Data: 2013-01-15 12:51:17 | |
Autor: witrak() | |
UOKiK dobra艂 sie bankom do d... | |
News z PAP (z komunikat贸w gie艂dowych).
_______________________________________ UOKiK: decyzje ws. PKO BP, PKO SA, RAIFFEISEN BANK (komunikat) 15.01. Warszawa - UOKiK informuje: Wprowadzaj膮ca w b艂膮d kampania reklamowa, zwlekanie z przekazywaniem do BIK informacji o sp艂acie kredytu czy niedozwolone klauzule w umowach o kredyt hipoteczny - to przyk艂ady praktyk zakwestionowanych przez Prezes UOKiK u trzech bank贸w. Suma na艂o偶onych kar to ponad 6,5 mln z艂. Prezes UOKiK na bie偶膮co monitoruje rynek us艂ug finansowych. Niedawno wydane zosta艂y trzy decyzje w sprawie naruszenia zbiorowych interes贸w konsument贸w przez PKP BP, PKO SA, Raiffesien Bank Polska. Decyzja ws. PKO BP Post臋powanie przeciwko bankowi zosta艂o wszcz臋te w styczniu 2012 roku. Zastrze偶enia Prezes UOKiK wzbudzi艂a m.in. kampania reklamowa pt. Max po偶yczka, mini ratka, kt贸rej spoty by艂y emitowane od pa藕dziernika do grudnia 2010 r. Pojawi艂o si臋 w nich m.in. has艂o 25,40 miesi臋cznie za ka偶dy 1000 z艂 po偶yczki, jednak kredyt na takich warunkach m贸g艂 uzyska膰 tylko klient posiadaj膮cy rachunek, od co najmniej 6 miesi臋cy. Zdaniem Prezes UOKiK, prezentowane w reklamach warunki udzielenia kredytu by艂y nieczytelne dla przeci臋tnego konsumenta. Ze wzgl臋du na ma艂膮 wielko艣膰 czcionki, kr贸tki czas wy艣wietlania wielu klient贸w mog艂o odnie艣膰 wra偶enie, 偶e oferta jest skierowana do ka偶dego konsumenta. Za reklam臋 wprowadzaj膮c膮 w b艂膮d kara na艂o偶ona na PKO BP wynios艂a 2 844 558 z艂. Decyzja nie jest ostateczna, poniewa偶 przys艂uguje od niej odwo艂anie do s膮du. Decyzja ws. PKO SA Post臋powanie zosta艂o wszcz臋te po skardze konsumenta w pa藕dzierniku 2011 roku. W膮tpliwo艣ci Prezes UOKiK wzbudzi艂o zwlekanie z przekazywaniem do Biura Informacji Kredytowej informacji o sp艂acie kredytu czyli wyga艣ni臋ciu zobowi膮zania. BIK jest instytucj膮, do kt贸rej trafiaj膮 informacje o zobowi膮zaniach finansowych konsument贸w zaci膮gni臋tych w bankach lub skokach. Po udzieleniu kredytu lub po jego sp艂acie, musz膮 one niezw艂ocznie przekazywa膰 do BIK informacje o zad艂u偶eniu kredytobiorc贸w lub jego sp艂acie. Jak ustali艂 UOKiK, PKO SA przekazywa艂 dane o wyga艣ni臋ciu zobowi膮zania w terminie od 4 do 8 tygodni. W zwi膮zku z tym, konsument, kt贸ry sp艂aci艂 jeden kredyt i chcia艂 zaci膮gn膮膰 nast臋pny m贸g艂 nie mie膰 zdolno艣ci kredytowej, poniewa偶 informacja o jego zad艂u偶eniu nadal widnia艂a w BIK. Nie wiedzia艂 r贸wnie偶, 偶e informacja o sp艂acie zad艂u偶enia zostanie przekazana do BIK z takim op贸藕nieniem. Kara na艂o偶ona na PKO SA wynios艂a 1 833 182 z艂. Bank zaniecha艂 stosowania kwestionowanej klauzuli. Decyzja nie jest ostateczna, poniewa偶 przys艂uguje od niej odwo艂anie do s膮du. Decyzja ws. Raiffeisen Bank Polska Post臋powanie przeciwko bankowi zosta艂o wszcz臋te w czerwcu 2011 roku. Przyczyn膮 interwencji by艂a skarga konsumenta. W膮tpliwo艣ci Prezes UOKiK wzbudzi艂y postanowienia w umowach o kredyt hipoteczny. W艣r贸d nich znalaz艂y si臋 takie, kt贸re obci膮偶a艂y konsumenta kosztami wyceny nieruchomo艣ci w przypadku braku sp艂aty dw贸ch lub trzech rat kredytu. Zdaniem Prezes UOKiK, nie istniej膮 偶adne powody, aby w sytuacji zaleg艂o艣ci w sp艂acie rat obci膮偶a膰 konsumenta kosztami wyceny nieruchomo艣ci. Wycena jest uzasadniona w przypadku zmiany warto艣ci nieruchomo艣ci, natomiast nie ma 偶adnego zwi膮zku z zaleganiem przez kredytobiorc臋 ze sp艂at膮 rat. Takie dzia艂anie powoduje, 偶e konsument ponosi dodatkowe, nieuzasadnione koszty. Urz膮d zakwestionowa艂 r贸wnie偶 klauzule, w kt贸rych bank zobowi膮zywa艂 kredytobiorc臋 do powiadamiania o wszelkich okoliczno艣ciach mog膮cych mie膰 wp艂yw na jego sytuacj臋 finansow膮, w szczeg贸lno艣ci o obni偶eniu dochod贸w mog膮cych mie膰 wp艂yw na terminow膮 sp艂at臋 kredytu. Zdaniem Urz臋du okoliczno艣ci te mog艂y by膰 rozumiane bardzo szeroko, co z kolei umo偶liwia艂o ich dowoln膮 interpretacj臋 przez bank. W konsekwencji m贸g艂 on w ka偶dym momencie stwierdzi膰, 偶e konsument nie wykona艂 obowi膮zku poinformowania o dokonaniu dowolnego zakupu b膮d藕 zaci膮gni臋ciu zobowi膮zania, nawet gdyby faktycznie nie wp艂ywa艂y one na zdolno艣膰 do sp艂aty zaci膮gni臋tego przez konsumenta kredytu. Kara na艂o偶ona na Raiffeisen Bank Polska wynios艂a 1 826 677 z艂. Bank zaniecha艂 stosowania kwestionowanych klauzul. Decyzja nie jest ostateczna, poniewa偶 przys艂uguje od niej odwo艂anie do s膮du. Bank zaniecha艂 stosowania kwestionowanych klauzul. Pomoc dla konsument贸w W przypadku problem贸w ze sp艂at膮 kredytu skontaktujmy si臋 w pierwszej kolejno艣ci z bankiem. Je偶eli kredytodawca podr贸偶y nie uznaje z艂o偶onej reklamacji, stosuje postanowienia sprzeczne z prawem popro艣my o pomoc miejskich i powiatowych rzecznik贸w konsument贸w, pomoc jest udzielana tak偶e pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezp艂atnej pomocy ekspert贸w mo偶na skorzysta膰 tak偶e wysy艂aj膮c pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, kt贸ry obs艂uguje Stowarzyszenie Konsument贸w Polskich oraz w oddzia艂ach Federacji Konsument贸w. We rozwi膮zaniu problem贸w z bankiem mo偶e pom贸c tak偶e Arbiter Bankowy - warto艣膰 roszcze艅 nie mo偶e przekracza膰 8 tys. z艂. |
|