Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi

Data: 2012-07-02 16:35:29
Autor: Jan Srzednicki
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
http://www.sram.com/sram/mountain/family/xx1

Co prawda nie mam przekonania, że musieli to zrobić na 11 biegów,
zamiast trochę rozciągnąć 10, ale jazda bez przedniej przerzutki robi
siÄ™ coraz bardziej interesujÄ…ca.

Data: 2012-07-02 18:46:38
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
Jan Srzednicki, Mon, 2 Jul 2012 16:35:29 +0000 (UTC), pl.rec.rowery:
http://www.sram.com/sram/mountain/family/xx1

Co prawda nie mam przekonania, ¿e musieli to zrobiæ na 11 biegów,
zamiast trochê rozci±gn±æ 10, ale jazda bez przedniej przerzutki robi
siê coraz bardziej interesuj±ca.

IMO szczególnie w kontek¶cie potencjalnego zastosowania z przodu przerzutki
planetarnej, te¿ SRAMowskiej zreszt±.

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.

Data: 2012-07-02 19:55:24
Autor: cichybartko
W dniu 2012-07-02 18:35, Jan Srzednicki pisze:
http://www.sram.com/sram/mountain/family/xx1

Co prawda nie mam przekonania, że musieli to zrobić na 11 biegów,
zamiast trochę rozciągnąć 10, ale jazda bez przedniej przerzutki robi
siÄ™ coraz bardziej interesujÄ…ca.

Tak zapytam z ciekawości, co zyskuję przez pozbycie się przedniej przerzutki?
Kiedyś doświadczony kolega pokazał mi że w cięższym terenie w moich okolicach, piachy, błoto zamiast latać rozpaczliwie po całym zakresie kasety, lepiej wykorzystać przednią przerzutkę która chyba jest najmniej kłopotliwym elementem napędu. Muszę zaznaczyć że przetestowałem to empirycznie na tanich 8 rzędowych kasetach i naprawdę działa. Powiedzmy że na kasecie mam trzeci bieg od największej zębatki i z przodu środkową zębatkę. To robiąc małe pyk z środkowego na najmniejszy blat z przodu mam dużo większy uzyska mocy niż latając z tyłu. Przypuszczam że w droższych rozwiązaniach ta zasada działa podobnie. Oczywiście nie wykluczam że zmiana biegów z tyłu w topowych klasach pod obciążeniem i w błocie odbywa się bezproblemowo, i moje rozważania nie mają sensu.
Rozumiem że dla niektórych dużym atutem braku z przodu przerzutki będzie brak kłopotów ze zmianą biegów po wjeżdżaniu na młynku, co oczywiście ułatwi utrzymanie tej wymarzonej średniej. Tylko czy pozbywając się zmiany biegów z przodu może zabraknąć czym dokręcić z tej górki?
Jeszcze jedno pytanie, czy przy tej nowej kasecie szerokość łańcucha ulegnie zmianie?

Pozdrawiam,
Bartko.

Data: 2012-07-02 19:55:42
Autor: PK
On 2012-07-02, cichybartko <cichybartko@gmail.com> wrote:
Tak zapytam z ciekawości, co zyskuję przez pozbycie się przedniej przerzutki?

Zmiana biegu z przodu jest chyba najbardziej uciążliwym elementem
jazdy na rowerze. Poza tym przerzutka + 2 tarcze + linki + manetka +
+ wszystkie konieczne mocowania == ~1kg (w przeciętnym rowerze).

Kiedyś doświadczony kolega pokazał mi że w cięższym terenie w moich okolicach, piachy, błoto zamiast latać rozpaczliwie po całym zakresie kasety, lepiej wykorzystać przednią przerzutkę

Najwyraźniej teren nie był bardzo ciężko, skoro udawało się zmieniać
przednie zębatki :).

[...]

Masz samochód? Przeskakujesz z 1 (start) na 3 (miasto) na 6 (trasa)?

Moim zdaniem po prostu nie masz nawyku częstej zmiany biegu.
Można z tym żyć :).
Najczęściej jest to połączone z jazdą z bardzo niską kadencją (nawet
w okolicy 50 rpm).

Biegów w rowerze jest dużo właśnie po to, żeby można było zmieniać
często i utrzymywać w miarę stałą kadencję. Wtedy jazda jest efektywna.
Problem w tym, że jest ich trochę za dużo :).

[...]

Ale czemu miałoby zabraknąć? Możesz zostawić z przodu duża tarczę.
Wtedy ew. będzie brakowało na ekstremalnych podjazdach, ale jeśli masz
silne nogi, to poniżej stosunku 1.5 raczej nie schodzisz (nie w XC).
Jeśli masz słabe, ale lubisz się zmagać ze ścianami, to nikt Ci nie
broni kasować przednie biegi. Ja po górach nie jeżdże: małą tarczę
mam zupełnie nową :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-07-02 22:13:58
Autor: piecia aka dracorp
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
Dnia Mon, 02 Jul 2012 19:55:42 +0000, PK napisał(a):

[...]

A wiesz że ja w taki sam sposób startuję na skrzyżowaniu rowerem. Rozpędzam się do jakieś prędkości/kadencji, przerzucam na blat i cisnę mocniej. W tej kwestii taka zmiana przełożenia bardziej mi odpowiada niż stopniowe zmniejszanie tarcz w kasecie a potem "magiczne" zwiększenie tarczy w korbie i zwiększenie w kasecie (w dużym uproszczeniu). Przypomniał mi się teraz wątek sprzed kilku lat, bodajże z a.p.r.sport.kolarstwo, na temat optymalnej zmiany przełożeń.
Ale nie chce mi się szukać.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-07-03 00:15:36
Autor: cichybartko
W dniu 2012-07-02 21:55, PK pisze:
On 2012-07-02, cichybartko <cichybartko@gmail.com> wrote:
[...]

W moim przypadku waga roweru nie jest aż takim priorytetem. Rower służy mi przede wszystkim do obcowania z naturą i odreagowania stresu dnia codziennego. Miły jest fakt że ma to pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne. Przypuszczam że na krótkich 30 kilometrowych odcinkach ten dodatkowy kilogram pomoże mi popracować nad słabymi nogami ;) i na serce też będzie mieć pozytywny wpływ.

[...]

Tak jak mówiłem napęd to 8 biegowa Acera, wyregulowana i bez problemów zmieniająca biegi.
Zmiana biegów w "moim ciężkim terenie" na kasecie ciężka bądź totalnie niemożliwa, z przodu z średniaka na najmniejszą bez problemu, jak się to robi z głową. Oczywiście trzeba znać granicę możliwości sprzętu.
Co do terenu to masz rację, mało imponujący bo jest to środkowa Polska.
Trasy to okolice rzeki Pilicy, Spała, Zalew Sulejowski i masa różnych krótkich tras, bardzo ciekawych i urozmaiconych po których można jeździć w koło jak na torze. Staram się stawać na nogach jak najrzadziej i patrząc na postoje innych widzę że jednak jakoś ta zmiana biegów idzie mi nie najgorzej. Może mój brak problemów z przednią przerzutką wynika z braku porównania do komfortu wyższych segmentów napędów, bądź z stosowania sprzęgła a nie tylko samej skrzyni biegów.

[...]

Nie, nie mam samochodu :). Moją zmianę z średniego blatu na mały raczej bym porównał do pracy skrzyni rozdzielczej w samochodzie terenowym. Czyli maksymalny uzysk mocy z moich nóg przy ograniczeniu ich przeciążenia. Twoje porównanie bardziej jest adekwatne do ścigania się, ja po prostu chcę przejechać przeszkodę, oczywiście na miarę moich możliwości.

Moim zdaniem po prostu nie masz nawyku częstej zmiany biegu.
Można z tym żyć :).
Najczęściej jest to połączone z jazdą z bardzo niską kadencją (nawet
w okolicy 50 rpm).

Jak się ma sprawa kadencji na singiel speedach? Rozumiem że nie ważne jest czy są to kocie łby czy stromy podjazd po wycince z masą syfu, albo leśny dukt rozjeżdżony przez ciężki sprzęt i wysuszony na popiół, zawsze jest to podręcznikowe 90?
Jakie skutki może mieć jazda z niską kadencją w przypadku amatora?

Chcę zaznaczyć że nie mam zamiaru forsować jakiejś jedynej słusznej koncepcji roweru. Po prostu ja szukam roweru bezobsługowego, serwis sprowadzony do minimum. Rower dla mnie nie ja i moja rodzina dla niego.

Pozdrawiam,
Bartko.

Data: 2012-07-03 06:58:50
Autor: jacek
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi

U¿ytkownik "PK" <kosu@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnjv3v9m.39b.kosulocalhost.localdomain...
On 2012-07-02, cichybartko <cichybartko@gmail.com> wrote:

Zmiana biegu z przodu jest chyba najbardziej uci±¿liwym elementem
jazdy na rowerze. Poza tym przerzutka + 2 tarcze + linki + manetka +
+ wszystkie konieczne mocowania == ~1kg (w przeciêtnym rowerze).

nie roweruje dlugo ale przejechalem trzy sezony maratonow a ubiegly rok
z kazdej trasy zrobil blotny koszmar
rower po kazdym maratonie wygladal mniej wiecej tak http://skroc.pl/dacc
Teraz mam troche zmian w rowerze ale rok temu
Manetki deore przednia przerzutka deore
tylna slx (
Wjezdzajac na strome blotne wzniesienie redukowalem w miare potrzeb
na kasecie a dopierojak braklo i potrzeba bylo sily zrzucalem na mlynek
Duzo bardziej bylem pewny szybkiego przelozenia z przodu bo byl zrzut namniejsza tarcze
niz zapiecia wiekszej tarczy na kasecie.Moze dlatego ze wozek jest dlugi , obrasta blotem
i lapie zielsko.Bywalo ze pod obciazeniem mialem klopoty wrzucic na najwieksza koronke kasety.
Nie mialem nigdy klopotow z zrzuceniem z blatu
manetki chodza mi tak lekko ze objechalem maraton pomimo uszkodzonego palca.
Jezeli by przerzutka nie chciala zrzucic zawsze mozna ja butem poprawic
tylnej nie poprawi
chyba nie przekonam sie za szybko do 2x a do 1x nie ma szans
fakt ze waga korci ale ja jezdze z reguly w gorach
musz miec na co zrzucic jak sie zmecze a na zjezdzie chce jechac szybciej
Jeden z mlodszych kolegow z klubu w ktorym jezdzilem
zalozyl 2x ale to szczuply mlody silny chlopak
po  maratonie w muszynie jednak zalozyl 3x
Nie mam zamiaru nikogo odwodzic od 1x ale moim zdaniem to tylko dla mocnych
lub na plaskie tereny

pozdrawiam
Jacek

Data: 2012-07-03 09:10:33
Autor: Jan Srzednicki

On 2012-07-02, cichybartko <cichybartko@gmail.com> wrote:

Zmiana biegu z przodu jest chyba najbardziej uciążliwym elementem
jazdy na rowerze. Poza tym przerzutka + 2 tarcze + linki + manetka +
+ wszystkie konieczne mocowania == ~1kg (w przeciętnym rowerze).
[..]
[...]

Cóż, to prawda.
[...]

To bardzo zależy, jak się jeździ. Aktualnie mam zestaw 32-22 z przodu i
11-36 z tyłu i zakres mi w zupełności wystarcza, do 45km/h jestem w
stanie dokręcić jak trzeba. 1x11 z przednią zębatką 28 pokrywa się z tym
całkiem nieźle, bo odpowiada kasecie 11.4-33. Ujdzie.

Data: 2012-07-02 21:36:59
Autor: ...::QRT::...
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
Dnia Mon, 02 Jul 2012 19:55:24 +0200, cichybartko napisa³(a):

[...]

Tak zapytam z ciekawo¶ci, co zyskujê przez pozbycie siê przedniej przerzutki?

ja tam za ni± nie przepadam. Np czsami mêcz± mnie chainsucki, czasami pod
obci±¿eniam jak nie zredukuje wczesniej to te¿ nie zawsze zadzia³a. Obecnie mam rame z dolnym ciagiem i przerzutkê down swing i niestety w
takiej konfiguracji chodzi mi naprawde cie¿ko - du¿± si³ê trzeba na
d¼wignie manetki przy³o¿yæ. Próbowa³em 2 ró¿nych przerzutek (alivio i LX) oraz 2 manetek (2 ró¿ne XT) i
za ka¿dym razem jest tak samo.   Jakkolwiek eliminacje przedniej przerzutki nawet mi sie podba to jednak nie
bêdê ukrywa³ i¿ napêd 1x11 niespecjalnie mnie zachwyca. Jesli ju¿ to
znacznie bardziej przemawiaj± do mnie piasty wielobiegowe - mo¿e nie jest
to rozwi±zanie do sportu wyczynowego (waga) ale w turystyce czy nawet
sporcie amatorskim winno sie sprawdziæ znakomicie.

Data: 2012-07-03 08:33:36
Autor: Olgierd
On Mon, 02 Jul 2012 19:55:24 +0200, cichybartko wrote:

[...]

Na piachy błoto w ogóle nie potrzebujesz ani jednej przerzutki. I masz lajtowy rowerek, którym pośmigasz w każdych wertepach:

http://www.flickr.com/photos/olgierd/7474676996/lightbox/

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-03 23:02:37
Autor: cichybartko
W dniu 2012-07-03 10:33, Olgierd pisze:
[...]

Na Twój rower zwróciłem już uwagę przy wątku o karbonowym sztywnym widelcu. Muszę przyznać że wygląda to stylowo :). Nie ukrywam że i taką opcję ostatnio rozważałem. Dziś miałem popróbować pojeździć na środkowym blacie z 32 zębami i z tyłu na 21. Niestety jak przed 20 się rozpadało tak leje do teraz.

Pozdrawiam,
Bartosz.

Data: 2012-07-04 06:43:28
Autor: Olgierd
On Tue, 03 Jul 2012 23:02:37 +0200, cichybartko wrote:

[...]

Ech, niezamierzenie przyjdzie mi zmierzyć się z rolą arbitra elegantiarum ;-)
Nie ukrywam że i taką
opcję ostatnio rozważałem. Dziś miałem popróbować pojeździć na środkowym
blacie z 32 zębami i z tyłu na 21.

To zdecydowanie za miękko, chyba że lecisz w pagórki. Do normalnej jazdy proponuję 32:16. Natomiast przyznam, że kombinuję właśnie drugi rower, właściwie ma to być 1x9, ale zacząłem właśnie rozważać opcję założenia dwóch zębatek z tyłu: 18T oraz powiedzmy 24T (to będzie 29er, więc potrzeba nieco bardziej miękkich przełożeń).

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-03 08:54:01
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-07-02, cichybartko wrote:
[...]

Liniowa zmiana biegów. Zwykle żeby uzyskać przełożenie, które chcę mieć,
muszę zmienić zarówno bieg z przodu, jak i z tyłu (przeskok z przodu
jest relatywnie znacznie większy).

No i, mniej śmieci na kierownicy, mniej linek, ogólnie lżej (manetka,
przerzutka, linka i 1 blat mniej to będzie jakieś 300-400g, to już w
miarę zauważalne).

Oraz, zwyczajnie nienawidzę ustawiać przednich przerzutek. Jak tylne
zdarza mi się ustawić dobrze prawie "od palca", tak z przednimi zawsze
się męczę i bluzgam. ;)

Data: 2012-07-02 20:10:46
Autor: Ignac
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisa³(a):
http://www.sram.com/sram/mountain/family/xx1

Co prawda nie mam przekonania

Ja równie¿ bo 1x11 to dos³ownie kij w szprychy mojej ideii
równego wyje¿dzania zêbów kaset i je¿eli w przypadku napêdów
tradycyjnych 2x czy 3x (i dziêki temu pewnej powtarzalno¶æ
prze³o¿eñ)daje siê to zrobiæ to w przypadku tego napêdu ¿adn±
miar± i kaseta bêdzie siê zu¿ywaæ losowo bez mojego na to wp³ywu,
bo tylko ukszta³towanie terenu bêdzie o tym decydowaæ.
A na nierówno zu¿ytej kasecie przek³adanie ³añcucha to bêdzie koszmar.
To spece od marketingu ka¿± wymieniaæ j± przyk³adowo co 1000 km.
A jak bêdzie wygl±daæ ¿ywotno¶æ tarczy korb 1x-wymieniaæ co 2000km.
Widzê w tym pomy¶le bardzo istotny przyp³yw przychodów producenta
i totalne naiezadowolnenie bikerów,zobaczymy.

 Ignac  --

Data: 2012-07-02 22:05:17
Autor: piecia aka dracorp
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
Dnia Mon, 02 Jul 2012 20:10:46 +0000,  Ignac napisaÅ‚(a):

Ja również bo 1x11 to dosłownie kij w szprychy mojej ideii równego
wyjeżdzania zębów kaset i jeżeli w przypadku napędów tradycyjnych 2x czy
3x (i dzięki temu pewnej powtarzalność przełożeń)daje się to zrobić to w
przypadku tego napędu żadną miarą i kaseta będzie się zużywać losowo bez
mojego na to wpływu,
bo tylko ukształtowanie terenu będzie o tym decydować.
A na nierówno zużytej kasecie przekładanie łańcucha to będzie koszmar.
To spece od marketingu każą wymieniać ją przykładowo co 1000 km.
A jak będzie wyglądać żywotność tarczy korb 1x-wymieniać co 2000km.
Widzę w tym pomyśle bardzo istotny przypływ przychodów producenta i
totalne naiezadowolnenie bikerów,zobaczymy.

 Ignac
W sumie nigdy nie czytaÅ‚em zaleceÅ„ producentów ale na serio gdzieÅ› to jest napisane żeby tak czÄ™sto wymieniać kasetÄ™? ZresztÄ… jaki byÅ‚by sens, czÄ™stej wymiany? CoÅ› zostaÅ‚o podane w tej kwestii?  Pomijam wÄ…tek marketingowy.
Interesuje mnie uzasadnienie takiego postępowania. No chyba że chodzi o teoretycznie lepszy komfort pracy łańcuch-kaseta. Coby nic w trakcie jazdy nie przeskakiwało.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-07-03 09:02:34
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Tue, 03 Jul 2012 08:17:09 +0200, qed napisał(a):

...chyba że chodzi o
teoretycznie lepszy komfort pracy łańcuch-kaseta. Coby nic w trakcie
jazdy nie przeskakiwało.

O to to to :)

Zawsze można co jazdę wymieniać łańcuch, kasetę, korbę i lecieć na "wylajtowanym" sprzęcie :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-07-03 11:00:22
Autor: cytawa
Ignac pisze:

Ja równie¿ bo 1x11 to dos³ownie kij w szprychy mojej ideii
równego wyje¿dzania zêbów kaset i je¿eli w przypadku napêdów

Nie przejmuj sie tylko dokladnie policz jakie tryby oferuje Sachs. Z przodu 42 zeby a z tylu najwiekszy tryb tez ma 42. !!!
Toz to miod na twoja i moja idee.

Jan Cytawa

Data: 2012-07-03 15:35:46
Autor: Ignac
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisa³(a):
Ignac pisze:

> [...]

Nie przejmuj sie tylko dokladnie policz jakie tryby oferuje Sachs. Z przodu 42 zeby a z tylu najwiekszy tryb tez ma 42. !!!

No dobra pod wzglêdem zestopniowania prze³o¿eñ nich bêdzie,ale wyobra¼
sobie jak bêdzie szeroko¶æ: zêbatek kasety (od ¿yletki na pewno grubsza)
i ³añcucha i co z trwa³o¶ci± o precyzyjno¶ci prze³±czania biegów nie wspomnê.

 Ignac

Data: 2012-07-04 08:36:05
Autor: cytawa
Ignac pisze:

[...]

To juz zupelnie inna para kaloszy. Zgadzam sie calkowicie, ze taka ilosc trybow rodzi zupelnie inne problemy, ktorych nie bylo przy napedach 7 biegowych. Jeszcze jak znam zycie to zrobia zintegrowana kasete, ktora trzeba bedzie w calosci wymieniac, gdy tak naprawde zuzyte beda conajwyzej 2 tryby.

Pisalem to w kontekscie innej dyskusji o rzekomym szkodliwym przekosie lancucha. Jak widac inzynierowie Sachsa w tym temacie maja takie poglady jak ja.

Jan Cytawa

Data: 2012-07-04 16:18:41
Autor: Ignac
[...]

Zgad³e¶,2-11 jako ca³o¶c a 1 jako osobna czê¶c,no bo musz± ze wszystkiego
zrobiæ produkt marketingowy.

 Ignac

Data: 2012-07-02 21:48:44
Autor: Wojciech Waga
On 07/02/2012 06:35 PM, Jan Srzednicki wrote:
http://www.sram.com/sram/mountain/family/xx1

Co prawda nie mam przekonania, że musieli to zrobić na 11 biegów,
zamiast trochę rozciągnąć 10, ale jazda bez przedniej przerzutki robi
siÄ™ coraz bardziej interesujÄ…ca.

Mnie zastanawia czy dożyję czasów jak ktoś stwierdzi, że to jednak łańcuch jest problematyczny, bo się telepie, spada, naciąga, brudzi i zrywa. Nie wiem dlaczego dzisiaj producenci sprzętu robią wszystko, żeby tylko wałka nie zastosować.

pozdr.
w.

Data: 2012-07-02 21:51:25
Autor: Michał \"Mhrok\" Kalida
W dniu 2012-07-02 21:48, Wojciech Waga pisze:
[...]

Widziałem ostatnio na Masie w WAW rower z paskiem zębatym, nie miałem czasu zbytnio na rozmowę, ale właściciel sobie chwalił. W połączeniu z biegami w piaście wydaje mi się to bardzo wygodne.

Data: 2012-07-02 21:56:47
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
"Micha³ \"Mhrok\" Kalida", Mon, 02 Jul 2012 21:51:25 +0200, pl.rec.rowery:
Widzia³em ostatnio na Masie w WAW rower z paskiem zêbatym, nie mia³em czasu zbytnio na rozmowê, ale w³a¶ciciel sobie chwali³. W po³±czeniu z biegami w pia¶cie wydaje mi siê to bardzo wygodne.

Strida?

Data: 2012-07-02 22:53:36
Autor: Tomasz Minkiewicz
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
On Mon, 02 Jul 2012 21:51:25 +0200
"Michał \"Mhrok\" Kalida" <mhrok@mhroczny.eu> wrote:

> [...]
z biegami w piaście wydaje mi się to bardzo wygodne.

Wada taka, że nie wymyślono jeszcze sposobu solidnego i gładkiego
łączenia paska, więc to wymaga ram z otwartym/otwieralnym prawym
tylnym trójkątem (no chyba że faktycznie Strida, która w ogóle nie ma
tylnego trójkata).

--
Tomasz Minkiewicz
tommink@gmail.com

Data: 2012-07-02 23:42:05
Autor: ...::QRT::...
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
Dnia Mon, 02 Jul 2012 21:51:25 +0200, "Micha³ \"Mhrok\" Kalida" napisa³(a):

[...]

Mnie zastanawia czy do¿yjê czasów jak kto¶ stwierdzi, ¿e to jednak
³añcuch jest problematyczny, bo siê telepie, spada, naci±ga, brudzi i
zrywa. Nie wiem dlaczego dzisiaj producenci sprzêtu robi± wszystko, ¿eby
tylko wa³ka nie zastosowaæ.

pozdr.
w.

Widzia³em ostatnio na Masie w WAW rower z paskiem zêbatym, nie mia³em czasu zbytnio na rozmowê, ale w³a¶ciciel sobie chwali³. W po³±czeniu z biegami w pia¶cie wydaje mi siê to bardzo wygodne.

w po³±czeniu z biegami w piacie to IMO nawet ³añcuch zyskuje sporona
trwa³o¶ci a traci sporo ze swojej uci±¿liwo¶ci :D

Data: 2012-07-02 23:48:21
Autor: ...::QRT::...
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
Dnia Mon, 02 Jul 2012 21:48:44 +0200, Wojciech Waga napisa³(a):

[...]

stosuj± czasami - ale jako¶ wielkiej popularno¶ci to nie zyskuje. Choæ w
sumie nie wiem dlaczego. mo¿e poprostu konserwatyzm klientów? Mi sie taka
konstrukcja zwyczajnie (estetycznie) nie podoba. Z drugiej strony pojawiaj± siê paski ale to te¿ ma swoje wady.

Data: 2012-07-03 10:37:46
Autor: ...::QRT::...
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
Dnia Tue, 03 Jul 2012 10:26:17 +0200, pawlin napisa³(a):

[...]

paska nie da sie rozpi±æ albo zapi±æ - aby to za³o¿yæ koniczna jest taka
konstrukcja ramy umo¿liwiaj±ca jego za³o¿enie. Zasadniczo mo¿na kupic zestawy do konwersji ale bez ramy w której mo¿na
"otworzyæ" tylni trójk±t nie bardzo da sie to zastosowaæ.

Data: 2012-07-03 08:51:19
Autor: Olgierd
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
On Tue, 03 Jul 2012 10:47:25 +0200, pawlin wrote:

paska nie da sie rozpiąć albo zapiąć - aby to założyć koniczna jest
taka konstrukcja ramy umożliwiająca jego założenie.
Zasadniczo można kupic zestawy do konwersji ale bez ramy w której można
"otworzyć" tylni trójkąt nie bardzo da sie to zastosować.

a poza tym?

Właściwie to wystarczy ;-) bo jeśli nie masz ramy pod pasek, to leżysz.

Poza tym pasek jest znacznie droższy i nasycenie rynku jest wyraźnie mniejsze. Poza tym zdaje się, że byłby problem z ramami z uginającym się tyłem. Kolejny minus to podobno znacznie gorsza praca po oblepieniu go (śniegiem, a chyba i błotem).

Plus jest taki, że zapominasz o smarowaniu itd., a nawet rozciągnięty nie niszczy zębatki. --
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-03 11:02:55
Autor: pawlin
W dniu 2012-07-03 10:51, Olgierd pisze:
[...]

kupujesz odpowiednia rame z mysla o napedzie paskowym

Poza tym pasek jest znacznie droższy i nasycenie rynku jest wyraźnie
mniejsze.

wlasnie. sprawdzilem kazdy element kosztuje 50-60$ wiec 150-180$ za caly naped.

  Poza tym zdaje siÄ™, że byÅ‚by problem z ramami z uginajÄ…cym siÄ™
tyłem. Kolejny minus to podobno znacznie gorsza praca po oblepieniu go
(śniegiem, a chyba i błotem).

a czy nie ma jakiejs oslonki tak jak jest dla lancucha?

Plus jest taki, że zapominasz o smarowaniu itd., a nawet rozciągnięty nie
niszczy zębatki.

czyli wzrasta zywotnosc? ciekawe ile wytrzyma? gdzies mi mowili ze pasek 10tys km czyli 1-2 sezony a jak z koronkami i blatem?

mi sie marzy taki rowerek z alfine 11 na pokladzie :)

Data: 2012-07-03 09:16:24
Autor: Olgierd
On Tue, 03 Jul 2012 11:02:55 +0200, pawlin wrote:

Właściwie to wystarczy ;-) bo jeśli nie masz ramy pod pasek, to leżysz.

kupujesz odpowiednia rame z mysla o napedzie paskowym

No to kup ;-) Najlepiej MTB.

Dodam, że miałem taką ramę (nie MTB, lecz miejsko-wyścigowego Treka 2nd District) i rewelacja to-to nie była (rama, bo napęd w 2nd District był normalny).

Poza tym pasek jest znacznie droższy i nasycenie rynku jest wyraźnie
mniejsze.

wlasnie. sprawdzilem kazdy element kosztuje 50-60$ wiec 150-180$ za caly
naped.

Przy czym na CRC nie ma, na Wiggle nie ma... Ze znanych mi większych producentów tylko Trek to stosuje (wcześniej w topowym District, teraz w najdroższym Soho).

[...]

Możesz założyć, ale śniegu przecież tym nie powstrzymasz.

Nie wiem :) --
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-03 03:54:11
Autor: rmikke
On Tuesday, July 3, 2012 11:16:24 AM UTC+2, Olgierd wrote:
On Tue, 03 Jul 2012 11:02:55 +0200, pawlin wrote:

>   Poza tym zdaje siê, ¿e by³by problem z ramami z uginaj±cym siê

Mo¿esz za³o¿yæ, ale ¶niegu przecie¿ tym nie powstrzymasz.

Hmmm...
Jakby wesz³o na szeroko¶æ do ChainGlidera...

Nie wiem :)

Pisali, ¿e tak.

Data: 2012-07-03 11:23:43
Autor: pawlin
W dniu 2012-07-03 11:16, Olgierd pisze:
On Tue, 03 Jul 2012 11:02:55 +0200, pawlin wrote:

Właściwie to wystarczy ;-) bo jeśli nie masz ramy pod pasek, to leżysz.

kupujesz odpowiednia rame z mysla o napedzie paskowym

No to kup ;-) Najlepiej MTB.

wystarczy mi cross albo treking :)

http://www.universalcycles.com/shopping/index.php?category=4081 tylko nie wglebialem sie jak z dostawa do polski

[...]

chodzilo mi o cos takiego http://www.rowerystylowe.pl/oslona-lancucha-hebie-chainglider-p-4123.html

dlaczego to sniegu nie powstrzyma?

Data: 2012-07-03 12:09:49
Autor: ...::QRT::...
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
Dnia Tue, 3 Jul 2012 09:16:24 +0000 (UTC), Olgierd napisa³(a):

On Tue, 03 Jul 2012 11:02:55 +0200, pawlin wrote:

W³a¶ciwie to wystarczy ;-) bo je¶li nie masz ramy pod pasek, to le¿ysz.

kupujesz odpowiednia rame z mysla o napedzie paskowym

No to kup ;-) Najlepiej MTB.

Dodam, ¿e mia³em tak± ramê (nie MTB, lecz miejsko-wy¶cigowego Treka 2nd District) i rewelacja to-to nie by³a (rama, bo napêd w 2nd District by³ normalny).

Poza tym pasek jest znacznie dro¿szy i nasycenie rynku jest wyra¼nie
mniejsze.

wlasnie. sprawdzilem kazdy element kosztuje 50-60$ wiec 150-180$ za caly
naped.

Przy czym na CRC nie ma, na Wiggle nie ma... Ze znanych mi wiêkszych producentów tylko Trek to stosuje (wcze¶niej w topowym District, teraz w najdro¿szym Soho).

jeszcze scott w modelu Venture 10 - swoj± drog± bardzo ³adny rower.

Data: 2012-07-03 10:13:32
Autor: Olgierd
On Tue, 03 Jul 2012 12:09:49 +0200, ...::QRT::... wrote:

Przy czym na CRC nie ma, na Wiggle nie ma...
Ze znanych mi większych producentów tylko Trek to stosuje (wcześniej w
topowym District, teraz w najdroższym Soho).

jeszcze scott w modelu Venture 10 - swojÄ… drogÄ… bardzo Å‚adny rower.

I jeszcze Schindelhauer. Ale to w sumie manufaktura.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-03 10:41:31
Autor: Olgierd
On Tue, 03 Jul 2012 12:15:20 +0200, pawlin wrote:

jeszcze scott w modelu Venture 10 - swojÄ… drogÄ… bardzo Å‚adny rower.

cena tez ladna

Kilka lat temu, jak Trek wypuszczał modele District, różnica w cenie modeli na pasek i na łańcuch sięgała ok. 1500 zł. --
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-03 08:30:02
Autor: Olgierd
On Mon, 02 Jul 2012 21:48:44 +0200, Wojciech Waga wrote:

Mnie zastanawia czy dożyję czasów jak ktoś stwierdzi, że to jednak
łańcuch jest problematyczny, bo się telepie, spada, naciąga, brudzi i
zrywa.

Gary Fisher miał co najmniej 15 lat temu powiedzieć "no chain no pain".

Data: 2012-07-03 10:57:03
Autor: Korban
Tudum, 11 rzêdów w MTB nadchodzi
Dnia Tue, 3 Jul 2012 08:30:02 +0000 (UTC), Olgierd napisa³(a):

Nie wiem dlaczego dzisiaj producenci sprzêtu robi± wszystko, ¿eby
tylko wa³ka nie zastosowaæ.

Stosuj± paski (np. Gates Carbon co¶ tam co¶ tam).

W Nicei w wypo¿yczalni rowerów miejskich dominuj± rowery z wa³kiem.
Przypuszczam, ¿e ze wzglêdu na wiêksz± trwa³o¶æ i mniejsz± k³opotliwo¶æ.
Ale jak widaæ nie jest to rozwi±zanie popularne w tego typu rowerach,
zapewne przyczyn± jest cena. Mirek

Data: 2012-07-03 09:19:01
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-07-03, Korban wrote:
Dnia Tue, 3 Jul 2012 08:30:02 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

Nie wiem dlaczego dzisiaj producenci sprzętu robią wszystko, żeby
tylko wałka nie zastosować.

W Nicei w wypożyczalni rowerów miejskich dominują rowery z wałkiem.
Przypuszczam, że ze względu na większą trwałość i mniejszą kłopotliwość.
Ale jak widać nie jest to rozwiązanie popularne w tego typu rowerach,
zapewne przyczynÄ… jest cena.

W jakim typie rowerów? Wiesz, ile kosztuje osprzęt XX (XX1 będzie
zapewnie podobnie)?

Data: 2012-07-03 13:14:22
Autor: Korban
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
Dnia Tue, 3 Jul 2012 09:19:01 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisa³(a):

[...]

W jakim typie rowerów? Wiesz, ile kosztuje osprzêt XX (XX1 bêdzie
zapewnie podobnie)?

Typ roweru? Taki jak na obrazku
http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/93853/93853,1276774524,2/stock-photo-bicycles-for-hire-in-stands-on-the-seafront-at-nice-cote-d-azur-france-55392025.jpg
Nie mam pojêcia jaka to jest klasa napêdu i ile kosztuje, ale przypuszczam,
¿e w porównaniu do taniego napêdu ³añcuchowego (nikt przecie¿ nie bêdzie
pakowa³ do roweru do wypo¿yczania jakich¶ ¶rednich, ani tym bardziej
topowych grup napêdu). A za³o¿enie pewnie by³o takie: ma byæ trwa³e i
wymagaj±ce jak najd³u¿szego czasu miêdzy przegl±dami. Wa³ek takie za³o¿enia
chyba spe³nia. Mirek

Data: 2012-07-03 13:16:28
Autor: Korban
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi
Dnia Tue, 3 Jul 2012 13:14:22 +0200, Korban napisa³(a):

[...]

* w porównaniu do taniego napêdu ³añcuchowego (), sporo dro¿sza

Mirek

Data: 2012-07-03 09:17:36
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-07-02, Wojciech Waga wrote:
[...]

Przerzutka w XX1 ma sprzęgiełko, żeby się nie telepał. :)

Ale oczywiście, robią różne takie. Z ostatnich wynalazków, niemiecki
Pinion próbuje upowszechnić przysuportowe skrzynie biegów, na razie są
ciężkie, ale może im się uda pozbijać wagę. Piasty wielobiegowe w MTB
dość brzydko przeciążają tylne koło, co zwiększa masę nieamortyzowaną i
ogólnie psuje środek ciężkości, chociaż oczywiście się da.

Dopiero po wywaleniu przerzutek można myśleć o wałkach. Tylko dodatkowa
kwestia - prawie wszystkie aktualnie występujące zawieszenia tylne mają
zmienną odległość tylna ośka - suport, co w przypadku wałków czy pasków
napędowych znacząco utrudnia sprawę.

Data: 2012-07-03 11:21:56
Autor: de Fresz
On 2012-07-02 21:48:44 +0200, Wojciech Waga <na@drzewo.pl> said:

[...]

Mogê Ci powiedzieæ jak to wygl±da w motocyklach: wa³ek jest ciê¿ki, dro¿szy, teoretycznie bezobs³ugowy, a jednak czasem ulega awarii, która jest kosztowna i nie do naprawienia metodami kowalskimi.

de Fresz

Data: 2012-07-03 11:23:11
Autor: de Fresz
On 2012-07-03 11:21:56 +0200, de Fresz <defresz@NOSPAMo2.pl> said:

Mogê Ci powiedzieæ jak to wygl±da w motocyklach: wa³ek jest ciê¿ki, dro¿szy, teoretycznie bezobs³ugowy, a jednak czasem ulega awarii, która jest kosztowna i nie do naprawienia metodami kowalskimi.

Aaaa i zapomnia³em jeszcze o wiêkszych stratach energii na wale w porównaniu z ³añcuchem.

de Fresz

Data: 2012-07-08 19:46:20
Autor: Mike
Tudum, 11 rzędów w MTB nadchodzi