Trwałe przechowywanie danych

Data: 2009-03-27 22:31:03
Autor: Piotr Ciążyński
Trwałe przechowywanie danych
Witam uprzejmie.
Jakie są sposoby trwałego ale amatorskiego przechowywania danych?
Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania danych?

Data: 2009-03-28 00:13:53
Autor: Michal Bien
 Piotr Ciążyński pisze:
[...]

Amatorsko to nic barziej sensownego od dobrze przechowywanych
i nagranych na dobrym nośniku DVDR/CDR raczej nie znajdziesz. Teraz
prakycznie nie ma już chyba w handlu występująch kiedyś CDR ze złotawym
spodem (np: Kodaka) z deklarowanym okresem przechowywania danych 100
lat. Typowe nośniki optyczne nagrywalne mają żywotność rzędu 10 lat.
Zanim minie 2/3 tego okresu pewnie i tak przeniesiesz wszystko na
nośniki HD następnej generacji. W zeszłym roku robiłem porządki w
archiwach i bez problemu odczytywały się moje pierwsze CDR (BTC nic
specjalnego) z 1996/1997 r. Szukaj po prostu porządnych nośników
CDR/DVDR z długim czasem przechowywania deklarowanym przez producenta
oraz nie wypełniaj ich po brzegi danymi, tylko dodawaj dane naprawcze
z algorytmu reed-salomona itp. - choćby parchive 2.0 albo bardzo dobrze
nadający się do dużej liczby małych plików ICE ECC - przy okazji
wykorzystuje doskonale wszystkie 2/4 rdzenie - polecam. W zależności od
stopnia "paranoi" możesz rzeznaczyć na dane naprawcze 10-50% oraz
oczywiście najważniejsze dane nagrywać na więcej niż jednym nośniku.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-03-28 00:59:20
Autor: Kamikazee

Do tego można jeszcze dorzucić dane korekcyjne do płyt wykorzystując program   dvdisaster http://dvdisaster.net/

Data: 2009-03-28 05:27:41
Autor: januszek
Kamikazee napisał(a):

Do tego można jeszcze dorzucić dane korekcyjne do płyt wykorzystując program   dvdisaster http://dvdisaster.net/

Możesz napisać jak się tego używa?

j.

--
"Można wysnuć wniosek, że przyszłością gier są małe opalizujące krążki - płyty kompaktowe. Głównym tego powodem jest nieopłacalność skopiowania takiej gry nagranej na CD-ROM." (Gambler 00/1993)

Data: 2009-03-28 15:37:04
Autor: Kamikazee
januszek pisze:
Możesz napisać jak się tego używa?

Program tworzy dane korekcyjne dla obrazu ISO. Możesz utworzyć oddzielny plik korekcyjny bądź "wkleić dane" do obrazu płyty aby wypełnić całą pojemność docelowego nośnika. Więcej w instrukcji na stronie programu.

--
http://kamikaze.mp.waw.pl/
Gaz pieprzowy, obezwładniający, łzawiący, który wybrać?

Data: 2009-03-28 14:19:28
Autor: Michal Bien
Kamikazee pisze:

Do tego można jeszcze dorzucić dane korekcyjne do płyt wykorzystując
program  dvdisaster http://dvdisaster.net/

Zanim wczytam się dokładniej - ten program tworzy raz, który
następnie zostaje wypalony dowolną aplikacją, tak? Ciekawy projekt,
minus niestety, że do standardowego czasu tworzenia danych naprawczych
dochodzi jeszcze konieczność utworzenia obrazu 4,7/9 GB i przerzucenie
tych danych w inne miejsce dysku, w optymistycznym wariancie na inny
dysk. Długo z tym schodzi w praktyce od zaznaczenia danych do gotowości
obrazu do wypalenia dla ~4 GB danych?

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-03-28 15:47:23
Autor: Kamikazee
Michal Bien pisze:
[...]

Dla programu potrzebny jest obraz ISO (zgrany z płyty lub wygenerowany programem do wypalania płyt). Dane korekcyjne mogą zostać "wklejone" w plik ISO bądź zapisane w oddzielnym pliku korekcyjnym. Dla ok. 120 MB danych plik generował się ok. 30 sekund.

Data: 2009-03-28 16:46:38
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sat, 28 Mar 2009 15:47:23 +0100, Kamikazee napisał(a):

Michal Bien pisze:
[...]

Z tego co widziałem w opisach plik korekcyjny można wygenerować
bezpośrednio z nośnika, bez tworzenia .iso.
--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2009-03-28 17:38:39
Autor: Kamikazee

Nie da się http://dvdisaster.net/en/howtos23.php?way=1&expand=0

Data: 2009-03-28 12:13:59
Autor: doom3

Użytkownik "Michal Bien" <mbien@uw.edu.pl.invalid> napisał w wiadomości news:gqjn4m$ek1$1mx1.internetia.pl...

[...]

Wszystko fajnie, ale co kiedy uszkodzeniu (rysy itp) ulegly pierwsze sektory plyty i TOC jest nie do odczytania ?
Reszta sprawna, ale bez TOC prawie zaden naped nie zainicjuje plyty...

--
doom3

Data: 2009-03-28 14:28:47
Autor: Michal Bien
doom3 pisze:

Wszystko fajnie, ale co kiedy uszkodzeniu (rysy itp) ulegly pierwsze sektory plyty i TOC jest nie do odczytania ?
Reszta sprawna, ale bez TOC prawie zaden naped nie zainicjuje plyty...

Dlatego pisałem o przechowywaniu najważniejszych danych w kilku
egzemplarzach. Skutecznie minimalizuje to taką ewentualność, choć przez
kilkanaście lat używania różnych nośników optycznych jeszcze się nie
spotkałem z sytuacją nieczytelnego TOC - niemożliwości rozpoznania
płyty. Uszkodzenia sektorów jak najbardziej - głębokie rysy (chyba emo
na tym praktykował), dziurki w nośniku (CDR Basfa ze srebrnym nadrukiem
w tym celowały) czy nawet częściowe zdarcie emulsji (przydaje się napęd
(ustawiony) x1-x2- jak najbardziej.

P.S.
MO fajna propozycja, tylko droga i mało popularna. Za 10-20 lat problem
może być nie z przechowywaniem danych, a ze znalezieniem DZIAŁĄJĄCEGO
napędu potrafiącego odczytać te dyski - trochę jak obecnie szukanie
działającego napędy dyskietek 8" (poprzednik 5,25").

Co do HDD - nie jestem zwolennikiem przechowywania danych przez dłuższy
czas w ten sposób. Zewnętrzne dyski HDD są idealne do przenoszenia dużej
ilości danych, BIEŻĄCE backupy, w tym różnicowe (sam ich do tego używam)
ale raczej tak sobie do DŁUGOTRWAŁEGO przechowywana danych - wystarczy
upadek takiego dysku (zdarza się) czy awaria by setki GB danych odeszły
do krainy wiecznych spinów, albo przynajmniej ich odzyskanie było
koszmarnie drogie. Poza tym AFAIR producenci w specyfikacji którą kiedyś
przeglądałem deklarowali przechowywanie danych na nośniku magnetycznym
rzędu 5 lat od chwili zapisu.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-04-04 17:20:37
Autor: Shooter
Michal Bien pisze:
[...]

Ja mam kilka płytek TDK DVD-R które są nie do odczytania, nagrywarka "mieli" długo i nic (nie da się oczytać listy plików i katalogów).
Płytki były nagrywane ok. 3 lata temu.
Czy to wskazuje na uszkodzenie TOC ?

--
Shooter

Data: 2009-04-05 15:57:52
Autor: gargamel
Órzytkownik "Shooter"napisał:
Ja mam kilka płytek TDK DVD-R które są nie do odczytania, nagrywarka "mieli" długo i nic (nie da się oczytać listy plików i katalogów).
Płytki były nagrywane ok. 3 lata temu.
Czy to wskazuje na uszkodzenie TOC ?

bo tak jest jak się kupuje tanie płytki (oszczędza się na warstwach ochronnych i jakosci materiału)
ja mam stare werbatimy i po 10 latach chodzą jak nowe:O)

Data: 2009-04-06 19:01:03
Autor: Shooter
gargamel pisze:

bo tak jest jak się kupuje tanie płytki (oszczędza się na warstwach ochronnych i jakosci materiału)
ja mam stare werbatimy i po 10 latach chodzą jak nowe:O)

Też mam takie i co z tego.
Jakie wg ciebie są więc te nie tanie i dobre płytki DVD ?

--
Shooter

Data: 2009-04-06 22:55:34
Autor: Leszek K.
Dnia Mon, 06 Apr 2009 19:01:03 +0200, Shooter napisał(a):

gargamel pisze:

[...]

verbatim miał jakieś 4 lata temu mocne wachnięcie w dół ale wrócił do
formy. TDK jakieś 2-3 lata remu zaczęło robić takie badziewie, że lepiej w
testach wychodziły jakieś hawki i inne groszowe płyty. Teraz kupuję tylko
Verbatimy i trzyletnie płyty nie wykazują wzrostu błędów. Dla sprawdzenia
kupiłem 10 szt. TDK DL. 8 było z miejsca do wyrzucenia. Dwie udało się
nagrać (z szybkością x2,4 (przy nominalnej x4)). Verbatimy DL o nominalnej
x8 nagrywa całkiem poprawnie x10.

Data: 2009-04-05 17:44:57
Autor: Michal Bien
Shooter <shooter@wywalto.op.pl> wrote:

Ja mam kilka płytek TDK DVD-R które są nie do odczytania, nagrywarka "mieli" długo i nic (nie da się oczytać listy plików i katalogów).
Płytki były nagrywane ok. 3 lata temu.
Czy to wskazuje na uszkodzenie TOC ?

    Wskazuje albo na powolne "konczenie sie" nagrywarki (sprawdz na nowej, bo teraz maja one cykl zycia ~2 lata i problemy zaczynaja sie od nie widzenia gorzej nagranych plyt albo dwuwarstwowych (mi jako pierwsze
przestala widzec DVD9 dostarczane co miesiac jako aktualizacja Lexa) albo rzeczywisce plyta zostala tak zle nagrana/ na tak zly nosnik, ze nie jest odczytywane nic, z TOC wlacznie. BTW:
Co do TDK. Tak samo jak Verbatim to juz nie jest zaden wyznacznik jakosci nosnikow. Verb np: juz nie sa tylko na swietnych Mitsubishi Chemicals - na czym to loteria. Tak samo TDK sa na niezlych nosnikach TDK i calkowicie szajsowatych MoserBearach, ktore mam problemy z odczytem (dziala korekcja
czytnika i zwolniony odczyt) juz zaraz po nagraniu i to raczej nagrywarka uchadzaca za jedna z lepszych - slynny BenQ/Pioneer DW1640. Dobra praktyka jest kupowanie w zaprzyjaznionym sklepie komputerowym jak im przyjdzie nowy szpindel/pudelko 1 sztuki i sprawdzanie DVDIdentifierem jaki jest to nosnuk oraz testowy zapis z kontrola ilosci PI/PIF. Dopiero jak oba czynniki wypadna poprawnie warto brac wiecej plyt z danej serii do archiwizacji (u mnie glownie malo instotne nagrania z tunera PVR), ajk ktos backupuje wazne dane to jak wspomniano - im wiecej kopii wykonanych roznymi technikami (onine/nosniki magnetyczne i optyczne + dane tekstowe wydruk) tym wieksze prawdopodobienstwo przetrwania proby czasu. --
Pozdrawiam, Michal Bien #GG: 351722 #ICQ: 101413938 JID: mbien@jabberpl.org

Data: 2009-03-28 01:00:43
Autor: Kamikazee
  Piotr Ciążyński pisze:
[...]

DVD-RAM
http://pl.wikipedia.org/wiki/DVD-RAM

Data: 2009-03-28 12:11:49
Autor: p0li
O->Dnia 2009-03-28 01:00:43 niejaki Kamikazee napisał:
  Piotr Ciążyński pisze:
[...]

DVD-RAM jest dobrym pomysłem - ale dodatkowo jak chcesz mieć jeszcze
większa pewność - dyski MO - czas przechowywania danych 50-70 lat

--
P0zdrawiam p0li     p0li(at)poczta.onet.pl
gg # 175936; icq# 16655815 skype: p0li_ten_jedyny

Data: 2009-03-28 12:29:14
Autor: JwZw
Użytkownik "p0li" <p0li@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gbvloowk5ym1.dlgp0li.z.dialoga...

[...]

I czym to przeczytasz za 50 lat, ba, nawet za 10 będą problemy. Jeśli nawet zachowasz napęd, to do czego go podłączysz. Do dzisiaj trzymam starego pentium III, który jeszcze obsługuje napędy 5.25", bo samo posiadanie napędu i tasiemki z odpowiednią końcówka, nie gwarantuje sukcesu na nowych płytach. A klienci wygrzebują takie archaizmy, że Wam się nie śniło. Ostatnio przyszła pani z trzema platfusami 360KB, na których miała swoją pracę dyplomową z 1988 roku - odzyskałem 100% zapisu. To były niezniszczalne dyskietki firmy Noname ;-)

Moją metodą na długowieczną archiwizację jest dodatkowy dysk w szafie. Dysk ten zmieniam średnio raz na 2-3 lata na odpowiednio większy i nowszy.

Data: 2009-03-28 17:58:56
Autor: Grzegorz Krukowski
On Sat, 28 Mar 2009 12:29:14 +0100, "JwZw" <jwzw@interiaaa.pl> wrote:

[...]

IDE żyje już około ~20 lat, SATA jest z nim kompatybilne. SCSI żyje
dłużej. O ile napęd jest widziany jako dysk (czyli nie potrzeba
sterowników), to przyszłość napędów opartych o te interefejsy nie jest
zła.
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-21 20:39:35
Autor: Michal Bien
Grzegorz Krukowski pisze:

[...]

A próbowałeś tak podłączyć do nowo sprzedawanej płyty głównej (niektóre
już chyba nawet nie mają PATA) np: dysk 20 MB MFM?
Teoretycznie się da, w praktyce przy takim podłączeniu wychodzi mnóstwo
problemów i wychodzi na to, że bez starej płyty nie zadziała.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-03-28 20:57:29
Autor: Grzegorz Krukowski
Trwałe przechowywan ie danych
On Sat, 21 Mar 2009 20:39:35 +0100, Michal Bien
<mbien@uw.edu.pl.invalid> wrote:

Grzegorz Krukowski pisze:

[...]

Próbowałem podłączyć jakiegoś 2,5'' Tidbita (20 lub 40 MB) od Amigi600
i zadziałał. Ale ja mam nadzieję, że ktoś kto planuje długie przechowywanie również
zatroszczy się o odpowiedni kontroler a nie ten wbudowany w płytę. W
*tej* chwili decydowanie się na IDE jest bez przyszłości, warto
zaopatrzyć się w najnowszy sprzęt na SATA. Za to warto zaopatrzyć się
w dobry kontroler IDE na PCIE, jak ma się sprzęt na IDE.
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-21 22:09:25
Autor: Michal Bien
Grzegorz Krukowski pisze:

[...]

No dobrze. Ale odpowiedz na pytanie - sam jestem ciekawy jak wygląda
praktyka. Bo dyski 2,5", Amiga600 itp to "trochę" inna epoka niż
3,5" czy 5,25" MFM 20 MB i współczesne płyty główne. Stawiam na to, że
nie zadziała - nie będzie widziany, ale chętnie usłyszę to od kogoś, kto
to zrobił w rzeczywistości.

[...]

No widzisz - a na tej grupie jak narzekałem, że współczesne płyty
główne mają bardzo mało PCI 2.x to zjechano mnie, że przeciętnemu
użytkownikowi więcej niż dwa niepotrzebne, a zasadniczo to wszystko,
włącznie z kartą graficzną i tak ma na mobo :>

Inna spraw, że jak już pisałem - backup na HDD jest fajny i wygodny na
bieżące dane. Do długotrwałego przechowywania nie za bardzo się nadaje.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-03-28 22:17:40
Autor: Grzegorz Krukowski
Trwałe przechowywan ie danych
On Sat, 21 Mar 2009 22:09:25 +0100, Michal Bien
[...]

No ale dysk MFM to był chyba ESDI - dwie taśmy? IDE miało być z tym
kompatybilne?

BTW. Mam takego dyska, mam nawet kontroler ale na ISE ;) Jak
wyciągałem go to na pewno działał (~4 lata temu). Dokumentacje
protokołu w necie są, dołożyć mikorokontroler, USB po drugiej stronie
i wio ;)
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-21 22:22:06
Autor: Michal Bien
Grzegorz Krukowski pisze:

No ale dysk MFM to był chyba ESDI - dwie taśmy? IDE miało być z tym
kompatybilne?

Nie mówię o tym konkretnym dysku 2,5" o którym wspomniano w wątku,
raczej o popularne w latach 80. HDD - 20 MB Seagate MFM - numeru już nie
pamiętam. NA płycie z wlutowanym 80286 całe 8 MHz kontroler IDE miał
specjalne tryby i ustawienia dla tych dysków. Wątpię czy kontrolery IDE
na współczesnych płytach głównych mają tak daleko zachowaną
kompatybilność w dół, choć być może się mylę - dlatego pytam.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-03-28 22:44:15
Autor: Grzegorz Krukowski
Trwałe przechowywan ie danych
On Sat, 21 Mar 2009 22:22:06 +0100, Michal Bien
<mbien@uw.edu.pl.invalid> wrote:

A pamiętasz ile kabli szło do dysku oprócz zasilania? Jeżeli były dwie
taśmy to to był dysk ST-506/ESDI i to jest zupełnie coś innego jak
IDE. Z drugiej strony teraz się doczytałem, że IDE na początku miało
być jakoś-tam programowo kompatybilne z ESDI. Może (bo nie wiem, za
mały wtedy byłem) wtedy robiono też dyski wielointerfejsowe. Możliwe,
że kontroler na płycie był uniwersalny i obsługiwał ESDI/IDE? Ja w
każdym razie łączę określenie dysk MFM z tym starym interfejsem, nie z
IDE, bo w IDE fizyczny sposób kodowania nie miał dla użytkownika
znaczenia, dysk wysyłał już rozkodowane dane (od strony użytkownika
był czarną skrzynką), za to w ESDI wysyłał surowe dane i było istotne
jak są one kodowane.
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-20 16:34:22
Autor: Michal Bien
Grzegorz Krukowski pisze:
[...]

O ile mnie pamięć nie myli, to była standardowe 40-szpilkowe złącze
IDE, więc problemy z kabelkologią odpadały. Ciekawi mnie po prostu czy
takie starocie 20 MB jeszcze są rozpoznawane przez współczesne płyty główne.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-03-29 17:11:28
Autor: RadoslawF
Dnia 2009-03-20 16:34, Użytkownik Michal Bien napisał:

[...]

Jeśli ESDI było znane pod nazwą XT to te dyski nie będą współpracować
z kontrolerem IDE. Jedyny podwójny kontroler jaki widziałem to
był kontroler SCSI/XT do Amigi500. Można było podpiąć dysk SCSI
(50pin) lub XT. Nie obsługiwał równocześnie obu typów.

Pozdrawiam

Data: 2009-03-29 17:45:22
Autor: Grzegorz Krukowski
Trwałe przechowywan ie danych
On Fri, 20 Mar 2009 16:34:22 +0100, Michal Bien

Grzegorz Krukowski pisze:
[...]

Jest jeszcze jedna możliwość - IBM w PS/2 montował dyski ESDI z innym
złączem/kablem (była to jedna 44 zyłowa taśma, od strony dysku złącze
o konstrukcji ESDI, od płyty złącze jak IDE) i możliwe że z lekko
modyfikowanymi sygnałami aby utrudnić używanie dysków od innych
producentów (Microchanell itp.);)

Zdjęcie czegoś takiego:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=171536&highlight=esdi&sid=

i opis:
http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-3497057.php

--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-04-12 18:03:00
Autor: Radosław Sokół
W dniu 28.03.2009 22:44, Grzegorz Krukowski pisze:
IDE. Z drugiej strony teraz się doczytałem, że IDE na początku miało
być jakoś-tam programowo kompatybilne z ESDI. Może (bo nie wiem, za

Bo IDE to ESDI z kontrolerem wsadzonym w obudowę dysku.

Tym się właśnie różni ESDI od IDE, że w ESDI kupowało się drogą,
uniwersalną kartę kontrolera i potem dokupowało proste, tańsze
dyski twarde, a w IDE zdecydowano się zrobić proste odejście z
ISA do dysku twardego i podłączać dysk z tanim, specjalizowanym
kontrolerem "ESDI" do ISA za pomocą kabelka. Tak powstało IDE.

Dlatego tak uparcie powtarzam, że w IDE kontroler jest w
*dysku*, a nie na płycie głównej.

Data: 2009-03-28 22:56:17
Autor: MC
Użytkownik "Michal Bien" <mbien@uw.edu.pl.invalid> napisał w wiadomości news:gqm4vj$kp9$1mx1.internetia.pl...
Grzegorz Krukowski pisze:

[...]

Szanowni producenci obu stron powinni się wypowiedzieć. Jeden eksperyment nie musi dać definitywnej odpowiedzi.

Data: 2009-03-28 21:02:03
Autor: Grzegorz Krukowski
Trwałe przechowywan ie danych
On Sat, 28 Mar 2009 20:57:29 +0100, Grzegorz Krukowski
<registered.user@op.pl> wrote:

I jeszcze jedno: myślę, że ktoś potrzebujący archiwizacji, a nie
,,archiwizacji'' to jest świadomy, że utrzymanie tego archiwum w
stanie nadającym się do użytku jest kosztowne. A w warunkach domowych
jest to baaaardzo rzadko potrzebne.
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-28 22:57:41
Autor: MC
<registered.user@op.pl> wrote:

[...]

Byłoby częściej potrzebne, gdyby był  mniej kosztowne.

Data: 2009-03-28 21:43:42
Autor: B.G
Dnia 28-03-2009 o 20:57:29 Grzegorz Krukowski <registered.user@op.pl>  napisał(a):

Próbowałem podłączyć jakiegoś 2,5'' Tidbita (20 lub 40 MB) od Amigi600
i zadziałał.

Nic dziwnego, Amiga 600 miała interfejs IDE.

--
B.G

Data: 2009-03-28 22:11:01
Autor: Grzegorz Krukowski
On Sat, 28 Mar 2009 21:43:42 +0100, "B.G" <b0ggacUSUN@wp.pl> wrote:

[...]

Ale czy ten dysk MFM to nie był na interfejsie ESDI (dwie tasiemki)?
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-29 09:42:30
Autor: DooMiniK
JwZw wrote:
[...]

[...]

Ech - osatnio też robiłem próbę starych, ale "firmowych" dyskietek:
- Windows 3.11 i DOS 6.22 nagrane w wakacje 1996 roku działają bez
zarzutu (ponad 10 dyskietek!),
- bz problemu odczytałem pliki nagrane około 1995 roku na dyskietkę
5 1/4.

--
Dominik Siedlak (bachus)
Na serwerze bachus - login taki mam,

Data: 2009-03-20 16:40:04
Autor: Michal Bien
DooMiniK pisze:

[...]

W zeszłym roku robiłem obrazy do backupu (bo strach dłużej tego trzymać
na nośniku magnetycznym) dyskietek 3,5" HD 1,44 MB (są bardziej padliwe
niż 5,25" ze względu na większą gęstość zapisu) ale nagranych jeszcze
dawniej - bodajże w 1992 r. i nie przeze mnie, tylko Microsoft (a raczej
jakiegoś jego podwykonawcę) - było tego chyba 18 szt. - 6 albo 7 od
Winworda 2.0 i chyba 12 od Windows 3.1. Co ciekawe - 100% poprawnego
odczytu, a dyskietki sprzedawane ostatnio padają jak muchy - bywa że
nagra się 2-3 razy dokumnety po kilkaset kb i już dyskietka pada
całkowicie. To samo z FDD dołączonym obok CD do Win95 OSR2 oraz
kryptograficznej dołączonej do win2000.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938

Data: 2009-03-28 13:18:30
Autor: Grzegorz Krukowski
On Sat, 28 Mar 2009 12:11:49 +0100, p0li <p0li@poczta.onet.pl> wrote:

DVD-RAM jest dobrym pomysłem - ale dodatkowo jak chcesz mieć jeszcze
większa pewność - dyski MO - czas przechowywania danych 50-70 lat
A można gdzieś kupić nowy napęd M.O. ?
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-28 17:41:09
Autor: p0li
O->Dnia 2009-03-28 13:18:30 niejaki Grzegorz Krukowski napisał:
[...]

można
ale nowe tanie nie są

Data: 2009-03-28 17:48:01
Autor: Grzegorz Krukowski
On Sat, 28 Mar 2009 17:41:09 +0100, p0li <p0li@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Rzuciłbyś jeszcze linką do jakiegoś sklepu?
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-28 23:43:02
Autor: nadir
Trwałe przechowywanie danych
A można gdzieś kupić nowy napęd M.O. ?
A jestes zainteresowany?
Mam jeden na zbyciu, pojemnosc nie jest jak na dzisiejsze czasy oszolamiajaca bo tylko 640MB.

Data: 2009-03-30 11:46:34
Autor: Grzegorz Krukowski
On Sat, 28 Mar 2009 23:43:02 +0100, nadir <hell@org.pl> wrote:

A można gdzieś kupić nowy napęd M.O. ?
A jestes zainteresowany?
Mam jeden na zbyciu, pojemnosc nie jest jak na dzisiejsze czasy oszolamiajaca bo tylko 640MB.
Nie, pytam się tylko informacyjnie. Zastanawia mnie po prostu czy to
jest kwota rzędu 1000, 2500, 5000, 10000 zł ;) Nowe streamary też
można ciągle kupić, ale kosztują słuszne pieniądze.

Ja się obecnie przestawiam na DVD-RAM, po przeglądzie ze 100 CD
zrobiły mi się 2-3 DVD.
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-30 12:49:56
Autor: p0li
O->Dnia 30.03.2009 11:46:34 niejaki Grzegorz Krukowski napisał:
[...]

jak kupowaliśmy do firmy to napędy 2,3GB usb kosztowały coś ok 2000
teraz znalazłem w necie ofertę za 310-350$

http://www.kabari.com/detail.php/part_num/413279/pid/8083/nav_index/23/totalRecords/35

Data: 2009-03-30 10:52:21
Autor: januszek
p0li napisał(a):

jak kupowaliśmy do firmy to napędy 2,3GB usb kosztowały coś ok 2000
teraz znalazłem w necie ofertę za 310-350$

http://www.kabari.com/detail.php/part_num/413279/pid/8083/nav_index/23/totalRecords/35

A jak ksztaltuja sie ceny nosnikow oraz softu do archiwizacji na tym?

j.

Data: 2009-03-30 13:28:52
Autor: p0li
O->Dnia 30.03.2009 12:52:21 niejaki januszek napisał:
p0li napisał(a):

[...]

nośniki to ok 40-50 zł za dysk 2,3 GB
soft - jaki chcesz - dysk widziany jest jak normalna dyskietka 2,3GB :)
możesz nagrywać i nortonem comanderem

Data: 2009-03-30 16:57:51
Autor: Grzegorz Krukowski
On Mon, 30 Mar 2009 13:28:52 +0200, p0li <p0li@poczta.onet.pl> wrote:

nośniki to ok 40-50 zł za dysk 2,3 GB
soft - jaki chcesz - dysk widziany jest jak normalna dyskietka 2,3GB :)
możesz nagrywać i nortonem comanderem
Te ,,dyskietki'' to mają jeszcze jedną zaletę - są w kasetkach a to
dobrze zabezpiecza przed mechanicznym uszkodzeniem. DVD-RAM niby też,
ale osobiście niespotkałem w miarę nowego napędu akceptującego nośniki
w kasetkach.
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2009-03-28 15:49:19
Autor: Saiko Kila
Trwałe przechowywanie danych
Proces p0li <p0li@poczta.onet.pl> zwrócił błąd:

DVD-RAM
http://pl.wikipedia.org/wiki/DVD-RAM

DVD-RAM jest dobrym pomysłem - ale dodatkowo jak chcesz mieć jeszcze
większa pewność - dyski MO - czas przechowywania danych 50-70 lat

Mam pewne wątpliwości - dyski DVD-RAM kosztują tyle co Bluray a
pojemność mają jak DVD, ciężej je dostać, i są problemy z
kompatybilnością ze sprzętem. A nie można zakładać że za rok, dwa czy
dziesięć będziemy mieli taki napęd do dyspozycji - mała popularność.
Gdyby nie te sprawy to sam bym na DVD-RAM trzymał.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2009-03-28 05:26:05
Autor: januszek
 Piotr Ciążyński napisał(a):

Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania danych?

Płyty CD-R lub DVD-/+R w wersji GOLD czyli przeznaczonych do długotrwałej archiwizacji. j.

Data: 2009-03-28 18:30:25
Autor: Netx
Użytkownik " Piotr Ciążyński" napisał:
[...]

Nie wiem czy to jest szczególnie trwałe, ale ja stosuję dodatkowy
dysk zewnętrzny na którym robię co jakiś czas backup przyrostowy,
do tego od czasu do czasu porównanie binarne zapisu na dysku
zewn. z tym co mam na kompie (można to zrobić np. w
TotalComander). Co kilka lat wymieniam wszystkie dyski
(odsprzedaję przez Allegro, z reguły jeszcze na gwarancji).
Kiedyś używałem płytek CD do archiwizowania projektów, zdjęć,
etc. -  ale dysk jest jak dla mnie zdecydowanie wygodniejszy (nie
trzeba żąglować płytkami CD/DVD). Dodatkowo w razie potrzeby dysk
można zaszyfrować np. darmowym TrueCryptem, a także zrobić
"wolumin ukryty".

Wada jest taka że ciężko znaleźć dobry gotowy dysk zewnętrzny -
przynajmniej ja miałem z tym kłopot ostatnio (wcześniej używałem
zwykłego dysku i adaptera). Tzn. konkretnie miałem ostatnio do
czynienia z:
- Seagate Freeagent Xtreme 1.5TB
Dysk nie pozwalał odczytać parametrów SMART, uznałem że jest to
poważna wada bo interesuje mnie np. temperatura dysku oraz
parametr "reallocated sectors count" itp.
- WD MyBook Studio 1TB, czy jakoś tak:
Odczyt parametrów SMART bardzo trudny, a jak się już odczyta to
się okazuje że dysk ma 55*C w idle. (obudowa dysku jest ledwo
letnia i nie wskazuje na to). W rezultacie ludzie kupują do niego
różne chłodzenia np. stawiają go na podstawce chłodzącej od
laptopa itp.

Pozdrawiam,
Marek

Data: 2009-03-28 18:55:03
Autor: Kamikazee
Netx pisze:
[...]

Jak ci udało się odczytać SMART?

Data: 2009-03-28 19:08:07
Autor: Netx
Trwałe przechowywanie danych
Jak ci udało się odczytać SMART?

HDDScan 3.1 - odczyt SMART tylko po USB.

Pozdrawiam,
Marek

Data: 2009-03-29 17:10:01
Autor: doom3

Użytkownik "Netx" <user72cut-it-out@go2.pl> napisał w wiadomości news:gqlp2b$em$1inews.gazeta.pl...

HDDScan 3.1 - odczyt SMART tylko po USB.

Everest Ultimate 4.50.1330, odczytuje SMART dyskow na USB bez problemu. W moim przypadku rowniez omawiany WD MyBook.

--
doom3

Data: 2009-03-29 18:48:29
Autor: Kamikazee
doom3 pisze:
Everest Ultimate 4.50.1330, odczytuje SMART dyskow na USB bez problemu. W moim przypadku rowniez omawiany WD MyBook.

Dysk Seagate 2,5 cala w obudowie No Name nie działa.

Data: 2009-03-30 13:04:15
Autor: Czarny Kot
  Piotr Ciążyński wrote:
[...]

Dołącze się do pytania i zapytam czy wystarczy nagranie danych na "zwykłym" markowym nośniku (kupuję TDK lub Verbatim - są wystarczająco dobre?) czy trzeba rozglądać się za jakimiś specjalnymi seriami nośników np. z mniejszą podatnością na zarysowania (TDK kiedyś takie wprowadziła do oferty) czy z gwarancją przechowania danych przez okres kilkudziesięciu lat (coś takiego jeszcze wcześniej oferował Verbatim - niestety nie pamiętam nazwy produktu - może ktoś przypomni?) ?

--
Pozdrawiam,
Czarny Kot.

Data: 2009-04-04 17:12:40
Autor: Shooter
Czarny Kot pisze:

[...]

"zwykłe" płyty są imho niewystarczające, sam mam kilka płytek TDK DVD-R, których w ogóle nie mogę odczytać po jakichś 3 latach od nagrania.

--
Shooter

Data: 2009-04-05 15:55:08
Autor: gargamel
Trwałe przechowywanie danych
Órzytkownik "Shooter" napisał:
"zwykłe" płyty są imho niewystarczające, sam mam kilka płytek TDK DVD-R, których w ogóle nie mogę odczytać po jakichś 3 latach od nagrania.

to się kupuje te lepsze markowe a nie zwykłe:O) wytrzymują spokojnie 10 lat i moze wiecej, ale nie ao mi okazji sprawdzć,
ourca dla DVD są ytki blu-ray 50GB poemności, ale nośniki są 10 razy droższe od dvd

Data: 2009-04-03 01:07:00
Autor: Andrzej Lawa
 Piotr Ciążyński pisze:
[...]

Oczywiście. Klasyczne odbitki :-P

Data: 2009-04-03 01:47:51
Autor: Konrad Kosmowski
**  Piotr Ciążyński <pciazynski.SKASUJ@gazeta.pl> wrote:

Witam uprzejmie.  Jakie są sposoby trwałego ale amatorskiego przechowywania
danych?

Albo trwałe albo amatorskie. "Amatorskie trwałe" przechowywanie danych to dla
mnie oznacza, że staramy się trwale, ale po amatorsku, więc de facto nietrwale
(czyli nie spełniamy pierwszego warunku bo ma być trwale)...

Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy
są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania
danych?

A jaki to jest w miarę długi? Jakie masz wymagania? Bo to chyba jest kluczowa
kwestia aby w ogóle dało się odpowiedzieć.

Ogólnie rzecz biorąc to mogę powiedzieć tak, że im więcej kopii danych tym
większa szansa, że jakaś się uchowa. :)

Amatorsko (w moim rozumieniu dysponując małymi kwotami pieniędzy na to
przeznaczonymi i bez kontroli czy faktycznie dobrze to robimy) to masz takie
opcje (im więcej z nich wdrożysz, tym więcej kopii i większe szanse na
przetrwanie danych):

- fizyczne odbitki/wydruki - odpowiednio składowane przeżyją wszystko - koszt
  nie jest duży, zobacz w pobliskim markecie z mediami za ile drukują na
  drukarkach termosublimacyjnych odbitki - samodzielnie kupować taką drukarkę
  raczej się nie opłaca

- połączenie nośników optycznych i twardych dysków - tzn. to nie jest tak, że
  raz nagrasz płytę i masz pewność - musisz nagrać płytę i zostawić kopię na
  dysku, po czym po N miesiącach sprawdzić czy kopia na płycie jest zgodna z
  tym co jest na dysku i jeżeli nie to sprawdzić, która kopia jest prawidłowa,
  poprawić i nagrać nowy nośnik - *procedurę* powtarzać tyle razy ile chcesz to
  składować - najlepiej to sobie zautomatyzować skryptami, postawić domowy
  serwer plików na czymś na czym można polegać (na pewno macierz z mirrorem),
  ewentualnie wyjściowe nośniki możesz multiplikować i umieszczać je w
  miejscach, które są bezpieczne (pożar, kradzież, zalanie - inne takie, np.
  skrytka bankowa nie jest złym pomysłem)

- storage webowe - jeżeli dane nie są z tych, co muszą być zabezpieczone przed
  dostępem to możesz się pokusić aby wysyłać je np. na konta mailowe typu
  Gmail, Hotmail itd. - dają całkiem sporo miejsca, dodatkowo on-line systemy
  storage, które w darmowych wersjach dają kilka GiB pojemności - ważne aby
  multiplikować tzn. te same dane do zabezpieczenia wysłać do kilku różnych
  dostawców Z powyższego im więcej opcji Ci się uda zrealizować tym będzie lepiej z tymi
danymi, oczywiście to są sugestie - sam musisz ocenić co dla Ciebie jest
dostępne i sensowne. Moim zdaniem największy myk polega na tym aby to wszystko
zautomatyzować aby robiło i weryfikowało się samo (możliwie bez manualnej
ingerencji), a do manualnych czynności pozostawić jedynie monitorowanie czy te
procesy się poprawnie wykonują... --
  http://kosmosik.net/                     .           .     '-'  . kK

Trwałe przechowywanie danych