Użyczenie części mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę z II grupy podatkowej

Data: 2013-08-21 21:23:00
Autor: Deflegmator
Użyczenie części mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę z II grupy podatkowej
Witam,

Nurtuje mnie parę kwestii... :)

Jakie zapisy powinny się znaleźć w umowie użyczenia części lokalu
mieszkalnego na siedzibę jednoosobowej firmy, jeśli właścicielem
mieszkania jest osoba z drugiej grupy podatkowej (mąż siostry)? Czy
korzystniej będzie takie użyczenie potraktować jako świadczenie
nieodpłatne, czy jednak lepiej w umowie zawrzeć klauzulę, że
właściciel firmy będzie pokrywał część wydatków mieszkaniowych
- np. czynsz i rachunki - w kwocie proporcjonalnej do użyczonej
powierzchni? Co będzie lepsze z punktu widzenia rozliczeń z US?
Powierzchnia będzie symboliczna - firma będzie prowadziła
działalność w całym kraju a adres potrzebny jest właściciwie
tylko do rejestracji i do celów korespondencyjnych. Jak sprawa
wygląda od strony podatkowej? Czy przy np. nieodpłatnym korzystaniu z
części lokalu odprowadza się jakiś podatek? A jesli tak - jak go
wyliczyć? A jak sprawa wyglądałaby przy użyczeniu w zamian za
pokrycie części kosztów mieszkania? Nie bardzo też wiem, jak w
takim przypadku należałoby dokumentować te wydatki - właściciel
mieszkania rachunku przecież nie wystawi... No i ostatnia rzecz - czy
istnieje niebezpieczeństwo, że z powodu prowadzenia DG w prywatnym
mieszkaniu administracja osiedla podniesie w nim czynsz?

Przepraszam z miliard pytań, ale te rzeczy są dla mnie absolutną
nowością a google zwraca tylko bardzo ogólnikowe odpowiedzi...

Deflegmator

Data: 2013-08-22 07:59:48
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-08-21 23:23, Deflegmator pisze:
  na siedzibę jednoosobowej firmy,

Jeśli jest to działalność gospodarcza, to w tym tworze nie istnieje coś takiego jak "siedziba firmy".

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 11:10:31
Autor: Deflegmator
Użyczenie części mieszkania ne sied=?UTF-8?B?emlixJkgZmlybXkgcHJ6ZXogb3NvYsSZIHogSUkgZ3J1cHkgcG9kYXRr?dlag=
Liwiusz wrote:

W dniu 2013-08-21 23:23, Deflegmator pisze:
>  na siedzibę jednoosobowej firmy,

Jeśli jest to działalność gospodarcza, to w tym tworze nie
istnieje coś takiego jak "siedziba firmy".

Ale musisz tę działalność pod jakimś adresem zarejstrować. To
miałem na myśli...

--
Deflegmator

Data: 2013-08-22 13:11:31
Autor: Liwiusz
Użyczenie części mieszkania ne sied =?UTF-8?B?emlixJkgZmlybXkgcHJ6ZXogb3NvYsSZIHogSw'WFFvV

Rejestruje się tam, gdzie się mieszka.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 13:17:30
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 22.08.2013 13:11, Liwiusz pisze:
Rejestruje się tam, gdzie się mieszka.

No tak, ale on jak widać mieszka u siostry, w mieszkaniu będącym własnością męża siostry.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-08-22 12:35:33
Autor: Deflegmator
=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP1BUOVZWRVl0T0Q5Q1AxUWxWUFYlpXUlZsMFQwUTVRMUF5VmVNhVkk9Pz09P1VURi04P0I/TW5jd1ZUSXgMdKc1pIUk5XRTVzVmpCd1dsbFVTbXRoYkUwOVB6MDlQMVZVUmkwNFAwSS9VbGM=?NVYyeG8=?UTF-8?B?ZGxveVTlljRlZpYkhCaFdYcEdUMWxXVGwZhSFphFZVd09WQjZNRGxRTVZaVlVta3dORkF3U1M5V2JHUT0/PT0/VVRGLTg?B?MGJsZHFUa3M9Pz09P1VURi04P0I/VFmtUMU5YUlhsYVIzQlQZW14eVYxWm9VMWQjZNRDAvUFE9PT89
Liwiusz wrote:

W dniu 2013-08-22 14:21, Deflegmator pisze:
> jest ze środków budżetowych i unijnych, więc chyba ściemy nie
> wciskają.

No jest to jakieś miejskie przedsięwzięcie żyjące z wynajmu sal,
pokoi itp.

To ogólnopolski system wspierania drobnej przedsiębiorczości.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Inkubator_przedsi%C4%99biorczo%C5%9Bci

I co w tym dziwnego że firmy lokale wynajmują?

Nic. Czy w takim wynajętym miejscu można zarejestrować
działalność, czy nie?

--
Deflegmator

Data: 2013-08-22 12:37:19
Autor: Deflegmator
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

W dniu 22.08.2013 14:21, Deflegmator pisze:
> Umowy nie mam, ale rzucam adresem. Instytucja utrzymywana dotowana
> jest ze środków budżetowych i unijnych, więc chyba ściemy nie
> wciskają.

No bo wyobraź sobie, że są działalności wymagające spotkań z
klientami U SIEBIE. O ile bycie Przedsiębiorcą w Sypialni przy
pracy wyjazdowej się sprawdza, o tyle zapraszanie kontrahenta na
rodzinną kanapę przez telewizorem w mieszkaniu siostry słabo. I
wtedy biuro jednak się przydaje. Czasami przydaje się tez po to,
żeby ci dzieci nie skakały po głowie, gdy pracujesz. Żeby móc
rozłożyć sprzęt/papiery i nie zalać ich musztardą z kolacji.
Żeby mieć Motywację do Wyjścia i Pracy. Praca w domu wymaga dużo
większej samodyscypliny... i tak dalej i tak dalej.....

No i? Amerykę odkrywasz?

--
Deflegmator

Data: 2013-08-22 12:42:23
Autor: Deflegmator
Liwiusz wrote:

W dniu 2013-08-22 14:25, Deflegmator pisze:
> [...]

Nie ma zatem obawy, że komornik rozpocznie egzekucję wobec osoby,
która nie jest dłużnikiem.

Ależ jest. Zadłużenie dotyczy czynszu, a - z tego co się orientuję
- w przypadku użyczenia części mieszkania firma powinna
partycypować w kosztach utrzymania lokalu. No i tu widzę pole do
popisu dla komornika. Mogę się mylić oczywiście i dlatego pytam.

> Mieszkanie należy
> do rodziców osoby zakładającej firmę i to oni właśnie mają
> długi. Rejestracja firmy w takim miejscu wydaje mi się słabym
> pomysłem po prostu...

Lepiej niech ten kolega weźmie innego doradcę niż Ty ;)

To koleżanka. I musiałaby rozwód ze mną wziąć. ;D

--
Deflegmator

Data: 2013-08-22 13:21:38
Autor: Liwiusz
[...]

I Bóg  nim. Gdzie tu problem?

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 11:35:57
Autor: Deflegmator
=?UTF-8?B?emlixJkgZmlybXkgcHJ6ZXogb3NvYsSZSUhvZ1MUkgZ3J1cHkgcG9kYXRrb3GxhZz09Pz0
Liwiusz wrote:

> własnością męża siostry.

I Bóg  nim. Gdzie tu problem?

Nie chodzi bezpośrednio o mnie, ale mniejsza z tym. Z pewnych
względów osoba ta nie może i nie chce rejestrować działalności w
mieszkaniu, w którym jest zameldowana.

--
Deflegmator

Data: 2013-08-22 13:40:55
Autor: Liwiusz
Użyczenie części mieszkania ne sied =?UTF-8?B?VWtnWjNK XZVYOO
W dniu 2013-08-22 13:35, Deflegmator pisze:
Liwiusz wrote:

[...]

Nie musi rejestrować tam gdzie jest zameldowana. Ma rejestrować tam gdzie mieszka.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 13:47:27
Autor: Tomasz Kaczanowski
Liwiusz wrote:

[...]

Chyba raczej tam, gdzie prowadzi działalność, choć chyba też nie? Co ma zamieszkanie do prowadzenia działalności?

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2013-08-22 13:55:06
Autor: Liwiusz
Liwiusz wrote:

[...]

Ma to, że działalność rejestruje się w miejscu zamieszkania. Jeśli ma dodatkowe miejsca prowadzenia działalności, to można je ujawnić w ewidencji.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 12:10:51
Autor: Deflegmator
=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP2VtbGl4SmtnWm1seWJYYTJkalMEo2WlhvZ2IzTnZZc1NaSUHZaMU09Pz09P1VURi04P0I/Vld0bldqTksMdOSWEyZGpSemxyV1ZoU2NtSXpaR3hoWnowOVB6MD0/PQ=

Data: 2013-08-22 12:21:00
Autor: Deflegmator
=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP1BUOVZWRVl0T0Q5Q1AyVm5SaVI2w0U210bldtMXNlV0pZYTmthbE09Pz09P1VURi04P0I/Ulc4eVYyeG8dxveVNYcFVibHBhWXpGT1lWTlZhSFphTVUwOVB6MDlQMVZVUmkwNFAwSS9WbGQ=? ldqTks=?UTF-8?B?TVdOSWRXlaR3BTZW14eVYxWm9VMk50U1g=?UTF-8?B?cGFSM2hvV?%vd09WQjZNRDAvUFE9PT89

Data: 2013-08-22 14:35:25
Autor: cyklista
Uyczenie czci mieszkania ne sied=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP1BUPVlpXUlZsMFQwUTVRMUF5Vm5SaVI2cwVTIxMGJsZHRNWE5sVjBwWllUSmthbE09Pz09P1VURi04P0I/Ulc4eVYyeG8=?UTF-8?B?ZGxveVNYcFVibHBhWXpGT1lWTl? ldqTks=?UTF-8?B?TVdOSWEyZGpSemxyYxWm9VMk50U1gpaR3hoWnowOVjZNRDAvUFE9PT89
Uytkownik Deflegmator napisa:
Liwiusz wrote:

W dniu 2013-08-22 14:10, Deflegmator pisze:

To po co s w takim razie rne inkubatory przedsibiorczoci i
inne wirtualne biura, na adres ktrych moesz zaoy firm?

Rzu jak umow, to zobaczymy co to jest.

Umowy nie mam, ale rzucam adresem. Instytucja utrzymywana dotowana jest
ze rodkw budetowych i unijnych, wic chyba ciemy nie wciskaj.

http://inkubator.wloclawek.pl/

Ja tam nigdzie nie widz obietnicy zamieszkania i wpisania ich adresu w odpowiednie miejsce formularza zgoszeniowego firmy.

Natomiast jako miejsce prowadzenia dziaalnoci, przechowywania ksig podatkowych itd.. na pewno mona taki adres wskaza.

Wirtualne biura zazwyczaj su szemranym spkom w celu anonimowoci i odbijania si zainteresowanych od wirtualnoci - ale to dotyczy prawdopodobnie tylko spek prawa handlowego majcych osobowo prawn a nie zwykych osb fizycznych prowadzcych dziaalno.

Data: 2013-08-22 14:24:12
Autor: Liwiusz
Użyczenie części mieszkania ne sied =?UTF-8?B?MncwVTIx MGJsZHRNWE5sVjBwWllUSmthbE09Pz09P1VURi04P0I/Ulc8yV2xo=?UTF-8?B?ZGxveVNYcFVibHBhWXpGT1lWTl!i5TA@YUI@$Y=?UTF-8 ?B?MGJsZHFUa3M9Pz09P1VURi04P0I/VFZkT1NXRXlaR3BT[^UVLpaR3hoWnowOA
Liwiusz wrote:

[...]

No jest to jakieś miejskie przedsięwzięcie żyjące z wynajmu sal, pokoi itp. I co w tym dziwnego że firmy lokale wynajmują?

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 14:02:53
Autor: cyklista
Uyczenie czci mieszkania ne sied=?UTF-8?B?emlixJkgZmlybXkgjSEo2WlhvZ2IzTnZZc1NaSUhvZ1MUtnWjNKMWNIa2djRzlrWVhScmIzZGxhZz09Pz0
Uytkownik Tomasz Kaczanowski napisa:

Chyba raczej tam, gdzie prowadzi dziaalno, cho chyba te nie? Co ma
zamieszkanie do prowadzenia dziaalnoci?

Oprcz woli ustawodawcy w wielu przypadkach nic. Przecie wszyscy usugodawcy robicy usugi u klientw (np. malarze, sprztacze itd..) prowadz dziaalno tylko poza miejscem zamieszkania.

Data: 2013-08-22 14:02:44
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 22.08.2013 13:40, Liwiusz pisze:

Nie musi rejestrować tam gdzie jest zameldowana. Ma rejestrować tam
gdzie mieszka.

Inna sprawa, że pobocznie do wątku -- ma się zameldować tam gdzie mieszka i stan zameldowania gdzie indziej jest stanem nieprawnym.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-08-22 13:42:02
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 22.08.2013 13:35, Deflegmator pisze:
Liwiusz wrote:

[...]

Nie ma tam gdzie jest zameldowana, ale tam gdzie mieszka. Jeżeli mieszka u siostry, to rejestruje się z adresem siostry. Jak mieszka gdzie indziej, to gdzie indziej. Jeżeli nie mieszka u siostry, to nie może u siostry, chyba że oszuka że mieszka u siostry i taki poda adres zamieszkania. Zapewne nikt tego się nie czepi, bo kto by miał sprawdzać czy ktoś faktycznie mieszka....

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-08-22 12:13:45
Autor: Deflegmator

Data: 2013-08-22 12:25:56
Autor: Deflegmator
Liwiusz wrote:

> [...]

Ojej, przecież fakt, że dłużnik prowadzi działalność pod innym
adresem w niczym nie przeszkadza komornikowi w egzekucji dochodów z

Ale to nie dłużnik ma prowadzić działalność. Mieszkanie należy

Data: 2013-08-23 06:48:37
Autor: jureq
Dnia Thu, 22 Aug 2013 14:30:04 +0200, Liwiusz napisał(a):

[...]

Niekoniecznie. Kolega może mieć rację. Choć za mało znamy sytuację żeby odpowiedzieć ściśle. Istnieje art. 688 KC

§ 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają solidarnie z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie.

§ 2. Odpowiedzialność osób, o których mowa w § 1, ogranicza się do wysokości czynszu i innych opłat należnych za okres ich stałego zamieszkiwania.

Data: 2013-08-22 14:35:59
Autor: Liwiusz
W dniu 22.08.2013 14:30, Liwiusz pisze:

Nie ma zatem obawy, że komornik rozpocznie egzekucję wobec osoby, która
nie jest dłużnikiem.

Pytanie czy Komornik wot tak sobie rozpozna czyj jest dany sprzęt i czy
faktycznie nie wpadnie i nie zabierze np. laptopa domniemując iż jest
jest rodziców?

I jak prowadzenie działalności u siostry pomoże przedsiębiorcy w niezabieraniu przez komornika sprzętu, który ma u rodziców? Będzie miał nawet gorzej, bo w papierach nie będzie nawet u rodziców mieszkać.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 14:37:51
Autor: cyklista
Liwiusz wrote:

W dniu 2013-08-22 14:13, Deflegmator pisze:

Mieszkanie, pod ktrym jest zameldowana i czasem nawet mieszka :)
jest zaduone. Istnieje ryzyko, e komornik moe wej na
majtek/dochody firmy, jak zwszy, e pod tym adresem jest
zarejestrowana dziaalno.
W tym najwikszy problem. :/

Ojej, przecie fakt, e dunik prowadzi dziaalno pod innym
adresem w niczym nie przeszkadza komornikowi w egzekucji dochodw z
jego firmy.

Kombinujecie jak ko pod gr.

Ale to nie dunik ma prowadzi dziaalno. Mieszkanie naley
do rodzicw osoby zakadajcej firm i to oni wanie maj
dugi. Rejestracja firmy w takim miejscu wydaje mi si sabym
pomysem po prostu...

Skoro tam rzeczywicie mieszkasz to odwr kota ogonem i pomyl co si dzieje jak przyjdzie do tego mieszkania komornik. Z marszu i tak zajmie wszystko co tam znajdzie a majc zarejestrowan dziaalnoci i oficjalny sprzt firmy bdziesz mia dowody e te konkretne rzeczy nie nale do dunika.

Data: 2013-08-22 15:44:49
Autor: Liwiusz
W dniu 22.08.2013 14:35, Liwiusz pisze:

I jak prowadzenie działalności u siostry pomoże przedsiębiorcy w
niezabieraniu przez komornika sprzętu, który ma u rodziców?

No ale wtedy sprzęt będzie miał ,,w biurze'' u siostry.

No to może go mieć bez akrobacji z rejestracją.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-23 09:01:08
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-08-23 08:48, jureq pisze:
[...]

Już o tym pisałem. Związku z rejestracją firmy to nie ma.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 18:39:07
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 22.08.2013 15:44, Liwiusz pisze:
[...]

Ale wtedy powraca temat podatku oraz czynszu :D Czy jeśli przedsiębiorca otrzyma powierzchnię użytkową (biurową) od męża siostry, to czy nie należy się jakiś podatek + czy spółdzielnia nie przekwalifikuje takiego lokalu na użytkowy?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-08-22 13:40:01
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 22.08.2013 13:21, Liwiusz pisze:
W dniu 22.08.2013 13:11, Liwiusz pisze:
Rejestruje się tam, gdzie się mieszka.

No tak, ale on jak widać mieszka u siostry, w mieszkaniu będącym
własnością męża siostry.

I Bóg  nim. Gdzie tu problem?

No przecież zadał pytania:

[...]

Nie wiem czy to problemy czy nie problemy, bo nie znam odpowiedzi na te pytania...

Podejrzewam, że go męczy to, czy ta sprawa. Bo w sumie to, raz że spółdzielnia może faktycznie to potraktować jako nie lokal mieszkalny a użytkowy np. Po drugie -- kwestia podatków też , bo faktycznie przedsiębiorca otrzymuje nieodpłatne świadczenie w postaci lokalu do prowadzenia swojego przedsiębiorstwa.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-08-22 15:13:24
Autor: Wojciech Bancer
Użyczenie części mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę z IkgZ3J1cHkgcG9kYXRrb3dlag=
On 2013-08-22, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Ale musisz t dziaalno pod jakim adresem zarejstrowa. To
miaem na myli...

Rejestruje si tam, gdzie si mieszka.

W przypadku 1-os DG podaje si m.in. gwny adres prowadzenia DG.
Nie musi by on tosamy z adresem zamieszkania.

--
Wojciech Bacer
proteus@post.pl

Data: 2013-08-22 13:58:51
Autor: Deflegmator
siedzibę firmy HJ6ZXogb3NvYsSZIHogSUkgZ3J1cHkgcG9kYXRrb3dlag=

On 2013-08-22, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

W przypadku 1-os DG podaje si m.in. gwny adres prowadzenia DG.
Nie musi by on tosamy z adresem zamieszkania.

Ok, a jak to wyglda wtedy od strony podatkowej? W koszta wliczamy
utrzymanie uyczonej czci lokalu pod adresem prowadzenia DG?

--
Deflegmator

Data: 2013-08-23 19:44:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 22 Aug 2013, Deflegmator wrote:

Ok, a jak to wyglda wtedy od strony podatkowej? W koszta wliczamy
utrzymanie uyczonej czci lokalu pod adresem prowadzenia DG?

  Tylko koszta PONIESIONE i UDOKUMENTOWANE (DW moe by tylko
w okrelonych przypadkach).
  Jeli mamy uyczenie, to oczywicie wydatkw nie ma, wic nie
ma i kosztw.
  A do reszty odnios si obok :)
  Tak BTW - jest osobna grupa, .prawo.podatki i tam zFUTuj "reszt"
podatkow.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-22 15:47:14
Autor: Liwiusz
Uyczenie czci mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę zgSUkgZ3J1cHkgcG9kYXRrb3dlag=
On 2013-08-22, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

To prawda, pisaem o tym. O ile jednak adresy prowadzenia DG s opcjonalne, to adres zamieszkania jest obowizkowy, zakada si bowiem, e kady przedsibiorca gdzie mieszka.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 13:49:52
Autor: Tomasz Kaczanowski
Liwiusz wrote:

[...]

Może warto poszukać w okolicy jakiegoś wirtualnego biura, parę zł miesięcznie i spokój + skrytka pocztowa.

--
Kaczus
http://kaczus.cba.pl

Data: 2013-08-22 13:55:26
Autor: Liwiusz
Liwiusz wrote:

[...]

Sugerujesz mu zamieszkanie w wirtualnym biurze?

--
Liwiusz

Data: 2013-08-23 01:16:28
Autor: Wojciech Bancer
Użyczenie części mieszkania ne sied=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP1BUOVpXUlZsMFQwUTVRMUF4UWxWUFY=?UTF-8?B?bHBYVWxac01GUXdVVFZSTVVGNVZtNVNhVkk9Pz09P1VURi04P0I/TW5jd1ZUSXg=?MGJsZHRNWE5sVjBwWllUSmthbE0OVB6MDlQMVZVUmkwNFAwSS9VbGM=?UTF-8?B?NGVWWXllRzg9Pz09P1VURi04P0I/Wkd4dmVWTlljRlZpYkhCaFdYcEdUMWxXVGw=?ZhSFphTVUwOVB6MDlQMVZVUmkwNRkF3U1M5V2JHUT0/PT0/VVRGLTg?B?MGJsZHFUa3M9Pz09P1VURi04P0I/VFZkT1NXRXlaR3BQZW14eVYxWm9VMk50U1g=?UTF-8?B?cGFSM2hvV25vd09=?UTF-8?B?V1FqWk5SREF2VUZFOVBUODk/PQ=
On 2013-08-22, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Spk z o.o.? Tak. Dziaalno gospodarcz - jak ju pisaem - rejestruje si pod adresem zamieszkania, mona jako dodatkowe miejsca wykonywania poda dowolne adresy-biura.

Ale ucilij co rozumiesz pod pojciem "rejestruje si pod adresem zamieszkania".
Co wynika z faktu takiej rejestracji, e tak specjalnie to zaznaczasz? Bo jak na razie wychodzi mi, e jedynie formularzach podatkowych PIT/VAT posugujemy
si adresem zamieszkania. Z racji bycia osob fizyczn.

W pozostaych przypadkach mona spokojnie mie adres biura.
I to jako *gwne* miejsce prowadzenia d.g. jak rwnie jako adres korespondencyjny dla urzdw, tudzie miejsce przechowywania ksiag. --
Wojciech Bacer
proteus@post.pl

Data: 2013-08-23 07:30:55
Autor: m
On 2013-08-22, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Spółkę z o.o.? Tak. Działalność gospodarczą - jak już pisałem -
rejestruje się pod adresem zamieszkania, można jako dodatkowe miejsca
wykonywania podać dowolne adresy-biura.

Ale uściślij co rozumiesz pod pojęciem "rejestruje się pod adresem zamieszkania".
Co wynika z faktu takiej rejestracji, że tak specjalnie to zaznaczasz?

Bo jak na razie wychodzi mi, że jedynie formularzach podatkowych PIT/VAT posługujemy
się adresem zamieszkania. Z racji bycia osobą fizyczną.

No i jeszcze taki drobny szczegół że musi być na fakturach VAT. No i pod ten adres ogólnie mogą przychodzić niezadowoleni klienci z reklamacjami. Nie wiem czy ma znaczenie w tym konkretnym przypadku.

Nie wiem jak jest teraz, ale jeszcze niedawno (tj. jeszcze 7 lat temu) żeby zarejestrować DG w mieszkaniu, trzeba było mieć tytuł prawny do lokalu ze zgodą właściciela tegoż na prowadzenie DG (pewnie nie ma znaczenia w tym przypadku, ale dla kronikarskiego porządku dodaję).

p. m.

Data: 2013-08-23 10:11:35
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-08-23, m <mvoicem@gmail.com> wrote:

[...]

No i jeszcze taki drobny szczeg e musi by na fakturach VAT. No i pod ten adres oglnie mog przychodzi niezadowoleni klienci z reklamacjami.

Z tym pogldem si nie zgadzam, chocia czytaem artykuy na ten temat.
I znam opini z pl.soc.prawo podatki. Ja skaniam si ku:

http://www.podatki.biz/artykuly/adres-przedsiebiorcy-na-fakturze-vat_14_19920.htm

Istotne fragmenty:

Do obligatoryjnych danych zamieszczanych w fakturze nale m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarw lub usug oraz ich adresy ( 5 ust. 1 pkt 2 rozporzdzenia fakturowego). Podkrelenia wymaga, e powysza regulacja stanowi implementacj art. 226 pkt 5 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wsplnego systemu podatku od wartoci dodanej (Dz. Urz. UE L 347, z 11.12.2006, str. 1, z pn. zm.) w brzmieniu nadanym jej dyrektyw Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r.

Przytoczone regulacje prawa krajowego nie precyzuj, czy w przypadku osoby fizycznej prowadzcej dziaalno gospodarcz jako adres podatnika w fakturze powinno by wskazane miejsce zamieszkania tej osoby fizycznej, [...]

W przypadku osb fizycznych powinien to by, co do zasady, adres zamieszkania. Jednake w sytuacji gdy gwnym miejscem prowadzenia dziaalnoci gospodarczej przez osob fizyczn nie jest miejsce jej zamieszkania, a jednoczenie to gwne miejsce prowadzenia dziaalnoci zostao wskazane w zgoszeniu dla potrzeb identyfikacji podatkowej, w fakturze moe by podawany adres tego gwnego miejsca prowadzenia dziaalnoci zamiast adresu miejsca zamieszkania podatnika."

Nie wiem jak jest teraz, ale jeszcze niedawno (tj. jeszcze 7 lat temu) eby zarejestrowa DG w mieszkaniu, trzeba byo mie tytu prawny do lokalu ze zgod waciciela tego na prowadzenie DG (pewnie nie ma znaczenia w tym przypadku, ale dla kronikarskiego porzdku dodaj).

Pamitam. Teraz tego nie ma, bo przez CEIDG-1 to ciko by to byo
przekaza.

--
Wojciech Bacer
proteus@post.pl

Data: 2013-08-22 14:56:58
Autor: m
Użyczenie części mieszkania ne sied =?UTF-8?B?bHBYVWxa c01GUXdVVFZSTVVGNVZtNVNhVkk9Pz09P1VURi04P0I/TW5#wVTIx=?UTF-8?B?TUdKc1pIUk5XRTVzVmpCd1dsbFMѡA@YUI@$U=?UTF-8 ?B?NGVWWXllRzg9Pz09P1VURi04P0I/Wkd4dmVWTlljRlZp [=?UTF-8?B?WmhTRnBoVFZVd09 WQjZNRGxRTVZaVlVta3dORkF3U1M5V2JHUT0/PT0/VVRGLT =?UTF-8?B?Wlcx NGVWWXhXbTlWTWs1MFUxZz0/PT0/VVRGLTg/Qj9jR0ZTTTJ(vV25vd09=?UTF-8?B?V1FqWk5SREF2VUZFOVBUOD$
W dniu 22.08.2013 14:45, Liwiusz pisze:
W dniu 2013-08-22 14:42, Deflegmator pisze:

Ależ jest. Zadłużenie dotyczy czynszu, a - z tego co się orientuję
- w przypadku użyczenia części mieszkania firma powinna

Źle pamiętasz. Nie dotyczy to "firmy" tylko "pełnoletniego mieszkańca
lokalu".

No zaraz, czy przypadkiem osoba prowadząca działalność gospodarczą nie jest pełnoletnim mieszkańcem mieszkania w którym ma zarejestrowaną działalność gospodarczą?

p. m.

Data: 2013-08-23 08:18:42
Autor: Liwiusz
Uyczenie czci mieszkania ne sied=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP1BUPVlpXUlZsMFQwUTVRMUF4UWxWUFYlBYVWxac01GUXdVVFZSTVVGNVZtNVNhVkk9Pz09P1VURi04P0I/TW5jd1ZUSXg=?UTF-8?B?TUdKc1pIUk5XRTVzVmpCd1dsbF?NVYyeG8=?UTF-8?B?ZGxveVNYcFVibHBhdYcEdUMWxXVGw=?UTF-8?B?WmhTRnBoVFZVd09WQ=?ISO-8859-2?Q?jZNRGxRTVZaVlVta3dORkF3U1M5V2JHUT0/PT0/VVRGLTg=3D=3F=3D=3D??B?MGJsZHFUa3M9Pz09P1VURi04P0I/ZGWmtUMU5YUlhsYVIzQlQZW14eVXhXbTlWTWs1MFUxZz0/PT0/VVRGLTg/Qj9jR0ZTTTJodlYyNXZkMDk=?WQjZNRDAvUFE9PT89
On 2013-08-22, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Chodzi o punkt 04 formularza EDG (Adres miejsca zamieszkania wnioskodawcy) i wynikajc std waciwo odpowiedniego urzdu.

Chodzi te o to, co przedsibiorca musi mie. Przedsibiorca musi mie adres zamieszkania, ktry domylnie jest gwnym miejscem prowadzenia dziaalnoci. Mona mie opcjonalnie inne gwne miejsce wykonywania dziaalnoci ni miejsce zamieszkania, oraz dodatkowe miejsce wykonywania dziaalnoci. Przedsibiorca jednak nie moe nie mie miejsca zamieszkania.

W pozostaych przypadkach mona spokojnie mie adres biura.
I to jako *gwne* miejsce prowadzenia d.g. jak rwnie jako adres
korespondencyjny dla urzdw, tudzie miejsce przechowywania ksiag.

Ale w kadym przypadku trzeba mie te adres zamieszkania, nie moesz go ukry w EDG wynajmujc wirtualne biuro. Biuro bdzie tylko co najwyej gwnym miejscem wykonywania dziaalnoci (atwe do obalenia, jeli to bdzie biuro wirtualne i w przypadku spek z o.o. USy si ju za to bior - http://rejestracjaspolkizoo.pl/2013/07/31/rejestracja-spolki-w-wirtualnym-biurze-rozwaz-to-dwa-razy/)

art. 25 ustawy o swobodzie:

Wpisowi do CEIDG podlegaj:
[...]
oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsibiorcy, adres do dorcze przedsibiorcy oraz adresy, pod ktrymi jest wykonywana dziaalno gospodarcza, w tym adres gwnego miejsca wykonywania dziaalnoci i oddziau, jeeli zosta utworzony;[...]

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 14:38:07
Autor: Liwiusz
[...]
W dniu 2013-08-22 14:37, Deflegmator pisze:
No i? Amerykę odkrywasz?

Jak na razie Ty to robisz w tym wątku :)

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 16:06:05
Autor: m
W dniu 22.08.2013 15:51, Deflegmator pisze:
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

>A odpowiadać wstyd? Pytałeś, to wyjaśniłem

Nie o to pytałem, na co odpowiedziałeś. Bo ja wiem, że [...] aż takim
idiotą nie jestem. :> [...]Nie wiedziałem tylko, [...]Teraz wiem,
że moje wyobrażenie było, oględnie mówiąc, nienajmądrzejsze.:)

A skąd grupa wiedzieć, co akurat wiesz a co nie?

p. m.

ps: zauważyłeś że za każdym razem jak piszesz, temat (a w zasadzie jego część zawierająca jakieś śmieci) staje się coraz dłuższy?

Data: 2013-08-22 14:12:32
Autor: Deflegmator
[...]
m wrote:

> [...]
> że moje wyobrażenie było, oględnie mówiąc,
> nienajmądrzejsze.:)

A skąd grupa wiedzieć, co akurat wiesz a co nie?

Z pytań, które zadałem. Oprócz tego wyszła moja niewiedza w innych
kwestiach - które to odkrycie też jest dla mnie cenne. :)

p. m.

ps: zauważyłeś że za każdym razem jak piszesz, temat (a w
zasadzie jego część zawierająca jakieś śmieci) staje się coraz
dłuższy?

Musiał mi czytnik oszaleć. Coś spróbuję z tym zrobić.

--
Deflegmator

Data: 2013-08-22 16:18:16
Autor: m
W dniu 22.08.2013 16:12, Deflegmator pisze:
A odpowiadać wstyd? Pytałeś, to wyjaśniłem

>A skąd grupa wiedzieć, co akurat wiesz a co nie?
Z pytań, które zadałem. Oprócz tego wyszła moja niewiedza w innych
kwestiach

Ano właśnie, skąd mamy wiedzieć że nie akurat w tej kwestii?

P.A.Śmiejek Ci obrazowo wytłumaczył różnicę między pojęciami, a ty do niego z fochem.

p. m.

Data: 2013-08-22 14:21:53
Autor: Deflegmator
[...]
m wrote:

P.A.Śmiejek Ci obrazowo wytłumaczył różnicę między pojęciami,
a ty do niego z fochem.

p. m.

Meliski muszę się napić. Za focha niniejszym przepraszam.

--
Deflegmator

Data: 2013-08-22 14:45:28
Autor: Liwiusz
[...]

Komornik nic się nie "popisuje", jak ma tytuł wykonawczy na Iksińskiego, to egzekwuje wyłącznie z Iksińskiego, to wierzyciel musiałby wytoczyć powództwo wobec pozostałych (oprócz najemców) dorosłych domowników.

To koleżanka. I musiałaby rozwód ze mną wziąć. ;D

Jak ją wkopiesz na minę, to na pewno weźmie ;)

--
Liwiusz

Data: 2013-08-22 15:43:52
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-08-22 14:56, m pisze:
[...]

Jest. I osoba nieprowadząca DG też jest.

Ale już spółka z o.o. (też firma) nie odpowiada za czynsz.

--
Liwiusz

Data: 2013-08-23 20:10:42
Autor: Gotfryd Smolik news
FUW: Uyczenie czci mieszkania ne siedzib firmy przez osob z II grupy podatkowej
FUT warning ->.podatki
On Wed, 21 Aug 2013, Deflegmator wrote:

Witam,

Nurtuje mnie par kwestii... :)

Jakie zapisy powinny

  No i masz.
"Powinny" oznacza pytanie o PRZYMUS prawny.
  Tym samym pytasz WYCZNIE o to, co potocznie okrela si
sowem "musi" ;>
  Klops, ale ja si ogranicza nie bd i ju.

si znale w umowie uyczenia czci lokalu
mieszkalnego na siedzib jednoosobowej firmy, jeli wacicielem
mieszkania jest osoba z drugiej grupy podatkowej (m siostry)?
Czy korzystniej

  No wanie.
  Skoro jest wybr, to nie ma prostego "powinien".

bdzie takie uyczenie potraktowa jako wiadczenie
nieodpatne, czy jednak lepiej w umowie zawrze klauzul, e
waciciel firmy bdzie pokrywa cz wydatkw mieszkaniowych
- np. czynsz i rachunki - w kwocie proporcjonalnej do uyczonej
powierzchni? Co bdzie lepsze z punktu widzenia rozlicze z US?

  A to zaley czy z p. widzenia waciciela, korzystajcego czy US.
  :P

  Streszczenie:
- dla nieodpatnego korzystania (uyczenia) od relatywnie niedawna
  (ze 3 lata, wraz ze zniesieniem "podwjnego opodatkowania"
  umowy uyczenia lokalu) jest ZWOLNIENIE:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60057,20130622,zwolnienia-przedmiotowe.html
+++
125) warto wiadcze w naturze i innych nieodpatnych wiadcze,
obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osb zaliczonych
do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisw o podatku od spadkw i darowizn, z zastrzeeniem ust. 20;
-- -
(zastrzeenie ust.20 to umowy o prac i "pracodopododbne")

Powierzchnia bdzie symboliczna - firma bdzie prowadzia
dziaalno w caym kraju a adres potrzebny jest waciciwie
tylko do rejestracji i do celw korespondencyjnych.

  To ja bym si nie przejmowa.

Jak sprawa wyglda od strony podatkowej?
Czy przy np. nieodpatnym korzystaniu z czci lokalu
odprowadza si jaki podatek?

  Co do zasady tak, co do wyjtku nie :)

A jesli tak - jak go wyliczy?

  Poprosz o atwiejszy zestaw pyta ;>
  Naley wzi "warto rynkow".
  I tu przecitny podatnik ley i kwiczy, bo skarbwka ma
u siebie listing takich ujawnionych przypadkw w okolicy,
a na og s to "wysokowartociowe" przypadki, wic
rzuci pniej tekstem e "pan X podnajmowa w hipermarkecie
2 metry kwadratowe za 700z miesicznie" i co im zrobisz
(dobra, przesadzam, bo powinnien by "porwnywalny przypadek",
ale i taki moe istnie).

A jak sprawa wygldaaby przy uyczeniu w zamian za
pokrycie czci kosztw mieszkania?

  Pokrycie kosztw lokalu Z ZAOENIA ley po stronie korzystajcego!

  To, e potocznie bardzo wiele osb przekrca znaczenie sowa
"czynsz", wcale nie uprawnia, aby tak robi z prawnego p. widzenia.
  Czynsz to jest DOCHD WACICIELA.

  Opata za ogrzewanie, za wod, za mieci, za sprztanie klatki
schodowej, za wind i setka innych opat eksploatacyjnych
to NIE JEST CZYNSZ.
  KC masz tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

  Zasada jest taka: "podatki nie tworz zdarze, tylko wyliczaj
podatek od zdarze okrelonych przepisami".
  Czyli najpierw wg przepisw, gwnie kodeksw (cywilnego, pracy,
ustawy o prawach autorskich, wasnoci intelektualnej itede)
klasyfikujesz zdarzenie, "co to jest za zdarzenie", potem szukasz
stosownej przegrdki w ustawach podatkowych.

  Teraz czytasz art.713 i masz pen jasno.

  Natomiast z przepisu wynika i osoba z II grupy moe "w naturze"
udzieli DOWOLNYCH wiadcze i bd one zwolnione z podatku,
wic niezapacenie za "przypadajc" cz ogrzewania itede
IMO jest rwnie skutecznie zwolnione z podatku.

  Czyli nie pacc nic lub pacc NIE WICEJ ni cz kosztw
wynik z udziau poprzez korzystanie, IMO podatku nie
bdzie.
  UWAGA!
  Kiedy wywodziem, dlaczego moim zdaniem "fundusz remontowy"
NIE stanowi takiego kosztu! (jest kosztem waciciela,
stanowicym odpowiednik "wydatku na amortyzacj"),
nie apie si IMO pod wydatki eksploatacyjne i mam
wtpliwo - na mj gust naley go zaliczy do czynszu
(zysku waciciela: waciciel zyskuje na "odnawianiu"
lokalu do stanu lepszego, ni byby w wyniku "zwykej
eksploatacji").
  Natomiast zapacenie WICEJ wygeneruje podatek u osoby
ktra lokal udostpnia.

Nie bardzo te wiem, jak w
takim przypadku naleaoby dokumentowa te wydatki - waciciel
mieszkania rachunku przecie nie wystawi...

  Dla wyznaczenia KOSZTW z tutuu OPAT jest stosowny przepis,
w rozporzdzeniu o KPiR (nie napisae o formie opodatkowania!),
rozlicza si proporcjonalnie do powierzchni.
  Kropka.
  Nie ma "rozliczania po czasie", flejm jest w archiwach.

  Jakby o ciso chodzio, to sam (DG "u siebie") nie
rozliczam kosztw "biurka z komputerami", nie ma takiego
przymusu.

  Z archiwami jest problem, wiele na to nie poradz, ale mona
szuka porednio - googlem przeszukiwa strony bramek
news->www, sporo da si odszuka.

  Sprawy ktre pozostaj na .prawo pozostaj w osobnych
gaziach wtku :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-23 20:21:18
Autor: Gotfryd Smolik news
Użyczenie części mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę z II grupy podatkowej
On Wed, 21 Aug 2013, Deflegmator wrote:

No i ostatnia rzecz - czy
istnieje niebezpieczestwo, e z powodu prowadzenia DG w prywatnym
mieszkaniu administracja osiedla podniesie w nim czynsz?

  Istnieje.
  Tu jest problem taki, e moim zdaniem prowadzcy DG o charakterze
"papiery firmy w komputerze" (bez przyjmowania klientw, trzymania
towarw itede) wygraby spraw, jeliby sp-nia procesowaa si
o wysze opaty eksploatacyjne "z tytuu DG", bo w tym przypadku
byyby one nieuzasadnione.
  Ale to trzeba przeczyta regulamin sp-ni i nikt Ci z gry nie
powie, czy trzeba si nastawi na ew. "walk".

  Na mj gust, ryzyko takich da jest nisze ni wier procenta.
  Po pierwsze, nie dowiedz si.
  Po drugie, nawet jakby istnia taki zapis, musiaby trafi
si twardogowy upierajcy si i od samego faktu zgoszenia
DG naley si wyszy czynsz.
  Dopiero po trzecie jest sd i IMO sprawa RACZEJ do wygrania.

  POREDNIO sprawa wie si z podatkiem od nieruchomoci :)
  Ale tu jest w miar jasno - w przeszoci byy wyroki
(w tych le dostpnych archiwach byy wskazane), e dopki
lokal "nie utraci charakteru mieszkalnego", to podatek
"gospodarczy" si nie naley.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-23 21:09:42
Autor: Deflegmator
Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]

(w tych le dostpnych archiwach byy wskazane), e dopki
lokal "nie utraci charakteru mieszkalnego", to podatek

Dziki za wszystkie odpowiedzi. Jeste wielki - bo w klarowny, rzeczowy
i pozbawiony uszczypliwoci sposb wyjanie rozwiae moje
wtpliwoci. Pozdrawiam i subskrybuj grup podatkow. :)

--
Deflegmator

Data: 2013-08-24 13:37:18
Autor: m
[...]

  Tu jest problem taki, że moim zdaniem prowadzący DG o charakterze
"papiery firmy w komputerze" (bez przyjmowania klientów, trzymania
towarów itede) wygrałby sprawę, jeśliby sp-nia procesowała się
o wyższe opłaty eksploatacyjne "z tytułu DG", bo w tym przypadku
byłyby one nieuzasadnione.[...]
  Dopiero po trzecie jest sąd i IMO sprawa RACZEJ do wygrania.

Ale podobnie jest z prądem - ten dla ludności jest o wiele tańszy niż ten dla firm. I o ile wiem. Ba, teraz pojawiła się oferta komórkowa (nju mobile) która jest skierowana tylko dla ludności (tj - odmówili mi wystawienia faktury z danymi firmowymi, lub choćby wpisania nipu ).

I czy to jest uzasadnione? IMHO jest. Mają jedną ofertę dla ludności, inną dla przedsiębiorców. Tak samo spółdzielnia ma prawo mieć inne stawki dla firm a inne dla niefirmowych mieszkańców.

p. m.

Data: 2013-08-24 15:51:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 24 Aug 2013, m wrote:

[...]

Ale podobnie jest z prdem - ten dla ludnoci jest o wiele taszy ni ten dla firm. I o ile wiem. Ba, teraz pojawia si oferta komrkowa (nju mobile) ktra jest skierowana tylko dla ludnoci (tj - odmwili mi wystawienia faktury z danymi firmowymi, lub choby wpisania nipu ).

  Ale tu jest szczeg.
  Oferta jest jaka jest - przyjmujesz albo nie, do widzenia.
  Natomiast *OPATY* o ktrych mwimy, wcale NIE S CZYNSZEM!
  To nie jest wynik dobrowolnej umowy ze sp-ni, to jest "zwrot kosztw"
ktre sp-nia ponosi i rzecz jasna musi nimi obciy spdzielcw,
w tym w roli zarzdcy wsplnoty mieszkaniowej obciy niespdzielczych
wacicieli lokali (o ile tacy s).

I czy to jest uzasadnione? IMHO jest. Maj jedn ofert dla ludnoci, inn dla przedsibiorcw.

  No wanie :)

Tak samo spdzielnia ma prawo mie inne stawki dla firm a inne dla niefirmowych mieszkacw.

  Zaraz, a to jest LOKATOR ktry NIE JEST spdzielc i rozwaamy
wyszy CZYNSZ ("goy zysk" dla waciciela) czy te KOSZTY, ktre
s doliczane do kwitka z rozliczeniem?

  Bo to s dwie zupenie rne rzeczy :)
  Jeli lokator korzysta ze swojego lub "swojego" (spdzielczego,
czy to wasnociowego prawa do lokalu czy lokatorskiego) mieszkania,
to na mj gust sp-nia nie moe go obcia opatami z kapelusza.
  Przyznaj, e prawo sp-cze czytaem tylko po ebkach, bo mnie
dotyczy tylko UoWL :), ale nie podejrzewam aby sp-ca "lokatorski"
mg by obciany *czynszami*: do sp-ni przystpuje si po to,
aby by "wspwacicielem spoecznym".

  Oczywicie jak wynaj lokal jako nie-spdzielca, to zgodzi
si na umow (w tym elementy pochodzce z regulaminu wynajmowania).

  Teraz pasuje?

pzdr, Gotfryd

Użyczenie części mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę z II grupy podatkowej