Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów u szkodzi jÄ…?

Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów u szkodzi jÄ…?

Data: 2018-02-02 00:26:17
Autor: Tomasz Pyra
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów u szkodzi jÄ…?
Dnia Thu, 1 Feb 2018 21:08:00 +0100, Marek S napisa³(a):

Czy faktycznie sta³y nacisk na d¼wigniê prowadzi do uszkodzeñ skrzyni biegów? Czy to prawda czy mit?

W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.

Tu widaæ jak dzia³a ten mechanizm:
https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307

Trzymaj±c d³ugo rêkê na d¼wigni zmiany biegów dopycha siê wide³ki wybieraka
do rowka w obracaj±cej siê przesuwce, powoduj±c nieustanne tarcie i zu¿ycie
tych elementów.
Gdy d¼wignia nie jest obci±¿ona, dziêki ma³emu luzowi w tym rowku tarcie
jest zaniedbywalne.
Ale jak dopycha siê wide³ki ca³y czas rêk± to zu¿yj± siê ru¿o szybciej.

Pytam siê g³ównie w kontek¶cie automatycznej skrzyni biegów.

W automatycznej skrzyni biegów, to chyba ju¿ od do¶æ dawna w ogóle nie ma
mechanicznego po³±czenia d¼wigni ze skrzyni±.
A sam uk³ad lewarka to jedynie "joystick" daj±cy do komputera steruj±cego
skrzyni± informacjê w jakim ta jest po³o¿eniu.
Wiêc raczej tu ¿adnego ryzyka nie ma.

Swoj± drog± to ju¿ niez³a faza ¿eby mieæ automat i trzymaæ rêkê na lewarku
;)
W manualu jeszcze jest (niezbyt m±dry, ale zawsze) argument ¿e kto¶ trzyma
¿eby szybciej biegi zmieniaæ czy ¿e nie chce mu siê rêk± ruszaæ bo po I
zaraz wrzuca II.
Ale w automacie?

Data: 2018-02-02 13:54:17
Autor: Marek S
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 2018-02-02 o 00:26, Tomasz Pyra pisze:
W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.

Tu widaæ jak dzia³a ten mechanizm:
https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307

Trzymaj±c d³ugo rêkê na d¼wigni zmiany biegów dopycha siê wide³ki wybieraka
do rowka w obracaj±cej siê przesuwce, powoduj±c nieustanne tarcie i zu¿ycie
tych elementów.
Gdy d¼wignia nie jest obci±¿ona, dziêki ma³emu luzowi w tym rowku tarcie
jest zaniedbywalne.
Ale jak dopycha siê wide³ki ca³y czas rêk± to zu¿yj± siê ru¿o szybciej.

Ahhhaa... chodzi o to, ¿e te ciemno szare elementy nie maj± swobody przesuniêcia siê ty³/przód gdy obci±¿ymy je naciskiem od góry? Albo jeszcze gorzej, dociskaj±c nie idealnie prostopadle mo¿emy wywieraæ lekk± si³ê w kierunku ty³/przód, co powoduje, ¿e wide³ki ca³y czas s± doci¶niête do której¶ ze stron. Czy dobrze rozumujê?

Pytam siê g³ównie w kontek¶cie automatycznej skrzyni biegów.

W automatycznej skrzyni biegów, to chyba ju¿ od do¶æ dawna w ogóle nie ma
mechanicznego po³±czenia d¼wigni ze skrzyni±.
A sam uk³ad lewarka to jedynie "joystick" daj±cy do komputera steruj±cego
skrzyni± informacjê w jakim ta jest po³o¿eniu.
Wiêc raczej tu ¿adnego ryzyka nie ma.

No wiêc w³a¶nie. Zwróæ uwagê, ¿e film jaki podlinkowa³em jest z wrze¶nia 2017, czyli ca³kiem ¶wie¿y. Mimo to wyra¼nie mówi± o negatywnym wp³ywie takiego nacisku na automat. Ok, autor mo¿e byæ niedoukiem ale je¶li trochê poszperaæ po sieci, to jest to do¶æ powszechna opinia. To zbi³o mnie z tropu i zacz±³em doszukiwaæ siê jakiego¶ magicznego powi±zania przyczynowo-skutkowego.

Swoj± drog± to ju¿ niez³a faza ¿eby mieæ automat i trzymaæ rêkê na lewarku
;)
W manualu jeszcze jest (niezbyt m±dry, ale zawsze) argument ¿e kto¶ trzyma
¿eby szybciej biegi zmieniaæ czy ¿e nie chce mu siê rêk± ruszaæ bo po I
zaraz wrzuca II.
Ale w automacie?

Ha, mnie siê to zdarza, g³ównie wlek±c siê w korku :-D A dlaczego tak? Bo gdy oprê praw± rêkê o pod³okietnik to d³oñ samoistnie znajdzie siê na wysoko¶ci - nie wiem jak to zwaæ - manipulatora (?) zmiany biegów (bo to tylko joystick).

Hipotetycznie mo¿e byæ to tego, trochê na si³ê, zastosowane inne wyt³umaczenie. Je¶li kto¶ ma fantazjê manualnego sterowania biegami, to mo¿na je sekwencyjnie zmieniaæ tym dr±¿kiem. Trochê bez sensu bo po to s± manetki przy kierownicy by bez odrywania r±k od niej to samo uzyskaæ. Tryb pó³automatyczny ma uzasadnione zastosowanie - w celu redukcji biegu przed wyprzedzaniem aby lagów unikaæ. Oczywi¶cie i w tym przypadku bez sensu jest trzymanie d³oni na dr±¿ku z powy¿szego powodu + mo¿liwo¶ci zastosowania kick down. No ale fizycznie mo¿na.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-02 14:31:45
Autor: J.F.
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów uszkodzi j±?
U¿ytkownik "Marek S"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p51n1s$1hi$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 2018-02-02 o 00:26, Tomasz Pyra pisze:
W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.
Tu widaæ jak dzia³a ten mechanizm:
https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307

Trzymaj±c d³ugo rêkê na d¼wigni zmiany biegów dopycha siê wide³ki wybieraka
do rowka w obracaj±cej siê przesuwce, powoduj±c nieustanne tarcie i zu¿ycie
tych elementów.

Ahhhaa... chodzi o to, ¿e te ciemno szare elementy nie maj± swobody przesuniêcia siê ty³/przód gdy obci±¿ymy je naciskiem od góry?

Nie chodzi o nacisk od gory.

Albo jeszcze gorzej, dociskaj±c nie idealnie prostopadle mo¿emy wywieraæ lekk± si³ê w kierunku ty³/przód, co powoduje, ¿e wide³ki ca³y czas s± doci¶niête do której¶ ze stron. Czy dobrze rozumujê?

Otoz to.

W automatycznej skrzyni biegów, to chyba ju¿ od do¶æ dawna w ogóle nie ma
mechanicznego po³±czenia d¼wigni ze skrzyni±.
A sam uk³ad lewarka to jedynie "joystick" daj±cy do komputera steruj±cego
skrzyni± informacjê w jakim ta jest po³o¿eniu.
Wiêc raczej tu ¿adnego ryzyka nie ma.

No wiêc w³a¶nie. Zwróæ uwagê, ¿e film jaki podlinkowa³em jest z wrze¶nia 2017, czyli ca³kiem ¶wie¿y. Mimo to wyra¼nie mówi± o negatywnym wp³ywie takiego nacisku na automat. Ok, autor mo¿e byæ niedoukiem ale je¶li trochê poszperaæ po sieci, to jest to do¶æ powszechna opinia.

Moze amerykanska. Tam ciagle "tato zmienial olej co 3 tys mil i 300 tys mil przejechal"

J.

Data: 2018-02-02 19:08:33
Autor: Marek S
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 2018-02-02 o 14:31, J.F. pisze:

Ahhhaa... chodzi o to, ¿e te ciemno szare elementy nie maj± swobody przesuniêcia siê ty³/przód gdy obci±¿ymy je naciskiem od góry?

Nie chodzi o nacisk od gory.

Z animacji wynika, ¿e elementy przenosz±ce ruch poruszaj± siê jedynie w poziomie. Wydaje mi siê, ze zrobienie prowadnic, które w 100% zniweluj± pionowy nacisk to ¿adna filozofia. Sk±d zatem ten problem?


--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-02 11:38:22
Autor: Zenek Kapelinder
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów uszkodzi j±?
nie ma zadnego problemu. Jest kilka systemow sterowania skrzynia biegow. Pomijajac elementy zewnetrze sterowanie skrzynia biegow w srodku wygladamniej wiecej tak. Wodziki do ktorych przykrecone sa widelki maja blokade polozenia. Jest to zrobione tak ze w wodziku sa wciecia w ktore dociskana jest sprezyna kulka. Sila potrzebna do pokonania oporow kulki jest spora i wynosi kilkadziesiat niutow, kilka kG. Samo trzymanie reki na wajsze do wybierania nie jest w stanie pokonac oporow jaki daje blokada. Wycieranie sie widelek i przesuwki ma inne podloze. Jest nim naturalne  zuzywanie sie wspolpracujacych elementow. Przesuwka to sprzeglo laczace kolo zebate z walkiem glownym.. Najczesciej jest to sprzeglo oparte na wielowypuscie i wielorowku. Dokad wypusty i rowki maja rownolegle plaszczyzny nic sie nie dzieje. W miare zuzywania sie powierzchnie staja sie zbiezne. Robi sie klin. Wytwarza on sile powodujaca spychanie przesuwki z wielowypustu na kole zebatym. Przesuwka napiera na widelki i dokad sila napierajaca jest mniejsza od sily zatrzasku z kulka nic dla uzytkownika sie nie dzieje. Uzytkownik nie jest w stanie stwierdzic takiego stanu. Jesli sila spychajaca stanie sie wieksza od sily z jaka blokuje zatrzask zaczyna wyskakiwac bieg. W wyniku zuzycia sprzegla jakim jest przesuwka w skrzyni zaczynaja dziac sie cuda. Przesuwka i wspolpracujace z nia widelki sa bardzo dobrze smarowane. Nowa przesuwka ma szlifowany rowek pod widelki. W rysach jakie powstaly po szlifowniu utrzymywany jest olej. Jesli przesuwka zacznie napierac na widelki to rowek sie wygladza do polysku i jest bardzo dokladnie dopasowany do widelek. Powoduje to pogorszenie smarowania i scieranie sie wspolpracujacych elementow. Po wymianie kola zebatego, przesuwki i widelek usterka z wyskakiwaniem ustepuje. W skrzyni biegow zrobione sa opory nie pozwalajace na zbyt duzy skok wybieraka. I teoretycznie wieszajac sie na dzwigni zmiany biegow uzytkownik nie powinien byc w stanie spowodowac takie przesuniecie wybieraka zeby przesunal sie na tyle daleko zeby spilowac widelki. O ile skrzyni nie powinno sie dac uszkodzic trzymajac reke na dzwigni to uszkadza sie ja poprzez szybkie zmiany biegow. Przy szybkiej zmianie synchronizator ktory jest rodzajem hamulca ciernego nie zdazy wyhamowac kola zebatego i przesuwka wchodzi na wielowypust z pewnym oporem powodujacym szybsze zuzycie wspolpracujacych elementow. Oczywiscie konstruktorzy skrzyn wiedza o tym i tak projektuja skrzynie zeby miala zywotnosc nie mniejsza niz zalozona ale i niewiele wieksza przy prawidlowej eksploatacji.

Data: 2018-02-03 14:03:30
Autor: Marek S
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 2018-02-02 o 20:38, Zenek Kapelinder pisze:

nie ma zadnego problemu. Jest kilka systemow sterowania skrzynia biegow.(...)

Wow! Dziêki za wyczerpuj±ce przedstawienie sprawy. :-) Bardzo ciekawe informacje.


--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-03 08:47:08
Autor: J.F.
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów uszkodzi j±?
Dnia Fri, 2 Feb 2018 19:08:33 +0100, Marek S napisa³(a):
W dniu 2018-02-02 o 14:31, J.F. pisze:
Ahhhaa... chodzi o to, ¿e te ciemno szare elementy nie maj± swobody przesuniêcia siê ty³/przód gdy obci±¿ymy je naciskiem od góry?

Nie chodzi o nacisk od gory.

Z animacji wynika, ¿e elementy przenosz±ce ruch poruszaj± siê jedynie w poziomie. Wydaje mi siê, ze zrobienie prowadnic, które w 100% zniweluj± pionowy nacisk to ¿adna filozofia. Sk±d zatem ten problem?

Polozysz reke na dzwigni, to na pewno wywrzesz tez pewna sile pozioma,
nie tylko pionowa.

A od dzwigni do skrzyni we wspolczesnym aucie FWD droga daleka, pelno
tam linek czy dzwigienek, ktore pionowego nacisku w ogole nie
przenosza. Czesto jest taki nacisk potrzebny, aby np wsteczny
odblokowac.

Tu masz "mechanizm dzwigni" z vectry
https://www.youtube.com/watch?v=gtAXEyazlto

Widac tam dwie linki, ktore skrzynia steruja.

A tu z Astry
https://www.youtube.com/watch?v=Qe_FE1n2zt4

J.

Data: 2018-02-03 14:08:32
Autor: Marek S
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 2018-02-03 o 08:47, J.F. pisze:


Polozysz reke na dzwigni, to na pewno wywrzesz tez pewna sile pozioma,
nie tylko pionowa.

To sam wywnioskowa³em powy¿ej i skomentowa³em. Co do si³y poziomej wskutek pionowego nacisku - nie mam ¿adnych w±tpliwo¶ci wiêc nie ma czego komentowaæ.

A od dzwigni do skrzyni we wspolczesnym aucie FWD droga daleka,

A automaty Twoim zdaniem? Nawet te nie najnowsze? Istnieje jakiekolwiek ryzyko uszkodzenia pionowym naciskiem?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-03 20:33:20
Autor: Grzegorz Tomczyk
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 03.02.2018 o 14:08, Marek S pisze:
A automaty Twoim zdaniem? Nawet te nie najnowsze? Istnieje jakiekolwiek ryzyko uszkodzenia pionowym naciskiem?

FWD, tak samo - "droga daleka", a w klasycznym uk³adzie RWD - nie wiem.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2018-02-03 20:52:26
Autor: Marek S
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 2018-02-03 o 20:33, Grzegorz Tomczyk pisze:

FWD, tak samo - "droga daleka", a w klasycznym uk³adzie RWD - nie wiem.

To u mnie bêdzie pewnie jaka¶ masakra bo 4WD.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-05 23:33:49
Autor: Grzegorz Tomczyk
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 03.02.2018 o 20:52, Marek S pisze:
To u mnie bêdzie pewnie jaka¶ masakra bo 4WD.

Je¿eli silnik jest zamontowany poprzecznie, czyli podstawowy napêd przedni, a tylny do³±czany, to skrzynia nadal bêdzie daleko od dr±¿ka.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2018-02-06 02:10:43
Autor: Marek S
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany bieg ów uszkodzi jÄ…?
W dniu 2018-02-05 o 23:33, Grzegorz Tomczyk pisze:

Je¿eli silnik jest zamontowany poprzecznie, czyli podstawowy napêd przedni, a tylny do³±czany, to skrzynia nadal bêdzie daleko od
dr±¿ka.

Silnik nie jest poprzecznie. G³ówna moc idzie na ty³. W ogóle ta
konstrukcja jest zagmatwana, bo patrz±c od spodu s± jakby dwie skrzynie obok siebie i dwa wa³y. Krótki wa³ napêdza przód i wychodzi z mniejszej "puszki". Drugi wa³, d³ugi i u³o¿ony centralnie - zasila most tylny.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-05 12:16:36
Autor: Pszemol
Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów uszkodzi j±?
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:5a746842$0$566$65785112news.neostrada.pl...
Moze amerykanska. Tam ciagle "tato zmienial olej co 3 tys mil i 300 tys mil przejechal"

Czym on te 300 mil przejecha³? Bo napewno nie Fordem... he he.

Data: 2018-02-02 18:06:03
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
W dniu .02.2018 o 00:26 Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> pisze:


Swoj± drog± to ju¿ niez³a faza ¿eby mieæ automat i trzymaæ rêkê na  lewarku

Ja tak mam :-) - zwisa mi prawa d³oñ z pod³okietnika, lewarek mam z  szerokim uchwytem, w sam raz aby na nim po³o¿yæ d³oñ :-)

TG

Trzymanie d³oni na d¼wigni zmiany biegów u szkodzi jÄ…?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona