Udziały w spółce LLC w Stanach i obowi ązek podatkowy w Polsce.

Data: 2009-04-14 21:29:52
Autor: Piotrek
Udziały w spółce LLC w Stanach i obowi ązek podatkowy w Polsce.
Witam,

Oczywiście "kopnę" się do doradcy podatkowego, ale czy tak "na szybko" może mnie ktoś uświadomić jakie obowiązki podatkowe w Polsce wynikają z faktu posiadania udziałów w spółce LLC w Stanach (i otrzymania schedule K-1)?

Z tego co widzę to poza schedule K-1 (form 1065) dostałem form 8805, i najwyraźniej jakieś lokalne (stanowe) odpowiedniki powyższych.
Spółka miała dochód. Dywidendy ani innych przychodów z tej spółki nie było. Rezydentem w Stanach nie jestem.

Czy cokolwiek i co ewentualnie uwzględniam w rocznym zeznaniu w Polsce?

Piotrek

Data: 2009-04-14 21:33:15
Autor: Piotrek
Piotrek wrote:
Czy cokolwiek i co ewentualnie uwzględniam w rocznym zeznaniu w Polsce?

Pytanie wynika z tego, że spółka LLC jako taka nie płaci podatku. Podatek płacą wspólnicy.

Tak więc zastanawiam się czy przypadkiem dochód spółki nie jest traktowany według polskiego prawa jako mój osobisty dochód.

Byłby to chore ale my tu o podatkach a nie o logice rozmawiamy.

Piotrek

Data: 2009-04-14 22:09:12
Autor: Tomek
Dnia 14-04-2009 o 21:33:15 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Piotrek wrote:
Czy cokolwiek i co ewentualnie uwzględniam w rocznym zeznaniu w Polsce?

Pytanie wynika z tego, że spółka LLC jako taka nie płaci podatku.
Podatek płacą wspólnicy.

Mi to co prawda nie pasuje , bo anglosasi
na spółki osobowe mówią partnership (czyli coś jak spółka jawna), a company jest zarezerwowane dla spółek kapitałowych,
ale zakładam że jest tak jak piszesz, bo w końcu Ty wiesz lepiej
w czym masz udziały :)

Tak więc zastanawiam się czy przypadkiem dochód spółki nie jest
traktowany według polskiego prawa jako mój osobisty dochód.

Byłby to chore ale my tu o podatkach a nie o logice rozmawiamy.

Jeśli to taka sp.j. to czemy to miałoby być chore?
Na mój gust wiszisz podatek w US i musisz to wykazać na PIT-36.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-04-14 22:50:48
Autor: Piotrek
Tomek wrote:
Mi to co prawda nie pasuje , bo anglosasi
na spółki osobowe mówią partnership (czyli coś jak spółka jawna), a company jest zarezerwowane dla spółek kapitałowych,

I to się zgadza. LLC jest spółką kapitałową.

ale zakładam że jest tak jak piszesz, bo w końcu Ty wiesz lepiej
w czym masz udziały :)

Na razie jeszcze sobie jakoÅ› radzÄ™ ;-)

Jeśli to taka sp.j. to czemy to miałoby być chore?

Patrząc na polską definicję spółki jawnej nie jest to odpowiednik.
Choćby z tego powodu, że jest ograniczona odpowiedzialność wspólników.

Na mój gust wiszisz podatek w US

A to by się nawet też zgadzało.

i musisz to wykazać na PIT-36.

Spojrzałem pobieżnie i miejsce na podatek zapłacony za granicą faktycznie jest.

Natomiast kluczowe pozostaje pytanie jak należy traktować dochód spółki LLC w kontekście rubryk w PIT-36 przy założeniu że nie było dywidend?

Czy w ogóle go uwzględniam a jeśli tak zgaduję, że jako zwiększający podstawę (PIT-ZG i pozycja 168)? No i wtedy pewnie z uwzględnieniem procentowego udziału. Tylko którego udziału (profit, loss, czy capital) bo są różne?

Argh! Czy nie mozna byłoby wprowadzić po prostu podatku pogłównego? ;-)

Piotrek

Data: 2009-04-15 09:07:21
Autor: Tomek
Dnia 14-04-2009 o 22:50:48 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:
[...]

Tzn - jest to spółka kapitałowa ale dochód mają wspól nicya nie spółka?

Na mój gust wiszisz podatek w US

A to by się nawet też zgadzało.

US = USA :)

[...]

IMVHO kluczem jest to czy dochód spółki jest Twoim dochodem,
czy dochodem spółki :) Czyli czy to jest spj czy spzoo.
Przyznam że się zgubiłem :)

[...]

:) Ja odpadam

Argh! Czy nie mozna byłoby wprowadzić po prostu podatku pogłównego? ;-)

:)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-04-15 09:47:40
Autor: Piotrek
Tomek wrote:

Tzn - jest to spółka kapitałowa ale dochód mają wspól nicya nie spółka?

Bo to jest takie trochÄ™ "porÄ…bane":
- jest to spółka kapitałowa,
- dochód ma spółka,
- podatki płacą wspólnicy (chociaż chyba nie musi być tak w każdym przypadku - ale nie będę udawał, że się na tym jakoś mocno znam).

Jak się chcesz dokształcić to możesz zacząć tu:
http://www.irs.gov/businesses/small/article/0,,id=98277,00.html

No i w wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_liability_company

IMVHO kluczem jest to czy dochód spółki jest Twoim dochodem,
czy dochodem spółki :)

Tia. Też na to wpadłem ;-)

Czyli czy to jest spj czy spzoo.

IMHO ma to sporo cech spółki z o.o. (ograniczona odpowiedzialność udziałowców) z dokładnością do co najmniej jednej aczkolwiek chyba dość istotnej - podatki płacą wspólnicy a nie firma (co mogłoby sugerować podobieństwo w kwestiach podatkowych do spółki jawnej).

Przyznam że się zgubiłem :)

Tia.

-- --

Czy ktoś zna się, albo może polecić doradcę który zna się, na tych kwestiach?

Chodzi o wyjaśnienie (ewentualnego) obowiązku podatkowego w Polsce wynikającego z faktu posiadania udziałów w spółce LLC zarejestrowanej w US.

Piotrek

Data: 2009-04-15 11:49:48
Autor: Tomek
Dnia 15-04-2009 o 09:47:40 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:

[...]

Czyli wbrew temu że po nazwie wygląda to na spzoo to jest taki miks
spzoo i spj - corporation i partnership w jednym.

Gdyby się sugerować tylko tym pass-thru taxation to
masz dochód analogicznie jak u nas z sp.j., ale pewnie w IRC jest na to 2000 stron przepisów
więc odpadam po raz drugi :)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-04-26 21:06:21
Autor: Piotrek
Piotrek wrote:
[...] jakie obowiązki podatkowe w Polsce wynikają z faktu posiadania udziałów w spółce LLC w Stanach [...]

Jakby kogoś interesowało, to jest na to interpretacja indywidualna:
IPPB1/415-245/07-5/ES

Google w tym zakresie jeszcze nie został nakarmiony, tak więc wyszukać
po sygnaturze i zczytać można tu:
click -- > http://sip.mf.gov.pl/sip/

Dla rozliczajÄ…cych siÄ™ liniowo jest to - jak siÄ™ wydaje - neutralne
podatkowo (dla dochodów z US jest stosowana metoda proporcjonalna;
podatek w US jest wyższy niż liniowy w PL).

Piotrek

Udziały w spółce LLC w Stanach i obowi ązek podatkowy w Polsce.