Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Turbo disiel a spalanie

Turbo disiel a spalanie

Data: 2011-02-09 16:59:21
Autor: yabba
Turbo disiel a spalanie
Użytkownik "Wangog" <Wangog78@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iitvqq$b8u$1inews.gazeta.pl...
Witam

Jak jest ze spalaniem diesla z turbina?
Czy to jest tak, ze poki turbina sie nie zalaczy to spala sie mieszanka paliwowo-powietrzna a gdy turbina sie zalaczy to zasila silnik spalinami oraz powietrzem. Czy w takim przypadku nie spalamy paliwa?

Wangog


Silnik działa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napędowy dla diesla) i powietrza. Turbosprężarka to takie dwa wiatraczki na jednej osi, zamknięte we wspólnej obudowie, obudowa ma w środku przegrodę szczelnie oddzielającą oba wiatraczki od siebie. Spaliny prosto z silnika trafiają na jeden wiatraczek i go rozkręcają (to jest turbina). Potem lecą normalnie do rury wydechowej. Poprzez wspólną oś napędzany jest drugi wiatraczek, który działa jak sprężarka i pompuje więcej powietrza do silnika. Jak do silnika wpompujemy więcej powietrza to możemy podać więcej paliwa i otrzymujemy większą moc z silnika. Ponieważ odzyskujemy część energii, która w silniku bez turbiny "ucieka" nam rurą wydechową, więc silnik turbo diesla ma większą sprawność. Czyli na wyprodukowanie 1 konia mechanicznego potrzebujemy mniej paliwa niż w silniku o takiej samej mocy, ale bez turbiny.
Turbosprężarka kręci się cały czas podczas pracy silnika, ale gdy spalin z silnika jest mało, to jej działanie jest mało zauważalne. Turbosprężarka nie kieruje spalin z powrotem do silnika.

Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć poprzez działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR. Niewielka część spalin z wydechu jest kierowana na powrót do silnika razem ze świeżym powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny procesowi oczyszczania. Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :)


--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2011-02-09 17:03:08
Autor: J.F.
Turbo disiel a spalanie
On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100,  yabba wrote:
Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć poprzez działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR. Niewielka część spalin z wydechu jest kierowana na powrót do silnika razem ze świeżym powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny procesowi oczyszczania.

Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
rury.

Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :)

Dlatego przy pelnym pedale sie zawor zamyka :-)



J.

Data: 2011-02-09 17:13:12
Autor: yabba
Turbo disiel a spalanie
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com...
On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100,  yabba wrote:
Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć poprzez
działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR. Niewielka część
spalin z wydechu jest kierowana na powrót do silnika razem ze świeżym
powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny procesowi oczyszczania.

Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
rury.


Gdzieś o tym czytałem, ale może to źródło też nie było wiarygodne.

W takim razie po co jest ten zabieg?

Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :)

Dlatego przy pelnym pedale sie zawor zamyka :-)


Dlatego jest tam zawór, a nie połączenie na stałe :-)



--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2011-02-09 17:42:31
Autor: Kuba \(aka cita\)
Turbo disiel a spalanie

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com...
On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100,  yabba wrote:
Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć poprzez
działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR. Niewielka część
spalin z wydechu jest kierowana na powrót do silnika razem ze świeżym
powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny procesowi oczyszczania.

Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
rury.


a wg Ciebie po co?

EGR to nic innego jak "chora ekologia"


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd
Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji
Cena 1300zł !!!
http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255

Data: 2011-02-09 17:13:16
Autor: Kamil
Turbo disiel a spalanie
On 09/02/2011 16:42, Kuba (aka cita) wrote:

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com...
On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote:
Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć poprzez
działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR. Niewielka część
spalin z wydechu jest kierowana na powrót do silnika razem ze świeżym
powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny procesowi oczyszczania.

Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
rury.


a wg Ciebie po co?

EGR to nic innego jak "chora ekologia"

Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w swoich samochodach:

http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploads/2007/11/chinese-air-pollution.jpg



--
Pozdrawiam
Kamil

Data: 2011-02-09 18:23:20
Autor: J.F.
Turbo disiel a spalanie
On Wed, 09 Feb 2011 17:13:16 +0000,  Kamil wrote:
Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w swoich samochodach:
http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploads/2007/11/chinese-air-pollution.jpg

Daj szersze ujecie. Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow.

Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar.

Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc
obok miliona samochodow bez katalizatora, choc czasem dokucza smog.
I spoleczenstwo moze krocej zyje, ale nie ma tylu alergii co dzis :-)

J.

Data: 2011-02-09 21:01:33
Autor: Maciek
Turbo disiel a spalanie
Dnia Wed, 09 Feb 2011 18:23:20 +0100, J.F. napisał(a):

Daj szersze ujecie. Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow.

Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar.

Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc
obok miliona samochodow bez katalizatora, choc czasem dokucza smog.
I spoleczenstwo moze krocej zyje, ale nie ma tylu alergii co dzis :-)

Da sie przezyc nawet na poligonie jadrowym, tylko zyje sie znacznie krocej
i chitynowy pancerzyk uwiera.

Na zdjeciu sa raczej Chinczycy, nie Japonczycy. Nie wiem, na ile winne sa
temu samochody, ale chinskie miasta sa ponoc potwornie zatrute. Poczytaj
relacje gosci ostatnich igrzysk.

--
Maciek

Data: 2011-02-10 11:18:17
Autor: Kamil
Turbo disiel a spalanie
On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote:
On Wed, 09 Feb 2011 17:13:16 +0000,  Kamil wrote:
Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w
swoich samochodach:
http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploads/2007/11/chinese-air-pollution.jpg

Daj szersze ujecie.
Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow.

Google images, do wyboru, do koloru.

Wsiadz moze do samochodu, poszukaj jakiegos 20-letniego ikarusa i postoj za takim w korku przez 20 minut. Jeszcze lepiej - pojedz za takm na rowerze. Potem podmien wszystkie autobusy w korku na dymiace ikarusy, a ciezarowki na dymiace wytwory radzieckiej mysli technicznej, ktore pamietam z dziecinstwa i powtorz eksperyment.


Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar.

A moze nawet taka moda, co jeszcze?

Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc
obok miliona samochodow bez katalizatora, choc czasem dokucza smog.
I spoleczenstwo moze krocej zyje, ale nie ma tylu alergii co dzis :-)

Da sie tez jakos przezyc bez stalego dostepu do wody pitnej i kanalizacji, cale spoleczenstwa tak zyja i nie slyszalem o szalejacych alergiach w Sudanie.



--
Pozdrawiam
Kamil

Data: 2011-02-11 15:28:03
Autor: J.F.
Turbo disiel a spalanie
On Thu, 10 Feb 2011 11:18:17 +0000,  Kamil wrote:
On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote:
Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w
swoich samochodach:
http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploads/2007/11/chinese-air-pollution.jpg
Daj szersze ujecie.
Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow.

Google images, do wyboru, do koloru.
Wsiadz moze do samochodu, poszukaj jakiegos 20-letniego ikarusa i postoj za takim w korku przez 20 minut. Jeszcze lepiej - pojedz za takm na rowerze. Potem podmien wszystkie autobusy w korku na dymiace ikarusy, a ciezarowki na dymiace wytwory radzieckiej mysli technicznej, ktore pamietam z dziecinstwa i powtorz eksperyment.

ale tak dla ustalenia faktow to dobrze by bylo zeby to bylo widac na
zdjeciu.

Google images powiadasz .. no wpisalem "china traffic" i jakies same
podobne zdjecia widze, np
http://www.inquisitr.com/82834/china-traffic-jam-enters-9th-day/
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/01/china-car-market-101-who-makes-all-those-18-million-cars/china-traffic-intersection/

Wytworow radzieckiej mysli nie widze, marki autobusow nie rozpoznam,
tyle ze na nowe wygladaja, klebow czarnego dymu nie widze ... i
rowerzystow nie widze :-)

Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar.
A moze nawet taka moda, co jeszcze?

No taka moda - kto ma katar ten chodzi w maseczce, zeby innych nie
zarazac. Kultura taka, osobista i spoleczna. W Japonii - ale moze sie
rozprzestrzenila.

Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc
obok miliona samochodow bez katalizatora, choc czasem dokucza smog.

Da sie tez jakos przezyc bez stalego dostepu do wody pitnej i kanalizacji, cale spoleczenstwa tak zyja i nie slyszalem o szalejacych alergiach w Sudanie.

A slyszales o szalejacej cholerze ? Moze maja skuteczny system odprowadzania sciekow :-)

J.

Data: 2011-02-11 14:43:41
Autor: Kamil
Turbo disiel a spalanie
On 11/02/2011 14:28, J.F. wrote:
On Thu, 10 Feb 2011 11:18:17 +0000,  Kamil wrote:
On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote:
Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w
swoich samochodach:
http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploads/2007/11/chinese-air-pollution.jpg
Daj szersze ujecie.
Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow.

Google images, do wyboru, do koloru.
Wsiadz moze do samochodu, poszukaj jakiegos 20-letniego ikarusa i postoj
za takim w korku przez 20 minut. Jeszcze lepiej - pojedz za takm na
rowerze. Potem podmien wszystkie autobusy w korku na dymiace ikarusy, a
ciezarowki na dymiace wytwory radzieckiej mysli technicznej, ktore
pamietam z dziecinstwa i powtorz eksperyment.

ale tak dla ustalenia faktow to dobrze by bylo zeby to bylo widac na
zdjeciu.

Google images powiadasz .. no wpisalem "china traffic" i jakies same
podobne zdjecia widze, np
http://www.inquisitr.com/82834/china-traffic-jam-enters-9th-day/
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/01/china-car-market-101-who-makes-all-those-18-million-cars/china-traffic-intersection/

Wytworow radzieckiej mysli nie widze, marki autobusow nie rozpoznam,
tyle ze na nowe wygladaja, klebow czarnego dymu nie widze ... i
rowerzystow nie widze :-)


Wyjasnij wiec moze, dlaczego smog w Los Angeles maleje powoli od lat 70-tych, kiedy to w Kalifornii zaczeto wprowadzac jedne z najbardziej restrykcyjnych norm emisji na swiecie?



No taka moda - kto ma katar ten chodzi w maseczce, zeby innych nie
zarazac. Kultura taka, osobista i spoleczna. W Japonii - ale moze sie
rozprzestrzenila.

Tak, tak, nie maja co jesc, skacza z dachu fabryki w akcie desperacji, ale przejmuja sie maseczkami zeby nie zarazic sasiada katarem. Nie sadze, zeby takie drobnostki byly powodem do zmartwien przecietnego chinczyka. ;)




--
Pozdrawiam
Kamil

Data: 2011-02-11 16:11:49
Autor: J.F.
Turbo disiel a spalanie
On Fri, 11 Feb 2011 14:43:41 +0000,  Kamil wrote:
Wyjasnij wiec moze, dlaczego smog w Los Angeles maleje powoli od lat 70-tych, kiedy to w Kalifornii zaczeto wprowadzac jedne z najbardziej restrykcyjnych norm emisji na swiecie?

A jak maleje w porownaniu do innych miast ? Bo tu raczej chodzi o to czy wspolczesne rozbudowane systemy daja
jakis istotny zysk w porownaniu do pierwszej generacji elektronicznego
wtrysku, katalizatorow i bezolowiowej benzyny.

Juz o daje wielki zysk w porownaniu do kiepsko wyregulowanego gaznika
lub dymiacego diesla.

J.

Data: 2011-02-09 18:08:31
Autor: Massai
Turbo disiel a spalanie
Kuba (aka cita) wrote:


Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com...
> On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100,  yabba wrote:
> > Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć
> > poprzez działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR.
> > Niewielka część spalin z wydechu jest kierowana na powrót do
> > silnika razem ze świeżym powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny
> > procesowi oczyszczania.
> > Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
> uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
> rury.


a wg Ciebie po co?

Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-02-09 20:06:12
Autor: Kuba \(aka cita\)
Turbo disiel a spalanie

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:iiul6v$odl$1news.onet.pl...
Kuba (aka cita) wrote:


Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com...
> On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100,  yabba wrote:
> > Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć
> > poprzez działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR.
> > Niewielka część spalin z wydechu jest kierowana na powrót do
> > silnika razem ze świeżym powietrzem i paliwem, aby poddać spaliny
> > procesowi oczyszczania.
>
> Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
> uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
> rury.


a wg Ciebie po co?

Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?


zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność większa... ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego, ktorego temperatura znacznie wzrasta po sprężeniu.
Stosuje sie ilozacje termiczną dolotu, zeby sie nie nagrzewał ... a tu nagle podgrzewamy mieszanke? Pomyśl zanim coś napiszesz, albo przedstaw jakieś konkrety..


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd
Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji
Cena 1300zł !!!
http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255

Data: 2011-02-09 23:05:14
Autor: Karol Y
Turbo disiel a spalanie
Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?

zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
większa... ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego,
ktorego temperatura znacznie wzrasta po sprężeniu.
Stosuje sie ilozacje termiczną dolotu, zeby sie nie nagrzewał ... a tu
nagle podgrzewamy mieszanke? Pomyśl zanim coś napiszesz, albo przedstaw
jakieś konkrety..

A może chodziło o przyspieszenie nagrzania silnika przy starcie na zimnym?

--
Mateusz Bogusz

Data: 2011-02-09 23:16:50
Autor: Kuba \(aka cita\)
Turbo disiel a spalanie

Użytkownik "Karol Y" <karolyyy@o2.pl> napisał w wiadomości news:iiv32q$3qo$1node2.news.atman.pl...
Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?

zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
większa... ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego,
ktorego temperatura znacznie wzrasta po sprężeniu.
Stosuje sie ilozacje termiczną dolotu, zeby sie nie nagrzewał ... a tu
nagle podgrzewamy mieszanke? Pomyśl zanim coś napiszesz, albo przedstaw
jakieś konkrety..

A może chodziło o przyspieszenie nagrzania silnika przy starcie na zimnym?

chłopaki nie ma co wymyslać.
Chodzi o ekologie i NIC więcej.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd
Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji
Cena 1300zł !!!
http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255

Data: 2011-02-10 10:28:07
Autor: Robert_J
Turbo disiel a spalanie
A może chodziło o przyspieszenie nagrzania silnika przy starcie na zimnym?

W tym co piszesz może coś być. Jakiś czas temu przy okazji okresowego przeglądu zasygnalizowałem trudniejszy rozruch ciepłego silnika (zimny palił bez problemu). Podobno wyczyszczono właśnie zawór EGR i już ciepły też palił normalnie...

Data: 2011-02-10 11:15:22
Autor: Massai
Turbo disiel a spalanie
Kuba (aka cita) wrote:


Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości
news:iiul6v$odl$1news.onet.pl...
> Kuba (aka cita) wrote:
> > > >>Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości
> > news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq4ax.com...
>>> On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100,  yabba wrote:
>>> > Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć
>>> > poprzez działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR.
>>> > Niewielka część spalin z wydechu jest kierowana na powrót do
>>> > silnika razem ze świeżym powietrzem i paliwem, aby poddać
spaliny >>> > procesowi oczyszczania.
> > > >>> Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
>>> uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
>>> rury.
> > > > > > a wg Ciebie po co?
> > Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?


zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
większa...

Jesteś pewien że właśnie sprawność większa?
Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa
energia zgromadzona w układzie, prawda.
Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
"wywalasz" tę energię w kosmos.

Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym
ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory
spalania.
Na tej samej zasadzie stosuje się NOS - żeby dostarczyć więcej tlenu do
spalania.

A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i
w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego,
ktorego temperatura znacznie wzrasta po sprężeniu.  Stosuje sie
ilozacje termiczną dolotu, zeby sie nie nagrzewał ... a tu nagle
podgrzewamy mieszanke?

Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica
między temperaturą gazów sprężonych, a temperaturą gazów rozprężonych -
tym większa sprawność silnika.

I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na
wysokie temperatury.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-02-10 12:29:46
Autor: Andrzej Ława
Turbo disiel a spalanie
W dniu 10.02.2011 12:15, Massai pisze:

I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na
wysokie temperatury.


Stąd swego czasu kombinowali w kierunku silników ceramicznych, w
założeniu w ogóle bez chłodzenia.

BTW: jak właściwie obecnie wygląda ten kierunek?

Data: 2011-02-10 13:15:51
Autor: Robert_J
Turbo disiel a spalanie
Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa
energia zgromadzona w układzie, prawda.
Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
"wywalasz" tę energię w kosmos.

Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego? Energia silnika nie bierze się z powietrza, ale ze spalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Zimne powietrze ma większośż gęstość, czyli zimnego można wtłoczyć więcej do cylindra, a co za tym idzie można zapodać też więcej paliwa utrzymując właściwy stosunek (bodajże stechiometryczny to się nazywa). Więcej mieszanki=więcej energii.
Ale może nie mam racji ;-)



Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym
ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory
spalania.

....i utworzyć więcej mieszanki o tych samych proporcjach. Czyli mniej więcej to co napisałem wyżej :-)




A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i
w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

Ciśnienie zwiększa się skokowo nie od wytworzenia ciepła, ale od zachodzącej reakcji utleniania, w wyniku której z ciekłych węglowodorów powstają gazowe tlenki o zdecydowanie mniejszej gęstości. To delikatna, aczkolwiek istotna różnica. Uważasz że pocisk wystrzeliwany jest z naboju wskutek rozgrzania prochu?

Data: 2011-02-10 15:17:55
Autor: J.F.
Turbo disiel a spalanie
On Thu, 10 Feb 2011 13:15:51 +0100,  Robert_J wrote:
Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego?

No i sie nagrzewa .. ale tylko poki silnik zimny, potem sie przelacza
na zimny wlot, co chyba o czyms swiadczy :)

J.

Data: 2011-02-10 16:33:35
Autor: Massai
Turbo disiel a spalanie
Robert_J wrote:


> A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby  wytworzyć
> ciepło, i w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

Ciśnienie zwiększa się skokowo nie od wytworzenia ciepła, ale od
zachodzącej reakcji utleniania, w wyniku której z ciekłych
węglowodorów powstają gazowe tlenki o zdecydowanie mniejszej
gęstości. To delikatna, aczkolwiek istotna różnica.

Nie wydaje mi się żeby ten element miał duże znaczenie.
Trzeba żeby sie wypowiedział ktos kto ma przynajmniej podstawową wiedzę
z teorii silników.
Tym niemniej, poczytaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy

I wyjątki kluczowe imho:
"Silnik spalinowy - silnik wykorzystujący sprężanie i rozprężanie
czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub
siły. Sprężany jest gaz "zimny", a rozprężany - "gorący". Do sprężenia
gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż
uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z
rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej
maszyny. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa:
silnik spalinowy."

Ostatnie zdanie powyżej.
I jeszcze:
"Czynnik "zimny", często powietrze zassane z otoczenia, jest sprężane,
a w wyniku sprężania rośnie jego ciśnienie i temperatura. Sprężony gaz
ogrzewany jest poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej
temperatury. "Gorący" gaz rozprężany jest w cylindrze z ruchomym
tłokiem lub/i turbinie. Uzyskana z rozprężania gorącego gazu energia
mechaniczna wystarcza na pokrycie zapotrzebowania energii do sprężenia
gazu "zimnego" i do napędu dowolnej maszyny."

I znów:
"Sprężony gaz jest ogrzewany poprzez spalanie paliwa do stosunkowo
wysokiej temperatury".

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-02-10 15:16:42
Autor: J.F.
Turbo disiel a spalanie
On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC),  Massai wrote:
Kuba (aka cita) wrote:
> > a wg Ciebie po co?
> Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?
zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
większa...

Jesteś pewien że właśnie sprawność większa?
Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa
energia zgromadzona w układzie, prawda.
Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
"wywalasz" tę energię w kosmos.

Ech, gdyby to byl suw pracy w cylindrze to mialbys racje .. albo i nie
(co z tego ze wiecej energii skoro w koncu wyleci przez rure).

Ale to dopiero suw ssania - teraz to cieplejsze powietrze trzeba
bedzie sprezyc, co chyba jeszcze nie jest takie zle, ale zaowocuje wysoka temperatura koncowa spalania, co moze byc niebezpieczne dla
silnika, no i przyspieszy oddawanie ciepla przez scianki - a to nie
przynosi skutku (chyba ze na zewnatrz -15 :-) ).

Ale pewnie sie nie znamy, i sie okaze ze cieplejsze powietrze ulatwia
odparowanie paliwa i czystsze spalanie.

Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym
ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory
spalania.

Oczywiscie. Choc np w sprezarkach wielostopniowych chlodzi sie miedzy
stopniami, zeby latwiej sprezac. NO ale tam inne cele sa.

A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i
w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

Ale wazne zeby to bylo we wlasciwym momencie.

Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica
między temperaturą gazów sprężonych, a temperaturą gazów rozprężonych -
tym większa sprawność silnika.

Stosunek temperatur. A ten teoretycznie zalezy od stopnia sprezania.

W rzeczywistych silnikach jest to bardziej skomplikowane - ale spaliny
zimne nie sa :-(

I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na
wysokie temperatury.

O ile pamietam czysta teorie to w benzyniakach raczej od liczby
oktanowej - sprawnosc idealnego silnika zalezy tylko od stopnia
sprezania. W idealnym dieslu wedlug Diesla - chyba faktycznie od wytrzymalosci,
aczkolwiek juz glowy nie dam.

J.

Data: 2011-02-10 16:42:26
Autor: Massai
Turbo disiel a spalanie
J.F. wrote:

On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC),  Massai wrote: > Kuba (aka cita) wrote:
>> > > a wg Ciebie po co?
>> > Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?
>> zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
>> większa... > > Jesteś pewien że właśnie sprawność większa?
> Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu
> większa energia zgromadzona w układzie, prawda.
> Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
> "wywalasz" tę energię w kosmos.

Ech, gdyby to byl suw pracy w cylindrze to mialbys racje .. albo i nie
(co z tego ze wiecej energii skoro w koncu wyleci przez rure).

Nie zapominaj że wzrost temperatury sprężonego turbosprężarką powietrza
wynika z tego właśnie sprężania - a nie sprężasz "za darmo".
Turbosprężarka jest napędzana gazami wylotowymi, tym samym stawia opór
na wydechu. Równie dobrze mógłbyś zamiast turbiną sprężyć solidnym
silnikiem elektrycznym, czy choćby tak jak w przypadku kompresorów -
napędem z wału.

Zżera to energię, którą to energię za pomoca intercoolera wywalamy do
otoczenia.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-02-09 18:15:02
Autor: J.F.
Turbo disiel a spalanie
On Wed, 9 Feb 2011 17:42:31 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
rury.

a wg Ciebie po co?
EGR to nic innego jak "chora ekologia"

Ale nie w ten sposob. W benzyniakach ponoc chodzi o wieksza ilosc gazu przy tej samej ilosci
benzyny/palnej mieszanki. W dieslach rzekomo chodzi o obnizenie ilosci tlenkow azotu, co mnie
nieco dziwi bo one sie tworza z tlenu i azotu w wysokiej temperaturze,
a my pakujemy goracy azot zamiast powietrza :-)

Ale moze lepiej miec 10% O2, 5% CO2 i 85% N2 niz 21% O2 i 78% N2.

J.

Data: 2011-02-10 12:36:25
Autor: Mariusz Chwalba
Turbo disiel a spalanie
On Wed, 09 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:

Jak jest ze spalaniem diesla z turbina?
Czy to jest tak, ze poki turbina sie nie zalaczy to spala sie mieszanka
paliwowo-powietrzna a gdy turbina sie zalaczy to zasila silnik spalinami
oraz powietrzem. Czy w takim przypadku nie spalamy paliwa?
[...]
Silnik działa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napędowy dla diesla) i
powietrza.

W niektórych bodaj Volvo i Renaultach montowali wersję działającą bez oleju
napędowego. Zwykle raz.

pozdrawiam,
--
Mariusz 'koder' Chwalba

Data: 2011-02-11 09:38:52
Autor: yabba
Turbo disiel a spalanie
Użytkownik "Mariusz Chwalba" <mariusz@chwalba.net> napisał w wiadomości news:op.vqoqizyta6rut4koder...
On Wed, 09 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:

Jak jest ze spalaniem diesla z turbina?
Czy to jest tak, ze poki turbina sie nie zalaczy to spala sie mieszanka
paliwowo-powietrzna a gdy turbina sie zalaczy to zasila silnik spalinami
oraz powietrzem. Czy w takim przypadku nie spalamy paliwa?
[...]
Silnik działa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napędowy dla diesla) i
powietrza.

W niektórych bodaj Volvo i Renaultach montowali wersję działającą bez oleju
napędowego. Zwykle raz.


Jak silnik był głodny to sam sobie szukał dojścia do jakiegokolwiek paliwa. :)

--
Pozdrawiam,

yabba

Turbo disiel a spalanie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona