Data: 2010-09-13 15:02:52 | |
Autor: Roman | |
Tu-154 Smoleńsk | |
Nowa symulacja lądowania Tu-154 w Smoleńsku dziś w TVN o godz. 23.35.
Roman |
|
Data: 2010-09-13 15:23:11 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Tu-154 Smole?sk | |
Roman wrote:
Nowa symulacja lądowania Tu-154 w Smoleńsku dziś w TVN o godz. 23.35. No ciekawe to będzie. Z tego co zrozumiałem to rosyjscy instruktorzy odtworzyli lądowanie w podobnych, a nawet gorszych warunkach, na symulatorze. Jak myślicie, z jakim wynikiem? Ja myślę, że im się udało, bo wylądowanie na 2 NDB przy podstawie np. 50 metrów jest możliwe, szczególnie na symulatorze, który może nie mieć żadnego jaru, ani drzew. |
|
Data: 2010-09-13 13:40:23 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Tu-154 Smoleńsk | |
Delfino Delphis napisał:
Nowa symulacja lądowania Tu-154 w Smoleńsku dziś w TVN o godz. 23.35. A co taki symulator symuluje? Jeśli *odtwarza* zachowanie samolotu na podstawie danych uzyskanych empirycznie, to nadaje się on do szkolenia załogi w typowych okolicznościach (włączając w to również sytuacje awaryjne). Ale przecież nie ma w nim pełnego modelu fizycznego, który pozwoli na prawdziwe *symulowanie* zachowania maszyny w warunkach wcześniej nie zbadanych. Tak coś mi się zdaje, że na symulatorze fajnie szkoli się załogi do wykonywania czynności jakie *według naszej wiedzy* należy w danych okolicznościach wykonać. Ale dla poznawania okoliczności wypadków jego przydatność jest dość ograniczona. -- Jarek |
|
Data: 2010-09-13 17:03:04 | |
Autor: malgosia | |
Tu-154 Smoleńsk | |
Nowa symulacja lądowania Tu-154 w Smoleńsku dziś w TVN o godz. 23.35. ja o tej poże już śpie jk |
|
Data: 2010-09-13 17:59:34 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Tu-154 Smoleńsk | |
Jarosław Sokołowski wrote:
A co taki symulator symuluje? Nie wiem :) Jeśli *odtwarza* zachowanie samolotuMyślę, że jednak sporo fizyki tam jest. Już dzisiaj nawet amatorskie symulatory osiągnęły w tej dziedzinie wysoki poziom. Zresztą nie wiem czego to badanie ma dowodzić. Że piloci zrobili idiotyzm ignorując minimalną dopuszczalną wysokość - to już wiemy. Że da się wylądować w takich warunkach, a nawet gorszych? Co do tego też nie mam wątpliwości. Na pewno się da, pytanie na ile bezpiecznie? Tego udowodnić się nie da, bo musieli by tych podejść wykonać ze 100 tysięcy, aby mieć sensowną statystykę ;) |
|
Data: 2010-09-13 18:44:36 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Tu-154 Smoleńsk | |
Delfino Delphis napisał:
Ale przecież nie ma w nim pełnego modelu fizycznego, który pozwoli na Te dwie rzeczy są od siebie całkowicie niezależnie. W teorii. W praktyce jest tak, że symulowanie na zasadzie numerycznego odtworzenia fizyki (bierzemy równania opisujące rzecz znaną nam dokładnie), to się nadają, ale do odtwarzania pary idealnie sferycznych koni poruszających się w próżni i za pomocą pługa odwalających bez tarcia skiby na bok. Symulowanie czegoś takiego jak lot samolotu, jeśli ma być dobre, to już nie jest czysta fizyka, tylko heurystyka. Z doświadzeń wiadomo, że przy jakichś warunkach granicznych następuje np. przeciągnięcie i to się wprowadza do opisu symulacji. Zresztą nie wiem czego to badanie ma dowodzić. Że piloci zrobili idiotyzm To są zbyt optymistycznie założenia. Gdyby tak było, to by wystarczyło wziąć stu pilotów i kazać każdemu lądować tysiąc razy na symulatorze. Ale uzyskana w ten sposób statystyka ani nie jest sensowana, ani przydatna. Tu by trzeba odwrotnie. Zebrać dokładne dane ze stu tysięcy -- nomen omen -- bliźniaczych katastrof (lub katastrofalnych sytuacji) i na tej podstawie rozszerzyć możliwości symulacji. Tylko po co? -- Jarek |
|
Data: 2010-09-14 01:47:26 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Tu-154 Smole?sk | |
Delfino Delphis wrote:
Ja myślę, że im się udało, bo wylądowanie na 2 NDB przy podstawie np. 50 Dali radę :) Ale zaklinali się, że w realu - nigdy. |