Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Trzęsienie ziemi w Warszawie

Trzęsienie ziemi w Warszawie

Data: 2012-10-05 17:26:16
Autor: u2
Trzęsienie ziemi w Warszawie
.... wybrano zły wariant drugiej linii metra, a nadzór geologiczny leży :

http://wpolityce.pl/wydarzenia/37772-budowa-metra-w-stolicy-zwykle-wypadki-czy-cos-wiecej-przy-tej-skali-zagrozenia-w-warszawie-przy-tym-ryzyku-potrzebny-jest-staly-nadzor-geologiczny

Z związku z podmyciem jezdni ulic Świętokrzyskiej i Szkolnej w Warszawie
ewakuowano mieszkańców okolicznych budynków. Zamknięty dla ruchu został
odcinek ul. Marszałkowskiej, kierowcy korzystają z objazdów.

Jak poinformował asp. Jerzy Frelek z zespołu prasowego stołecznej straży
pożarnej, rura wodociągowa pękła ok. godz. 6 rano, prawdopodobnie w
związku z budową II linii metra. Dodał, że zapadł się chodnik i część
jezdni.

O sprawie rozmawiamy z Dariuszem Figurą, radnym miasta Warszawy z Prawa
i Sprawiedliwości, członkiem komisji Infrastruktury i Inwestycji.



wPolityce.pl: To kolejna katastrofa związana z budową metra. Do tej pory
nieczynny jest tunel wzdłuż Wisłostrady, który w sierpniu podmyła woda.
Pańskim zdaniem to jednostkowe przypadki, czy mają jakieś wspólne
źródło, nomen omen?

Dariusz Figura: Za dużo przypadków. To już drugi incydent, choć jeżeli
chodzi o dzisiejszą katastrofę, to jeszcze dokładnie nie wiemy co się
stało. Informacje są sprzeczne. Nie wiemy, czy mamy do czynienia tylko z
awarią rury wodociągowej, czy z wypływem. W sumie nie sądzę, by były to
przypadki bez przyczyny. To szerszy problem nadzoru nad tą inwestycją.
Podstawowy problem to brak nadzoru geotechnicznego. Wszyscy wiemy
przecież, że warunki budowy metra w Warszawie są bardzo trudne.
Teoretycznie przeprowadzono badania, ale były one jednak niedokładne.
Przy tej skali zagrożenia, przy tym ryzyku, potrzebny jest stały nadzór
geologiczny. To jest praktykowane przy tego typu trudnych inwestycjach,
ale niestety - z tego co wiem - nie w Warszawie.



Dlaczego? Chodzi o oszczędności?

Myślę, że tak. Tutaj prawdopodobnie decyzja była po stronie wykonawcy.
Ale być może i miasto w swoich wymaganiach do tego kontraktu nie
załączyło tego warunku.



Można mówić o pośredniej odpowiedzialności politycznej prezydent Warszawy?

Nie jest tak, że można zwalić wszystko na wykonawcę. Taką wersję
słyszeliśmy przy kłopotach na stacji Powiśle: że to problem wykonawcy.
Nie do końca. Bo wcześniej czy później będzie próba przerzucenia
kłopotów wykonawcy na miasto w postaci rozmaitych roszczeń. Wszelkie
problemy wykonawcy wcześniej czy później odbiją się na mieście, w sposób
pośredni lub bezpośredni, więc nie można chować głowy w piasek. To jest
największa inwestycja w Warszawie, i największa inwestycja samorządowa w
Polsce. Nie da się uciec od odpowiedzialność władz.



Czy należy brnąć w budowę II linii metra w ten sposób, jak to jest
robione? Może należy dokonać poważnych zmian w planie inwestycji?

Trzeba wszystko dobrze pomyśleć. Nie mając pełnej informacji nie
chciałbym formułować radykalnych wniosków. Być może jest potrzebny jakiś
audyt technologiczny, jeśli chodzi o tę budowę. Trzeba znaleźć odpowiedź
na pytanie, czy to wszystko trzyma się pod względem technologicznym, czy
dobrze dobrano metody do warunków, czy właściwy jest nadzór. Przy
budowie stacji Powiśle zastosowano metody górnicze, i może to był błąd.



Wydaje się, że te katastrofy nieuchronnie przedłużą budowę II linii metra?

Nie ma złudzeń. Na razie miasto utrzymuje, że formalnie obowiązuje
termin zakończenia inwestycji, rozumiany jako przedstawienie inwestycji
do odbioru w październiku roku 2013-go. Ale przecież dziś wiemy, że
tarcze drążące tunel pod Wisłą mają ruszyć dopiero w lutym, marcu.
Trzeba mieć wielką wyobraźnię, żeby założyć, że uda się zdążyć do
października.



A słynny tunel wzdłuż Wisły. Na razie sprawa ucichła, samochody jeżdżą
objazdami nad samą rzeką, co zresztą pokazuje, że ten tunel był
niepotrzebny, i można było nie wydawać tych 800 milionów złotych...

Dokładnie tak.



Jak wygląda perspektywa naprawienia tego tunelu?

Miasto głosi, że chodzi o 4 miesiące, ale należy pamiętać, że w
Warszawie żadna duża inwestycja nie zakończyła się nigdy - w okresie
ostatnich 6 lat - w przewidzianym terminie. Doświadczenie życiowe
nakazuje więc daleko posunięty sceptycyzm.



Wracając do metra: słyszymy, że trasa II linii w obecnym kształcie była
projektowana także przez ekipę śp. Lecha Kaczyńskiego.

Ogólnie rzecz biorąc, to prawda, mniej więcej taki przebieg trasy
planowały wszystkie ekipy. Już jednak umiejscowienie konkretnych stacji
to decyzja obecnej ekipy Hanny Gronkiewicz-Waltz, co wykazano na
przykładzie Powiśla. Wykazała to choćby "Gazeta Wyborcza". Tak więc
ważne są szczegóły, a nie ogólny plan linii metra.

Data: 2012-10-01 05:55:37
Autor: pluton_
Trzęsienie ziemi w Warszawie
Bylem tam o 7 rano, jechalem 519 do roboty.
Kupa policji, kupa zamieszania, obraz nedzy i rozpaczy.

--
pozdrawiam
P.L.U.T.O.N.: Positronic Lifeform Used for Troubleshooting and Online
Nullification

Data: 2012-10-06 08:41:56
Autor: Przemysław M.
Trzęsienie ziemi w Warszawie
Dnia Fri, 05 Oct 2012 17:26:16 +0200, u2 napisaů(a):

... wybrano zůy wariant drugiej linii metra, a nadzór geologiczny leýy :

http://wpolityce.pl/wydarzenia/37772-budowa-metra-w-stolicy-zwykle-wypadki-czy-cos-wiecej-przy-tej-skali-zagrozenia-w-warszawie-przy-tym-ryzyku-potrzebny-jest-staly-nadzor-geologiczny

Razwietka! http://www.youtube.com/watch?v=L0eK0JnHhhY
--

ĽMusimy pamićtaă, ýe aby zwycićýyă, trzeba pamićtaă o maksymie
 Józefa Piůsudskiego  zwycićýyă i spoczŕă na laurach to klćska, byă
 zwycićýonym, a nie ulec to zwycićstwoĄ  - powiedziaů Jarosůaw Kaczyński.

Trzęsienie ziemi w Warszawie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona