Transponder

Data: 2014-03-25 15:10:31
Autor: /dev/SU45
Transponder

To chciałbym zapoczątkować wymianę zdań na temat dlaczego w samolotach
nie ma transponderów np. awaryjnych których się nie da wyłączyć.
Pancerne drzwi do kokpitu dało się wprowadzić a byle terrorysta może
wyłączyć transponder. Przecież to nielogiczne.

Możliwość odłączenia jest ze względu na np pożar, zwarcie, albo uszkodzenie gdyby (co mało prawdopodobne ale jednak) transponder zakłócał wykrywanie innych samolotów.

Oprócz tego dotąd ogólne podejście było na 100% zaufanie wobec pilota. To się zmienia, i cała ta sprawa sugeruje że automatyzacja zacznie eliminować pilotów.

Data: 2014-03-25 15:15:22
Autor: OGONek~
Transponder
Użytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisał w wiadomości news:53318e57$0$2374$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Pożar mnie nie przekonuje. Mógłby być jeden wyłączalny przez pilota i drugi awaryjny który by się uruchamiał po zaniku sygnału z pierwszego i by był niewyłączalny.
Ktoś tu zadał pytanie czy flight recordery tez są wyłączalne bezpiecznikami?

--
OGONek~

Data: 2014-03-25 15:55:08
Autor: /dev/SU45
Transponder

Pożar mnie nie przekonuje. Mógłby być jeden wyłączalny przez pilota i
drugi awaryjny który by się uruchamiał po zaniku sygnału z pierwszego i
by był niewyłączalny.

Transponder musi być wyłączany po wylądowaniu, by nie wprowadzać zamieszania. Zapewne zostaną zmienione przepisy, z tym że najpewniej wprowadzą obowiązek ciągłych komunikatów ACARS a nie transponderów, bo ich i tak nie byłoby widać na srodku oceanu.

Ktoś tu zadał pytanie czy flight recordery tez są wyłączalne
bezpiecznikami?

To zależy od typu samolotu, w wielu typach ponoć tak jest.

Data: 2014-03-26 01:06:08
Autor: Kris
Transponder
W dniu wtorek, 25 marca 2014 15:55:08 UTC+1 u¿ytkownik /dev/SU45 napisa³:
> Kto¶ tu zada³ pytanie czy flight recordery tez s± wy³±czalne
> bezpiecznikami?
To zale¿y od typu samolotu, w wielu typach ponoæ tak jest.

Nawet jak odnajd± czarne skrzynki z tego samolotu to za du¿o siê nie dowiedz± bo ponoæ rejestrowane s± dwie ostatnie godziny lotu a samolot lecia³ po znikniêciu z radaru podobno nawet 8 godzin. Czyli kluczowy moment(zmiana kursu) nie bêdzie zarejestrowany.
Z drugiej jednak strony- wyprowad¼cie mnie z b³êdu je¶li siê mylê bo ale te czarne skrzynki to co¶ na wzór dysku twardego? Je¶li tak i dane s± nadpisywane w zakresie 2 godzin to nawet tak nadpisane dane mo¿na próbowaæ odzyskaæ. Dobrze kombinuje?

Data: 2014-03-26 09:22:34
Autor: OGONek~
Transponder

U¿ytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:92653b11-f78b-4967-8aeb-5655b34b6e6dgooglegroups.com...
[...]

Chyba nie do koñca. To raczej nie s± dyski magnetyczne (tak przynajmniej widzia³em na szajsnational) tylko karty pamiêci (flash?). I raczej w nich jak nadpiszesz to poprzednia zawarto¶æ znika.

--
OGONek~

Data: 2014-03-26 16:02:58
Autor: nowyr
Transponder

"Kris" <kszysztofc@gmail.com> wrote in message news:92653b11-f78b-4967-8aeb-5655b34b6e6dgooglegroups.com...
> [...]

Nawet jak odnajd± czarne skrzynki z tego samolotu to za du¿o siê nie dowiedz± bo ponoæ rejestrowane s± dwie ostatnie godziny lotu a

Godzina rozmów i ponad dobê danych telemetrycznych. O ile nie wy³±czy³ skrzynek

Data: 2014-03-26 08:29:00
Autor: OGONek~
Transponder

Użytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisał w wiadomości news:533198cc$0$2149$65785112news.neostrada.pl...

Transponder musi być wyłączany po wylądowaniu, by nie wprowadzać zamieszania.

To nie stanowi żadnego problemu technicznego. Działanie może byc automatycznie uzależnione od prędkości i/lub wysokości.

Zapewne zostaną zmienione przepisy, z tym że najpewniej wprowadzą obowiązek ciągłych komunikatów ACARS a nie transponderów, bo ich i tak nie byłoby widać na srodku oceanu.

Tu coś jest na rzeczy. Ale chyba lepiej żeby obydwa systemy działały. Ciekawi mnie czy satelity nie mogą odbierac sygnałów transponderów.

Ktoś tu zadał pytanie czy flight recordery tez są wyłączalne
bezpiecznikami?

To zależy od typu samolotu, w wielu typach ponoć tak jest.

No to to już jest mega dziwne.

--
OGONek~

Data: 2014-03-26 10:19:18
Autor: /dev/SU45
Transponder

Tu coś jest na rzeczy. Ale chyba lepiej żeby obydwa systemy działały.
Ciekawi mnie czy satelity nie mogą odbierac sygnałów transponderów.

No nie, to zupełnie inna zasada działania i inne częstotliwości, anteny itd.

Data: 2014-03-26 10:59:02
Autor: OGONek~
Transponder
Użytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisał w wiadomości news:53329b96$0$2229$65785112news.neostrada.pl...

Tu coś jest na rzeczy. Ale chyba lepiej żeby obydwa systemy działały.
Ciekawi mnie czy satelity nie mogą odbierac sygnałów transponderów.

No nie, to zupełnie inna zasada działania i inne częstotliwości, anteny itd.

Skoro podsłuchują większość transmisji naziemnych to chyba tego też słuchają niejako przypadkiem? (ehelon)

--
OGONek~

Data: 2014-03-26 16:04:38
Autor: nowyr
Transponder

"OGONek~" <spamerzy@wszyskichkrajów.$%*&&(.sie> wrote in message news:lgu8d6$633$1pippin.nask.net.pl...
[...]

Tak ale te fale rozchodzą się po liniach prostych. Zasięg kilkaset km z wysokości przelotowej. Dalej nie usłyszysz.

Data: 2014-03-27 10:41:49
Autor: Tomek
Transponder
W dniu 2014-03-26 10:19, /dev/SU45 pisze:

[...]

CzÄ™stotliwość czy anteny nie byÅ‚yby problemem dla satelitów - raczej pojemność systemu. Jest dosyć sporo samolotów  w każdej chwili w powietrzu a satelita nawet na niskiej orbicie widzi obszar o promieniu kilku tysiÄ™cy kilometrów, a dany obszar jest w polu widzenia satelity przez czas rzÄ™du minut. Przy wyższej orbicie - widzimy dany obszar dÅ‚użej, ale też o ileÅ› tysiÄ™cy transponderów wiÄ™cej. To by siÄ™ daÅ‚o rozwiÄ…zać, ale czy ktoÅ› bÄ™dzie skÅ‚onny wydać miliardy na takie zabawki? Raczej bÄ™dÄ… skÅ‚onni przyjąć utratÄ™ jednego czy drugiego samolotu co jakiÅ› czas, bo tak taniej...

Data: 2014-03-27 18:30:58
Autor: Bruno
Transponder
Dnia Thu, 27 Mar 2014 10:41:49 +0100, Tomek napisa³(a):

W dniu 2014-03-26 10:19, /dev/SU45 pisze:

Tu co¶ jest na rzeczy. Ale chyba lepiej ¿eby obydwa systemy dzia³a³y.
Ciekawi mnie czy satelity nie mog± odbierac sygna³ów transponderów.

No nie, to zupe³nie inna zasada dzia³ania i inne czêstotliwo¶ci,
anteny itd.

Czêstotliwo¶æ czy anteny nie by³yby problemem dla satelitów - raczej pojemno¶æ systemu. Jest dosyæ sporo samolotów  w ka¿dej chwili w powietrzu a satelita nawet na niskiej orbicie widzi obszar o promieniu kilku tysiêcy kilometrów, a dany obszar jest w polu widzenia satelity przez czas rzêdu minut. Przy wy¿szej orbicie - widzimy dany obszar d³u¿ej, ale te¿ o ile¶ tysiêcy transponderów wiêcej. To by siê da³o rozwi±zaæ, ale czy kto¶ bêdzie sk³onny wydaæ miliardy na takie zabawki? Raczej bêd± sk³onni przyj±æ utratê jednego czy drugiego samolotu co jaki¶ czas, bo tak taniej...

Amerykanie nad czym¶ takim pracuj±.
http://en.wikipedia.org/wiki/Next_Generation_Air_Transportation_System
--
Pozdrawiam!