Ulga odsetkowa

Data: 2009-03-09 21:55:08
Autor: Bart Prokop
Ulga odsetkowa
Witam serdecznie.

Pytanie dotyczy sposobu odliczania od dochodu odsetek od kredytu hipotecznego. W broszurze, jaka do艂膮czy艂 US do PITa D jest przyk艂ad o odliczaniu odsetek wska藕nikiem kwota za 70m2 do kwoty kredytu. Ja jednak uwa偶am, 偶e taki wska藕nik nie wynika wcale z 偶adnego przepisu prawnego i jest to nadinterpretacja prawa podatkowego na niekorzys膰 podatnika. Zacz膮艂em nawet pisa膰 w tej sprawie o wydanie indywidualnej interpretacji... Czy kto艣 si臋 ju偶 spotka艂 z tym problem? Chodzi oczywi艣cie o przepis art. 26b 4. 2) Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od os贸b fizycznych, w brzmieniu obowi膮zuj膮cym przed dniem 1 stycznia 2007 r.,

W skr贸cie ja chce odlicza膰 189 ty艣 PLN razy stopa procentowa kredytu przez okres kredytowania kiedy winien jestem bankowi ponad 189 ty艣 PLN i wszystkie odsetki gdy moje zobowi膮zanie spadnie poni偶ej 189 ty艣. Tymczasem jako艣 wszyscy (infor i tym podobne publikacje) sugeruj膮 wska藕nik 189/kwota kredytu.

Bylbym wdzi臋czny za uwagi.

Brudnopis wniosku o interpretacje (jak kto艣 chce czyta膰 - bo d艂ugie i jeszcze niesko艅czone) :

Przedmiotem zapytania jest interpretacja art. 26b 4. 2) Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od os贸b fizycznych, w brzmieniu obowi膮zuj膮cym przed dniem 1 stycznia 2007 r., kt贸re przytoczone in extenso brzmi:

Odliczenie, o kt贸rym mowa w ust. 1, obejmuje wy艂膮cznie odsetki:
1)   naliczone za okres pocz膮wszy od dnia 1 stycznia 2002 r., z zastrze偶eniem ust. 5, i zap艂acone od tego dnia,
2)   od tej cz臋艣ci kredytu, kt贸ra nie przekracza kwoty odpowiadaj膮cej kwocie okre艣lonej zgodnie z art. 27a ust. 2, ustalonej w roku zako艅czenia inwestycji.

W膮tpliwo艣ci interpretacyjne budzi lakoniczne sformu艂owanie 鈥瀘d tej cz臋艣ci kredytu, kt贸ra nie przekracza kwoty ...鈥. Dlatego te偶 przedstwiam spos贸b w jaki zamiarzam obliczy膰 podlegaj膮ce w moim indywidualnym przypadku w roku 2008 i nast臋pnych odliczeniu od dochodu odsetki, prosz膮c jednocze艣nie Urz膮d Skarbowy o potwierdzenie 偶e m贸j spos贸b interpretacji zapis贸w art. 26b 4. 2) Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od os贸b fizycznych, w brzmieniu obowi膮zuj膮cym przed dniem 1 stycznia 2007 r. jest w艂a艣ciwy w mojej indywidualnej sprawie i indywidualnym stanie faktycznym.

Inwestycje mieszkaniow膮 zako艅czy艂em w grudniu 2007 r 鈥 w tym miesi膮cu datowane s膮 dokumenty potwierdzaj膮ce przyj臋cie przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie zawiadomienia o zako艅czeniu budowy budynku mieszkalnego oraz zawiadomienie Urz臋du Gminy 艢wilcza o nadaniu numeru porz膮dkowego nieruchomo艣ci. Tak wi臋c naby艂em wraz z ma艂偶onk膮 w latach 2007-2027 prawo do pomniejszania podstawy opodatkowania o kwot臋 odsetek od kredytu hipotecznego w wysoko艣ci okre艣lonej w art. 26b 4. Jako 偶e przedmiotem zapytania nie jest samo prawo do odliczenia odsetek a jedynie spos贸b obliczenia kwoty odsetek podlegaj膮cyh odliczeniu, ogranicz臋 si臋 do stwierdzenia, 偶e spe艂niamy wraz z ma艂偶onk膮 wszelkie przes艂anki wynikaj膮ce z art. 26b Ustawy. Jako pierwszy rok skorzystania z ulgi wybrali艣my rok 2008. Naszej w膮tpliwo艣ci nie budzi r贸wnie偶 wysoko艣膰 kwoty o kt贸rej mowa w art. 26b 4. 2) Ustawy 鈥 przyjmujemy 偶e przez ca艂y okres korzystania przez nas z ulgi wynosi膰 b臋dzie 189 ty艣 z艂 (wynika z zako艅czenia inwestycji w 2007 r.), lub jej r贸wnowarto艣膰 w 鈧 w przypadku wst膮pienia Polski do strefy EURO.

Nasze w膮tpliwo艣ci budzi spos贸b obliczenia 鈥瀟ej cz臋艣ci kredytu, kt贸ra nie przekracza kwoty ...鈥. W przyj臋tym pi艣miennictwie, w tym w wydanej przez Ministerstwo Finans贸w 鈥濨roszurze informacyjnej do za艂膮cznika PIT/D鈥 lansowana jest koncepcja, 偶e odliczeniu przypada kwota odsetek obliczona jako:

Odsetki do odliczenia = odsetki zap艂acone * (189 ty艣 z艂 / ca艂kowita kwota kredytu) * 100%

Tym samym lansowana jest koncepcja jakiego艣 鈥瀢ska藕nika iloczynu 70 m2 powierzchni u偶ytkowej i wska藕nika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni u偶ytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do cel贸w obliczenia premii gwarancyjnej od wk艂ad贸w na oszcz臋dno艣ciowych ksi膮偶eczkach mieszkaniowych za III kwarta艂 roku poprzedzaj膮cego rok podatkowy, okre艣lonej na rok zako艅czenia inwestycji do kwoty udzielonego kredytu鈥, kt贸ra w mojej ocenie nie wynika w 偶aden spos贸b z tre艣ci zapis贸w art. 26b 4. 2) Ustawy. Co wi臋cej przyj臋cie koncepcji tego 鈥瀢ska藕nika鈥 oznacza skrajnie niekorzystne dla podatnika kwoty odlicze艅 odsetek od dochodu w kolejnych latach kredytu, kiedy to odsetki ulegaj膮 zmniejszeniu w zwi膮zku z zmniejszaniem si臋 salda kapita艂u kredytu hipotecznego a 鈥瀢ska藕nik鈥 pozostaje bez zmian. Dodatkowo nie jest znany mi przepis prawa podatkowego, kt贸ry by przyznawa艂 鈥瀋a艂kowitej kwocie kredytu鈥, 鈥瀠dzielonej kwocie kredytu鈥, 鈥瀔wocie kredytu wynikaj膮cej z umowy kredytowej鈥 jakie艣 szczeg贸lne znaczenie, w tym branie jej za podstaw臋 oblicze艅 mo偶liwych do odliczenia w ramach ulgi odsetek. Nadto kredyty hipoteczne nie s膮 prostymi kredytami, gdzie kwota kredytu pozostaje sta艂a i sp艂acana jednorazowo na koniec okresu kredytowania a przez okres kredytowania pobierane s膮 jedynie odsetki. Tylko bowiem w takiej sytuacji 鈥瀙rzyk艂ad鈥 przedstawiony w 鈥濨roszurze informacyjnej do za艂膮cznika PIT/D鈥 i szeroko rozpowszechniony w pi艣miennictwie mia艂by zastosowanie. W przypadku kredyt贸w hipotecznych cz臋sto s膮 one wyp艂acane w ratach na przestrzeni wielu miesi臋cy oraz sp艂acene co miesi膮c zar贸wno w cz臋艣ci kapita艂owej jak i odsetkowej. Dodatkowo podczas sp艂aty kredytu mog膮 by膰 dokonywane przedterminowe sp艂aty znacz膮cych ilo艣ci kapita艂u, a przez ca艂y okres finansowania hipotecznego obni偶a si臋 saldo po偶yczonego kapita艂u, generuj膮c coraz mniejsz膮 ilo艣膰 odsetek, co przy u偶yciu sta艂ego 鈥瀢ska藕nika鈥 znacz膮co zani偶a艂oby mo偶liwe do odliczenia odsetki. Pr贸ba dokonania wyk艂adni przepisu art. 26b 4. 2) Ustawy dla mojego przypadku przedstawia si臋 nast臋puj膮co:

Wyk艂adnia j臋zykowa. Bez najmniejszego uszczerbku dla dokonanej wyk艂adni mo偶na art. 26b 4. 2) Ustawy (w moim szczg贸lnym przypadku) zapisa膰 jako:

Odliczenie, obejmuje wy艂膮cznie odsetki od tej cz臋艣ci kredytu, kt贸ra nie przekracza kwoty 189 ty艣 z艂.

Jednymi z najbardziej charakterystycznych dyrektyw wyk艂adni j臋zykowej s膮

路         Gdy nie ma w tek艣cie prawnych definicji legalnych: interpretowanych zwrotom prawnym nie nale偶y nadawa膰 znaczenie odmiennego od potocznego, chyba 偶e istniej膮 dostateczne racj臋 przypisania im odmiennego znaczenia 鈥 tutaj pod poj臋ciem kredyt nale偶y rozumie膰 moje zobowi膮zanie wzgl臋dem Banku Pekao S.A. Jest to w艂a艣nie potoczne rozumienie s艂owa kredyt. Nie jest potocznym rozumieniem s艂owa kredyt 鈥瀔wota udzielonego kredytu鈥. Znaczenie potoczne 鈥瀙osiadania czego艣膰 na kredyt czy kredytu jest jest oznaczeniem istnienia zobowi膮zania pomi臋dzy klientem banku a bankiem. Jako potoczne rozumienie s艂owa kredyt mo偶na uzna膰 r贸wnie偶 bie偶膮c膮 wysoko艣膰 zobowi膮za艅 kredytowych. Na pytanie 鈥瀓akie masz kredyty鈥 czy 鈥瀒le masz kredytu鈥 odpowiadamy odnosz膮c si臋 zwykle do tego co nam pozosta艂o do sp艂aty a nie co do tego ile zaci膮gn臋li艣my w przeszo艣ci.

路         Je偶eli okre艣lony termin nale偶y do termin贸w specyficznych w okre艣lonej dziedzinie wiedzy, to nale偶y przyj膮膰, i偶 termin ten ma takie znaczenie, jak w tych dziedzinach (domniemanie znaczenia specjalnego) 鈥 trudno uzna膰 termin 鈥瀋z臋艣膰 kredytu鈥 za termin specjalistyczny, za艣 w materii finansowej s艂owo kredyt nie powinno by膰 ropatrywane bez dookre艣lenia takiego jak 鈥瀔wota udzielonego kredytu鈥 czy 鈥瀢ysoko艣膰 zobowi膮zania kredytowego鈥

Bior膮c powy偶sze pod uwag臋 uwa偶am, 偶e posiadaj膮c wiedz臋 o zapisach umownych co do wysoko艣ci i sposoby naliczania odsetek od mojego kredytu hipotecznego mam prawo w okresach kiedy moje zobowi膮zanie kapita艂owe wobec banku przekracza kwot臋 189 ty艣 z艂, odlicza膰 od podstawy opodatkowania kwoty w wysoko艣ci 189 ty艣 z艂 x stopa procentowa ustalona w umowie z bankiem x ilo艣膰 dzni w okresie / 365 dni w roku. Natomiast w okresach kiedy wielko艣膰 mojego zad艂u偶enia w stosnku do banku jest ni偶sza ni偶 189 ty艣 z艂 (w pocz膮tkowym okresie, kiedy kredyt wyp艂acany by艂 w transzach oraz po roku 2010) mam prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wszystkich odsetek od kredytu. Wyprowadzam to z wyk艂adni jezykowej. Zaci膮gn膮艂em kredyt w wysoko艣ci 250 ty艣 z艂. Dzieli si臋 on na dwie cz臋艣ci (termin u偶yty wprost przez Ustawodawc臋; cz臋艣膰 kredytu da si臋 w prosty spos贸b wyrazi膰 w z艂). Cz臋艣膰 w wysoko艣ci 189 ty艣 z艂 i cz臋艣膰 w wysoko艣ci 61 ty艣 z艂. Odsetki od tej pierwszej cz臋艣ci mam prawo odlicza膰 od podstawy opodatkowania.

Wyk艂adnia celowo艣ciowa (teleologiczna) - przepis ustawy musi by膰 t艂umaczony tak, aby by艂 najbardziej zdatnym 艣rodkiem do osi膮gni臋cia celu ustawy. Celem ustawy w zakresie art. 26b 4. 2) Ustawy jest danie impulsu fiskalnego do stymulacji budownictwa mieszkaniowego w Polsce. Przyznanie obywatelom ulgi podatkowej 鈥瀠lgi odsetkowej鈥 ma na celu rozwi膮zanie pal膮cego problemu spo艂ecznego niedoboru mieszka艅 dla ludno艣ci. Tym samym nale偶y uzna膰, 偶e mo偶liwo艣膰 odliczenia przeze mnie odsetek od kwoty 189 ty艣 z艂 przez ca艂y okres gdy moje zad艂u偶enie kapita艂owe w stosunku do banku jest wy偶sze od kwoty 189 ty艣 z艂 oraz ca艂ej kwoty odsetek gdy saldo kapita艂owe jest mniejsze od 189 ty艣 z艂 jest bardziej zgodne z celem ustawy ni偶 odliczanie rocznych odsetek od kredytu razy wsp贸艂czynnik 189/250. W tym drugim przypadku zach臋ta fiskalna jest bowiem mniejsza wraz z ka偶dym rokiem korzystania z ulgi.

Wyk艂adnia funkcjonalna - interpretuj膮c przepis prawny nale偶y uwzgl臋dnia膰 jego funkcj臋, do najwa偶niejszych dyrektyw interpretacyjnych wyk艂adni funkcjonalnej nale偶膮:

路         przy interpretacji nale偶y bra膰 pod uwag臋 normy moralne, zasady sprawiedliwo艣ci, s艂uszno艣ci, konsekwencje spo艂eczne i ekonomiczne i wybra膰 tak膮 interpretacj臋 kt贸ra b臋dzie najkorzystniejsza

路         interpretuj膮c przepisy nale偶y bra膰 pod uwag臋 cel regulacji prawnej (ratio legis)

路         przepisy prawne nale偶y interpretowa膰 zgodnie z wol膮 historycznego i aktualnego prawodawcy

Funkcj膮 wprowadzonego przez Ustawodawc臋 limitu iloczynu 70 m2 powierzchni u偶ytkowej i wska藕nika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni u偶ytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do cel贸w obliczenia premii gwarancyjnej od wk艂ad贸w na oszcz臋dno艣ciowych ksi膮偶eczkach mieszkaniowych za III kwarta艂 roku poprzedzaj膮cego rok podatkowy, okre艣lonej na rok zako艅czenia inwestycji by艂o zracjonalizowanie wielko艣ci zach臋ty fiskalnej do rzeczywistych potrzeb spo艂ecznych ergo kwota 189 ty艣 z艂 jest rozs膮dn膮 przy budowie domku jednorodzinnego lub zakupie mieszkania na rynku pierwotnym. Jest jednocze艣nie zdecydowanie za ma艂a przy budowie wielkiej rezydencji. Jednak偶e r贸wno艣膰 obywateli wg. prawa nie mo偶e uzale偶nia膰 mo偶liwej kwoty odliczenia odsetek od kredytu od wysoko艣ci zaci膮gni臋tego kredytu. Gdy kwota kredytu (bie偶膮cego salda kredytowego przy obliczaniu odsetek) nie przekracza 189 ty艣 z艂 odliczy膰 mo偶na ca艂膮 wielko艣膰 odsetek. Przy przekroczeniu 189 ty艣 z艂 odliczy膰 mog臋 jedynie odsetki od kwoty 189 ty艣 z艂, niezale偶nie od tego czy podatnik zaci膮gn膮艂 250 ty艣 z艂 czy 2,5 mln z艂 kredytu. Celem ustawy jest bowiem danie impulsu fiskalnego dla zapewnienia podstawowych potrzeb bytowych obywateli, czemu odpowiada 鈥瀒loczyn 70 m2 powierzchni u偶ytkowej...鈥. Gdy kto艣 bie偶e kredyt 鈥瀙onad standard鈥 to zgodnie z zasad膮 r贸wno艣ci obywateli wobec prawa, korzysta z zach臋ty fiskalnej w stosunku tylko do podstawowych potrzeb bytowych ergo 鈥瀒loczyn 70 m2 ...鈥 a za 鈥瀖etra偶 ponad standard鈥 p艂aci wy艂膮cznie z w艂asnej kieszeni, niekorzystaj膮c z zach臋ty podatkowej. I tu mamy do czynienia z funkcj膮 limitu 鈥 zapobiega nadu偶yciu ulgi odsetkowej przez podatnik贸w do zapewniania ponadnormatywnej, nieuzasadnionej 鈥瀙otrzebami bytowymi鈥 funkcji mieszkaniowej.

Stosuj膮c dodatkowo przy wyk艂adni lakonicznego zapisu ustawy 鈥瀘d tej cz臋艣ci kredytu, kt贸ra nie przekracza kwoty ...鈥:

路         nakaz wyk艂adni literalnej przepis贸w prawa podatkowego 鈥 w tek艣cie ustawy wyst臋puje zwrot: 鈥瀟ej cz臋艣ci kredytu鈥, nie wyst臋puj膮 terminy 鈥瀠dzielony kredyt鈥, 鈥瀢arto艣膰 umowna kredytu鈥 i tym podobne odnosz膮ce si臋 do 鈥瀋a艂kowitej kwoty kredytu鈥 ani terminy 鈥瀢ska藕nik, procent, proporcjonalnie鈥

路         zakaz stosowania wyk艂adni rozszerzaj膮cej w prawie podatkowym (nullum tributum sine lege-偶adnego podatku bez ustawy) 鈥 nie mo偶na rozszerzy膰 art. 26b 4. 2) Ustawy w kierunku wprowadzania 鈥瀢ska藕nika鈥 kt贸ry w mojej indywidualnej sprawie wynios艂by 189/250.

路         wolno艣ci i uprawnienia mog膮 by膰 interpretowane rozszerzaj膮co - skoro ustawodawca nie wprowadzi艂 czytelnego algorytmu obliczania mo偶liwych do odliczenia od podstawy opodatkowania odsetek, to stosuj臋 najkorzystniejsz膮 dla siebie interpretacj臋

路         domniemanie racjonalno艣ci prawodawcy - m贸j spos贸b oblicze艅 nie wymaga wprowadzania 偶adnych dodatkowych poj臋膰 typu wska藕nik 189/250, co jest zgodne ju偶 ze stosowan膮 od 艣redniowiecza tzw. brzytw膮 Okhama

路         domniemanie prawodawcy d膮偶enia do spo艂ecznie aprobowanych cel贸w 鈥 odliczenie przeze mnie jak najwi臋kszej kwoty odsetek, a wi臋c w spos贸b zaprezentowany w poni偶szym wyliczeniu zdecydowanie daje najwi臋kszy efekt 鈥瀞po艂ecznie aprobowanego celu鈥 鈥 maksymalizacji zach臋ty fiskalnej dla budownictwa mieszkaniowego 鈥 budownictwo ko艂em zamachowym gospodarki itd..)

路         domniemanie prawodawcy liczenia si臋 z konsekwencjami empirycznymi podejmowanych decyzji 鈥 nale偶y si臋 spodziewa膰, 偶e pracodawca przewidzia艂, moj膮 interpretacj臋 przepisu i w skali ca艂ego kraju jest 艣wiadomy 偶e bud偶et pa艅stwa b臋dzie do roku 2027 ponosi艂 koszty boomu budownictwa mieszkaniowego w latach 2002-2006.

路         regu艂y argumentum a completudine - organy pa艅stwa mog膮 czyni膰 to na co im prawo wyra藕nie zezwala obywatele za艣 na to co prawo im nie zakazuje, czyli zasady praworz膮dno艣ci 鈥 prawodawca nie narzuci艂 mi sposobu (algorytmu) obliczania wysoko艣ci odsetek od kredytu hipotecznego kt贸re mog膮 pomniejszy膰 podstaw臋 opodatkowania 鈥 przyjmuj臋 najkorzystniejsz膮 dla mnie wersj臋.

Stwierdzam, 偶e przedstawiona przeze mnie wyk艂adnia jest prawid艂owa, tym samym wysoko艣膰 odsetek odliczanych od dochody przeze mnie i/lub przez moj膮 ma艂偶onk臋 w latach podatkowych 2008-2027 b臋dzie obliczona w spos贸b nast臋puj膮cy:

Data: 2009-05-23 12:04:00
Autor: P
Ulga odsetkowa
Szanowny Panie,

Moja interpretacja jest identyczna z Pa駍k. W tym roku po raz trzeci odliczam odsetki od kredytu. W poprzednich latach by砮m konrolowany przez US (I US, W-wa) co do udokumentowania przys硊guj眂ych mi odlicze od dochodu/podatku, w tym odlicze odsetek od kredytu. Odlicza砮m w spos骲, jaki Pan uwa縜 za w砤禼iwy. Urz阣nicy w poprzednich latach akceptowali bez zastrze縠 moje wyliczenia. W tym roku kontroluj眂a urz阣niczka podwa縴砤 moje rozliczenie, twierdz眂, 縠 nale縴 stosowa wz髍 z broszury informacyjnej MF. Z rozm體 ze znajomymi sp砤caj眂ymi kredyty i odliczaj眂ymi odsetki wiem, 縠 niekt髍e US po dyskusjach (np. W-wa Bielany) zgadzaj si na Pa駍k (i moj) interpretacj zapis體 ustawy. Moja sprawa jest na razie w zawieszeniu. Czekam na rozmow z naczelnikiem urz阣u, cho na wiele nie licz. Jestem ciekaw, czy uda硂 si Panu uzyska interpretacj na pi秏ie.

Z powa縜niem,
PP  --
Wyslano z serwisu -> http://

Ulga odsetkowa