Użyteczność starych komputerów

Data: 2012-08-18 17:41:29
Autor: Atlantis
Użyteczność starych komputerów
Ostatnio dokonałem w końcu wymiany komputera. Stary Sempron 2500+ zaczynał zamulać w podstawowych zastosowaniach, nawet na czystym systemie. Przycięcia pojawiały się w tak trywialnych zastosowaniach jak przeglądanie stron czy oglądanie YouTube na niskiej rozdzielczości (jeśli w tle coś innego zaczynało sobie rościć prawo do zasobów).

Kupiłem więc nowy sprzęt z Dual Core.

Zastanawiam się co zrobić z Sempronem. Jeszcze do niedawna moja rodzina używała poprzedniego peceta (Duron 700) w roli prostej maszynki do przeglądania Sieci. Niestety on zestarzał się już jakiś czas temu. Myślałem nad zainstalowaniem Semprona w jego miejscu.
Ktoś z was orientuje się może czy to ma sens? Jeśli dołożę mu trochę RAM-u (w tej chwili jest 768 MB) i postawię jakiegoś lżejszego, aczkolwiek intuicyjnego Linuksa (Xubuntu?) będzie się jeszcze przez jakiś czas nadawał do użytku?

A może macie jakiś pomysł na zagospodarowanie Durona, już bardziej w ramach ciekawostki? Jakiś ekstremalnie lekki Linuks i lekka przeglądarka?

Data: 2012-08-18 14:05:11
Autor: krzychu
Użyteczno¶ć starych komputerów
tez mam starego kompa Obudowa TRACER TRO-626 LIBRA
Zasilacz Modecom 500W
Procesor Athlon XP 2000+ 1666 MHz
Plyta Glowna ASUS chipset KT400
Karta graficzna VOODOO 3 PCI 16 MB
Karta muzyczna Sound Blaster VX PCI
Seagate 80 GB
DVD TOSHIBA-SAMSUNG
Pamiec RAM 512 + 256 MB DDR

i na win xp chodzi koszmarnie

jaki linux proponujecie ? kiedys udalo mi sie zainstalowac FEDORA ale byl problem z instalacja javy i flash i gg i divx player z napisami

Data: 2012-08-18 14:11:36
Autor: krzychu
Użyteczno¶ć starych komputerów
a tak przy okazji ile bym mogl za niego wziasc ?

Data: 2012-08-19 01:06:52
Autor: Smok Eustachy
Użyteczność starych komputerów
W dniu 18.08.2012 23:05, krzychu pisze:
/.../
jaki linux proponujecie ? kiedys udalo mi sie zainstalowac FEDORA ale byl problem z instalacja javy i flash i gg i divx player z napisami
PCLinuxOS

Data: 2012-08-19 12:13:38
Autor: DooMiniK
On 18/08/2012 22:05, krzychu wrote:
[...]

Może jakiś mediacenter z tego zrobić?

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2012-08-19 13:22:20
Autor: BartekK
W dniu 2012-08-19 13:13, DooMiniK pisze:
Procesor Athlon XP 2000+ 1666 MHz
Plyta Glowna ASUS chipset KT400
Karta graficzna VOODOO 3 PCI 16 MB
i na win xp chodzi koszmarnie
Może jakiś mediacenter z tego zrobić?
Co to za mediacenter, co ĹĽadnego HD ani fullHD nie odtworzy?

Data: 2012-08-19 06:54:02
Autor: krzychu
Użyteczno¶ć starych komputerów
moze by pomoglo ddac lepsza grafike ?

mialem w tym kompie FX5200 a pozniej FX5500 ale sie popsuly obie i stwierdzilem ze szkoda inwestowac i wyciagnalem v3 z piwnicy

komp sluzy rodzicom ale sa coraz bardziej wybredni i narzekaja ze wolno dziala nie wlaczaja sie stronki itd ja mam troche starych programow z ktorych korzystam a nie dzialaja na win7

powoli chce kupic jakiegos taniego desktopa co sadzicie o tym ?

AMD A4 X2 3300 2.50 GHz + GIGABYTE A55M

Data: 2012-08-18 18:18:32
Autor: p0li
Użyteczność starych komputerów
T->Dnia 2012-08-18 17:41:29 niejaki Atlantis napisał:
A może macie jaki¶ pomysł na zagospodarowanie Durona, już bardziej w ramach ciekawostki? Jaki¶ ekstremalnie lekki Linuks i lekka przegl±darka?

a może extremalnie lekki windows xp i normalne zastosowania?
u mnie tak działaj± 2 kompy z procem p3 700mhz + 512mb ram
¶migaj± szybciej niż dwuletni wxp na core duo 2ghz z dyskiem ssd
(oczywi¶cie sam system)
 --
http://42.pl/u/y68
PójdĽże kiń tę chmurno¶ć w gł±b flaszy.

Data: 2012-08-18 18:24:43
Autor: Atlantis
W dniu 2012-08-18 18:18, p0li pisze:

[...]

Mówisz o jakim¶ zmodyfikowanym, odchudzonym XP, czy normalnej instalacji z powył±czanymi bajerami graficznymi?

WWW działa na nich sprawnie?

Data: 2012-08-18 21:34:41
Autor: Smok Eustachy
Użyteczno¶ć starych komputerów
W dniu 18.08.2012 18:24, Atlantis pisze:
/.../
Mówisz o jakim¶ zmodyfikowanym, odchudzonym XP, czy normalnej instalacji
z powył±czanymi bajerami graficznymi?

WWW działa na nich sprawnie?

Normalny Linux jak PCLOS z GNOME zajmuje mi co¶ 400MB RAM ale bez otwartej przegl±darki.
Dlatego:
1. Wywal flash.
2. Spróbuj Chromium b±dĽ Operę
3. Jedna zakładka otwarta
I będzie ¶migać.

Data: 2012-08-18 20:25:33
Autor: PK
On 2012-08-18, Smok Eustachy <smokeustachy@gazeta.pl> wrote:
Normalny Linux jak PCLOS z GNOME zajmuje mi coĹ› 400MB RAM ale bez otwartej przeglÄ…darki.

Mój Linux zajmuje bez przeglądarki 80 MB, więc nie zaszalałeś :P.

Dlatego:
1. Wywal flash.

Flash siÄ™ sam powoli "wywala" :).

2. SprĂłbuj Chromium bÄ…dĹş OperÄ™

Są jeszcze lżejsze, ale rzeczywiście nie warto. Komfort Chrome/Chromium jest ogromny - szczególnie gdy korzysta się
z synchronizacji zakładek itp.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-08-18 22:53:43
Autor: Smok Eustachy
Użyteczność starych komputerów
W dniu 18.08.2012 22:25, PK pisze:
/.../
2. SprĂłbuj Chromium bÄ…dĹş OperÄ™

Są jeszcze lżejsze, ale rzeczywiście nie warto. Komfort
Chrome/Chromium jest ogromny - szczegĂłlnie gdy korzysta siÄ™
z synchronizacji zakładek itp.

Chromium to kiszka ale jak jest to może będzie działać. Z czym ma się synchronizować?

Data: 2012-08-20 12:01:38
Autor: jureq

http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=165139

Data: 2012-08-18 23:03:38
Autor: p0li
T->Dnia 2012-08-18 18:24:43 niejaki Atlantis napisał:
Mówisz o jakim¶ zmodyfikowanym, odchudzonym XP,

dokładnie

WWW działa na nich sprawnie?

tak

Data: 2012-08-18 18:57:15
Autor: Jacek Maciejewski
Użyteczność starych komputerów
Dnia Sat, 18 Aug 2012 17:41:29 +0200, Atlantis napisał(a):

My¶lałem nad zainstalowaniem Semprona w jego miejscu.
Kto¶ z was orientuje się może czy to ma sens?

W tym sempronie wywierć dziurkę i no¶ jako naszyjnik :) A potem sprawdĽ
jaki max procek udĽwignie twoja płyta i taki kup na Allegro. AMD na 426 s±
tanie jak barszcz :) --
Jacek

Data: 2012-08-18 19:46:05
Autor: RadoslawF
Dnia 2012-08-18 17:41, Użytkownik Atlantis napisał:

A może macie jaki¶ pomysł na zagospodarowanie Durona, już bardziej w ramach ciekawostki? Jaki¶ ekstremalnie lekki Linuks i lekka przegl±darka?

Je¶li cierpisz na brak powierzchni magazynowej do przechowywania
plików wszelakich i planujesz kupno NASa czy jakiego¶ dysku
sieciowego to zrób sobie NASa na starym kompie.
Zamiast wydawać minimum kilkaset złotych za NASa wykorzystaj
stary komputer a zaoszczędzone pieni±dze przeznacz na wyższe
rachunki za pr±d.

Pozdrawiam

Data: 2012-08-18 19:55:56
Autor: Atlantis
W dniu 2012-08-18 19:46, RadoslawF pisze:

Je¶li cierpisz na brak powierzchni magazynowej do przechowywania
plików wszelakich i planujesz kupno NASa czy jakiego¶ dysku
sieciowego to zrób sobie NASa na starym kompie.

NAS-a (1 TB) w sieci domowej już mam od jakiego¶ czasu. Wykorzystywanie starego komputera w roli routera albo serwera na pliki straciło sens lata temu, kiedy pojawiły się dedykowane rozwi±zania. Co prawda raz trzeba wydać kilkaset zł, ale potem można się już cieszyć cisz± i niskim poborem pr±du.

W tej chwili jedyne zastosowanie dla tych starych komputerów, jakie wchodzi w grę to urz±dzenie stanowiska, przy którym rodzina mogłaby korzystać z Internetu.

Data: 2012-08-18 20:28:38
Autor: PK
On 2012-08-18, Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:
W tej chwili jedyne zastosowanie dla tych starych komputerów, jakie wchodzi w grę to urządzenie stanowiska, przy którym rodzina mogłaby korzystać z Internetu.

Bez przesady. Jest sporo zostosowań dla takich "tanich" domowych
serwerĂłw. Dedykowane rozwiÄ…zania sÄ… bardzo wyspecjalizowane
i nie dla kaĹĽdego jest to atrakcyjna alternatywa.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-08-19 08:58:48
Autor: RadoslawF
Dnia 2012-08-18 19:55, Użytkownik Atlantis napisał:

[...]

Nie straciło, jak potrzebujesz NASA dwu dyskowego to stary
komputer wygrywa a jak jeszcze większego to przez lata będzie nie
do przelicytowania przez rozwi±zanie dedykowane.
Te jednorazowo wydane kilkaset złotych nie zwróci się na
niskim poborze pr±du, ciszę uzyskasz wstawiaj±c kompa w miejscu
gdzie jego ci±gła praca nikomu nie przeszkadza.
Ale skoro masz już serwer plików to nie ma rozmowy.

Pozdrawiam

Data: 2012-08-22 09:31:20
Autor: Atlantis
Użyteczno¶ć starych komputerów
Tak odno¶nie lubuntu, to na stronie (https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu) trafiłem na następuj±c± uwagę: "A Pentium II or Celeron system with 128 MB of RAM. Desktop CD should not be used to install on systems with less than 1 GB of RAM. Please download the alternate ISO."

Kto¶ może mi powiedzieć o co chodzi?

Data: 2012-08-22 09:35:49
Autor: Atlantis
Użyteczno¶ć starych komputerów
Ok, już znalazłem.
Kto¶ może mi tylko powiedzieć czy ten alternatywny instalator oparty jest na semigrafice, czy też trzeba się uczyć "zaklęć" zwi±zanych z partycjonowaniem dysków itp.? Kiedy¶ bawiłem się Linuksem, ale minęło parę lat i nie jestem pewien czy wszystko pamiętam. ;)

Data: 2012-08-22 17:24:25
Autor: astro
Użyteczno¶ć starych komputerów
Atlantis wrote in <news:k1224o$cvs$2inews.gazeta.pl>
Kto¶ może mi tylko powiedzieć czy ten alternatywny instalator oparty jest na semigrafice, czy też trzeba się uczyć "zaklęć" zwi±zanych z partycjonowaniem dysków itp.?

Z poziomu konsoli instalowalem tylko Fedore z LXDE
(> su
/usr/bin/liveinst -T)

Instalacja w niczym nie jest trudniejsza, niz graficzna. Setup zadaje
identyczne pytania, rozni sie tylko tym, ze odpowiednie ustawienia trzeba
zaznaczyc klawiszami strzalek, nie mysza ;-)
W Lubuntu instalator tekstowy tez przypuszczalnie nie bedzie sprawial
problemow.
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Data: 2012-08-18 19:52:58
Autor: tryton
Użyteczność starych komputerów

A może macie jakiś pomysł na zagospodarowanie Durona, już bardziej w
ramach ciekawostki? JakiĹ› ekstremalnie lekki Linuks i lekka przeglÄ…darka?

zwrócić do chin
http://ziza.qip.ru/1345012662-kladbishhe_jelektroniki_11_foto.html

Data: 2012-08-19 15:05:06
Autor: Krystek
W dniu 2012-08-18 19:52, tryton pisze:
[...]

Budują superkomputer z używanego sprzętu? ;) Widać, że odzyskują wszystko, co da się jeszcze wykorzystać. Niejeden serwis byłby uradowany mając pod ręką części zamienne różnych modeli.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2012-08-20 01:38:36
Autor: Animka
W dniu 2012-08-19 15:05, Krystek pisze:
[...]

Mam sporo części z komputera IBM, np stacja dyskietek, karta dźwiękowa, jakieś podpórki, śrubki, karta sieciowa, cdrom, pamięci Ram, więc chyba zaniosę do jakiegoś punktu i będe miała luźniej na półce. Tylko czy oni to wezmą?

--
animka

Data: 2012-08-20 02:23:05
Autor: astro
Użyteczność starych komputerów
Animka wrote in <news:k0rtqo$7ba$1node1.news.atman.pl>
Mam sporo czę¶ci z komputera IBM, np stacja dyskietek, karta dĽwiękowa, jakie¶ podpórki, ¶rubki, karta sieciowa, cdrom, pamięci Ram, więc chyba zaniosę do jakiego¶ punktu i będe miała luĽniej na półce. Tylko czy oni to wezm±?

http://www.gratyzchaty.pl
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Data: 2012-08-21 03:01:37
Autor: Animka
W dniu 2012-08-20 02:23, astro pisze:
[...]
to wezmÄ…?

http://www.gratyzchaty.pl

Już dawno nawet temu nikt się tym na tym portalu nie zainteresował.

--
animka

Data: 2012-08-22 16:05:40
Autor: Krystek
W dniu 2012-08-21 03:01, Animka pisze:
[...]

No to http://www.tablica.pl/

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2012-08-23 02:20:03
Autor: Animka
W dniu 2012-08-22 16:05, Krystek pisze:
[...]

Ok W wolnym czasie spróbuję, ale chętnych pewnie też nie będzie. Dobry monitor (ale z dupą) wyniesiony jest do piwnicy, bo za długo stał w pokoju i niestety miejsce zajmował.

--
animka

Data: 2012-08-18 20:44:32
Autor: marfi
Użytkownik "Atlantis" <marekw1986NOSPAM@wp.pl> napisał w wiadomości news:k0od3g$3j6$1inews.gazeta.pl...
JakiĹ› ekstremalnie lekki Linuks i lekka przeglÄ…darka?

Extremalnie lekki balast do statkĂłw.

--
marfi

Data: 2012-08-19 22:57:55
Autor: astro
Użyteczność starych komputerów
Atlantis wrote in <news:k0od3g$3j6$1inews.gazeta.pl>
Zastanawiam się co zrobić z Sempronem. Jeszcze do niedawna moja rodzina używała poprzedniego peceta (Duron 700) w roli prostej maszynki do przegl±dania Sieci. Niestety on zestarzał się już jaki¶ czas temu. My¶lałem nad zainstalowaniem Semprona w jego miejscu.

Problem w tym, ze na jeszcze starszych plytach glownych Sempron moze sie w
ogole nie uruchomic, nawet nie "odtaktuje" procesora do nizszej,
obslugiwanej magistrali/mnoznika. Polecam dystrybucje Linuksa ze srodowiskiem LXDE.
www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_desktop_vitals&num=1

Sam w tej chwili wykorzystuje Athlona 1200MHz z 1.5GB DDR1 RAM. Fedora 17 z
LXDE. Przegladarka - Opera 12.50. Dziala... calkiem sprawnie. Oczywiscie
Flash nie zostal zainstalowany. 40tude Dialog pod WINE troche dlugo sie
uruchamia, ale pracuje znosnie :)
Na laptopie Dell C600 z PIII 850MHz i 512MB RAM pod Lubuntu bez problemu da
sie przegladac internet.

Linuks nie spowalnia z czasem jak Windows XP (brak rejestru).
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Data: 2012-08-21 18:19:14
Autor: Atlantis
W dniu 2012-08-19 22:57, astro pisze:

Problem w tym, ze na jeszcze starszych plytach glownych Sempron moze sie w
ogole nie uruchomic, nawet nie "odtaktuje" procesora do nizszej,
obslugiwanej magistrali/mnoznika.

¬le mnie zrozumiałe¶. Został mi cały komputer z Sempronem 2500+ na Abicie NF-7, z 768 MB RAM-u. My¶lałem o zainstalowaniu go w miejscu wysłużonego Durona 700, którego jeszcze jaki¶ czas temu rodzina używała do przegl±dania Internetu, obejrzenia jakiego¶ film DVD/DivX itp.

Flash nie zostal zainstalowany.

I wła¶nie to może stwarzać pewien niewielki problem. Brak flasha - brak YouTube'a. ;) No chyba, że kto¶ przygotował osobny program pod Windowsa/Linuksa, który zajmowałby się obsług± tego serwisu poza przegl±dark±? Skoro da się to zrobić pod urz±dzenia mobilne, to można by też na zwykłym pececie...

Na laptopie Dell C600 z PIII 850MHz i 512MB RAM pod Lubuntu bez problemu da
sie przegladac internet.

Hmm... Leży u mnie gdzie¶ poczciwy IBM ThinkPad T23 - P3 1,13 GHz (je¶li mnie pamięć nie myli), 256 MB RAMu. Może faktycznie spróbowałbym dołożyć trochę pamięci i zainstalować Lubuntu. Bo pod Windowsem niestety do¶ć mocno muli...

Data: 2012-08-21 18:24:41
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Użyteczno¶ć starych kom puterów
Dnia 2012-08-21, o godz. 18:19:14
Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> napisał(a):
[...]

Można bez flash-a i w przegl±darce. ;-)
http://www.youtube.com/html5?hl=pl

Zdrówko

Data: 2012-08-21 18:27:05
Autor: Atlantis
Użyteczno¶ć starych komputerów

Można bez flash-a i w przegl±darce. ;-)
http://www.youtube.com/html5?hl=pl

Taa... Jeszcze przed wymian± komputera odpaliłem dla testu na Sempronie.
Efekt? WyraĽne klatkowanie, nawet na niższych rozdzielczo¶ciach.
Tak więc pudło. :)

Data: 2012-08-21 18:39:42
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Użyteczno¶ć starych kom puterów
Dnia 2012-08-21, o godz. 18:27:05
> [...]

Taa... Jeszcze przed wymian± komputera odpaliłem dla testu na
Sempronie. Efekt? WyraĽne klatkowanie, nawet na niższych

A na jakim systemie? Ja odpalałem na starym laptoku z Pentium M 1,7 i
jakiej¶ grafice Intela i na Firefoxie na Ubuntu 11.10 działało to
bezproblemowo.

Zdrówko

Data: 2012-08-21 18:44:17
Autor: Atlantis
Użyteczno¶ć starych komputerów

A na jakim systemie? Ja odpalałem na starym laptoku z Pentium M 1,7 i
jakiej¶ grafice Intela i na Firefoxie na Ubuntu 11.10 działało to
bezproblemowo.

WinXP SP3, Sempron 2500+ na Abicie NF-7, 768 MB RAM-u, grafika Radeon 9200.

Data: 2012-08-21 23:47:16
Autor: astro
Użyteczno¶ć starych komputerów
Atlantis wrote in <news:k10ce6$qfk$1inews.gazeta.pl>
Brak flasha - brak YouTube'a. ;) No chyba, że kto¶ przygotował osobny program pod Windowsa/Linuksa, który zajmowałby się obsług± tego serwisu poza przegl±dark±?

Oprocz HTML5 jest jeszcze Minitube.
http://flavio.tordini.org/minitube

A filmy dostepne w HTML5 na YT pod wspomnianym Athlonem 1200MHz i 1.5GB RAM
odtwarzac sie da, oczywiscie nie na pelnym ekranie. Fedora 17 z LXDE.
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Data: 2012-08-22 12:20:46
Autor: Dominik & Co
Użyteczność starych komputerów
Dnia 21.08.2012 Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> napisał/a:

I właśnie to może stwarzać pewien niewielki problem. Brak flasha - brak YouTube'a. ;) No chyba, że ktoś przygotował osobny program pod Windowsa/Linuksa, który zajmowałby się obsługą tego serwisu poza przeglądarką? Skoro da się to zrobić pod urządzenia mobilne, to można by też na zwykłym pececie...

Flash youtubowy (nie wiem, czy jutubowy odtwarzacz, czy też całościowo flash dla Linuksa) jest ostro zasobożerny. Te same filmiki, które w ichnim
odtwarzaczu ĹĽrÄ… 90% czasu procesora przy odtwarzaniu np. VLC czy Totemem
zajmujÄ… procka juĹĽ tylko w ok. 20-25%.

Ja zainstalowałem FlashVideoReplacer do Firefoksa- zastępuje
odtwarzacz flashowy osadzonym na stronie odtwarzaczem systemowym.
Niestety teraz patrzę, że wtyczkę wżarło.

Gdzieś widziałem też stosowny skrypt do Greasemonkey.

--
Dominik & kÄ…pany (via slrn)
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP Na priv pisz na adres: dominik kropka alaszewski na gmailu.

Data: 2012-08-20 15:20:47
Autor: Tomek
W dniu 2012-08-18 17:41, Atlantis pisze:

A może macie jakiś pomysł na zagospodarowanie Durona, już bardziej w
ramach ciekawostki?

Można kota czesać.

Użyteczność starych komputerów