Data: 2011-02-20 04:07:37 | |
Autor: Michał Wolff | |
Tytanowy nap?d | |
Ciekaw jestem czy ktoś ma dłuższe doświadczenia z elementami napędu z
tytanu (tarcze korby, kasety)? Jak wiadomo - są sporo droższe od aluminium, ale istotne jest jak cenowo się kalkują w stosunku do żywotności. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-02-20 13:23:45 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Tytanowy napÄ?d | |
On 2011-02-20, MichaĹ Wolff wrote:
Ciekaw jestem czy ktoĹ ma dĹuĹźsze doĹwiadczenia z elementami napÄdu z Wedle opinii, ktĂłre kiedyĹ znalazĹem, kasety Dura Ace z tytanowymi zÄbatkami sÄ znaczÄ co mniej Ĺźywotne od odpowiednikĂłw Ultegrowych. O ile stopy tytanu potrafiÄ mieÄ niektĂłre parametry wytrzymaĹoĹciowe wyĹźsze od stali (patrz sĹynny Komsomolec), to odpornoĹÄ na Ĺcieranie ma marnÄ . Ale to w sumie ciekawe - jak siÄ majÄ ĹźywotnoĹciowo tytanowe ĹaĹcuchy w porĂłwnaniu z tymi super-wylajtowanym stalowymi, na przykĹad KMC X(9/10)SL Gold. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2011-02-20 05:49:16 | |
Autor: Michał Wolff | |
Tytanowy nap?d | |
On 20 Lut, 14:23, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote: O ile To jest tylko teoria, bardzo trudna do udowodnienia, dlatego mnie interesują doświadczenia praktyczne. Np. tutaj tytanowe tarcze do korby mają doskonałe opinie, ludzie zachwalają właśnie ich żywotność: http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/chainring/boone/tech-titanium-middle-chainring/PRD_350795_112crx.aspx Dlatego zależy mi na opiniach ludzi mających z tym realną styczność. Inna sprawa, że tytan jest dużo droższy, więc by to sie opłacało - musi być od aluminium trwalszy nie tylko lekko - ale wyraźnie. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-02-20 15:15:43 | |
Autor: Saurus | |
Tytanowy nap?d | |
W dniu 2011-02-20 14:49, Michał Wolff pisze:
On 20 Lut, 14:23, Jan Srzednicki<w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid> W metalurgii Michała Wolffa nie zagniesz! |
|
Data: 2011-02-20 06:42:10 | |
Autor: Michał Wolff | |
Tytanowy nap?d | |
On 20 Lut, 15:15, Saurus <jakub.salataUSUN...@o2.pl> wrote:
W metalurgii Michała Wolffa nie zagniesz! Nie masz nic do napisania w temacie - to nie pisz, tylko dlatego, że moje nazwisko pod podpisem widzisz drogi panie Sałata. Nie ma żadnych badań w warunkach rowerowych jakiegokolwiek materiału z którego byłby napęd - więc i nie ma mowy o uczciwej teorii w tej kwestii, są tylko domysły oparte na porównaniach właściwości ogólnych tych materiałów. Dlatego właśnie prosiłem o opinie oparte na używaniu takich elementów napędu, ewentualnie linki z takimi opiniami. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-02-20 06:59:56 | |
Autor: Marek | |
Tytanowy nap?d | |
Używałem kiedyś w MTB kasety XTR. Tam ma się zestawienie tytanu i
stali, ale trudno te materiały porównać. Tytanowe są duże koronki.. Pracują w gorszych warunkach, bo głównie na podjazdach, często w błocie. Ale też więcej zębów pracuje tam jednocześnie. Wiadomo, że w kasecie pierwsze poddają się małe koronki. Natomiast mogę napisać, że była to najbardziej żywotna kaseta w historii mojego roweru. Przeżyła kilka intensywnych sezonów, choć małe koronki były szlifowane. I wyraźnie lżejsza od innych. Nawet tych opartych o system Spider Arm. Kiedy wziąłem ją pierwszy raz do ręki, byłem zaskoczony, że tak obciążony komponent może tak mało ważyć. -- Marek |
|
Data: 2011-02-21 02:07:04 | |
Autor: Michał Wolff | |
Tytanowy nap?d | |
On 20 Lut, 15:59, Marek <28c...@gmail.com> wrote:
Używałem kiedyś w MTB kasety XTR. Tam ma się zestawienie tytanu i Też juz się spotkałem z podobną opinią odnośnie tej kasety; tylko rzeczywiście ciężko ocenić co za co w niej odpowiada. Bo np. stal stosowana w XTR pewnie się znacznie różni od tej w Alivio, co ma także i znaczące odbicie w cenie, takiej jakości stal bedzie niewiele tańsza od tytanu -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-02-20 15:27:49 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Tytanowy napÄ?d | |
On 2011-02-20, MichaĹ Wolff wrote:
On 20 Lut, 14:23, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid> Nie Michale. To Ĺźadna teoria. OdpornoĹÄ na Ĺcieranie jest mierzalnÄ wĹaĹciwoĹciÄ fizycznÄ materiaĹu i jest otrzymywana eksperymentalnie. Niczego nie trzeba w tej kwestii udowadniaÄ. Np. tutaj tytanowe tarcze do PisaĹem o porĂłwnaniu wĹaĹciwoĹci tytanu i stali. Aluminium to zupeĹnie inna historia. Ale w kwestii tematu, ja jestem bardzo ciekawy, jak na trwaĹoĹÄ aluminiowych zÄbatek wpĹywajÄ te wszystkie powĹoki typu "hardcoat", "PTFE" itp. Niby mam takÄ , ale najwiÄksza zÄbatka u mnie jest na tyle rzadko uĹźywana, Ĺźe nie potrafiÄ niczego powiedzieÄ. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2011-02-20 07:40:56 | |
Autor: Michał Wolff | |
Tytanowy nap?d | |
On 20 Lut, 16:27, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote: Nie Michale. To żadna teoria. Odporność na ścieranie jest mierzalną Nie przekonuje mnie taki tekst. Nie można w ogóle mówić o porównaniu tytanu ze stalą, bo stali są dziesiątki typów; możesz jedynie mówić o zestawieniu z konkretnym stopem. Zresztą pisałem wyraźnie, że teoria w tej mierze mnie nie interesuje, natomiast z doświadczeń praktycznych do których dotarłem - wynika wyraźnie pozytywny obraz tytanu w tej mierze Pisałem o porównaniu właściwości tytanu i stali. Aluminium to zupełnie Własnie to mnie najbardziej interesuje, zębatki stalowe są w wyższych korbach szosowych (jakie używam) bardzo rzadkie, właściwie nie do dostania (poza małymi tarczami) -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-02-21 09:11:57 | |
Autor: cytawa | |
Tytanowy napÄ?d | |
Nie Michale. To Ĺźadna teoria. OdpornoĹÄ na Ĺcieranie jest mierzalnÄ.................... Ale w kwestii tematu, ja jestem bardzo ciekawy, jak na trwaĹoĹÄ Odpornosc na scieranie dural ma mniejsza niz stal. TO widac golym okiem. Ale jak to sie ma do trwalosci napedu? Moje doswiadczenie jest takie, ze tarcze duralowe wytrzymuja bardzo wiele. W swoim turystyku zmienilem swoje duralowe tarcze po 20 latach i wymianie w miedzyczasie kilku lancuchow. Szacuje, ze przejechalem w tym czasie dobrze ponad 50 tys. km. Jan Cytawa |
|
Data: 2011-02-25 17:42:01 | |
Autor: szaman | |
Tytanowy napÄ?d | |
On 02/21/2011 09:11 AM, cytawa wrote::
wiele. W swoim turystyku zmienilem swoje duralowe tarcze po 20 latach i KiedyĹ to sprzÄcior robili :P Ĺťadne moje wiÄcej niĹź 20. 000 nie przetrzymaĹy :/ sz |
|
Data: 2011-02-21 10:34:37 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy napÄ?d | |
Dnia Sun, 20 Feb 2011 13:23:45 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisał(a):
On 2011-02-20, Michał Wolff wrote: a czy ścieranie jest tutaj naprawde ważne? Gołym okiem bez żadnych specjalnych testów widać iż koronki sie przede wszystkim "ugniatają" a nie ścierają. Scierają to sie sworznie łańcucha i to też widać na dzień dobry. |
|
Data: 2011-02-21 01:40:55 | |
Autor: Pr0NET | |
Tytanowy nap?d | |
On Feb 21, 10:34 am, "...::QRT::..." <ni...@m.mejla> wrote:
Dnia Sun, 20 Feb 2011 13:23:45 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisa (a): Za lepsze śruby lodowe uznaje się te stalowe nie tytanowe, więc pewnie tytan jest mniej wytrzymały mimo lepszej wagi. |
|
Data: 2011-02-21 02:03:48 | |
Autor: Michał Wolff | |
Tytanowy nap?d | |
On 21 Lut, 10:34, "...::QRT::..." <ni...@m.mejla> wrote:
a czy ścieranie jest tutaj naprawdę ważne? No właśnie, własciwość mierzalna jak to "ścieranie" o którym pisał Janek- to wcale nie musi być to co akurat zachodzi w napędzie rowerowym; dlatego od teoretycznych parametrów sa istotniejsze oceny praktyczne - bo rzetelnej teorii dla napędów rowerowych po prostu nie ma. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-02-21 10:47:17 | |
Autor: kml | |
Tytanowy nap?d | |
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:13q0j6nfc6f0w$.11i4u39489wdw$.dlg40tude.net... a czy ścieranie jest tutaj naprawde ważne? Ugniatają? Ja bym powiedział, że "wycieranie" to lepszy termin. Niekwestionowanym "liderem" tej kategorii pozostaje Suntour powerflo :) http://endurorider.pl/testy/naped-zewnetrzny/kasety/sr-suntour-powerflo-8sp/ -- pozdrawiam http://endurorider.pl Mineralne oleje hamulcowe 18/02/2011 |
|
Data: 2011-02-21 11:23:26 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Mon, 21 Feb 2011 10:47:17 +0100, kml napisaĹ(a):
UĹźytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisaĹ w wiadomoĹci news:13q0j6nfc6f0w$.11i4u39489wdw$.dlg40tude.net... chodzi mi o to ze ĹaĹcuch dziaĹajÄ c na koronki nie wyciera ich sensu stricte ale jakby âwalcujeâ - z resztÄ zobacz na to foto: http://img25.imageshack.us/img25/2240/70229650.jpg wyraĹźnie widÄ iĹź pod wpĹywem dziaĹania ĹaĹcucha zÄ b sie mocno rozszerzyĹ a materiaĹ zostaĹ wypchniÄty na boki oraz do tyĹu |
|
Data: 2011-02-21 13:30:03 | |
Autor: kml | |
Tytanowy napÄ?d | |
UĹźytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisaĹ w wiadomoĹci news:12cyvv10374me$.1snicuozm27s7$.dlg40tude.net... http://img25.imageshack.us/img25/2240/70229650.jpg Tak jak i na moim zdjÄciu. -- pozdrawiam http://endurorider.pl Mineralne oleje hamulcowe 18/02/2011 |
|
Data: 2011-02-22 07:41:13 | |
Autor: Rowerex | |
Tytanowy nap?d | |
On 21 Lut, 13:30, "kml" <flyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
Użytkownik "...::QRT::..." <ni...@m.mejla> napisał w wiadomościnews:12cyvv10374me$.1snicuozm27s7$.dlg40tude.net... Jak słusznie zauważono jest to "wpływ działania łańcucha", a nie "wpływ materiału koronki". Szybko zużywający się łańcuch równie szybko zniszczy każdą koronkę, niezależnie od jej odporności na ścieranie/ ubijanie/walcowanie (niepotrzebne skreślić). Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2011-02-23 10:04:32 | |
Autor: pHarry | |
Tytanowy nap?d | |
On 22 Lut, 16:41, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:
Szybko zużywający się łańcuch równie szybko Ja tez tak to widze. Ale nawet wymieniajac czesto lancuchy (na bezpiecznym progu 0,5%) koronki i tak sie beda powoli zuzywac. W tanich stalowych rzeczywiscie chyba najlatwiej zauwazyc to "wytlaczanie" materialu. Co do podstawowego pytania. Tak - uwazam tytan a nawet alu za odporne materialy na zebatki. Przynajmniej jesli sie ich uzywa z glowa, tak jak to robi np Japoniec w grupie DA. Mam taka korbe i kasete w szosowce. Naprawde jest to trwale. Kupilem uzywane, przejechalem 10tys po gorskich szosach i nie widac specjalnie przyrostu zuzycia. W szczegolnosci na kasecie zuzywaja sie koronki najczesciej uzywane - biegi nr 4 i 5. I nie ma za bardzo znaczenia ze wlasnie jedna z nich jest tytanowa a druga juz stalowa. Alu-koronki w korbie sa naprawde zadziwiajaco trwale. Zupelne przeciwienstwo tych ze 105-tki, ktore robia wrazenie "plastelinowych". A tam sa chyba najtansze alu. Mysle, ze to jak zwykle - wszystko jest kwestia ceny. Odpowiednim nakladem srodkow da sie utwardzic rozne materialy. Oczywiscie zawsze pozostanie tak, ze stal do danego stopnia utwardzic bedzie najtaniej. Tyle ze to wszystko jeszcze reguluje rynek. Dosc trudno jest kupic dobre stalowe (nierdzewne) koronki do korb. Z drugiej strony gdy sie kupuje na allegro uzywane komponenty DA, to mozna wyrwac super okazje. Ja tak robilem. A stan zuzycia zebow mozna dosyc dokladnie ocenic po fotkach. W normalnych cenach bym napewno tego nie kupil do mojej niesciganckiej jazdy. |
|
Data: 2011-02-23 20:55:40 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Wed, 23 Feb 2011 10:04:32 -0800 (PST), pHarry napisał(a):
Tyle ze to wszystko jeszcze reguluje rynek. Dosc trudno jest kupic ale stal nierdzewna to żadna zaleta w tym kontekście - nie ma z tego tak naprawde żadnego pożytku bo rdza na koronkach to sprawa wyłącznie estetyki nie przekładająca sie na żywotność Ramy cro-mo np rdzewieją i jakoś nikt z tego wielkiego problemu nie robił. Stal nierdzewna jest ciężka i wcale nie ma jakiś rewelacyjnych parametrów. Stale narzędziowe rdzewieją podobnie jak np bardzo dobre stale używane do produkcji noży. Choć w tym drugim wypadku jednak częściej używa sie stali nierdzewnych ale ze względu na wygodę użytkowania noża. |
|
Data: 2011-02-24 12:16:44 | |
Autor: pHarry | |
Tytanowy nap?d | |
Faktem jest ze stal nierdzewna jest trudniej utwardzic. Czy tez dobra
wytrzymala mechanicznie stal uczynic chociaz w pewnym stopniu nierdzewna. Ja jednak uwazam, ze korozja moze miec spory wplyw na zuzywanie zebatek. Wiadomo - to zalezy w jakich warunkach sie jezdzi, jak smaruje lancuch, itd. Ale na pewno ma to wiekszy wplyw niz np przy ramie, ktora jest po prostu pomalowana. |
|
Data: 2011-02-25 08:27:38 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Thu, 24 Feb 2011 12:16:44 -0800 (PST), pHarry napisał(a):
Ale na pewno ma to wiekszy wplyw niz np przy ale praktycznie każda rama nie ma lakieru w jednym miejscu - na dolnych tylnich widełkach w okolicach korby - zaliczenie choćby jednego chainsucka masakruje wszystkie powłoki lakiernicze w tym miejscu :) Poza tym woda dostaje sie do ramy także przez otwór umiejscowiony na dole mufy supportowej - nie wiem czy wszystkie ramy taki mają na pewno sporo ma. |
|
Data: 2011-02-25 21:54:32 | |
Autor: Saurus | |
Tytanowy napÄ?d | |
W dniu 2011-02-24 21:16, pHarry pisze:
Faktem jest ze stal nierdzewna jest trudniej utwardzic. Czy tez dobra Jedno i drugie nieprawda. Stale z wysokÄ zawartoĹciÄ chromu sÄ lepiej hartowne. |
|
Data: 2011-02-25 23:12:15 | |
Autor: Ignac | |
Tytanowy nap?d | |
Moim skromnym zdaniem lepsze efekty można by uzyskać nawęglając powierzchniowo koronki i zębatki po ich demontażu i ponownym zahartowaniu...może z łańcuchem też tak by można. Ale czy warto i trzeba mieć ku temu warunki...producenci mogliby to zrobić tylko po co...minimum trwałości=maksimum w obrocie częściami. Idę o zakład że trwałośc napedów rowerowych nie jest przypadkowa i wprost przeciwna do interesów użytkowników. Ignac -- |
|
Data: 2011-02-26 17:55:22 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Fri, 25 Feb 2011 23:12:15 +0100, Ignac napisał(a):
Moim skromnym zdaniem lepsze efekty można by uzyskać pozostaje pytanie o koszta takich produktów. Rohloff gdy jeszcze produkował łańcuchy chwalił się iż jego produkty były 4 krotnie wytrzymalsze od konkurencyjnych łańcuchów, co jednak przy 4 krotnie wyższej cenie nie jest w praktyce żadną wielką zaletą. |
|
Data: 2011-02-26 11:09:35 | |
Autor: herr-mann | |
Tytanowy nap?d | |
Tak zbaczając z tematu, to zawsze można sobie kupić starą kasetę ery
UniGlide lub początki hajperglajda i odpowiedni do niej bębenek. Nie widzę problemu. I spokój na wiele lat. Generalnie to prawda, że kiedyś to było kiedyś, ale te składaki i inne popularne cuda wcale super nie były - warto sobie zajrzeć do takiego rowerka do katuszach. Na 99% wnętrzności piast, suportów, stery, koła to dosłownie mogiła. Prawdziwy osprzęt szosowy (bo wtedy w to tylko inwestowano) to było coś, kto pamięta stare piasty ZZR, co do dziś się kręcą idealnie. Stare wolnobiegi spod tych trzech literek tez były niezłe. Swoją drogą właśnie KIEDYŚ nie było jakich dziwadeł tytanowych i innych bzdet, a jeździło aż miło. Z autopsji - zakatowany łańcuch na wolnobiegu Regina Extra do tego stopnia, że się przestawiał na zębach (na 10 ogniwach to już chyba miał koło 128,6-129 mm), żadnego kuku nie zrobił ani jemu ani patelni w korbie (Silstar), |
|
Data: 2011-02-26 11:59:30 | |
Autor: Michał Wolff | |
Tytanowy nap?d | |
On 26 Lut, 20:09, herr-mann <hk5...@wp.pl> wrote:
Tak zbaczając z tematu, to zawsze można sobie kupić starą kasetę ery Wątek nie dotyczy zużywających się bębenków (bo te zużywają się sporo wolniej niż kasety). Swoją drogą właśnie KIEDYŚ nie było jakich dziwadeł tytanowych i Nie przekonują mnie takie teorie, za mało konkretnych danych - ile km wytrzymywały stare łańcuchy itd. Teksty, że jeździłem 20 lat na jakimś rowerze bez problemów niewiele mówią, bo jeden przez 20 lat nie zrobi tyle co drugi przez 2 -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-02-26 14:52:18 | |
Autor: herr-mann | |
Tytanowy nap?d | |
W tej wypowiedzi mi jak najbardziej chodziło o kasety. Tylko bębenek czasem do UG jest inny, a niektóre są dwusystemowe, dlatego wspomniałem o nim. Nie przekonują mnie takie teorie, za mało konkretnych danych - ile km Nie mam pojęcia, ile wcześniej ten łańcuch pracował, podejrzewam że od nowości. Zresztą tak dobity błyskawicznie niszczy wszelkie zębatki, nawet jeśli to nie jest mocne deptanie na dużym dystansie. Wiem, to zbyt ogólnie powiedziane. Ale szczerze powiem, ze jeszcze nigdy w życiu nie widziałem zniszczonych zębów wolnobiegu starego typu! Kilka sztuk Maillard, ta jedna Regina, Suntour, stary Romet już z ery chyba Sporta - tutaj tylko jeden ząb jest wyłamany, ale to na bank wina nieudolnego użytkowania, bo ja na nim też trochę jeździłem i było ok. Tak się składa, że mam kasetkę CS-HG70 ze starego Deore LX i ten wolnobieg Suntour. Mogę zrobić prosty test trwałości polegający na umocowaniu jednej koronki wolnobiegu w imadle, przyłożeniu którejś dużej zębatki z kasety Shimano i niezbyt mocnym uderzeniu młotkiem. I wyjdzie nasza cała prawda. ;) |
|
Data: 2011-02-26 21:17:47 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Sat, 26 Feb 2011 11:59:30 -0800 (PST), MichaĹ Wolff napisaĹ(a):
te stary ĹaĹcuchy miaĹy innÄ konstrukcje - na sworzniach obracaĹy sie tuleje a nie tylko pĹytki ĹaĹcucha. ĹaĹcuchy z racji samej swojej konstrukcji musiaĹy byÄ trwalsze ale teĹź i mniej elastyczne co sprawiaĹo ze sie nie nadawaĹy do napÄdĂłw z duĹźÄ liczbÄ przeĹoĹźeĹ (a wiec i duĹźymi przekosami) SwojÄ drogÄ ten tytanowy ĹaĹuch KMC z tego co widziaĹem na rysunkach ma troche innÄ konstrukcjÄ (nieco podobnÄ do âtradycyjnejâ) ktĂłra IMO winna nieco zwiÄkszyÄ jego trwaĹoĹÄ |
|
Data: 2011-02-28 14:22:00 | |
Autor: cytawa | |
Tytanowy nap?d | |
Michał Wolff pisze:
Nie przekonują mnie takie teorie, za mało konkretnych danych - ile km Wiec ja mam skale porownawcza. Moja zona na lacuchu Sedis przejechala przez kilkanascie lat lekko liczac 30 tys km. Ma w swoim rowerze predkosciomierz na linke wiec wiem dokladnie. Sprawdzalem dlugosc lancucha regularnie co roku. Rok czasu minal jak wymienilem jej lancuch na Shimano UG51. I teraz po roku w zasadzie lancuch sie kwalifikuje do wymiany. W tym czasie nie przejechala wiecej niz 4 tys. km i to dosyc lekko, bo tak jezdzi. Jan Cytawa |
|
Data: 2011-02-21 12:03:21 | |
Autor: ikov | |
Tytanowy nap?d | |
W dniu 2011-02-20 13:07, Michał Wolff pisze:
Ciekaw jestem czy ktoś ma dłuższe doświadczenia z elementami napędu z Mam bardzo starą szosówkę z przerzutkami na dura-ace (coś przełom lat 70-80). Kółeczka prowadzące łańcuch są prawdopodobnie tytanowe (bardzo lekki metal), nie ma na nich praktycznie śladów zużycia, gdzie u brata (szosa pewnie z połowy lat 90) były prawie bezzębne. Za delimiterem sygnaturki wstaw proszę spację (-- ) bo inaczej jej nie ucina. -- Powinno być o tak. |
|
Data: 2011-02-25 12:51:58 | |
Autor: ToMasz | |
Tytanowy nap?d | |
W dniu 20.02.2011 13:07, Michał Wolff pisze:
Ciekaw jestem czy ktoś ma dłuższe doświadczenia z elementami napędu zWitam. Ciemnota w narodzie pokutuje. Jedyną, acz wielką, zaletą tytanu jest jego STOSUNEK masy do wytrzymałości. czyli mając do "udźwignięcia" 100kg, możemy zrobić "uchwyt" z tytanu lub ze stali, ale ten tytanowy będzie lżejszy. tak wiec korby z tytany - jasne, zębatki przednie - jak najbardziej(skoro aluminiowe sie spisują) zębatki tylne? jasne że można, ale ich trwałość będzie mniejsza, wiec po co? ano po to żeby rower był lżejszy, a nie trwalszy. Tak wiec zanim -autorze wątku- napiszesz ze mam sie nie odzywać nie mając praktycznych doświadczeń, pomyśl czy nie zrobić zębatek z gumy do żucia ToMasz PS w czasach kiedy nie było jeszcze internetu, a nawet panował socjalizm, pewien pan z politechniki, naniósł na rozrząd malucha (2 koła zębate i klasyczny łańcuch) powłokę z azotku tytanu. Podobno wydłużyło to jego trwałość conajmniej 3 krotnie. Tak sie stało bo azotek tytanu, ma dobry poślizg. W dzisiejszych czasach, w supermarketach mozna znaleść takie złote "tytanowe" wiertła. One właśnie są pokryte azotkiem tytanu. Niestety proces jest drogi, i w npędach rowerowych nie będzie stosowany powszechnie. |
|
Data: 2011-02-25 05:16:44 | |
Autor: Rowerex | |
Tytanowy nap?d | |
On 25 Lut, 12:51, ToMasz <twit...@nospam.gazeta.pl> wrote:
One właśnie są pokryte azotkiem tytanu. A w sklepach rowerowych można kupić tarcze hamulcowe Alligatora (vel Accenta) i łańcuchy KMC pokryte azotkiem tytanu. W tarczach to chyba bezsens ze względu na większy poślizg. W przypadku łańcuchów sens niby jest, ale czytałem opinie mówiące, że ów azotek z łańcuchów szybko odpada w postaci żółtych płatków lub proszku - ot kiepsko trzymająca się powłoka. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2011-02-25 14:54:01 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Fri, 25 Feb 2011 05:16:44 -0800 (PST), Rowerex napisał(a):
On 25 Lut, 12:51, ToMasz <twit...@nospam.gazeta.pl> wrote: ogólnie to kompletnie bez sensu koncepcja - aby łańcuch był trwały wystarczą trwałe odporne na ścieranie sworznie - nie ma sensu pokrywanie czymkolwiek płytek łańcucha. Złoty łańcuch to tylko estetyczny bajer. |
|
Data: 2011-02-25 13:56:29 | |
Autor: Kamil | |
Tytanowy nap?d | |
On 25/02/2011 13:54, ...::QRT::... wrote:
Dnia Fri, 25 Feb 2011 05:16:44 -0800 (PST), Rowerex napisał(a): W sumie ciekawe jest, ze prawie 30 lat temu moj komunijny skladak rower przez 10 lat jezdzil, szorowal po asfalcie, spadal ze schodow do piwnicy, lezal w blocie i kaluzach pod domem i nadal po tym jezdzil. A tlenku tytanu i kol ze stopow kosmicznych nie mial. -- Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2011-02-25 16:07:10 | |
Autor: Fabian | |
Tytanowy nap?d | |
W dniu 25.02.2011 14:56, Kamil pisze:
W sumie ciekawe jest, ze prawie 30 lat temu moj komunijny skladak rower Mój składak (chociaż nie komunijny) podobnie, ale wtedy wycieczka 20km w jedną stronę nad jezioro to była wyprawa. Teraz robię tyle codziennie do pracy ;) Fabian. ps. no, ze 2 razy rama była spawana, bo jednak po schodach słabo dawał radę ;) |
|
Data: 2011-02-25 15:20:57 | |
Autor: Kamil | |
Tytanowy nap?d | |
On 25/02/2011 15:07, Fabian wrote:
W dniu 25.02.2011 14:56, Kamil pisze: To fakt, ze wymagania kiedys tez byly mniejsze, ale to juz taka troche brandzlotechnika jak z aparatami cyfrowymi. Kiedys czlowiek bral Zenita i robil niezle zdjecia, teraz cale dnie przeglada tablice testowe i porownuje szumy na niebieskim kanale przy ISO 64000. :) -- Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2011-02-25 16:27:00 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Fri, 25 Feb 2011 15:20:57 +0000, Kamil napisał(a):
On 25/02/2011 15:07, Fabian wrote: jeden przegląda a inny w tym czasie fotki pstryka:) Choć kontynuując offtopa to drugiej strony cyfrze ciagle jescze jakości brakuje i taki aparat bardziej jednak ogranicza niż zenit z dobrą kliszą. |
|
Data: 2011-02-25 15:52:00 | |
Autor: Kamil | |
Tytanowy nap?d | |
On 25/02/2011 15:27, ...::QRT::... wrote:
Dnia Fri, 25 Feb 2011 15:20:57 +0000, Kamil napisał(a): No to wracajac do tematu, dobry zawodnik z lancuchem stalowym i tak objedzie mnie na tytanowo-poliweglowym wloknie rodem z NASA. :) -- Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2011-02-28 14:32:43 | |
Autor: cytawa | |
Tytanowy nap?d | |
QRT::... pisze:
Choć kontynuując offtopa to drugiej strony cyfrze ciagle jescze jakości Jak porownuje wszystkie swoje zdjecia to najgorsze cyfraki robia teraz lepsze duzo zdjecia niz ja robilem kiedys. I to duzo to jest naprawde duzo. Od razu uprzedze glosy innych i powiem, ze fotograf ze mnie d.d. Ale co to mnie obchodzi, chce miec zdjecia ciekawe, pamiatkowe i jak najprosciej i do tego celu cyfraki mi calkowicie wystarczaja. W odroznieniu od zenita + 3 wozonych obiektywow. Jan Cytawa |
|
Data: 2011-02-28 15:52:48 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Tytanowy nap?d | |
Dnia Mon, 28 Feb 2011 14:32:43 +0100, cytawa napisał(a):
QRT::... pisze: trening czyni mistrza :) I to duzo to jest naprawde duzo. gdybyś w czasach analogowych miał jakiś dobry kompakcik (jak np olympus mju) to też by bardzo ładne by Ci zdjęcia wychodziły przy minimalnej obsłudze. |
|
Data: 2011-03-01 08:59:07 | |
Autor: cytawa | |
Tytanowy nap?d | |
QRT::... pisze:
gdybyś w czasach analogowych miał jakiś dobry kompakcik (jak np olympus W koncowce juz mialem jakiegos Olympusa. Moze uzywalem zlych materialow. Nie wiem. Teraz tez niewiele wiem ale zdjecia mam duzo lepsze. Jan Cytawa |
|
Data: 2011-03-06 14:09:59 | |
Autor: Marek | |
Tytanowy nap?d | |
Zaciekawiło mnie to, co piszecie o odkształceniach plastycznych na
zębach koronek. Kiedy dziś przy sprzątaniu natknąłem się na skrzynkę z rowerowym złomem, wygrzebałem kilka kaset i przyjrzałem się ich zębom. Wygląda na to, że tytan się ściera, a nawet wykrusza, ale nie odkształca plastycznie pod naciskiem łańcucha. A stal odkształca się różnie, zależnie od jakości stopu - jeśli słuszne jest założenie, że ta jakość rośnie wraz z grupą osprzętu :). To oczywiście tylko subiektywne wrażenie po obejrzeniu kilku kawałków metalu. Ale żeby to w miarę możliwości zobiektywizować, zwróciłem uwagę głównie na koronki 28T. Tu jest materiał poglądowy: http://tiny.pl/hdtlk -- Marek |
|