UEFI

Data: 2017-02-14 18:03:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI
Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-14 20:08:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Eneuel Leszek Ciszewski" o7vd96$1cj$1@node2.news.atman.pl

Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

Net krzyczy, że hardy dysk menadżer 2015 lub podobny radzi sobie dobrze...

   http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=12100

   It was really easy. I just installed Hard disk manager 2015, then
   i selected "convert gpt to mbr", and i also marked the partition
   on which windows is installed as the active partition, and i clicked apply.

Its rily tak isi?... Znaczy... Są isy?... Its rily są isi?
Or mnie oszukują?... [or czy els?...]

Skąd wziąć tego hardego?... Z jakiejś gazetki?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-15 11:02:08
Autor: Trybun
UEFI
Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

O ile jest taka opcja - wyłączyć w BIOSie. Nie wiem czym to poskutkuje, bo nie praktykowałem. UEFI wyłączone miałem/mam domyślnie.

Data: 2017-02-15 14:04:32
Autor: Adam
UEFI
W dniu 2017-02-15 o 11:02, Trybun pisze:
Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

O ile jest taka opcja - wyłączyć w BIOSie. Nie wiem czym to poskutkuje,
bo nie praktykowałem. UEFI wyłączone miałem/mam domyślnie.

Skutkuje tym, że BIOS startuje dyski w sposób "normalny", a w szczególności możesz wystartować z CD/DVD czy pendrive.

Jest jeszcze potencjalny problem z GPT, ale to bez znaczenia, o ile nie chcemy zmieniać ustawień na żywym organizmie.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-02-15 14:36:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Adam" o81jkv$t4j$1@usenet.news.interia.pl

Skutkuje tym, że BIOS startuje dyski w sposób "normalny", a w szczególności możesz wystartować z CD/DVD czy pendrive.

Z UEFI też możesz. ;)

Jest jeszcze potencjalny problem z GPT,

I właśnie o rozwiązanie tego problemu mi chodzi.
Jak przerobić ten dysk na tradycyjny?

ale to bez znaczenia, o ile nie chcemy

Ja chcę. I chcę, aby organizm przeżył tę zmianę, aby
obudził się ze zwykłymi partycjami i z MBR... Chcę
mieć możliwość kopiowania (klonowania) tych partycji
taką, jaką miałem dotychczas oraz chcę mieć możliwość
oglądania zawartości tych partycji pod innymi systemami,
które nie trawią GPT...

zmieniać ustawień na żywym organizmie.

Chcę mieć W10 na HDD ze zwykłym MBR, ale nie chcę stawiać W10 od zera...

-=-

BTW -- jak to przychodzi w pudełku?
Co jest na dysku ,,dziewiczego'' laptopa?
Pytam, bo kupiłem laptop z systemem już zainstalowanym.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-15 17:23:47
Autor: pueblo
UEFI
Witaj Eneuel Leszek Ciszewski, 15 lut 2017 w
news:o81lgk$a13$1node1.news.atman.pl napisałeś/aś:
Jest jeszcze potencjalny problem z GPT,

I wlasnie o rozwiazanie tego problemu mi chodzi.
Jak przerobic ten dysk na tradycyjny?

Ja to robiłem w ramach eksperymentów z live linuksa przez gparted. Nie pamiętam teraz przełączników. A robiłem to wte i wewte i działało, tylko nie pamiętam, czy nie były potrzebne jakieś zabiegi po zmianie na MBR, żeby zabootował...

Data: 2017-02-15 19:32:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"pueblo" o822r3$ko0$1@mx1.internetia.pl

Ja to robiłem w ramach eksperymentów z live linuksa przez gparted.

Nie pamiętam teraz przełączników. A robiłem to wte i wewte i działało,

Zacząłeś od instalacji systemu z MBR czy od GPTowych partycji?

Było jakoś tak:

 - czysto
 - MBR
 - GPT
 - MBR

czy inaczej:

 - czysto
 - GPT
 - MBR
 - GPT
 - MBR

Data: 2017-02-16 20:25:06
Autor: pueblo
UEFI
Witaj Eneuel Leszek Ciszewski, 15 lut 2017 w news:o826rn$tv2$2
[...]

ZTCP najpierw zainstalowałem W10 w GPT, a potem W7 już po zmianie na MBR, bo okazało się, że na pieprzonym laptopie ACera nie da rady zainstalować W7 z UEFI. Musiałem zmienić tryb UEFI i schemat partycjonowania na MBR. W przypadku GPT są tworzone jakieś 2, czy 3 partycje na początku dysku, co potem w trakcie zmiany na MBR stwarza małe problemy, bo dodatkowo trzeba którąś z nich przekształcić w extended, bo jak wiadomo MBR nie trawi >4 podstawowe. Nawet mi się wydaje, że po przejściu na MBR mogłem bootować i W7 i W10 po dodaniu go do rozruchu przy użyciu Easy Bootcd. Ale w drugą stronę już nie - W7 nie startował z GPT. W każdym razie robiłem takie zamiany kilka razy, bo testowałem laptopa pod kątem systemu docelowego i żadne dane nie znikały.

Data: 2017-02-17 02:20:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"pueblo" o851r2$pmm$1@mx1.internetia.pl

ZTCP najpierw zainstalowałem W10 w GPT, a potem W7 już po zmianie na MBR,

Czyli na MBR -- instalacja W7 od zera?

[...]

Nie trawi.

Nawet mi się wydaje, że po przejściu na MBR mogłem bootować
i W7 i W10 po dodaniu go do rozruchu przy użyciu Easy Bootcd.

Gdzie był ów easy? Na W10 czy na W7?
Mniemam, że na W7.

Dobrą radę mi dałeś.

Po kwadransie czytania uznałem się za expierda i dotarłem do
pytania o to, skąd zacznę bootowanie... Nie wpadłem na ten
pomysł, by wwalić przykładowo W7 jako startującą... IMO (tak
mniemam) po tym kwadransie czytania:

 - M$ nie miał czasu na wielkie zmiany.
   (do których 15 lat to za mało)
 - GPT zamienię bez trudu na MBR nie tylko na żywym pacjencie, ale
   nawet na nieuśpionym, przytomnym, aby[m] przeżył większy stresss. :)
 - Do niej dorzucę jakąś inną instalkę W10, ściągniętą ze strony M$.
   (i tu problem -- trzeba ciągnąć... a zwykle te klawisze DOWNLOAD
   są nieźle ukryte)

Pomysł startowania z W7 jest prostszy -- nie trzeba ciągnąć setek megabajtów :)
i szukać głęboko zaszytych klawiszy z napisem DOWNLOAD...

Pytanie -- czy W7 zerżnięty żywcem ;) z atomowego netbooka ruszy na tym
(niemal zupełnie innym) czymś?... Na atomowym netbooku **chyba** też mam
64 bity... Ale czy to podobieństwo wystarczy? ;) Trzeba spróbować...

Ale w drugą stronę już nie - W7 nie startował z GPT.
W każdym razie robiłem takie zamiany kilka razy,

Czyli jakie?

 - Zmieniałeś tylko Legacy/UEFI w BIOSie?
   czy
 - Merdałeś tylko w partycjach na dysku?
   czy
 - Merdałeś i w BIOSie, i zarazem w partycjach na dysku?

Jak pojmuję:

 - miałeś W10 na GPT
 - zamieniłeś GPT na MBR
 - zainstalowałeś W7 na partycjach typu MBR
 - za pomocą easyBCD doszedłeś do tego, że mając MBR, mogłeś startować i W7, i W10 spod W7
 - po zamianie partycji na GPT nie mogłeś startować W7, ale mogłeś nadal startować W10

Dobrze pojmuję czy źle?

Jeśli dobrze -- nie próbowałeś zainstalować plików BCD na W10 tak, by spod niego startować W7?

Może moje pytania nie mają sensu -- to moje pierwsze kroki z GPT i UEFI.

bo testowałem laptopa pod kątem systemu docelowego
i żadne dane nie znikały.

Bo one nie znikają -- jedynie dostęp do nich staje się trudniejszy. :)

-=-

Teraz ja:

 - czy to prawda, że:

   - na jednym dysku mogą zarazem być partycje typu MBR i GPT?
     (ponoć tak jest a od odpowiedzi na to pytanie wiele zależy)

   - GPT ma strukturę taką jak Extended pod MBR?
   - GPT ma też sektory półkilobajtowe?
   - Zerowy (początkowy) sektor (512 bajtów) fizycznego_dysku
     zawierającego tylko partycje GPT zawiera wpis jednej
     partycji (właśnie Extended) długiej na cały dysk_fizyczny
     z dziwnym (ani to FAT, ani NTFS, ani coś innego znanego)
     typem/formatem partycji?

 - czy można tak po prostu wywalić tę GPT i odbudować
   MBR tak, jakby na dysku były tylko partycje podstawowe,
   zawarte w tej GPT? (ewentualnie tymczasowo wywalając
   nadmiar partycji tak, by było ich tylko 4 (lub przezornie 3)
   naraz w chwili odtwarzania MBR; tymczasowo wywalone można by
   później jakoś poodtwarzać i wwalać do jednej wspólnej,
   widzianej jako Extended pod MBRem)

Tak radzą magicy... Niezupełnie tak, ale to wynika z ,,logicznego
wymnożenia'' ;) wypowiedzi wielu różnych magików...

Ja znam zamiary UEFI z przełomu XX i XXI wieku -- wówczas nie wyglądało
to tak lekko, bo zakładano większe sektory dysku chociażby... I wiele
wskazywało na to, że te nowe partycje raczej nie będą prostą kalką
ówczesnych, znanych od zarania dziejów mikrokomputerów typu IBM PC...
(albo i dłużej)

-=-

Podpięcie dysku Acera pod laptop Fuijtsu-Siemensa wymaga:

 - wykręcenia 3 wkrętów z obudowy Acera
 - zmontowania zasilacza 5V
 - włożenia do laptopa problemogennej karty Express z wyjściem eSATA
 - podpięcia dysku z Acera via eSATA, via Express do laptopa F-S

Albo nieco inaczej:

 - wykręcenia 3 wkrętów z obudowy Acera
 - wykręcenia 4 wkrętów z plastyku okalającego dysk Acera
   (plastyk przeszkadza w podpięciu przejściówki)
 - podpięcie przejściówki USB<-- >SATA
 - podpięcia dysku z Acera via USB do laptopa F-S

Dlatego wolę najpierw zadać trochę pytań, by nie kręcić
wkrętami zbyt często, jako że tego (krętactwa) nie lubię...

-=-

1. Mogę pobawić się dyskiem Acera podpiętym do laptopa F-S.
   (trzeba kręcić wkrętami)

2. Mogę pobawić się GPartedem odpalonym na uśpionym pacjencie...

3. I wreszcie mogę pobawić się różnymi edytorami dysku i
   partycjonerami wprost na żywym...

Rozwiązanie ostatnie (3.) najmocniej przypada mi do gustu...
Ale wpierw chcę coś nieco wiedzieć. :)

- Może moje obawy o rozruch W10_zainstalowanego_na_GPT przerobionymi
  na partycje_MBR (czyli bezpośrednio po prostej zamianie GPT na MBR)
  są niepotrzebne? Może tak zainstalowany (na GPT) system zawiera
  dostatecznie wiele do ruszenia/zbootowania także bez UEFI?

  Może po zamianie GPT na MBR po prostu W10 ruszy bezproblemowo?

- Może od razu nie ruszy, ale wystarczy zabawa z easyBCD, aby ruszył?...

- A może trzeba dograć jakiś inny, pełny (startujący bez UEFI)
  system operacyjny, czy choćby jakiś bootloader?...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-20 14:48:47
Autor: pueblo
UEFI
Witaj Eneuel Leszek Ciszewski, 17 lut 2017 w
news:o85j4p$894$1node2.news.atman.pl napisałeś/aś:

"pueblo" o851r2$pmm$1@mx1.internetia.pl

ZTCP najpierw zainstalowałem W10 w GPT, a potem W7 już po zmianie
na MBR,

Czyli na MBR -- instalacja W7 od zera?

Tak, obok w10.

Nawet mi się wydaje, że po przejściu na MBR mogłem bootować i W7 i
W10 po dodaniu go do rozruchu przy użyciu Easy Bootcd.

Gdzie był ów easy? Na W10 czy na W7?
Mniemam, że na W7.

Na w7

[...]

1 i 2. Poza tem, laptop nie ma BIOSU, AFAIK UEFI zastępuje BIOS.

[...]

Dobrze, plus zabawa z ograniczeniem ilosci partycji pods. dla MBR, ZTCP usuwałem jedną partycji GPT (chyba MSR), żeby nie robić za dużo rozszerzonych przy przejśćiu na MBR

Jeśli dobrze -- nie próbowałeś zainstalować plików BCD na W10 tak,
by spod niego startować W7?

Nie było takeij potrzeby.

Inna sprawa że W7 64bit powinien działać z UEFI. W moim przypadku podejrzewam niedopracowane oprogramowanie UEFI przez ACera. Laptop miał wsparcie tylko dla W10. W7 olali.

Data: 2017-02-21 01:27:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"pueblo" o8evkf$n1n$1@mx1.internetia.pl

[...]

Czyli 3? W Acerze UEFI niewiele różni się od BIOSu -- wizualnie.
Wszystko jest jak w BIOSie, ale można wybrać pomiędzy -- UEFI
i Legacy.

[...]

Czy GParted długo przerabiał GPT na MBR i spowrotem?
Czy tak zwaną chwilę? Przesuwał (długotrwale) partycje,
czy tylko podmienił w zerowym sektorze kilka bajtów?

Czy po zamianie na MBR:

 - były partycje podstawowe i Extended,
 - czy były tylko podstawowe,
 - czy było jeszcze jakoś inaczej,
 - czy nie zaglądałeś
 - bądź nie pamiętasz?

Jeśli dobrze -- nie próbowałeś zainstalować plików
BCD na W10 tak, by spod niego startować W7?

Nie było takeij potrzeby.

Dla hecy. Ja instalowałem BCD na wielu partcjach W7S, i nawet doinstalowałem
bootmanadżera, który zezwalał na wybór partycji startowej, która dawała kolejny
raz wybór partycji systemowej.

 - BM proponuje 4 partycje (3 z nich to klony, czwarta była systemem postawionym
                           od zera -- wszystkie partycje wgrałem z innego dysku)
 - chyba każda z tych 3 sklonów (każda z czterech) daje koljny raz wybór.

A i tak zwykle hibernuję lub usypiam.
(bo to dużo szybsze)

BTW -- kiedyś doprowadziłem do tego, że mmogłem zahibernować któryś (dowolny)
z klonów i odpalić (z hibernacji lub od zera) inny klon, ale później to straciłem,
bo usunąłem BM i nie pamiętałem, który (a mam tego masę) dawał aż takie możliwości.
Teraz, jeśli zahibernuję system stawiany z którejś partycji i zechcę wystartować
system od zera z innej partycji -- diabli zabierają hibernację.

BM dają Paragony -- mam ich całą masę, ale różne wersje Paragonów pasują
bezproblemowo do różnych systemów. Uzycie złej wersji komplikuje sprawę,
bo partycje nie mogą byc dosłównie identyczne -- i trzeba ręcznie poprawiać.
Zwykle taką poprawę można uzyskać poprzez skasowanie konowanej partycji
i uruchomienie z klonu. W W7 trzeba czasami pomerdać ręcznie w BCD.

WXP jest bardziej niebezpieczny od W7 pod względem tych błędów niż W7.
A W7 jest bardziej pracochłonny przy klonowaniu niż WXP.
W9x/WME juz ni epamietam, ale tak tez trzeba byo innych wersji użyć
do klonowania partycji systemowych niż w WXP i W7S.

Inna sprawa że W7 64bit powinien działać z UEFI. W moim przypadku
podejrzewam niedopracowane oprogramowanie UEFI przez ACera. Laptop
miał wsparcie tylko dla W10. W7 olali.

Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

-=-

Jeszcze jedno -- jak rozumiem, nie można mieć na jednym nośniku zarazem partycji
MBR i GPT? Zmienia się cały nośnik, nie poszczególne partycje? Pytam na wszelki
wypadek, gdyż jeden z magików zarzekał się, że można podmienić na nośniku tylko
część partycji GPT (partycję po partycji) na partycje typu MBR a wg mnie chyba
tak być nie może. (programy, jakie mam -- oferują zmianę wszystkiego na nośniku,
choć jeszcze tych zmian nie uskuteczniałem)

MBR był dziwacznym rozwiązaniem blokującym wielkość dysku.
Każdy typowy MBR był zapisany na samym początku dysku (w każdym nośniku tak samo)
i zawierał ten sam, uniwersalny kod rozruchowy łatwy do odzyskania oraz informację
o położeniu czterech podstawowych (w tym i Extended) partycjach zapisanych na nośniku.
Te informacje można było odzyskać bezproblemowo poprzez skanowanie dysku -- były to
zatem nadmiarowe informacje. MBR zawierał cztery sloty -- nie było/ma miejsca na
piątą partycję.

Jak rozumiem -- GPT jest jedną (jedną, jedyną na danym nośniku typu GPT) partycją
typu Extended, w której położenie partycji (dawniej nazywano to -- dyskiem
logicznym) n+1 jest zapisane w partycji n. Dobrze rozumiem? Dysk GPT zawiera
MBR, ale z niezidentyfikowaną partycją, której dawne systemy operacyjne nie
potrafią odczytać -- czy tak?

Jeśli tak jest -- czy zmiana opisu tej partycji uczyni ją bezpośrednio widoczną
dla starych (bez UEFI -- ze starym, typowym BIOSem) komputerów?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-22 14:21:23
Autor: pueblo
UEFI
Witaj Eneuel Leszek Ciszewski, 21 lut 2017 w
news:o8g1ip$bht$2node2.news.atman.pl napisałeś/aś:
[...]

Czyli 3.

[...]

Albo samo wyskakiwało, albo należało jakimś poleceniem (jedna literka) zapisać nową tablicę partycji MBR. Wyskakiwała lista aktualnych partycji, gdzie można wybrać która partycja będzie jaka - podst. czy rozsz. Nie pamiętam, czy z tego poziomu można usuwać partycje(raczej tak), czy robiłem to z wersji z GUI wcześniej. Sama konwersja nie trwa nic, jeśli dobrze pamiętam - enter i gotowe po restarcie.

Data: 2017-02-23 01:30:01
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

Dziś są moje urodziny -- żyję pół wieku.
[chwat'it?]

http://www.sadistic.pl/60-lat-komunizmu-vt173220.htm

   Moskwa, rok 1967. Do wielkiego, czerwonego plakatu z napisem:
       ,,Już 60 lat komunizmu w Związku Radzieckim''
   podchodzi student i wyciągniętym z kieszeni kawałkiem węgla
   drzewnego dopisuje:
       ,,I chwat'it'!'' (,,I wystarczy'').

   Dosłownie po kilku sekundach dopada go dwóch dziwnych panów
   i bez ceregieli pakują go do czarnej wołgi. Nazajutrz zaczyna
   się rozprawa sądowa. Sędzia pyta:

     - Tawariszcz studient, skażitie nam, skolko wam liet?
   Student odpowiada:
     - Dwadcat' czetyrie.
   Sędzia kiwa głową i stwierdza:
     - Nu, i chwat'it.

To byłem ja? -- w poprzednim wcieleniu?...
Jedni uważają, że ludzkie życie zaczyna się od poczęcia,
inni -- że od urodzin, a wg mnie zaczyna się na długo
przed poczęciem...

23 lutego 1967 roku -- też był czwartek...

Minęło 18263 dni mego życia?...
Średnia roku -- 365,26 dni...
1+8+2+6+3=20 2+0=2

suma dwóch początkowych == sumie dwóch końcowych

1+8=6+3=9
1+8+6+3=18 1+8=9
18*2=36

-=-

"pueblo" o8k6p3$gde$1@mx1.internetia.pl...

[...]

GUI jest:

 - tylko na chodzącego Linuksa
 - także na chodzace Win
 - czy tylko jako program na bootującą flaszkę?

Inny UI niż GUI jest tekstowy?

Sama konwersja nie trwa nic, jeśli dobrze pamiętam - enter i gotowe po restarcie.

0. Jeśli nie trwa nic -- po prostu GP merda w zapisie zerowego sektora.

   to pocieszające -- być może będę to robił edytorem dysku typu WinHex,
   o ile [złamię go lub] znajdę chodzący pod Win10...

1. Zamiana na MBR zawierający partycję Extended też nie trwa długo?
   IMO to trochę dziwne.

-=-

Dzięki za informacje.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-15 18:28:42
Autor: Trybun
UEFI
W dniu 2017-02-15 o 14:04, Adam pisze:
[...]

Sama próba chyba nie powinna mieć jakichś złych następstw.

Data: 2017-02-15 14:28:21
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58a42715$0$15194$65785112@news.neostrada.pl

Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

O ile jest taka opcja - wyłączyć w BIOSie.

Opcja jest.
Może by nawet pomogła, ale **przed instalacją W10**, nie -- po.
Kupiłem laptop z zainstalowanym systemem, nie z pudełka.
Pudełkowy omyłkowo sprzedano komuś innemu. ,,Na stanie''
był, ale fizycznie -- nie było, co wyszło na jaw już
po zakupie. Z zakupu mogę wycofać się jeszcze w ciągu
tygodnia...

Można by było ten zwrócić i kupić zapudełkowany, ale
raczej tak dobrze nie będzie, bo raczej ten laptop
ma **stosunkowo** niską cenę...

Nie wiem czym to poskutkuje, bo nie praktykowałem.

Więc nabierz praktyki. ;)

UEFI wyłączone miałem/mam domyślnie.

Mam zainstalowany W10 na partycjach GPT. Przestawienie w BIOSie
nie zmieni zapisu na dysku -- nie przebuduje zapisu na dysku.
Ponoć można ręcznie (edytorem dysku typu WinHex) przestawić to
i owo, ;) aby otrzymać zwykłe partycje i zwykły ich rozkład na
dysku, zapisany w MBR, ale jeszcze nie próbowałem. ;) IMO o tyle
trudne, że GPT może być zupełnie inna niż dotychczasowe partycje
i myk z edytorem może zadziałać tylko w niektórych sytuacjach,
a dokładniej wtedy, gdy zwykłą/tradycyjną partycję przerobiono
na partycję GPT, pozostawiając dotychczasową (emberowatą)
strukturę tej partycji...

W sytuacji takiej jak moja (gdy W10 był stawiany od zera na
UEFI) być może potrzebna jest głęboka przeróbka partycji.

Sama zmiana w BIOSie oczywiście nic dobrego nie da.

Mam już całą masę programów przerabiających GPT na MBR, ale
chyba życia zabraknie do testowania. Mam też już flaszkę do
ponownego stawiania W10 i mam całą masę rad dotyczących tego
problemu -- net aż wrzeszczy na ten temat...

Niestety nie wiem, jak taka konwersja będzie wyglądała w praktyce.

Wiem też, jak stawiać W10 od zera, ściągając go ze stron M$...
Ciekawe, czy tak ściągany system da się ,,zakluczyć'' tymi
kluczami, które wyłuskam z rejestru obecnego W10...

Jak znam politykę M$ -- będą ,,prawne'' przeciwskazania... ;)

Stale zastanawiam się nad tym, czy mi w ogóle Windows jest potrzebny...
A jeśli jest potrzebny -- czy niestarczy W7Starter na netbooku z atomowym napędem...

Na netbooku mam jeszcze zwykły MBR i masę kopii W7Startera -- mogę
odpalać tę, na której mi zależy. W razie padu systemu na którejś
z nich -- mam jej kopię gotową do użycia... Mogę te partycje
systemowe niemal dowoolnie (ograniczeniem jest wielkość dysku)
kopiować, układając czy obok siebie na tym samym dysku, czy na
innych dyskach...

Tak samo mam z WXP... Tak miałem z WinDosem -- W95/W98/WME...

Takiej swobody na razie z GPT nie mam -- ani przetestowanego
(pewnego, niezawodnego) softu, ani doświadczenia, ani wiedzy
teoretycznej...

I najważniejsze -- dysk z MBRem przeczytam innymi komputerami,
ale partycje GPT przeczytają tylko nowe komputery, czyli takie,
które mają UEFI... Tych innych komputerów mi nie brakuje -- mam
pod ręką 5 sztuk...

Z UEFI mam **tylko ten jeden**, nowy laptop Acera...
Głupio byłoby kupić od razu parkę -- na wypadek padu któregoś...
A jeszcze głupiej -- nie mieć możliwości odczytania dysku po
fizycznym padzie tego Acera -- choćby po potłuczeniu czy innym
zniszczeniu...

Podstawą niezawodności jest dublowanie...
Żadna rzecz nie jest dostatecznie pewna -- natomiast dublet jest
niemal pewny, bo prawdopodobieństwo jednoczesnego zepsucia jest małe. :)

BTW -- nagrałem kiedyś dwie kopie na DVD.
Obie miały fatalne błędy niemal w tym samym miejscu. :)
Kopie od razu sprawdziłem i uznałem, że ta może zostać,
ale zdumiony jestem takim zbiegiem okoliczności...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-15 14:47:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Eneuel Leszek Ciszewski" o81l1p$9dn$1@node1.news.atman.pl

[...]

+ Kopie od razu sprawdziłem i uznałem, że tak może zostać,

-=-

Złośliwość martwicy ;) nie zna ograniczeń, dlatego nie warto na razie ;)
inwestować w jabłkowe UEFI...

[poznacie ich po ich owocach]

-=-

BTW jabłek -- wczoraj wyprzedały się wszystkie w białostockim Auchan... ;)
Były gruszki [na wierzbie?], pomarańcze, ale jabłek -- nie było... ;)

-=-

Innymi problemami tego nowego Acera jest niewspółpracowanie
z Synaptics i słaba matryca...

UEFI teraz chyba ma każdy laptop z Win...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-15 18:34:39
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Niestety, na dzień dzisiejszy, jeżeli chcesz mieć w pełni funkcjonalny komputer to nie da się tego zrobić bez W$. Jabłko drogie, a Linuch potrafi obsługiwać tylko popularny sprzęt.

Data: 2017-02-15 18:33:18
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Do 10tki nie trzeba nośników pudełkowych czy "partycji do odzyskiwania"..  Jednorazowa aktywacja i spokojnie możesz wersję 10tki którą raz aktywowałeś na sprzęcie  instalować z czego tylko chcesz. Sam system jest do pobrania na stronie MS, można go wypalić na płycie DVD czy zrobić bootowalnego pendrive. Oczywiście wszystko to ma sens o ile masz na laptopie tabliczkę z że tak powiem - certyfikatem że sprzęty jest wyposażony w system Win 10.

Data: 2017-02-15 19:29:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58a490d6$0$5148$65785112@news.neostrada.pl

Do 10tki nie trzeba nośników pudełkowych czy "partycji do odzyskiwania"..

Jakaś "partycja do odzyskiwania" jest.

[...]

Jak ta tabliczka wygląda?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-15 20:44:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Eneuel Leszek Ciszewski" o826rn$tv2$1@node1.news.atman.pl

Jak ta tabliczka wygląda?

Nigdzie na moim zakupie nie widzę potwierdzenia zakupu
licencji poza tym, że papierowa instrukcja obsługi
zawiera informację o zainstalowanym W10...

Przed chwilą rozmawiałem via fon ze sklepem -- brak naklejek na laptopach.

  http://www.mediaexpert.pl/laptopy/laptop-acer-aspire-e5-575g-54zl-nx-gdwep-010-,id-744417
  tu jest za 2599,99 pln, ale ja zapłaciłem 2199,00 pln
  dokładnie ten model, te numerki są na obudowie

I na Acerach, i na HP, i na Dellach...

Dostałem informację w sklepie, że:

 - w trakcie instalowania można wybrać pomiędzy UEFI/GPT
   a MBR... (ja kupiłem z zainstalowanym systemem)

 - matryce tej rozdzielczości innych laptopów też
   są słabe -- czarny jest szary...

 - matryce lepszej rozdzielczości są lepsze pod tym względem

-=-

Postępy... ;)

  - VBox pracuje z WXP na pokładzie i NVidią, i z Intelem
    (jeśli wierzyć na słowo, bo zweryfikować nie umiem)
    tego, której grafiki używa; z Intelem są problemy
    RAMowe, więc być może naprawdę używa i NVidii, i Intela)

     - OE jeszcze nie odpaliłem, bo wpierw trzeba
       coś przestawić w rejestrze -- nawet nie
       pamiętam co, ale IMO z ,,tożsamościami''...

     - szybkość emulowanego dysku to około 20 MB/s
       (bezpośrednio -- od 95 MB/s na początku
       do 60 MB/s na końcu dysku,
       pomijając piki -- 110 MB/s i 1 MB/s;
       do połowy dysku jest stała szybkość -- 95 MB/s;
       średnia/average 79 MB/s)

     - dysk gospodarza jest widoczny
       (już zapomniałem, jak to kiedyś montowałem, ale są podpowiedzi)
       ale HDTune nie mierzy jego szybkości

     - FF zainstalowałem, nawet film na Jutubie oglądałem...

     - jest zajęty cały ekran (w trybie pełnoekranowym)

     - Synaptics nie pracuje także tutaj

     - dźwięk pracuje

     - sieć też

  - można uruchomić ,,filtr światła niebieskiego'' (różnej gęstości)

  - jest zimny i cichy

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-16 12:39:04
Autor: Trybun
UEFI

[...]

No fakt, nie ma na tym zdjęciu żadnej tabliczki. Czy to jakaś lewizna czy producenci teraz nie dają takich tabliczek - nie wiem. Mój laptop ma coś około 3 lat, a wtedy gdy kupowałem to wszystkie miały takie tabliczki.. Tera era Win 10 mogła zmienić stare zwyczaje i tabliczek już nie dają.

Jedyne co Ci mogę poradzić - w celu usprawnienia pracy warto kupić dodatkowy dysk SSD, jeżeli ten laptop ma wolny slot do zainstalowania takiego dysku to nie zastanawiaj się ani chwili. Mój laptop leżał baarrrdzo mało używany, ze względu na długie uruchamianie i ogólnej pracy jak mucha w smole, teraz gdy dołożyłem nowy dysk SDD kolejki do kompa stacjonarnego znikły, laptop wrócił w wielkim stylu do łask.

Data: 2017-02-16 16:16:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58a58f4d$0$645$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Znam zalety SSD -- i wady. :)
Problemem netbooka jest brak pamięci -- 1 GB na CPU i GPU przy W7S.
Problemem notebooka jest rozpad mechaniczny. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-17 15:13:04
Autor: Trybun
UEFI

[...]

W sumie nie bardzo wiem o czym piszesz. W nowym laptopie masz za mało pamięci? Ja proponuję dołożyć dysk SSD do nowego sprzętu, o ile oczywiście on go nie posiada.

Data: 2017-02-17 18:35:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58a704e3$0$652$65785112@news.neostrada.pl

W sumie nie bardzo wiem o czym piszesz. W nowym laptopie masz za mało

   notebook F-S z połowy sierpnia 2008 roku         500 GB HDD      2 GB RAM dla CPU i 128 MB dla dedykowanego GPU ATI
   netbook eMachines chyba z końca 2010 roku        x00 GB HDD      1 GB RAM wspólnie dla CPU I GPU
   notebook Acera teraz kupowany                   1000 GB HDD      4 GB RAM dla CPU i 2 GB dla dedykowanego GPU NVidii

pamięci? Ja proponuję dołożyć dysk SSD do nowego sprzętu, o ile oczywiście on go nie posiada.

SSD to nie RAM.

x00 GB -- nie pamiętam, co teraz tam siedzi, bo dysk w Kiciusiu wymieniam zbyt często...
Albo Toshiba 320 GB, albo błysk Seagate 500 GB...

  notebook F-S pracuje pod WXP
  netbook eMachines pracuje pod W7Starter
  notebook Acera pracuje pod W10

Do Acera zamierzam dokupić 8 GB RAMek -- jest wolny slot.
[wolałbym szybki, ale jest tylko DDR4 dla CPU i DDR5 dla GPU]

Czy teraz już wszystko jest jasne?

Notebook F-S sypie się...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-17 19:11:15
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Jasne. Myślałem że Ty tylko o jednej maszynie, o tej najnowszej. I to do niej polecałem ten dysk SSD.

Data: 2017-02-17 21:18:40
Autor: marfi
UEFI
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:o87cpc$vbq$1node2.news.atman.pl...

x00 GB -- nie pamiętam, co teraz tam siedzi, bo dysk w Kiciusiu wymieniam zbyt często...
Albo Toshiba 320 GB, albo błysk Seagate 500 GB...

  Kiciusie i błyski to jakiś szyfr?

--
marfi

Data: 2017-02-17 23:44:01
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"marfi" 58a75aa7$0$640$65785112@news.neostrada.pl

 Kiciusie i błyski to jakiś szyfr?

Kiciuś to netbook, błysk to 7k2 z czujką odciążeniową. :)
Onegdaj bardzo szybki i energooszczędny zarazem, ale teraz
już niekoniecznie najszybszy. Ostatnimi czasy rozmyślałem
nad HGST -- 1TB, 32 MB, 7k2, ale bez takiej czujki. Zwlekam
z zakupem, czekając na obniżkę cen.

Laptop z dyskiem terabajtowym (Toshiby -- energożernym tak,
że ciężko go uruchomić poza laptopem) znów odwlecze kupno
Hitachiego... Zauważyłem, że HGST mają niektóre nowe laptopy...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-16 12:37:39
Autor: Trybun
UEFI

"Trybun" 58a490d6$0$5148$65785112@news.neostrada.pl

Do 10tki nie trzeba nośników pudełkowych czy "partycji do odzyskiwania"..

Jakaś "partycja do odzyskiwania" jest.

No to musisz się wspomóc instrukcją obsługi, jak z niej skorzystać pod UEFI. I tak nawiasem - po przyniesieniu do domu ze sklepu system miałeś już wgrany czy musiałeś instalować sam?

[...]

Normalnie, na panelu przy klawiaturze, po lewej stronie od touchpada tabliczka z nazwą producenta, serią i modelem produktu, rodzajem procesora, pamięcią, zainstalowanym systemem itd. dodatkowo trzy luźne naklejki informujące, oddzielnie o procesorze, karcie grafiki i systemie. Jeszcze jedna tabliczka jest na spodzie laptopa - zawiera nr identyfikacyjny systemu i parę innych pomniejszych informacji o sprzęcie i systemie.

Data: 2017-02-16 16:14:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58a58ef9$0$651$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Miałem wgrany, zainstalowany, skonfigurowany, bo zabrakło
laptopa zapudełkowanego. Zależy mi na powrocie do MBR.

[...]

Nie mam tu informacji o Windows.
Ponoć teraz tak jest.
Jedynie w instrukcji (papierowej) jest
informacja o tym, że laptop ma na sobie Windows10.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-17 15:15:45
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Też nie miałem pudełkowego. Po zakupie laptopa podłączyłem go do prądu, wtedy na ekranie pokazała się plansza z propozycją zainstalowania systemu, powiedziałem "tak" i bez żadnych dodatkowych zabiegów system W7 się wgrał. Po zakończeniu kolejna propozycja zrobienia kopii zapasowych na płytach DVD - znowu moje tak i na 5u płytach kopia bezpieczeństwa zapisana.

No to spróbuj wyłączyć to UEFI w BIOSie. Przecież od takiej próby nic się nie stanie, w każdej chwili możesz przecie to włączyć ponownie. A nuż po wyłączeniu UEFI włączy się MBR.

[...]

No chyba tak. W10 i wszystko z nim związane jest zapisane na serwerach MS, a więc po co jakieś naklejki z numerami na komputerze..

Data: 2017-02-17 18:43:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58a70584$0$652$65785112@news.neostrada.pl

No to spróbuj wyłączyć to UEFI w BIOSie. Przecież
od takiej próby nic się nie stanie, w każdej chwili
możesz przecie to włączyć ponownie. A nuż po
wyłączeniu UEFI włączy się MBR.

Po przestawieniu U?EFI na Legacy -- laptop nie bootuje.
(co chyba jest oczywiste!)

No chyba tak. W10 i wszystko z nim związane jest
zapisane na serwerach MS, a więc po co jakieś
naklejki z numerami na komputerze..

Aby wykazać, że nie ukradłem!

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-17 19:11:21
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Są jakieś komunikaty? Może wystarczy jakaś mała modyfikacja w BIOSie.

No chyba tak. W10 i wszystko z nim związane jest
zapisane na serwerach MS, a więc po co jakieś
naklejki z numerami na komputerze..

Aby wykazać, że nie ukradłem!

Weryfikacja przez serwer MS  zdaje się jest pewniejsza rzecz niż jakieś numery identyfikacyjne systemu..

Data: 2017-02-17 21:08:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58a73caf$0$5159$65785112@news.neostrada.pl

Po przestawieniu U?EFI na Legacy -- laptop nie bootuje.
(co chyba jest oczywiste!)

Są jakieś komunikaty? Może wystarczy jakaś mała modyfikacja w BIOSie.

Owszem -- trzeba dodać UEFI. ;)

Aby wykazać, że nie ukradłem!

Weryfikacja przez serwer MS  zdaje się jest pewniejsza rzecz niż jakieś numery identyfikacyjne systemu..

Być może tak. ;)
Nalepkę mam ja, serwer ma M$ -- mój ewentualny adwersarz.

Daj mi tałzena -- dam Ci pokwitowanie, które będę trzymał u siebie. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-21 13:22:55
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Żadnych innych propozycji?

[...]

Ty masz system ściśle przywiązany do sprzętu, co jest odnotowane na serwerze MS.  Co innego gdy się kupuje sprzęt z systemem a co innego gdy system się kupuje w wersji pudełkowej.

Data: 2017-02-27 01:14:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58ac3119$0$5147$65785112@news.neostrada.pl

Ty masz system ściśle przywiązany do sprzętu, co jest odnotowane
na serwerze MS.  Co innego gdy się kupuje sprzęt z systemem a co
innego gdy system się kupuje w wersji pudełkowej.

W razie rozbieżności można liczyć na odpowiedź rodem z VirginM:

Ja:

Na zewnętrznej kopercie przywiezionej przez kuriera do Danuty
Ciszewskiej były poprawne dane adresowe Danuty Ciszewskiej,
ale wewnątrz tejże koperty były dane osoby o nazwisku Budziosz...

A że przesyłka dotarła za sprawą kuriera, którego obowiązkiem (obok
dostarczenia przesyłki) była stosowna weryfikacja -- Danuta Ciszewska
przesyłki odebrać nie mogła, choć pokwitowała odbiór swym podpisem
złożonym na elektronicznym urządzeniu, który (jeśli wierzyć słowom
kuriera) został anulowany...

Virgin:

    Widzę w systemie, że zostały wysłane prawidłowe dokumenty.
    Z informacji wynikających ze strony firmy kurierskiej
    wynika, że otrzymaliśmy zwrot przesyłki.

    Pozdrawiam i pozostaję do dyspozycji,
    Patrycja Lachowska
    Centrum Miłej Obsługi Klienta | Customer Service

Ja:

       Złożyłem już wyczerpujące wyjaśnienia -- wewnątrz koperty były dane innej osoby.

M$ może powiedzieć: ,,nie mamy twego płaszcza -- i co nam zrobisz?''.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-27 12:46:34
Autor: Trybun
UEFI

[...]

W razie problemów z systemem sprawę załatwiasz nie z MS a z producentem sprzętu, czyli firmą Acer. Tu nie ma miejsce na odpowiedź w stylu tej z Misia - "cham się uprze i mu daj"... ;-)

Data: 2017-02-27 14:37:39
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58b41191$0$15207$65785112@news.neostrada.pl

W razie problemów z systemem sprawę załatwiasz nie z MS
a z producentem sprzętu, czyli firmą Acer. Tu nie ma
miejsce na odpowiedź w stylu tej z Misia - "cham się
uprze i mu daj"... ;-)

I ja mam dobre zdanie o Acerze, ale wolałbym mieć dowód zakupu u siebie.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-03-02 14:24:43
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Oj, nie wiem czy ta firma to jakieś wcielenie dobra czy uczciwości.. . Kupiłem ich sprzęt, zaraz będą trzy lata, a tu ani jednej aktualizacji oprogramowania. W sporo tańszym telefonie od Alcatela takich aktualizacji było kilka... w ciągu roku.  Mało tego nawet te łachmyty nie wyposażyli telefonu w sterownik pod Win XP.

Data: 2017-02-17 21:20:16
Autor: marfi
UEFI
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:o87cpd$vbq$5node2.news.atman.pl...

Aby wykazać, że nie ukradłem!

 Komutochceszwykazać? Kaczyńskiemu?

--
marfi

Data: 2017-02-17 23:38:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"marfi" 58a75b23$0$15191$65785112@news.neostrada.pl

Aby wykazać, że nie ukradłem!

Komutochceszwykazać? Kaczyńskiemu?

Policjantom. ;)
[właśnie zastanawiam się nad złamaniem WinHexa...]
U mnie nie ma nielegalnych kopii oprogramowania. ;)
Takoż z muzyką na CD itp. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-18 13:06:41
Autor: Adam
UEFI

[...]

Nie utożsamiajcie UEFI z GPT/MBR.

W pewnym uproszczeniu UEFI to rodzaj BIOS-u, natomiast MBR i GPT to rodzaj partycjonowania dysku.

Przykładowo linuksy z jajkiem od co najmniej 4.4 (a może dużo wcześniej) widzi spokojnie dyski GPT i nie musi startuwać z UEFI.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-02-18 15:24:52
Autor: Trybun
UEFI
W dniu 2017-02-18 o 13:06, Adam pisze:

[...]

Też tak myślałem i na pytanie "UEFI, jak zrezygnować z dobrodziejstwa na nowym laptopie", odpowiedziałem - wyłącz.

Data: 2017-02-20 14:53:52
Autor: pueblo
UEFI
Witaj Trybun, 18 lut 2017 w
news:58a85926$0$5155$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
Tez tak myslalem i na pytanie "UEFI, jak zrezygnowac z
dobrodziejstwa na nowym laptopie", odpowiedzialem - wylacz.

No ale tego nie da się wyłączyć AFAIK. Uefi zastępuje BIOS. Można tylko znienić tryby pracy uefi. W jednym laptopie widziałem 3 albo 4 takie "mody". Tak mi się wydaje.

Data: 2017-02-21 00:51:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"pueblo" o8evu0$nl8$1@mx1.internetia.pl

[...]

Zanim zacząłem ten wątek, sprawdziłem, że po przestawieniu na Legacy -- nie
ma bootowania. Ponadto w moim pytaniu nie chodzi o rezygnację z UEFI, ale
o to, by dysk z nowego laptopa był bezproblemowo (i bezpośrednio -- jako
zwykły dysk podłączany via USB czy eSATA) widoczny w komputerach
pozbawionych UEFI.

Mam nadal 2 desktopy i 2 laptopy (poza nowym Acerem) nadające się (od
biedy tak zwanej) do podpięcia dysku w razie awarii -- w celu zabrania
danych z dysku, czy naprawienia czegoś na takim dysku.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-21 13:23:39
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Może konwersja z gpt na mbr będzie rozwiązaniem. Polecam znakomity program do obsługi dysków - Aomei partition assistant.

Data: 2017-02-27 01:40:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58ac3145$0$5150$65785112@news.neostrada.pl

Może konwersja z gpt na mbr będzie rozwiązaniem.

Owszem.

Polecam znakomity program do obsługi dysków - Aomei partition assistant.

Płatny, ale mam za darmo -- niestety tylko na F-J i nie
mogę zainstalować na Acerze, bo minął termin przydatności.
W terminie nie mogłem zainstalować z uwagi na gromadzone
śmieci rzekomo antywirusowe -- skutecznie utrudniające życie.

Są jeszcze Paragony.

   http://lifeofageekadmin.com/3554-2/

Mam kilka sztuk, ale nie są użyteczne -- za użyteczność trzeba zapłacić.
(można tez rozcrackować)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-27 12:48:46
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Darmowy.. Wiem że jest dużo programów do obsługi dysków. Jednak u mnie dopiero kolejna próba  akurat z APA przy klonowaniu i przenosinach systemu na nowy SSD się powiodła, wcześniejsze próby, m.in z Paragonem się nie udały.. Jak widzę w opcjach ma także konwersję gpt na mbr,

Data: 2017-02-27 14:38:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Trybun" 58b41214$0$15207$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Różne wersje Paragonów pasują do różnych wersji
systemów operacyjnych. Ja do Paragonów mam zaufanie.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-03-02 14:25:06
Autor: Trybun
UEFI

[...]

Ja piszę tylko o czymś co znam i u mnie się sprawiło. Paragon w klonowaniu i przenosinach systemu zawiódł.

Data: 2017-02-21 13:21:31
Autor: Trybun
UEFI
W dniu 2017-02-20 o 15:53, pueblo pisze:
[...]

Może w tych najnowszych się nie da, ale jak już pisałem, w moim sprzęcie sprzed około 3 lat jest opcja włączania wyłączanie UEFI. Z ciekawości nawet przed chwilą sprawdziłem włączając domyślnie wyłączone UEFI. Nic to nie zmieniła ani w rozruchu komputera ani w żadnym innym działaniu.

Data: 2017-02-16 13:00:25
Autor: Krystek
UEFI
[...]

Ale czy Ty szyfrujesz te partycje, czy jak? Czy przez zewnętrzny kontroler dysku (obudowa zewnętrzna) nie idzie odczytać danych z dysku GPT?

Przecież instalując Windozę na innym kompie i tak musisz robić wszystko od nowa...

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2017-02-16 15:59:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Krystek" o8448p$on8$1@node2.news.atman.pl

Ale czy Ty szyfrujesz te partycje,

Nie.

czy jak?

Czy przez zewnętrzny kontroler dysku (obudowa zewnętrzna) nie idzie odczytać danych z dysku GPT?

Jeśli komputer nie ma UEFI? -- raczej nie ,,idzie''.

Przecież instalując Windozę na innym kompie i tak musisz robić wszystko od nowa...

I co z tego wynika?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-17 01:38:39
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Eneuel Leszek Ciszewski" o84fo0$4rj$1@node2.news.atman.pl

Czy przez zewnętrzny kontroler dysku (obudowa zewnętrzna) nie idzie odczytać danych z dysku GPT?

Jeśli komputer nie ma UEFI? -- raczej nie ,,idzie''.

Zanim odpowiedziałem, podpiąłem dysk wyjęty z nowego Acera (ów
Acer ma W10 zainstalowany w UEFI) do notebooka z WXP via eSATA.
Dysk z Acera był widoczny z jedną, nierozpoznaną partycją.

Więc tak po prostu nie widać, ale być może dałoby się lekko
pozamieniać to i owo, aby odczytać ten dysk pod starym komputerem.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-17 03:50:14
Autor: Krystek
UEFI

[...]

Na XP faktycznie może nie być widać, bo sam system nie rozpoznaje, ale już specjalistyczne, bootowalne narzędzia do przeglądania dysków lub jakieś Linuksy (np. live CD/USB) widziałyby zawartość.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2017-02-17 18:43:24
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Krystek" o85od7$kej$1@node1.news.atman.pl

Na XP faktycznie może nie być widać, bo sam system nie rozpoznaje,
ale już specjalistyczne, bootowalne narzędzia do przeglądania
dysków lub jakieś Linuksy (np. live CD/USB) widziałyby zawartość.

Widziałyby jako co? Jako jedną partycję Extended, jak głoszą magicy?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-18 02:50:04
Autor: Krystek
UEFI
Krystek napisał:

[...]

Jako foldery i pliki tam zawarte? Są przeglądarki partycji z ich zawartością.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2017-02-17 08:11:44
Autor: Jan StoĹźek
UEFI
Po głębokim namyśle Eneuel Leszek Ciszewski napisał w Friday 17 of February 2017 01:38:

Zanim odpowiedziałem, podpiąłem dysk wyjęty z nowego Acera (ów
Acer ma W10 zainstalowany w UEFI) do notebooka z WXP via eSATA.
Dysk z Acera był widoczny z jedną, nierozpoznaną partycją.

Tak chyba powinno być: z tego co szybko guglnąłem, GPT z definicji tworzy fikcyjny MBR z danymi partycji obejmującej cały dysk, żeby ktoś go omyłkowo nie spartycjonował. --
Pozdrawiam,

(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi kolejnymi literami.

Data: 2017-02-17 08:33:54
Autor: Jan StoĹźek
UEFI
ATSD, to jak rozumiem, w przypadku GPT same dane są ułożone "po bożemu", inny jest tylko opis ich położenia. O ile udało mi się znaleźć, GPT używa LBA. MBR używa CHS (o ile jest on w ogóle jeszcze używany, bo jego pojemność już dawno została przekroczona) i LBA. Być może wystarczy więc przenieść dane z tablic GPT do  tablicy partycji - jeżeli nie masz więcej, niż cztery partycje, ma to szansę się udać (nie sprawdzałem!). Zresztą niewykluczone, że mogłoby się to udać nawet zwykłym fdiskiem.

Data: 2017-02-17 18:42:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
UEFI

"Jan Stożek" 10780969.O9o76ZdvQC@pc-jasio.stozek.waw.pl

[...]

Chcę to sprawdzić.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-02-17 12:00:09
Autor: Krystek
UEFI
Krystek napisał:

[...]

Że instalując Windows robisz (robi się) to pod konkretny komputer? A Ty w innej odpowiedzi piszesz, że chcesz system przeznaczony dla jednego komputera uruchomić na innym.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2017-02-17 18:43:03

[...]