Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Tusk wykaÅ„cza polskÄ… kolej

Tusk wykańcza polską kolej

Data: 2013-04-05 17:51:35
Autor: u2
Tusk wykańcza polską kolej
....świadomie działa na naszą szkodę :

http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/ktos-przejmie-polski-rynek-kolejowy,7134043142

Po 2050 r. sieć kolejowa w Polsce całkowicie przestanie istnieć - alarmuje "Dziennik Gazeta Prawna" opisując tragiczną sytuację polskich kolei. O ocenę perspektyw dla nich poprosiliśmy dr. Czesława Warsewicza, byłego prezesa PKP Intercity.
Stefczyk.info: - 7000 km zlikwidowanych torów od 1989 r. W tym roku do likwidacji idzie kolejne 2000 km - czy to jest proces już nie do zatrzymania?

Czesław Warsewicz: - Odpowiem na pytanie, trochę inaczej postawione - nie tylko przez pryzmat kolei, ale całego systemu. Ja twierdzę bowiem, że kolej to jest element systemu naczyń połączonych. Dzisiaj mamy następującą sytuację - na 19 tys. km torów kolejowych, które jeszcze istnieją, koleje przewiozły ok. 220-230 mln pasażerów rocznie i ok. 200 mln ton towarów. Porównywalna sieć - włoska z ok. 16 tys. km torów przewozi zaś ok. 700 mln pasażerów i ponad 500 mln ton towarów. Czyli na podobnej sieci linii kolejowych przewozi się 3 razy więcej pasażerów i ponad dwa razy więcej towarów.

  Drugi aspekt sprawy to jest naturalne, geograficzne poÅ‚ożenie Polski, które sprzyja konkurencyjnoÅ›ci transportu kolejowego. Polska dysponuje bowiem poÅ‚Ä…czeniami typu 300-350 km, które sÄ… mocnym atutem dla kolei, gdyż konkurencyjność kolei na takich dystansach jest niekwestionowana.

  Stefczyk.info: - Ale mimo takiego potencjaÅ‚u, nasz koleje przegrywajÄ… i umierajÄ…...

  - Jednym z głównych czynników konkurencyjnoÅ›ci w ruchu pasażerskim, trochÄ™ mniej w ruchu towarowym jest czas. Czyli jeÅ›li mamy czas dotarcia na dystansie z Warszawy do GdaÅ„ska na poziomie 7 godzin, z Warszawy do WrocÅ‚awia - 6 godzin, to w sposób naturalny ten główny potok pasażerów nie jest wypeÅ‚niony.

  Dyskusja o kolei w oderwaniu od tego caÅ‚ego systemu jest wiÄ™c trochÄ™ jaÅ‚owa. Trzeba patrzeć przez pryzmat caÅ‚oÅ›ci oferty - przewoźników, infrastruktury, system informacji, dostÄ™pnoÅ›ci biletów.

  A przyczyn tego stanu na kolei rzeczy jest kilka. Po pierwsze nie istnieje coÅ› takiego jak spojrzenie systemowe na kolej - jest totalne rozbicie spółek kolejowych na dziesiÄ…tki spółeczek, które nie sÄ… ze sobÄ… zsynchronizowane - czyli każdy sobie rzepkÄ™ skrobie.

  Na dodatek gigantyczna strata zarzÄ…dcy infrastruktury zmusza go do podnoszenia stawki dostÄ™pu, co powoduje obniżenie konkurencyjnoÅ›ci przewozów pasażerskich. Mniej pasażerów - ta stawka dalej roÅ›nie. I mamy caÅ‚kowity brak polityki paÅ„stwa w zakresie ksztaÅ‚towania konkurencyjnoÅ›ci transportu kolejowego.

  A w Polsce ta stawka dostÄ™pu jest jedna z najwyższych w Europie, bo ona jest ksztaÅ‚towana na zasadzie zbilansowanych przychodów i kosztów. To przewoźnicy opÅ‚acajÄ… w Polsce 92-93 proc. wszystkich kosztów zarzÄ…dcy infrastruktury. W Europie jest to Å›rednio 40-50 proc. a np. w Szwecji przewoźnicy pÅ‚acÄ… zaledwie 5-6 proc. U nas mamy sytuacjÄ™, że paÅ„stwo dopÅ‚aca nie do linii, czyli do stawki dostÄ™pu, tylko do przewoźnika, np. PKP Intercity.

  Nie istnieje jedna wspólna polityka nadzorowania, zarzÄ…dzania i koordynacji pracy tych licznych spółek kolejowych, bo mamy ponad 10 spółek głównych i ok. 50 paru drobniejszych.

  Stefczyk.info: - Czy to jest bÅ‚Ä™dne koÅ‚o bez dobrego rozwiÄ…zania? Bo wysoka stawka dostÄ™pu powoduje utratÄ™ klientów a to z kolei prowadzi do likwidacji kolejnych, nierentownych linii. To jest równia pochyÅ‚a, czy polska kolej ma zniknąć?

  - Nie wiem, czy to jest Å›wiadoma czy też nieÅ›wiadoma polityka zamykania czy też likwidacji spójnego systemu kolejowego w Polsce. MogÄ™ to tylko porównać do sytuacji w branży stoczniowej, gdzie myÅ›lÄ™, w sposób Å›wiadomy doprowadzono do upadÅ‚oÅ›ci wszystkich stoczni w Polsce. Polska ma najbardziej zliberalizowany rynek kolejowy w Europie, co jest niewyobrażalne. Polska kraj postkomunistyczny, ma tak zliberalizowany rynek, że każdy może tu wejść, jeżeli chodzi o przetargi kolejowe czy przewozy. A proszÄ™ spróbować wejść do Niemiec, do Francji, do WÅ‚och - nie ma tam możliwoÅ›ci wygrania przetargu, jeÅ›li nie ma wÅ‚aÅ›ciwego dostawcy w tym zakresie.

  Rzucenie tego systemu na żywioÅ‚ powoduje, że nie ma jednego decydenta, który by koordynowaÅ‚ takie projekty jak "Tiry na tory", co w Europie jest szalenie ważne i przynosi duże sukcesy. A u nas mamy kompletny baÅ‚agan w funkcjonowaniu tego systemu, do czego dokÅ‚ada siÄ™ jeszcze teraz usamorzÄ…dowienie przewozów regionalnych.

  Dlatego mogÄ™ postawić tezÄ™, że jest to Å›wiadome dziaÅ‚anie na destabilizacjÄ™ i tak naprawdÄ™ chyba zamkniÄ™cie kolei w Polsce. Może bÄ™dÄ… potrzebne tylko 2-3 linie.

Stefczyk.info: - A komu zależy na likwidacji polskicj kolei? Kto odpowiada za ten stan rzeczy? Minister Nowak, któremu właśnie udało się zachować ministerialny stołek, wymieniał bowiem długą listę swoich sukcesów...

  - Trzech posłów PSL-u gÅ‚osowaÅ‚o przeciw niemu, co jest znamienne. Minister Nowak jest najgorszym ministrem po 1945 r. - w moim przekonaniu, nawet w czasach komunistycznych nie byÅ‚o tak źle, jak jest dzisiaj źle. Po pierwsze kolej straci 10 mld zÅ‚ w perspektywie finansowej 2007-2013 z tytuÅ‚u niewykorzystanych Å›rodków unijnych na inwestycje. To tylko propagandowe mówienie, że inwestycje bÄ™dÄ… w tej lub innej wysokoÅ›ci, odwlekanie decyzji, opowiadanie o tym, czy o tamtym, nowej jakoÅ›ci kadr, które generujÄ… gigantyczne straty. Nie ma efektów tej pracy.

  A komu zależy na upadku polskich kolei? Moim zdaniem trzeba siÄ™ zapytać, kto ma w tym interes i nie chcÄ™ mówić, czy minister to robi Å›wiadomie, czy nie, bo nie znam tu faktów, ale zainteresowane wjazdem na polskie koleje sÄ… paÅ„stwa, które majÄ… silne koleje. Na pewno polskim rynkiem sÄ… zainteresowane kolej niemiecka i kolej rosyjska. Znamienne tu jest poÅ‚Ä…czenie Moskwa - Berlin przez PolskÄ™, taborem niepolskim, który siÄ™ bÄ™dzie tylko zatrzymywaÅ‚ w Warszawie i Poznaniu - jak widać jesteÅ›my krajem absolutnie tranzytowym i tak traktowanym.

  A Polska jako dość duży rynek jest Å‚akomym kÄ…skiem, mimo sÅ‚aboÅ›ci tego rynku. To jest rynek wart kilkadziesiÄ…t miliardów zÅ‚otych, ktoÅ› go przejmie to za przysÅ‚owiowÄ… zÅ‚otówkÄ™, a potem siÄ™ okaże, że usÅ‚ugi muszÄ… kosztować dwa razy wiÄ™cej. Dlatego zrujnowanie tych podmiotów, jak np. Intecity jest korzystna dla tych, którzy potem je przejmÄ…, wraz z dÅ‚ugami - przejmÄ… rynek i monopol, a my potem wszyscy za to zapÅ‚acimy.

  A to nie jest tak, że to wszystko samo siÄ™ dzieje - jeÅ›li jest mÄ™tna woda, to wiele udaje siÄ™ w niej schować.
--

"Główną motywacją mojej aktywności publicznej była potrzeba władzy
i żądza popularności. Ta druga była nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej próżny, niż spragniony władzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15–16 października 2005

Data: 2013-04-03 14:45:04
Autor: pluton_
Tusk wykañcza polsk± kolej
...¶wiadomie dzia³a na nasz± szkodê :

Kto wykonczy kolej dziala na nasz pozytek. Ten komuszy twor powinien
jak najszybciej zniknac z powierzchni ziemi.

--
pozdrawiam
P.L.U.T.O.N.: Positronic Lifeform Used for Troubleshooting and Online
Nullification

Data: 2013-04-05 09:09:46
Autor: Stachu Chebel
Tusk wykañcza polsk± kolej
On 5 Kwi, 17:51, u2 <u...@o2.pl> wrote:

[CIACH PIERDOTY !!]

Kolej rozdupcy³y solidaruchy pod wodz± Maniusia Krzaklewskiego. Spó³y,
spó³eczki i takie tam pierdualia. Qva jego maæ, jakie¶ 2-3 tygodnie
temu sfandzoli³a mi siê fura i musia³em jechaæ ¯elaznym Koniem
pierdzielone 120km. Sryljon przesiadek i pierdyljon biletów do
wykupienia na te same tory. Tusk jest gówno temu winien !!  A co
najlepsze, tego naprawiæ siê NIE DA !!  Pozostaje jedynie
Nacjonalizacja, Rewolucja Marksistowsko-Leninowska i totalna
rozpierducha. Sami¶cie solidaruchy taki burdel kolejowy zrobili !! I
drzyjcie teraz ryje "Precz z komun±". Boszsz...

Data: 2013-04-05 18:20:00
Autor: u2
Tusk wykańcza polską kolej
W dniu 2013-04-05 18:09, Stachu Chebel pisze:
On 5 Kwi, 17:51, u2<u...@o2.pl>  wrote:

[CIACH PIERDOTY !!]

Kolej rozdupcyły solidaruchy pod wodzą Maniusia Krzaklewskiego. Spóły,
spółeczki i takie tam pierdualia.


Znam jednego ksiegowego z PKP w Poznaniu, ktory twierdzi ze spoleczki zaczely sie duzo wczesniej. Bo inaczej nigdy zadluzona PKP by nie dostala kolejnych kredytow. Niestety Tusk nie robi nic aby temu przeciwdzialac. A 5 lat nic nie robienia to sporo w kierunku calkowitej rozpierduchy...-;)

--

"Główną motywacją mojej aktywności publicznej była potrzeba władzy
i żądza popularności. Ta druga była nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej próżny, niż spragniony władzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15–16 października 2005

Data: 2013-04-05 18:03:47
Autor: Marek Czaplicki
Tusk wykañcza polsk± kolej
u2 pisze na pl.soc.polityka w dniu pi±tek, 5 kwietnia 2013 17:51:

...¶wiadomie dzia³a na nasz± szkodê :

W dwa tysi±ce co¶ tam, to ludziska bêd± siê ju¿ teleportowali z pracy do domu.  Towary bêd± dostarczane ¶wiat³owodami, a powietrze bêdzie w puszkach. :)

Tusk wykańcza polską kolej

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona