Grupy dyskusyjne   »   pl.biznes.banki   »   UOKiK dobra艂 sie bankom do d...

UOKiK dobra艂 sie bankom do d...

Data: 2013-01-15 12:51:17
Autor: witrak()
UOKiK dobra艂 sie bankom do d...
News z PAP (z komunikat贸w gie艂dowych).
_______________________________________
UOKiK: decyzje ws. PKO BP, PKO SA, RAIFFEISEN BANK (komunikat)

15.01. Warszawa - UOKiK informuje:

Wprowadzaj膮ca w b艂膮d kampania reklamowa, zwlekanie z
przekazywaniem do BIK informacji o
sp艂acie kredytu czy niedozwolone klauzule w umowach o kredyt
hipoteczny - to przyk艂ady
praktyk zakwestionowanych przez Prezes UOKiK u trzech bank贸w. Suma
na艂o偶onych kar to ponad
6,5 mln z艂.

Prezes UOKiK na bie偶膮co monitoruje rynek us艂ug finansowych.
Niedawno wydane zosta艂y trzy
decyzje w sprawie naruszenia zbiorowych interes贸w konsument贸w
przez PKP BP, PKO SA,
Raiffesien Bank Polska.

Decyzja ws. PKO BP

Post臋powanie przeciwko bankowi zosta艂o wszcz臋te w styczniu 2012
roku.  Zastrze偶enia Prezes
UOKiK wzbudzi艂a m.in. kampania reklamowa pt. Max po偶yczka, mini
ratka, kt贸rej spoty by艂y
emitowane od pa藕dziernika do grudnia 2010 r. Pojawi艂o si臋 w nich
m.in. has艂o 25,40
miesi臋cznie za ka偶dy 1000 z艂 po偶yczki, jednak kredyt na takich
warunkach m贸g艂 uzyska膰
tylko klient posiadaj膮cy rachunek, od co najmniej 6 miesi臋cy.
Zdaniem Prezes UOKiK,
prezentowane w reklamach warunki udzielenia kredytu by艂y
nieczytelne dla przeci臋tnego
konsumenta. Ze wzgl臋du na ma艂膮 wielko艣膰 czcionki, kr贸tki czas
wy艣wietlania wielu klient贸w
mog艂o odnie艣膰 wra偶enie, 偶e oferta jest skierowana do ka偶dego
konsumenta.
Za reklam臋 wprowadzaj膮c膮 w b艂膮d kara na艂o偶ona na PKO BP wynios艂a 2
844 558 z艂. Decyzja nie
jest ostateczna, poniewa偶 przys艂uguje od niej odwo艂anie do s膮du.

Decyzja ws. PKO SA

Post臋powanie zosta艂o wszcz臋te po skardze konsumenta w pa藕dzierniku
2011 roku. W膮tpliwo艣ci
Prezes UOKiK wzbudzi艂o zwlekanie z przekazywaniem do Biura
Informacji Kredytowej
informacji o sp艂acie kredytu czyli wyga艣ni臋ciu zobowi膮zania. BIK
jest instytucj膮, do
kt贸rej trafiaj膮 informacje o zobowi膮zaniach finansowych
konsument贸w zaci膮gni臋tych w
bankach lub skokach. Po udzieleniu kredytu lub po jego sp艂acie,
musz膮 one niezw艂ocznie
przekazywa膰 do BIK informacje o zad艂u偶eniu kredytobiorc贸w lub jego
sp艂acie. Jak ustali艂
UOKiK, PKO SA przekazywa艂 dane o wyga艣ni臋ciu zobowi膮zania w
terminie od 4 do 8 tygodni. W
zwi膮zku z tym, konsument, kt贸ry sp艂aci艂 jeden kredyt i chcia艂
zaci膮gn膮膰 nast臋pny m贸g艂 nie
mie膰 zdolno艣ci kredytowej, poniewa偶 informacja o jego zad艂u偶eniu
nadal widnia艂a w BIK. Nie
wiedzia艂 r贸wnie偶, 偶e informacja o sp艂acie zad艂u偶enia zostanie
przekazana do BIK z takim
op贸藕nieniem.

Kara na艂o偶ona na PKO SA wynios艂a 1 833 182 z艂. Bank zaniecha艂
stosowania kwestionowanej
klauzuli. Decyzja nie jest ostateczna, poniewa偶 przys艂uguje od
niej odwo艂anie do s膮du.

Decyzja ws. Raiffeisen Bank Polska

Post臋powanie przeciwko bankowi zosta艂o wszcz臋te w czerwcu 2011
roku. Przyczyn膮 interwencji
by艂a skarga konsumenta. W膮tpliwo艣ci Prezes UOKiK wzbudzi艂y
postanowienia w umowach o
kredyt hipoteczny. W艣r贸d nich znalaz艂y si臋 takie, kt贸re obci膮偶a艂y
konsumenta kosztami
wyceny nieruchomo艣ci w przypadku braku sp艂aty dw贸ch lub trzech rat
kredytu. Zdaniem Prezes
UOKiK, nie istniej膮 偶adne powody, aby w sytuacji zaleg艂o艣ci w
sp艂acie rat obci膮偶a膰
konsumenta kosztami wyceny nieruchomo艣ci. Wycena jest uzasadniona
w przypadku zmiany
warto艣ci nieruchomo艣ci, natomiast nie ma 偶adnego zwi膮zku z
zaleganiem przez kredytobiorc臋
ze sp艂at膮 rat. Takie dzia艂anie powoduje, 偶e konsument ponosi
dodatkowe, nieuzasadnione
koszty.

Urz膮d zakwestionowa艂 r贸wnie偶 klauzule, w kt贸rych bank zobowi膮zywa艂
kredytobiorc臋 do
powiadamiania o wszelkich okoliczno艣ciach mog膮cych mie膰 wp艂yw na
jego sytuacj臋 finansow膮,
w szczeg贸lno艣ci o obni偶eniu dochod贸w mog膮cych mie膰 wp艂yw na
terminow膮 sp艂at臋 kredytu.
Zdaniem Urz臋du okoliczno艣ci te mog艂y by膰 rozumiane bardzo szeroko,
co z kolei umo偶liwia艂o
ich dowoln膮 interpretacj臋 przez bank. W konsekwencji m贸g艂 on w
ka偶dym momencie stwierdzi膰,
偶e konsument nie wykona艂 obowi膮zku poinformowania o dokonaniu
dowolnego zakupu b膮d藕
zaci膮gni臋ciu zobowi膮zania, nawet gdyby faktycznie nie wp艂ywa艂y one
na zdolno艣膰 do sp艂aty
zaci膮gni臋tego przez konsumenta kredytu.

Kara na艂o偶ona na Raiffeisen Bank Polska wynios艂a 1 826 677 z艂.
Bank zaniecha艂 stosowania
kwestionowanych klauzul. Decyzja nie jest ostateczna, poniewa偶
przys艂uguje od niej
odwo艂anie do s膮du. Bank zaniecha艂 stosowania kwestionowanych klauzul.

Pomoc dla konsument贸w

W przypadku problem贸w ze sp艂at膮 kredytu skontaktujmy si臋 w
pierwszej kolejno艣ci z bankiem.
Je偶eli kredytodawca podr贸偶y nie uznaje z艂o偶onej reklamacji,
stosuje postanowienia
sprzeczne z prawem popro艣my o pomoc miejskich i powiatowych
rzecznik贸w konsument贸w, pomoc
jest udzielana tak偶e pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z
bezp艂atnej pomocy ekspert贸w
mo偶na skorzysta膰 tak偶e wysy艂aj膮c pytania na adres
porady@dlakonsumentow.pl, kt贸ry
obs艂uguje Stowarzyszenie Konsument贸w Polskich oraz w oddzia艂ach
Federacji Konsument贸w. We
rozwi膮zaniu problem贸w z bankiem mo偶e pom贸c tak偶e Arbiter Bankowy -
warto艣膰 roszcze艅 nie
mo偶e przekracza膰 8 tys. z艂.

UOKiK dobra艂 sie bankom do d...

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona