Tylna przerzutka SLX - dlugosc wozka

Data: 2009-07-08 20:40:17
Autor: raviz
Tylna przerzutka SLX - dlugosc wozka
Zauwazylem, ze w sprzedazy sa dwie wersje - z ktortkim i dlugim wozkiem.
Na czym polega roznica miedzy nimi, poza dlugoscia wozka oczywiscie?
Na pierwszy rzut oka wydaje sie, ze wersja z krotkim wozkiem bedzie mniej podatna na uszkodzenia i lapanie wszelkiego rodzaju patykow do zmielenia.
Pozdrawiam

Data: 2009-07-08 12:53:47
Autor: tadek
On 8 Lip, 21:40, raviz <ravizUSU...@vp.pl> wrote:
[...]

wersja z krótkim wózkiem lepiej przerzuca ALE trzeba uważać aby np nie
ustawić łańcucha na dużych zębatkach przód i tył bo "pojemność"
łańcucha jest mała/ tak prymitywnie to określam/

Data: 2009-07-08 22:15:52
Autor: Wooyek
> [...]

ustawić łańcucha na dużych zębatkach przód i tył bo "pojemność"
łańcucha jest mała/ tak prymitywnie to określam/

Dobrze określasz, tak to się nazywa. Problem będzie też na małych zębatkach przód i tył - wózek będzie prawdopodobnie za krótki, żeby "wybrać" wiszący luźno łańcuch.

Niemniej jednak na przekosach i tak teoretycznie się nie jeździ i dużo osób stosuje przerzutki ze średnim wózkiem (bo ten "krótki" w SLX to tak naprawdę średni) w normalnych napędach. Ale tak ogólnie, to są one przeznaczone do napędów z jedno- i dwurzędową korbą i/lub kasetą o małym zakresie.

Data: 2009-07-08 20:44:31
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-07-08, raviz wrote:
[...]

Tak. Ale z drugiej strony krótki wózek wybiera mniej łańcucha, co
oznacza, że jak masz standardowy zakres zębatek przód 22-44 i tył 11-32,
to albo będziesz musiał mieć zbyt krótki łańcuch, ryzykując potencjalnym
zerwaniem przy próbie wrzucenia na największe-największe, albo na
przełożeniu najmniejsze-najmniejsze łańcuch będzie sobie dyndał
nienaciągnięty.

Oczywiście oba takie przełożenia nie powinny być normalnie używane z
przyczyn wiadomych, ale czasem się zdarza toto wrzucić, zwłaszcza po
ciemku.

Ale z zalet, krótki wózek wyraźnie lepiej naciąga łańcuch w swoim
optymalnym zakresie (co jest dość logiczne - ma krótsze ramię, więc
krótsza dźwignia).

Jeżeli jesteś skłonny przeżyć luźny łańcuch przy wyżej opisanej sytuacji
(bo zbyt krótkiego łańcucha lepiej nie ryzykować), to bierz krótszy
wózek.

A - i zauważ, że przy opisach przerzutek producent podaje ilość
wybieranego łańcucha dla poszczególnych wózków, co bezpośrednio
przekłada się na sumaryczną różnicę trybów przód i tył. Zwykle też
podają to ze sporym zapasem. ;)

Data: 2009-07-08 23:42:29
Autor: Adrian S.
raviz wrote:

[...]

 tak naprawdę to te dwie długości odpowiadają średniemu i długiemu wózkowi
(porównując do np. XT). W przeciętnym hardtailu i przy dobrze odmierzonym
łańcuchu ten krótszy wózek doskonale się sprawdzi. Ja brałem do bujaka
gdzie występuje wpływ amortyzacji na napęd i wziąłem dłuższy, ale tylko z
tego powodu. --
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-07-09 14:28:58
Autor: raviz
Adrian S. wrote:
raviz wrote:

[...]

Dzieki za odpowiedzi, obecnie mam przerzutke Acere (tam jest chyba wlasnie krotki lub sredni wozek) z wolnobiegiem bodajeze 11-34 i jest ok. Oczywiscie nie kosze lancucha na skrajnych przelozeniach. Chyba sprobuje SLXa z krotszym wozkiem.
Pozdrawiam

Tylna przerzutka SLX - dlugosc wozka