Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko

Data: 2011-03-04 12:09:18
Autor: Tomek
Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko
Wszędzie można znaleźć artykuły o tym, że przy spełnieniu odpowiednich warunków ulga prorodzinna przysługuje także rodzicom dzieci do 25 roku życia <http://www.pit.pl/ulga-prorodzinna/>. Potwierdza to nawet MF <http://mf.gov.pl/_files_/podatki/broszury_informacyjne/ulga_dzieci_2011_www.pdf> Tutaj zaczyna się niejasność, ponieważ w broszurze MF do PIT/O napisano:

Prawo do ulgi przysługuje podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskującemu dochody opodatkowane na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej.
Odliczeniu od podatku podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik w stosunku do małoletniego dziecka:
1. wykonywał władzę rodzicielską, [...]
Na powyższych zasadach z odliczenia może również skorzystać podatnik, który – w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej – utrzymywał w roku podatkowym pełnoletnie dziecko [...]

a w Ustawie jest napisane w Art. 27 pkt. 6 tak:

Przepisy ust. 1–5 [znów mowa jedynie o małoletnich] stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Czy wobec tego ulga rzeczywiście przysługuje rodzicom dzieci pełnoletnich? Wg mnie coś się nie zgadza, ponieważ w przypadku dzieci pełnoletnich wyraźnie napisano o uldze dla podatników na których ciąży obowiązek alimentacyjny oraz sprawują funkcję rodziny zastępczej. Nie ma słowa o zwykłej rodzinie!

Jak wy to rozumiecie?

Data: 2011-03-06 12:45:25
Autor: Tomek
Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko
NaprawdÄ™ nikt nie widzi tu problemu?

Data: 2011-03-06 14:07:15
Autor: tomek
Ulga prorodzinna na pe³noletnie dziecko
Dnia 2011-03-06, o godz. 12:45:25
Tomek <nomail@nonono.no> napisa³(a):

Naprawdê nikt nie widzi tu problemu?

Pewnie widzi, tyle ¿e osobi¶cie go nie ma, wiêc i motywacja ¿eby siê w
to wgry¼æ nie jest zbyt du¿a w weekend.

Tomek

Data: 2011-03-06 14:22:01
Autor: cef
Tomek wrote:

NaprawdÄ™ nikt nie widzi tu problemu?

Tak jak to odbierasz myśląc o normalnej rodzinie
istotnie mógłby być problem.

Jednak mnie się wydaje (być może niesłusznie), że
wÅ‚aÅ›nie  w normalnej rodzinie peÅ‚noletniemu dziecku, które
podjęło studia przysługuje świadczenie alimentacyjne
od rodziców. Zapewne jest to opisane w kodeksie rodzinnym
i opiekuńczym. Pewnie ustawodawca mógł to zapisać prościej.

Data: 2011-03-06 14:25:10
Autor: cef
cef wrote:

[...]

Mnie się też jasno nie udało :-)
Inaczej: rodzice mają obowiązek utrzymywać
 peÅ‚noletnie dziecko, które podjęło studia i stÄ…d wynika obowiÄ…zek,
który wywołuje Twoje obawy i wydaje Ci się, że nie dotyczy on rodzin normalnych.

Data: 2011-03-06 20:55:44
Autor: Tomek
On 06.03.2011 14:25, cef wrote:
cef wrote:

Jednak mnie się wydaje (być może niesłusznie), że
właśnie w normalnej rodzinie pełnoletniemu dziecku, które
[...]

pełnoletnie dziecko, które podjęło studia i stąd wynika obowiązek,
który wywołuje Twoje obawy i wydaje Ci się, że nie dotyczy on rodzin
normalnych.

Ok, rozumiem Ten sposób wyjaśnienia, może rzeczywiście tak jest. Dzięki wielkie za to!

Ale widzę jeszcze jedną nieścisłość natury logicznej. W zacytowanym tekście ustawy jest: w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego *oraz* w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Użyto spójnika oraz. Rozumiem, że wszyscy interpretują go jako alternatywę, ale ja uczyłem się takiej logiki, w której oraz to inna nazwa dla spójnika i, więc jest to koniunkcja, ergo obydwa warunki muszą zajść łącznie. Z tego wynika, że ulga dla pełnoletnich dzieci obejmuje tylko rodziny zastępcze. :)

Proszę nie czuć się w obowiązku odpowiedzi na powyższe, to jedynie moje przemyślenia, po przeczytaniu raptem 100-200 słów ustawy. Z takim prawem rzeczywiście na każdego można znaleźć paragraf.

Data: 2011-03-06 23:09:44
Autor: tomek
[OT] Re: Ulga prorodzinna na pe³noletnie dziecko
Dnia 2011-03-06, o godz. 20:55:44
Tomek <nomail@nonono.no> napisa³(a):

Z takim prawem rzeczywi¶cie na ka¿dego mo¿na znale¼æ paragraf.

Dok³adnie:
http://sub-iudice.blogspot.com/2010/08/rozmawiali-trzej-panowie.html

:-)

Tomek

Data: 2011-03-06 13:09:55
Autor: elephanto
Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko
W dniu 04-03-2011 12:09, Tomek pisze:

Jak wy to rozumiecie?

Rzeczywiscie, moze cos w tym jest (zastrzegam, ze jakos glebiej sie w to nie wczytywalem), z tym, ze jak panstwo mowi, ze mozesz odliczac, to ludzie odliczaja. Gdyby nagle sie z tego wycofali i np. chcieli korekty porzednich zeznac rocznych, to mamy drugi Egipt jak w banku, wiec ja spie spokojnie :).

--
Adam

Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko