Trwa³e p³yty DVD?

Data: 2009-08-28 01:51:39
Autor: Konrad Kosmowski
Trwa³e p³yty DVD?
** XYZ <junk@mail.bin> wrote:

Jakie odporne na starzenie p³yty DVD-R(W) i DVD+R(W) polecacie? Czy trwa³o¶æ
danych jest zale¿na of formatu zapisu -/+?

Ale chodzi o backup? No¶niki optyczne to nie jest najlepszy pomys³ - albo
tasiemka albo storage dyskowy. Ten drugi jest bardziej osi±galny w warunkach
domowych.

Po prostu p³yty jakie by nie by³y to trzeba je weryfikowaæ czy nadal s±
czytelne i utrzymywaæ na nich nadmiar kopii.

No ale tak ¿eby by³o konstruktywnie to jakie wide³ki tego starzenia
zak³adasz/wymagasz?

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2009-08-28 02:04:04
Autor: XYZ
Trwa³e p³yty DVD?
On 2009-08-28 01:51, Konrad Kosmowski wrote:
** XYZ<junk@mail.bin>  wrote:

[...]

Mam wszystko na dyskach od kilku lat i od tego czasu nie nagra³em ani jednej p³yty... Ale chodzi raczej o zastosowania domowe. Chcê po prostu zgraæ kilka mniej wa¿nych rzeczy na p³ytê. W ogóle nie wiem, jakie marki siê teraz licz± i co warto kupiæ. Patrzy³em na Allegro i widzê, ¿e wszystki w³a¶ciwie w tej samej cenie, ¿adnych superwytrzyma³ych ze z³ota, itp. nie ma.

Chcia³bym, ¿eby by³y czytelne za 5 lat.

Data: 2009-08-28 02:11:23
Autor: GLaF
Trwa³e p³yty DVD?
Dnia Fri, 28 Aug 2009 02:04:04 +0200, XYZ napisa³(a):

Patrzy³em na Allegro i widzê, ¿e wszystki w³a¶ciwie w tej samej cenie, ¿adnych superwytrzyma³ych ze z³ota, itp. nie ma.

Poszukaj no¶ników "mame" lub "mama". Trochê ciê¿ko mo¿e byæ wyguglaæ.

--
GLaF

Data: 2009-08-28 15:16:44
Autor: GLaF
Trwa³e p³yty DVD?
Dnia Fri, 28 Aug 2009 02:11:23 +0200, GLaF napisa³(a):

Poszukaj no¶ników "mame" lub "mama". Trochê ciê¿ko mo¿e byæ wyguglaæ.

Znalaz³em:
http://www.magnetic.com.pl/oferta/mame.html

--
GLaF

Data: 2009-08-28 04:13:50
Autor: Tiber
Trwa³e p³yty DVD?
Silly, silly XYZ nabazgra³u:

Mam wszystko na dyskach od kilku lat i od tego czasu nie nagra³em ani
jednej p³yty... Ale chodzi raczej o zastosowania domowe. Chcê po
prostu zgraæ kilka mniej wa¿nych rzeczy na p³ytê.

Ja u¿ywam TDK-ów 16x (plusów, minusów, wsio ryba) i sobiê chwalê. Na jakie¶ 160+ wypalonych w ci±gu ostatnich trzech lat, jak na razie wiem o jednej p³ycie na której jeden plik uleg³ uszkodzeniu. Dosyæ czêsto tasujê p³ytami.
AFAIK nie ma jakich¶ specjalnych p³yt-cud - trzeba unikaæ uszkodzeñ mechanicznych, nie wystawiaæ na s³oñce i mieæ szcze¶cie nie trafiæ na jak±¶ partiê z odrzutu.

Chcia³bym, ¿eby by³y czytelne za 5 lat.

Powiem ci za 2-3 lata :)

--
tbr

Data: 2009-08-28 08:43:45
Autor: Kot Prezydenta
Trwa³e p³yty DVD?

U¿ytkownik "Tiber" <pra_anime@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:h77egv$u1s$1news.onet.pl...

[...]

No tomasz szczê¶cie bo TDK to tylko nazwa, nie produkuj± p³ytek a jedynie kupuja u ró¿nych dostawców, czasem ich p³ytki sa rozpoznawane jako ricoh, czasem sony czasem no name - zale¿y na co trafisz. ja osobi¶cie unikam TDK - kupuje verbatimy (czyli )mitsubishi chemicals

AFAIK nie ma jakich¶ specjalnych p³yt-cud - trzeba unikaæ uszkodzeñ mechanicznych, nie wystawiaæ na s³oñce i mieæ szcze¶cie nie trafiæ na jak±¶ partiê z odrzutu.

Po co liczyæ na szcze¶cie ;-)

Data: 2009-08-28 21:07:23
Autor: Marcin Kocur
Trwa³e p³yty DVD?
Osoba Kot Prezydenta napisa³a na pl.comp.pecet:

No tomasz szczê¶cie bo TDK to tylko nazwa, nie produkuj± p³ytek a
jedynie kupuja u ró¿nych dostawców, czasem ich p³ytki sa rozpoznawane
jako ricoh, czasem sony czasem no name - zale¿y na co trafisz.

Znaczy TDK pokazuje D21? Z tego co ja wiem, Sony te¿ nie produkuje
p³yt - najczê¶ciej kupuj± od Taiyo Yuden i Prodisca.

ja osobi¶cie unikam TDK - kupuje verbatimy (czyli )mitsubishi chemicals

Ach, no tu siê popisa³e¶. Z jednokrotnie nagrywalnych MKM nie widzia³em
jeszcze nigdy. Dla kupuj±cych Verbatima ¶ci±ga:

Przy samym otworze w ¶rodku p³yty jest w plastiku wyt³oczony kod.
Przyk³adowe kody:
  PAH637JA31035535 6 to CMC (kod zaczyna siê od kilku literek)
 4254F1213+04308C10 to Prodisc (+ lub - w ¶rodku kodu)
 5007 512 +R C B 10930 to Moser Baer India
 VI4417KA144652 Singapur (kod zaczyna siê od V)

Marcin Kocur

Data: 2009-08-28 21:11:51
Autor: Marcin Kocur
Trwa³e p³yty DVD?
Osoba Marcin Kocur napisa³a na pl.comp.pecet:

[...]

Zapomnia³em dodaæ, powy¿sze dotyczy plusów (pewne oprócz prodisca i
singapuru, ale nie sprawdza³em nigdy).

Na Tajwanie s± 2 fabryki, Prodisca i CMC, tak¿e p³yty z napisem Made in
Taiwan mog± byæ z 2 ró¿nych fabryk.

Moser Baer India to oczywi¶cie Made in India (bardzo dobre, ale nie na
stacjonarki)

Made in Japan to Taiyo Yuden (s³abe, ale nie tragiczne)
Prodisci s± dobre, ale szybko siê psuj± po zarysowaniu.

CMC najlepsze do stacjonarek.

Jak kogo¶ interesuje wiêcej, czytaæ od koñca
http://forum.cdrinfo.pl/f28/verbatim-dvd-r-x16-57886/index74.html

Marcin Kocur

Data: 2009-08-29 16:22:02
Autor: Tiber
Trwa³e p³yty DVD?
Silly, silly Kot Prezydenta nabazgra³u:

AFAIK nie ma jakich¶ specjalnych p³yt-cud - trzeba unikaæ uszkodzeñ
mechanicznych, nie wystawiaæ na s³oñce i mieæ szcze¶cie nie trafiæ na
jak±¶ partiê z odrzutu.

Po co liczyæ na szcze¶cie ;-)

No patrz, a ja s³ysza³em kiedy¶ opowie¶ci o tym, ¿e Verbatim siê "popsu³", ¿e ponoæ CD jest spoko, ale DVD to ju¿ bywa loteria. I w czyje opowie¶cie mam wierzyæ?
Pisz±c o TDK-ach nie pisa³em z pozycji jakie¶ znawcy wiedzy tajemnych i supereksperta, ale ZU, który niestety z TDK-em ma takie do¶wiadczenia, a nie inne. Nie widzê problemu z ewentualn± powtarzalno¶ci± tych do¶wiadczeñ.

--
tbr

Data: 2009-08-28 13:49:17
Autor: Marcin
Trwa³e p³yty DVD?
Tiber pisze:
Silly, silly XYZ nabazgra³u:

[...]

Ja równie¿ wypala³em na TDK (b³êkitnych) i z³ego s³owa nie powiem na nie, cena dobra, wachlowa³em nimi te¿ sporawo i dzia³aj±.

Data: 2009-08-28 14:34:46
Autor: Mikolaj Tutak
Trwa³e p³yty DVD?
Marcin wrote:

Ja równie¿ wypala³em na TDK (b³êkitnych) i z³ego s³owa nie powiem na
nie, cena dobra, wachlowa³em nimi te¿ sporawo i dzia³aj±.

Czyli nie masz nic do powiedzenia. Nawet nie wiesz od ktorego producenta trafi³e¶ p³yty. P³yta TDK znaczy mniej wiêcej tyle co niebieski samochód.

      Miko³aj

Data: 2009-08-28 16:34:45
Autor: Marcin
Trwa³e p³yty DVD?
Mikolaj Tutak pisze:
Marcin wrote:

[...]

Mo¿e i tak , ale siê nie zawiod³em na tych p³ytach:)

Data: 2009-08-28 16:41:49
Autor: Mikolaj Tutak
Trwa³e p³yty DVD?
Marcin wrote:

[...]

Czasami TDK kupuje dobre no¶niki czasami gówniane (np. CMC). Kwestia szcze¶cia.

      Miko³aj

Data: 2009-08-28 20:57:37
Autor: Marcin Kocur
Trwa³e p³yty DVD?
Osoba Mikolaj Tutak napisa³a na pl.comp.pecet:

Czasami TDK kupuje dobre no¶niki czasami gówniane (np. CMC). Kwestia
szcze¶cia.

¯eby by³o zabawniej, Verbatimy od CMC to jedyne jakich teraz u¿ywam, bo
po prostu najlepiej czytaj± siê we wszystkich stacjonarkach.

A co do pytania autora w±tku, mo¿e te:
http://www.tdk-media.eu/index.php?id=49&lang=pl

Z tym, ¿e nie mia³em przyjemno¶ci testowaæ. Natomiast do d³ugotrwa³ego
archiwizowania danych na no¶nikach optycznych s³u¿y DVD-RAM. Z
Panasonica za ~7z³ kiedy¶ kupi³em. Niez³a technologia, dzia³a jak
pendrive ;]
Marcin Kocur

Data: 2009-08-31 11:47:52
Autor: ±æê³ñ󶼿
Trwa³e p³yty DVD?
Napisz cos blizej.
JaC

-- -- -

Data: 2009-08-31 20:29:21
Autor: Marcin Kocur
Trwa³e p³yty DVD?
Osoba ±æê³ñ󶼿 napisa³a na pl.comp.pecet:

Napisz cos blizej.
JaC

http://pl.wikipedia.org/wiki/DVD-RAM#Spos.C3.B3b_nagrywania

Marcin Kocur

Data: 2009-09-02 21:37:10
Autor: tomekr
Trwa³e p³yty DVD?
Mikolaj Tutak pisze:
Marcin wrote:

Czyli nie masz nic do powiedzenia. Nawet nie wiesz od ktorego producenta trafi³e¶ p³yty. P³yta TDK znaczy mniej wiêcej tyle co niebieski samochód.

Wprost przeciwnie. TDK oznacza kontrolê jako¶ci, jak partia p³yt od danego (rzeczywistego) producenta nie przejdzie, to na pewno nie bêdzie sprzedawana jako TDK... tylko jako jaki¶ inny producent.

Data: 2009-08-28 16:52:51
Autor: Doxent
Trwa³e p³yty DVD?
Ale chodzi o backup? No¶niki optyczne to nie jest najlepszy pomys³ - albo
tasiemka albo storage dyskowy. Ten drugi jest bardziej osi±galny w warunkach
domowych.

w tasiemki bym siê nie bawi³. SSD niemaltretowany powinien byæ wieczny. Niektóre firmy chwal± siê trwa³o¶ci± 170 lat na swoje dyski. Swoj± drog± ROHS skróci ten czas do 3-4 lat niestety wiêc trzeba je powielaæ co jaki¶ czas na nowo.
Najlepiej te¿ posiadaæ kilka komputerów tylko na sk³adowanie danych. Wa¿ne dane trzymaæ na kilku ma³o u¿ywanych dyskach. Prawdopodobieñstwo, ¿e padn± wszystkie na raz jest niewielkie.

Data: 2009-08-28 17:58:31
Autor: lamer
Trwa³e p³yty DVD?
U¿ytkownik "Doxent" <doxent@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:h78r01$7kt$1inews.gazeta.pl...

w tasiemki bym siê nie bawi³. SSD niemaltretowany powinien byæ wieczny. Niektóre firmy chwal± siê trwa³o¶ci± 170 lat na swoje dyski.

Czyli produkuj± ju¿ te dyski od 170 lat? :> Bo chwaliæ niezweryfikowanymi danymi to siê mo¿na...

lamer

Data: 2009-09-02 00:07:51
Autor: Arek
Trwa³e p³yty DVD?
lamer napisa³(a) w wiadomo¶ci: ...
[...]

Mo¿na próbowaæ teoretycznie oszacowaæ trwa³o¶æ informacji na podstawie
jej degradacji w ci±gu krótszego czasu. ¦liski temat ale próbuj±.

Lub marketingowo tak: http://pl.wikipedia.org/wiki/MTBF
Dyski pomêczyæ przez rok, zobaczyæ ile padnie i wyznaczyæ odpowiednio
du¿y MTBF... np. 170 lat.

Arek

Data: 2009-09-02 06:35:05
Autor: Michal Kawecki
Trwa³e p³yty DVD?
Dnia Wed, 2 Sep 2009 00:07:51 +0200, Arek napisa³(a):

lamer napisa³(a) w wiadomo¶ci: ...
[...]

Ale to nie oznacza bynajmniej, ¿e jaki¶ dysk bêdzie dzia³a³ 170 lat,
tylko ¿e prawdopodobieñstwo jego uszkodzenia w za³o¿onym czasie ¿ycia
produktu bêdzie wynosi³o ile¶ tam procent. Ten czas w przypadku dysków
twardych ustala siê do obliczeñ z regu³y na 5 lat.
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadaj±c na priv zmieñ px na pl/

Data: 2009-08-28 18:08:04
Autor: Konrad Kosmowski
Trwa³e p³yty DVD?
** Doxent <doxent@gazeta.pl> wrote:

[...]

W³a¶nie to powielanie co jaki¶ czas mia³em na my¶li. Moim zdaniem w backupie
chodzi o to aby mieæ dwie kopie - jak jedna zawiedzie to druga jest w odwodzie.

Czyli w praktyce oznacza to, ¿e CA£¡ kolekcjê np. zdjêæ trzymamy na dysku
(dyskach) komputera i okresowo wykonujemy kopiê na inny no¶nik. Okresowo te¿
nale¿a³oby sprawdziæ czy dane na innym no¶niku nadal s± takie same jak na
dysku.

No i teraz rozbija siê o ten inny no¶nik - p³yty jest ciê¿ko weryfikowaæ
automatem bo trzeba je zmieniaæ.

Najlepiej te¿ posiadaæ kilka komputerów tylko na sk³adowanie danych. Wa¿ne
dane trzymaæ na kilku ma³o u¿ywanych dyskach. Prawdopodobieñstwo, ¿e padn±
wszystkie na raz jest niewielkie.

No dok³adnie o to mi chodzi. Moim zdaniem dobrym rozwi±zaniem jest zewnêtrzny
dysk albo domowy NAS. Wtedy wykonanie i weryfikacja kopii jest dosyæ prosta -
odpalamy i po kilku godzinach jest gotowe. Wa¿ne, ¿e nie musimy tego obs³ugiwaæ
rêcznie.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2009-08-29 00:06:36
Autor: XYZ
Trwa³e p³yty DVD?
On 2009-08-28 16:52, Doxent wrote:
[...]

Mówisz o SSD czy HDD? Dlaczego skróci? Co trzeba powielaæ na nowo?

Data: 2009-09-02 12:51:51
Autor: Wiktor S.
Trwa³e p³yty DVD?
[...]

Dlaczego skróci?

Poczytaj o ROHS. Trwa³o¶æ elektroniki "bezo³owiowej" jest znacznie ni¿sza. Co z tego, ¿e zapis na dysku ma trwa³o¶æ 170 lat jak elektronika dysku padnie po dziesiêciu.

Co trzeba powielaæ na nowo?

Dyski.

Ogólnie urz±dzenia elektroniczne s± dzi¶ znacznie mniej trwa³e ni¿ kiedy¶. Stare radio przedwojenne ze strychu bêdzie nadal sprawne, a p³yta g³ówna z 2000 roku, je¶li trafi³o na lewe kondensatory, praktycznie nie ma prawa dzisiaj dzia³aæ.

--
Azarien

Trwa³e p³yty DVD?