Umowa darowizny a zachowek

Data: 2010-04-21 09:39:51
Autor: MiSSieK
Umowa darowizny a zachowek
Ojciec planuje darowac mi mieszkanie. Ale chcialbym uniknac placenia zachowku w przyszlosci.
U notariusza uzyskalem informacje ze wystarczy zrobic zapis w umowie ze mieszkanie nie wchodzi w sklad schedy spadkowej.

Czy ten zapis wystarczy czy powinienem pomyslec o innym rodzaju umowy?
Co radzicie ?

Data: 2010-04-21 10:29:00
Autor: witek
Umowa darowizny a zachowek
MiSSieK wrote:
Ojciec planuje darowac mi mieszkanie. Ale chcialbym uniknac placenia zachowku w przyszlosci.

tylko wtedy jesli ojciec odpali pozostalym kwote rownowazna zachowkowi, wowczas ja bedzie mozna policzyc jako zachowek.

U notariusza uzyskalem informacje ze wystarczy zrobic zapis w umowie ze mieszkanie nie wchodzi w sklad schedy spadkowej.

notariusz jest glupi.

Czy ten zapis wystarczy czy powinienem pomyslec o innym rodzaju umowy?
Co radzicie ?

nie da sie ominac zachowku przy darowiznie.
Chyba, ze to mieszkanie kupisz od ojca.

Data: 2010-04-21 20:19:22
Autor: PT
Umowa darowizny a zachowek

U¿ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci news:hqn5j6$4bt$3inews.gazeta.pl...
MiSSieK wrote:
[...]

¯e siê podepnê, ale sprawa mnie interesuje. Czy je¿eli sprzedam n. p. mieskanie za symboliczn± z³otówkê (albo faktyczn± warto¶æ, nie wiem jak to wygl±da w praktyce s±dowo-spadkowej) spadkobiercy, to takie co¶ nie wejdzie do rozliczeñ zachowkowych? I co siê stanie, je¿eli OBDAROWANA osoba przeka¿e/sprzeda darowiznê dalej?
Pozdrawiam
PawelT

Data: 2010-04-21 15:50:19
Autor: witek
Umowa darowizny a zachowek
PT wrote:
[...]
jak sprzeda za faktyczna wartosc to spadkiem bedzie kasa ktora dostanie, a nie mieszkanie. Tu sprawa jest czysta. Do podzialu bedzie kasa, ktora latwiej podzielic niz mieszkanie.

Co bedzie jak sprzeda ci za zlotowke? Nie wiem.

>I co siê stanie, je¿eli OBDAROWANA osoba
> przeka¿e/sprzeda darowiznê dalej?
> Pozdrawiam
> PawelT

Jak nie ma darowizny to nie ma osoby obdarowanej.
Jest kupiec i sprzedawca. i nie ma mowy o zadnym zachowku.
Kupil, moze sprzedac. Ojciec w zamian za mieszkanie ma kase, wiec nic sie nie zmienilo.

Data: 2010-04-22 00:11:20
Autor: Michał Stępień
Umowa darowizny a zachowek
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

[...]

Pozorna czynno¶æ prawa?

Data: 2010-04-21 18:41:36
Autor: witek
Umowa darowizny a zachowek
Micha³ Stêpieñ wrote:
[...]

przy z³otówce mo¿na siê czepiaæ, ale przy 2/3 juz bedzie trudno.
No bo ojciec zawsze mo¿e powiedzieæ, ¿e ze syna nie chcia³ zedrzeæ.

Data: 2010-04-21 20:36:18
Autor:
Umowa darowizny a zachowek
nie da sie ominac zachowku przy darowiznie.
Chyba, ze to mieszkanie kupisz od ojca.

A czy zachówek nie jest należny tylko w sytuacji, gdy ojciec zapisze mieszkanie synowi w testamencie i w ten sposób stanie się on kiedyś właścicielem? Cyz nie jest tak, że przekazane mieszkanie w drodze darowizny (a więc za życia ofiarodawcy) powoduje, że to nie ma możliwosci wejśćdo masy spadkowej (w końcu nie było już własnością zmarłgo).

Data: 2010-04-21 15:50:53
Autor: witek
Umowa darowizny a zachowek
sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:
[...]

Niestety darowizny tez wchodza do obliczen zachowku.

Data: 2010-04-21 21:56:18
Autor: lukasz
Umowa darowizny a zachowek
sympatyczna_poczta_a@amorki.pl pisze:
[...]

nie wchodzi wtedy jezeli darowizna byla na osobe ktora nie jest zstepnym i uplynelo conajmniej 3 lata od darowizny, ale radze pogooglowac

ja z kolei mam nastpeujace pytanie
mieszkanie jest wlasnoscia tesciow, daruja je mojej zonie a ta zaplaci 50% tej wartosci swojej siostrze. Sa tylko dwie siostry. Czy taka sytuacja pozawala na unikniecie prawa siostrze do zachowku.

Wystarczy jak moja zona, jej siostra i ich rodzice spotkaja sie u notariusza i spisza te wartunki i przekaza pieniadze w obecnosci notariusza ? czy za przekazanie tej kwtoy nalezy odprowadzic podatek ?

thx

Data: 2010-04-21 15:54:41
Autor: witek
Umowa darowizny a zachowek
lukasz wrote:
[...]

10 lat.

[...]

tak,
z tym, ze  w sprawach technicznych, jak to zrobic, zeby zostalo to zaliczone tytulem zachowku to juz bym pytal fachowcow.

to wlasnie gdzies tu nalezaloby pogadac o schedzie spadkowej.

Wystarczy jak moja zona, jej siostra i ich rodzice spotkaja sie u notariusza i spisza te wartunki i przekaza pieniadze w obecnosci notariusza ?

tak, przy czym znowu, technicznie ustalic co kto komu przekazuje, zeby nie bylo jaj.

czy za przekazanie tej kwtoy nalezy odprowadzic podatek ?

a jest cos w polsce bez podatku?

Data: 2010-04-21 23:22:38
Autor: SDD
Umowa darowizny a zachowek

U¿ytkownik "MiSSieK" <mm@mm.mm> napisa³ w wiadomo¶ci news:hqma47$cta$1news.onet.pl...
Ojciec planuje darowac mi mieszkanie. Ale chcialbym uniknac placenia zachowku w przyszlosci.

Hmmm - czyli kiedys chciales wyrolowac skarbowke, a teraz rodzenstwo.
Oj nieladnie, nieladnie :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-04-21 23:32:15
Autor: MiSSieK
Umowa darowizny a zachowek

Hmmm - czyli kiedys chciales wyrolowac skarbowke, a teraz rodzenstwo.
Oj nieladnie, nieladnie :)

Pozdrawiam
SDD

nikt mi niczego nie bedzie darowal
bo ten przyklad co opisalem mnie nie dotyczy

Umowa darowizny a zachowek