Ulgn??em prawym ko?em w b?ocie U?y? podno?nika?

Data: 2011-02-08 21:43:11
Autor: Cavallino
Ulgn??em prawym ko?em w b?ocie U?y? podno?nika?
Użytkownik "Benhaker" <c3190298@pjjkp.com> napisał w wiadomości news:4d519870$0$2449$65785112news.neostrada.pl...
Witam
Ulgnąłem prawym przednim kołem

Co zrobiłeś?

Data: 2011-02-08 22:18:46
Autor: Wmak
Cavallino <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(a):
> Ulgnąłem prawym przednim kołem

Co zrobiłeś?
Przecież czystą polszczyzną napisał;

"ulgnąć &#8211; ugrzęznąć (zapaść się w grząskim podłożu)".

Data: 2011-02-09 00:09:25
Autor: Cavallino
Użytkownik " Wmak" <w.mak@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:iisfg6$lrp$1inews.gazeta.pl...
> [...]

Co zrobiłeś?

Przecież czystą polszczyzną napisał;

"ulgnąć &#8211; ugrzęznąć (zapaść się w grząskim podłożu)".

Człowiek uczy się całe życie.
Pierwszy raz spotkałem się z takim słowem.

Data: 2011-02-09 00:12:36
Autor: Cavallino
> [...]

Co zrobiłeś?

Przecież czystą polszczyzną napisał;

"ulgnąć &#8211; ugrzęznąć (zapaść się w grząskim podłożu)".

Moment, a skąd ten cytat?
Bo słownik PWN jakoś nie zna takiego słowa.

Data: 2011-02-09 11:48:44
Autor: spa

Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:4d51cde0$0$2458$65785112news.neostrada.pl...
"ulgnąć &#8211; ugrzęznąć (zapaść się w grząskim podłożu)".

Moment, a skąd ten cytat?
Bo słownik PWN jakoś nie zna takiego słowa.

W jakim regionie Polski się tego używa? Też pierwszy raz słyszę

"Ulgnął jak wrocławski furman w błocie"
"Chciałbym z Kingą ulgnąć w gąszczach, lecz głąb gęstwin Kingą wstrząsa"

Data: 2011-02-09 13:13:50
Autor: Cavallino
Użytkownik "spa" <sp@am.er> napisał w wiadomości news:iitreu$3b5$1news.onet.pl...

[...]

To już też znalazłem, ale nie odpowiedziało na nasze pytania.
Jako że słowo to jest w słowniczku na stronie Kcyni i to w otoczeniu słów z gwary wielkopolskiej (którą znam od dziecka i miewam styczność na codzień, ale z tym słowem się nie spotkałem), może to jakaś jej odmiana północna, albo specyficzna dla konkretnego regionu (Pałuki?).

Data: 2011-02-09 14:12:20
Autor: Wmak
> [...]
>
> "ulgnąć &#8211; ugrzęznąć (zapaść się w grząskim podłożu)".

Moment, a skąd ten cytat?
Bo słownik PWN jakoś nie zna takiego słowa.

Słowo znane mi od dziecka - Warszawa i okolice Zdziwiłem się, że ktoś może tego nie znać więc zatrudniłem Google:
http://www.mirbink.webpark.pl/u.htm
Wmak

W słownikach szukać "lgnąć" - forma dokonana będzie "ulgnąć"

Data: 2011-02-09 15:17:29
Autor: J.F.
On Wed, 9 Feb 2011 14:12:20 +0000 (UTC),   Wmak wrote:
> [...]
Słowo znane mi od dziecka - Warszawa i okolice Zdziwiłem się, że ktoś może tego nie znać więc zatrudniłem Google:

Ale to slownik gwary paluckiej, nawet nie warszawskiej.

W słownikach szukać "lgnąć" - forma dokonana będzie "ulgnąć"

W reszcie kraju raczej "przylgnąć" - bo i "lgnac" ma jakby nieco inne
znaczenie :-)

A w blocie to mozna "utknąć".

J.

Data: 2011-02-09 15:37:13
Autor: Cavallino
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:

W słownikach szukać "lgnąć" - forma dokonana będzie "ulgnąć"

W reszcie kraju raczej "przylgnąć" - bo i "lgnac" ma jakby nieco inne
znaczenie :-)

A w blocie to mozna "utknąć".

A jeszcze lepiej "ugrzęznąć".

Data: 2011-02-09 15:35:19
Autor: Benhaker
Ulgn??em prawym ko?em w b?ocie U?y? podno?nika?
Użytkownik " Wmak" <
[...]

Ja tez mieszkam na mazowszu i słowo to jest mi znane od dziecka. Nawet nie zdawałem sobie sprawy że mówię gwarą.

Data: 2011-02-09 15:38:38
Autor: Cavallino
Ulgn??em prawym ko?em w b?ocie U?y? podno?nika?
Użytkownik "Benhaker" <c3190298@pjjkp.com> napisał w wiadomości news:4d52a626$0$2448$65785112news.neostrada.pl...
Użytkownik " Wmak" <
[...]

I do tego nie lokalną, tylko pałucką. ;-)

Data: 2011-02-09 15:36:09
Autor: Cavallino
Użytkownik " Wmak" <w.mak@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:iiu7c4$9eq$1inews.gazeta.pl...
> [...]

Moment, a skąd ten cytat?
Bo słownik PWN jakoś nie zna takiego słowa.

Słowo znane mi od dziecka - Warszawa i okolice

A rodzina skąd pochodzi?

Zdziwiłem się, że ktoś może tego nie znać
więc zatrudniłem Google:
http://www.mirbink.webpark.pl/u.htm
Wmak

W słownikach szukać "lgnąć" - forma dokonana będzie "ulgnąć"

Raczej "przylgnąć".

Ulgn??em prawym ko?em w b?ocie U?y? podno?nika?