Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora

Data: 2013-11-21 21:28:06
Autor: maX
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora

Użytkownik "Peter" <kominiarz@wp.pl> napisał w wiadomości news:528e4b37$0$2171$65785112news.neostrada.pl...
Jest sobie komputer z i7 3770.

Taktowany jest w spoczynku 1.6 GHz,  normalnie 3.4 GHz, a podczas dużego obciążenia Turbo Boost powinien podnieś do 3,9 GHz. Powinien ale nie podnosi. W Biosie tryb Turbo jest Enable.
Komputer obciążany jest 4 równoległymi aplikacjami numerycznymi. Każda aplikacja pracuje na 1 rdzeniu obciążając go w 100%.
System pracuje pod linuksem a częstotliwość sprawdzana jest tak
cat /proc/cpuinfo | grep "cpu MHz"
Czemu nie ma przyspieszenia procesora?
Google podaje niestety wiele śmieci na ten temat. W jednym ( z 2010r) znalazłem informacje że Turbo Boost podbija mnożnik procesora, a tym samym częstotliwość pracy jego zegara. Warunkiem jest nieprzekroczenie maksymalnej wartości TDP dla danego układu. Wynikałoby z tego,że gdybym pracował z 1 aplikację na 1 rdzeniu to zegar przyspieszyłby, a na 4 już nie ??.

To zwiększenie jest "skokowe", w zależności od ilości pracujących rdzeni. Przy jednym rdzeniu przyspiesza do 3.9, przy dwóch do 3.7, przy wszystkich nie przyspiesza wogóle.
Jeśli to procesor bez możliwości zmiany mnożnika (w nazwie nie ma "K") to możesz w biosie wymusić żeby zawsze chodził na 3.9 GHz, nawet przy wszystkich rdzeniach obciążonych. A jeśli to procesor "K" to dodatkowo możesz go podkręcić do 4.5 GHz lub więcej (oczywiście też przy wszystkich pracujących rdzeniach).

Hyper-Threading dzięki tworzenie dwóch wątków logicznych na 1 rdzeniu umożliwia prowadzenie równolegle łącznie 8 procesów. Z publikowanych benchmarków wynika, że łączna wydajność  w grach zwykle nie zmienia się, w aplikacjach typu autocad itp zwiększa się o ok 10%, a w pakerach nawet 25-30%.

Program musi być napisany tak żeby wykorzystywał HT.

W posiadanym komputerze uruchomienie 8 aplikacji numerycznych uruchamia się rzeczywiście w 8 wątkach, ale sumaryczne przyspieszenie to optymistycznie licząc 2%. Spodziewałem, ze będzie to właśnie 25-30%.

Może zamiast "spodziewać się" trzeba było przed zakupem procesora sprawdzić, choćby na jakimś starym i3 (też ma HT), czy HT spowoduje wzrost wydajności w twoich zastosowaniach?

Dlaczego tak mało?

Jak wyżej. Pozatym HT przyspiesza chyba tylko obliczenia stałoprzecinkowe, a skoro twoje programy są numeryczne to pewnie korzystają z jednostek zmiennoprzecinkowych FPU (których jest tyle co rdzeni a nie wątków, czyli 4) i tam HT nie nie daje.

1) Zamiast platformy LGA1155 było kupić nową LGA1150. Cena niemal ta sama, ale byłby szybszy i mniej się grzał.
2) Zamiast i7 było kupić i5. i5 to po prostu i7 bez HT (które i tak jest ci zbędne), ale za to jest znacznie tańszy od i7. Więc w cenie i7 miałbyś i5 oraz porządne chłodzenie do niego.
3) Albo w drugą stronę. Żeby mieć prawdziwe 6 rdzeni (+HT, niestety nie ma 6-rdzeniowych i5) to mogłeś wziąść platformę LGA2011, na nią są procesory 6-rdzeniowe (tyle że kosztują nie 1000 ale 2000 zł, choć przy koszcie całego komputera oraz faktu 50%-ego wzrostu wydajności w twoich zastosowanaiach to chyba akceptowalna cena).

Komputer ten jest komputerem fabrycznym, czyli nie składak, i powinien być przetestowany do pracy w maksymalnym reżimie. Niestety po obciążenie go 4 aplikacjami numerycznymi, już po 20 minutach pracy osiąga temperaturę 80-82C. Efektem wtórnym jest bardzo głośna praca wentylatora zewnętrznego. Komputer był w serwisie, wrócił z wymienionym wentylatorem na procesorze i .. jest tak samo, tzn dalej bardzo się grzeje.
Jest tu ktoś, kto ma ten procesor i może coś powiedzieć na temat grzania się tego procesora pod pełnym obciążeniem

Wentylator BOX? Żeby mieć sensowną temperaturę i głośność trzeba jeszcze co nieco dorzucić do sensownego chłodzenia.

Data: 2013-11-21 23:01:45
Autor: Peter
  maX napisał:

[...]

Mój program liczy problemy z dziedziny teorii liczb i operuje na liczbach całkowitych od 10 do 100 K cyfr, są to wiec obliczenia stałoprzecinkowe

2) Zamiast i7 było kupić i5. i5 to po prostu i7 bez HT (które i tak jest ci zbędne), ale za to jest znacznie
tańszy od i7. Więc w cenie i7 miałbyś i5 oraz porządne chłodzenie do niego.

  masz rację co do i5 i i7. Moje rozumowanie było takie, że wzrost mocy na HT zrekompensuje mi tą wyższą cenę i7. Niestety mądry Polak po szkodzie. Niestety nie miałem tej wiedzy, że można produkować komputery z drogim procesorem i marnym chłodzeniem. W materiałach informacyjnych nie było nic o sposobie chłodzenia.

--
Peter

Data: 2013-11-21 23:28:40
Autor: \(c\)RaSz
Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora

Użytkownik "Peter" napisał w
:
:
: Mój program liczy problemy z dziedziny teorii liczb i operuje na
: liczbach całkowitych od 10 do 100 K cyfr, są
: to wiec obliczenia stałoprzecinkowe
:

     - a co takiego liczysz? Ale coby nie tworzyć tu Off-Topic'u - to
skrobnij coś o tym na alt.pl.matematyka,  lub  pl.sci.matematyka

Data: 2013-11-21 23:52:55
Autor: maX

Użytkownik "Peter" <kominiarz@wp.pl> napisał w wiadomości news:528e82c5$0$2141$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To jakieś komercyjne oprogramowanie? Chyba nie skoro pracuje pod Linuxem i wykorzystuje tylko 1 rdzeń. Czyżby własny soft twojej firmy / uczelni? Jeśli tak to może zasugeruj autorowi żeby spróbował wykorzystać HT albo np. sprzętową akcelerację z karty graficznej?

[...]

Wentylator dostarczany fabrycznie z procesorem ma tylko za zadanie go schłodzić do dopuszczalnej temperatury, kosztem głośności. Dlatego każdy wentyl BOX wyje przy dużym obciązeniu procesora.
Póki co to żeby obniżyć temperaturę możesz wyłączyć w biosie HT (i tak nic ci nie daje, ale do bilansu energetycznego procesora wchodzi, może zyskasz kilka stopni) albo lekko obniżyć napięcie zasilające procesor (tzw. undervolting), wtedy spadnie i temperatura i pobór prądu.
Swoją drogą te procesory wytrzymują chyba do 100 stopni.

Data: 2013-11-22 00:44:35
Autor: Zakonspirowany
W dniu 21-11-2013 23:01, Peter pisze:
Niestety nie miałem tej wiedzy, że można produkować komputery z drogim
procesorem i marnym chłodzeniem.

Nie mieszkasz/urodziłeś się w Polsce?

W materiałach informacyjnych nie było nic o sposobie chłodzenia.

Się dzwoni do firmy i dopytuje.

--

Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora