Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora

Data: 2013-11-21 19:04:43
Autor: Peter
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora
Jest sobie komputer z i7 3770.

Taktowany jest w spoczynku 1.6 GHz,  normalnie 3.4 GHz, a podczas dużego obciążenia Turbo Boost powinien podnieś do 3,9 GHz. Powinien ale nie podnosi. W Biosie tryb Turbo jest Enable.
Komputer obciążany jest 4 równoległymi aplikacjami numerycznymi. Każda aplikacja pracuje na 1 rdzeniu obciążając go w 100%.
System pracuje pod linuksem a częstotliwość sprawdzana jest tak
cat /proc/cpuinfo | grep "cpu MHz"
Czemu nie ma przyspieszenia procesora?
Google podaje niestety wiele śmieci na ten temat. W jednym ( z 2010r) znalazłem informacje że Turbo Boost podbija mnożnik procesora, a tym samym częstotliwość pracy jego zegara. Warunkiem jest nieprzekroczenie maksymalnej wartości TDP dla danego układu. Wynikałoby z tego,że gdybym pracował z 1 aplikację na 1 rdzeniu to zegar przyspieszyłby, a na 4 już nie ??.

Hyper-Threading dzięki tworzenie dwóch wątków logicznych na 1 rdzeniu umożliwia prowadzenie równolegle łącznie 8 procesów. Z publikowanych benchmarków wynika, że łączna wydajność  w grach zwykle nie zmienia się, w aplikacjach typu autocad itp zwiększa się o ok 10%, a w pakerach nawet 25-30%.
W posiadanym komputerze uruchomienie 8 aplikacji numerycznych uruchamia się rzeczywiście w 8 wątkach, ale sumaryczne przyspieszenie to optymistycznie licząc 2%. Spodziewałem, ze będzie to właśnie 25-30%.
Dlaczego tak mało?

Komputer ten jest komputerem fabrycznym, czyli nie składak, i powinien być przetestowany do pracy w maksymalnym reżimie. Niestety po obciążenie go 4 aplikacjami numerycznymi, już po 20 minutach pracy osiąga temperaturę 80-82C. Efektem wtórnym jest bardzo głośna praca wentylatora zewnętrznego. Komputer był w serwisie, wrócił z wymienionym wentylatorem na procesorze i .. jest tak samo, tzn dalej bardzo się grzeje.
Jest tu ktoś, kto ma ten procesor i może coś powiedzieć na temat grzania się tego procesora pod pełnym obciążeniem

--
Peter

Data: 2013-11-21 20:31:11
Autor: Maciej Milinkiewicz
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora
Dnia 2013-11-21, o godz. 19:04:43
Peter <kominiarz@wp.pl> napisa(a):

Wynikaoby z tego,e gdybym pracowa z 1 aplikacj na 1 rdzeniu to zegar przyspieszyby, a na 4 ju nie ??.

To tak wanie dziaa inaczej by si usmay.

MM

--
http://edudesk.pl - Komputery, sieci, naprawa, strony www, GIS. Toru.

Data: 2013-11-21 20:39:47
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Thu, 21 Nov 2013 19:04:43 +0100, Peter napisał(a):

Jest sobie komputer z i7 3770.
Komputer był w serwisie, wrócił z wymienionym wentylatorem na procesorze i .. jest tak samo, tzn dalej bardzo się grzeje.

A nie przyszlo Ci do glowy, zeby zmienic gowniane chlodzenioe fabryczne na
cos skuteczniejszego? W takich warunkach w jakich kazesz temu komputerowi
pracowac byloby to bardzo polecane.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-11-21 23:02:55
Autor: Peter
  R.e.m.e.K napisał:>

> A nie przyszlo Ci do glowy, zeby zmienic gowniane chlodzenioe fabryczne na
> cos skuteczniejszego?

Kupiłem komputer fabryczny i liczyłem, że sprawdzili jego chłodzenie przy maksymalnym obciążeniu. Trudno przypuszczać, że ktoś kupuje drogi procesor żeby potem pracować na 'pół gwizdka'. Niestety nabrali mnie.
Twój pomysł byłby dobry gdyby nie to,że ta g.. fabryka nie plombowała komputera.

> W takich warunkach w jakich kazesz temu komputerowi pracowac byloby to bardzo polecane.

  Masz rację, każę mu pracować tygodniami a potem .. następne tygodnie. Na razie znalazłem takie połowiczne rozwiązanie. Przeniosłem go do pomieszczenia o temperaturze 17-18C i pomogło, temperatura spadła do 74-76C a obroty wiatraka wyraźnie zmalały. I tak do wiosny. Potem albo uzyskam zgodę na otwarcie komputera albo sam go otworzę rezygnując z gwarancji, bo na to że producent przeprosi za ten bubel chłodniczy i zamontuje mi mocniejsze chłodzenie nie ma co liczyć

--
Peter

Data: 2013-11-21 23:02:11
Autor: G Nowak
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora
On 21/11/2013 22:02, Peter wrote:
  R.e.m.e.K napisa:>
> [...]
tak samo, tzn dalej bardzo si grzeje.

 > A nie przyszlo Ci do glowy, zeby zmienic gowniane chlodzenioe
fabryczne na
 > cos skuteczniejszego?

Kupiem komputer fabryczny i liczyem, e sprawdzili jego chodzenie
przy maksymalnym obcieniu. Trudno przypuszcza, e kto kupuje drogi
procesor eby potem pracowa na 'p gwizdka'. Niestety nabrali mnie.
Twj pomys byby dobry gdyby nie to,e ta g.. fabryka nie plombowaa
komputera.

A moglbys zdradzic coz to za model?

--
Pozdr

Data: 2013-11-22 00:41:45
Autor: Zakonspirowany
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora
W dniu 21-11-2013 23:02, Peter pisze:
Niestety nabrali mnie.

Przed zakupem nie sprawdziłeś podzespołów drugoplanowych?
Wiem, zwykle patrzy się głównie na CPU, M/B, GPU, RAM i HDD.
Ale to raczej w przypadku budżetówek, gdzie chłodzenie nie gra większej roli.
Jednak, jako że już "po szkodzie", ja bym zerwał tę plombę, ale wcześniej poszukał w Internetach sposobu na jej odklejenie. Chyba, że to nie naklejka?

--
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻

Data: 2013-11-22 10:18:39
Autor: \(c\)RaSz
Turbo Boost, Firma montująca nie wie przecież dokładnie jakie będzie miał potrzeby kupujący, więc klecą niejako na oślep. A w dodatku nie będą wrzucać do skrzynki zestawień "extremalnych", tudzież egzotycznych składników, czmperatura procesora

Użytkownik "Zakonspirowany" napisał w
:
:
[...]

kupujący, więc klecą niejako na oślep. No i nie będą przecież wrzucać do
skrzynki zestawień "extremalnych", tudzież egzotycznych składników, czegoś,
co większości użytkowników będzie na plaster... Firma musi wyjść na swoje,
i gdzie się tylko da, tam oszczędza - a dopóki nie przekroczy to granicy
śmieszności, jest nie tylko zrozumiałe, ale wręcz OK. Granica pomiędzy
oszczędnością a sknerzeniem - zbyt gruba nie jest! Niezbyt mocne chłodzenie
mieści się w tym "OK" - w ocenie większości odbiorców.

Gdybyś montował maszynę sam, to byś mógł ją "uszyć" doskonale pod własny
gust, tyle, że mogłoby Ci zabraknąć... wiedzy! - i rąbnął byś się na czymś
dla fachowca oczywistym. No ale wiedziałbyś, że potrzebujesz silniejszego
chłodzenia, tudzież na czym zasknerzyć możesz bezkarnie, a gdzie - wrzucić
podzespoły z wyższej półki. Dlatego przy jakichś nietypowych zastosowaniach
niezłym rozwiązaniem jest wybrać niszowego dostawcę sprzętu, podać mu
"specyfikację marzeń", i poprosić o korektę ewentualnych kalafiorów (typu:
słaby / zbyt mocny - zasilacz).

Zjawisko, że gdy wszystkie rdzenie pracują na full, to procesor jest zbyt
gorący, aby mógł się włączyć Hyper-Threading, - jest zrozumiałe, jak parę
razy wspomnieli inni.

: Jednak, jako że już "po szkodzie", ja bym zerwał tę plombę, ale
: wcześniej poszukał w Internetach sposobu na jej odklejenie. Chyba, że to
: nie naklejka?
:

Zanim zerwiesz plombę, to zadzwoń do ichniego serwisu, przecież jest całkiem
możliwe, że Ci wymienią chłodnicę na najbardziej wypasioną, jaką będą mieli
na półce, przy niezbyt wygórowanej opłacie za montaż. Zaś zysk extra będzie
taki, że zdemontowaną odliczą od ceny nowej, przy potrąceniu kilku procent -
sam rozumiesz: "opłata manipulacyjna".

Data: 2013-11-22 10:34:06
Autor: BartekK
W dniu 2013-11-22 10:18, (c)RaSz pisze:
[...]
Nie wiem gdzie ci ktoś cokolwiek zapłaci za boxowe chłodzenie intela, jeśli znasz - to podaj, ostatnio po 1zł sprzedawałem, byle ktoś to zabrał...

Data: 2013-11-22 21:40:59
Autor: qwerty
Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l6n9bg$sjf$1@mx1.internetia.pl...
Nie wiem gdzie ci ktoś cokolwiek zapłaci za boxowe chłodzenie intela, jeśli znasz - to podaj, ostatnio po 1zł sprzedawałem, byle ktoś to zabrał...

Ode mnie nawet za 1 zł nie poszedł (i to z procesorem).

Data: 2013-11-22 23:02:26
Autor: marfi

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:l6ofjg$bic$1usenet.news.interia.pl...
[...]

  A u mnie boxowe chłodzenie Intela działa na i3770 w obudowie Fractal Design Black Pearl bez problemów :)

--
marfi

Data: 2013-11-22 15:12:05
Autor: \(c\)RaSz
Turbo Boost, & moja pomyłka...

Ja, czyli "(c)RaSz" napisał(em)
w  _tytule_   wiadomości
co następuje:
Re: Turbo Boost, Firma montująca nie wie przecież _dokładnie_ jakie będzie
miał potrzeby kupujący, więc klecą niejako na oślep. A w dodatku nie będą
wrzucać do skrzynki zestawień "extremalnych", tudzież egzotycznych
składników, czmperatura procesora

Za ten długaśny tytuł przepraszam! - ot, nie te klawisze mi się wcisnęło... Podobno istnieje możliwość "wycofania" posta - czy ktoś wie, jak to się robi? Ale zapewne dotyczy to jedynie tych, które się wrzuciło poprzez odpowiednią stronę, a zaś z OuExpressu - nie da się...

Data: 2013-11-22 01:07:25
Autor: BartekK
W dniu 2013-11-21 23:02, Peter pisze:
> [...]

przy maksymalnym obciążeniu. Trudno przypuszczać, że ktoś kupuje drogi
procesor żeby potem pracować na 'pół gwizdka'. Niestety nabrali mnie.
Chłopie, pomyśl - to tak jakbyś kupił w salonie samochód, a potem pałował go na torze albo kręcił bączki i palił gumę pół dnia - i miał pretensje że dużo pali, przegrzewa się itd bo "nie przetestowali go przy maksymalnym obciążeniu". Żaden masowy produkt fabryczny nie jest projektowany "na maksymalne obciążenie" tylko na "statystyczne", takie jak można się spodziewać w typowym zastosowaniu.
Chłodzenie jest dobrane tak, żeby procesor ci się nie przegrzał (a tego nie robi, bo się nie wyłącza, nie zwalnia itp) - więc nie ma podstaw do reklamacji, działa zgodnie z założeniem. A że głośno chodzi? Normalne, jak mocno obciążony to mocno się grzeje, to głośno się chłodzi.

Chciałeś mieć i cicho i wydajnie, a tak się nie da (na "podstawowych" elementach), bo to tak jakbyś chciał samochód szybki i oszczędny równocześnie, więc kupił najmocniejszy silnik, pedałował non-stop-na-maks i miał pretensje że ci spala więcej niż podawali "średnie zużycie w mieście". TAK SIĘ NIE DA.

Twój pomysł byłby dobry gdyby nie to,że ta g.. fabryka nie plombowała
komputera.
Nie dość żeś źle dobrał procesor do zastosowania, źle dobrał chłodzenie do obciążenia, to jeszcze źle dobrałeś dostawcę/producenta całości. Trzeba było PRZED zakupem sięgać porady. Ale może cię stać na błędne decyzje...

Data: 2013-11-22 09:55:41
Autor: mappl
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora
Żaden masowy produkt fabryczny nie jest projektowany "na maksymalne obciążenie" tylko na "statystyczne"

Statystycznie pies i człowiek mają trzy nogi. Typowe obciążenie procesora podczas obliczeń to 100%

Nie dość żeś źle dobrał procesor do zastosowania, źle dobrał chłodzenie do obciążenia, to jeszcze źle dobrałeś dostawcę/producenta całości.

Dlatego kupił gotowy produkt a nie składaka. A gotowy produkt okazał się marny.

Data: 2013-11-22 21:47:01
Autor: qwerty
Użytkownik "mappl"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:528f1c12$0$2301$65785112@news.neostrada.pl...
Typowe obciążenie procesora podczas obliczeń to 100%

Nie zawsze.

Data: 2013-11-21 21:03:25
Autor: Przemysaw Ryk
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora
Dnia Thu, 21 Nov 2013 19:04:43 +0100, Peter napisa(a):

Jest sobie komputer z i7 3770.

Taktowany jest w spoczynku 1.6 GHz,  normalnie 3.4 GHz, a podczas duego obcienia Turbo Boost powinien podnie do 3,9 GHz. Powinien ale nie podnosi. W Biosie tryb Turbo jest Enable.
Komputer obciany jest 4 rwnolegymi aplikacjami numerycznymi. Kada aplikacja pracuje na 1 rdzeniu obciajc go w 100%.

AFAIR maksymalna czstotliwo rdzenia w trybie turbo zaley od obcienia
pozostaych. Wobec czego faktycznie - zajty jeden rdze, jego czstotliwo
wdruje do 3,9 GHz. Zajte wszystkie rdzenie - ju nie.

System pracuje pod linuksem a czstotliwo sprawdzana jest tak
cat /proc/cpuinfo | grep "cpu MHz"
Czemu nie ma przyspieszenia procesora?
Google podaje niestety wiele mieci na ten temat. W jednym ( z 2010r) znalazem informacje e Turbo Boost podbija mnonik procesora, a tym samym czstotliwo pracy jego zegara. Warunkiem jest nieprzekroczenie maksymalnej wartoci TDP dla danego ukadu. Wynikaoby z tego,e gdybym pracowa z 1 aplikacj na 1 rdzeniu to zegar przyspieszyby, a na 4 ju nie ??.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i7_microprocessors#.22Ivy_Bridge.22_.2822_nm.29
i przypis 2
Max turbo bins for 6, 5, 4, 3, 2, 1 active cores respectively (depending on
the number of CPU cores in the processor). Additional frequency = turbo bins
* Base clock (100 MHz for Sandy Bridge, Ivy Bridge and Haswell processors).

Spjrz na tabel w http://pclab.pl/art49549-6.html - tutaj wprawdzie
przedstawiany jest model i7 3770K, niemniej jednak nie ma powodw by sdzi,
e turbo w i7 3770 bdzie zachowywa si inaczej.

Nie wiem jednak, jaki wpyw na podnoszenie zegara w trybie turbo ma
obcienie rdzeni logicznych.

Hyper-Threading dziki tworzenie dwch wtkw logicznych na 1 rdzeniu umoliwia prowadzenie rwnolegle cznie 8 procesw. Z publikowanych benchmarkw wynika, e czna wydajno  w grach zwykle nie zmienia si, w aplikacjach typu autocad itp zwiksza si o ok 10%, a w pakerach nawet 25-30%.
W posiadanym komputerze uruchomienie 8 aplikacji numerycznych uruchamia si rzeczywicie w 8 wtkach, ale sumaryczne przyspieszenie to optymistycznie liczc 2%. Spodziewaem, ze bdzie to wanie 25-30%.
Dlaczego tak mao?

Pytanie czy aplikacja napisana jest tak, by dobrze wykorzystywa
hyper-threading. Tutaj http://pclab.pl/art48779.html ten temat te ruszono -
moe to Ci naprowadzi na jakie rozwizania.

Komputer ten jest komputerem fabrycznym, czyli nie skadak, i powinien by przetestowany do pracy w maksymalnym reimie. Niestety po obcienie go 4 aplikacjami numerycznymi, ju po 20 minutach pracy osiga temperatur 80-82C. Efektem wtrnym jest bardzo gona praca wentylatora zewntrznego. Komputer by w serwisie, wrci z wymienionym wentylatorem na procesorze i .. jest tak samo, tzn dalej bardzo si grzeje.
Jest tu kto, kto ma ten procesor i moe co powiedzie na temat grzania si tego procesora pod penym obcieniem

Fabryczny wentylator w sensie boxowego chodzenia jak na np.
http://www.waz.com.br/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/n/intel_core_3gen_1_1.jpg
i dugotrwaa praca pod penym obcieniem? Widz to bardzo rednio.

--
[ Przemysaw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Kamstwo to wina dwch osb. Jedna mwi, druga sucha.                   ]

Data: 2013-11-21 21:28:06
Autor: maX

Użytkownik "Peter" <kominiarz@wp.pl> napisał w wiadomości news:528e4b37$0$2171$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To zwiększenie jest "skokowe", w zależności od ilości pracujących rdzeni. Przy jednym rdzeniu przyspiesza do 3.9, przy dwóch do 3.7, przy wszystkich nie przyspiesza wogóle.
Jeśli to procesor bez możliwości zmiany mnożnika (w nazwie nie ma "K") to możesz w biosie wymusić żeby zawsze chodził na 3.9 GHz, nawet przy wszystkich rdzeniach obciążonych. A jeśli to procesor "K" to dodatkowo możesz go podkręcić do 4.5 GHz lub więcej (oczywiście też przy wszystkich pracujących rdzeniach).

[...]

Program musi być napisany tak żeby wykorzystywał HT.

W posiadanym komputerze uruchomienie 8 aplikacji numerycznych uruchamia się rzeczywiście w 8 wątkach, ale sumaryczne przyspieszenie to optymistycznie licząc 2%. Spodziewałem, ze będzie to właśnie 25-30%.

Może zamiast "spodziewać się" trzeba było przed zakupem procesora sprawdzić, choćby na jakimś starym i3 (też ma HT), czy HT spowoduje wzrost wydajności w twoich zastosowaniach?

Dlaczego tak mało?

Jak wyżej. Pozatym HT przyspiesza chyba tylko obliczenia stałoprzecinkowe, a skoro twoje programy są numeryczne to pewnie korzystają z jednostek zmiennoprzecinkowych FPU (których jest tyle co rdzeni a nie wątków, czyli 4) i tam HT nie nie daje.

1) Zamiast platformy LGA1155 było kupić nową LGA1150. Cena niemal ta sama, ale byłby szybszy i mniej się grzał.
2) Zamiast i7 było kupić i5. i5 to po prostu i7 bez HT (które i tak jest ci zbędne), ale za to jest znacznie tańszy od i7. Więc w cenie i7 miałbyś i5 oraz porządne chłodzenie do niego.
3) Albo w drugą stronę. Żeby mieć prawdziwe 6 rdzeni (+HT, niestety nie ma 6-rdzeniowych i5) to mogłeś wziąść platformę LGA2011, na nią są procesory 6-rdzeniowe (tyle że kosztują nie 1000 ale 2000 zł, choć przy koszcie całego komputera oraz faktu 50%-ego wzrostu wydajności w twoich zastosowanaiach to chyba akceptowalna cena).

[...]

Wentylator BOX? Żeby mieć sensowną temperaturę i głośność trzeba jeszcze co nieco dorzucić do sensownego chłodzenia.

Data: 2013-11-21 23:01:45
Autor: Peter
  maX napisał:

[...]

Mój program liczy problemy z dziedziny teorii liczb i operuje na liczbach całkowitych od 10 do 100 K cyfr, są to wiec obliczenia stałoprzecinkowe

2) Zamiast i7 było kupić i5. i5 to po prostu i7 bez HT (które i tak jest ci zbędne), ale za to jest znacznie
tańszy od i7. Więc w cenie i7 miałbyś i5 oraz porządne chłodzenie do niego.

  masz rację co do i5 i i7. Moje rozumowanie było takie, że wzrost mocy na HT zrekompensuje mi tą wyższą cenę i7. Niestety mądry Polak po szkodzie. Niestety nie miałem tej wiedzy, że można produkować komputery z drogim procesorem i marnym chłodzeniem. W materiałach informacyjnych nie było nic o sposobie chłodzenia.

--
Peter

Data: 2013-11-21 23:28:40
Autor: \(c\)RaSz
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora

Użytkownik "Peter" napisał w
:
:
: Mój program liczy problemy z dziedziny teorii liczb i operuje na
: liczbach całkowitych od 10 do 100 K cyfr, są
: to wiec obliczenia stałoprzecinkowe
:

     - a co takiego liczysz? Ale coby nie tworzyć tu Off-Topic'u - to
skrobnij coś o tym na alt.pl.matematyka,  lub  pl.sci.matematyka

Data: 2013-11-21 23:52:55
Autor: maX

Użytkownik "Peter" <kominiarz@wp.pl> napisał w wiadomości news:528e82c5$0$2141$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To jakieś komercyjne oprogramowanie? Chyba nie skoro pracuje pod Linuxem i wykorzystuje tylko 1 rdzeń. Czyżby własny soft twojej firmy / uczelni? Jeśli tak to może zasugeruj autorowi żeby spróbował wykorzystać HT albo np. sprzętową akcelerację z karty graficznej?

[...]

Wentylator dostarczany fabrycznie z procesorem ma tylko za zadanie go schłodzić do dopuszczalnej temperatury, kosztem głośności. Dlatego każdy wentyl BOX wyje przy dużym obciązeniu procesora.
Póki co to żeby obniżyć temperaturę możesz wyłączyć w biosie HT (i tak nic ci nie daje, ale do bilansu energetycznego procesora wchodzi, może zyskasz kilka stopni) albo lekko obniżyć napięcie zasilające procesor (tzw. undervolting), wtedy spadnie i temperatura i pobór prądu.
Swoją drogą te procesory wytrzymują chyba do 100 stopni.

Data: 2013-11-22 00:44:35
Autor: Zakonspirowany
W dniu 21-11-2013 23:01, Peter pisze:
Niestety nie miałem tej wiedzy, że można produkować komputery z drogim
procesorem i marnym chłodzeniem.

Nie mieszkasz/urodziłeś się w Polsce?

W materiałach informacyjnych nie było nic o sposobie chłodzenia.

Się dzwoni do firmy i dopytuje.

--

Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora