Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja

Data: 2021-01-03 14:37:08
Autor: Pawel 'Jarod'
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
Witam,

Planuję zakup nowego dysku SSD, ale wypadłem z obiegu jeśli chodzi o technologie.
Ostatnio kupowałem dysk kilka lat temu (Crucial M550) i pamiętam, że czytałem coś odnośnie
zostawiania ~10% wolnego miejsca bo inaczej dysk może się dość szybko zaorać. Czy obecnie
jest to dalej aktualne w dobie powszechnego TLC, QLC? Jeśli tak, to jak wygląda
sprawa żywotności dysku przy jego zaszyfrowaniu VeraCrypt'em? Chodzi mi o to, że nie ma tam
partycji jako takiej, ale de facto przy zaszyfrowaniu 100% pojemności dysku jest on w 100%
zapisany. Do czego dokładnie odnosi się to 10%? Czy do 10% "wolnych komórek pamięci" czy
do 10% wolnego miejsca na partycji czyli po zamontowaniu zaszyfrowanej partycji?
Jeszcze odnośnie samego zakupu. Płytę ma już dość starą (GA-Z97X-Gaming 5) ale jest w niej slot M2.
Czy kupowanie nowego dysku do takiej starszej płyty wiąże się z problemami? (na dysku będzie Linux).
W tej chwili chcę kupić Crucial'a P2 512MB, ale nie jestem do końca przekonany czy to dobry wybór, bo
nie wiem dobrze co się teraz dziej na rynku SSD. Jakieś sugestie?

Pozdrawiam

Data: 2021-01-05 13:55:31
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 3 Jan 2021 14:37:08 +0100  doszła do mnie wiadomość  <rsskqk.7ug.1@jarod.overmind>  od Pawel 'Jarod' <PrawdziwyAdresJest@sygnaturka.xx>  :
[...]

Trwałość nieco spadnie, pewnie Write Amplification wzrośnie, pytanie o ile, niektóre
dyski mająparametry SMART pozwalające na wyliczenie WA, jak masz taki, to wylicz po
pewnym czasie, sam jestem ciekaw ile wyjdzie.

Typowo WA to jakieś dwa do czterech(host wysyła 128KiB a na flash trafia średnio 256 do
512KiB), starsze dyski na sf2281 miały WA<1(nawet 0.5 widziałem).
Zostawienie pewnej ilości wolnego miejsca(niespartycjonowanego(lub z partycją bez systemu
plików) i poddanego operacji trim*) może mieć znaczenie, jeśli dysk ma pSLC czy jakiś
podobny cache i zostanie całkowicie zapełniony, to pSLC zmniejszy się lub zostanie
wyłączony całkowicie, a wtedy wydajność mocno spadnie, dodatkowo, wolne miejsze zaczyna
pełnić rolę overprovisioningu.

* jeśli dysk był używany, to dodatkowe, niespartycjonowane miejsce może nie być puste,
wtedy dobrze jest retrimować to miejsce z Linuksa za pomocą blkdiscard, hdparm
-- trim-sector-ranges SektorPoczątkowy:SektorKońcowy lub zrobić dyskowi Secure Erase.

Data: 2021-01-07 23:31:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja

"Olaf Frikiov Skiorvensen" jsl8vfdt728uq7kr0d1o9toge1kmpv6nr4@4ax.com

[...]

Co wówczas, gdy założę tam partycję i ją sTRIMuję pod W10?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2021-01-08 00:23:06
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 7 Jan 2021 23:31:51 +0100  doszła do mnie wiadomość  <rt824q$d1p$2@gioia.aioe.org>  od "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>  :

[...]

W10, z tego co wiem, nie zrobi RETRIM na partycji bez systemu plików, a takiej z systemem
plików nie warto do tego stosować(choć w zasadzie można), bo na niej po sformatowaniu
wiszą różne śmieci.

Data: 2021-01-08 01:05:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja

"Olaf Frikiov Skiorvensen" pp5fvf9ofga54vb6bdjl0q7vp110uo5q9p@4ax.com

[...]

Więc pod W10 trzeba koniecznie dać Secure Erase na wcześniej używanym dysku?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2021-01-08 01:25:06
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 8 Jan 2021 01:05:53 +0100  doszła do mnie wiadomość  <rt87l4$gqe$1@gioia.aioe.org>  od "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>  :

[...]

Można tak, ja prawie zawsze tak robię z dyskami, które gdzieś siedziały jakiś czas(nawet
z HDD*).
TRIM jest fajny, ale też ma pewne ograniczenia(a i często błędy w implementacji).

* w przypadku HDD to zalecam koniecznie, wiele razy po odzyskiwaniu danych okazywało się,
że na dysku siedzą wstydliwe pliki(być może od poprzednich właścicieli), skany dowodów,
umów, pliki z hasłami i inne tego typu, więc na wszelki wypadek trzeba koniecznie wykonać
secure erase lub enchanced secure erase, natomiast karty pamięci nadpisywać zerami,
najlepiej kilka razy ze względu na OP.

Data: 2021-01-15 15:01:57
Autor: jedrek
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
"Olaf Frikiov Skiorvensen"
natomiast karty pamięci nadpisywać zerami,
najlepiej kilka razy ze względu na OP.

Co to jest to OP? Jakiś obszar zarezerwowany (zapasowy) gdzie karta sobie coś tam pisze, a oficjalnie ten obszar jest poza wyznaczoną partycją?

Data: 2021-01-15 19:07:05
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 15 Jan 2021 15:01:57 +0100  doszła do mnie wiadomość  <qfhMH.363589$ca39.197632@usenetxs.com>  od "jedrek" <wonzespamem@w.on>  :
"Olaf Frikiov Skiorvensen"
[...]

To są bloki, które karta utrzymuje zawsze puste(w tym celu karta robi wewnętrzną
defragmentację, mocno upraszczając, karta dane z prawie całkowicie zajętych bloków*
przepisuje do nowych bloków, a zwolnione bloki odkłada w kolejce do wykasowania, ale
zanim do wykasowania dojdzie, to dane sobie wiszą w kolejce jakiś czas i są możliwe do
odczytania po wpięciu się bezpośrednio w flash), w taki zwolniony, liniowy obszar można
szybciej zapisywać dane.
Nawiasem mówiąc TRIM też nie jest natychmiastowy, trim tylko oznacza strony, które scali
i skasuje garbage collector, dane potraktowane funkcją TRIM też mogą sobie wicieć
tygodniami i można je w tym czasie odczytać programem do odzyskiwania danych(nie dla
wszystkich dysków, niektóre zwracają w tym miejscu zera lub losowe wartości).

* bloki i strony pamięci FLASH:
https://flashdba.com/2014/06/20/understanding-flash-blocks-pages-and-program-erases/

Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja