Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców

Data: 2011-03-22 23:48:00
Autor: slawek7
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców
Cześć.
Mam takie może dziwne pytanie, ale powstał spór i chciałbym sie
poradzić.
Zakładając że w bloku jest wspólnota mieszkaniowa. Na zebranie
przyszła ilośc osób wymaganych do podjęcia uchwały.
Ktoś zgłosil pod głosowanie aby w ramach oszczędności klatkę kazdego
dnia sprzątal inny mieszkaniec bloku. Czyli np jest 30 mieszkan i
każdego dnia po kolei sprząta dana rodzina.
Niektórzy sie z tym niezgadzają. Bo niby dlaczego ktoś ma kogoś zmusic
do sprzątania.

Problem jest taki, czego moga dotyczyć uchwały. Argument był taki że
częśc wspólna nie może być brudna i w końcu uchwała dotyczy części
wspólnej.

Czy można uchwałą nakazać komuś coś co wpływa bezpośrednio na niego
tak jak w tym przypadku, czy można uchwałą kazać komus sprzątać?

Mam jeszcze druge pytanie. W uchwale wymyślono, aby wybrany
przedstawicil chodził po mieszkaniach i robił tzw. wizje lokalną.
Czyli sprawdząl czy mieszkaniec nie dokonal jakis przeróbek, czyli np
nie wyburzył ściany, nie zabudował rur itp. Czy mozna jakoś się z
takich uchwął wybronioc. A poza tym jeśli nawet ktoś stwierdzi że
układ pomieszczen został zmieniony to co on może?

Data: 2011-03-23 08:45:03
Autor: gacek
On 2011-03-23 07:48, slawek7 wrote:
Cześć.
[...]

Jakiegoś sympatycznego dziadka ubeka macie w tej wspólnocie ;)

Nie sprzątać, wizjonera nie wpuścić.

Tylko nie zapominaj że samo się nie sprzątnie, a ludzie potrafią dłubać w ścianach nośnych.

gacek

Data: 2011-03-23 09:31:27
Autor: ąćęłńóśźż
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców
Nikt nikogo nie zmusza.
Podobnie jak nikt nikogo nie "zmusza" do odśnieżania chodnika przed posesją.
"Zmuszany" może wynająć roboli za swoją własną kasę.

-- -- -

Bo niby dlaczego ktoś ma kogoś zmusic do sprzątania.

Data: 2011-03-23 11:06:12
Autor: Maciek
begin o nicku slawek7 napisał(a) na pl.soc.prawo następujące bzdety:
[...]
Głupie, ale prawnie dopuszczalne, skoro jest większość za. Trzeba było
przeforsować opcję, że każdy swoje piętro sprząta i półpiętro poniżej.

[...]
A to wydaje mi się już przekracza dozwolone ramy.

--
Maciek
I spend my time wasting yours.

Data: 2011-03-23 11:29:27
Autor: zly
Dnia Wed, 23 Mar 2011 11:06:12 +0100, Maciek napisał(a):

Głupie, ale prawnie dopuszczalne, skoro jest większość za. Trzeba było
przeforsować opcję, że każdy swoje piętro sprząta i półpiętro poniżej.

Jak wspólnota może prawnie kogoś zmusić do wykonywania jakiejś pracy? A
jakby wspólnota przegłosowała, że cały blok ma czyścić Kowalski spod
czwórki?

--
marcin

Data: 2011-03-23 11:40:58
Autor: Maciek
begin o nicku zly napisał(a) na pl.soc.prawo następujące bzdety:
[...]

czwĂłrki?
Nie chodzi o zmuszenie do pracy, ale o uchwałę rezygnującą z opłacania
sprzątaczki i stwierdzenie, ze mieszkańcy mają odtąd sami dbać o czystość.
Większość dobrowolnie chce sprzątać. A ci co nie chcą mogą sobie wynająć
kogoś. Uchwała idiotyczna, ale uważam, ze nie łamie prawa.
W mojej wspólnocie (malutkiej) właśnie zdecydowano się, ze nie będziemy sami
sprzątać i wolimy podwyższyć nieco opłaty, by ten problem mieć z głowy.

Data: 2011-03-23 05:02:44
Autor: slawek7
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców
Może macie rację, ale bardziej mnie interesuje taka kwestia, czy mozna
jakoś uchwałą nakazać komuś coś. Nie chodzi tu o to, że zamiast ja sam
mam coś robić, zatrudnię sobie sprzątaczkę, tylko o to czy
włąsnieuchwała mozna coś nakazać. Dobry przykaład był przedstaiowny
powyżej. Czy jesli wspólnota sie umowi i przegłosuje ze u nas w
budynku to pan z numeru 3 ma sprzatać to tez jest większośc. Czyli
wychodziło by na to ze jest uchwła a on zamiast sam sprzata bierze na
swój koszt wynajmuje sprzateczke bo akurat taka była uchwała. coś mi
tu nie do konca pasuje.

A co z tym "nawiedzaniem" mieszkan w celu weryfikacji? Czy mam prawo
odmowić? Bo tego też nie do konca pojmuję?

Data: 2011-03-23 13:20:30
Autor: Maciek
[...]
U nas we wspólnocie była pani, która nie zgadzała się na remont dachu, bo
ona mieszka na dole i jej z dziurawego dachu nie cieknie, a ze strychu nie
korzysta. Niech sobie lokator z drugiego piętra sam remontuje, jeśli
przeszkadza mu dziurawy dach. Oczywiście wspólnota miała prawo podjąć
decyzję o podjęciu remontu dachu i ta pani płaci wraz z innymi.
Co do przykładu, to jest idiotyczny. Jakoś się to w prawie nazywa. Taka
decyzja nie była by zgodna z zasadą proporcjonalnego ponoszenia kosztów i
odpowiedzialności w stosunku do posiadanej własności.

A co z tym "nawiedzaniem" mieszkan w celu weryfikacji? Czy mam prawo
odmowić? Bo tego też nie do konca pojmuję?
A tu oczywiście. Nikt nie ma prawa robić mi rewizji w mieszkaniu bez mojej
zgody, jeśli nie ma nakazu. Ale też jednocześnie wspólnota ma prawo
zabezpieczyć się przed nieuprawnionymi zmianami konstrukcyjnymi budynku,
które mogą skutkować katastrofą budowlaną. Zatem w przypadku powzięcia
wiadomości o jakiejś modernizacji można zobowiązać zarządcę budynku do
przeprowadzenia kontroli. Facet, który burzy właśnie ścianę nośną i
robotnicy wynoszą tony gruzu z mieszkania, może nie wpuścić takiej
kontroli. Jednak wspólnota nie jest w takim wypadku zupełnie bezsilna. Ale to długa bajka.

Data: 2011-03-23 05:47:16
Autor: slawek7
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców
Ale z chęcią posłucham tj bajki, bo na prade mnie to interesuje i nie
chodzi o mnie dla jasności. Bo masz rację, że jest róznica jak ktos
widzi że gruz jest wynoszony bo to jest jakas uzasadniona podstawa.
Chodzi mi raczej o taka sytuacje że ktoś sobie np na złośc robi i mówi
że byc może on cos kiedys zrobił i prosze skotrolować?

Data: 2011-03-23 14:33:18
Autor: Maciek
[...]
widzi Ĺźe gruz jest wynoszony bo to jest jakas uzasadniona podstawa.
Chodzi mi raczej o taka sytuacje że ktoś sobie np na złośc robi i mówi
że byc może on cos kiedys zrobił i prosze skotrolować?
Na mój gust, gdyby do mnie przyszli, bo "chcą się przekonać" czy ja nie
zrobiłem niedozwolonych przeróbek, a ja ich NIE zrobiłem. To zaproponuję
zamiast rewizji ekspertyzę techniczną na ich koszt, a najlepiej na koszt
osoby składającej takie doniesienie. Łącznie z zapewnieniem sobie prawa do
żądania przeprosin. Ewentualna konsekwencja spowoduje, że ludzie nie będą
tak skłonni do słuchania plotek.
Ale jeśli ZROBIŁEM niedozwolone przeróbki, to będę starał się ich
zastraszyć, grozić sądem, szczuć psem, Helsińską Fundacją Praw Człowieka i
takie tam. ;)

Data: 2011-03-23 22:39:31
Autor: DĹźejm
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców
[...]
[...]

A jak ktoś ma 80 lat, albo jeździ na wózku, albo jest sparaliżowany ? Też ma sprzątać ? W Polsce nie ma niewolnictwa i IMHO nakazać konkretnie tobie fizycznie sprzątać nikt Ci nie może, no bez jaj. O to chyba się pytał autor.

Inna sprawdza czy można kogoś uczynić odpowiedzialnym za porządek danego dnia. To już jest bardziej prawdopodobne. Jeden sam posprząta, inny komuś zapłaci, a jeszcze inny przejdzie się po
klatce udając że coś robi. Ale też wydaje mi się to dziwne. A już na pewno ciężko to wyegzekwować i ta chęć oszczędności będzie tylko tworzyła sąsiedzkie konflikty. Bez sensu.

pozdro
DĹź

Data: 2011-03-24 03:31:49
Autor: slawek7
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców
A są na to jakieś przepisy nak tóre można sie powoałać?

Data: 2011-03-24 15:54:31
Autor: ąćęłńóśźż
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców
Zacznij od ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, czy jak to się tam teraz nazywa.
Plus miejscowy regulamin.
I zastanów się, jak realizują swój obowiązek przysłowiowe 85-letnie babcie na wózkach.
Lub japiszony, mała różnica między nimi.

-- -- -

A są na to jakieś przepisy nak tóre można sie powoałać?

Data: 2011-03-24 19:27:32
Autor: gacek
On 2011-03-24 11:31, slawek7 wrote:
A są na to jakieś przepisy nak tóre można sie powoałać?

Ale to nie ty masz się na cokolwiek powoływać.

Możesz sprzątać albo nie.

Możesz wpuścić albo nie.

To twoje decyzje, a jeśli ktoś chce ciebie zmusić do określonego zachowania - to inna bajka, z której on musi się tłumaczyć.

gacek

Data: 2011-03-26 19:40:22
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 23 Mar 2011, Dżejm wrote:

A jak ktoś ma 80 lat, albo jeździ na wózku, albo jest sparaliżowany ?
Też ma sprzątać ?

  Spytaj posłów.
  Na pewno wiedzą - bo uchwalili (aktualni posłowie nie uchwalali, a nawet
jeśli to nie wszyscy - ale MOGĄ przepis zmienić i go NIE zmienili) przepis
nakazujący "dbanie o chodnik". Konkretnie w zakresie odśnieżania.
  Wyjaśnię: nawet nie o *SWÓJ* chodnik.
  O *czyjść* chodnik, przebiegający obok posesji.

W Polsce nie ma niewolnictwa i IMHO nakazać konkretnie tobie fizycznie sprzątać nikt Ci nie może

  Już wyjaśnili - "konkretnie sprzątać" nie, ale "dbać o porządek"
(jak widać wyżej) już jak najbardziej tak.

pzdr, Gotfryd
(mała wspólnota, sprzątanie w formie omówionej w wątku :P)

Data: 2011-03-28 09:13:24
Autor: Tomasz Kaczanowski
Gotfryd Smolik news pisze:
On Wed, 23 Mar 2011, Dżejm wrote:

A jak ktoś ma 80 lat, albo jeździ na wózku, albo jest sparaliżowany ?
Też ma sprzątać ?

 Spytaj posłów.
 Na pewno wiedzą - bo uchwalili

oj optymista.... Większość z p.Osłów to maszynki do głosowania...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-03-28 09:47:01
Autor: Kamil
Dnia Mon, 28 Mar 2011 09:13:24 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

 Spytaj posłów.
 Na pewno wiedzą - bo uchwalili

oj optymista.... Większość z p.Osłów to maszynki do głosowania...

Co było rewelacyjnie widać przy głosowaniu w sp. święta żołnierzy wyklętych
:))))
Tam się lewica "popisała" - masakra :////

Data: 2011-03-23 15:35:11
Autor: qwerty
Użytkownik "slawek7"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:acbb0e90-52f5-4ddd-b756-5a788dbc24fd@z3g2000prz.googlegroups.com...
Ktoś zgłosil pod głosowanie aby w ramach oszczędności klatkę kazdego
dnia sprzątal inny mieszkaniec bloku. Czyli np jest 30 mieszkan i
każdego dnia po kolei sprząta dana rodzina.

Co z 31 dniem miesiąca? Co planują w lutym? Załóżmy, że mieszkasz sam i na tydzień wysłali Cię w delegację? Będą się burzyć, że będąc na drugim końcu Polski nie posprzątałeś bloku? Co jak mieszka stare małżeństwo? Mają lecieć na mokro na wszystkich piętrach mimo, że nie mają sił chodzić?
Powiedzieć, żeby brudasy sami po sobie sprzątali, a nie trzeba codziennie sprzątać. Wygląda to identycznie jak alternatywy 4.

Uchwały wspólnoty mieszkaniowej dotykające mieszkańców