Transponder

Data: 2014-03-25 14:58:47
Autor: OGONek~
Transponder
Ponieważ zadałem to pytanie na grupie militarnej i uzyskałem odpowiedĽ:

"Poczytaj se grupę lotników. Żeby nie nadawało na ziemi albo jak się
popsuje."

Z czym się nie zgadzam do końca.

To chciałbym zapocz±tkować wymianę zdań na temat dlaczego w samolotach nie ma transponderów np. awaryjnych których się nie da wył±czyć. Pancerne drzwi do kokpitu dało się wprowadzić a byle terrorysta może wył±czyć transponder. Przecież to nielogiczne.

OGONek~

Data: 2014-03-25 15:10:31
Autor: /dev/SU45
Transponder

To chciałbym zapoczątkować wymianę zdań na temat dlaczego w samolotach
nie ma transponderów np. awaryjnych których się nie da wyłączyć.
Pancerne drzwi do kokpitu dało się wprowadzić a byle terrorysta może
wyłączyć transponder. Przecież to nielogiczne.

Możliwość odłączenia jest ze względu na np pożar, zwarcie, albo uszkodzenie gdyby (co mało prawdopodobne ale jednak) transponder zakłócał wykrywanie innych samolotów.

Oprócz tego dotąd ogólne podejście było na 100% zaufanie wobec pilota. To się zmienia, i cała ta sprawa sugeruje że automatyzacja zacznie eliminować pilotów.

Data: 2014-03-25 15:15:22
Autor: OGONek~
Transponder
Użytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisał w wiadomości news:53318e57$0$2374$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Pożar mnie nie przekonuje. Mógłby być jeden wyłączalny przez pilota i drugi awaryjny który by się uruchamiał po zaniku sygnału z pierwszego i by był niewyłączalny.
Ktoś tu zadał pytanie czy flight recordery tez są wyłączalne bezpiecznikami?

--
OGONek~

Data: 2014-03-25 15:55:08
Autor: /dev/SU45
Transponder

Pożar mnie nie przekonuje. Mógłby być jeden wyłączalny przez pilota i
drugi awaryjny który by się uruchamiał po zaniku sygnału z pierwszego i
by był niewyłączalny.

Transponder musi być wyłączany po wylądowaniu, by nie wprowadzać zamieszania. Zapewne zostaną zmienione przepisy, z tym że najpewniej wprowadzą obowiązek ciągłych komunikatów ACARS a nie transponderów, bo ich i tak nie byłoby widać na srodku oceanu.

Ktoś tu zadał pytanie czy flight recordery tez są wyłączalne
bezpiecznikami?

To zależy od typu samolotu, w wielu typach ponoć tak jest.

Data: 2014-03-26 01:06:08
Autor: Kris
Transponder
W dniu wtorek, 25 marca 2014 15:55:08 UTC+1 użytkownik /dev/SU45 napisał:
> Kto¶ tu zadał pytanie czy flight recordery tez s± wył±czalne
> bezpiecznikami?
To zależy od typu samolotu, w wielu typach ponoć tak jest.

Nawet jak odnajd± czarne skrzynki z tego samolotu to za dużo się nie dowiedz± bo ponoć rejestrowane s± dwie ostatnie godziny lotu a samolot leciał po zniknięciu z radaru podobno nawet 8 godzin. Czyli kluczowy moment(zmiana kursu) nie będzie zarejestrowany.
Z drugiej jednak strony- wyprowadĽcie mnie z błędu je¶li się mylę bo ale te czarne skrzynki to co¶ na wzór dysku twardego? Je¶li tak i dane s± nadpisywane w zakresie 2 godzin to nawet tak nadpisane dane można próbować odzyskać. Dobrze kombinuje?

Data: 2014-03-26 09:22:34
Autor: OGONek~
Transponder

Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:92653b11-f78b-4967-8aeb-5655b34b6e6dgooglegroups.com...
[...]

Chyba nie do końca. To raczej nie s± dyski magnetyczne (tak przynajmniej widziałem na szajsnational) tylko karty pamięci (flash?). I raczej w nich jak nadpiszesz to poprzednia zawarto¶ć znika.

--
OGONek~

Data: 2014-03-26 16:02:58
Autor: nowyr
Transponder

"Kris" <kszysztofc@gmail.com> wrote in message news:92653b11-f78b-4967-8aeb-5655b34b6e6dgooglegroups.com...
> [...]

Nawet jak odnajd± czarne skrzynki z tego samolotu to za dużo się nie dowiedz± bo ponoć rejestrowane s± dwie ostatnie godziny lotu a

Godzina rozmów i ponad dobę danych telemetrycznych. O ile nie wył±czył skrzynek

Data: 2014-03-26 08:29:00
Autor: OGONek~
Transponder

Użytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisał w wiadomości news:533198cc$0$2149$65785112news.neostrada.pl...

Transponder musi być wyłączany po wylądowaniu, by nie wprowadzać zamieszania.

To nie stanowi żadnego problemu technicznego. Działanie może byc automatycznie uzależnione od prędkości i/lub wysokości.

Zapewne zostaną zmienione przepisy, z tym że najpewniej wprowadzą obowiązek ciągłych komunikatów ACARS a nie transponderów, bo ich i tak nie byłoby widać na srodku oceanu.

Tu coś jest na rzeczy. Ale chyba lepiej żeby obydwa systemy działały. Ciekawi mnie czy satelity nie mogą odbierac sygnałów transponderów.

Ktoś tu zadał pytanie czy flight recordery tez są wyłączalne
bezpiecznikami?

To zależy od typu samolotu, w wielu typach ponoć tak jest.

No to to juĹĽ jest mega dziwne.

--
OGONek~

Data: 2014-03-26 10:19:18
Autor: /dev/SU45
Transponder

Tu coś jest na rzeczy. Ale chyba lepiej żeby obydwa systemy działały.
Ciekawi mnie czy satelity nie mogą odbierac sygnałów transponderów.

No nie, to zupełnie inna zasada działania i inne częstotliwości, anteny itd.

Data: 2014-03-26 10:59:02
Autor: OGONek~
Transponder
Użytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisał w wiadomości news:53329b96$0$2229$65785112news.neostrada.pl...

Tu coś jest na rzeczy. Ale chyba lepiej żeby obydwa systemy działały.
Ciekawi mnie czy satelity nie mogą odbierac sygnałów transponderów.

No nie, to zupełnie inna zasada działania i inne częstotliwości, anteny itd.

Skoro podsłuchują większość transmisji naziemnych to chyba tego też słuchają niejako przypadkiem? (ehelon)

--
OGONek~

Data: 2014-03-26 16:04:38
Autor: nowyr
Transponder

"OGONek~" <spamerzy@wszyskichkrajĂłw.$%*&&(.sie> wrote in message news:lgu8d6$633$1pippin.nask.net.pl...
[...]

Tak ale te fale rozchodzą się po liniach prostych. Zasięg kilkaset km z wysokości przelotowej. Dalej nie usłyszysz.

Data: 2014-03-27 10:41:49
Autor: Tomek
Transponder
W dniu 2014-03-26 10:19, /dev/SU45 pisze:

[...]

CzÄ™stotliwość czy anteny nie byĹ‚yby problemem dla satelitĂłw - raczej pojemność systemu. Jest dosyć sporo samolotĂłw  w kaĹĽdej chwili w powietrzu a satelita nawet na niskiej orbicie widzi obszar o promieniu kilku tysiÄ™cy kilometrĂłw, a dany obszar jest w polu widzenia satelity przez czas rzÄ™du minut. Przy wyĹĽszej orbicie - widzimy dany obszar dĹ‚uĹĽej, ale teĹĽ o ileĹ› tysiÄ™cy transponderĂłw wiÄ™cej. To by siÄ™ daĹ‚o rozwiÄ…zać, ale czy ktoĹ› bÄ™dzie skĹ‚onny wydać miliardy na takie zabawki? Raczej bÄ™dÄ… skĹ‚onni przyjąć utratÄ™ jednego czy drugiego samolotu co jakiĹ› czas, bo tak taniej...

Data: 2014-03-27 18:30:58
Autor: Bruno
Transponder
Dnia Thu, 27 Mar 2014 10:41:49 +0100, Tomek napisał(a):

W dniu 2014-03-26 10:19, /dev/SU45 pisze:

Tu co¶ jest na rzeczy. Ale chyba lepiej żeby obydwa systemy działały.
Ciekawi mnie czy satelity nie mog± odbierac sygnałów transponderów.

No nie, to zupełnie inna zasada działania i inne częstotliwo¶ci,
anteny itd.

Częstotliwo¶ć czy anteny nie byłyby problemem dla satelitów - raczej pojemno¶ć systemu. Jest dosyć sporo samolotów  w każdej chwili w powietrzu a satelita nawet na niskiej orbicie widzi obszar o promieniu kilku tysięcy kilometrów, a dany obszar jest w polu widzenia satelity przez czas rzędu minut. Przy wyższej orbicie - widzimy dany obszar dłużej, ale też o ile¶ tysięcy transponderów więcej. To by się dało rozwi±zać, ale czy kto¶ będzie skłonny wydać miliardy na takie zabawki? Raczej będ± skłonni przyj±ć utratę jednego czy drugiego samolotu co jaki¶ czas, bo tak taniej...

Amerykanie nad czym¶ takim pracuj±.
http://en.wikipedia.org/wiki/Next_Generation_Air_Transportation_System
--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2014-03-25 21:45:32
Autor: nowyr
Transponder

"OGONek~" <spamerzy@wszyskichkrajów.$%*&&(.sie> wrote in message news:lgs22n$pag$1pippin.nask.net.pl...

[...]

Czasem kraje używaj± samolotów do niejawnych przelotów, takich z broni± dla różnych bojówek, czasem transportuj± terrorystów, dysydentów, czasem złoto, a czasem materiały radioaktywne i chc± mieć możliwo¶ć wył±czenia tych systemów. Jak widać mimo wył±czenia co¶ się do końca nie wył±czyło. Pytanie czemu się nie wył±czyło? Czyżby był backdoor? Pytanie dalej id±ce czy w F16 też s± takie ficzery?

Data: 2014-03-26 08:30:37
Autor: OGONek~
Transponder
Użytkownik "nowyr" <dk@yr.pl> napisał w wiadomo¶ci news:5331eaef$0$2363$65785112news.neostrada.pl...

[...]

To niech sobie je wył±cz± na stałe przed lotem. Mi chodzi o cywilne maszyny używane zgodnie z przeznaczeniem a nie do tajnych misji.
Przecież nie domagamy się by B2 miał na stałe wł±czony transponder ;-))

--
OGONek~

Data: 2014-03-26 16:01:36
Autor: nowyr
Transponder

"OGONek~" <spamerzy@wszyskichkrajów.$%*&&(.sie> wrote in message news:lgtvn6$1uk$1pippin.nask.net.pl...

[...]

Ale po to się reanimuje trupy linii lotniczych żeby mieć dzwi do niejawnych przelotów lub transportu niejawnego. Inaczej taki LOT, jak mniemam, byłby na ¶mietniku historii. Cały kłopot w tym, że te systemy musz± mieć możliwo¶ć skutecznego wył±czenia, a wariat pilot zawsze się kiedy¶ znajdzie.

Transponder