UPS kontra komputer.

Data: 2013-10-13 12:35:29
Autor: neelix
UPS kontra komputer.
Mam starego kompa na zasilaczu ATX-230 PA i do tego UPS Lestar MDX-500. Wymieniłem komputer na nowy z zasilaczem Chieftec GPS-400AA-101A. Od samego początku korzystania z nowego kompa UPS Lestar wyłączał się natychmiast po zaniku napięcia sieci. Stary UPS, nowy komp - trudno.Po dłuższym czasie kupiłem wreszcie nowego UPSa Trust 1000 VA a ten niestety wytrzymuje zaledwie 57 sekund! Ładowany 2 razy po 10-12 godzin, bez poprawy. Zawsze 57 sekund. Podłączyłem więc podejrzanego o zależenie się na półce sklepowej i gotowego do reklamacji Trusta (zaraz po tych 57s) do starego kompa i o dziwo utrzymał jeszcze zasilanie przez 20 minut! Wina zasilacza? Poradźcie coś, bo mam niby porządny zasilacz, 2 UPSy i nadal nie mam zabezpieczenia.

neelix

Data: 2013-10-13 14:08:31
Autor: mappl
UPS kontra komputer.
Wina zasilacza? Poradźcie coś, bo mam niby porządny zasilacz, 2 UPSy i nadal nie mam zabezpieczenia.

Masz zasilacz z aktywnym PFC i UPS dający trapez na wyjściu. Skutek jest taki, jak piszesz.

Data: 2013-10-13 15:19:13
Autor: atm
UPS kontra komputer.
On 2013-10-13 14:08, mappl wrote:
Wina zasilacza? Poradźcie coś, bo mam niby porządny zasilacz, 2 UPSy i
nadal nie mam zabezpieczenia.

Masz zasilacz z aktywnym PFC i UPS dający trapez na wyjściu. Skutek jest
taki, jak piszesz.

Jak zatem powienien byc opisany UPS, zeby wszystko bylo ok?
Czy taki model pojdzie rowniez ze starszymi typami zasilaczy?

Data: 2013-10-13 16:12:54
Autor: Uncle Pete
UPS kontra komputer.

Jak zatem powienien byc opisany UPS, zeby wszystko bylo ok?

Jako dający na wyjściu sinusoidalny kształt napięcia. Często po prostu piszą "sinus".

Czy taki model pojdzie rowniez ze starszymi typami zasilaczy?

Jak najbardziej.

Data: 2013-10-13 16:21:32
Autor: atm
UPS kontra komputer.
On 2013-10-13 16:12, Uncle Pete wrote:

[...]

Dzieki za info. Jeszcze jedna prosba - jaki polecilibyscie ups ze sredniej polki? Nie che placic za firme ale jednoczesnie chcialbym sie
trzymac z dala od najtanszej chinszczyzny. Byloby dobrze, gdyby ups sam z siebie nie bral zbyt duzo pradu.

Data: 2013-10-13 17:56:34
Autor: R.e.m.e.K
UPS kontra komputer.
Dnia Sun, 13 Oct 2013 16:21:32 +0200, atm napisał(a):

[...]

Uzywany APC z nowymi akumulatorami.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-10-13 20:46:19
Autor: Irokez
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 17:56, R.e.m.e.K pisze:
[...]

ALE !!
Smart UPS a nie Back UPS.

--
Irokez

Data: 2013-10-13 22:53:05
Autor: Uncle Pete
UPS kontra komputer.
[...]

Podobno z nowych Orvaldi są przyzwoite.

Piotr

Data: 2013-10-14 04:10:29
Autor: Krystek
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 22:53, Uncle Pete pisze:
[...]

Polecam też produkty marki Fideltronik.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2013-10-14 14:31:33
Autor: inny punkt siedzenia...
UPS kontra komputer.
Polecam też produkty marki Fideltronik.

tak upsy znane z "łatwości" wymiany akumulatorów...

Data: 2013-10-14 16:07:30
Autor: atm
UPS kontra komputer.
On 2013-10-14 14:31, inny punkt siedzenia... wrote:
Polecam też produkty marki Fideltronik.

tak upsy znane z "łatwości" wymiany akumulatorów...

Jeszcze jedno - czy ktores upsy znane sa z brzeczenia?
W pracy to nie problem ale w domu w nocy moze irytowac.

Data: 2013-10-14 19:15:12
Autor: Krystek
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-14 14:31, inny punkt siedzenia... pisze:
Polecam też produkty marki Fideltronik.

tak upsy znane z "łatwości" wymiany akumulatorów...

Dla mnie to nie wada, bo jak często wymienia się akumulatory? Mają dobry soft do monitorowania, dobrą elektronikę (działa ze wszystkimi zasilaczami) i panel informacyjny o stanie urządzenia i zasilania.

K.

PS: W swoim UPS-ie akumulatorów jeszcze nie musiałem wymieniać, a mam go już kilka lat. W ciągu tego czasu były już zaniki napięcia i dłuższe przerwy w dostawie prądu, w czasie których UPS sprawował się znakomicie.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2013-10-13 15:42:01
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "mappl" <nie@ma.pl> napisał w wiadomości news:525a8d44$0$32685$65785112news.neostrada.pl...
Wina zasilacza? Poradźcie coś, bo mam niby porządny zasilacz, 2 UPSy i nadal nie mam zabezpieczenia.

Masz zasilacz z aktywnym PFC i UPS dający trapez na wyjściu. Skutek jest taki, jak piszesz.

To po co produkują takie UPSy skoro nie dają sobie rady? UPS to dodatek do kompa a nie odwrotnie. Ostatni dużo nowszy od starego. Dać inny zasilacz?
neelix

Data: 2013-10-13 15:51:00
Autor: inny punkt siedzenia...
UPS kontra komputer.
To po co produkują takie UPSy skoro nie dają sobie rady? UPS to dodatek do kompa a nie odwrotnie. Ostatni dużo nowszy od starego. Dać inny zasilacz?

ja tak przy okazji, dla porównania mi orvaldi 2000VA podtrzymuje 40 minut... zasilacz ze specjalnie wybranym pasywnym pfc...

Data: 2013-10-13 15:53:14
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "neelix"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525a7773$0$14835$65785112@news.neostrada.pl...
Mam starego kompa na zasilaczu ATX-230 PA i do tego UPS Lestar MDX-500. Wymieniłem komputer na nowy z zasilaczem Chieftec GPS-400AA-101A.

Kiepski zasilacz...

Od samego początku korzystania z nowego kompa UPS Lestar wyłączał się natychmiast po zaniku napięcia sieci.

Prawidłowo.

[...]

Kupić prawdziwy UPS.

Data: 2013-10-13 16:00:16
Autor: z
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 15:53, qwerty pisze:
Kupić prawdziwy UPS.

Ja pier...
Znaczy że weszła taka nowoczesność że nowy komp w sklepie nie współpracuje ze starszym sprawnym UPSem.
Tego jeszcze nie grali :-(

PS. Cho... jasna. Kupując następne graty mam sprawdzać kompatybilność jeszcze z UPS?

Data: 2013-10-13 16:05:23
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "z"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525aa770$0$14841$65785112@news.neostrada.pl...
Ja pier...
Znaczy że weszła taka nowoczesność że nowy komp w sklepie nie współpracuje ze starszym sprawnym UPSem.
Tego jeszcze nie grali :-(

Nie. To producenci UPS oszukują klientów, bo nie dają sinus na wyjściu, tylko trapezy, kwadraty, trójkąty...
Podłącz pod pseudo UPS jakieś elektroniczne urządzenie (chyba świetlówka kompaktowa się nada).

Data: 2013-10-13 17:58:28
Autor: z
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 16:05, qwerty pisze:
Nie. To producenci UPS oszukują klientów, bo nie dają sinus na wyjściu,
tylko trapezy, kwadraty, trójkąty...
Podłącz pod pseudo UPS jakieś elektroniczne urządzenie (chyba świetlówka
kompaktowa się nada).

To jedno przy nowym sprzęcie.
Idziesz kupujesz komplet i jak nie spełnia założeń to reklamujesz. Jest punkt oparcia.

Mi się rozchodzi o to, że mając starego UPSa (sprawnego) i kupując nowy zasilacz w sklepie taki układ nie zadziała i usłyszę stary numer że mam jeszcze dokipic to i tamto. Scyzoryk...
Dochodzimy do jakiegoś absurdu. Nowe zasilacze są do bani. Co to za niekompatybilna technologia? Kto dopuścił do sprzedaży?

PS. Czy można coś jeszcze zrobić niekompatybilnego? Aż się boję co przeczytam :-)

Data: 2013-10-13 20:39:37
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "z"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525ac325$0$14836$65785112@news.neostrada.pl...
Dochodzimy do jakiegoś absurdu. Nowe zasilacze są do bani. Co to za niekompatybilna technologia? Kto dopuścił do sprzedaży?

Nie nowe zasilacze są do bani, tylko producenci sprzętu, którzy robią "UPS".
Odkąd elektryfikują kontynent ustalono, że napięcie jest przemienne, częstotliwość 50Hz.
Jaka jest wina zasilaczy, że nie chcą działać na trapezy, trójkąty, kwadraty? Przecież nie są na takie przebiegi projektowane. Poczytaj normę PN-EN 50160:2002 z późniejszymi poprawkami.

Data: 2013-10-13 18:13:56
Autor: borsuk
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 16:05, qwerty pisze:

Nie. To producenci UPS oszukują klientów, bo nie dają sinus na wyjściu,
tylko trapezy, kwadraty, trójkąty...

Nie ma tu żadnego oszustwa, tanie popularne UPS-y nie dają sinusa na wyjściu i poprawnie działają z typowymi zasilaczami impulsowymi. Dotyczy to nie tylko zasilaczy komputerów ale również monitorów, modemów, ruterów itp.
UPSy sinusoidalne są droższe i przeznaczone do profesjonalnych zastosowań.

Miałeś pecha z tym zasilaczem
pozdrawiam
borsuk

Data: 2013-10-14 08:49:56
Autor: Chris
UPS kontra komputer.
borsuk nabazgrał(a):

[...]

Dzięi za info bo snie wiedziałem i może trzy UPS-y co leża u mnie w szafie są sprawne :) chyba że padły ze starości :)

Data: 2013-10-14 09:46:51
Autor: Marcin N
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 18:13, borsuk pisze:

[...]

Zastanawiam się nad jednym:
dlaczego nie robi się jakiegoś standardu UPS z wyjściem 12V. Przecież obecny standard to ogromne straty. UPS ma akumulator 12V (zgaduję), potem konwertuje to 12V na zmienne 220. Potem zasilacz w kompie zamienia to 220 na 12/5/3 - i co tam jeszcze.

Gdzie tu logika? Może czas wprowadzić dodatkowe WEJŚCIE w zasilaczu podpisane "UPS in" 12V prąd stały. Zgaduję, że o 20-30% wydłużyłby się czas pracy takiego UPSa.
Dobrze kombinuję?

--
MN

Data: 2013-10-14 11:07:49
Autor: R.e.m.e.K
UPS kontra komputer.
Dnia Mon, 14 Oct 2013 09:46:51 +0200, Marcin N napisał(a):

Gdzie tu logika? Może czas wprowadzić dodatkowe WEJŚCIE w zasilaczu podpisane "UPS in" 12V prąd stały. Zgaduję, że o 20-30% wydłużyłby się czas pracy takiego UPSa.
Dobrze kombinuję?

No to na co czekasz? Patentuj i zarabiaj! :-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-10-14 15:16:06
Autor: Marcin N
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-14 11:07, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Nie ma się co śmiać.

--
MN

Data: 2013-10-14 15:58:09
Autor: Piotr Rezmer
UPS kontra komputer.
Marcin N pisze:

No to na co czekasz? Patentuj i zarabiaj! :-)

Nie ma się co śmiać.

Nie ma 12V DC z powodu bezwładności umysłowej. JUż nie raz głupie rozwiązania były stosowane latami, np. gramofony z wkładkami magnetycznym <-> kabel DIN <-> przedwzmacniacz gramofonowy do wkładki magnetycznej (a to oznaczało dużo szumów na kablu z sygnałem na poziomie kilku mV). A wystarczyło umieścić przedwzmaciacz w gramofonie i wyprowadzić sygnał 0.775V.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-14 18:03:22
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525ba168$0$29766$65785112@news.neostrada.pl...
dlaczego nie robi się jakiegoś standardu UPS z wyjściem 12V. Przecież obecny standard to ogromne straty. UPS ma akumulator 12V (zgaduję),

Źle zgadujesz...

potem konwertuje to 12V na zmienne 220.

Jakie 220?

Potem zasilacz w kompie zamienia to 220 na 12/5/3 - i co tam jeszcze.

Nie ma 3V
Jest 12V, 5V, 3,3V (jest jeszcze -12V, ale nie jest wykorzystywany).

Gdzie tu logika?

U ciebie? Nie ma.

Może czas wprowadzić dodatkowe WEJŚCIE w zasilaczu podpisane "UPS in" 12V prąd stały.

I kto by chciał płacić za taki bajer w zasilaczu? To nie tylko złącze na 12V...

Zgaduję, że o 20-30% wydłużyłby się czas pracy takiego UPSa.

Źle zgadujesz.

Dobrze kombinuję?

Nie.

Data: 2013-10-14 18:56:48
Autor: Piotr Rezmer
UPS kontra komputer.
qwerty pisze:
[...]

Trochę się czepiasz tych napięć :) A -12V jest wykorzystywane w niektórych kartach pomiarowych i innych dedykowanych (np. systemy rejestracji rozmów telefonicznych)

Może czas wprowadzić dodatkowe WEJŚCIE w zasilaczu podpisane "UPS in"
12V prąd stały.

I kto by chciał płacić za taki bajer w zasilaczu? To nie tylko złącze na
12V...

Ja bym zapłacił, zwłaszcza że niektóre zasilacze potrafią kosztować nawet tysiąc złotych (np. hotswapowe w serwerach). Nie sądzę by bardzo podniosłoby to koszt zasilacza.

Zgaduję, że o 20-30% wydłużyłby się czas pracy takiego UPSa.

Źle zgadujesz.

A nie uważasz że zmniejszy się straty? Czy też spodziewasz się dużo mniejszego wzrostu?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-14 20:56:49
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Piotr Rezmer"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l3h7p4$r2f$1@node2.news.atman.pl...
Trochę się czepiasz tych napięć :) A -12V jest wykorzystywane w niektórych kartach pomiarowych i innych dedykowanych (np. systemy rejestracji rozmów telefonicznych)

Temu napisałem, że się nie używa (wykorzystuje go specyficzny sprzęt i zasilacze dają ok ~0,5A (a więc mało).

Ja bym zapłacił, zwłaszcza że niektóre zasilacze potrafią kosztować nawet tysiąc złotych (np. hotswapowe w serwerach). Nie sądzę by bardzo podniosłoby to koszt zasilacza.

Rozumiem, że chcesz, aby podłączać bezpośrednio napięcie z akumulatora (13,5-13,8V)? To w środku zasilacza musi być zasilacz buforowy (obsługujące te napięcie).

A nie uważasz że zmniejszy się straty? Czy też spodziewasz się dużo mniejszego wzrostu?

Zmniejszy, ale czy ma sens? Prawo Ohma znasz?

Data: 2013-10-14 22:54:56
Autor: Marcin N
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-14 20:56, qwerty pisze:
[...]

Mądrzysz się jak zwykle w arogancki sposób, po czym rzucasz prawem Ohma? To ma być Twoja linia ataku? W sumie czego innego można się po Tobie spodziewać?

--
MN

Data: 2013-10-15 17:37:01
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525c5a20$0$32702$65785112@news.neostrada.pl...
Mądrzysz się jak zwykle w arogancki sposób, po czym rzucasz prawem Ohma? To ma być Twoja linia ataku? W sumie czego innego można się po Tobie spodziewać?

Najman uważaj, bo znowu dostaniesz lanie na ringu.

Data: 2013-10-15 06:41:19
Autor: Piotr Rezmer
UPS kontra komputer.
qwerty pisze:

Zmniejszy, ale czy ma sens? Prawo Ohma znasz?

Znam, byłem pasjonatem elektroniki od podstawówki. Nie znam co prawda architektury zasilacza PC ale chętnie się czegoś dowiem.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-15 08:13:35
Autor: Piotr Rezmer
UPS kontra komputer.
qwerty pisze:

Rozumiem, że chcesz, aby podłączać bezpośrednio napięcie z akumulatora
(13,5-13,8V)? To w środku zasilacza musi być zasilacz buforowy
(obsługujące te napięcie).

Obsługą akumulatora (kontrola ładowania) zajmowałby się UPS. Na wyjsciu miałby wystawić hurtowo napięcie np. 14V DC. Zasilacz PCta miałby za zadanie przygotować z niego napięcia "użytkowe" 12/5/3.3.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-15 17:36:53
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Piotr Rezmer"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l3imem$72a$1@node2.news.atman.pl...
Obsługą akumulatora (kontrola ładowania) zajmowałby się UPS. Na wyjsciu miałby wystawić hurtowo napięcie np. 14V DC. Zasilacz PCta miałby za zadanie przygotować z niego napięcia "użytkowe" 12/5/3.3.

Jakbyś miał IQ większe od selera to znałbyś/znalazłbyś normę PN-IEC 60364-5-523 dotycząca obciążalności długotrwałej przewodów.
Jak wiadomo im niższe napięcie i chcemy przesłać określoną moc tym mamy większy prąd.
Załóżmy, że zasilasz komputer, który ciągnie ~450W.
Dla napięcia 230V będzie to 1,95A (wystarczy 3x1,5mm2).
Jednak przy twoich 14V mamy już 32,14A (a więc musimy użyć 3x4mm2 - wychodzi na styk). Przy większym zapotrzebowanie na energię przekrój musi być większy (są zasilacze 1kW - 71,4A).
To nie wszystko. Teraz trzeba policzyć spadek napięcia na takim przewodzie (po to pytałem czy znasz prawo Ohma).
Żyła o przekroju 1,5mm2 ma rezystancję 12,1Ohm/1 km.
Żyła o przekroju 4mm2 4,61 Ohm/1 km.

Straty wynoszą odpowiednio dla przewodu o długości 2m:
1,5mm2 - 0,04719 V (0,0920205 W)
4mm2 - 0,2963308 V (9,524071912 W)

6x większy spadek napięcia i ponad 100 krotnie większy straty energii (i to wszystko dla przewodu 2m).

Jak byś sprawdził sprawność zasilaczy UPS:
http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=BR900G-FR&total_watts=400
Przy połowie obciążenia ma 97,6% (900VA).
Przy obciążeniu 500W miałby ~98% sprawności.
Przyjmijmy, że dzięki cudownemu pomysłowi i podawaniu 12/14V (akumulator ma 13,5-13,8V gdy jest naładowany i napięcie spada podczas rozładowywania, ale to pominiemy, bo autotransformator też ma straty)
Przy takim zasilaniu UPS podtrzyma maksymalnie 8 min. Jeżeli dodamy cudowne 2% (aby miał sprawność 100%) to komputer będzie pracował o niecałe 10 sekund dłużej.

Podsumowując:
- zasilacze komputerowe będą droższe,
- przewody będą znacznie grubsze i droższe,
- straty energii na przesyle będą większe (myślisz czemu energetyka używa 400kV, a nie 400V?),
- tak naprawdę UPS będą mieć taką samą sprawność (transformowanie napięcia na stałą wartość - rozładowywanie akumulatora),
- pomijając wszelkie straty i przyjmując 100% sprawność UPS zyskasz do 10 sekund pracy,
- 0 kompatybilności z innym sprzętem.

Masz jeszcze jakieś kretyńskie pomysły? Specjalnie kupiłem popcorn.

Data: 2013-10-15 18:36:10
Autor: Marcin N
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-15 17:36, qwerty pisze:
[...]

Podałeś bzdurne założenia, porobiłeś błędy w wyliczeniach (przy grubościach przewodów), po czym z dumną miną obaliłeś to, co planowałeś obalić.

Do tego wszystko tak arogancko, że wątpię, by ktoś chciał z Tobą dyskutować.

--
MN

Data: 2013-10-15 18:54:05
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525d6efb$0$2174$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Udowodnij błędne założenia i błędy w wyliczeniach.

Data: 2013-10-15 23:06:31
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "qwerty"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l3jrve$1lr$1@usenet.news.interia.pl...
Udowodnij błędne założenia i błędy w wyliczeniach.

Ohhh ja głupi. Jasne, że źle policzyłem. Straty napięcia i mocy przyjąłem dla jednej żyły 2m, a nie dla dwóch...
Tak więc prawidłowe wartości:
1,5mm2 - 0,09438 V (0,184041 W)
4mm2 - 0,5926616 V (19,04814382 W)

Dzięki za czujność.

Data: 2013-10-16 08:03:02
Autor: Sławek Maculewicz
UPS kontra komputer.
Dnia 15-10-2013 o 23:06:31 qwerty <qwerty01@poczta.fm> napisał(a):

[...]

O ja cię kręcę... Czy to powyżej oznacza, że dla grubszego przewodu mamy  większy spadek napięcia? I większe straty mocy?
Nareszcie wiem dlaczego chińskie przewody rozruchowe do samochodów są  takie cienkie.
--
Brak sygnaturki.

Data: 2013-10-16 14:57:23
Autor: Mrzafka
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Sławek Maculewicz" <smacul_cut_here@go2._and_here_.pl> napisał w wiadomości news:op.w409rc168woxnuorgan-- 5...

[...]

Źle zrozumiałeś. Grubszy przewód - mniejsze straty, ale...
Większy prąd płynący w przewodzie - większe straty...
Dlatego linie przesyłowe mają 60 - 220 kV a nie 230V.
--
Mrzafka
mrzafka@deszcz.com.pl

Data: 2013-10-16 17:12:35
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Sławek Maculewicz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:op.w409rc168woxnu@organ-- 5...
O ja cię kręcę... Czy to powyżej oznacza, że dla grubszego przewodu mamy większy spadek napięcia? I większe straty mocy?
Nareszcie wiem dlaczego chińskie przewody rozruchowe do samochodów są  takie cienkie.

Widzę, że kolejny nie zna prawa Ohma (IQ poniżej pietruszki?).
U=R*I
Podałem rezystancję przewodu i podałem prąd płynący dla danego przekroju...

P=U*I=R*(I)^2

Data: 2013-10-16 18:38:47
Autor: Piotr Rezmer
UPS kontra komputer.
qwerty pisze:

Jak byś sprawdził sprawność zasilaczy UPS:
http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=BR900G-FR&total_watts=400

Przecież to dotyczy konwersji AC - AC. Nie uwzględnia pracy na  bateriach.
Zapomniałeś też o stratach samego zasilacza PC (czyli około 20-30 %).

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-16 18:58:08
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Piotr Rezmer"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l3mff1$v5$1@node1.news.atman.pl...
Przecież to dotyczy konwersji AC - AC. Nie uwzględnia pracy na  bateriach.

Czy aby na pewno?:
http://www-304.ibm.com/jct03001c/procurement/proweb.nsf/objectdocswebview/file9+-+heller+-+liebert+-+high+efficiency+ups+operating+modes+crh/$file/9-heller-liebert-high+efficiency+ups+operating+modes+crh+05042011+final.pdf

Zapomniałeś też o stratach samego zasilacza PC (czyli około 20-30 %).

Straty będą niemal identyczne.
Przy AC 230V musi wyprostować i zmniejszyć napięcie.
Przy DC 14V musi zmniejszyć napięcie (i jakiś układ stabilizujący wahania sieci). Nie może być zwykły stabilizator (np. 78S12) bo od razu się spali.

Data: 2013-10-17 12:45:07
Autor: Piotr Rezmer
UPS kontra komputer.
qwerty pisze:

[...]

Jeśli nie są to dane marketingowe, to rzeczywiście poprawiła się sprawność UPS. Wg tej prezentacji, straty na inwerterze to 1.9-3.5%. Sprawdziłem z ciekawości dane firmy produkujące zasilacze do serwerów (3Y). Katalogowa sprawność ich zasilaczy to okolice 90% i ciut wyżej.
Pewnie udałoby się zmniejszyć straty do poziomu 4%. W sumie dałoby to coś około 8-10%. Uwzględniając straty na kablach zasilających w okolicach 5% byłby to zysk 3-5%. Czyli w zasadzie pomijalny.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-17 22:50:05
Autor: WiesłaW
UPS kontra komputer.
W dniu 15.10.2013 o 17:36 qwerty <qwerty01@poczta.fm> pisze:

Jakbyś miał IQ większe od selera to znałbyś/znalazłbyś normę PN-IEC  60364-5-523 dotycząca obciążalności długotrwałej przewodĂłw.

Nie rozumiem po co się tak mądrzysz?

Jak wiadomo im niĹźsze napięcie i chcemy przesłać określoną moc tym mamy  większy prąd.
Załóżmy, że zasilasz komputer, który ciągnie ~450W.
Dla napięcia 230V będzie to 1,95A (wystarczy 3x1,5mm2).
Jednak przy twoich 14V mamy juĹź 32,14A (a więc musimy uĹźyć 3x4mm2 -  wychodzi na styk). Przy większym zapotrzebowanie na energię przekrĂłj  musi być większy (są zasilacze 1kW - 71,4A).

No i tu powinieneś skończyć.

[...]

???

Pomijam to, po co trzeba liczyć spadek napięcia, ale policzmy:
Dane
Un- 14V - napięcie
I- 32,14A - prąd
l - kabel 2m
cosfi - 0,8

DeltaU=(2 x In x l x cosfi/sigma x Un x s)x100%

DeltaU- spadek napięcia[%]
In- prąd znamionowy [A]
l- długość linii [m]
sigma- konduktywność, dla miedzi - 58
Un- napięcie znamionowe [V]
s- przekrój kabla zasilającego

DeltaU=(2x32,14x2x0,8/58x14x1,5)x100% = 102,8/1218 = 0,084x100%=8,4% z 14V  = 1,18V
DeltaU=(2x32,14x2x0,8/58x14x4)x100% = 102,8/3248 = 0,032x100%=3,2% z 14V =  0,45V

albo prościej:
DeltaU=Rl x I x cosfi = 0,046x32,12x0,8 = 1,182V dla 1,5mm
DeltaU=Rl x I x cosfi = 0,017x32,12x0,8 = 0,437V dla 4,0mm

Rl- rezystancja linii 1,50 mm2 - 0,046 Ohm;
4,00 mm2 - 0,017 Ohm - miedziany kabel 2m

1,18/0,44 = 2,68 raza

Liczenie spadku napięcia z tymi parametrami przy 230V jest bez sensu.

Straty mocy (według Twojego wzoru P=U*I=R*(I)^2):
DeltaP= RlxIkwadrat = 0,046x1032 = 47,5W dla 1,5mm
DeltaP= RlxIkwadrat = 0,017x1032 = 17,5W dla 4,0mm

47,5/17,5 = 2,71 raza

1. Możesz zdradzić tajemnicę, dlaczego przewód grubszy ma według Ciebie
większe straty i skąd wziąłeś te wyniki?

2. Jak ma się Twoje IQ :)

--
WiesłaW

Data: 2013-10-18 08:36:33
Autor: Piotr Rezmer
UPS kontra komputer.
WiesłaW pisze:

47,5/17,5 = 2,71 raza

Qwerty porównywał straty pomiędzy wersjami:
230V na 1.5mm2 a niskonapięciową na 4 mm2, nie zaś niskonapięciową na 1.5 mm2 i niskonapięciową na 4 mm2.

W sumie, gdyby mi zależało to dałbym grubszy przewód, np. 25 mm2, byleby był znacząco tańszy od UPSa.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-18 09:30:43
Autor: Marcin N
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-18 08:36, Piotr Rezmer pisze:
WiesłaW pisze:

47,5/17,5 = 2,71 raza

Qwerty porównywał straty pomiędzy wersjami:
230V na 1.5mm2 a niskonapięciową na 4 mm2, nie zaś niskonapięciową na
1.5 mm2 i niskonapięciową na 4 mm2.

Założył też, że komputer pobiera 450W, co jest założeniem zupełnie bezsensownym. Większość komputerów nie pobiera 450W nawet w szczycie - zwykle nie przekracza to 200W. Do typowych zastosowań można spokojnie przyjąć 100-150W, a często jest to 80W lub mniej.

Przecież w momencie awarii zasilania nikt nie zacznie na zasilaniu bateryjnym załączać jakichś super obliczeniowożernych procesów. Wręcz przeciwnie - będzie je wyłączał, bo ma świadomość, że zasilanie wystarczy na kilka-kilkanaście minut.

--
MN

Data: 2013-10-18 16:21:06
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
UĹźytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5260e3a1$0$2178$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Jesteś pewien? U mnie w pracy biorą 180-200W. Może też grać w gry i przełączy się na UPS. Wtedy high-end kompy nie biorą 450W

[...]

Czekałem na ten argument. :)
Powiedz mi czy komputer ma być zasilany z 230V i gdy zaniknie faza to ma się przełączyć na UPS? Jeżeli tak to będzie chujowo działać. Po pierwsze jak chcesz to zrobić? Przekaźnikiem/stycznikiem? W teorii by działał (10 ms vs 19 ms podtrzymanie zasilacza). Ale w praktyce jest różnie (robiłem eksperyment z routerem i przekaźnik był zbyt wolny). Jakby połączyć równolegle to płynąłby prąd wyrównujący (a więc dodatkowe straty).
Zasilanie musi być: faza->UPS->komputer
Tak więc przewód 12(14)V będzie cały czas obciążony! Temu podałem normę do obciążenia długotrwałego. Przy krótkim czasie przesyle energii można przekroczyć wartość i izolacja się nie stopi (gdyż żyła się tak mocno nie nagrzeje). Paniał?

Data: 2013-10-18 16:25:14
Autor: Marcin N
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-18 16:21, qwerty pisze:

PrzecieĹź w momencie awarii zasilania nikt nie zacznie na zasilaniu
bateryjnym załączać jakichś super obliczeniowożernych procesów. Wręcz
przeciwnie - będzie je wyłączał, bo ma świadomość, że zasilanie
wystarczy na kilka-kilkanaście minut.

Czekałem na ten argument. :)

Czekałeś? To czemu cała dalsza część posta jest nie na temat?

--
MN

Data: 2013-10-18 17:50:03
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
UĹźytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:526144c8$0$2287$65785112@news.neostrada.pl...
Czekałeś? To czemu cała dalsza część posta jest nie na temat?

Napisałem.
Ludzie grają w gry, używają cpu w 100%, a więc 450W obciążenia jest całkiem realne (nie każda gra pozwala na zapis w dowolnym momencie).
Dodatkowo nawet gdy jest zasilanie to musi iść przez UPS (a więc straty na przewodzie 12/14V).

Data: 2013-10-14 20:29:51
Autor: Pawel O'Pajak
UPS kontra komputer.
  Powitanko,

I kto by chciał płacić za taki bajer w zasilaczu? To nie tylko złącze na
12V...

Mysle, ze wszyscy ci, co teraz musza kupic UPSy. Ja bym z pewnoscia taki zasilacz wybral.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2013-10-15 21:50:49
Autor: Marek Dyjor
UPS kontra komputer.
Pawel O'Pajak wrote:
 Powitanko,

I kto by chciał płacić za taki bajer w zasilaczu? To nie tylko
złącze na 12V...

Mysle, ze wszyscy ci, co teraz musza kupic UPSy. Ja bym z pewnoscia
taki zasilacz wybral.

prawdopodobnie kosztowałby tyle co UPS bez akumulatora...

kolega qwerty już podżuciła wyliczenia na temat średnicy przewodów zasilających myśle że nie przewidział jeszcze tego że kable dla pradu ciagłego w okolicach 40 A musiałyby być dość grube aby nie pełniły roli grzałki.

Praktycznie nigdzie nie stosuje sie instalacji stałoprądowych 12V poza samochodami i prosta automatyką...

częsciej możan spotkać 24V AC  48V DC lub AC

przypomnę że w PCtach w którymś momencie problemem stały sie spadki napięcia na drucikach zasilajacyh karty graficzne czy procesory...

napięcie zmienne o dużej wartości jest wygodne bo dużą moc można dostartaczyć w sumie cienkimi przewodami na sporą odległość bez wielkich strat.

Data: 2013-10-15 22:54:53
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l3k6af$om4$1@news.task.gda.pl...
[...]

Podrzucił jak coś. Przyjąłem, że maksymalna temperatura żyły do 70 stopni C (dla izolacji XLPE lub EPR można przyjąć 90 stopni C). Temperatura otoczenia 30 stopni C. Temu napisałem, że przy pobieranej większej mocy trzeba zwiększyć przekrój przewodu.

Data: 2013-11-01 13:02:45
Autor: Radosław Sokół
UPS kontra komputer.
W dniu 14.10.2013 09:46, Marcin N pisze:
[...]

Taki UPS musiałby mieć w sobie pełny zasilacz ATX z kompletem
wyprowadzeń.

Poza tym wyobraź sobie przesłanie 400 W mocy jednym wspólnym
kablem 12 V :) Byłby nieźle gruby i ciepły.

W każdym razie coś, co proponujesz, stosuje się w komputerach
przenośnych, gdzie "UPS z bezpośrednim zasilaniem" jest wbudo-
wany w komputer, a ładowanie następuje z zewnętrznego, banal-
nego prostownika (w postaci zasilacza). W komputerach stacjo-
narnych się tego nie stosuje, bo potrzeba podtrzymywania pracy
przez UPS jest rzadka. Serwery to inna sprawa, tam się stosu-
je nawet redundantne zasilacze i całkiem inne UPSy jednak.

Pamiętaj też, że UPS podtrzymuje nie tylko komputer, ale też
monitor, czasem proste urządzenia zewnętrzne (choćby koncen-
tratory sieciowe)... Wszystko by trzeba przystosowywać teraz
do zasilania 12 V przez ATX, a przy tak niskim napięciu nie
można dowolnie długich kabli stosować bo z wspomnianego już
prawa Ohma wynika, że gdy tylko urządzenie pobierze większą
moc, na końcu 5 m kabla będzie miało już wyraźnie mniej, niż
12.0 V

|                 |                                        |

Data: 2013-11-13 22:42:17
Autor: Marek Dyjor
UPS kontra komputer.
Radosław Sokół wrote:
W dniu 14.10.2013 09:46, Marcin N pisze:
dlaczego nie robi się jakiegoś standardu UPS z wyjściem 12V.
PrzecieĹź obecny standard to ogromne straty. UPS ma akumulator 12V
[...]

przecież w urządzeniu można zrobić przetwornicę która wyprodukuje odpowiednie napięcia :)

Data: 2013-10-13 20:48:54
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:l3e8ke$atj$1usenet.news.interia.pl...

Kupić prawdziwy UPS.

Instrukcję na szybko przeczytałem od dechy do dechy. Napisali w dwóch miejscach o komputerze. Nie napisali, że UPS jest tylko z nazwy i pasuje wyłącznie do staroci tak ok. 10-letnich. Kupuję jednego dnia kompa i UPSa i nawet nie powinienem myśleć, że jedno z drugim nie zadziała. Przecież producenci dodatkowego sprzętu wiedzą jakie wymagania stawiają nowe urządzenia. Czy są jakieś szanse na zwrot, wymianę na inny UPS? Zakup w Selgrosie.

neelix

Data: 2013-10-13 20:58:36
Autor: mappl
UPS kontra komputer.
Czy są jakieś szanse na zwrot, wymianę na inny UPS? Zakup w Selgrosie.

Tak: niezgodność z umową. Ma podtrzymywać a nie podtrzymuje.

Data: 2013-10-13 21:22:13
Autor: jg
UPS kontra komputer.
Dnia Sun, 13 Oct 2013 20:58:36 +0200, mappl napisał(a):

Czy są jakieś szanse na zwrot, wymianę na inny UPS? Zakup w Selgrosie.

Tak: niezgodność z umową. Ma podtrzymywać a nie podtrzymuje.

podtrzymuje 20 min. jak sie upra to nie wymienia i beda mieli racje, pod
warunkiem, ze dane o charakterze napiecia wyjsciowego gdzies zostaly
opisane. taki ups moze sie sprawdzac w 1000 roznych mniej wymagajacych
aplikacjach. imho jasli galy mogly widziec co braly to zwrot nie
przysluguje.

--
jg

Data: 2013-10-13 21:25:46
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "jg"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1q9poqao9ks28.1p9gen1jj70h8.dlg@40tude.net...
[...]

Kupował w sklepie komputerowym ups komputerowy i ma używać go do czego innego?
Sprzedawcy dobrze wiedzą jakie napięcie mają na wyjściu i nie nadają się do aktywnego PFC.

Data: 2013-10-13 22:02:58
Autor: jg
UPS kontra komputer.
Dnia Sun, 13 Oct 2013 21:25:46 +0200, qwerty napisał(a):

[...]

czemu nie. ale dobra - ma go uzywac z komputerami, ktore toleruja ten jego
trapez. czemu mam miec do sprzedawcy pretensje, ze zakupiony u niego ups
nie podtrzymuje mojego superwymagajacego serwera na 20mln zlotych prosto z
nasa na florydzie, jesli nie przedstawilem sprzedawcy swoich wymagan przy
zakupie, a tym bardziej nie doczytalem w dokumentacji, ze ups daje chamski
trapez i po prostu powiedzialem "-poprosze tego ups z polki".

Sprzedawcy dobrze wiedzą jakie napięcie mają na wyjściu i nie nadają się do aktywnego PFC.

no tak, i wiedza jeszcze ze 100 roznych rzeczy. jesli klient spytal i
zostal wprowadzony w blad - zwrot przysluguje. jesli nie spytal, zwrot nie
przysluguje. a na przyszlosc sparzony klient pojdzie do innego sklepu,
gdzie sprzedawca ze swojej uprzejmosci przed zakupem zada 10 pytan dbajac
by klient dokonal wlasciwego wyboru produktu...

--
jg

Data: 2013-10-13 22:30:30
Autor: z
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 22:02, jg pisze:
[...]

Cho... jasna. Żeby kupić kompa + UPSa trzeba być teraz specjalistą od sprzętu + prawnikiem który będzie czuwał czy go nie robią w wała.
Zdarzało mi się kiedyś kupić ram co nie chciał z konkretną MB pracować, czy karty rozszerzeń co się gryzły (wszystko było sprawne) ale nie spodziewałem się że nastąpi taki "postęp" ;-) żeby UPS i zasilacz się nie dogadały.
Wszystko dziadzieje :-(

Data: 2013-10-14 10:07:41
Autor: Leszek K.
UPS kontra komputer.
Dnia Sun, 13 Oct 2013 22:02:58 +0200, jg napisał(a):

...nie podtrzymuje mojego superwymagajacego serwera na 20mln zlotych prosto z
nasa na florydzie...

A na tym to by pewnie działał. Za Wielką Wodą nie stosują aktywnych PFC (to
wymysł UE).

Data: 2013-10-14 18:04:08
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "Leszek K."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525ba65a$0$29759$65785112@news.neostrada.pl...
A na tym to by pewnie działał. Za Wielką Wodą nie stosują aktywnych PFC (to
wymysł UE).

Ale mają murzynów. Ich sieć energetyczna umiera.

Data: 2013-10-13 22:36:12
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:l3es3s$ijk$1usenet.news.interia.pl...
[...]

W Selgrosie towar bierze się samemu z półki. Tam jest taka rotacja, że mam poważne wątpliwości co do fachowości. Pracownik nie przyznałby się do niewiedzy lub dezinformacji. UPS kosztował 180 zł (1000 VA). Obok stał 800 VA za chyba 330 zł. Było 15 minut przed zamknięciem sklepu. Na dwa nie miałem czasu. Przeciwwskazań nie było. Szybka decyzja. Następnego dnia mógł być droższy, bo tak robią. Jak kupowałem kamerę to w poniedziałek karta pamięci była o 20 zł tańsza niż we wtorek. We wtorek tańsza była kamera.

neelix

Data: 2013-10-13 22:26:22
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "jg" <fake@fake.pl> napisał w wiadomości news:1q9poqao9ks28.1p9gen1jj70h8.dlg40tude.net...
[...]

Widziały gały, że jest do komputera. Kompy sie modernizuje, wymienia. W Declaration of Conformity napisali: Universal power protector, Restriction for usage none.

neelix

Data: 2013-10-13 22:39:09
Autor: neelix
UPS kontra komputer.
Dodam jeszcze, że (zobaczyłem dopiero po fakcie) najnowsza dyrektywa jest z 2006 r, a znaczek CE z 2008 r.

Data: 2013-10-13 22:44:33
Autor: jg
UPS kontra komputer.
Dnia Sun, 13 Oct 2013 22:26:22 +0200, neelix napisał(a):

Widziały gały, że jest do komputera. Kompy sie modernizuje, wymienia. W Declaration of Conformity napisali: Universal power protector, Restriction for usage none.

cokolwiek to mialoby znaczyc, nie omieszkaj o tym wspomniec przy zwrocie.
trzymam kciuki.

--
jg

Data: 2013-10-13 23:17:18
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "jg" <fake@fake.pl> napisał w wiadomości news:fm7wp3g9kfoz$.1dtjs90snqqth.dlg40tude.net...
[...]

Dziękuję wam wszystkim za odpowiedzi i życze dobrej nocy.

neelix

Data: 2013-10-13 21:13:31
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "neelix"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525aeb17$0$29752$65785112@news.neostrada.pl...
Czy są jakieś szanse na zwrot, wymianę na inny UPS? Zakup w Selgrosie.

Tak. Ogólnie masz dużo szczęścia. Jak swój zasilacz podłączyłem pod "UPS" to wybuchł (zasilacz uśmiercony - pojechał do serwisu). Po miesiącu miałem nowy. ;)

Data: 2013-10-13 19:40:42
Autor: BQB
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-13 12:35, neelix pisze:
[...]

Tak jak koledzy pisali, problem jest z UPSem, wymień go na coś innego. Od dawien dawna mam zasilacze z aktywnym PFC i do nich dołączany był Ever Sinline 1200 i nigdy nie było problemów.

Data: 2013-10-14 20:29:10
Autor: neelix
UPS kontra komputer.
Oddałem UPSa bez problemu. Wziąłem droższego 800VA (420W). Spróbowałem od razu. Niestety nie podtrzymał napięcia nawet sekundy. Pocieszam się, że nie był naładowany. Teraz jest ładowany na ful. Zielona kontrolka naładowania już świeci, ale jeszcze go ładuję. Dam mu jeszcze 1,5h. Jeśli nie będzie efektu to chyba zostawię na noc.

Data: 2013-10-14 20:36:25
Autor: BQB
UPS kontra komputer.
W dniu 2013-10-14 20:29, neelix pisze:
[...]

Jakiej firmy i jaki to dokładnie model?

Data: 2013-10-14 20:56:35
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "BQB" <adres@anty.spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości news:525c39ab$0$14820$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Tej samej -Trust. Obecnie innych nie mają. Model 17938. Instrukcja jest dziadowska. W poprzedniej była tabelka z mocami, czasami, napięciami. Na kartce w sklepie przeczytałem, że ma trzymać ok. 10'. Nie wiem skąd oni to wzięli, bo w instrukcji nie ma ani słowa. Lepszy UPS to koszt powyżej 500 zł. Na razie chcę zakupu po minimalnych kosztach.

neelix

Data: 2013-10-16 19:37:48
Autor: neelix
UPS kontra komputer.
Oddane oba UPSy, bo drugi nawet 57 s. nie wytrzymywał tylko od razu następowało wyłączenie urządzeń. Dzięki za pomoc.

neelix

Data: 2013-10-14 20:47:09
Autor: R.e.m.e.K
UPS kontra komputer.
Dnia Mon, 14 Oct 2013 20:29:10 +0200, neelix napisał(a):

Niestety nie podtrzymał napięcia nawet sekundy. Pocieszam się, że nie był naładowany.

Glupszego procesu myslowego nie mogles wykombinowac?

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-10-14 20:58:49
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "R.e.m.e.K" <go@dev.null> napisał w wiadomości news:525c3c2e$0$29763$65785112news.neostrada.pl...
Dnia Mon, 14 Oct 2013 20:29:10 +0200, neelix napisał(a):

Niestety nie podtrzymał napięcia nawet sekundy. Pocieszam się, że nie
był naładowany.
Glupszego procesu myslowego nie mogles wykombinowac?

Nie. Został mi tylko zwrot. Pozwolisz, że się trochę połudzę?

neelix

Data: 2013-10-14 21:43:20
Autor: nom
UPS kontra komputer.

Użytkownik "neelix" <aneelix@wp.pl> napisał w wiadomości news:525a7773$0$14835$65785112news.neostrada.pl...
Mam starego kompa na zasilaczu ATX-230 PA i do tego UPS Lestar MDX-500. Wymieniłem komputer na nowy z zasilaczem Chieftec GPS-400AA-101A.

Miałem ten zasilacz 5 lat na serwerze, potem przestał się włączać, "spuchł" kondensator elektrolityczny.
Ale do rzeczy. Można go przerobić, żeby działał z każdym UPS'em, sposób znajdziesz na elektrodzie, wystarczy dolutować kondensator 200uF/400V w odpowiednie miejsce. U mnie z taką przeróbką działał z UPSem APC Back 700VA 5 lat.
Ogólnie to wina projektantów zasilaczy, którzy nie uwzględnili, że starsze UPSy mają przebieg różny od sinusoidalnego. ;-)
Na szczęście układ aktywnego PFC można wyłączyć. ;-)

Data: 2013-10-14 23:30:10
Autor: Pawel O'Pajak
UPS kontra komputer.
Powitanko,

Na szczęście układ aktywnego PFC można wyłączyć. ;-)

Jak? U mnie odciecie tego kawalka od PFC w zasilaczu Topower spowodowalo martwosc tegoz zasilacza. Przez odciecie rozumiem oczywiscie zastapienie zworkami.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2013-10-15 18:07:22
Autor: nom
UPS kontra komputer.

Użytkownik "Pawel O'Pajak" <opajak@interia.pl> napisał w wiadomości news:l3hnp5$jkk$1usenet.news.interia.pl...
Powitanko,

Na szczęście układ aktywnego PFC można wyłączyć. ;-)

Jak? U mnie odciecie tego kawalka od PFC w zasilaczu Topower spowodowalo martwosc tegoz zasilacza. Przez odciecie rozumiem oczywiscie zastapienie zworkami.

Nic nie odcinasz (czy ja coś takiego pisałem?), dolutowujesz równolegle do APFC kondensator elektrolityczny na napięcie stałe 200uF/400V, poszukaj na elektrodzie schematu to będzie jasne. Chodzi o to, że dla układu APFC napięcie schodkowe powoduje duże chwilowe przeciążenie UPS'a, dokładnie masz to właśnie opisane na elektrodzie. Przez kondensator niestety spada cos(fi)<1, ale dla przeciętnego użytkownika czy zasilacz ma cos(fi)=1 czy 0,8 nie ma znaczenia. ;-)

Data: 2013-10-15 18:27:45
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
Użytkownik "nom"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525d683b$0$2152$65785112@news.neostrada.pl...
ale dla przeciętnego użytkownika czy zasilacz ma cos(fi)=1 czy 0,8 nie ma znaczenia. ;-)

Ale dla energetyki ma znaczenie. Szkoda, że nie ma kar za przekroczenie tg(0.4) jak dla firm.

Data: 2013-10-16 19:39:38
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "nom" <nom73@usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:525c4a30$0$32683$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Chętnie dolutuję. Może wiesz chociaż mniej/więcej gdzie leży ta przeróbka?

neelix

Data: 2013-10-16 19:55:06
Autor: qwerty
UPS kontra komputer.
UĹźytkownik "neelix"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:525ecf5a$0$2172$65785112@news.neostrada.pl...
Chętnie dolutuję. Może wiesz chociaż mniej/więcej gdzie leży ta przeróbka?

Układ PFC jest połączony szeregowo z zasilaczem od strony wejścia 230V.
Tylko nie wiem na jakiej zasadzie 200µF/400V (powinno się dobrać do obciążenia, a nie od tak).

Data: 2013-10-16 21:37:21
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Chętnie dolutuję. Może wiesz chociaż mniej/więcej gdzie leży ta przeróbka?

Coś znalazłem. Teraz tylko odszukać kondensator i do dzieła.

neelix

Data: 2013-10-16 22:01:19
Autor: nom
UPS kontra komputer.

Użytkownik "neelix" <aneelix@wp.pl> napisał w wiadomości news:525eeaf1$0$2138$65785112news.neostrada.pl...

Chętnie dolutuję. Może wiesz chociaż mniej/więcej gdzie leży ta przeróbka?

Coś znalazłem. Teraz tylko odszukać kondensator i do dzieła.

Znalazłem schemat, trochę kiepskiej jakości:
https://plus.google.com/photos/107253998954834249892/albums/5935445255054933137?authkey=CI2MgeWqgfzo4wE

ale może coś Ci pomoże. ;-)

Data: 2013-10-17 19:55:24
Autor: neelix
UPS kontra komputer.

Użytkownik "nom" <nom73@usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:525ef08f$0$2165$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Dzięki.  Schemat raczej poglądowy, ale najważniejsza jest zasada. Płytka zasilacza Chieftec kiepsko oznaczona od strony druku, a wnętrze zawalone częściami. Pokombinowałem i znalazłem miejsce do podłączenia kondensatora. UPSy już współpracują z komputerem. Lestar 500W ( ma więcej niż 5 lat) podtrzymuje 2' (stary komp 6'), a Trust 9' (stary komp 20'). Dzisiaj właśnie zakupiłem jeszcze raz Trust 1000 VA (480W). Akumulator Lestara reanimowałem z napięcia 0,6V! Jeszcze raz wszystkim dziękuję.

neelix

Data: 2013-10-15 17:46:41
Autor: inny punkt siedzenia...
UPS kontra komputer.
to może taniej Ci wyjdzie kupić zasilacz z pasywnym PFC?

UPS kontra komputer.