Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić

Data: 2016-11-29 13:34:58
Autor: T.
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
W dniu 2016-11-28 o 22:51, Matli pisze:
Do ubiegłego sezonu zawsze miałem w aucie komplet (4 szt.) opon zimowych.
Właśnie się zorientowałem, że jedna z opon zimowych jest rozwalona.
Zanim dotrą zamówione (2 tygodnie) zimówki muszę rozwiązać problem:
- czy jeździć przez kilka dni (mam trasę ponad 1000 km) tylko na letnich
(mam je założone obecnie)
- czy na tył założyć zimowe (te co mam) a na przodzie zostawić letnie.

Warto mieć mieszane opony letnie/zimowe podczas zimy?
Teoretycznie w tym tygodniu powinno być w granicach 0-5 stopni C.

Rozmawiałem swego czasu ze specjalistą z PIMotu. Twierdzi, że wymiana opon w ogóle nie ma sensu, a zwłaszcza te 7 stopni. Koło w czasie jazdy obraca się i każde miejsce koła ulega przy toczeniu się ściskaniu i rozprężaniu. Przyjmując, że obwód opony to ok. 2 m (no chyba że masz Tico), to na 1 km masz 500 takich cykli. Przy prędkości 60 km/h masz tych cykli 500 na minutę, więc ponad 8 taki podwójnych cykli na sekundę. W trakcie wyginania gumy wydziela się ciepło - opona się nagrzewa. Grzeje się ponadto od tarcz hamulcowych, o ile jeździsz po mieście.
Więc te 7% to według niego wynik lobbowania firm oponiarskich, żeby zmieniać opony w tej temperaturze. W kocu nabijają sobie sprzedaż o 100%.
Opony zimowe mają przede wszystkim inny bieżnik i podobno tu jest pies pogrzebany - lepiej się trzymają na śniegu (nie na lodzie). W sumie przetestowałem to osobiście i faktycznie tak jest.
Zatem jeśli nie będziesz poruszał się po śniegu (wiem, to trudno przewidzieć, a też zależy gdzie jedziesz) to jedź na letnich. Jeśli trafisz na śnieg - możesz założyć zimowe opony na napędzaną oś. A generalnie - nic nie zastąpi ostrożności...
T.

Data: 2016-11-29 14:05:12
Autor: J.F.
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:583d75f4$0$651$65785112@news.neostrada.pl...
Rozmawiałem swego czasu ze specjalistą z PIMotu. Twierdzi, że wymiana opon w ogóle nie ma sensu, a zwłaszcza te 7 stopni. Koło w czasie jazdy

Widac nigdy nie trafil na prawdziwie letnie opony.

[...]

Grzania nie neguje, ale raczej slabe jest, to nie F1, ze opona ma 100 st C.
No i na tyle slabe, ze sniegu ani lodu nie topi pod soba.

A jesli juz zimowki trzeba zalozyc (bo sie przemysl oponiarski nauczyl robic prawdziwie letnie opony), to wszystko jedno czy przy 7C, czy -1C.

Za tam twierdze, ze zalozyc trzeba zanim spadnie snieg, a zdjac jak juz nie spadnie - co u nas w kraju oznacza tak mniej wiecej od 30 pazdziernika do 3 maja na zimowkach :-)

Opony zimowe mają przede wszystkim inny bieżnik i podobno tu jest pies pogrzebany - lepiej się trzymają na śniegu (nie na lodzie). W sumie przetestowałem to osobiście i faktycznie tak jest.

Inny bieznik maja (w szczegolnosci te drobne naciecia - lamelki), na sniegu trzymaja dosc dobrze, na lodzie ... raczej slabo.
Ale lod lodowi nie rowny.

[...]

Ja bym tam sie jednak troch bal, ze mnie na zakrecie tyl wyprzedzi ...

J.

Data: 2016-11-29 15:27:11
Autor: radekp@konto.pl
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
Tue, 29 Nov 2016 13:34:58 +0100, w <583d75f4$0$651$65785112@news.neostrada.pl>,
"T." <kuki543@interia.pl> napisał(-a):

Więc te 7% to według niego wynik lobbowania firm oponiarskich, żeby zmieniać opony w tej temperaturze. W kocu nabijają sobie sprzedaż o 100%.

W sieci można jeszcze znaleźć test opon zimowych przy temp -4 czy -5st. Letnie
wygrywały. Oczywiście nie było sniegu.

Zatem jeśli nie będziesz poruszał się po śniegu (wiem, to trudno przewidzieć, a też zależy gdzie jedziesz) to jedź na letnich.

I to jest słuszna konkluzja.

Data: 2016-11-29 17:09:07
Autor: sirapacz
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić

pogrzebany - lepiej się trzymają na śniegu (nie na lodzie). W sumie

kiedys wywołałem flejma stwierdzeniem, że lepiej się też na lodzie trzymają:) bo jest różnica. Mówię oczywiście o oblodzonej drodze a nie idealnie gładkim lodzie - tam faktycznie różnica żadna. Mam taką górkę niedaleko siebie o nachyleniu - strzelam - 30 stopni. Nie sypią tam w zasadzie nigdy. Jak oblodzi się i ubije śnieg tak, że na nogach ciężko się utrzymać to przed zjazdem (na końcu zjazdu zakręt:P) na letnich trzeba zdrowaśkę. Na dole już nie trzeba ogrzewania bo człowiek się nagrzewa sam na tych 200m ;) Natomiast na zimówkach jest wyraźnie późniejszy moment zerwania przyczepności - jest stres, ale zdrowaśki można sobie darować ;)

przetestowałem to osobiście i faktycznie tak jest.
Zatem jeśli nie będziesz poruszał się po śniegu (wiem, to trudno
przewidzieć, a też zależy gdzie jedziesz) to jedź na letnich. Jeśli
Z tymi letnimi nie szalałbym  ALE do -10 czy -20 (to jest różnica na korzyść zimówek). Letnie (a przynajmniej te które używałem) przy trzaskającym mrozie na suchym asfalcie spisywały sie gorzej niż na morkej nawierzchni w cieple. Zimy jakie mieliśmy ostatnio były tak łagodne, że nie wręcz nie było sensu zmieniać opon.

generalnie - nic nie zastąpi ostrożności...
amen

Data: 2016-11-29 17:43:07
Autor: J.F.
Użytkownik "sirapacz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1k9br$its$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
[...]

No i w tym problem - warunki trudne do rzetelnego porownania.
Trzeba by miec dwa lub wiecej identycznych aut i przez wiele dni testowac, aby jakas srednia z warunkow wyciagnac.

Mam taką górkę niedaleko siebie o nachyleniu - strzelam - 30 stopni.

Mysle ze chybiasz zdrowo - drogowcy takich stromych drog nie robia :-)

Z ciekawosci mozesz kiedys zmierzyc - teraz duzo telefonow ma akcelerometry, mozna tez ciezarek na sznurku i fotke z boku.

ale ok mamy "stroma gorke".

[...]

"Ale urwal" :-)

Natomiast na zimówkach jest wyraźnie późniejszy moment zerwania przyczepności - jest stres, ale zdrowaśki można sobie darować ;)

Az takie dziwne to to chyba nie jest, ze na lodzie zimowki lepiej niz letnie trzymaja.
Ale to trzymanie niestety slabe.

Ja kiedys w Czarnej Gorze chyba ze 30 stluczek na parkingu widzialem - warunki byly wlasnie jak "ale urwal", a mysle, ze przynajmniej 75% mialo zimowki, jesli nie 100%, no i sporo doswiadczonych kierowcow tam powinno byc.

[...]

IMO - na suchym asfalcie roznice w trzymaniu nie beda jakies duze.
Za to grudzien jest, snieg moze w kazdej chwili spasc.

No ale w takiej zlosliwej sytuacji, przy dobrych prognozach, moze i zaryzykowac, ze sniegu nie bedzie.
Najwyzej sie pojedzie tramwajem.
Bo wolno i ostroznie to tez niedobrze - wyzwa od kapelusznikow :-)

trzaskającym mrozie na suchym asfalcie spisywały sie gorzej niż na morkej nawierzchni w cieple.

Z tym, ze przy trzaskajacym mrozie, to rozny ten asfalt moze byc.
Szron/szadz, gololedz.

J.

Data: 2016-11-29 17:52:50
Autor: radekp@konto.pl
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
Tue, 29 Nov 2016 17:43:07 +0100, w
<583db01c$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

> [...]

Trzeba by miec dwa lub wiecej identycznych aut i przez wiele dni testowac, aby jakas srednia z warunkow wyciagnac.

Leżą gdzieś testy w sieci, można poszukać.

Data: 2016-11-29 18:30:40
Autor: sirapacz
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić

Mam taką górkę niedaleko siebie o nachyleniu - strzelam - 30 stopni.

Mysle ze chybiasz zdrowo - drogowcy takich stromych drog nie robia :-)

Im bardziej oblodzona tym bardziej stroma się robi ;)

Z ciekawosci mozesz kiedys zmierzyc - teraz duzo telefonow ma
akcelerometry, mozna tez ciezarek na sznurku i fotke z boku.

z czystej ciekawości sobie ją kątomierzem zmierzę.

[...]

ale mocniejsze niż na letnich:) a mnie linczowano, że na ściemniam i wymyślam bo na lodzie obie będą do d...

Najwyzej sie pojedzie tramwajem.

U mnie na wsi może być z tym ciężko ;)

Z tym, ze przy trzaskajacym mrozie, to rozny ten asfalt moze byc.
Szron/szadz, gololedz.

miałem na myśli asfalt gdzie już tylko nalot z soli został a woda cała odparowała

Data: 2016-11-30 12:11:23
Autor: J.F.
Użytkownik "sirapacz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1ke4o$pj9$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
[...]

Stawiam, ze ponizej 10 stopni wyjdzie.
Dopuszczalne 12% to 7 stopni.

[...]

Ale tak wlasnie bedzie - obie beda do d* :-)
Jedne troche bardziej :-)

Tak z praktyki, to pare razy trafilem na wyslizgany lod i wtedy problem z ruszeniem z plaskiego parkingu byl.
Wiaderko piasku albo lancuchy ...

J.

Data: 2016-11-29 17:52:27
Autor: radekp@konto.pl
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
Tue, 29 Nov 2016 17:09:07 +0100, w <o1k9br$its$1@portraits.wsisiz.edu.pl>,
sirapacz <newsy@sircomp.pl> napisał(-a):

> pogrzebany - lepiej się trzymają na śniegu (nie na lodzie). W sumie

kiedys wywołałem flejma stwierdzeniem, że lepiej się też na lodzie trzymają:) bo jest różnica.

Lepiej, bo letni zatrzymają się po 400m, a zimówki po 100.
Kolce po 40m.

Data: 2016-11-29 18:31:42
Autor: sirapacz
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić

Lepiej, bo letni zatrzymają się po 400m, a zimówki po 100.
Kolce po 40m.

czasami wystarczy tylko mieć możliwość zredukowania prędkości...

....przed dzwonem:)

Data: 2016-11-29 21:17:21
Autor: re
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić

Użytkownik "T."

Więc te 7% to według niego wynik lobbowania firm oponiarskich, żeby
zmieniać opony w tej temperaturze. W kocu nabijają sobie sprzedaż o 100%.
-- -
Jak mogą nabijać ? Przecież kupno drugich podwaja żywotność pierwszych.

Zmiana opon jest kwestią dopasowania do warunków pory roku i zasadniczo nie wymaga dyskusji poza tym, że jest uciążliwa. Jak ktoś tylko do pracy jeździ to pewnie optymalniejsze są całosezonowe.

Data: 2016-11-30 08:54:01
Autor: T.
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
W dniu 2016-11-29 o 21:17, re pisze:

Użytkownik "T."

..
[...]

Nie, bo praktycznie po 5 latach guma murszeje. Więc nawet jak masz dobry bieżnik, to się nie nadają do bezpiecznej jazdy. Więc mając jeden komplet wymieniasz go co 5 lat, mając dwa - wymieniasz dwa co 5 lat.
T.

Data: 2016-11-30 22:18:59
Autor: re
[...]

Przecież opony mają trwałość rzędu 10 lat a nie 5

Data: 2016-11-30 23:44:25
Autor: T.
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
W dniu 2016-11-30 o 22:18, re pisze:

Użytkownik "T."

..
[...]

Ok, to wymieniasz 2 komplety co 10. A nie jeden :-)
T.

Data: 2016-12-01 02:00:19
Autor: RoMan Mandziejewicz
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
Hello T.,

Wednesday, November 30, 2016, 11:44:25 PM, you wrote:

[...]

[...]

To ile Ty jeździsz, że przez 10 lat opon nie zużywasz? Raz na tydzień
do kościoła?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2016-12-01 15:44:13
Autor: J.F.
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
Użytkownik "re"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1nfof$g2o$1@mx1.internetia.pl...
Użytkownik "T."
..
[...]

Zimowki juz tylko 3 ... albo to wynik lobbowania firm oponiarskich w ADAC :-)

J.

Data: 2016-12-04 23:37:27
Autor: jerzu.xyz
On Wed, 30 Nov 2016 08:54:01 +0100, "T." <kuki543@interia.pl> wrote:

Nie, bo praktycznie po 5 latach guma murszeje.

Producenci uważają za nowe opony takie, które leżały w magazynie 5
lat. To wg nich jest nadal nowa opona.

http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06

Data: 2016-12-01 16:00:17
Autor: J.F.
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
Użytkownik "re"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1knor$lq1$1@mx1.internetia.pl...
Użytkownik "T."
[...]

Tylko w teorii, w praktyce, to ci gumiarz powie "te juz mocno zuzyte, nie warto zakladac",  i kupisz nowe przed terminem.

Albo kupisz nowy komplet, bo to nowe uzywane auto, a sprzedajacy nie przekazal.

Zmiana opon jest kwestią dopasowania do warunków pory roku i zasadniczo nie wymaga dyskusji poza tym, że jest uciążliwa. Jak ktoś tylko do pracy jeździ to pewnie optymalniejsze są całosezonowe.

Ja tam Navigatory przetestowalem i w narciarskich warunkach.

J.

Data: 2016-12-01 22:45:38
Autor: 007
J.F. w <news:58403b03$0$15208$65785112news.neostrada.pl>:

Tylko w teorii, w praktyce, to ci gumiarz powie "te juz mocno zuzyte, nie warto zakladac",  i kupisz nowe przed terminem.

Sam już nie jesteś w stanie ocenić, że opona "zużyta"? Jarek, ślepniesz?

--
'Tom N'

Data: 2016-12-02 10:48:51
Autor: J.F.
Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić
Użytkownik "007"  napisał w wiadomości
J.F. w
Tylko w teorii, w praktyce, to ci gumiarz powie "te juz mocno zuzyte,
nie warto zakladac",  i kupisz nowe przed terminem.

Sam już nie jesteś w stanie ocenić, że opona "zużyta"? Jarek, ślepniesz?

Nie wierzysz "fachowcowi" ? :-)

Poza tym - ja to bede jezdzil i jezdzil az do zuzycia, i moze nawet nie spojrze na bieznik.
Ale co innego jezdzic, a co innego zakladac taka z  3mm, jak ma starczyc na pol roku  :-)

J.

Tylko 2 opony zimowe + 2 letnie - sytuacja awaryjna - co robić