Data: 2011-02-09 16:59:21 | |
Autor: yabba | |
Turbo disiel a spalanie | |
UĹźytkownik "Wangog" <Wangog78@gazeta.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:iitvqq$b8u$1inews.gazeta.pl...
Witam Silnik dziaĹa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napÄdowy dla diesla) i powietrza. TurbosprÄĹźarka to takie dwa wiatraczki na jednej osi, zamkniÄte we wspĂłlnej obudowie, obudowa ma w Ĺrodku przegrodÄ szczelnie oddzielajÄ cÄ oba wiatraczki od siebie. Spaliny prosto z silnika trafiajÄ na jeden wiatraczek i go rozkrÄcajÄ (to jest turbina). Potem lecÄ normalnie do rury wydechowej. Poprzez wspĂłlnÄ oĹ napÄdzany jest drugi wiatraczek, ktĂłry dziaĹa jak sprÄĹźarka i pompuje wiÄcej powietrza do silnika. Jak do silnika wpompujemy wiÄcej powietrza to moĹźemy podaÄ wiÄcej paliwa i otrzymujemy wiÄkszÄ moc z silnika. PoniewaĹź odzyskujemy czÄĹÄ energii, ktĂłra w silniku bez turbiny "ucieka" nam rurÄ wydechowÄ , wiÄc silnik turbo diesla ma wiÄkszÄ sprawnoĹÄ. Czyli na wyprodukowanie 1 konia mechanicznego potrzebujemy mniej paliwa niĹź w silniku o takiej samej mocy, ale bez turbiny. TurbosprÄĹźarka krÄci siÄ caĹy czas podczas pracy silnika, ale gdy spalin z silnika jest maĹo, to jej dziaĹanie jest maĹo zauwaĹźalne. TurbosprÄĹźarka nie kieruje spalin z powrotem do silnika. PoniewaĹź w spalinach sÄ szkodliwe substancje, ktĂłre moĹźna usunÄ Ä poprzez dziaĹanie na nie wysokÄ temperaturÄ wymyĹlono zawĂłr EGR. Niewielka czÄĹÄ spalin z wydechu jest kierowana na powrĂłt do silnika razem ze ĹwieĹźym powietrzem i paliwem, aby poddaÄ spaliny procesowi oczyszczania. Ten zabieg akurat powoduje obniĹźanie mocy. :) -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2011-02-09 17:03:08 | |
Autor: J.F. | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote:
Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć poprzez działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR. Niewielka część spalin z wydechu jest kierowana na powrót do silnika razem ze świeżym powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny procesowi oczyszczania. Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do rury. Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :) Dlatego przy pelnym pedale sie zawor zamyka :-) J. |
|
Data: 2011-02-09 17:13:12 | |
Autor: yabba | |
Turbo disiel a spalanie | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com...
On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote: Gdzieś o tym czytałem, ale może to źródło też nie było wiarygodne. W takim razie po co jest ten zabieg? Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :) Dlatego jest tam zawór, a nie połączenie na stałe :-) -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2011-02-09 17:42:31 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
Turbo disiel a spalanie | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com... On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote: a wg Ciebie po co? EGR to nic innego jak "chora ekologia" -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji Cena 1300zł !!! http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255 |
|
Data: 2011-02-09 17:13:16 | |
Autor: Kamil | |
Turbo disiel a spalanie | |
On 09/02/2011 16:42, Kuba (aka cita) wrote:
Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w swoich samochodach: http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploads/2007/11/chinese-air-pollution.jpg -- Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2011-02-09 18:23:20 | |
Autor: J.F. | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Wed, 09 Feb 2011 17:13:16 +0000, Kamil wrote:
Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w swoich samochodach: Daj szersze ujecie. Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow. Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar. Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc obok miliona samochodow bez katalizatora, choc czasem dokucza smog. I spoleczenstwo moze krocej zyje, ale nie ma tylu alergii co dzis :-) J. |
|
Data: 2011-02-09 21:01:33 | |
Autor: Maciek | |
Turbo disiel a spalanie | |
Dnia Wed, 09 Feb 2011 18:23:20 +0100, J.F. napisał(a):
Daj szersze ujecie. Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow. Da sie przezyc nawet na poligonie jadrowym, tylko zyje sie znacznie krocej i chitynowy pancerzyk uwiera. Na zdjeciu sa raczej Chinczycy, nie Japonczycy. Nie wiem, na ile winne sa temu samochody, ale chinskie miasta sa ponoc potwornie zatrute. Poczytaj relacje gosci ostatnich igrzysk. -- Maciek |
|
Data: 2011-02-10 11:18:17 | |
Autor: Kamil | |
Turbo disiel a spalanie | |
On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote:
On Wed, 09 Feb 2011 17:13:16 +0000, Kamil wrote: Google images, do wyboru, do koloru. Wsiadz moze do samochodu, poszukaj jakiegos 20-letniego ikarusa i postoj za takim w korku przez 20 minut. Jeszcze lepiej - pojedz za takm na rowerze. Potem podmien wszystkie autobusy w korku na dymiace ikarusy, a ciezarowki na dymiace wytwory radzieckiej mysli technicznej, ktore pamietam z dziecinstwa i powtorz eksperyment. Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar. A moze nawet taka moda, co jeszcze? Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc Da sie tez jakos przezyc bez stalego dostepu do wody pitnej i kanalizacji, cale spoleczenstwa tak zyja i nie slyszalem o szalejacych alergiach w Sudanie. -- Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2011-02-11 15:28:03 | |
Autor: J.F. | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Thu, 10 Feb 2011 11:18:17 +0000, Kamil wrote:
On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote: ale tak dla ustalenia faktow to dobrze by bylo zeby to bylo widac na zdjeciu. Google images powiadasz .. no wpisalem "china traffic" i jakies same podobne zdjecia widze, np http://www.inquisitr.com/82834/china-traffic-jam-enters-9th-day/ http://www.thetruthaboutcars.com/2011/01/china-car-market-101-who-makes-all-those-18-million-cars/china-traffic-intersection/ Wytworow radzieckiej mysli nie widze, marki autobusow nie rozpoznam, tyle ze na nowe wygladaja, klebow czarnego dymu nie widze ... i rowerzystow nie widze :-) Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar.A moze nawet taka moda, co jeszcze? No taka moda - kto ma katar ten chodzi w maseczce, zeby innych nie zarazac. Kultura taka, osobista i spoleczna. W Japonii - ale moze sie rozprzestrzenila. Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc A slyszales o szalejacej cholerze ? Moze maja skuteczny system odprowadzania sciekow :-) J. |
|
Data: 2011-02-11 14:43:41 | |
Autor: Kamil | |
Turbo disiel a spalanie | |
On 11/02/2011 14:28, J.F. wrote:
On Thu, 10 Feb 2011 11:18:17 +0000, Kamil wrote: Wyjasnij wiec moze, dlaczego smog w Los Angeles maleje powoli od lat 70-tych, kiedy to w Kalifornii zaczeto wprowadzac jedne z najbardziej restrykcyjnych norm emisji na swiecie? No taka moda - kto ma katar ten chodzi w maseczce, zeby innych nie Tak, tak, nie maja co jesc, skacza z dachu fabryki w akcie desperacji, ale przejmuja sie maseczkami zeby nie zarazic sasiada katarem. Nie sadze, zeby takie drobnostki byly powodem do zmartwien przecietnego chinczyka. ;) -- Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2011-02-11 16:11:49 | |
Autor: J.F. | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Fri, 11 Feb 2011 14:43:41 +0000, Kamil wrote:
Wyjasnij wiec moze, dlaczego smog w Los Angeles maleje powoli od lat 70-tych, kiedy to w Kalifornii zaczeto wprowadzac jedne z najbardziej restrykcyjnych norm emisji na swiecie? A jak maleje w porownaniu do innych miast ? Bo tu raczej chodzi o to czy wspolczesne rozbudowane systemy daja jakis istotny zysk w porownaniu do pierwszej generacji elektronicznego wtrysku, katalizatorow i bezolowiowej benzyny. Juz o daje wielki zysk w porownaniu do kiepsko wyregulowanego gaznika lub dymiacego diesla. J. |
|
Data: 2011-02-09 18:08:31 | |
Autor: Massai | |
Turbo disiel a spalanie | |
Kuba (aka cita) wrote:
Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność? -- Pozdro Massai |
|
Data: 2011-02-09 20:06:12 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
Turbo disiel a spalanie | |
Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:iiul6v$odl$1news.onet.pl... Kuba (aka cita) wrote: zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność większa... ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego, ktorego temperatura znacznie wzrasta po sprężeniu. Stosuje sie ilozacje termiczną dolotu, zeby sie nie nagrzewał ... a tu nagle podgrzewamy mieszanke? Pomyśl zanim coś napiszesz, albo przedstaw jakieś konkrety.. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji Cena 1300zł !!! http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255 |
|
Data: 2011-02-09 23:05:14 | |
Autor: Karol Y | |
Turbo disiel a spalanie | |
Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność? A może chodziło o przyspieszenie nagrzania silnika przy starcie na zimnym? -- Mateusz Bogusz |
|
Data: 2011-02-09 23:16:50 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
Turbo disiel a spalanie | |
Użytkownik "Karol Y" <karolyyy@o2.pl> napisał w wiadomości news:iiv32q$3qo$1node2.news.atman.pl... Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność? chłopaki nie ma co wymyslać. Chodzi o ekologie i NIC więcej. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji Cena 1300zł !!! http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255 |
|
Data: 2011-02-10 10:28:07 | |
Autor: Robert_J | |
Turbo disiel a spalanie | |
A może chodziło o przyspieszenie nagrzania silnika przy starcie na zimnym? W tym co piszesz może coś być. Jakiś czas temu przy okazji okresowego przeglądu zasygnalizowałem trudniejszy rozruch ciepłego silnika (zimny palił bez problemu). Podobno wyczyszczono właśnie zawór EGR i już ciepły też palił normalnie... |
|
Data: 2011-02-10 11:15:22 | |
Autor: Massai | |
Turbo disiel a spalanie | |
Kuba (aka cita) wrote:
Jesteś pewien że właśnie sprawność większa? Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa energia zgromadzona w układzie, prawda. Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej, "wywalasz" tę energię w kosmos. Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory spalania. Na tej samej zasadzie stosuje się NOS - żeby dostarczyć więcej tlenu do spalania. A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie. ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego, Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica między temperaturą gazów sprężonych, a temperaturą gazów rozprężonych - tym większa sprawność silnika. I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na wysokie temperatury. -- Pozdro Massai |
|
Data: 2011-02-10 12:29:46 | |
Autor: Andrzej Ława | |
Turbo disiel a spalanie | |
W dniu 10.02.2011 12:15, Massai pisze:
I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na Stąd swego czasu kombinowali w kierunku silników ceramicznych, w założeniu w ogóle bez chłodzenia. BTW: jak właściwie obecnie wygląda ten kierunek? |
|
Data: 2011-02-10 13:15:51 | |
Autor: Robert_J | |
Turbo disiel a spalanie | |
Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego? Energia silnika nie bierze się z powietrza, ale ze spalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Zimne powietrze ma większośż gęstość, czyli zimnego można wtłoczyć więcej do cylindra, a co za tym idzie można zapodać też więcej paliwa utrzymując właściwy stosunek (bodajże stechiometryczny to się nazywa). Więcej mieszanki=więcej energii. Ale może nie mam racji ;-) Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym ....i utworzyć więcej mieszanki o tych samych proporcjach. Czyli mniej więcej to co napisałem wyżej :-) A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i Ciśnienie zwiększa się skokowo nie od wytworzenia ciepła, ale od zachodzącej reakcji utleniania, w wyniku której z ciekłych węglowodorów powstają gazowe tlenki o zdecydowanie mniejszej gęstości. To delikatna, aczkolwiek istotna różnica. Uważasz że pocisk wystrzeliwany jest z naboju wskutek rozgrzania prochu? |
|
Data: 2011-02-10 15:17:55 | |
Autor: J.F. | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Thu, 10 Feb 2011 13:15:51 +0100, Robert_J wrote:
Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego? No i sie nagrzewa .. ale tylko poki silnik zimny, potem sie przelacza na zimny wlot, co chyba o czyms swiadczy :) J. |
|
Data: 2011-02-10 16:33:35 | |
Autor: Massai | |
Turbo disiel a spalanie | |
Robert_J wrote:
Nie wydaje mi się żeby ten element miał duże znaczenie. Trzeba żeby sie wypowiedział ktos kto ma przynajmniej podstawową wiedzę z teorii silników. Tym niemniej, poczytaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy I wyjątki kluczowe imho: "Silnik spalinowy - silnik wykorzystujący sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz "zimny", a rozprężany - "gorący". Do sprężenia gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej maszyny. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa: silnik spalinowy." Ostatnie zdanie powyżej. I jeszcze: "Czynnik "zimny", często powietrze zassane z otoczenia, jest sprężane, a w wyniku sprężania rośnie jego ciśnienie i temperatura. Sprężony gaz ogrzewany jest poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej temperatury. "Gorący" gaz rozprężany jest w cylindrze z ruchomym tłokiem lub/i turbinie. Uzyskana z rozprężania gorącego gazu energia mechaniczna wystarcza na pokrycie zapotrzebowania energii do sprężenia gazu "zimnego" i do napędu dowolnej maszyny." I znów: "Sprężony gaz jest ogrzewany poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej temperatury". -- Pozdro Massai |
|
Data: 2011-02-10 15:16:42 | |
Autor: J.F. | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC), Massai wrote:
Kuba (aka cita) wrote: Ech, gdyby to byl suw pracy w cylindrze to mialbys racje .. albo i nie (co z tego ze wiecej energii skoro w koncu wyleci przez rure). Ale to dopiero suw ssania - teraz to cieplejsze powietrze trzeba bedzie sprezyc, co chyba jeszcze nie jest takie zle, ale zaowocuje wysoka temperatura koncowa spalania, co moze byc niebezpieczne dla silnika, no i przyspieszy oddawanie ciepla przez scianki - a to nie przynosi skutku (chyba ze na zewnatrz -15 :-) ). Ale pewnie sie nie znamy, i sie okaze ze cieplejsze powietrze ulatwia odparowanie paliwa i czystsze spalanie. Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym Oczywiscie. Choc np w sprezarkach wielostopniowych chlodzi sie miedzy stopniami, zeby latwiej sprezac. NO ale tam inne cele sa. A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i Ale wazne zeby to bylo we wlasciwym momencie. Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica Stosunek temperatur. A ten teoretycznie zalezy od stopnia sprezania. W rzeczywistych silnikach jest to bardziej skomplikowane - ale spaliny zimne nie sa :-( I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na O ile pamietam czysta teorie to w benzyniakach raczej od liczby oktanowej - sprawnosc idealnego silnika zalezy tylko od stopnia sprezania. W idealnym dieslu wedlug Diesla - chyba faktycznie od wytrzymalosci, aczkolwiek juz glowy nie dam. J. |
|
Data: 2011-02-10 16:42:26 | |
Autor: Massai | |
Turbo disiel a spalanie | |
J.F. wrote:
On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC), Massai wrote: > Kuba (aka cita) wrote: Nie zapominaj że wzrost temperatury sprężonego turbosprężarką powietrza wynika z tego właśnie sprężania - a nie sprężasz "za darmo". Turbosprężarka jest napędzana gazami wylotowymi, tym samym stawia opór na wydechu. Równie dobrze mógłbyś zamiast turbiną sprężyć solidnym silnikiem elektrycznym, czy choćby tak jak w przypadku kompresorów - napędem z wału. Zżera to energię, którą to energię za pomoca intercoolera wywalamy do otoczenia. -- Pozdro Massai |
|
Data: 2011-02-09 18:15:02 | |
Autor: J.F. | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Wed, 9 Feb 2011 17:42:31 +0100, Kuba (aka cita) wrote:
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości Ale nie w ten sposob. W benzyniakach ponoc chodzi o wieksza ilosc gazu przy tej samej ilosci benzyny/palnej mieszanki. W dieslach rzekomo chodzi o obnizenie ilosci tlenkow azotu, co mnie nieco dziwi bo one sie tworza z tlenu i azotu w wysokiej temperaturze, a my pakujemy goracy azot zamiast powietrza :-) Ale moze lepiej miec 10% O2, 5% CO2 i 85% N2 niz 21% O2 i 78% N2. J. |
|
Data: 2011-02-10 12:36:25 | |
Autor: Mariusz Chwalba | |
Turbo disiel a spalanie | |
On Wed, 09 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
[...]Jak jest ze spalaniem diesla z turbina? Silnik działa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napędowy dla diesla) i W niektórych bodaj Volvo i Renaultach montowali wersję działającą bez oleju napędowego. Zwykle raz. pozdrawiam, -- Mariusz 'koder' Chwalba |
|
Data: 2011-02-11 09:38:52 | |
Autor: yabba | |
Turbo disiel a spalanie | |
Użytkownik "Mariusz Chwalba" <mariusz@chwalba.net> napisał w wiadomości news:op.vqoqizyta6rut4koder...
On Wed, 09 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote: Jak silnik był głodny to sam sobie szukał dojścia do jakiegokolwiek paliwa. :) -- Pozdrawiam, yabba |
|