Uklad odpowietrzania zbiornika paliwa.

Data: 2018-09-04 07:47:57
Autor: sczygiel
Uklad odpowietrzania zbiornika paliwa.
Wlasnie mam taka mala przygode z tym ustrojstwem.
Pojawia mi sie blad P144A ktory oznacza ze test szczelnosci ukladu sie nie powiodl i trza mechnika odwiedzic.

Grzebie sobie o co w tym chodzi bo dotychczas nie kojarzylem ze takie cos jest komus potrzebne.

Znalazlem male wyjasnienie:
https://www.motofakty.pl/artykul/jak-dziala-uklad-odpowietrzania-zbiornika-paliwa.html

Po przeczytaniu paru forow z grubsza rozumiem co i po co sie robi ale chcialem sie upewnic czy dobrze rozumuje.

Mianowicie, czy ten uklad jest potrzebny w kazdym aucie czy tylko w tych co korka nie maja? I czy tylko benzynowe to maja czy dizle tez?

Bo wszedzie czytam o tym w kontekscie benzyny ale nie pasuje mi ze tylko dla niej taki cyrk sie wyczynia.

Auto jest z 2012 ale konstrukcyjnie z 2008. W starszym o dwa lata dizlu tego chyba nie mialem...

Mial ktos z tym wieksza stycznosc? Znaczy sie musial sie zdoktoryzowac bo cos nie dzialalo poprawnie w obrebie tego ukladu?

Data: 2018-09-04 15:04:00
Autor: Queequeg
sczygiel@gmail.com wrote:

Mial ktos z tym wieksza stycznosc? Znaczy sie musial sie zdoktoryzowac bo cos nie dzialalo poprawnie w obrebie tego ukladu?

Miałem tylko taką, że w poprzednim samochodzie po otworzeniu korka robiło się "psssst". Znaczy, układ chyba nie działał. Ale nigdy silnik nie gasł.

Data: 2018-09-06 00:25:41
Autor: LordBluzg(R)
W dniu 2018-09-04 o 17:04, Queequeg pisze:
sczygiel@gmail.com wrote:

[...]

Trzeba było sprawdzić (najlepiej zapalniczką bo płomień wychyla się do zbiornika albo gaśnie/zdmuchnięty) czy to psssst pochodzi z podciśnienia czy z nadciśnienia :D Jak z nadciśnienia to spoko.

--
LordBluzg(R)
?Sukces WOŚP klęską PiS?

Data: 2018-09-06 08:20:02
Autor: Queequeg
LordBluzg(R) <mkawran@poczta.onet.pl> wrote:

Trzeba było sprawdzić (najlepiej zapalniczką bo płomień wychyla się do zbiornika albo gaśnie/zdmuchnięty) czy to psssst pochodzi z podciśnienia czy z nadciśnienia :D Jak z nadciśnienia to spoko.

Zapalniczką sprawdzam jak nie wiem, czy lać benzynę czy ropę. Przyświecam zapalniczką i potem leję ropę (bo przy benzynie nie ma już "potem").

Data: 2018-09-04 16:57:26
Autor: J.F.
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:14bfc8dd-5ba7-4bc9-83c5-77ed45fe6b5e@googlegroups.com...
[...]

Jak to korka nie maja ? Wszystkie maja.
Co najwyzej mniej lub bardziej szczelny...

I czy tylko benzynowe to maja czy dizle tez?
Bo wszedzie czytam o tym w kontekscie benzyny ale nie pasuje mi ze tylko dla niej taki cyrk sie wyczynia.

benzyna latwo paruje, a ON trudno paruje ...

J.

Data: 2018-09-04 08:08:16
Autor: sczygiel
W dniu wtorek, 4 września 2018 09:57:55 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
> [...]

Jak to korka nie maja ? Wszystkie maja.
Co najwyzej mniej lub bardziej szczelny...

We sensie ze odchylasz klapke i od razu mozna lac paliwo. Korka nie ma. Takiego manualnego. Moze tam wewnatrz jakis mechanizm jest ale na wszelkich schematach ktore ogladalem nie ma nic naniesione.

Nie rozbieralem rury z wlewu paliwa wiec tylko gdybam.
Klapka ma tylko gumowa wysciolke dolegajaca do kolnierza wokol wlewu paliwa..

>I czy tylko benzynowe to maja czy dizle tez?
>Bo wszedzie czytam o tym w kontekscie benzyny ale nie pasuje mi ze >tylko dla niej taki cyrk sie wyczynia.

benzyna latwo paruje, a ON trudno paruje ...

Tez cos tam paruje. Szczegolnie jak sie na wybojach chluszcze.

W tym dizlu co mialem za kazdym razem jak sie bak odkrecalo to syczalo. Czyli tam podcisnienei bylo. Tyle ze nie wiem czy ono tam bylo bo sie naturalnie robilo z powodu wypompowanego paliwa i jakiegos prostego zaworka w korku czy byla tam cala machineria do tego.

W tym benzyniaku co teraz mam jest wogole ciekawie bo i jakies zaworki i jakis zbiornik z weglem i jakies odpowietrzanie do kanalu dolotowego. I jakies czujniki cisnienia do obslugi tego...

Chcialem wiedziec po co to komu ale widze ze to nie trywialne.

Jest nawet cala procedura testu szczelnosci tego ukladu. Jak sie nie uda to sie wlasnie ten blad wspomniany wyzej pojawia.

Data: 2018-09-04 19:31:50
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Tue, 4 Sep 2018 08:08:16 -0700 (PDT), sczygiel@gmail.com napisał(a):

[...]

Każdy pojazd od jakiegoś czasu musi mieć szczelny zbiornik paliwa.
Niedopuszczalne jest odpowietrzenie go w atmosferę. Korek ma zawór
jednostronny który wpuszcza jedynie powietrze do środka zbiornika w miejsce
zużytego paliwa.

Czy to jest zrobione klapką, czy wkręcanym korkiem - to już mniejsza o to.

benzyna latwo paruje, a ON trudno paruje ...

Tez cos tam paruje. Szczegolnie jak sie na wybojach chluszcze.

Pytanie jakie te pary oleju napędowego są w stanie wytworzyć ciśnienie w
zbiorniku - stawiam że w normalnych temperaturach niewielkie i może nie
trzeba się tym przejmować tak jak w przypadku benzyny.

W tym benzyniaku co teraz mam jest wogole ciekawie bo i jakies zaworki i jakis zbiornik z weglem i jakies odpowietrzanie do kanalu dolotowego. I jakies czujniki cisnienia do obslugi tego...

No tak to już wyglądają samochody z drugiej połowy lat 90-tych ;)

Zbiornik z węglem aktywowanym który potrafi pochłaniać opary paliwa,
zaworek który łączy go z kolektorem dolotowym podczas stabilnej pracy w
pętli zamkniętej (w celu usunięcia paliwa z węgla za pomocą podciśnienia,
oraz utrzymania podciśnienia w zbiorniku).

Chcialem wiedziec po co to komu ale widze ze to nie trywialne.

Jest nawet cala procedura testu szczelnosci tego ukladu. Jak sie nie uda to sie wlasnie ten blad wspomniany wyzej pojawia.

Niekoniecznie musi chodzić o nieszczelność - może to oznaczać niedrożny
przewód łączący kolektor dolotowy z pojemnikiem z węglem, lub zacięty zawór
EVAP.

Sądzę że ten błąd oznacza że komputer wysyła sygnał otwierający zawór, a
czujnik ciśnienia w okolicach zbiornika z węglem nie pokazuje podciśnienia.

Data: 2018-09-04 11:51:07
Autor: sczygiel
W dniu wtorek, 4 września 2018 12:32:08 UTC-5 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

> [...]
Niedopuszczalne jest odpowietrzenie go w atmosferę. Korek ma zawór
jednostronny który wpuszcza jedynie powietrze do środka zbiornika w miejsce

Kojarzysz czy jest jakis zaworek w przewodzie do tankowania w samochodach "bezkorkowych"? Tak mi sie wydaje ze nawet jak tam jest to jakis prosty, bez sterowania.

> [...]

zbiorniku - stawiam że w normalnych temperaturach niewielkie i może nie
trzeba się tym przejmować tak jak w przypadku benzyny.

Pewnie nie, I zwykly korek spokojnie wystarczy aby nie dopuscic do rozlania czy wydostania sie par nawet jak zbiornik sie ogrzeje. A jak sie ogrzeje bardzo to rwnie dobrze sie spisze wypuszczajac troche par na zewnatrz (caly czas mam na mysli samochod natankowany ale nie uruchomiony).

A jak auto sie porusza to z jednej strony paliwa ubywa i robi sie miejsce dla par z drugiej na scene wchodzi ten uklad zbierania par.

> [...]

No tak to już wyglądają samochody z drugiej połowy lat 90-tych ;)

A mozliwe :)

[...]

Hmmm, albo to jest bardzo niezawodne albo jednak malo popularne rozwiazanie, w sumie pierwszy raz sie z tym stykam. Dlatego troche sie dziwie.

> [...]

czujnik ciśnienia w okolicach zbiornika z węglem nie pokazuje podciśnienia.

Tak, ten blad pojawia sie podczas procedury testowej. ECU sprawdza czy sa male lub duze przecieki podcisnienia w zbiorniku w obie strony, na zewnatrz i do wewnatrz.

Jak mu sie cisnienia nie zgadzaja to wywala ten blad.

I czytalem ze to zazwyczaj problem zaworka. Sam w sumie drogi nie jest w aucie ktore doswiadcza tego problemu. W innych zaworek jestw  komplecie z wezykami i robi sie nieciekawie od strony kosztu i problematyki wymiany.

Watek zaczalem aby sie dowiedziec czy ten uklad to jakas proscizna czy jednak tam jest jakas wieksza filozofia i poza wymiana zaworka mam oczekiwac jakis innych problemow.

Ale chyba nie bedzie tak zle...

Data: 2018-09-04 22:53:11
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Tue, 4 Sep 2018 11:51:07 -0700 (PDT), sczygiel@gmail.com napisał(a):

Kojarzysz czy jest jakis zaworek w przewodzie do tankowania w samochodach "bezkorkowych"? Tak mi sie wydaje ze nawet jak tam jest to jakis prosty, bez sterowania.

Sama klapka może być zaworem - wpuści powietrze jeśli różnica ciśnień
pokona napięcie sprężyny, a uszczelni się w sytuacji gdyby w zbiorniku
ciśnienie było wyższe niż na zewnątrz.

Ten zawór (czy znajdzie się w klapce czy wkręcanym korku) nie jest
sterowany - to po prostu zawór jednostronny.

[...]

Nie spotkałem samochodu benzynowego z XXI wieku który nie miałby tak
rozwiązanego układu zbiornika.
Ze starszych Wydaje mi się że Mondeo i Corolla 98 też miały to tak
rozwiązane.

Ogólnie kiedyś tam władcy doszli do wniosku że nie wolno wypuszczać par
paliwa w atmosferę i wszystkie muszą chodzić w obiegu zamkniętym.

Samochody mają taki układ jak analizujesz - spalają te opary paliwa w
silniku.
A jak tankujesz benzynę, to dystrybutor odciąga opary paliwa ze zbiornika i
przepompowje je do swojego zbiornika na paliwo.
Cysterna która napełnia zbiornik na stacji, zabiera z niego opary paliwa.

Duże rozlewnie które mają zbiorniki z pływającą pokrywą zbiornika (i nie
mają gdzie trzymać oparów), mają z kolei instalacje skraplania (ewentualnie
spalania) par paliwa i zakańczają ten łańcuszek z drugiej strony.

[...]

To nie jest jakieś skomplikowane żeby sprawdzić.
sprężonym powietrzem można sprawdzić czy zaworek się zamyka jak ma być
zamknięty i czy się otwiera jak ma być otwarty.

Do tego trzeba sprawdzić drożność przewodów w obie strony.

Data: 2018-09-04 14:17:48
Autor: sczygiel
W dniu wtorek, 4 września 2018 15:53:16 UTC-5 użytkownik Tomasz Pyra napisał:
> [...]

Ten zawór (czy znajdzie się w klapce czy wkręcanym korku) nie jest
sterowany - to po prostu zawór jednostronny.

Klapka jest licha. I taka nieco niedopasowana. Mysle ze ona raczej estetyke czyni.
Mysle ze jest jakies inne uszczelnienie w baku. Tyle ze to tylko przypuszczenie.

> [...]
zamknięty i czy się otwiera jak ma być otwarty.

Do tego trzeba sprawdzić drożność przewodów w obie strony.

Przewody raczej drozne, bo blad sie pojawia relatywnie rzadko.
Czytalem o warunkach kiedy sie ten test uruchamia.
Warunki musza zajsc jednoczesnie i wsrod nich jest czas po uruchomieniu silnika (300-1800sekund), zawartosc baku miedzy 15 a 85% i pare innych dotyczacych parametrow fizycznych w silniku, dolocie itp.

Wiec sadze ze przewody maja sie dobrze bo samochod jedzie, torque pokazuje ze sie cisnienie EVAP zmienia w dosyc szerokim zakresie wiec mysle ze rurki sa ok. Ale to sie jeszcze wyjasni.

Najpierw musze sie do tego zaworka dostac i go pomacac.
Obaczymy co to za ustrojstwo...

Data: 2018-09-05 00:41:02
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Tue, 4 Sep 2018 14:17:48 -0700 (PDT), sczygiel@gmail.com napisał(a):

[...]

Zawor EVAP (ten sterujący) najczęściej jest przy przepustnicy, albo gdzieś
na przewodzie wychodzącym z kolektora dolotowego do tyłu samochodu.

Zawór jednostronny (mechaniczny) jest gdzieś na wlewie paliwa.

Do tego czasami jest też jakiś zespół zaworów (możliwe że z czujnikiem
ciśnienia) między puszką filtra węglowego a zbiornikiem paliwa - np. w tej
amej obudowie co filtr węglowy. Poznasz że będą tam szły jakieś przewody i
pneumatyczne i elektryczne.

Data: 2018-09-05 14:57:22
Autor: Bok
W dniu 2018-09-04 o 16:47, sczygiel@gmail.com pisze:
Wlasnie mam taka mala przygode z tym ustrojstwem.
Pojawia mi sie blad P144A ktory oznacza ze test szczelnosci ukladu sie nie powiodl i trza mechnika odwiedzic.

u mnie wywalało error zawór par paliwa, szarpało na 1 biegu, odkręcenie korka paliwa pomagało na 50km, w końcu sprzedałem ten pojazd w pizdu

benzyna 1.6 2007 r.

Data: 2018-09-05 14:59:13
Autor: Mateusz Viste
On Wed, 05 Sep 2018 14:57:22 +0200, Bok wrote:
u mnie wywalało error zawór par paliwa, szarpało na 1 biegu, odkręcenie
korka paliwa pomagało na 50km, w końcu sprzedałem ten pojazd w pizdu

Może wystarczyło wywiercić (malutką) dziurkę w korku? Ja tak musiałem zrobić kiedy wymieniłem fabryczny korek wlewu paliwa, ten nowy nieoryginalny jakiś za szczelny był.

Mateusz

Data: 2018-09-05 19:38:27
Autor: Bok
[...]

może by pomogło a może by nie, tam był taki elektrozawór który te pary odprowadzał do dolotu, strasznie klepał, wymieniłem go ale niewiele pomogło, tzn błąd się nie pojawiał ale czasami nadal szarpał

Data: 2018-09-06 12:30:55
Autor: J.F.
Dnia Wed, 5 Sep 2018 19:38:27 +0200, Bok napisał(a):
[...]

Pewnie by pomoglo, tyle ze OP ma problem chyba odwrotny - dziurka sie
zrobila i samochod ja wykrywa :-(

J.

Data: 2018-09-06 05:58:29
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 6 września 2018 05:30:39 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:

Pewnie by pomoglo, tyle ze OP ma problem chyba odwrotny - dziurka sie
zrobila i samochod ja wykrywa :-(

W moim przypadku to chyba wina tego zaworka do otwierania zbiornika par do kolektora dolotowego.

Czesc juz zamowiona. We wtorek sie dowiem czy przyslali dobra i wymienie. A czy pomoglo to trzeba troche pojezdzic.

Uklad odpowietrzania zbiornika paliwa.