Twórca a rozliczanie sprzedanych licencj i

Data: 2011-08-12 14:55:06
Autor: Pendrive
Twórca a rozliczanie sprzedanych licencj i
Witam!
Jestem na etapie decydowania o formie mojej interpretacji indywidualnej dotyczacej rozliczania PIT z sprzedanych licencji na program. Rozwazam pojscie albo w kierunku rozliczania Poza DG albo w ramach DG, zależnie co będzie mi się bardziej opłacać (interpretacja będzie oczywiście zwierać fragmenty wyroków sądów czy interpretacji nie dając tak naprawdę możliwości innego rozstrzygnięcia niż ja chce - tak najlepiej robić i tak zrobiłem z dobrym skutkiem z vat i tak tez polecam innym)

Właśnie dzwoniłem do Komisji do Spraw Zaopatrzenia Emerytalnego Twórców i qu mojemu radosnemu zaskoczeniu Pani stwierdziła, że osoba tworząca programy tudzież sprzedająca na jego uzytkowanie licencje nie może byc uznana przez nich za tworcę mimo iz ma to związek z prawem autorskim.
Generalnie rewelacja bo złodziejski ZUS odpada w takim przypadku.

Problem tutaj pojawił by sie jednak inny -przy wyborze rozliczania z praw majątkowych.

Jestem płatnikiem VAT więc za każda licencję wystawiam faktury VAT, jednak wyczytałem w sieci że jeżeli nie prowadził bym działalności gospodarczej to sprzedając licencje czyli zawierając z danym podmiotem
umowę - a 99,99% moich klientów to firmy - te firmy musiały by rozliczyć mnie z podatku dochodowego, co było by chyba każdy się zgodzi ze mną absurdem przy sprzedaży kilkudziesięciu do nawet ponad dwustu (bo tak sie także zdarzało) miesięcznie licencji. Zawieranie jakichkolwiek umów poza wystawieniem faktury także, choć tu mozna przyjac że faktura stanowi umowę.

Moje pytanie zatem brzmi, czy nie prowadząc DG, będąc płatnikiem VAT czynnym, wystawiając fakturę (lub paragon) za licencję na program, bez względu na to czy kupuje firma czy firma twierdząca ze firma nie jest lub będąca w trakcie zakładania czy osoba prywatna, CZY JA MOGĘ samodzielnie rozliczyć ten podatek. Jezeli tak to czy mogę go wpłacać/rozliczać miesięcznie czy rocznie ? Prosze z podaniem podstawy prawnej.

Pozdrawiam
P.

Data: 2011-08-16 14:30:58
Autor: Pendrive
Twórca a rozliczanie sprzedanych lice ncji
halo halo Golfryd pomóż. Czy istnieje możliwość 'samopłacenia' podatku w takim przypadku? Jak to ugryźć bo bez sensu bym dla samej mozliwosci samodzielnego rozliczania sie z podatku prowadzil DG placac zus podczas gdy dochod w całości bedzie z niej wylaczony.

Data: 2011-08-16 18:41:49
Autor: Gotfryd Smolik news
Twórca a rozliczanie sprzedanych lice ncji
On Tue, 16 Aug 2011, Pendrive wrote:

halo halo Golfryd pomó¿. Czy istnieje mo¿liwo¶æ 'samop³acenia' podatku
w takim przypadku?

  Nie mam pomys³u.

  Art.41 wygl±da do¶æ bezwzglêdnie:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html
++++
Art. 41.
1. [...] które dokonuj¹ œwiadczeñ z tytu³u dzia³alnoœci, o której mowa
  w art. 13 pkt 2 i 4-9
  oraz art. 18,
  ^^^^^^^^^^^^
  osobom okreœlonym w art. 3 ust. 1, s¹ obowi¹zane jako p³atnicy pobieraæ,
  z zastrze¿eniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy [...]
-- -

Jak to ugry¼æ

  Znale¼æ "zaprzyja¼nion± DG" z VATem która za procent od obrotu obróci
papierami jako po¶rednik :], nie widzê nic lepszego.
  Niestety przy próbie sprzeda¿y "ludziom" poskutkuje to wy¿sz±
stawk± VAT.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-17 11:12:04
Autor: Pendrive
[...]

pogada³em troche z urzednikiem w US ktory sie dokladnie zorientowa³ jak sprawa wyglada. Powiedzial ze rzeczywiscie nie przewidziano tutaj mozliwosci samoplacenia zaliczki (ale mozna z armaty wystrzelic do wszystkich ktorzy sprzedaja licencje :-) ), ale powiedzial tez ze nie widzialby naduzycia gdyby sprzedawac w ramach dzialalnosci gospodarczej jezely spelniona byla by definicja z ustawy o swobodzie prowadzenia DG, bo nikt tak naprawde na tym nie traci ( nawet przy 19% podatku , bo przeciez przy przychodzie z praw majatkowych sa koszty 50% wiec przy duzym dochodzie straty by nie bylo po stronie US).
Nie spotkal sie w naszym US z takim przypadkiem i nie sadzi by byly z tego powodu problemy.

P.

Data: 2011-08-17 14:51:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 17 Aug 2011, Pendrive wrote:

[...]

  No, nie do koñca - i byæ mo¿e by³aby to jaka¶ metoda i dla Ciebie.
  Otó¿ przychodem osobistym z PA wy³±czonym z DG (i ³api±cym siê
na obnizony VAT) jest jedynie sprzeda¿ *w³asnych* warto¶ci
intelektualnych.
  A jak s± "czyje¶"? Znaczy "po¶rednictwo"?
  Byæ mo¿e "wymieszane"? ;)

ale powiedzial tez ze nie widzialby naduzycia gdyby

  Na zdrowy rozum tak powinno byæ.
  Pytanie, jakie jest prawdopodobieñstwo ¿e kto¶ zastosuje
inn± koncepcjê, czyli dajmy na to przy ma³o prawdopodobnej
kontroli UKS.
  Jak urzêdnik ujrzy wpis który mu siê "nie kojarzy", to
mo¿e wpa¶æ na podobny pomys³ jak ten kontroler "od freeware" :]

Nie spotkal sie w naszym US z takim przypadkiem

  :)

pzdr, Gtofryd

Data: 2011-08-18 10:42:21
Autor: tomek
On 17.08.2011 11:12, Pendrive wrote:

Nie spotkal sie w naszym US z takim przypadkiem i nie sadzi by byly z
tego powodu problemy.

Tylko oprócz "naszego US" jest jeszcze nie nasz UKS..
A i ten "nasz US" ma jak±¶ rotacjê kontrolerów i naczelników.

Oczywi¶cie - zdajê sobie sprawê ¿e 80%+ podatników rozlicza siê na zasadzie tego co Pani Basia z US powie i nie maj± z tego tytu³u problemów.

Tomek

Twórca a rozliczanie sprzedanych licencj i