało z serialem Alternatywy 4. A to tylko
numer domu. Reszta skorzysta tylko z alternatywy. Jednej.

Humanistyczne brednie nijak mnie nie interesują.

Data: 2021-03-19 10:13:04
Autor: Cavallino
[...]

A nawet humanistycznie, piszesz bzdury:
https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/alternatywa;2079.html

Data: 2021-03-16 22:28:23
Autor: ii
W dniu 15.03.2021 o 22:15, Myjk pisze:
[...]

Narożnik jak narożnik. Żeby przewieźć Twizy trzeba np. Mastera.

:-)

Data: 2021-03-16 11:05:13
Autor: T.
W dniu 2021-03-15 o 21:22, J.F. pisze:
[...]

Do elektryków wystarczy prosty pomysł - samochód wyposażony w hak, a jak potrzeba pojechać gdzieś dalej to wypożyczalnia przyczepek z akumulatorem. Kabelek do auta i tyle.
T.

Data: 2021-03-16 00:38:07
Autor: ii
W dniu 15.03.2021 o 20:17, Myjk pisze:
[...]

Używanie baterii zużywa je.

Data: 2021-03-16 07:01:10
Autor: Cavallino
[...]

Co nie znaczy, że warto go potem pakować do samochodu.

Już dziś cena wodoru jest niska

Nie jest niska, koszt na 100 km jest wyższy niż koszt jazdy jakimkolwiek innym rodzajem napędu.
Od prądu z baterii jest droższy ze 4 razy.
A będzie drożej, gdy wodór będzie pozyskiwany w sposób ekologiczny.

Data: 2021-03-16 07:03:32
Autor: Cavallino
[...]

Bez abonamentu to już nie, wychodzi podobnie.
Ale są JUŻ TERAZ elektryki ładujące się z prędkością niewiele niższą od tankowania wodoru i pewnie nie jest to ostatnie słowo.

Data: 2021-03-16 09:45:54
Autor: RoMan Mandziejewicz
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Hello Marcin,

Monday, March 15, 2021, 7:16:27 PM, you wrote:

[...]

Te ,,ledwie" wystarcza dla przekreślenia ekonomii. A gdzie koszt
transportu i przechowywania? Całej infrastruktury?

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2021-03-16 18:52:21
Autor: Marcin N
[...]

Koszt produkcji paliw do samochodów jest znacznie wyższy - i nie przekreśliło to ich przez 100 lat. Nie popadajmy w depresję...

--
MN

Data: 2021-03-16 17:54:13
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
W dniu 2021-03-15 o 19:16, Marcin N pisze:
Ona rozwiązuje nierozwiązywalny problem elektryków bateryjnych: kosmicznie długi czas ładowania. który dyskwalifikuje je "w trasę".

Ten problem da się rozwiązać tak samo, jak problem kilkunastu "standardów"  kaset magnetofonowych pół wieku temu. Po prostu jakaś większa firma opracuje i udostępni za darmo standard złącza i wymiarów baterii akumulatorów, będzie się podjeżdżało na stację, a automat wyciągnie wyczerpaną baterię i wstawi nową.
Natomiast wodór nie nadaje się do samochodów osobowych, bo jest pod ogromnym ciśnieniem, a cząsteczki H2 są na tyle małe, że nawet najgrubsza butla jest jak sito.. To może miec od biedy sens w przypadku dużych pojazdów np. autobusów miejskich.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2021-03-16 17:26:47
Autor: K
On 16/03/2021 16:54, Pawel "O'Pajak" wrote:
[...]

Juz taka firma powstala i nawet zaprezentowala gotowy produkt, moge poszukac jak jestes zainteresowany. Chinczycy tez w jakims swoim modelu to robia i zdaje sie, ze masowo. Tesla tez miala taki pomysl 8 lat temu ale go porzucila. Jakos nikt sie nie pali do tego pomyslu, a i nie wiadomo za bardzo w jakim modelu biznesowym to chca wprowadzic: kupujesz auto bez baterii i osobno baterie w abonamencie, kupujesz auto z bateria i przy pierwszym ladowaniu dostajesz juz lekko zuzyta? Rozwiazaniem tych problemow jest wodor czy sie to hejterom z lobby elektrycznego podoba czy nie ;)

Data: 2021-03-16 17:32:30
Autor: K
On 16/03/2021 17:26, K wrote:
[...]

Przepraszam, blad. Nie opracowali jeszcze gotowego produktu, jest to kolejny startup, ktory chce przepalic troche kasy na kolejny utopijny pomysl:
https://antyweb.pl/startup-ample-opracowal-system-baterii-samochodowych-ktory-tesla-porzucila/

Data: 2021-03-15 19:36:14
Autor: Marcin N
[...]

Fajnie opowiada, ale w zasadzie potwierdził to, co wcześniej. Na końcu wyraził nieuzasadniony - moim zdaniem - optymizm w kwestii rozwiązania obecnych problemów elektryków bateryjnych.

--
MN

Data: 2021-03-15 20:21:09
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Mon, 15 Mar 2021 19:36:14 +0100, Marcin N
[...]

Czyli potwierdził, że wodór jest mocno stratny energetycznie, nie zapowiada
się aby miała nastąpić zmiana, że trzeba dodatkowo kupę energii włożyć w
infrastrukturę (w przeciwieństwie do prądu) i że wystarczą w samochodach
(cywilnych) baterie. ;) Generalnie ja się zgadzam z Muskiem, że to są
Foolcells a nie Fuelcells. :>

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-16 11:02:26
Autor: T.
W dniu 2021-03-15 o 19:06, Myjk pisze:
[...]

Ale nie chodzi tylko o straty - silnik spalinowy też ma kiepską sprawność, a mimo to się ich używa. Nie pisząc o wcześniejszych - parowych.
Jeśli na każdej chałupie będą panele fotowoltaiczne to energii będzie nadmiar - i wtedy 30% sprawności w tę czy w tamtą stronę nie będzie miało znaczenia.
T.

Data: 2021-04-03 23:54:54
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Tue, 16 Mar 2021 11:02:26 +0100, T.
Ale nie chodzi tylko o straty - silnik spalinowy też ma kiepską sprawność, a mimo to się ich używa.

Się ich używa, bo rzekomo nie było alternatywy.

Nie pisząc o wcześniejszych - parowych.
Jeśli na każdej chałupie będą panele fotowoltaiczne to energii będzie nadmiar - i wtedy 30% sprawności w tę czy w tamtą stronę nie będzie miało znaczenia.

Będą też baterie. Jestem po szkoleniu z systemów hybrydowych do PV, ciekawe
rozwiązania są JUŻ dostępne. Np. falownik hybrydowy do PV który możę robić
za globalny (domowy) UPS (przełączanie na zasilanie awaryjne prosto z PV
lub baterii w 5ms od utraty zasilania sieciowego). Baterie tanieją, można
do tego wykorzystywać te "zużyte" z BEV i PHEV.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-07 12:18:38
Autor: T.
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
W dniu 2021-04-03 o 23:54, Myjk pisze:
Tue, 16 Mar 2021 11:02:26 +0100, T.

[...]

A teraz ile kosztują baterie o jakiejś rozsądnej pojemności dla domku, żeby próbować sobie instalację off-line robić?
T.

Data: 2021-04-07 13:31:25
Autor: Marcin N
W dniu 07.04.2021 o 12:18, T. pisze:

A teraz ile kosztują baterie o jakiejś rozsądnej pojemności dla domku, żeby próbować sobie instalację off-line robić?

Jakieś 60 tys zł, żeby wystarczyło na średnio jedną dobę.

--
MN

Data: 2021-04-07 20:19:05
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Wed, 7 Apr 2021 13:31:25 +0200, Marcin N
Jakieś 60 tys zł, żeby wystarczyło na średnio jedną dobę.

Jaka instalacja PV da 30kWh w zimie? Musiałaby być min. 4-5x
przewymiarowana w stusunku do instalacji ongrid (z prosumentem) -- a i tak
by to gwarancji nie dało na pracę offgrid, bo aby była gwarancja to 10x
większa by musiała być w naszych warunkach. Dlatego offgrid w naszej
szerokości geograficznej nie ma sensu i śmiech mnie ogarnia jak ludzie
plują na prosumenta i że rzekomo ktoś ich okrada zabierając 20% za przesył.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-04-07 21:50:43
Autor: Zdzichu500
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Witam

W dniu 07.04.2021 o 20:19, Myjk pisze:

[...]

A jaki wielki musiałby być zbiornik na wodór żeby zamiast przechowywać prąd w akumulatorach robić elektrolizę wody i potem w ogniwach paliwowych prąd z wodoru? Ma to niską sprawność fizyczną (podobno ok. 30%) ale jeżeli utrzyma się spadek cen paneli foto to może mieć to już sens. Zwłaszcza, że cena akumulatora rośnie w zasadzie liniowo z pojemnością a przy domowej produkcji wodoru to cena ogniwa paliwowego jest duża ale nie zależy od pojemności ale od prądu maksymalnego w danej chwili. A zbiornik już dużo tańszy. Pewnie w ogródku na średniej działce to bez sensu ale jakby to ustawić u jakiegoś rolnika, który nie narzeka na brak miejsca to kot wie... Może by latem naprodukował sobie wodoru na zimę.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Data: 2021-04-07 13:36:10
Autor: Cavallino
W dniu 07-04-2021 o 13:31, Marcin N pisze:
W dniu 07.04.2021 o 12:18, T. pisze:

A teraz ile kosztują baterie o jakiejś rozsądnej pojemności dla domku, żeby próbować sobie instalację off-line robić?

Jakieś 60 tys zł, żeby wystarczyło na średnio jedną dobę.

To już taniej podłączyć używkę z samochodu....

Data: 2021-04-07 20:15:36
Autor: Myjk
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Wed, 7 Apr 2021 12:18:38 +0200, T.
A teraz ile kosztują baterie o jakiejś rozsądnej pojemności dla domku, żeby próbować sobie instalację off-line robić?

Nie ma u nas sensu robić instalacji offgrid. To nie Australia czy
Kalifornia. Obecnie 1kWh baterii kosztuje ~2kzł brutto. Mój dom dla
przykładu w największe mrozy (-20sC) potrzebuje 36kWh prądu na samo CO
(dzięki pompie ciepła). Przeciętnie (przy 0sC) 18kWh. Produkcja z PV w
zimie (grudzień/styczeń) to okolice 0,5kWh/kWp/dzień czyli w moim przypadku
1/4 zapotrzebowania (dla 0sC).

--
Pozdor
Myjk

Data: 2021-03-16 06:58:33
Autor: Cavallino
W dniu 15-03-2021 o 18:46, Marcin N pisze:
[...]

Zgadza się.
Jako nośnik energii, np. do magazynów dla OZE.

Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do małego samochodu".

Dziś silnik w Mirai'u jest za duży,

Nie silnik.
Butle.
A one się nie zmniejszą.

Data: 2021-03-16 14:32:08
Autor: Cavallino
W dniu 16-03-2021 o 12:43, J.F. pisze:
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2phe6$ak1$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

No gdzie - z takimi stratami i wadami jak straszycie ?

W kontekście ujemnych cen na energię z oze w niektórych przypadkach, żeby tylko ktoś ją wziął, to nawet lepiej ją nieefektywnie zmagazynować i uzyskać za nią cenę dodatnią.

Data: 2021-03-16 15:27:05
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2qc0l$qsr$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

No ale skoro wodor taki zly, to magazynowac bateriach, ktore sa dobre i tanie :-)
A to ze ciezkie w przypadku stacjonarnym nie ma znaczenia :-)

J.

Data: 2021-03-16 15:36:15
Autor: Cavallino
W dniu 16-03-2021 o 15:27, J.F. pisze:

[...]

Ale to że duże, to już może mieć.
Grunt tani nie jest.

Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie wiem czy prawdziwe).

Data: 2021-03-16 16:53:26
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2qfor$tjh$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

Zalezy gdzie. Poza tym moga byc 50m wysokie :-)

Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie wiem czy prawdziwe).

Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza odleglosc sa nieoplacalne ... a rurociagi i gazociagi sa dluzsze.

J.

Data: 2021-03-16 17:30:37
Autor: Cavallino
W dniu 16-03-2021 o 16:53, J.F. pisze:

[...]

No właśnie.
A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny i jazda do portów...

Data: 2021-03-17 09:48:10
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2qmf9$2h1$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.
Plynny ... strasznie niskiej temperatury wymaga i straty duze.

Wiec raczej rurociag.

J.

Data: 2021-03-17 09:56:57
Autor: Cavallino
W dniu 17-03-2021 o 09:48, J.F. pisze:
[...]

Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?

Data: 2021-03-17 10:42:42
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2sg8m$h22$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

No widzisz - do samochodow jak widac dalo sie wsadzic, ale im wiekszy zbiornik, tym wieksze problemy.
Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze wieksze cysterny na statku ?

Ale czemu sie tak rurociagu boisz - przeciez to typowe rozwiazanie w naszym rejonie ...

Jest jeszcze jedna wersja - nie Sahara, tylko plywajace platformy na morzu Srodziemnym.
Ciekawe, jaki by mialy wplyw na srodowisko ..

J.

Data: 2021-03-17 11:00:53
Autor: Cavallino
W dniu 17-03-2021 o 10:42, J.F. pisze:
[...]

I chcecie nam te duże problemy w miastach zakopywać co krok?

Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze wieksze cysterny na statku ?

W sumie oba warianty są do przemyślenia.
Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.

Ale czemu sie tak rurociagu boisz

Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie ma co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.

  - przeciez to typowe rozwiazanie w
naszym rejonie ...

Sahara to nie jest nasz rejon.

Data: 2021-03-17 11:27:54
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2sk0l$jmp$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

Nie musza byc duze - przeciez gazociag w miescie masz co krok.

Tylko ... cisnienie w nim niskie lub srednie. Trzeba na stacji pompki.

Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze wieksze cysterny na statku ?

W sumie oba warianty są do przemyślenia.
Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.

Byleby tylko z dzwigu nie spadly :-)

Byly kiedys gazostatki ze zbiornikami cisnieniowymi - takie charakterystyczne duze kopuly.
Teraz wyparte przez kriogeniczne.

Ale czemu sie tak rurociagu boisz

Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie ma co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.

No jak to nie ma ? Pod wode i do Europy.

A teraz masz jeszcze ciekawszy przyklad - Arabia Saudyjska buduje najwiekszy na swiecie zaklad produkcji amoniaku.
Z "zielonego" wodoru.

Amoniak do napedu samochodow sie raczej nie nadaje, ale nawozy sztuczne moga nam dostarczac.

Hm, saletra amonowa ... duzo energii zawiera, tylko jak ja wyzwolic w sposob kontrolowany :-)

Hydrazyna ponoc sie nadaje do ogniw paliwowych ... ale zbyt trujaca :-)

- przeciez to typowe rozwiazanie w naszym rejonie ...

Sahara to nie jest nasz rejon.

No ale co - rurociag gdzies na Jamal da sie zrobic, a na Sahare nie ?

J.

Data: 2021-03-17 12:14:58
Autor: Cavallino
W dniu 17-03-2021 o 11:27, J.F. pisze:

[...]

Jaki gazociąg?
Przecież nie z wodorem.
Chcesz kolejną sieć zbudować?

No i chodziło mi o zbiorniki na stacjach.

W sumie oba warianty są do przemyślenia.
Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.

Byleby tylko z dzwigu nie spadly :-)

Z jakiego dźwigu?
Pociąg na promy wjeżdża na kołach.

Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie ma co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.

No jak to nie ma ? Pod wode i do Europy.

I już za 100 lat będziemy mogli mieć wszędzie rurociągi z wodorem....

- przeciez to typowe rozwiazanie w naszym rejonie ...

Sahara to nie jest nasz rejon.

No ale co - rurociag gdzies na Jamal da sie zrobic, a na Sahare nie ?

Mniej więcej, bo nie bardzo miałby kto.
U ruskich jeden zarządzający, więc łatwiej.

Data: 2021-03-17 13:29:15
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2sobh$n7b$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

Ale tez niebezpieczny :-)

Chcesz kolejną sieć zbudować?

no coz - chcemy wegiel wyeliminowac, to calkowicie - gaz ziemny tez.
Zastapic wodorem, a gazociagi juz sa.
Wersja druga - przez te przyszle lata stare gazociagi sie i tak rozpadna, trzeba bedzie nowe klasc ...

No i chodziło mi o zbiorniki na stacjach.

A mnie o dostarczanie paliwa. Moze byc i  z Sahary.

W sumie oba warianty są do przemyślenia.
Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.

Byleby tylko z dzwigu nie spadly :-)

Z jakiego dźwigu?
Pociąg na promy wjeżdża na kołach.

A mamy ich duzo, czy dopiero trzeba zbudowac?
No coz - jest to jakis pomysl.

[...]

Ale dlaczego wszedzie - wystarczy kilka terminali w kraju, koncowka do stacji juz cysterną.

A gazociag ... ile to Rosjanie  i my budujemy pod Bałtykiem ?

[...]

Skoro Niemcy jakos buduja przez Baltyk, to czemu nie mieliby przez morze Śródziemne ?

Zreszta tych podmorskich jest przeciez pelno.

J.

Data: 2021-03-17 13:46:51
Autor: Cavallino
W dniu 17-03-2021 o 13:29, J.F. pisze:

[...]

Mówiłem o budowie tego gazociągu z Sahary.

Ale dlaczego wszedzie - wystarczy kilka terminali w kraju, koncowka do stacji juz cysterną.

A gazociag ... ile to Rosjanie  i my budujemy pod Bałtykiem ?

To tylko łączniki.
A tu by trzeba WSZYSTKO od zera.

Przy transporcie pociągiem można to robić od już, bo wszystko jest i to by było tylko uzupełnienianie konwencjonalnych źródeł prądu.

Mniej więcej, bo nie bardzo miałby kto.
U ruskich jeden zarządzający, więc łatwiej.

Skoro Niemcy jakos buduja przez Baltyk, to czemu nie mieliby przez morze Śródziemne ?

Zreszta tych podmorskich jest przeciez pelno.

Od Arabów do Europy też jest rurociąg z ropą?

Data: 2021-03-18 13:56:22
Autor: J.F.
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2stnp$rb8$1$Cav@news.chmurka.net...
[...]

Ale dokad ?
Bo gazociag pod morzem Srodziemnym wydaje mi sie najmniejszym problemem ... zaraz ... tam gleboko jest, to moze i problem ... ale widac nie
https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Mediterranean_Pipeline

[...]

Tylko troche duzo tych pociagow, a malo wodoru w nich ...

[...]

No nie ma. Ciekawe czemu ... czyzby statki tansze od rur ?

Bylo cos takiego
https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Arabian_Pipeline

J.

Data: 2021-03-18 18:55:51
Autor: Cavallino
W dniu 18-03-2021 o 13:56, J.F. pisze:
[...]

No do nas, bo jak inaczej mielibyśmy z tego wodoru skorzystać?

Przy transporcie pociągiem można to robić od już, bo wszystko jest i to by było tylko uzupełnienianie konwencjonalnych źródeł prądu.

Tylko troche duzo tych pociagow, a malo wodoru w nich ...

LNG tankowcami pływa, to i wodór da radę.
Ilość pociągów to mniejszy problem.

Zreszta tych podmorskich jest przeciez pelno.

Od Arabów do Europy też jest rurociąg z ropą?

No nie ma. Ciekawe czemu ... czyzby statki tansze od rur ?

Widzisz, sam dochodzisz do tego co wcześniej chciałeś żeby Ci tłumaczyć.

Data: 2021-03-16 10:59:54
Autor: T.
[...]

Silnik elektryczny i za duży? Przecież silnik może być nawet w piaście!
A zasięg zależy od zbiornika wodoru.
T.

Data: 2021-03-16 15:01:43
Autor: RoMan Mandziejewicz
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Hello T.,

Tuesday, March 16, 2021, 10:59:54 AM, you wrote:

[...]

[...]

A po co masa nieresorowana?

A zasięg zależy od zbiornika wodoru.

Od pojemności akumulatora :P

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2021-03-19 07:01:46
Autor: Cavallino
Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
W dniu 15-03-2021 o 18:46, Marcin N pisze:

Powtórzę: wodór wydaje się przyszłością

Fajne i celne podsumowanie:
https://elektrowoz.pl/blog/stalo-sie-moge-umierac-felieton/

Data: 2021-03-19 08:35:34
Autor: Marcin N
W dniu 19.03.2021 o 07:01, Cavallino pisze:
W dniu 15-03-2021 o 18:46, Marcin N pisze:

Powtórzę: wodór wydaje się przyszłością

Fajne i celne podsumowanie:
https://elektrowoz.pl/blog/stalo-sie-moge-umierac-felieton/

Rzeczywiście - o ile to prawda, że Toyota zmiękła i zaplanowała linię samochodów z bateriami - trudno z takim argumentem dyskutować...

--
MN

Data: 2021-03-19 10:21:01
Autor: J.F.
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:60545446$0$530$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Rzeczywiscie, byc moze sama juz dostrzegla, ze technika wodorowa jest za droga.

Ale tak calkiem bym nie przekreslal, kto wie co wymysla za 20-50 lat.
Moze jakies tansze ogniwa paliwowe na wodor, moze  na inne paliwa - metanol, etanol, czy np LiH.

Tzn wymyslili juz dawno, tylko widac kiepskie sa i wymagaja ulepszenia.

A moze lepsze baterie wymysla, i faktycznie nie bedzie problemu, 15 minut ladowania co 500km :-)

Gdzies tam w tle bedzie gromadzenie energii z OZE, i tu juz tez bedzie temat baterii czy wodoru, ale moze innych.

Albo sie okaze, ze tymi elektrykami to za szybko poszlo i przyjdzie sie jeszcze pogodzic ze spalinowymi ... dopoki ropy starczy :-)

W biotechnologii/biochemi tez moze byc postep - i polowych fabryk moze od razu benzyna splywac ...

J.

Data: 2021-03-19 10:40:02
Autor: Cavallino
W dniu 19-03-2021 o 10:21, J.F. pisze:
[...]

Wymyślasz koło.
Przecież to już zbliżone wymagania do już istniejącego i jeżdżącego auta.
HINT: Taycan

Chyba nie masz wątpliwości, że to nie jest ostatnie słowo i tak niewielki przyrost jest wręcz pewny, nawet w krótkim czasie?

Data: 2021-03-19 11:03:40
Autor: J.F.
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup W dniu 19.03.2021 o 07:01, Cavallino pisze:
[...]

Na razie ... bardzo drogie. No ale to Porsche.

Chyba nie masz wątpliwości, że to nie jest ostatnie słowo i tak niewielki przyrost jest wręcz pewny, nawet w krótkim czasie?

Technologia z porsche moze bardzo szybko trafic pod strzechy, szczegolnie, ze nie oni ogniwa robia.
Ale dalszy postep ... czasem sie trafia na mur.

P.S. Elektryczne przygody
https://spidersweb.pl/autoblog/porsche-taycan-zasieg-ladowanie/

Byle czym - 3h, Porsche 5h. Albo 6h, jak komus 5h nie pasuje :-)

I gdzie to ladowanie w 15 minut ?

J.

Data: 2021-03-19 11:11:59
Autor: Cavallino
W dniu 19-03-2021 o 11:03, J.F. pisze:

I gdzie to ladowanie w 15 minut ?

Na ładowarce 350 kW.
Ty myślałeś że na domowym gniazdku? ;-)

Data: 2021-03-19 10:18:39
Autor: collie
W piątek, 19.03.2021 o 07:01, Cavallino napisał:

Fajne i celne podsumowanie:
https://elektrowoz.pl/blog/stalo-sie-moge-umierac-felieton/

Jeszcze fajniejsze i najcelniejsze podsumowanie znajdziesz pewnie
u Jackowskiego. Poszukaj pod hasłem "jasnowidz Krzysztof Jackowski
miał niezwykły sen". W międzyczasie znajdź też cytat "Brniemy w te
samochody elektryczne trochę z desperacji, trochę z egoizmu, trochę z rozpędu, głównie dlatego, że nie widzimy innego wyjścia. O tym, że
produkcja napędów elektrycznych, akumulatorów i energii elektrycznej
powoduje degradację środowiska staramy się nie pamiętać. A raporty
naukowców o stanie Ziemi są porażające", w ramach ogólnego hasła -
"napęd elektryczny to ślepa uliczka".

Data: 2021-03-19 10:36:14
Autor: Cavallino
W dniu 19-03-2021 o 10:18, collie pisze:
[...]

Jeśli dla Ciebie to wiarygodne źródło, to możesz sobie tak uważać, nic mi do tego.

Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy