Tygodnik Powszechny - interesuj?ce artyku?y

Data: 2011-02-22 18:48:40
Autor: Jan Szkudliński
Tygodnik Powszechny - interesuj?ce artyku?y
Szanowni Grupowicze,

polecam artykuł i wywiad z jednego z ostatnich "Tygodników Powszechnych"

http://tygodnik.onet.pl/30,0,59223,narty_po_polsku,artykul.html

http://tygodnik.onet.pl/30,0,59222,wyrywanie_gor,artykul.html

Z pozdrowieniami,

Jan Szkudliński

Data: 2011-02-22 22:57:40
Autor: J.F.
On Tue, 22 Feb 2011 18:48:40 +0100,  Jan Szkudliński wrote:
polecam artykuł i wywiad z jednego z ostatnich "Tygodników Powszechnych"
http://tygodnik.onet.pl/30,0,59223,narty_po_polsku,artykul.html

"Polskiego narciarstwa nie blokują ekolodzy. Jeśli coś mu przeszkadza,
to brak jasnych reguł rozwoju, lokalne konflikty i nadmierny apetyt
inwestorów.[...] Jadąc w Alpy, trafia Pan do zadbanych, schludnych
miejscowości. U nas trafia Pan do architektonicznego czyśćca. Czy za
wysokie ceny, niechlujstwo i bałagan również odpowiadają ekolodzy?”.

Jako ze ja z zachodniej polski .. watpie zeby mi przeszkadzal
architektoniczny balagan w Karpaczu czy Szklarskiej.
Za to slysze jakie to trudnosci sa z dogadaniem z dyrektorem KPN w
kwestii postawienia nowego wyciagu, i kto protestuje w tej sprawie.
Ale moze to nieprawda.

No a trzeci czynnik .. malo u nas sniegu, malo.

http://tygodnik.onet.pl/30,0,59222,wyrywanie_gor,artykul.html

A tu przyklad ze "ekolog" protestuje ? Bez wnikania czy slusznie ..

J.

Data: 2011-02-23 08:33:40
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Tue, 22 Feb 2011 22:57:40 +0100, J.F. napisał(a):

[...]

Ja też z zachodniej. Jak mam podjeżdżać w pobliże wyciągu i szukać
(drogiego!) parkingu to mnie cholera bierze. I tak jest w zdecydowanej
chyba większości polskich "stacji" ;) narciarskich. Nie liczę tu darmowych
poboczy :) To dla mnie dość jednoznaczny sygnał od włodarzy "stacji" ;)
- mamy cię głęboko w... a interesują nas wyłącznie twoje pieniądze. Za
które dostaniesz nędzną infrastrukturę i kolejki... W mojej firmie związki
organizują wyjazdy autokarowe na narty - praktycznie same zalety, można
wypić piwo, nie przejmować się parkingiem, tanio - a i tak są to w zasadzie
tylko Czechy. Kwestia wyboru CZ/PL to jak to odwieczne pytanie: lepiej żyć
długo i szczęśliwie czy krótko i nieszczęśliwie.
Drażnią mnie ci wszyscy idioci którzy wyobrażają sobie że z kraju o
wielokrotnie mniejszej ilości gór od Czech czy Słowacji zrobią Alpy!
Żeby nie było - jeżdżę też w Wierchomli (ostatnio rzadziej i zaczynają
przesadzać z tymi Dolinami) i w Kokuszce. Tam o dziwo pomyśleli o
kliencie... Jak nie w tym kraju...
Pozdrawiam Tomek

Data: 2011-02-23 06:09:14
Autor: Jacek G.
Tygodnik Powszechny - interesuj?ce artyku?y
On 23 Lut, 08:33, Tomasz Sójka <t_so...@02.pl> wrote:
Dnia Tue, 22 Feb 2011 22:57:40 +0100, J.F. napisa (a):

> [...]
> Ale moze to nieprawda.

> No a trzeci czynnik .. malo u nas sniegu, malo.

Ja te z zachodniej. Jak mam podje d a w pobli e wyci gu i szuka
(drogiego!) parkingu to mnie cholera bierze. I tak jest w zdecydowanej
chyba wi kszo ci polskich "stacji" ;) narciarskich.
Jeśli chodzi o same artykuły, to zgadzam się z ogólnymi tezami i
wnioskami autorów choć może nie wszystkie argumenty są dobrze dobrane.
Ja patrzę na problem głównie z pozycji turysty, który kiedyś, przy
okazji nauczył się jeździć na nartach i nadal lubi sobie od czasu do
czasu "zjechać", ale jednak nie za cenę zniszczenia krajobrazu przez
kolejne inwestycje narciarskie. Czytając artykuły stojące po stronie
lobby narciarskiego, a tym bardziej komentarze do tych artykułów można
się na prawdę bać i zdołować. Jeśli ta opcja zwycięży, to ten nasz
marny skrawek gór, który i tak jest coraz bardziej niszczony przez
coraz gęstszą zabudowę, coraz wyżej doprowadzane drogi asfaltowe,
chorujące i wycinane lasy, quady, motocykle i skutery śnieżne no i
wreszcie infrastrukturę narciarską będzie stracony. Pocieszam się, że
zdążyłem te górki schodzić, gdy były jeszcze wolne od tych problemów.
A wracając do wniosków z artykułu - że to nie ekolodzy są winni tylko
brak organizacji - ja to rozumiem tak, że dla narciarstwa zjazdowego w
polskich górach dałoby się sporo zrobić wykorzystując te tereny, które
od dawna są narciarsko wykorzystywane - przez modernizację ośrodków, i
właśnie zmiany organizacyjne. Nie sądzę żeby ktoś oprotestował
wprowadzenie wspólnego karnetu np. na rejon całego Ustronia i Wisły, a
może nawet Szczyrku, co mogłoby znacząco uatrakcyjnić dłuższe pobyty
narciarskie w tym rejonie. Ale to jest dla właścicieli za trudne,
mimo, że gdzie indziej się da. Ceny wyciągów i noclegów też osiągnęły
już absurdalne poziomy. Kliknąłem sobie przed chwilą jakiegoś linka
reklamowego z Białki Tatrzańskiej - ponoć super oferta free ski:
1155zł/os/tydzień (ze śniadaniem co prawda)
w terminie 27 marca - 3 kwietnia cena pakietu to tylko 777zł/os/
Tyle to ja płaciłem za free ski w Madonnie di Campiglio w Dolomitach
mając do dyspozycji kilkadziesiąt tras w 3 połączonych ośrodkach.
Teraz jadę na narty do wielokrotnie już odwiedzanego małego ośrodka w
Austrii. Za nocleg będę płacił ok 7 EUR/os/noc. Jak się temu
właścicielowi to opłaci ? Nie wiem, ale się opłaci. Naszym pewnie by
się nie opłaciło.
--
Jacek G.

Data: 2011-02-23 07:06:29
Autor: Jacek G.
On 23 Lut, 15:09, "Jacek G." <jgin...@wp.pl> wrote:
już absurdalne poziomy. Kliknąłem sobie przed chwilą jakiegoś linka
reklamowego z Białki Tatrzańskiej - ponoć super oferta free ski:
A jeszcze taka ciekawostka z tekstu reklamy tego ośrodka w Białce:
"42ha tras narciarskich"

Pierwszy raz widzę, aby trasy narciarskie mierzono w hektarach :)
No, ale tam podobno (bo nie byłem), aby się zorientować, w którą
stronę należy zjeżdżać trzeba popatrzeć, w którą stronę jedzie
wyciąg ;)
--
Jacek G.

Data: 2011-02-24 21:50:12
Autor: J.F.
Tygodnik Powszechny - interesujšce artyku?y
On Wed, 23 Feb 2011 08:33:40 +0100,  Tomasz Sójka wrote:
[...]

No nie - wez pod uwage zaszlosci historyczne. Na Czarnej gorze parking bezplatny (choc nie zawsze tak bylo), w
Swieradowie bezplatny, w Zielencu bezplatny .. ale w Szklarskiej czy
Karpaczu to gdzie maja zrobic ? No i powazne osrodki sie skonczyly :-)

Jak stacja nie powstala od nowa, to parking albo maly, albo nie jej, a
wtedy z kolei inni zarabiaja.

W mojej firmie związki
organizują wyjazdy autokarowe na narty - praktycznie same zalety, można
wypić piwo, nie przejmować się parkingiem, tanio

No i stacje popieraja bo mniejszy plac przynosi wiecej klientow i
wplywow do kasy :-)
I tak prawde mowiac nie upieram sie zeby parkingi i toalety byly
bezplatne. Wyciagi moga byc tansze :-)

Kwestia wyboru CZ/PL to jak to odwieczne pytanie: lepiej żyć
długo i szczęśliwie czy krótko i nieszczęśliwie.

Nie przesadzajmy - w Janskich parking platny i to sporo, w Spindlu juz
nie wiem - ostatnio nie placilem, ale jezdzilem w koncu sezonu,
kolejki tam duze a trasy takie sobie.

Drażnią mnie ci wszyscy idioci którzy wyobrażają sobie że z kraju o
wielokrotnie mniejszej ilości gór od Czech czy Słowacji zrobią Alpy!

Ale tu nie o Alpy chodzi, tylko najpierw pare drobnych modernizacji -
lepszy wyciag, nowa trasa, parking. I to jak widac sie nawet dzieje,
ale bardzo powoli.

J.

Data: 2011-02-25 09:32:22
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Thu, 24 Feb 2011 21:50:12 +0100, J.F. napisał(a):

[...]

Niektóre parkingi przy wyciągach (te mniej pojemne w miastach) w Alpach są
również płatne - np. w miejscowości Corvara w Dolomitach płaci się 4 euro
za postój w godz. 8-17

Jarek Kardasz
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Tygodnik Powszechny - interesuj?ce artyku?y